Helsingin Bussiliikenne Oy:n kuulumisia

6+4

Helbin uusi työehtosopimus on solmittu ja hirveät on sen vaikutukset kuljettajille.
Kuljettajat savat uudet työvuorolistat jotka eivät enää perustu linjavaalijärjestelmään. Ensimmäiset uudet listat on jaettu ja pahoja olivat. Vanhemmilta kuljettajilta oli otettu kaikki pyhätyöt pois ja ne oli annettu nuoremmille, halvemmille miehille. Samoin AKT:n jäsenet saivat hyvät listat. Kuljettajat joutuvat vieraille linjoille eikä perehtymiseen ole annettu aikaa - kartta vain kouraan ja menoksi.
Uusi sopimus on petosta kuljettajia kohtaan. Aiemmin uskoteltiin että pisin yhtämittainen ajorupeama tulisi olemaan 4,5 tuntia mutta se onkin 5 tuntia. Peruspalkka nousee hiukan mutta jää silti reilusti alle akt-sopimuksen. Samalla on luovuttu vanhoista eduista kuten hk-kuljetuksesta. Kyllä tulee talossa ovi käymään tiuhaa tahtia lähitulevaisuudessa.

76

3773

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jh-Kuski

      No mutta vuosityöaika on edelleen helbillä lyhyempi kuin Akt-sopimuksessa. Vuosiloma on pitempi kuin Akt.tessin mukaan, samoin peruspalkkaa kasvattavat paremmat lisät, mm aamu kello 7.00 40% yölisä, joka akt on vain 30% ja keloo 6.00 loppuu.
      Pitempi vuosiloma on tärkeä etu, samoin se, että päivään kuuluu 10 minuutin kahvitauko,( jota ei akt.tes)
      Samoin hallille siirtymät ovat työaikaa, Akt:lla ne eivät lyhennä työaikaa, vaan niistä ainostaan maksetaan siirtymään kuluva aika, mutta se ei ole työaikaa, Helbillä se on työaikaa, kuten pitää ollakin.

      • OR

        Ei näytä hyvältä, tulevaisuus. Yksi esimerkki: Käyn ajamassa linjaa 20 kahdeksan tuntia, sisältää tunnin tauon. Sen jälkeen tunnin tauko ja sitten kolme tuntia vielä Elieliltä alkavaa linjaa.
        Kyllä siinä käy niin ikävästi, ettei jaksa hymyillä asiakkaille enää iltapäivällä. Tottapuhuen loppuu hymyt ja tervehtimiset. Neuvomisista puhumattakaan.
        Kalliiksi tulee Helbille tämä sopimus. Sairaslomilla levätään entistä enemmän.


      • OR
        OR kirjoitti:

        Ei näytä hyvältä, tulevaisuus. Yksi esimerkki: Käyn ajamassa linjaa 20 kahdeksan tuntia, sisältää tunnin tauon. Sen jälkeen tunnin tauko ja sitten kolme tuntia vielä Elieliltä alkavaa linjaa.
        Kyllä siinä käy niin ikävästi, ettei jaksa hymyillä asiakkaille enää iltapäivällä. Tottapuhuen loppuu hymyt ja tervehtimiset. Neuvomisista puhumattakaan.
        Kalliiksi tulee Helbille tämä sopimus. Sairaslomilla levätään entistä enemmän.

        Lisään vielä, että aion käyttää ensi vuonna kaikki sairaslomat. Tähän asti olen ollut vain 2-4 pv vuodessa "kippeenä". Mikäli työpäivien pituudet muutetaan entisen käytännön mukaisiksi (7-9h), nostan työmoraalitason myös entiselleen. Nyt se on valitettavasti lähes nollassa.


      • RR
        OR kirjoitti:

        Lisään vielä, että aion käyttää ensi vuonna kaikki sairaslomat. Tähän asti olen ollut vain 2-4 pv vuodessa "kippeenä". Mikäli työpäivien pituudet muutetaan entisen käytännön mukaisiksi (7-9h), nostan työmoraalitason myös entiselleen. Nyt se on valitettavasti lähes nollassa.

        Nyt tarvitsee työnantajapuoli viisautta, miten kohdellaan yhtiön tärkeintä voimavaraa, eli kuljettajia. Elokuussa alkavat uudet linjat, mistä niille kuskit? Ei kukaan tule Helbille töihin, jos päivän pituus on 4,5-12h. Ja palkka reilusti pienempi AKT:n soppariin verrattuna.

        Sorry, otsikon kirj. virhe. Piti olla lentokenttälinjat!


      • SENEGALI

        Jospa nyt et sentään valehtelisi enää täällä tuosta akt:n sopimuksesta joka on paljon parempi kuin helbin paikallinen sopimus. Ensiksikin akt:n kuskin työpäivä alkaa ja loppuu varikolle ja siirtyminen ON TYÖAIKAA. Ja helbin kuski poloinen ajaa enemmän kuin akt:n sopparilla ajava ja akt:n kuskilla on palkalliset kahvitauot.Mut ei se mitään ajakaa vain siellä helbillä vaikka ilman ja kadehtikaa AKT:N SOPPARILLA AJAVIA AMMATTIKUSKEJA HEH HEH !!!!


      • shaufför

        On todella lohduttavaa että on kahvitauko 10 min,joka on sijoitettu 10 tunnin työpäivän päätteeksi. Sopimus antaa mahdollisuuden sijoittaa kahvitauko työvuoron alkuun ,loppuun tai pitkän rupeaman sisälle. Arvatkaa mihin kohtaan sijoitetaan, kerroin jo alussa.


      • kulmat kurtussa
        SENEGALI kirjoitti:

        Jospa nyt et sentään valehtelisi enää täällä tuosta akt:n sopimuksesta joka on paljon parempi kuin helbin paikallinen sopimus. Ensiksikin akt:n kuskin työpäivä alkaa ja loppuu varikolle ja siirtyminen ON TYÖAIKAA. Ja helbin kuski poloinen ajaa enemmän kuin akt:n sopparilla ajava ja akt:n kuskilla on palkalliset kahvitauot.Mut ei se mitään ajakaa vain siellä helbillä vaikka ilman ja kadehtikaa AKT:N SOPPARILLA AJAVIA AMMATTIKUSKEJA HEH HEH !!!!

        Kalusto on aikalailla riekaleina päältäpäin, jopa uusikin kalusto kolhittu.


      • Puhutaanpas asiaa
        SENEGALI kirjoitti:

        Jospa nyt et sentään valehtelisi enää täällä tuosta akt:n sopimuksesta joka on paljon parempi kuin helbin paikallinen sopimus. Ensiksikin akt:n kuskin työpäivä alkaa ja loppuu varikolle ja siirtyminen ON TYÖAIKAA. Ja helbin kuski poloinen ajaa enemmän kuin akt:n sopparilla ajava ja akt:n kuskilla on palkalliset kahvitauot.Mut ei se mitään ajakaa vain siellä helbillä vaikka ilman ja kadehtikaa AKT:N SOPPARILLA AJAVIA AMMATTIKUSKEJA HEH HEH !!!!

