Toivottavasti on oikea palsta...

hannu hanhi

Sain muutaman onnen kantamoisen seurauksena huomattavan summan ylimääräistä rahaa. Lainat on jo lähes maksettu ja muutenklin elämän perusasiat on kunnossa, joten ajattelin vihdoin satsata kunnon stereoihin. Aikoinaan minulla oli Akai-merkkiset laitteet, mutta ne oli jatkuvasti rikki - eikä ne oikein soineetkaan hyvin. Valoja oli kyllä vaikka diskon olisin perustanut.

Nyt haen siis laadukasta stereofonista laitteistoa muutamin reunaehdoin:
-perinteinen vinyylisoitin ehdoton, koska lähes 400 hyväkuntoista kiekkoa odottelee varastossa
-vain kaksi kohtuullisen kokoista kaiutinta (hellasärinöiden minimoimiseksi)
-mieluummin ns. integroitu vahvistin
-eli turhia valoja ja nappuloita
-äänen pitää olla selkeä ja jäsentynyt sekä mahdollisimman musikaalinen
-vaikka kotimaista rokkia pääosin kuuntelenkin olisi hyvä, jos setti sopisi myös rauhallisemmalle musiikille
-budjetti 12.000 euroa (ehdoton max 17.500) - edullisempikin toki mieluusti, mutta tuo on käyttelyvara, enkä lainaa aio lisäksi ottaa.

Mitä myjäliikettä suosittelette keskisuomessa?
Entä laitemerkkejä (Akai kannattanee ehkä kokemusten vuoksi unohtaa)?

33

1459

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kultakorva

      Keskellä Suomee taitaa olla vaan muutama välitysliike, mut ajan kaa nekin kyllä neuvoo je ehkä hommaa kamaa koekuunteluun.

      Jos pääset, nii käy vaikka Tampereella ja/tai Hyvinkäällä kuuntelemassa esim. keskihintaluokan Sonuksia tai Loganeita. Samaan settiin kannattaa kuunnella myös putkivehkeitä. Melko kova sana vois olla vaikka joku täysputki-Graaf tai etuputkilla varustettu transsuvahvari (Logos tms.). Levareista en tiijä, mut niitä varmaan köytyy, tosin kalliita ovat, mut ehkä saisit ylempään liksaan mahtumaan sellasenkin ihan kuntopelin.

      Jos pidät muhkeammasta äänestä, niin kannattaa tsekata myös Dynaidiotarjonta.

      Tässä aluiks. Akait, Sonyt, Onkyot, Maranzit sun muut mid endint kannattaa unohtaa, ku bdjetti on noinki mellevä. Olispa ittelläkin joskus...

      Varaa aikaa hyvälle jutulle... ja naatiskele

      • hifisti69

        Joo, kuten tuossa edellinen vastaaja jo sanoikin, tuolla budjetilla saa jo kivat elektrostaatit, esim. Magnepan 3.6. oheislaitteineen. Jos olisi tuommoinen kasa ylimääräistä rahaa ja sopiva kuuntelutila, saattaisin itsekin hyvinkin päätyä sellaisiin.

        Jos kuuntelutila ja/tai hellasärö estää elektrostaattien hankinnan, niin mainitsemisen arvoinen lattiakaiutin on Monitor Audio Platinum PL300, noin 8 t€ / pari, tai jos hellasärö on tosi pahaa, jalustakaiutimista Dynaudio Confidence C1, noin 6 t€ / pari. Tässä hintaluokassa pitää kyllä ehdottomasti kuunnella useampaa vaihtoehtoa, koska kaiuttimien soinnit ovat erilaisia. Yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä... sama pätee myös äänentoistoon.

