AB kortti & peräkärry

keelkka

Saako AB:llä luvallisesti vetää peräkärryä? Vaiko ei mitään? Tarviiko "pikku e:n"? Kyseessä siis raskaampi hlöauto ja peräkärryssä pitäisi kuljettaa moottorikelkka.

Jos tarttee hommata pikku e, mitenköhän se asia etenee; mitä, missä, milloin, miten, paljonko...? :-/

45

6048

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että jotta koska kun

      mistä se roikkuu..

      Riippuu millainen kärri.

    • sisärengas apina

      Saat vetää normaali peräkärryä jos yhdistelmän kokonaismassa jää alle 3500kg.
      En tiedä tarkalleen minkälainen auto on kyseessä mutta tässä vähän ohjetta. eli tarpeellisimmat tiedot katsellaan ensin sekä auton että peräkärryn rekisteriotteista. jos ei löydy niin katsastuskonttorilla näkyy myös tiedot. Myöskin sen moottorikelkan paino olis hyvä olla tiedossa. Tässä joutuu hieman laskemaan mutta nuo edellämainitut tiedot auttaa. Tarvitsee ensin laskea yhteen painot ja sitten selvittää saako kyseisellä autolla vetää ko.painoista kärryä ja lastia. Sitten kun nämä selvillä niin tietää tarvitaanko e-lisäystä korttiin. Alla lueteltuna ohjeet ja jos epäselvyyksiä ajoneuvon tiedoista,esimerkiksi juuri tuo minkä kokoista kärryä saa vetää ja kelpaako yhdistelmäsi e-kortin kuljettajatutkintoon niin soittele paikkakuntasi katsastuskonttorille. He osaavat antaa vielä tarkemman selostuksen.

      MILLOIN VAADITAAN BE_LUOKAN AJOKORTTI:
      BE-ajokortti vaaditaan silloin kun vetoautona on henkilö-tai pakettiauto ja perävaunun rekisteriotteeseen tai rekisteröintitodistukseen merkitty suurin sallittu kokonaismassa ylittää vetoauton,em. asiakirjassa mainitun, omanmassan. (eli vedettävän paino ylittää "lastaamattoman" vetoauton painon)
      Toinen BE-ajokorttivaatimus tulee voimaan silloin, kun vetoauton ja perävaunun yhteenlaskettu kokonaismassa (yhteispaino) ylittää 3500 kg.
      B tai BC ajokortin omaava voi kuljettaa BE-luokan ajoneuvoyhdistelmää kuljettajantutkintoon ja sieltä pois. Mitään muuta yleisellä tiellä ei hyväksytä. ( varmuudeksi kannattaa sitten käydä hakemassa todistus katsastuskonttorilta,ettei tarvi paikanpäältä soitella jos poliisi pysäyttää)

      KULJETTAJATUTKINNOSSA KÄYTETTÄVÄ AJONEUVOYHDISTELMÄ :

      -Tutkintoajoneuvoyhdistelmä on ajokorttivaatimusta suurempi.
      -Vetoajoneuvo tulee olla henkilö-tai pakettiauto ja siihen tulee saadaa kytkeä vähintään 1000kg painava perävaunu.
      -Vetoauton ja perävaunun yhteenlasketun kokonaismassan tulee ylittää 3500kg.
      - Perävaunussa on oltava kuormaa siten,että sen paino on vähintään 800kg .
      -Perävaunun korirakenteen tai kuorman kuormatilan leveydeltä tulee olla vähintään vetoauton ohjaamon korkuinen.kapeampi hyväksytään, jos kuljettajan näkemä taakse on mahdollista vain käyttämällä ulkopuolisia peilejä.

      MILLAISEN PERÄVAUNUN SAA KYTKEÄ VETOAUTOON?

      Auton rekisteriotteen teknisessä osassa tai rekisteröintitodistuksessa on tiedot siitä millaisen perävaunun ko.autoon saa kytkeä. Niissä on merkitty suurin sallittu kokonaismassa jarruttomana ja jarrullisena. Katso tämän jälkeen vaaditaanko kuljettamiseen BE-korttia.

      VARUSTEET:

      Perävaunua varten tulee olla oma varoituskolmio. Perävaunun rekisteriotteen tekninen osa tai rekisteröintitodistus tulee olla mukana. Lisäksi suositellaan erillisiä pyöräkiiloja,joiden avulla perävaunu käsijarrun lisäksi voidaan pysäköidä turvallisesti.

      BE-AJOKORTIN SUORITTAMINEN:
      Tarvitset 2kpl passikuvia ja lääkärintodistuksen. Toimita ne kotipaikkasi poliisilaitoksen lupatoimistoon, jossa täytetään ja maksetaan ajokorttilupahakemus. Poliisi käsittelee lupahakemusta noin 1-2 viikkoa riippuen paikkakunnasta ja lupahakemusten määrästä. Varaudu että lupahakemuksen käsittely voi kestää siis pidempäänkin. Poliisi ei ilmoita erikseen lupahakemuksen etenemisestä mutta kysellä voit sekä poliisin lupakanslian tai katsastuskonttorin numerosta koska lupa on mennyt mahdollisesti läpi. Kun ajokorttilupa on myönnetty, voit varata katsastuskonttorilta ajan teoriakokeeseen. Sinulle tulee vastattavaksi kokeessa 10 kpl BE-kysymyksiä. Kolme saa olla väärin. Teoriakoetta varten voit harjoitella myös lähimmässä autokoulussa. Heiltä on saatavana mahdollisesti myös opiskelumateriaalia. Hinta riippuu koulusta.
      Hyväksytyn teoriakokeen jälkeen varaat ajan käsittely-sekä ajokokeeseen. Näihin mennään omalla vetoauto/peräkärry-yhdistelmällä. Selvitä etukäteen yhdistelmän sopivuus tutkinnossa.

      Lisätietoja myös www.ake.fi/kuljettajantutkinto

      Hinnasto 1.1.2011 alkaen:
      BE- kortin
      teoria 26€
      (uusinta 26€, huom: mikäli et läpäise teoriakoetta on edellisen sekä uusintateoriakokeen välissä oltava kolme päivää pakollista väliä)

      ajokoe 85€
      (uusinta 85€)

      yhteensä 111€

    • kiki.

      Emme pysty asiaa ennustamaan.

      TAAS asia olisi selvinnyt sillä, että olisit kertonut auton ja kärryn rekkarin, niin olisin alle minutissa selvittänyt riittääkö yhditelmään B-kortti tai tarvitaanko BE.

      Mitään pikku e:tä tai pelkkää E:tä ei sitten ole olemassakaan....

      • huijariko olet

        Että sulle antaisi rekisteritietonsa, taidat jotain vilunkia harrastaa kun rekkareita pyytelet.


      • ddffggg
        huijariko olet kirjoitti:

        Että sulle antaisi rekisteritietonsa, taidat jotain vilunkia harrastaa kun rekkareita pyytelet.