        Tutkippas Senegali Akt:n sopimusta, siirtymä hallille ei ole TYÖAIKAA vaan siitä maksetaan korvaus, mutta työaikaa se ei lyhennä. Helbillä se lyhentää työaikaa, sinä SENE`GALI olet juuri, niitä jotka puhuvat, mitä sylki suuhun tuo, tieto puuttuu. HELBILLÄ se kun kuuluu työaikaan.
        Noi pitkät päivät ja pätkäpäivät on apinoitu juuri akt-sopimuksesta, jota tietty taho, yritti tyrkyttää, siellä on aina ajettu paskoja piktiä päiviä ja Akt ei ole asiaa korjannut.
        Helbillä on pitempi vuosiloma reilusti pitempi, akt-kuski tekee pekkastensa eteen pitempää päivää ja osa pekkasista menee, arkipyhiin, jotka Helbillä palkallisia vapaita.
        Siis mikäli ollut alalla(kuljetusalalalla myös muissa firmoissa kuorma-auto.linja-auto) 15 vuotta saa 38 arkipäivää lomaa ja lauantaita ei lasketa lomapäiväksi, kun Akt-kuski saa 30 päivää ja launtait lasketaan(eli akt 25 päivää). Helbillä saa 10 vuoden kokemuskella 30 päivää ja aivan uusi ilman kokemusta saa2 8 päivää lomaa, joka sekin on 3 työpäivää enemmän kuin Akt
        sopimuksessa.
        Joten lopettakaa se Akt paskan jauhaminen, sen ansiosta helbin sopimuskin huononi, kun Akt ei ole saanut mitään aikaiseksi ja toimi esimerkkinä.

        Myöskin vuorolisät ovat korkeammat Helbillä ja karttuvat paremmin eli palkkaero taitaa olla muutama centti ja pitempi loma Helbillä.


      • Gamla-Jaska
        shaufför kirjoitti:

        On todella lohduttavaa että on kahvitauko 10 min,joka on sijoitettu 10 tunnin työpäivän päätteeksi. Sopimus antaa mahdollisuuden sijoittaa kahvitauko työvuoron alkuun ,loppuun tai pitkän rupeaman sisälle. Arvatkaa mihin kohtaan sijoitetaan, kerroin jo alussa.

        Parempi sekin, kun Akt-sopimuksessa ei palkallista kahvitaukoa ole lainkaan. Akt sopimus on huono, Helbin uusi sopimus on huonompi kuin vanha, mutta parempi kuin Akt-sopimus. Lomaedut vielä paremmat, samoin lisät(aamutunnit kello 7.00 asti 40%) Lauantai-ilta kello 18 jälkeen 100%.


      • Tutustu sopimukseen
        Gamla-Jaska kirjoitti:

        Parempi sekin, kun Akt-sopimuksessa ei palkallista kahvitaukoa ole lainkaan. Akt sopimus on huono, Helbin uusi sopimus on huonompi kuin vanha, mutta parempi kuin Akt-sopimus. Lomaedut vielä paremmat, samoin lisät(aamutunnit kello 7.00 asti 40%) Lauantai-ilta kello 18 jälkeen 100%.

        AKT:n sopimuksessa työaika alkaa varikolta ja loppuu varikolle. Vaikka AKT:n sopimuksessa on prosentuaalisesti pienempi korvaus yötöistä niin maksettu palkka on suurempi koska peruspalkka on suurempi. Voisit lopettaa kirjoittelun kun et edes tiedä minkälainen sopimus AKT:lla on.


      • JH-kuljettaja
        Tutustu sopimukseen kirjoitti:

        AKT:n sopimuksessa työaika alkaa varikolta ja loppuu varikolle. Vaikka AKT:n sopimuksessa on prosentuaalisesti pienempi korvaus yötöistä niin maksettu palkka on suurempi koska peruspalkka on suurempi. Voisit lopettaa kirjoittelun kun et edes tiedä minkälainen sopimus AKT:lla on.

        Tiedän ja olen ajanut Akt:n sopimuksella ja hallille siirtymästä maksettiin peruspalkan mukainen korvaus, mutta sitä ei luettu työaikaan. Vuosiloma oli lyhyempi Akt:n sopimuksessa.
        Kuinka paljon Akt:n kuljettaja saa vuorolisiä jos aamunsa alkaa kello 6.00?
        Entä Helbin kuljettaja?
        Mikäli ajaa pelkkiä arki/ruuhkavuoroja kuinka monta pekkasta vuodessa kuluu Akt-kuljettajalla arkipyhiin? Helbillähän ne vastaavasti ovat palkallisia vapaapäiviä.
        Minun mielestäni jokainen voi siirtyä siihen yritykseen ajamaan, jonka sopimuksen kokee miellyttävämmäksi ja kun vuodessa haluaa ajaa enemmän työtunteja, niin Akt-sopimus on mahdollisuus, mutta antakaa Helbin kuntaliittoon kuuluvien kuljettajien ajaa rauhassa omalla työpaikallaan, turhaa manipulointia, kuten oli tämän ketjun aloituskin.


      • Tessin Lukeminen
        Tutustu sopimukseen kirjoitti:

        AKT:n sopimuksessa työaika alkaa varikolta ja loppuu varikolle. Vaikka AKT:n sopimuksessa on prosentuaalisesti pienempi korvaus yötöistä niin maksettu palkka on suurempi koska peruspalkka on suurempi. Voisit lopettaa kirjoittelun kun et edes tiedä minkälainen sopimus AKT:lla on.

        AKT tes sanoo näin: Mikäli työnantajan määräyksestä joutuu aloittamaan tai lopettamaan eri aloituspaikkakunnalla( mainitaan lisälausekkeena aloituspaikkakuntana tarkoitetaan mm varikkoa)
        Maksetaan siirtymäajasta yksinkertaista tuntipalkkaa, lukematta tätä työaikaan!
        Eli: Tutustu sopimukseen, näinkö Akt:n sopimuksella olevat kuljettajat ovat tietämättömiä omista työehdoistaan ja työajastaan?


      • Lopeta
        JH-kuljettaja kirjoitti:

        Tiedän ja olen ajanut Akt:n sopimuksella ja hallille siirtymästä maksettiin peruspalkan mukainen korvaus, mutta sitä ei luettu työaikaan. Vuosiloma oli lyhyempi Akt:n sopimuksessa.
        Kuinka paljon Akt:n kuljettaja saa vuorolisiä jos aamunsa alkaa kello 6.00?
        Entä Helbin kuljettaja?
        Mikäli ajaa pelkkiä arki/ruuhkavuoroja kuinka monta pekkasta vuodessa kuluu Akt-kuljettajalla arkipyhiin? Helbillähän ne vastaavasti ovat palkallisia vapaapäiviä.
        Minun mielestäni jokainen voi siirtyä siihen yritykseen ajamaan, jonka sopimuksen kokee miellyttävämmäksi ja kun vuodessa haluaa ajaa enemmän työtunteja, niin Akt-sopimus on mahdollisuus, mutta antakaa Helbin kuntaliittoon kuuluvien kuljettajien ajaa rauhassa omalla työpaikallaan, turhaa manipulointia, kuten oli tämän ketjun aloituskin.

        Aina vaan jauhat paskaa koska et tunne sopimusta.


      • Toteutuma
        Tessin Lukeminen kirjoitti:

        AKT tes sanoo näin: Mikäli työnantajan määräyksestä joutuu aloittamaan tai lopettamaan eri aloituspaikkakunnalla( mainitaan lisälausekkeena aloituspaikkakuntana tarkoitetaan mm varikkoa)
        Maksetaan siirtymäajasta yksinkertaista tuntipalkkaa, lukematta tätä työaikaan!
        Eli: Tutustu sopimukseen, näinkö Akt:n sopimuksella olevat kuljettajat ovat tietämättömiä omista työehdoistaan ja työajastaan?

        Käytäntö on että siirtymäaika on työaikaa. Vaikka sopimus antaa mahdollisuuden muuhun. Ja kiinnnioloajat on yhtäpitkiä kummassakin sopimuksessa. Eipä noissa sopimuksissa ole hirveetä eroa muuta kun palkoissa joka taas riippuu työvuoroista.


      • O. Swartznekker
        Toteutuma kirjoitti:

        Käytäntö on että siirtymäaika on työaikaa. Vaikka sopimus antaa mahdollisuuden muuhun. Ja kiinnnioloajat on yhtäpitkiä kummassakin sopimuksessa. Eipä noissa sopimuksissa ole hirveetä eroa muuta kun palkoissa joka taas riippuu työvuoroista.