        Vahvistin- ja äänilähdepuolella voisi harkita 1000 - 2500 € hintaluokkaa per laite, jolloin vahvistinvaihtoehtoina voisi olla vaikkapa Naim Nait XC, Roksan Caspian tai Cyrys 6XP tai 8XP. Noissa ei kyllä muistaakseni missään ole levysoitinetuvahvistinta integroituna, eli sen tarvitset erillisenä. Roksanin edullisempi malli, Kandy K2, muistaakseni sisältää levysoitinvahvistimen ja on ihan mainio vahvistin sekin.

        Tuosta 1000 - 2000 € hintaluokasta löytyy paljon hyviä levysoittimia, mutta joku niitä paremmin tunteva voisi poimia sieltä suosituksia. Mainittakoon kuitenkin hieman halvemmasta hintaluokasta Rega P3-24, joka on hintaisekseen todella hyvä soitin.

        Jos haluat järjestelmään myös CD-soittimen, noin 1200 euron Naim CD5i voisi olla tuohon budjettiin hyvä valinta.

        Muista myös, että erilaisiin välikaapeleihin ja kaiutinjohtoihin palaa useampi satanen budjetistasi.


      • hannu hanhi
        hifisti69 kirjoitti:

        Joo, kuten tuossa edellinen vastaaja jo sanoikin, tuolla budjetilla saa jo kivat elektrostaatit, esim. Magnepan 3.6. oheislaitteineen. Jos olisi tuommoinen kasa ylimääräistä rahaa ja sopiva kuuntelutila, saattaisin itsekin hyvinkin päätyä sellaisiin.

        Jos kuuntelutila ja/tai hellasärö estää elektrostaattien hankinnan, niin mainitsemisen arvoinen lattiakaiutin on Monitor Audio Platinum PL300, noin 8 t€ / pari, tai jos hellasärö on tosi pahaa, jalustakaiutimista Dynaudio Confidence C1, noin 6 t€ / pari. Tässä hintaluokassa pitää kyllä ehdottomasti kuunnella useampaa vaihtoehtoa, koska kaiuttimien soinnit ovat erilaisia. Yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä... sama pätee myös äänentoistoon.

        Vahvistin- ja äänilähdepuolella voisi harkita 1000 - 2500 € hintaluokkaa per laite, jolloin vahvistinvaihtoehtoina voisi olla vaikkapa Naim Nait XC, Roksan Caspian tai Cyrys 6XP tai 8XP. Noissa ei kyllä muistaakseni missään ole levysoitinetuvahvistinta integroituna, eli sen tarvitset erillisenä. Roksanin edullisempi malli, Kandy K2, muistaakseni sisältää levysoitinvahvistimen ja on ihan mainio vahvistin sekin.

        Tuosta 1000 - 2000 € hintaluokasta löytyy paljon hyviä levysoittimia, mutta joku niitä paremmin tunteva voisi poimia sieltä suosituksia. Mainittakoon kuitenkin hieman halvemmasta hintaluokasta Rega P3-24, joka on hintaisekseen todella hyvä soitin.

        Jos haluat järjestelmään myös CD-soittimen, noin 1200 euron Naim CD5i voisi olla tuohon budjettiin hyvä valinta.

        Muista myös, että erilaisiin välikaapeleihin ja kaiutinjohtoihin palaa useampi satanen budjetistasi.

        Näillä pääsin jo alkuun! Melko vaikea oli aivan ummikkona netistä löytää jotain tolkkua. Merkkien perästä löytyi lopulta myös myyjävinkkejä.

        Noi elekrtostaattikaiuttimet alkoivat kiinnostaa, mutta riittääkö niiden bassontoisto rokkisession kuunteluun? Naimikin tuntuu pärjänneen keskustelupalstoilla ihan mukavasti, mutta ulkonäkö ei oikein miellytä kaikessa karuudessaa ja pienuudessaan. Pitää kuitenkin kokeilla - mistäpä sitä tietää.

        Levarivinkkien kautta toi vahvistinjuttukin ehkä etenis oikeeseen suuntaan. En mielellään ottaisi erillistä laatikkoa levarin ja vahvarin väliin.

        Levaritietäjä - olisiko hyviä vinkkejä n. 1500-2000 € hintaluokassa?