        Kerrohan miten huijataan tietämällä jonkun auton rekisterinumero? Meeppä lähimmän marketin parkkipaikalle, sieltä voit ihan vapaasti kerätä sadoista autoista tietoja, kuten väri, merkki, malli ja rekkari. Ja eikun huijjaamaan. Vielä kun keksis miten....mutta sä tiedät?


      • koijari huijari
        ddffggg kirjoitti:

        Kerrohan miten huijataan tietämällä jonkun auton rekisterinumero? Meeppä lähimmän marketin parkkipaikalle, sieltä voit ihan vapaasti kerätä sadoista autoista tietoja, kuten väri, merkki, malli ja rekkari. Ja eikun huijjaamaan. Vielä kun keksis miten....mutta sä tiedät?

        Laittamalla vaikka nettiautoon myyntiin kyseisen auton tiedoilla, pyytämällä ennakko maksun autosta jota ei edes omista.


      • ssddfff
        koijari huijari kirjoitti:

        Laittamalla vaikka nettiautoon myyntiin kyseisen auton tiedoilla, pyytämällä ennakko maksun autosta jota ei edes omista.

        Jos joku laittaa mun auton myyntiin nettiautossa tietämättäni ja joku pöllö maksaa ennakomaksun näkemättä autoa, mitä se mua liikuttaa? Ns. myyjällä ei ole papereita tai avaimia autostani, omistajuus säilyy joka tapauksessa mulla.


      • kakka kikkare kiki

        Jaa sääkö sen sitten selvität? voi kristus nyt ihan oikeesti,mikä helvetin tarve sulla on yrittää pätee. ymmärrätkö ollenkaan olevasi palstan yleinen naurun aihe? pelkkä säälittävä provoilija joka kerjää huomiota yrittämällä olla joku kaikkitietävä joka ei todellisuudessa tiedä eikä osaa mitään. tossa edellähän oli ihan selkeesti lueteltuna milloin tarvitaan se "pikku e" kortti ja miten se hankitaan. eli juuri ihan niinkuin aloitusviestissä oli kysytty. ja lisänä vielä lause:jos kysyttävää niin paperit mukaan ja konttorille. ja lukeehan nuo tiedot siitä BE kortin tarvittavuudesta selkeästi rekisteriotteessa jos osaa edes vähänkin lukea ja laskea.
        Mee nyt kotio nukkumaan ja HÄPEÄ!!!
        ps.ei kukaan nyt niin hullu ole että laittaa TÄNNE rekkarinsa.oot kyllä niin idiootti että sula varmaankaan ei ole muuta elämää kun täällä. et varmaankaan oo saanut huomiota lapsena tarpeeksi mut johtunee varmaankin siitä ettei kukaan jaksa sua kattella.täytyy sitten täällä kompensoida asiaa kun pystyy kasvottomana laukoon typeryyksiään. naamatusten et uskalla ja parempi niin,voipi tulla nenä kipiäksi..


      • )jajaja
        kakka kikkare kiki kirjoitti:

        Jaa sääkö sen sitten selvität? voi kristus nyt ihan oikeesti,mikä helvetin tarve sulla on yrittää pätee. ymmärrätkö ollenkaan olevasi palstan yleinen naurun aihe? pelkkä säälittävä provoilija joka kerjää huomiota yrittämällä olla joku kaikkitietävä joka ei todellisuudessa tiedä eikä osaa mitään. tossa edellähän oli ihan selkeesti lueteltuna milloin tarvitaan se "pikku e" kortti ja miten se hankitaan. eli juuri ihan niinkuin aloitusviestissä oli kysytty. ja lisänä vielä lause:jos kysyttävää niin paperit mukaan ja konttorille. ja lukeehan nuo tiedot siitä BE kortin tarvittavuudesta selkeästi rekisteriotteessa jos osaa edes vähänkin lukea ja laskea.
        Mee nyt kotio nukkumaan ja HÄPEÄ!!!
        ps.ei kukaan nyt niin hullu ole että laittaa TÄNNE rekkarinsa.oot kyllä niin idiootti että sula varmaankaan ei ole muuta elämää kun täällä. et varmaankaan oo saanut huomiota lapsena tarpeeksi mut johtunee varmaankin siitä ettei kukaan jaksa sua kattella.täytyy sitten täällä kompensoida asiaa kun pystyy kasvottomana laukoon typeryyksiään. naamatusten et uskalla ja parempi niin,voipi tulla nenä kipiäksi..

        uskokaa tai ei mutta tänne ilmoittamalla autonsa reknron ei paljasta muuta kuin kuka ko. auton omistaja on. Saman tiedon saat mistä tahansa reknrosta lähettämällä tekstarin AF ja reknro esim. AF ABC-123 nroon 16400. Paluuviestissä tulee auton tarkat mallitiedot, omistaja/haltija, vakuutusyhtiö ja mahd. erääntyneet verot.


      • kiki.
        huijariko olet kirjoitti:

        Että sulle antaisi rekisteritietonsa, taidat jotain vilunkia harrastaa kun rekkareita pyytelet.

        No sanotaan näin, että se antaa, joka haluaa/tarvitsee tarkkaa tietoa.

        Samaten jos menen Delta-autoon ostamaan juuri jotain tiettyä osaa, haluaa ne usein tietää rekkarin, että osaa myydä, just eikä melkeen oikean osan.

        Ja kyllä sen rekkarin moni näkee kadullakin, itsekin näen päivittäin tuhansia rekkareita, ei niissä mitään salattavaa ole :)

        Ja tolla ohjelmalla näen nimenomaan ajoneuvon/kärryn tiedot, en omistajatietoja (siis ilmaiseksi)


      • KiKi.
        kakka kikkare kiki kirjoitti:

        Jaa sääkö sen sitten selvität? voi kristus nyt ihan oikeesti,mikä helvetin tarve sulla on yrittää pätee. ymmärrätkö ollenkaan olevasi palstan yleinen naurun aihe? pelkkä säälittävä provoilija joka kerjää huomiota yrittämällä olla joku kaikkitietävä joka ei todellisuudessa tiedä eikä osaa mitään. tossa edellähän oli ihan selkeesti lueteltuna milloin tarvitaan se "pikku e" kortti ja miten se hankitaan. eli juuri ihan niinkuin aloitusviestissä oli kysytty. ja lisänä vielä lause:jos kysyttävää niin paperit mukaan ja konttorille. ja lukeehan nuo tiedot siitä BE kortin tarvittavuudesta selkeästi rekisteriotteessa jos osaa edes vähänkin lukea ja laskea.
        Mee nyt kotio nukkumaan ja HÄPEÄ!!!
        ps.ei kukaan nyt niin hullu ole että laittaa TÄNNE rekkarinsa.oot kyllä niin idiootti että sula varmaankaan ei ole muuta elämää kun täällä. et varmaankaan oo saanut huomiota lapsena tarpeeksi mut johtunee varmaankin siitä ettei kukaan jaksa sua kattella.täytyy sitten täällä kompensoida asiaa kun pystyy kasvottomana laukoon typeryyksiään. naamatusten et uskalla ja parempi niin,voipi tulla nenä kipiäksi..