        Niin ja Vuosiloma on kuntaliitossa pitempi ym..


      • 15+13
        JH-kuljettaja kirjoitti:

        Tiedän ja olen ajanut Akt:n sopimuksella ja hallille siirtymästä maksettiin peruspalkan mukainen korvaus, mutta sitä ei luettu työaikaan. Vuosiloma oli lyhyempi Akt:n sopimuksessa.
        Kuinka paljon Akt:n kuljettaja saa vuorolisiä jos aamunsa alkaa kello 6.00?
        Entä Helbin kuljettaja?
        Mikäli ajaa pelkkiä arki/ruuhkavuoroja kuinka monta pekkasta vuodessa kuluu Akt-kuljettajalla arkipyhiin? Helbillähän ne vastaavasti ovat palkallisia vapaapäiviä.
        Minun mielestäni jokainen voi siirtyä siihen yritykseen ajamaan, jonka sopimuksen kokee miellyttävämmäksi ja kun vuodessa haluaa ajaa enemmän työtunteja, niin Akt-sopimus on mahdollisuus, mutta antakaa Helbin kuntaliittoon kuuluvien kuljettajien ajaa rauhassa omalla työpaikallaan, turhaa manipulointia, kuten oli tämän ketjun aloituskin.

        Tiedä sitten missä olet ollut töissä tai ollut olematta, mutta tänäänkin minulle luettiin siirtymät työaikaan mukaan..


      • josb a
        Gamla-Jaska kirjoitti:

        Parempi sekin, kun Akt-sopimuksessa ei palkallista kahvitaukoa ole lainkaan. Akt sopimus on huono, Helbin uusi sopimus on huonompi kuin vanha, mutta parempi kuin Akt-sopimus. Lomaedut vielä paremmat, samoin lisät(aamutunnit kello 7.00 asti 40%) Lauantai-ilta kello 18 jälkeen 100%.

        Minkähän takia suurin osa kuljettajista ajaa mielummin akt:n sopparilla kuin helbin sopimuksella? Typeryyttäkö??


      • josb a kirjoitti:

        Minkähän takia suurin osa kuljettajista ajaa mielummin akt:n sopparilla kuin helbin sopimuksella? Typeryyttäkö??

        Helbin sopimus kun on vaan helbillä, akt:n sopimus kaikissa muissa taloissa, eikö niin?


      • helbkuski
        RR kirjoitti:

        Nyt tarvitsee työnantajapuoli viisautta, miten kohdellaan yhtiön tärkeintä voimavaraa, eli kuljettajia. Elokuussa alkavat uudet linjat, mistä niille kuskit? Ei kukaan tule Helbille töihin, jos päivän pituus on 4,5-12h. Ja palkka reilusti pienempi AKT:n soppariin verrattuna.

        Sorry, otsikon kirj. virhe. Piti olla lentokenttälinjat!

        Esim. 5 vuotta Helbillä olleella 14,19/tunti, Akt:llä 4-8 vuotta 14,40/tunti. onko 21 senttiä reilusti? Ja erilaiset ilta-yö-ja sunnuntai lisät vielä pienentävät eroa... Ja Akt:llä työaika rajat samat!


      • 23-6
        helbkuski kirjoitti:

        Esim. 5 vuotta Helbillä olleella 14,19/tunti, Akt:llä 4-8 vuotta 14,40/tunti. onko 21 senttiä reilusti? Ja erilaiset ilta-yö-ja sunnuntai lisät vielä pienentävät eroa... Ja Akt:llä työaika rajat samat!

        Niin ja helbillä pitempi vuosiloma ja parempi sairausajan turva.


      • zxzx
        helbkuski kirjoitti:

        Esim. 5 vuotta Helbillä olleella 14,19/tunti, Akt:llä 4-8 vuotta 14,40/tunti. onko 21 senttiä reilusti? Ja erilaiset ilta-yö-ja sunnuntai lisät vielä pienentävät eroa... Ja Akt:llä työaika rajat samat!

        1152x26=29952

        29952/12=2496 euroa liksaa kk:ssa laskeppa helb:in palkka se on 2300 ja risat.

        yli 12 vuotta ajanut 2686 ja risat palkka KK:ssa AKT:lla
        n. 4632 euroa palkkaero kk:ssa peruspalkassa laske tähän vielä kta.
        Kyllä itse tekisin muutaman päivän lisää töitä jos työnantaja sanoisi kuulehan zxzx
        teetkö mulle muutaman päivän töitä vuodessa lisää, maksan niistä 800 euroa päivä!


      • zxzx kirjoitti:

        1152x26=29952

        29952/12=2496 euroa liksaa kk:ssa laskeppa helb:in palkka se on 2300 ja risat.

        yli 12 vuotta ajanut 2686 ja risat palkka KK:ssa AKT:lla
        n. 4632 euroa palkkaero kk:ssa peruspalkassa laske tähän vielä kta.
        Kyllä itse tekisin muutaman päivän lisää töitä jos työnantaja sanoisi kuulehan zxzx
        teetkö mulle muutaman päivän töitä vuodessa lisää, maksan niistä 800 euroa päivä!

        Kun tekee n. 100 tuntia enemmän töitä vuodessa niin kuuluukin saada parempaa palkkaa. Se tekee n. 12 ja puoli päivää vuodessa. Siihen vielä lisäksi lomarahan ero(ei loma-ajan palkan) 5 viikkoa vs. 7 vk.3 pv., lisien erot jne. Eipä jää eroa montaa sataa euroa/ vuosi... laskutapoja on niin monia.. Tämä siis suomeksi; ansiot eivät ole vertailukelpoisia eri työtuntimäärän ja erilaisten lisien vuoksi!


      • intrit
        helbkuski kirjoitti:

        Kun tekee n. 100 tuntia enemmän töitä vuodessa niin kuuluukin saada parempaa palkkaa. Se tekee n. 12 ja puoli päivää vuodessa. Siihen vielä lisäksi lomarahan ero(ei loma-ajan palkan) 5 viikkoa vs. 7 vk.3 pv., lisien erot jne. Eipä jää eroa montaa sataa euroa/ vuosi... laskutapoja on niin monia.. Tämä siis suomeksi; ansiot eivät ole vertailukelpoisia eri työtuntimäärän ja erilaisten lisien vuoksi!

        Niin se helpin mies tekee satatuntia enemmän töitä vuodessa kuin akt:n ammattimies.


      • Toden laitaa
        zxzx kirjoitti:

        1152x26=29952

        29952/12=2496 euroa liksaa kk:ssa laskeppa helb:in palkka se on 2300 ja risat.

        yli 12 vuotta ajanut 2686 ja risat palkka KK:ssa AKT:lla
        n. 4632 euroa palkkaero kk:ssa peruspalkassa laske tähän vielä kta.
        Kyllä itse tekisin muutaman päivän lisää töitä jos työnantaja sanoisi kuulehan zxzx
        teetkö mulle muutaman päivän töitä vuodessa lisää, maksan niistä 800 euroa päivä!