        ***
        Taitaa lopulta toteutua tuo edullisempi budjetti - "hellasärö" nimittäin jo leuhki naapurille, että toi Golf 1,4:n menee vaihtoon... no, onhan sillä jo päästelty kohta 220 tkm...


      • hifisti69
        hannu hanhi kirjoitti:

        Näillä pääsin jo alkuun! Melko vaikea oli aivan ummikkona netistä löytää jotain tolkkua. Merkkien perästä löytyi lopulta myös myyjävinkkejä.

        Noi elekrtostaattikaiuttimet alkoivat kiinnostaa, mutta riittääkö niiden bassontoisto rokkisession kuunteluun? Naimikin tuntuu pärjänneen keskustelupalstoilla ihan mukavasti, mutta ulkonäkö ei oikein miellytä kaikessa karuudessaa ja pienuudessaan. Pitää kuitenkin kokeilla - mistäpä sitä tietää.

        Levarivinkkien kautta toi vahvistinjuttukin ehkä etenis oikeeseen suuntaan. En mielellään ottaisi erillistä laatikkoa levarin ja vahvarin väliin.

        Levaritietäjä - olisiko hyviä vinkkejä n. 1500-2000 € hintaluokassa?

        ***
        Taitaa lopulta toteutua tuo edullisempi budjetti - "hellasärö" nimittäin jo leuhki naapurille, että toi Golf 1,4:n menee vaihtoon... no, onhan sillä jo päästelty kohta 220 tkm...

        Elektrostaattien basso on sekä hyvä että huono, riippuen vähän näkökulmasta.

        Hyvää bassossa on sama kuin elektrostaattien äänessä koko taajuuskaistalla: elementti on todella nopea ja tarkka, ja se toistaa pienimmätkin yksityiskohdat. Musiikki on niin elävää ja aitoa kuin vain voi olla.

        Sen sijaan raa'assa voimassa, auktoriteetissa, elektrostaatit häviävät hyville lattiakaiuttimille mennen tullen. Tämä johtuu siitä, että voimakas basso vaatii ison ilmamäärän liikuttamista, ja tuo elektrostaatin paneeli liikkuu syvyyssuunnassa hyvin vähän. Elementin pinta-alan pitäisi siis olla todella iso, jos tarkoituksena on pyyhkiä pölyt (naapurin) kirjahyllystä. Magnepanin kaiuttimet ovat isoja juuri tämän bassotoiston takia (ja silti subbarin hankinta niiden kaveriksi voi olla perusteltua). Martin Logan taas toistaa paneelilla vain keski- ja ylätaajuudet, bassoja varten on perinteinen elementti.

        Basso 'ongelman' lisäksi elektrostaatit ovat nirsoja sijoituksen ja kuuntelupaikan suhteen, sekä usein aika epäherkkiä, vaatien vahvistimelta paljon virtaa. Rehellisyyden nimissä myös monen valmistajan isot 'signature' tyyppiset lattiakaiuttimetkin kyllä kyykyttävät kevyemmät vahvistimet.

        Silloin kun kaikki parametrit on kohdallaan, elektrostaattien ääni on aivan ylivoimaisen kaunista. Kotidiskoon ne ei varmastikaan ole paras vaihtoehto.


    • edukasta high endiä

      Pathos Logos, integroitu/ etunen Sovtekin putkilla:
      virtaa ja vääntöä tuntui riittävän
      musikaalinen
      balansoitu
      upeen näkönen
      hinta/laatusuhde kohdallaan (mutu)
      -kaukosäädin ja lievän pyöristelevä musan esillepano (voi kyllä johtua siitäkin etten ole tottunut suureen äänikuvaan...?)