        Kato kun tiedän kärryn ja auton rekkarin, osaan suoralta kädeltä sanoa "Ei yhdistelmän ajamiseen ei tarvita BE-korttia" tai "Kyllä, yhdistelmän ajamiseen tarvitaan BE-kortti" enkä rupea selostamaan että jos se ja se paino on yli sen ja sen verran tarvitana, paitsi jos tämä paino ylittää tuon yms....

        Ja kuten sanottu, kadulla näkee päivittäin tuhansia rekkareita, ei niillä mitään vilunkia saa tehtyä, otetaan vaikka hatusta rekkari ABC-123 ja siitä löytyi tietoja mm:

        Rekisteritunnus: ABC-123
        Katsastusaikaväli: 9.10.2010 — 9.2.2011
        Merkki Porsche
        Malli 944
        Käyttöönottovuosi 1990
        Käyttöönottopäivä 9.2.1990
        Sylinteritilavuus 2990 cm³
        Omamassa 1440 kg
        Käyttövoima Bensiini

        Noin mitä kamalaa ABC-123:n omistajalel nyt käykään :)


      • KiKi.
        )jajaja kirjoitti:

        uskokaa tai ei mutta tänne ilmoittamalla autonsa reknron ei paljasta muuta kuin kuka ko. auton omistaja on. Saman tiedon saat mistä tahansa reknrosta lähettämällä tekstarin AF ja reknro esim. AF ABC-123 nroon 16400. Paluuviestissä tulee auton tarkat mallitiedot, omistaja/haltija, vakuutusyhtiö ja mahd. erääntyneet verot.

        Ei saa edes omistajatietojak, saa vain ja ainoastaan auton ja kärryn tarkat tekniset tiedot.

        Ja jos sulla on tiedossa auton ja kärryn tarkat tiedot, niin eikös silloin osaa sanoa tarviiko yhdistelmään BE kortin tai riittääkö B-kortti :)

        Toki näkee omistaako joku henkilö ajoneuvon, esim voin katsoa omistaako 23.06.89-235D auton ABC-123 (ei omistanut)


      • gokkomobiili
        KiKi. kirjoitti:

        Kato kun tiedän kärryn ja auton rekkarin, osaan suoralta kädeltä sanoa "Ei yhdistelmän ajamiseen ei tarvita BE-korttia" tai "Kyllä, yhdistelmän ajamiseen tarvitaan BE-kortti" enkä rupea selostamaan että jos se ja se paino on yli sen ja sen verran tarvitana, paitsi jos tämä paino ylittää tuon yms....

        Ja kuten sanottu, kadulla näkee päivittäin tuhansia rekkareita, ei niillä mitään vilunkia saa tehtyä, otetaan vaikka hatusta rekkari ABC-123 ja siitä löytyi tietoja mm:

        Rekisteritunnus: ABC-123
        Katsastusaikaväli: 9.10.2010 — 9.2.2011
        Merkki Porsche
        Malli 944
        Käyttöönottovuosi 1990
        Käyttöönottopäivä 9.2.1990
        Sylinteritilavuus 2990 cm³
        Omamassa 1440 kg
        Käyttövoima Bensiini

        Noin mitä kamalaa ABC-123:n omistajalel nyt käykään :)

        Minkähän takia kysyjät eivät katso itse niitä tioja, jos tietävät millä autolla ja mitä kärriä vedetään. Miksi jonkun toisen täytyy tehdä se heidän puolestaan.


      • KiKi.
        gokkomobiili kirjoitti:

        Minkähän takia kysyjät eivät katso itse niitä tioja, jos tietävät millä autolla ja mitä kärriä vedetään. Miksi jonkun toisen täytyy tehdä se heidän puolestaan.

        Että täällä kysytään jos on jotain epäselvää.

        Joihin asioihin voi olla erilisia mielipiteitä, niitä et löydä lakikirjasta tms.

        Sitten on taasen asioita jotka ei ole mielipidekysymyksiä, esim ajokiellon vaikutus, korttivaatimukset yms.

        ei ole viikkoakaan kun yksi alotti raivopäissään viestiketjun jossa sanoi että ei täällä saa kysyä, vaan oikea paikka kysyä on autokoulu/poliisi/katsastuasema yms.

        Eli palstan idea on juuri se, että täällä neuvotaan toisia.

        Ja ihan aikusten oikesti tuo asia olisi selvinnyt ilman että kysyjän olisi pitänyt tehdä mitään, jos hän olisi vain keronut rekkarit...


      • ja utelias
        KiKi. kirjoitti:

        Että täällä kysytään jos on jotain epäselvää.

        Joihin asioihin voi olla erilisia mielipiteitä, niitä et löydä lakikirjasta tms.

        Sitten on taasen asioita jotka ei ole mielipidekysymyksiä, esim ajokiellon vaikutus, korttivaatimukset yms.

        ei ole viikkoakaan kun yksi alotti raivopäissään viestiketjun jossa sanoi että ei täällä saa kysyä, vaan oikea paikka kysyä on autokoulu/poliisi/katsastuasema yms.

        Eli palstan idea on juuri se, että täällä neuvotaan toisia.

        Ja ihan aikusten oikesti tuo asia olisi selvinnyt ilman että kysyjän olisi pitänyt tehdä mitään, jos hän olisi vain keronut rekkarit...

        no miksi omistaja ei vain soita sinne katsastuskonttorille ja kerro sitä rekkaria sinne? Kyllä tulee pätevin vastaus sieltä eikä täältä! harva viittii tänne laittaa... ja melkein heti ensimmäisissä viesteissähän oli selkeät ohjeet joten minkä takia sinä vaadit nähtäväksi sen rekkarin?


      • KiKi.
        ja utelias kirjoitti:

        no miksi omistaja ei vain soita sinne katsastuskonttorille ja kerro sitä rekkaria sinne? Kyllä tulee pätevin vastaus sieltä eikä täältä! harva viittii tänne laittaa... ja melkein heti ensimmäisissä viesteissähän oli selkeät ohjeet joten minkä takia sinä vaadit nähtäväksi sen rekkarin?

        Että palstan idea on että täällä kysytään asioita, ei vastaus voi olla aina "soita/kysy X:stä"

        Ja ei ole vielä vastuasta tullut, eikä sitä tulekaan, jos ei tiedä tarkkoja tietoja

        Ja siksi tarvitsen rekkarit että voin antaa tarkan ja yksinkertaisen vastuksen "saa ajaa" "ei saa ajaa" enkä rupea lukemaan laki milloin saa ja milloin ei

        Ymmärrätkö? et


      • paketti vietiin
        )jajaja kirjoitti:

        uskokaa tai ei mutta tänne ilmoittamalla autonsa reknron ei paljasta muuta kuin kuka ko. auton omistaja on. Saman tiedon saat mistä tahansa reknrosta lähettämällä tekstarin AF ja reknro esim. AF ABC-123 nroon 16400. Paluuviestissä tulee auton tarkat mallitiedot, omistaja/haltija, vakuutusyhtiö ja mahd. erääntyneet verot.

        Takia olen antanut trafille minun auton tietojen luovuttamis kiellon, yhdet varastetut vanteet riittää.


