Koska teillä (varsinkin uudelleensynnyttäjillä) on ensimmäisen kerran tullut (harjoitus)supistuksia? Itse olen aivan raskauden alkumetreillä, eli keskenmenoriski on kova. Viime yönä tunsin aivan selkeitä harjoitussupistuksia. Ei siis kivuliaita, mutta supistuksia kuitenkin. Aikaisemmissa raskauksissa olen tuntenut niitä ensimmäisen kerran vasta joskus rv 20 kieppeillä. Enteileekö tämä aikaista keskenmenoa vai onko normaalia, että niitä voi olla jo heti ensimmäisillä viikoilla?
Ensimmäiset supistukset
8
4782
Vastaukset
- Kuulostaa tutulta
Mulla oli/on välillä supistuksia ja oon vasta 7.viikolla. Oli uhkaava keskenmeno (tuli myös vuotoa) mutta meni viikon vuodelevolla ohi ja eilen varhaisultrassa löytyi syke. Viime yönä tuli myös supistuksia mutta en enää huolestu niistä.
- Alkuperäinen...
Onneksi olkoon raskaudesta ja hienoa, että kaikki on kunnossa. Millä viikoilla suunnilleen sinun ensimmäiset supistukset tulivat? Minulla ei ole ollut mitään vuotoja, on vain supistuksia, mutta niitä on aika paljon. Sanottiinko supistuksista mitään, vai johtuiko vuodelepo vain vuodosta? Itse olen mm. illalla menossa salille, mutta nyt mietin, että pitäisiköhän elämä kuitenkin rauhoittaa vähäksi aikaa.
- Kuulostaa tutulta
Alkuperäinen... kirjoitti:
Onneksi olkoon raskaudesta ja hienoa, että kaikki on kunnossa. Millä viikoilla suunnilleen sinun ensimmäiset supistukset tulivat? Minulla ei ole ollut mitään vuotoja, on vain supistuksia, mutta niitä on aika paljon. Sanottiinko supistuksista mitään, vai johtuiko vuodelepo vain vuodosta? Itse olen mm. illalla menossa salille, mutta nyt mietin, että pitäisiköhän elämä kuitenkin rauhoittaa vähäksi aikaa.
Vuodelepo oli keskenmenon riskin takia. En muistanut supistuksista mainita lääkärille. Itse luovuin sali- ja juoksuharrastuksista ihan suosiolla ja ajattelin että jatkan vasta vauvan syntymän jälkeen. En halua riskeerata! Supistukset alkoi reilu viikko sitten ja on tainnut kolme kertaa tulla.
- miikku79
Kuulostaa tutulta kirjoitti:
Vuodelepo oli keskenmenon riskin takia. En muistanut supistuksista mainita lääkärille. Itse luovuin sali- ja juoksuharrastuksista ihan suosiolla ja ajattelin että jatkan vasta vauvan syntymän jälkeen. En halua riskeerata! Supistukset alkoi reilu viikko sitten ja on tainnut kolme kertaa tulla.
Mulla supisteli jo np-ultrassa. Hyvin näkyi ultrakuvassa, kun kohtu supisteli. On kuulemma uudelleen synnyttäjällä hyvin tavallista. Mulla tosin supistuksia tullut ihan joka raskaudessa, nyt kolmas menossa. Tosin ekassa supistukset alkoivat vasta puolivälin kieppeillä. Mulla on niin herkkä kohtu, että esim kun sydänääniä kuunnellaan, niin kohtu supistuu ja vatsa menee ihan kovaksi. Toisilla vaan on näin. lapset syntyneet aina rv 39 ja koskaan ei ole vuodelepoon tms määrätty, koska minkäänlaista pehmiämistä kohdunsuulla ei ole ennenaikaisesti tapahtunut. Autolla ajo töyssyisellä tiellä tai liian kova fyysinen rasitus, esim juoksu aiheuttaa ikävän tuntuisia supistuksia. Ei kipeitä, mutta tuntuu epämiellyttävälle. Jollain vain on näin ja en ole yhtään osannut asiasta huolestua..
- supistelija
mulla on kova supistelutaipumus. ekasta lapsesta tuli ekat supistukset rv 13, ja toisesta tuli rv 12, nyt menossa 3. raskaus ja rv 11 4, ja kovasti jo "odottelen" milloin tulee ensimmäinen suppari =)
Niitä tulee ja menee ja pari viikkoa ennen laskettua aikaa loppuvat, että silleen!