        Äläpä puhu paskaa keskituntiansio lasketaan Akt-sopimuksessa lomien ja pekkasten ajalta, et saa normaaliajossa kuin perustuntipalkan, joten lopeta valehteleminen.
        Helbillä pitempi vuosiloma, parempi sairausajan turva, paremmat vuorolisät, yölisä 40% juoksee aamu kello 7.00, kun Akt 30% kello 6.00 asti. Helbillä lauantai-ilta kello 18 jälkeen 100%, kun akt 50%.
        Lopputulos on akt-sopparilla voi saada vuodessa muutaman satasen enemmän.
        Pekkasista osa menee Akt- Tessissä arkipyhiin, kun arkipyhät helbillä palkallisia tai korvattavia vapaita


      • Anonyymi
        OR kirjoitti:

        Ei näytä hyvältä, tulevaisuus. Yksi esimerkki: Käyn ajamassa linjaa 20 kahdeksan tuntia, sisältää tunnin tauon. Sen jälkeen tunnin tauko ja sitten kolme tuntia vielä Elieliltä alkavaa linjaa.
        Kyllä siinä käy niin ikävästi, ettei jaksa hymyillä asiakkaille enää iltapäivällä. Tottapuhuen loppuu hymyt ja tervehtimiset. Neuvomisista puhumattakaan.
        Kalliiksi tulee Helbille tämä sopimus. Sairaslomilla levätään entistä enemmän.

        ite otin lopputilin

        nyt loppu bussikuskin ura

        vittu ajakoon ken haluaa

        ei ihmistä kuulu rattiin tappaa


    • ari.kahara

      Seuraavat 2kk menee taas kissanhännän vedossa, kun väitellään että kumpa sopimus on parempi. Tuskin edes nuo edellämainitut "hyvät" ovat todellisuuden kanssa toteutuvia. Nuo vanhat edutkin ovat tähän mennessä keskustelujen mukaan koskeneet vai osaa henkilökunnasta, joten suuresta menetyksestä tuskin on syytä hehkuttaa.

      No henkilökohtaisesti tuo HELB-asia ei liikuta suuntaaan tai toiseen, mutta monen kolleegan puolesta olen jokseenkin tyytyväinen että asiat ovat suuntautuneet noin. Ei sillä että jollain liitolla tai edes yhdistyksellä olisi merkitystä, mutta jokaisen omalla tahdolla ja toiveilla pitää olla toteutumisen mahdollisuus, ilman että niitä rajoitetaan "perinteillä" tai selkeästi aikaankuulumattomilla vaatimuksilla.

      Näin HEBL ulkopuolisena katsoisin että nyt ainakin ajosarjojen kohdalla todellinen työpaikka tasa-arvo toteutunee, kuten todellisessa demokratiassa kuuluu. Mutta, taistelkaa toverit taistelkaa, vaikka juoksuhaudoistanne ei ole kuin pohja jäljellä. :D

    • 11

      ajoa 4.5h, sen jälkeen 45min. taukoa. Viittä tuntia ei saa ajaa yhteen putkeen, oli se sopimus mikä tahansa.

      • kulmat kurtussa

        Kalustossa jossa on digipiirturi ja kuljettajakortti on aina ajettaessa oltava laitteessa, on enintään 4 tuntia 30 min ajoa ja 45 min tauko, jos ajon aikana on vähintään yksi 15 min tauko riittää 30 min tauko.

        Paikallisliikenteessä on ollut enimmillään 5 tuntia 30 min rupeamat. Koska tulee kuljettajakortit ja uuteen kalustoon digipiirturit henkilöliikenteeseen paikallisbusseihin.


      • sillä jos

        laki noin sanoo, niin laitappa linkki jossa ko.asia tulee esiin. On jokseenkin naurettavaa, jos ei jätkä kestä ajoa 4,5/h enempää, silä kuitenkin sama äijä ajaa lomamatkoja jopa 10/h ilman taukoja. Vitun luuserit. Mikä ero on väsymykselä silloinkun siitä maksetaan tai jos ollaan ns. vapaalla?


      • Rekka-Kulj.
        sillä jos kirjoitti:

        laki noin sanoo, niin laitappa linkki jossa ko.asia tulee esiin. On jokseenkin naurettavaa, jos ei jätkä kestä ajoa 4,5/h enempää, silä kuitenkin sama äijä ajaa lomamatkoja jopa 10/h ilman taukoja. Vitun luuserit. Mikä ero on väsymykselä silloinkun siitä maksetaan tai jos ollaan ns. vapaalla?

        Kaksi eri asiaa on ajaa kaupunkiliikenteessä 5 tuntia, pysäkit 50 metrin välein, pysähdys, rahastus, liikennevalot päänkierto, koko ajan seurattava kelloa ja sitä, että kuka pyrkii kylkeen tai juoksee bussin eteen. Toinen asia on ajaa tuo tuntimäärä tai pitempikin maantiellä, se on paljon helpompaa, ajoi maantiellä huvikseen tai ammatikseen.
        ITSEKIN MAANTEILLÄ 6 TUNNIN rupeamia ajaneena ja ei ottanut milleen, mutta 4 tuntia Stadissa bussin ratissa rupeaa jo heikottamaan.


      • shaufför
        sillä jos kirjoitti:

        laki noin sanoo, niin laitappa linkki jossa ko.asia tulee esiin. On jokseenkin naurettavaa, jos ei jätkä kestä ajoa 4,5/h enempää, silä kuitenkin sama äijä ajaa lomamatkoja jopa 10/h ilman taukoja. Vitun luuserit. Mikä ero on väsymykselä silloinkun siitä maksetaan tai jos ollaan ns. vapaalla?

        mistä teitä oikein tulee.


      • Alalla ollut
        shaufför kirjoitti:

        mistä teitä oikein tulee.

        Niin teitä shafföri! Kyllä kaupunkiajossa bussin ajo on paljon raskaampaa, kuin maantie ajo , itse olen ajanut yhdellä pysäyksellä HKI-Oulu välin, mutta kun Stadissa veivaa dösää 5 tuntia se kysyy voimia ja hetkeksikään ei voi herpaantua. Liian pitkät päivät on kaupunkiliikenteessä kun puhutaan yli 8 tunnin päivistä.


      • ei hyvä
        Alalla ollut kirjoitti:

        Niin teitä shafföri! Kyllä kaupunkiajossa bussin ajo on paljon raskaampaa, kuin maantie ajo , itse olen ajanut yhdellä pysäyksellä HKI-Oulu välin, mutta kun Stadissa veivaa dösää 5 tuntia se kysyy voimia ja hetkeksikään ei voi herpaantua. Liian pitkät päivät on kaupunkiliikenteessä kun puhutaan yli 8 tunnin päivistä.

        hyvät maanteidenkuninkaat, kaupunkiliikenteessä (hsl) on erillissopimus joka mahdollistaa 5h30min ajorupeaman. 4h30min ei siis päde puhuttaessa hsl-alueen liikenteestä.


      • kulmat kurtussa
        ei hyvä kirjoitti:

        hyvät maanteidenkuninkaat, kaupunkiliikenteessä (hsl) on erillissopimus joka mahdollistaa 5h30min ajorupeaman. 4h30min ei siis päde puhuttaessa hsl-alueen liikenteestä.

        Digitaalinen ajopiirturi taltioi tapahtumat koneenmuistiin, josta on saatavissa parerituloste. Samat tiedot on luettavissa kuljettajakortilta tietokoneen näytöltä kortinlukian kautta toimistossa.
        Ajoaika on aika jolloin auto liikkuu ja näytössä on symboli "ohjauspyörä".
        Auton seistessa paikallaan liikennevaloissa, pysäkillä, ruuhkassa, ym. tulee näytölle "työkalut ristiin" työaika.
        Lepoaika tauko "sänky"on aina aloitettaessa kuitattava napin kahdella painalluksella.
        Työpäivän ensimmäisen rupeaman aikana jos pitää vähintään 15 min tauon kone hyväksyy ja antaa seuraavan 4 t 30 min ajoajan 30 min ruokatauon jälkeen.
        Koko tauon ajan on auto seistava paikallaan, sitä ei voi siirtää tai tauko alkaa alusta.
        Kone hälyttää 4 t 15 min kohdalla ajoajan olevan päättymässä.
        Toisen rupeaman jälkeen on tauko oltava 45 min olipa ajoajan välissä taukoja tai ei.
        4,5 tunnin ajoajassa hyvissä olosuhteissa linja-autolla ehtii Helsingistä nippanappa Kannonkoskelle tai Viitasaatelle ABC ,lle, Hirvaskankaalle ehtii hyvin.
        Eteläsuomenlinjaliikenteen uusissa on ainakin digiajopiirturit, näilä pystyttäisiin testaamaan menisikö tuo 5 t 30 minutin työrupeama tuohon viralliseen digipiirturin 4 t 30min ajoaikaan jolloin outo on liikkeellä.
        Kuljettajakortti on viranomaisten toimesta luettavissa ja jos kuljettajalla on kyseinen henkilökohtainen kortti on se oltava aina ajettaessa laitteessa sakon uhalla (280€)


      • ihmettelen vaan
        ei hyvä kirjoitti:

        hyvät maanteidenkuninkaat, kaupunkiliikenteessä (hsl) on erillissopimus joka mahdollistaa 5h30min ajorupeaman. 4h30min ei siis päde puhuttaessa hsl-alueen liikenteestä.