      • niin,,,,,,,,
        KiKi. kirjoitti:

        Että palstan idea on että täällä kysytään asioita, ei vastaus voi olla aina "soita/kysy X:stä"

        Ja ei ole vielä vastuasta tullut, eikä sitä tulekaan, jos ei tiedä tarkkoja tietoja

        Ja siksi tarvitsen rekkarit että voin antaa tarkan ja yksinkertaisen vastuksen "saa ajaa" "ei saa ajaa" enkä rupea lukemaan laki milloin saa ja milloin ei

        Ymmärrätkö? et

        Niin,siis mikä tässä nyt on niin vaikeeta,eihän tän nyt pitäis edes SUN älykkyysosamääräällä olla niin helvetin vaikeeta tajuta.

        Kuka vittu oikeesti nyt SULTA kysyy?
        kun varman ja pätevän vastauksen saa tasan sieltä mihin on kehoitettu soittamaan,eli katsastuskonttorille. sieltä he osaavat kyllä neuvoa ja ohjeistaa,heillä on siihen pätevä ammattitaito,toisin kuin sulla.

        Sulla vaan tuntuu oleven suunnattoman suuri tarve tietää kysyjän henkilöllisyys ja sitä kautta mahdollisesti myös häiriköisit häntä "neuvon annoillasi" ,ainakin jos hänellä sattuu olemeen julkinen puhelinnumero. Tunnen sut jo niin hyvin että TIEDÄN näin tapahtuvan...
        Onko sulla KiKi jotenkin ollut huono lapsuus tai jotain kun sulla on niin kova tarve tuodaittees esille jatkuvasti? vaikka kaikkien vastusteluista huolimatta? Ymmärrätkö ollenkaan että sulla on ongelma johon et o saanu apua? Mene nyt lapsi pieni ammattiauttajalle,apua et sa täältä..


      • KiKi.
        niin,,,,,,,, kirjoitti:

        Niin,siis mikä tässä nyt on niin vaikeeta,eihän tän nyt pitäis edes SUN älykkyysosamääräällä olla niin helvetin vaikeeta tajuta.

        Kuka vittu oikeesti nyt SULTA kysyy?
        kun varman ja pätevän vastauksen saa tasan sieltä mihin on kehoitettu soittamaan,eli katsastuskonttorille. sieltä he osaavat kyllä neuvoa ja ohjeistaa,heillä on siihen pätevä ammattitaito,toisin kuin sulla.

        Sulla vaan tuntuu oleven suunnattoman suuri tarve tietää kysyjän henkilöllisyys ja sitä kautta mahdollisesti myös häiriköisit häntä "neuvon annoillasi" ,ainakin jos hänellä sattuu olemeen julkinen puhelinnumero. Tunnen sut jo niin hyvin että TIEDÄN näin tapahtuvan...
        Onko sulla KiKi jotenkin ollut huono lapsuus tai jotain kun sulla on niin kova tarve tuodaittees esille jatkuvasti? vaikka kaikkien vastusteluista huolimatta? Ymmärrätkö ollenkaan että sulla on ongelma johon et o saanu apua? Mene nyt lapsi pieni ammattiauttajalle,apua et sa täältä..

        Että täällä kysytään, ja usein jos tietää/voi selvittää tarkat tiedot voi antaa TÄSMÄLLISEN vastuksen.

        Ja edelleen, tuolla ilmaisohjelmalla näkee vain ajoneiuvon tiedot, ei omistajatietoja, tosin voi katsoa omistaako joku henkilötunnus tai y-tunnus annetun rekkarin ajoneuvon, ei muuta.

        Esim muutama päivä sitten tilasin paineilmakoprsessorin anturia Sprinter 616 kuormuriin, ja jumalauta sitä kyselyä, ksyttiin kompuran malli ja merkki, ja mihin suuntana lähtee mikäkin johto ja putki, että varmana tulee oikeanlainen.

        Jos tuolla liikkellä olisi ollut kunnon ohjelmat, olisi hän ksynyt auton rekkarin, olsin sen kertonut ja hän olisi kattonut koneelta "jaa, tähän kuuluu juuri tämän mallin anturi, laitetaan tilaukseen" mutta ei.

        Mulla ei ole ongelmaa, ja minä juuri olen se ammattiapu, tai osaatko itse vastata rekkareiden perusteella sakao käryyä vetää ilman Be:tä tai ei... tuskin

        Minä sentään tosiaan uskallan olla esillä itsenäni, toisin kuin sinä, joka ei uskalla edes vakionimeä käyttää, voi rassukkaa...


      • Pöri, pöri-seekö?
        KiKi. kirjoitti:

        Että täällä kysytään, ja usein jos tietää/voi selvittää tarkat tiedot voi antaa TÄSMÄLLISEN vastuksen.

        Ja edelleen, tuolla ilmaisohjelmalla näkee vain ajoneiuvon tiedot, ei omistajatietoja, tosin voi katsoa omistaako joku henkilötunnus tai y-tunnus annetun rekkarin ajoneuvon, ei muuta.

        Esim muutama päivä sitten tilasin paineilmakoprsessorin anturia Sprinter 616 kuormuriin, ja jumalauta sitä kyselyä, ksyttiin kompuran malli ja merkki, ja mihin suuntana lähtee mikäkin johto ja putki, että varmana tulee oikeanlainen.

        Jos tuolla liikkellä olisi ollut kunnon ohjelmat, olisi hän ksynyt auton rekkarin, olsin sen kertonut ja hän olisi kattonut koneelta "jaa, tähän kuuluu juuri tämän mallin anturi, laitetaan tilaukseen" mutta ei.

        Mulla ei ole ongelmaa, ja minä juuri olen se ammattiapu, tai osaatko itse vastata rekkareiden perusteella sakao käryyä vetää ilman Be:tä tai ei... tuskin

        Minä sentään tosiaan uskallan olla esillä itsenäni, toisin kuin sinä, joka ei uskalla edes vakionimeä käyttää, voi rassukkaa...

        Pikku autoosi sopivan anturin?Pöristeleekö nyt paremmin?Onneksi olet homo,etkä voi lisääntyä, loppuu tollaset kusipäät.


      • kyllä sillä pörisee
        Pöri, pöri-seekö? kirjoitti:

        Pikku autoosi sopivan anturin?Pöristeleekö nyt paremmin?Onneksi olet homo,etkä voi lisääntyä, loppuu tollaset kusipäät.

        KiKi. on joku vitun keskenkasvuinen ämmä, jutut ainakin ovat niin ämmämäisiä, päättömiä kerrassaan, ollut vaan kuulolla ja äkkiä koneen ääreen kirjoittamaan asioista mistä ei tiedä höykäsen pöläystä. Onhan se silloin täysidiootti, se pitää myöntää.


      • kiki.
        Pöri, pöri-seekö? kirjoitti:

        Pikku autoosi sopivan anturin?Pöristeleekö nyt paremmin?Onneksi olet homo,etkä voi lisääntyä, loppuu tollaset kusipäät.

        Vielä, osa tulee maanantaina.

        Voi olla että ei käykään jos joku letku lähteekin oikean sijaan vasemempaan, tai joku reikä millin liian iso.