      Classe CDP-100:
      äänikuvan joka suuntaan avaava kieputin
      balansoitu
      /-sopii settiin sointinsa ja ulkonäkönsä puolesta kohtuu hyvin
      -kosketusnäyttö ei tosin paras mahdollinen (vähän kun sormet hikos, niin ei toiminut täsmällisesti)
      -kaukosäädin hakee surkuhupaisuudessaan vertaistansa (ärsyttävän yliherkät kuminäppylät raskaassa alumiiniputkessa)
      -melko hintava

      Crevasset:
      läsnäoleva, tarkka, suuri äänikuva (mutta ei liioitteleva), erittäin musikaaliset ämyrit!!
      upea ja luottamusta herättävä ulkonäkö
      heppu kertoi, että kustomoivat juuri omien mieltymystensä mukaan sähköiselle ja akustiselle bluesille & rokille
      hinta/laatusuhde kohdallaan
      -melko vaikee kuormana (matalimmillaan 2 Ohm?)
      -saatavuus?

      Kaapelit Taralabsin malliston yläpäästä:
      /-??

      Yks lauantai meni aamupäivästä myöhäseen yöhön, vaikka parista tunnista oli kyse..:

      Setti inosti kuuntelemaan/kokeilemaan kaikenlaista musaa ja herättäisi ainakin minussa omistamisen ilon kaipuuta. Kyse ei mun kohdalla ehkä niinkään ole kateudesta, vaan löytämisen ilosta. Surkeista kaukosäätimistään huolimatta ääni oli tarkka, nopea, suuri, avautuva (kaikkiin suuntiin), musikaalinen ja auktoriteettia tuntui riittävän normaalikuunteluun vaikka vähän reippaammallakin menolla.

      Suurillakaan voimakkuuksilla ja pitkään kuunneltaessa, ei tullut kuunteluväsymystä. Isäntä väsyi ensi ja ajoi mut kotiin...! Paras ja ehdottomasti musikkalisin setti ikinä kuulemistani!!

      • hannu hanhi

        Crevasseista. Googlaamalla en vain löytänyt lisätietoa. Lehdessä oli valmistajaksi ilmoitettu Tetrimäki, mutta sivuilla mainostetaan matkailua ja huonekaluja.....? Samassa artikkelissa oli myös toiset elektrostaatit ja melko samanlaiset arviot tuntuivat olevan. En muista valmistajaa, mutta nekin alko kiinnostaa. Voisi ehkä kysellä esittely tai vaihtoparia - uudet kun maksavat melkoisesti.

        Oliko sillä kaverillasi vinyylisoitinta? Jos oli, niin millainen ja miten kuvailisit ääntä?

        Kiitos vinkeistä - hmm. pääsisikö mukaan seuraavalla kuntelukerralla? Taitaa tosin mennä yli oman budjetin, mutta olisi ihan mukava vertailulielessä kuulla tuotakin settiä. Missä päin moinen laitteisto on - Tampereen/Jyväskylän suunnalla?


    • Nauha on pop

      Nämä ovat mustat ja hyvässä kunnossa.

      Voisin myydä kohtuuhintaan hyvään kotiin!

      Ilmoittele, jos asia kiinnostaa vielä...

    • Tero 12 v.

      Ja minkä version sisäkalut - eli löytyykö Mundorfeja, hopeakaapeleita yms. mukavaa?

      Missä voi käydä kuuntelemassa & tsekkaamassa tavaran?

      • Nauha on pop

        :)


      • .........
        Nauha on pop kirjoitti:

        :)

        yli/alle viisi tonttua?


      • Nauha on pop
        ......... kirjoitti:

        yli/alle viisi tonttua?

        pikkasen kympin paremmalle puolelle vaihtovat omistaajaa...

        Ei kannata kommentoida enää - meikä poijan lähtöselvitys alkaa ihan just..


    • Tsekkaas noikin...