        Ei siellä mitään erillissopimuksia ole. Paikallisliikenteessä ei ole voimassa EU:n asetus ajo- ja lepoajoista joten paikallisliikenteessä noudetaan työaikalakia, joka sanoo että moottoriajoneuvon kuljettajan on pidettävä 5.5 tunnin jälkeen 30 min tauko. Koskee kaikkea paikallisliikenettä ympäri Suomea eikä vain hsl-aluetta.


    • En tuota uutta sopimusta mitenkään puolustele, hyvää siitä on vaikea löytää, ainakaan työvuorojen osalta :( Mutta muutama korjaus; Ensinnäkin listojen ilmestymisestä reilu viikko opetella linjoja, talo järjestää aikaa kyllä jos osaa vaatia. Ja toiseksi; Tämän sopimuksen neuvottelujen alkumetreiltä asti oli tiedossa että pisin työrupeama lyhenisi 5h 30 minuutista tasan 5 tuntiin. Sen sijaan lyhin työpäivän pituus muuttui siihen 4h 30 minuuttiin entisestä 6 tunnista... Ja kyllä se palkankorotus on loppujen lopuksi huomattava alle 10 vuotta talossa olleilla, ero Akt:n palkkoihin pienenee esim. 5-8 vuotta palvelleilla tasan 21:een senttiin/tunti!! taitaa olla tällä hetkellä n. 80 senttiä...

      • Mietityttää

        Kuljettajat menetti etujaan, mutta luottamusmiesten asema parani.
        Valitkaa uudestaan samat luottamusmiehet niin varmistatte että tulette jatkossakin häviämään kaikissa neuvotteluissa.


      • helbmc
        Mietityttää kirjoitti:

        Kuljettajat menetti etujaan, mutta luottamusmiesten asema parani.
        Valitkaa uudestaan samat luottamusmiehet niin varmistatte että tulette jatkossakin häviämään kaikissa neuvotteluissa.

        eikös luottamusmiehet ole teidän itsenne valitsemat? olette myöskin äänestäneet työsuojeluvaltuutetun........


      • företagare
        helbmc kirjoitti:

        eikös luottamusmiehet ole teidän itsenne valitsemat? olette myöskin äänestäneet työsuojeluvaltuutetun........

        Hirveä vääntö ajo- ja lepoajoista, joita EI TARVITSE NOUDATTAA SÄÄNNÖLLISESSÄ HENKILÖLIIKENTEESSÄ, KUN REITIN PITUUS ON ALLE 50km.

        SD-henkisten ay-hirmujen kannattaisi miettiä oman oksan sahaamisen ohella sitä, miten se työnantaja pysyy pystyssä nykytilanteessa eikä vain miettiä omia etujaan ja niiden parastamista. Etujen saaminen loppuu, jos työnantajanne kaatuu.


      • Tärkein
        företagare kirjoitti:

        Hirveä vääntö ajo- ja lepoajoista, joita EI TARVITSE NOUDATTAA SÄÄNNÖLLISESSÄ HENKILÖLIIKENTEESSÄ, KUN REITIN PITUUS ON ALLE 50km.

        SD-henkisten ay-hirmujen kannattaisi miettiä oman oksan sahaamisen ohella sitä, miten se työnantaja pysyy pystyssä nykytilanteessa eikä vain miettiä omia etujaan ja niiden parastamista. Etujen saaminen loppuu, jos työnantajanne kaatuu.

        Niinpä jos työnantaja menee konkurssiin niin oksa katkeaa. Seuraavana päivänä on uusi työnantaja tekemässä samoja töitä koska jonkun on hoidettava kuljetukset. Elikkäs oksat ei lopu, ne vaan muuttuu.
        Helbin kohdalla ajateltiin liikaakin työnantajan etua. Unohtamatta kuitenkaan luottamusmiehiä joiden asema parani. Unohtiko luottohenkilöt kenen etua oltiin ajamassa?


      • pertai
        Tärkein kirjoitti:

        Niinpä jos työnantaja menee konkurssiin niin oksa katkeaa. Seuraavana päivänä on uusi työnantaja tekemässä samoja töitä koska jonkun on hoidettava kuljetukset. Elikkäs oksat ei lopu, ne vaan muuttuu.
        Helbin kohdalla ajateltiin liikaakin työnantajan etua. Unohtamatta kuitenkaan luottamusmiehiä joiden asema parani. Unohtiko luottohenkilöt kenen etua oltiin ajamassa?

        ainoa mitä helbimies voi tehdä on että eroaa turhista jhl ja jyly liitoista


      • Help help
        pertai kirjoitti:

        ainoa mitä helbimies voi tehdä on että eroaa turhista jhl ja jyly liitoista

        Kuulemma parhaimmillaan tämän vuoden puolella on ollut yhtä aikaa 248 helbin kuljettajaa sairaslomalla. Sitä saavat herrat mitä tilasivat. Itse olen ollut talossa kohta 30 vuotta, vielä viime vuonna ajelin yövaunuja, nyt ajan pitkiä kusisarjoja ruuhkassa, yön timot ja muut kielimiehet hoitaa nykyään yövaunut, repikää siitä huumoria. Työ- ja vapaapäiväkiertoa ei ole edelleenkään vahvistettu vuodeksi eteenpäin, vaikka uusi sopimus sitä edellyttäisi. Minä en enää kauaa sinistä bussia aja ja tuskin muutakaan bussia, ennen oli arvostettu työpaikka, mutta nyt täyttä sontaa.


      • 17+16
        Help help kirjoitti:

        Kuulemma parhaimmillaan tämän vuoden puolella on ollut yhtä aikaa 248 helbin kuljettajaa sairaslomalla. Sitä saavat herrat mitä tilasivat. Itse olen ollut talossa kohta 30 vuotta, vielä viime vuonna ajelin yövaunuja, nyt ajan pitkiä kusisarjoja ruuhkassa, yön timot ja muut kielimiehet hoitaa nykyään yövaunut, repikää siitä huumoria. Työ- ja vapaapäiväkiertoa ei ole edelleenkään vahvistettu vuodeksi eteenpäin, vaikka uusi sopimus sitä edellyttäisi. Minä en enää kauaa sinistä bussia aja ja tuskin muutakaan bussia, ennen oli arvostettu työpaikka, mutta nyt täyttä sontaa.

        Huonosti tuntuu olevan helbbiläisillä asiat kun kuulemma jopa pölhölästä ja nobinalta on moni käynyt kyselemässä uutta työpaikkaa.


      • fan Faari
        17+16 kirjoitti:

        Huonosti tuntuu olevan helbbiläisillä asiat kun kuulemma jopa pölhölästä ja nobinalta on moni käynyt kyselemässä uutta työpaikkaa.

        No jos nyt kolmesta on valittava se huonoista parhain, niin onhan se päivänselvää että nobinalta ja pölhölästä mieluummin helbbiinkin.
        On sielläkin tosin huonontunut niin paljon kaikki asiat että kohtapuoliin sinne rupeaa edellämainituista taloista pääsemäänkin sillä suuri määrä porukasta on lähtökuopissa sieltäkin pois kuka minnekin ja vaikkei minnekään , niin sekin muutamien mielestä jo parempi tässä tilanteessa. Henkilökuntapula tosiasia tulevaisuudessa.