        No ei siinä mitään, jos ei käy, menen veholle, toki firma saa isomman laskun, mutta osa ainakin käy, kun ne kattoo rekkarin pesuteella millainen anturi menee, just eikä melkeen.

        Ja kyllä se aika huonosti ilman tota ehkää anturia toimii, ei uskalla käyttää käsijarrua yli viittä kertaa, sammauttamassa autoa, koska kompura ei lähe käyntiin paineen vähenemisestä, vain auton sammutuksesta....


      • siansaksaako?
        kiki. kirjoitti:

        Vielä, osa tulee maanantaina.

        Voi olla että ei käykään jos joku letku lähteekin oikean sijaan vasemempaan, tai joku reikä millin liian iso.

        No ei siinä mitään, jos ei käy, menen veholle, toki firma saa isomman laskun, mutta osa ainakin käy, kun ne kattoo rekkarin pesuteella millainen anturi menee, just eikä melkeen.

        Ja kyllä se aika huonosti ilman tota ehkää anturia toimii, ei uskalla käyttää käsijarrua yli viittä kertaa, sammauttamassa autoa, koska kompura ei lähe käyntiin paineen vähenemisestä, vain auton sammutuksesta....

        Vasemempaa on?Mikä on rekkarin pesuteella?Mikä on sammautaa?Ei, en ole maahanmuuttaja, siansaksaako toi on?


    • vetokykyä.

      Yleensä isolla henkilöautolla saa vetää omanpainoista jarrullista perävaunua, joillakin jopa suurempaa.
      Mutta jarruttoman perävaunun osalta valmistajan rajoitukset ovat kirjavat. varmaankin kelkkaa kuljetetaan yksi tai kaksiakselisella jarruttomalla perävaunulla eli muulilla.
      Esim. mulla henkilöautolla saa jarrullista vetää 1500 kg (auton omapaino on 1500 kg) , mutta jarrutonta vain 650 kg (ei 750 kg) .
      Ääriesimerkki on Chrysler Neon, millä sekä jarrullinen ja jarruton on vain 450 kg.
      Useilla Volvoilla, mersuilla, bemareilla ja fordeilla saa vetää omapainoa suurempaa jarrullista, mutta se vaatiikin jo ABE-kortin.
      Ota molempien rek.otteet mukaan ja käy konttorilla, niin saat VARMAN tiedon.

      • japoo

        ei tää voi olla niin vaikeeta kattokaa finlex ajokorttiasetus 1luku 5 pykälä sieltä löytyy tarvittava tieto. ei tartte rekkarinumeroita ei tartte tänne kirjoitaa omiaan varmana tietona ja toi herra kiki voi sieltä myös tarkistaa onkos siellä olemassa ajokorttiluokka e


      • kiki.

        Saa noin painavaa vetää, kenteis käsivaihteisella ;)

        Ainakin 2000 vm automaattineonilla maksimi on 350 kiloa :)

        Herää kysymys millaisen yhdistelmän ajoon tarvitaan ABE kortti ;) on sitä nettiautossakin näkynyt isoja pakuja joita saa ajaa AB-kortilla :)


      • ja muut
        kiki. kirjoitti:

        Saa noin painavaa vetää, kenteis käsivaihteisella ;)

        Ainakin 2000 vm automaattineonilla maksimi on 350 kiloa :)

        Herää kysymys millaisen yhdistelmän ajoon tarvitaan ABE kortti ;) on sitä nettiautossakin näkynyt isoja pakuja joita saa ajaa AB-kortilla :)

        opetteles noi korttiryhmät nyt uudelleen ;)
        jos ei ton vertaa ole tietoa päässä niin ei kannata alkaa leikkimään mitään opettajaa


      • Joo.
        ja muut kirjoitti:

        opetteles noi korttiryhmät nyt uudelleen ;)
        jos ei ton vertaa ole tietoa päässä niin ei kannata alkaa leikkimään mitään opettajaa

        "BE-ajokortti vaaditaan silloin kun vetoautona on henkilö-tai pakettiauto ja perävaunun rekisteriotteeseen tai rekisteröintitodistukseen merkitty suurin sallittu kokonaismassa"

        Kokonaismassa on paperipaino otteesta, autolla jolla saa vetää 1000kg kärryä saa vetää vaikka 3000kg kokonaispainoista kärryä kunhan punnittu paino ei ylitä tuota 1000 kiloa, paperien pitää sitten riittää eli E aina.


      • sisärengas apina
        Joo. kirjoitti:

        "BE-ajokortti vaaditaan silloin kun vetoautona on henkilö-tai pakettiauto ja perävaunun rekisteriotteeseen tai rekisteröintitodistukseen merkitty suurin sallittu kokonaismassa"

        Kokonaismassa on paperipaino otteesta, autolla jolla saa vetää 1000kg kärryä saa vetää vaikka 3000kg kokonaispainoista kärryä kunhan punnittu paino ei ylitä tuota 1000 kiloa, paperien pitää sitten riittää eli E aina.

        "BE-ajokortti vaaditaan silloin kun vetoautona on henkilö-tai pakettiauto ja perävaunun rekisteriotteeseen tai rekisteröintitodistukseen merkitty suurin sallittu kokonaismassa ylittää vetoauton,em. asiakirjassa mainitun, omanmassan. (eli vedettävän paino ylittää "lastaamattoman" vetoauton painon) Toinen BE-ajokorttivaatimus tulee voimaan silloin, kun vetoauton ja perävaunun yhteenlaskettu kokonaismassa (yhteispaino) ylittää 3500 kg.
        B tai BC ajokortin omaava voi kuljettaa BE-luokan ajoneuvoyhdistelmää kuljettajantutkintoon ja sieltä pois. Mitään muuta yleisellä tiellä ei hyväksytä. "

        Eli yksinkertaistettuna kun vedät jotain vetoautoa suurempaa ja painavampaa ja yhteispaino on yli 3500 kiloa niin tarvitset BE-kortin. Ajaessasi pelkkää ajoneuvoa jossa siis ei ole peräkärryä kytkettynä,mutta ylittyy tuo B-kortin painoraja 3500 kiloa niin silloin tarvitaan BC-kortti.

        Ja selvennyksenä nyt vielä:
        B-luokka:
        ne henkilöautot, pakettiautot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, sekä ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg tai koko yhdistelmän kokonaismassa enintään 3500 kg eikä hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ylitä vetoauton omamassaa.

        ESIMERKKEJÄ B- JA BE-LUOKAN AJONEUVOYHDISTELMISTÄ
        B-LUOKAN AJOKORTTI:

        B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 750 = 4250 kg.
        B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
        · yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
        · perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.

        BE-LUOKAN AJOKORTTI:

        Kaikki ne tapaukset joissa perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.
        Kaikki ne tapaukset, joissa perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg.
        HUOM:
        · B-luokan vetoauton kokonaismassa ei saa ylittää 3500 kg
        · Hinattavan ajoneuvon kytkennästä annetut säännökset voivat rajoittaa sallittuja enimmäismassoja.
        · Tarkemmat tiedot sallituista kytkentämassoista on yleensä merkitty ajoneuvon rekisteriotteeseen.