      Pari kertaa on hifimessuilla käynyt siten, että kun itselle oudohko laitekokonaisuus on säväyttänyt eloisalla, skarpilla, avonaisella ja hyvin tasapainoisella äänellä, niin laitepinossa on patsastellut tuon merkkisiä cd-soittimia ja vahvistimia. Sori, että en muista nyt täysin eksakteja malleja mitkä ovat olleet milloinkin soimassa, mutta suosittelen kyseiseen merkkiin tutustumista koekuuntelun kautta, jos siihen vain mahdollisuus aukenee...

      http://www.accuphase.com/

      • Hellasärö 32 v.

        mekaanisesti kuin myös sähköisestikin.

        Referenssitason laitteita, mikäli pitää korkealaatuisesta, mutta steriilistä puolijohtein toteutetusta äänentoistosta. Laatua Made in Japan.

        Musikaalisuus ja putkien hehku onkin sitten toinen asia - ja maku sellainen.

        Toisaalta Accuphase halvimmillaankaan ei mahdu hh:n budjettiin tasoa vastaavien ämyreiden kera...


      • Ehkä käytettynä...
        Hellasärö 32 v. kirjoitti:

        mekaanisesti kuin myös sähköisestikin.

        Referenssitason laitteita, mikäli pitää korkealaatuisesta, mutta steriilistä puolijohtein toteutetusta äänentoistosta. Laatua Made in Japan.

        Musikaalisuus ja putkien hehku onkin sitten toinen asia - ja maku sellainen.

        Toisaalta Accuphase halvimmillaankaan ei mahdu hh:n budjettiin tasoa vastaavien ämyreiden kera...

        Äh, en muistanutkaan noiden penteleiden hintatasoa ihan oikein. Suht juhlava 17.500 euronkin maksimibujetti voi tosiaan tukehtua, jos noista lähtee kasaamaan cd vahvistinyhdistelmää ja lisäksi pitäisi vielä saada älppysoitin, sekä laitteiston tasoa vastaavat kaiuttimet.

        Aloittaja haki mahdollisimman selkeää ja jäsentynyttä ääntä. Sitä noista Accuphaseista ainakin minun kuuntelukokemuksieni mukaan on aina irronnut ja luonnollisen tasapainoista sellaista.

        Musikaalisuus sinänsä on mielestäni terminä hyvinkin huvittava puhuttaessa hifistä taikka hihg end laitteista, musikaalisuutta kun ei vielä kukaan ole osannut määritellä kattavasti, eikä alan harrastajatkaan ole yhteisymmärryksessä mitä sillä oikeastaan lopulta tarkoitetaan. Hieman hymähdän aina nähdessäni tuon termin ja liitänkin sen yleensä markkinointikoneiston työkalupakista löytyväksi yhdeksi aivopesun psyykkiseksi osaseksi.

        Minulle jäi jotenkin sellainen kuva viestistäsi, että Accuphaselta puuttuisi uskottavaa statusta, koska korostit sen olevan japanilainen merkki ja rivien välistä olin myös lukevinani, että Accuphasen saundista puuttuisi tuo hankalasti määriteltävä musikaalisuus? Ehkä tulkitsin väärin viestisi tai mielipiteemme sitten vain eriävät tästä hankalasti määriteltävästä termistä.


      • Tero 12v.
        Ehkä käytettynä... kirjoitti:

        Äh, en muistanutkaan noiden penteleiden hintatasoa ihan oikein. Suht juhlava 17.500 euronkin maksimibujetti voi tosiaan tukehtua, jos noista lähtee kasaamaan cd vahvistinyhdistelmää ja lisäksi pitäisi vielä saada älppysoitin, sekä laitteiston tasoa vastaavat kaiuttimet.

        Aloittaja haki mahdollisimman selkeää ja jäsentynyttä ääntä. Sitä noista Accuphaseista ainakin minun kuuntelukokemuksieni mukaan on aina irronnut ja luonnollisen tasapainoista sellaista.