      • linjurist1
        Help help kirjoitti:

        Kuulemma parhaimmillaan tämän vuoden puolella on ollut yhtä aikaa 248 helbin kuljettajaa sairaslomalla. Sitä saavat herrat mitä tilasivat. Itse olen ollut talossa kohta 30 vuotta, vielä viime vuonna ajelin yövaunuja, nyt ajan pitkiä kusisarjoja ruuhkassa, yön timot ja muut kielimiehet hoitaa nykyään yövaunut, repikää siitä huumoria. Työ- ja vapaapäiväkiertoa ei ole edelleenkään vahvistettu vuodeksi eteenpäin, vaikka uusi sopimus sitä edellyttäisi. Minä en enää kauaa sinistä bussia aja ja tuskin muutakaan bussia, ennen oli arvostettu työpaikka, mutta nyt täyttä sontaa.

        AKT:n jäsenmäärä vain kasvaa kasvamistaa Helsingin Bussiliikenteen kuljettajien osalta. Pian on työehtosopimuksen vaihto taas ajankohtainen.


      • Jh-005
        linjurist1 kirjoitti:

        AKT:n jäsenmäärä vain kasvaa kasvamistaa Helsingin Bussiliikenteen kuljettajien osalta. Pian on työehtosopimuksen vaihto taas ajankohtainen.

        Jaa, että Kuntapuolen pitempi vuosilomaoikeus taas pois ottamassa. Samaa sontaa taas, mitä tarjoaa Akt? Pikkuisen isomman perustuntipalkan, ja vastaavasti pienemmät olosuhdelisät yö ja pyhä korvaus).Akt tarjoaa myöskin lyhyemmän vuosiloman ja lyhyemmän sairausajan turvan.
        Akt ei ole edes vessoja pystynyt hoitamaan päätepysäkille ja sen liiton kauttako sama virus tarttumassa muuallekin..


      • linjurist1 kirjoitti:

        AKT:n jäsenmäärä vain kasvaa kasvamistaa Helsingin Bussiliikenteen kuljettajien osalta. Pian on työehtosopimuksen vaihto taas ajankohtainen.

        Nykyinen sopimus voimassa 31.3.2012 saakka, ennen sitä ei varmaan sopimus muutu. Enkä muutenkaan ymmärrä miksi nykyinen huono sopimus pitäisi vaihtaa vielä huonompaan Akt:n sopimukseen...


      • on liittyä
        helbkuski kirjoitti:

        Nykyinen sopimus voimassa 31.3.2012 saakka, ennen sitä ei varmaan sopimus muutu. Enkä muutenkaan ymmärrä miksi nykyinen huono sopimus pitäisi vaihtaa vielä huonompaan Akt:n sopimukseen...

        YTK.n jäseneksi. Mitään ei häviä, mutta paljon voittaa. jäsenmaksu vain 99€/vuosi ja sillä saa ihan saman työttömyysturvan kuin olemalla jonkin AKT.n JHL.n tai Kunnallisten jäsen.
        Samat oikeudetkin kuitenkin on olemassa, ja kuitenkin on vapaus itse päättää asioistaan, eikä tarvitse mitään liiton luottokoiraa kuunnella. ytk.fi ja sieltä löytyy ratkaisu jokaiselle.


      • fan Faari
        helbkuski kirjoitti:

        Nykyinen sopimus voimassa 31.3.2012 saakka, ennen sitä ei varmaan sopimus muutu. Enkä muutenkaan ymmärrä miksi nykyinen huono sopimus pitäisi vaihtaa vielä huonompaan Akt:n sopimukseen...

        Kuten helbkuski totesi, vielä huonompi on AKT-työnantajaystävällinen sopimus mikä on perua pienten kuljetusyritysten , isäntärenkien ja elämäntapakuljettajien suuren työmäärän mahdollistavan hyväveli- sopimuksen tuote.
        Henkilökuntapula tulee olemaan suurempi ongelma kuin se kumpi liitto on vallalla siellä. On muistettava että läheskään kaikki eivät pelkkää pikkurahaa ajattele elämässään. Ellei peräti enemmistö valmis valitsemaan jopa työttömyydenkin kuin orjuuden.


      • SÖSSÖTTÄJÄ
        on liittyä kirjoitti:

        YTK.n jäseneksi. Mitään ei häviä, mutta paljon voittaa. jäsenmaksu vain 99€/vuosi ja sillä saa ihan saman työttömyysturvan kuin olemalla jonkin AKT.n JHL.n tai Kunnallisten jäsen.
        Samat oikeudetkin kuitenkin on olemassa, ja kuitenkin on vapaus itse päättää asioistaan, eikä tarvitse mitään liiton luottokoiraa kuunnella. ytk.fi ja sieltä löytyy ratkaisu jokaiselle.

        Ai sinne vaan kaikki joopa joo ja sitten ei liitot neuvottele enää helbin kuskeille minkäänlaista tessiä. Ja kuljettajat saa ajaa työnantajan ehdoilla ja palkalla mitä maksavat. Ei typerempää esitystä ytk:hin menemisestä voi tosin kuullakaan kuin helbin kuskin suusta. Akt:n ammattikuskeilla järkeä päässä ja ei ikinä helbbiin ajelemaan huonolla jhl tessillä.


      • artai vai ei
        SÖSSÖTTÄJÄ kirjoitti:

        Ai sinne vaan kaikki joopa joo ja sitten ei liitot neuvottele enää helbin kuskeille minkäänlaista tessiä. Ja kuljettajat saa ajaa työnantajan ehdoilla ja palkalla mitä maksavat. Ei typerempää esitystä ytk:hin menemisestä voi tosin kuullakaan kuin helbin kuskin suusta. Akt:n ammattikuskeilla järkeä päässä ja ei ikinä helbbiin ajelemaan huonolla jhl tessillä.

        no onkos jhl miesten tekemä sopimus hyvä???? siitäs saitte hebulin kebulit


      • timopoisto
        fan Faari kirjoitti:

        Kuten helbkuski totesi, vielä huonompi on AKT-työnantajaystävällinen sopimus mikä on perua pienten kuljetusyritysten , isäntärenkien ja elämäntapakuljettajien suuren työmäärän mahdollistavan hyväveli- sopimuksen tuote.
        Henkilökuntapula tulee olemaan suurempi ongelma kuin se kumpi liitto on vallalla siellä. On muistettava että läheskään kaikki eivät pelkkää pikkurahaa ajattele elämässään. Ellei peräti enemmistö valmis valitsemaan jopa työttömyydenkin kuin orjuuden.

        nyt on aika pitää sairaslomapäivät pois.helBin loppu häämöttää,Minä en ainakaan jätä saikkupäiviäni pitämättä.Helbin rahat loppu.


      • fan Faari
        timopoisto kirjoitti:

        nyt on aika pitää sairaslomapäivät pois.helBin loppu häämöttää,Minä en ainakaan jätä saikkupäiviäni pitämättä.Helbin rahat loppu.

        Älä nyt hätäile. Vähiin voi rahat mennä mutta tuskin nyt sentään loppuvat niin kauan kun on takuumiehiä firmalla ja rahapaja painaa uutta seteliä minkä ehtii ja lainaa saa.
        Korko vaan voi olla vähän korkeempaa mutta tosiasia on että rahat ei lopu.


      • ####
        fan Faari kirjoitti:

        Älä nyt hätäile. Vähiin voi rahat mennä mutta tuskin nyt sentään loppuvat niin kauan kun on takuumiehiä firmalla ja rahapaja painaa uutta seteliä minkä ehtii ja lainaa saa.
        Korko vaan voi olla vähän korkeempaa mutta tosiasia on että rahat ei lopu.