        C-luokka:
        kuorma-autot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa ylittää 3500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg, sekä liikennetraktorit niihin kytkettyine hinattavine ajoneuvoineen.

        Myös maatalouskäytössä olevien liikennetraktorien kuljettamiseen vaaditaan C-luokan ajo-oikeus.

        C1-luokka:
        kuorma-autot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa on yli 3500 kg, mutta enintään 7500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, sekä ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg.

        ESIMERKKEJÄ C1E-AJOKORTTILUOKASTA
        C1E-LUOKAN AJOKORTTI:
        C1E-luokan ajokortilla saa kuljettaa yhdistelmää jossa:

        Vetoauton kokonaismassa on enintään 7500 kg
        Yhdistelmän kokonaismassa enintään 12000 kg
        Perävaunun kokonaismassa ei ylitä vetoauton omamassaa.

        D-luokka:
        muut kuin D1-luokan linja-autot ja muut ajoneuvot, joissa on kuljettajan lisäksi tilaa useammalle kuin kahdeksalle henkilölle, sekä ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg.

        D1-luokka:
        linja-autot ja muut ajoneuvot, joissa on kuljettajan lisäksi tilaa useammalle kuin kahdeksalle, kuitenkin enintään 16 henkilölle, ja ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg.

        Pelkällä D1, D1E, D tai DE ajo-oikeudella henkilö on oikeutettu kuljettamaan omistamaansa D-luokkiin kuuluvaa ajoneuvoa ja kyyditsemään sillä samassa taloudessa asuvia henkilöitä.
        Näiden luokkien rajoittamaton ajo-oikeus on mahdollista saavuttaa suorittamalla henkilöliikenteen perustason ammattipätevyys ajo-oikeuden lisäksi.

        E-luokka:
        ajoneuvoyhdistelmät, jotka eivät kuulu edellä mainittuihin luokkiin. CE-kortilla tarkoitetaan raskaan ajoneuvoyhdistelmän kuljettamiseen tarkoittavaa ajokorttiluokkaa. tästä lisä tietoa ajovarma oy:n sivuilta ajokorttiluokat.


      • japoo
        sisärengas apina kirjoitti:

        "BE-ajokortti vaaditaan silloin kun vetoautona on henkilö-tai pakettiauto ja perävaunun rekisteriotteeseen tai rekisteröintitodistukseen merkitty suurin sallittu kokonaismassa ylittää vetoauton,em. asiakirjassa mainitun, omanmassan. (eli vedettävän paino ylittää "lastaamattoman" vetoauton painon) Toinen BE-ajokorttivaatimus tulee voimaan silloin, kun vetoauton ja perävaunun yhteenlaskettu kokonaismassa (yhteispaino) ylittää 3500 kg.
        B tai BC ajokortin omaava voi kuljettaa BE-luokan ajoneuvoyhdistelmää kuljettajantutkintoon ja sieltä pois. Mitään muuta yleisellä tiellä ei hyväksytä. "

        Eli yksinkertaistettuna kun vedät jotain vetoautoa suurempaa ja painavampaa ja yhteispaino on yli 3500 kiloa niin tarvitset BE-kortin. Ajaessasi pelkkää ajoneuvoa jossa siis ei ole peräkärryä kytkettynä,mutta ylittyy tuo B-kortin painoraja 3500 kiloa niin silloin tarvitaan BC-kortti.

        Ja selvennyksenä nyt vielä:
        B-luokka:
        ne henkilöautot, pakettiautot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, sekä ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg tai koko yhdistelmän kokonaismassa enintään 3500 kg eikä hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ylitä vetoauton omamassaa.

        ESIMERKKEJÄ B- JA BE-LUOKAN AJONEUVOYHDISTELMISTÄ
        B-LUOKAN AJOKORTTI:

        B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 750 = 4250 kg.
        B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
        · yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
        · perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.

        BE-LUOKAN AJOKORTTI:

        Kaikki ne tapaukset joissa perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.
        Kaikki ne tapaukset, joissa perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg.
        HUOM:
        · B-luokan vetoauton kokonaismassa ei saa ylittää 3500 kg
        · Hinattavan ajoneuvon kytkennästä annetut säännökset voivat rajoittaa sallittuja enimmäismassoja.
        · Tarkemmat tiedot sallituista kytkentämassoista on yleensä merkitty ajoneuvon rekisteriotteeseen.

        C-luokka:
        kuorma-autot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa ylittää 3500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg, sekä liikennetraktorit niihin kytkettyine hinattavine ajoneuvoineen.

        Myös maatalouskäytössä olevien liikennetraktorien kuljettamiseen vaaditaan C-luokan ajo-oikeus.

        C1-luokka:
        kuorma-autot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa on yli 3500 kg, mutta enintään 7500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, sekä ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg.

        ESIMERKKEJÄ C1E-AJOKORTTILUOKASTA
        C1E-LUOKAN AJOKORTTI:
        C1E-luokan ajokortilla saa kuljettaa yhdistelmää jossa:

        Vetoauton kokonaismassa on enintään 7500 kg
        Yhdistelmän kokonaismassa enintään 12000 kg
        Perävaunun kokonaismassa ei ylitä vetoauton omamassaa.

        D-luokka:
        muut kuin D1-luokan linja-autot ja muut ajoneuvot, joissa on kuljettajan lisäksi tilaa useammalle kuin kahdeksalle henkilölle, sekä ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg.

        D1-luokka:
        linja-autot ja muut ajoneuvot, joissa on kuljettajan lisäksi tilaa useammalle kuin kahdeksalle, kuitenkin enintään 16 henkilölle, ja ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg.

        Pelkällä D1, D1E, D tai DE ajo-oikeudella henkilö on oikeutettu kuljettamaan omistamaansa D-luokkiin kuuluvaa ajoneuvoa ja kyyditsemään sillä samassa taloudessa asuvia henkilöitä.
        Näiden luokkien rajoittamaton ajo-oikeus on mahdollista saavuttaa suorittamalla henkilöliikenteen perustason ammattipätevyys ajo-oikeuden lisäksi.

        E-luokka:
        ajoneuvoyhdistelmät, jotka eivät kuulu edellä mainittuihin luokkiin. CE-kortilla tarkoitetaan raskaan ajoneuvoyhdistelmän kuljettamiseen tarkoittavaa ajokorttiluokkaa. tästä lisä tietoa ajovarma oy:n sivuilta ajokorttiluokat.

        onkos tää tosiaan niin vaikeeta finlex ajokorttiasetus 1 luku 5 pykälä sielt löytyy kaikki ainoo varma paikka saada oikeeta tietoa kun on suomen tieliikennelaki. tässäkin edellinen kirjoittaja väittää et b kortilla pystyy ajamaan 4250kg yhdistelmää vaikka on itse ekaksi kirjoittanu et b kortilla on koko yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa on 3500 kg. voi teijän kanssa


      • Honest ABE
        japoo kirjoitti:

        onkos tää tosiaan niin vaikeeta finlex ajokorttiasetus 1 luku 5 pykälä sielt löytyy kaikki ainoo varma paikka saada oikeeta tietoa kun on suomen tieliikennelaki. tässäkin edellinen kirjoittaja väittää et b kortilla pystyy ajamaan 4250kg yhdistelmää vaikka on itse ekaksi kirjoittanu et b kortilla on koko yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa on 3500 kg. voi teijän kanssa

        B-kortilla saa ajaa autoa, jonka kokonaismassa on enintään 3500 kg. Siihen samaan autoon saa B-kortilla myös kytkeä perävaunun, jonka kokonaismassa on enintään 750 kg. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa on enintään 4250 kg ja B-kortti riittää silti.