Mutta sanotaan, että sellaiset synnyttävät nopeasti, joilla kohtulihakset harjoittelevat paljon etukäteen. Ensimmäinen synnytys mulla kesti 1,5 tuntia, ponnistusvaihe 5 min. Toinen synnytys kesti 45 min, ponnistusvaihe 4 min, ja mitenhän käy tälläkertaa...?! Netissä on sentään ohjeet, miten toimia, jos oma mies joutuu kätilöksi =)
Lääkäri sitten sisätutkimuksessa tarkastaa, ovatko harjoitussupistukset alkaneet avaamaan paikkoja. Mulla ei auennut, vaikka kuukausikaupalla supisteli. Ei sitten vuodelepoonkaan määrätty. Pitää vaan aina vähän hidastaa tahtia, jos esim on kävelyllä tai siivoaa, kun alkaa supistella.- Se alkuperäinen
On minullakin edellisissä raskauksissa supistellut paljon ja pitkin matkaa, mutta ei nyt ihan täysin alkumetreillä kuitenkaan. Nyt minulla ne nimittäin alkoivat jo ennen kuin edes kuukautiset olivat myöhässä. En ole tuota ennen kuullut, mutta omasta puolestani en ainakaan tyrmää sitä, että paljon supistelevalla synnytys on nopea, sillä alle 1,5 tuntia on minullakin kestänyt vain. Minulla tosin supistukset ovat loppuajasta myös pehmentäneet paikkoja ja avanneet kohdunsuuta, vaikka synnytys ei olekaan käynnistynyt vielä. Toivottavasti nyt ei sitten enää kauheasti nopeudu nuo synnytykset, kun sairaalaankin on jo tunnin ajomatka. Jos siis siihen asti päästään. Itse olen vähän huolissani edelleen näistä aikaisista supistuksista, kun tässä vaiheessa on keskenmenoriskikin aika korkea vielä.
- miikku79
Se alkuperäinen kirjoitti:
On minullakin edellisissä raskauksissa supistellut paljon ja pitkin matkaa, mutta ei nyt ihan täysin alkumetreillä kuitenkaan. Nyt minulla ne nimittäin alkoivat jo ennen kuin edes kuukautiset olivat myöhässä. En ole tuota ennen kuullut, mutta omasta puolestani en ainakaan tyrmää sitä, että paljon supistelevalla synnytys on nopea, sillä alle 1,5 tuntia on minullakin kestänyt vain. Minulla tosin supistukset ovat loppuajasta myös pehmentäneet paikkoja ja avanneet kohdunsuuta, vaikka synnytys ei olekaan käynnistynyt vielä. Toivottavasti nyt ei sitten enää kauheasti nopeudu nuo synnytykset, kun sairaalaankin on jo tunnin ajomatka. Jos siis siihen asti päästään. Itse olen vähän huolissani edelleen näistä aikaisista supistuksista, kun tässä vaiheessa on keskenmenoriskikin aika korkea vielä.
Eipä ole ainakaan meikäläisen synnytystä nopeuttanut. esikoista punnersin 32h ja ponnistin 2h, tyttö painoi huimat 2600g. Toisesta en tiedä kun syntyi sektiolla perätilan vuoksi ja kolmatta vasta odotellaan..
- kesällä äiti kahdell
Se alkuperäinen kirjoitti:
Mulla nyt rv 15 ja just tulin lääkärintarkastuksesta, kun pari päivää oon ollut tuntevinani, en oo ihan varma, supistuksia. Aika hassua, toinen raskaus, enkä ole varma mikä on supistus. Viimeksi harjoitussupparit alkoi n. rv 20 ja niihin liittyi hengenahdistusta, mutta nyt ei ole semmoista. voi kuulemma olla, että on vain kohdun kasvukipujakin. Vähän samalta tuntuu kuin olisi menkat alkamassa. No kohdunsuulla tilanne oli ok. Minullakin viime raskaudessa paikat alkoi noin 3 kk ennen synnytystä pehmentyä ja jäin sairaslomalle ja 37 viikolla olin jo 3 cm auki, mutta synnytys meni kuitenkin tasan laskettuun päivään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀1855380Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis1285308BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön
Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että2144142- 2183376
Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome1233168Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main1043114HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok192941- 1271904
Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa
Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja1641867- 611389