        Niin kauan kun jaksetaan tuottaa tappiota ei hätää, mikä firma ottaisi velat kannettavakseen tässä maailmantaloudessa. Toisekseen, onkohan valtuustossa kovinkaan montaa "rohkeaa myyjää", jos ja kun suosta noustaan ehkä sitten joskus. Nautitaan nyt vaan ihmetellen Kokoomuksen ja Vihreiden aikaansaamasta "upeasta,toimivasta, henkilöstöstään huolehtivasta"(kuten kaikki kilpailijansakin) liikenneyhtiöstä.


      • fan Faari
        #### kirjoitti:

        Niin kauan kun jaksetaan tuottaa tappiota ei hätää, mikä firma ottaisi velat kannettavakseen tässä maailmantaloudessa. Toisekseen, onkohan valtuustossa kovinkaan montaa "rohkeaa myyjää", jos ja kun suosta noustaan ehkä sitten joskus. Nautitaan nyt vaan ihmetellen Kokoomuksen ja Vihreiden aikaansaamasta "upeasta,toimivasta, henkilöstöstään huolehtivasta"(kuten kaikki kilpailijansakin) liikenneyhtiöstä.

        Kyllä näin on todettava. Kiitos soikoon kokoomus ja vihreät.
        Parhaat asiantuntijathan ovatkin aina löytyneet niiden riveistä jotka eivät kyseisen alan käytännön toiminnasta tiedä yhtikäs mitään. Eivät sitäkään ettei alunperinkään sitä ole tarkoitettu voittojen saavuttamiseksi, edes nollatuloksen.
        Jo HKL-perustamisen aikaan tiedettiin ettei ole tarkoitus yrittääkään saada voittoja ellei lipunhintoja korotettaisi kaupunkilaisille kohtuuttomaksi.
        Kokoomukselle ja vihreille vaan vinkiksi että ikiliikkujakin olisi keksitty jo aikoja sitten mikäli bussiliikennöinti saatu kannattavaksi.


    • Kuka häviää?

      Tässä kun on peistä väännetty eri tessien osalta niin avatkaa asiaa esimerkein. Miksi juuri sinulle olisi AKT:n sopimus edullisempi? Missä tilanteessa ajaisit mieluummin kunnallisella sopimuksella, eli kenelle se sopii? Ovathan ne pidemmät lomat mm. erittäin suuri etu esim. vanhemmalle kuskille, joka vaimonsa kanssa valmistautuu jo eläkepäiviin (=paljon mökkireissuja). Kuskeja on varmaan erilaisia, vai onko todella niin, että toinen sopimus on absoluuttisesti aina parempi kuin toinen?

      • bussitkuski

        Mita akt teke, et kuljetajat saa vessat? Mina aja Helb ja joutu vaihta moni linja, Sipoo ja Rautatietori. Helb tyosuojamies Arto A
        kuuluu Akt ja kehu , muta Arto A ei homata Vesssat sipoo. Men joutu ajaa pissahåtå ja moni kuljettajat pissa bussi, se haise. Mikski akt ei homma vessa?
        Rautatietori vaike pååstå vessat kun ei tila ja kiire aika.
        Miksi Helbi ja Arto ei vaadita Sipoo Vessat?
        Akt sama, serku aja Vantaa ja ei vessat


      • RUHAN VETERAANI
        bussitkuski kirjoitti:

        Mita akt teke, et kuljetajat saa vessat? Mina aja Helb ja joutu vaihta moni linja, Sipoo ja Rautatietori. Helb tyosuojamies Arto A
        kuuluu Akt ja kehu , muta Arto A ei homata Vesssat sipoo. Men joutu ajaa pissahåtå ja moni kuljettajat pissa bussi, se haise. Mikski akt ei homma vessa?
        Rautatietori vaike pååstå vessat kun ei tila ja kiire aika.
        Miksi Helbi ja Arto ei vaadita Sipoo Vessat?
        Akt sama, serku aja Vantaa ja ei vessat

        Eihän Artaita kiinnosta pikku asiat, kun mies valittiin Työsuojelu-virkaan Helbillä, hän on keskittynyt vain Akt-materiaalin levittämiseen.. Työsuojeluasiat ovat jääneet hunnigolle, siksi ei ole vessojakaan.


      • diamond o`rossi
        RUHAN VETERAANI kirjoitti:

        Eihän Artaita kiinnosta pikku asiat, kun mies valittiin Työsuojelu-virkaan Helbillä, hän on keskittynyt vain Akt-materiaalin levittämiseen.. Työsuojeluasiat ovat jääneet hunnigolle, siksi ei ole vessojakaan.

        Näin ulkopuolisena kiinnostaisi tietää onko tuo Artai ollut siellä Pölhölällä missä minäkin kävin kääntymässä? Jos toimenpiteet ovat edellä kuvatun kaltaisia siellä teillä Helbillä niin viittaa siihen että sieltä on peräisin koko ukko ja hänen tapansa hunningolle asioitten jättäminen. Voisiko joku kuvailla minkä näköinen se on ja kulkeeko pikkasen etukenossa tippakannua kourassa ikäänkuin pitäen? Meinaan siellä sillätavalla esiintyi aika moni silmäätekevä ja pyrkivä. En viitsinyt jäädä pitemmäksi ajaksi katselemaan.


      • esa h
        diamond o`rossi kirjoitti:

        Näin ulkopuolisena kiinnostaisi tietää onko tuo Artai ollut siellä Pölhölällä missä minäkin kävin kääntymässä? Jos toimenpiteet ovat edellä kuvatun kaltaisia siellä teillä Helbillä niin viittaa siihen että sieltä on peräisin koko ukko ja hänen tapansa hunningolle asioitten jättäminen. Voisiko joku kuvailla minkä näköinen se on ja kulkeeko pikkasen etukenossa tippakannua kourassa ikäänkuin pitäen? Meinaan siellä sillätavalla esiintyi aika moni silmäätekevä ja pyrkivä. En viitsinyt jäädä pitemmäksi ajaksi katselemaan.

        artai ihan turha ukkeli


      • Tyhmyydestä kärsii..
        RUHAN VETERAANI kirjoitti:

        Eihän Artaita kiinnosta pikku asiat, kun mies valittiin Työsuojelu-virkaan Helbillä, hän on keskittynyt vain Akt-materiaalin levittämiseen.. Työsuojeluasiat ovat jääneet hunnigolle, siksi ei ole vessojakaan.

        , joten älkää valittako!!!


    • Rt-Kuljettaja

      Isoja ongelmia talossa on ja työsuojeluvaltuutettu Arto istuu kuin puupatsas pallillaan, mitään ei tee ja mitään ei tapahdu.
      Tämä Arto ja Rami olivat viemässä kuljettajilta jo lomaoikeudetkin lyhyemmiksi eli etuja heikentämässä.
      Koska vessa-asiat laitetaan kuntoon, Sipoossa ajavilla kuljettajilla ei minkäänlaista vessaa eli 5 tuntia putkeen tai kuset ihmisten portinpieleen , josta seuraa valitusta.
      Seutulinjoilla samat ongelmat ja kun ajoajat ylikireät, mitenkä pääsee RT:llä vessaan.

      Kenenkä asioita työsuojelu ajaa Helbillä, ainoastaan Akt:n jäsenkirjojako on tarkoitus jaella.
      Hk-Kuljetuskin poistettiin , kuitenkaan omille autoille ei ole riittävästi paikkoja, saati lämpöpaikkoja, kuljettajat jätetään heitteille ja työsuojelumies vaan puristelee pallejaan.

      Olis nuijalla töitä ja nuijalle töitä, ettei tarvi tyhjän panttina istua ja jaella Akt-mainoksia, mitä Akt on saanut aikaan kuljettajien vessa-asioissa? Ei mitään Hkl:n aikaan oli asiat kunnossa Hkl:llä, muissa yhtiöissä lapsen asemassa.