        Asiat muuttuvat, jos perävaunu on painavampi kuin 750 kg. Silloin koko yhdistelmä ei saa painaa yhtään yli 3500 kg. Lisäksi perävaunun kokonaismassa ei saa olla suurempi kuin auton omamassa.


      • japoo
        Honest ABE kirjoitti:

        B-kortilla saa ajaa autoa, jonka kokonaismassa on enintään 3500 kg. Siihen samaan autoon saa B-kortilla myös kytkeä perävaunun, jonka kokonaismassa on enintään 750 kg. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa on enintään 4250 kg ja B-kortti riittää silti.

        Asiat muuttuvat, jos perävaunu on painavampi kuin 750 kg. Silloin koko yhdistelmä ei saa painaa yhtään yli 3500 kg. Lisäksi perävaunun kokonaismassa ei saa olla suurempi kuin auton omamassa.

        ja viel katsoppa lakia b kortin kohdalta siel lukee mummuassa koko yhdistelmän kokonaismassa enintään 3500kg siis yhdistelmä ei pelkkä vetoauto vaan koko yhdistelmä siis vetoauto kärry = yhdistelmä. sun omassakin tekstissä tulee ilmi toi raja kohdassa b-luokka ja kohdassa esimerkkejä b ja be luokan ajoneuvoluokanyhdistelmistä toiseksi viimeinen lause. et silleen tää kaikki on ihan jokaisen luettavissa tieliikennelaissa


      • voe helevata
        japoo kirjoitti:

        ja viel katsoppa lakia b kortin kohdalta siel lukee mummuassa koko yhdistelmän kokonaismassa enintään 3500kg siis yhdistelmä ei pelkkä vetoauto vaan koko yhdistelmä siis vetoauto kärry = yhdistelmä. sun omassakin tekstissä tulee ilmi toi raja kohdassa b-luokka ja kohdassa esimerkkejä b ja be luokan ajoneuvoluokanyhdistelmistä toiseksi viimeinen lause. et silleen tää kaikki on ihan jokaisen luettavissa tieliikennelaissa

        on taas pilattu. Ylläoleva kirjoittaa oikein, sinä väärin.
        Nämä tuntuvat olevan vaikeita, vaunumyyjätkään eivät taida kaikki osata.
        Nopea kertaus ja nyrkkisääntö:
        B-kortti: vetäjä 3500kg 750kg JARRUTON perävaunu on sallittu. Jos kärryn kok.massa on yli 750, siinä pitää silloin olla jarrut jolloin yhdistelmän kokonaismassa saa olla VAIN 3500kg.

        Kun vääntää rautalangasta, on hyvä olla lähde mainittuna mistä sitä lankaa väännetään. Tämä on hyvin yksinkertaista, silloin ei jää nokankoputtamista oikeastaan mistään. Joskus käy näin että pykälät ovat muuttuneet päinvastaisiksi eikä tieto ole kaikkia tavoittanut, siitä on turha vetää hernettä nokkaan jos joku asian korjaa.

        http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_tutkinnot/Ajokortit/Ajokorttiluokat.htm


      • japoo
        voe helevata kirjoitti:

        on taas pilattu. Ylläoleva kirjoittaa oikein, sinä väärin.
        Nämä tuntuvat olevan vaikeita, vaunumyyjätkään eivät taida kaikki osata.
        Nopea kertaus ja nyrkkisääntö:
        B-kortti: vetäjä 3500kg 750kg JARRUTON perävaunu on sallittu. Jos kärryn kok.massa on yli 750, siinä pitää silloin olla jarrut jolloin yhdistelmän kokonaismassa saa olla VAIN 3500kg.

        Kun vääntää rautalangasta, on hyvä olla lähde mainittuna mistä sitä lankaa väännetään. Tämä on hyvin yksinkertaista, silloin ei jää nokankoputtamista oikeastaan mistään. Joskus käy näin että pykälät ovat muuttuneet päinvastaisiksi eikä tieto ole kaikkia tavoittanut, siitä on turha vetää hernettä nokkaan jos joku asian korjaa.

        http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_tutkinnot/Ajokortit/Ajokorttiluokat.htm

        tässä sulle ihan viimeistä virallista tietoa suoraan lakikirjasta http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1990/19900845?search[type]=pika&search[pika]=ajokortti ei puhuta mitään vaihtoehdoista vain koko yhdistelmän kokonaismassa enintäin 3500kg. eikäs tässä ole mitään herneitä nenään vedetty vaan tässähän on menossa 2 lain eri tulkintaa ja näyttäis siltä et molemmilla on hyvät argumentit puolustaa omaa näkemystään.


      • Honest ABE
        japoo kirjoitti:

        tässä sulle ihan viimeistä virallista tietoa suoraan lakikirjasta http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1990/19900845?search[type]=pika&search[pika]=ajokortti ei puhuta mitään vaihtoehdoista vain koko yhdistelmän kokonaismassa enintäin 3500kg. eikäs tässä ole mitään herneitä nenään vedetty vaan tässähän on menossa 2 lain eri tulkintaa ja näyttäis siltä et molemmilla on hyvät argumentit puolustaa omaa näkemystään.

        Tekstiä Finlexistä, ajokorttiasetuksen viidennestä pykälästä:

        "B-luokka: ne henkilöautot, pakettiautot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg tai koko yhdistelmän kokonaismassa enintään 3 500 kg eikä hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ylitä vetoauton omamassaa;"

        Siis B-luokkaan kuuluu kolme erillistä ajoneuvoryhmää:

        1. Henkilö- ja pakettiautot, joiden kokonaismassa enintään 3500 kg

        2. Ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu B-luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg. Tämä tarkoittaa, että "kevytperävaunun" saa kytkeä B-luokan auton perään ja ajaa tätä yhdistelmää B-kortilla, vaikka yhdistelmän kokonaismassa voi tällöin olla yhteensä jopa 4250 kg.

        3. Ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu B-luokkaan ja yhdistelmän kokonaismassa on enintään 3500 kg eikä hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ylitä vetoauton omamassaa. Tässä on siis kyse perävaunuista, joiden kokonaismassa on yli 750 kg. Silloin yhdistelmän sallittu massa ei saa ylittää 3500 kg eikä perävaunu saa olla liian painava suhteessa vetoautoon.

        Tuossa lakipykälässä vaihtoehtojen 2 ja 3 välissä on tai-sana. Kumpi tahansa vaihtoehto kuuluu B-luokkaan.

        BE-kortilla sitten saa enintään 3500 kilon autolla vetää niin suurta perävaunua kuin rekisteröintitodistuksessa sallitaan, yhdistelmän kokonaismassasta ja perävaunun/vetoauton painosuhteesta riippumatta.


      • japoo
        Honest ABE kirjoitti:

        Tekstiä Finlexistä, ajokorttiasetuksen viidennestä pykälästä:

        "B-luokka: ne henkilöautot, pakettiautot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg tai koko yhdistelmän kokonaismassa enintään 3 500 kg eikä hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ylitä vetoauton omamassaa;"

        Siis B-luokkaan kuuluu kolme erillistä ajoneuvoryhmää:

        1. Henkilö- ja pakettiautot, joiden kokonaismassa enintään 3500 kg

        2. Ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu B-luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg. Tämä tarkoittaa, että "kevytperävaunun" saa kytkeä B-luokan auton perään ja ajaa tätä yhdistelmää B-kortilla, vaikka yhdistelmän kokonaismassa voi tällöin olla yhteensä jopa 4250 kg.

        3. Ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu B-luokkaan ja yhdistelmän kokonaismassa on enintään 3500 kg eikä hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ylitä vetoauton omamassaa. Tässä on siis kyse perävaunuista, joiden kokonaismassa on yli 750 kg. Silloin yhdistelmän sallittu massa ei saa ylittää 3500 kg eikä perävaunu saa olla liian painava suhteessa vetoautoon.

        Tuossa lakipykälässä vaihtoehtojen 2 ja 3 välissä on tai-sana. Kumpi tahansa vaihtoehto kuuluu B-luokkaan.

        BE-kortilla sitten saa enintään 3500 kilon autolla vetää niin suurta perävaunua kuin rekisteröintitodistuksessa sallitaan, yhdistelmän kokonaismassasta ja perävaunun/vetoauton painosuhteesta riippumatta.

        olenkohan mä nyt tyhmä?? siinähän on annettu 2 kriteeriä b kortille jos jompikumpi täyttyy niin ei saa ajaa siis jos hinattavan ajoneuvon konaismassa 750kg täyttyy ei saa ajaa tai!!!!! yhdistelmän koknaismassa täyttyy vetoauto kärry=yhdistelmän kokonaismassa 3500kg niin ei saa ajaa näin mä ainakin tulkitsisin tätä uutta lakia sä ilmeisesti hoksaat jonkun kohdan siinä mitä mä en kylläkään millään saa päähäni. no ens viikolla pääsen käymään paikkaan missä toi laki selvii ihan varmasti pitää muistaa kysästä, se on moroo!!


      • ymmärtäminen!
        japoo kirjoitti:

        olenkohan mä nyt tyhmä?? siinähän on annettu 2 kriteeriä b kortille jos jompikumpi täyttyy niin ei saa ajaa siis jos hinattavan ajoneuvon konaismassa 750kg täyttyy ei saa ajaa tai!!!!! yhdistelmän koknaismassa täyttyy vetoauto kärry=yhdistelmän kokonaismassa 3500kg niin ei saa ajaa näin mä ainakin tulkitsisin tätä uutta lakia sä ilmeisesti hoksaat jonkun kohdan siinä mitä mä en kylläkään millään saa päähäni. no ens viikolla pääsen käymään paikkaan missä toi laki selvii ihan varmasti pitää muistaa kysästä, se on moroo!!

        Jep, olet tyhmä eli et ymmärrä luettua. Siinähän sanotaan selkeästi vetoauto 3500kg kärry MAX. 750kg = 4250kg TAI jos kärry YLI 750kg (es. 751kg) niin silloin yhdistelmämassa enintään 3500kg. Onko vaikeaa, häh? Tuo 3500kg:n yhdistelmämassan raja tulee siis vastaan vain kun kärry on YLI 750kg (säädöksessä käytettään sanamuotoa painavampi). Muutoin raja on 4250kg Usko jo.


      • voe helevata
        japoo kirjoitti:

        olenkohan mä nyt tyhmä?? siinähän on annettu 2 kriteeriä b kortille jos jompikumpi täyttyy niin ei saa ajaa siis jos hinattavan ajoneuvon konaismassa 750kg täyttyy ei saa ajaa tai!!!!! yhdistelmän koknaismassa täyttyy vetoauto kärry=yhdistelmän kokonaismassa 3500kg niin ei saa ajaa näin mä ainakin tulkitsisin tätä uutta lakia sä ilmeisesti hoksaat jonkun kohdan siinä mitä mä en kylläkään millään saa päähäni. no ens viikolla pääsen käymään paikkaan missä toi laki selvii ihan varmasti pitää muistaa kysästä, se on moroo!!

        Muista kysästä kans kun menet ensi viikolla paikkaan missä toi laki selvii ihan varmasti.
        Luetun ymmärtäminen:
        "kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg tai koko yhdistelmän kokonaismassa enintään 3 500 kg eikä hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ylitä vetoauton omamassaa;"

        Pointti on tämä: vetoauto kuuluu tähän luokkaan JA hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750kg.
        Mikä tässä oli vaikeaa?


      • voe helevata
        japoo kirjoitti:

        olenkohan mä nyt tyhmä?? siinähän on annettu 2 kriteeriä b kortille jos jompikumpi täyttyy niin ei saa ajaa siis jos hinattavan ajoneuvon konaismassa 750kg täyttyy ei saa ajaa tai!!!!! yhdistelmän koknaismassa täyttyy vetoauto kärry=yhdistelmän kokonaismassa 3500kg niin ei saa ajaa näin mä ainakin tulkitsisin tätä uutta lakia sä ilmeisesti hoksaat jonkun kohdan siinä mitä mä en kylläkään millään saa päähäni. no ens viikolla pääsen käymään paikkaan missä toi laki selvii ihan varmasti pitää muistaa kysästä, se on moroo!!

        lain osaava taho asiasta sanoi?


    • muulilla

      vetänyt, jarrutonta ja jarrullista, eikös uusilla saa vetää.

    • ABEC -85

      Eikö siellä autokouluissa nykyisin opetetta mitään? Ja mikset itse googlaa? Pelkkästään rekisteriotteiden lukeminsella ja luetun ymmärtämisellä pääsisit pitkälle.

    • voe helevata

      vastauksen saada kun ei ole enää mitään kuulunut?

    • rgrhthh

      henkilä-, kuorma- ja linja-autolla saa vetää enintään 750kg painavaa kärryä jossei ole kyseisen ajoneuvoluokan perässä E kirjainta.

      • dgds dgd

        Väärä palsta valittavasti

        Jos sinulla on niin negatiivista, kuin positiivistakin palautetta ylläpidon toiminnasta, kerro se palautepalstalla, älä sabotoi näitä palstoja


      • häipyisit jo
        dgds dgd kirjoitti:

        Väärä palsta valittavasti

        Jos sinulla on niin negatiivista, kuin positiivistakin palautetta ylläpidon toiminnasta, kerro se palautepalstalla, älä sabotoi näitä palstoja

        No miksi sitten länkytät täällä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      60
      3368
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2970
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2366
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1396
    6. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      812
    Aihe