      • OR

        12 tunnin työpäivät kaupunkiliikenteessä ovat mielettömän raskaita. Siihen AKT:N sopimuksen kannattajat pyrkivätkin. Ei kai ARTAIN tarvitse istua kopissaan noin pitkiä päiviä?
        Arton sijaisella on ollut hyvä neuvo, miten selviää pitkistä päivistä. Kuulemma huumorilla!
        Sitä kokeillaan. Vai mitä?


      • Kunan Helli
        OR kirjoitti:

        12 tunnin työpäivät kaupunkiliikenteessä ovat mielettömän raskaita. Siihen AKT:N sopimuksen kannattajat pyrkivätkin. Ei kai ARTAIN tarvitse istua kopissaan noin pitkiä päiviä?
        Arton sijaisella on ollut hyvä neuvo, miten selviää pitkistä päivistä. Kuulemma huumorilla!
        Sitä kokeillaan. Vai mitä?

        Olen huomaavinani että AKT kannattajat tykkäävät nimenomaan pitkistä ja uuvuttavista päivistä. Osasyynä lienee sama kuin monissa muissakin firmoissa että heistä melkoinen osa koostuu entisistä yrittäjistä joille se yrittäjyys on jäänyt ikäänkuin päälle vaikka oma kultainen firma meni alta jo viime vuosituhannen puolella.Ovat tottuneet kuseskelemaan autonrenkaisiin ilman vessoja kuin koirat ja unohtavat senkin että mitä enemmän tienaa, siitä leijonanosan myöskin se vouti vie. Eikä se AKT.n palkka vuositasolla työmäärään nähden tuota sen enempää kuin mikään muukaan sopimus.
        Se on paha kun on sellaisia jotka haluavat asua töissänsä. Eivätköhän kohta ehdota että AKT.n jäsenetuihin kuuluu ilmainen yöpyminen työpaikan lähelle rakennetuissa kanakopeissa kerrossängyissä ja lisäbonuksena helpompi mahdollisuus pitkän työpäivän jälkeen kesken unien tulla pomon herättämään ylitöihinkin. Saa verestää vanhoja muistoja yrittäjänä.
        Kertokaa vielä joku miksi yrittäjät on loppupelissä häviäjiä.?


      • tapsa 2011

        te helbin paskahousut itse äänestitte tätä työltäsuojeluvaltuutettuanne.myös muita oli tarjolla,mutta teitä kustiin silmään.kärsikää.


      • Kynän Herpa
        tapsa 2011 kirjoitti:

        te helbin paskahousut itse äänestitte tätä työltäsuojeluvaltuutettuanne.myös muita oli tarjolla,mutta teitä kustiin silmään.kärsikää.

        Kyllä se oli tiedossa että jos se sinne pääsee niin on yhtä tyhjän kanssa kuin nunnan nännit ja paavin pallit , mutta minkäs mahtoi kun asiaa ymmärtämättömät , talossa vähemmän aikaa olleet , AKT-henkiset ex-yrittäjät ja kyseistä henkilöä tarkemmin tuntemattomat pelkän propagandan ohjeistamana äänestivät.
        Mutta...joskus tulee uudet vaalit jälleen ja väki valveutuneempaa. Omaa oksaansa sahaa välinpitämättömyydellään ja se oksa hältä katkeaa vaikka sahaamisensa jo olisikin lopettanut.


      • Shaufför
        Kynän Herpa kirjoitti:

        Kyllä se oli tiedossa että jos se sinne pääsee niin on yhtä tyhjän kanssa kuin nunnan nännit ja paavin pallit , mutta minkäs mahtoi kun asiaa ymmärtämättömät , talossa vähemmän aikaa olleet , AKT-henkiset ex-yrittäjät ja kyseistä henkilöä tarkemmin tuntemattomat pelkän propagandan ohjeistamana äänestivät.
        Mutta...joskus tulee uudet vaalit jälleen ja väki valveutuneempaa. Omaa oksaansa sahaa välinpitämättömyydellään ja se oksa hältä katkeaa vaikka sahaamisensa jo olisikin lopettanut.

        Työsuojeluvaltuutetun voi vaihtaa niin halutessaan kesken toimikauden.


      • esa h
        Shaufför kirjoitti:

        Työsuojeluvaltuutetun voi vaihtaa niin halutessaan kesken toimikauden.

        eikös tää nykyinen koikkaloitsija ,aijailija,oo saanu jo monesti lopputilin ,mut ei vaan tajua lähteä pois


    • Anonyymi

      Kannattaa pysyä totuudessa.

    • Anonyymi

      Kuinka siellä Helbillä tai siis Koiviston Auto Helsinki Oy:llä hommat sujuvat, kun on uusi toimitusjohtaja ja entinen on siirretty sivuraiteelle?

    • Anonyymi

      Porukkaa lähtenyt toisiin taloihin Syvämulkun takia.
      Ei eräs kaveri kerran ehtinyt edes tervehtiä eikä kertomaan asiaansa, kun tämä jo mölähti että perkele...!!! Jos jotain lomaa tai pekkasta tai ttyövuoroa sopivaa tulit pyytämään , niin et tule saamaan.
      Lähti saikulle ja sitten toisee firmaan jossa sujuu em. käytännöt ilman vittuilua.
      Minä olen sen jo kouluttanut ja sain lomanikin toivomaani aikaan, elikkäs parhaillaan lomailen. Se tietää sen, että jos ei, niin oisin heinäkuun saikulla ja sitten elokuun sillä lomalla.

      Helbheikki

    • Anonyymi

      Lomalla minäkin ja tarjoon tänää 28.6 klo 18 alk. lomakaljoja sekä Ari Kähärälle, jos pridekulkueen harjoituksista saa vapaata sen verran, myös ne sovintokaljat.
      Loman saa kun antaa ymmärtää, oli talo mikä vaan, että jos ei saa haluamaansa aikaa, ottaa saikkua tarpeeksi paljon ja sen päätyttyä pitää sen loman sitten niiden nilkkien määräämällä ajalla.
      Se on aika Syvä keino, mutta toimii joka firmassa ja kaikkiin pomoihin jotka lomista päättävät.

      Parta-Jugi

      • Anonyymi

        Hyvää Prideä vain sinullekin Jugi! Kun se sua noin ahdistaa, voit tulla meidän kanssa edistämään yhdenvertaisuutta! Voisit oppia ehkä jotain uutta ja unohtaa tuon homofobiasi. Tervetuloa mukaan!

        T. Helbin äijä


    • Anonyymi

      Kiitosta vaan Helbin Äijä, mutta ei nuo teidän homppelipoikien prideilyt ole meitä heteroita varten ollenkaan.
      Hyvää tekisi sinullekin tulla jonakin perjantaina Pub Parisiin, siellä viehkeitä naisiakin on ja kaljat tarjotaan mutta miesten vaatteissa on sinun tultava eikä niissä fillarointihepenissäsi.
      Niitä siellä ei hyvällä katsota.
      Mukavat on muuten lomailmat kun Syvä on oppinut olemaan minulta olemaan eväämättä heinäkuun loma-aikaa ja pekkasiakin saan kun vaan pyydän nykyään.

      Helbheikki

    • Anonyymi

      Lomilla olen minäkin ja eipä meillä ole saikutella tarvinut lomien takia koska järjestyneet koska ei ole ollut Kähärä asioita sotkemassa ja pomoja nuolemassa.

      Pub Paris perjantaina ja tule nyt vaan rohkeasti Kähärä niin saan tarjottua sulle ne sovintokaljat !!!

      Parta-Jugi

    • Anonyymi
      UUSI

      Tissiposki se on niinkuin kaikki muutkin jotka pelkää Hanurilan Hymyweikkoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      117
      2625
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1148
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1094
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1054
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      923
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      896
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      832
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      799
    Aihe