        Musikaalisuus sinänsä on mielestäni terminä hyvinkin huvittava puhuttaessa hifistä taikka hihg end laitteista, musikaalisuutta kun ei vielä kukaan ole osannut määritellä kattavasti, eikä alan harrastajatkaan ole yhteisymmärryksessä mitä sillä oikeastaan lopulta tarkoitetaan. Hieman hymähdän aina nähdessäni tuon termin ja liitänkin sen yleensä markkinointikoneiston työkalupakista löytyväksi yhdeksi aivopesun psyykkiseksi osaseksi.

        Minulle jäi jotenkin sellainen kuva viestistäsi, että Accuphaselta puuttuisi uskottavaa statusta, koska korostit sen olevan japanilainen merkki ja rivien välistä olin myös lukevinani, että Accuphasen saundista puuttuisi tuo hankalasti määriteltävä musikaalisuus? Ehkä tulkitsin väärin viestisi tai mielipiteemme sitten vain eriävät tästä hankalasti määriteltävästä termistä.

        teikäläinen tutkii silmä kovana teknistä suorituskykyä, kun minä teen valintani korvakuuloni ja omien mieltymysteni perusteella.

        Molemmat ovat aivan yhtä hyväksyttäviä perusteita.
        Ja molemmat valintakriteerit perustuvat lopulta tunteeseen oikeasta henkilökohtaisesta valinnasta.

        Vaikka korvakuulolla oman laitteiston valitsinkin, niin data on aivan riittävän kovaa luokkaa Sonyn, Akain, Accuphasen ja muiden steriilisti ja pistemäisesti soivien aasialaisten vokkipannujen kanssa. Siinä vähän omaa lääkettä, ettei totuus unohdu.


      • hifiharrastajia!
        Tero 12v. kirjoitti:

        teikäläinen tutkii silmä kovana teknistä suorituskykyä, kun minä teen valintani korvakuuloni ja omien mieltymysteni perusteella.

        Molemmat ovat aivan yhtä hyväksyttäviä perusteita.
        Ja molemmat valintakriteerit perustuvat lopulta tunteeseen oikeasta henkilökohtaisesta valinnasta.

        Vaikka korvakuulolla oman laitteiston valitsinkin, niin data on aivan riittävän kovaa luokkaa Sonyn, Akain, Accuphasen ja muiden steriilisti ja pistemäisesti soivien aasialaisten vokkipannujen kanssa. Siinä vähän omaa lääkettä, ettei totuus unohdu.

        Pakko tuottaa nyt lievä pettymys noille arvailuillesi hra 12v. Juttusi ovat tosiaankin omaa lääkettäsi, mutta totuus niistä on ikävä kyllä päässyt unohtumaan. Yrität niputtaa minut joidenkin mittarihifistien joukkoon, otan tuon ennakkoluulosi silkkana vittuiluna kopiksi.

        Ymmärrän hifiin liittyvien teknisten asioiden ja mittaustuloksien päälle pitkän harrastuspohjani perusteella hyvinkin paljon, mutta mittaustulokset ovat minulle aina toisarvoisia, jos ne eivät korreloi kuulemani kanssa. Yleensä mittaustulokset kertovat vain sen, onko kyseisellä laitteistolla edellytyksiä soida hyvin, eivät mitään lopullista totuutta laitteiston kyvystä toistaa musiikkia luonnollisesti. On myös tilanteita, joissa mittaustulokset näyttävät heikoilta, mutta lopputulos onkin korvien kannalta silkkaa juhlaa, esim. monet vinyylisoittimet ja magnetostaattiset kaiuttimet kuuluvat kokemuksieni perusteella tähän ryhmään. On myös paljon muuttujia, joita ei nykytekniikalla osata äänestä mitata esim. tallenteen läsnäolevuus, ilmavuus, stereokuva, soittimen koko ja sijainti stereokuvassa, yksittäisen soittimen luonnollisuus... Tuo hullunkurinen termi musikaalisuus on myös mittaustulosten ulottumattomissa, huomaa myöskin, ettei musikaalisuutta osata edes määritellä kattavasti. Noista asioista, joita ei voida kunnolla mitata koostuu se laitteen "musikaalisuus", näin olen asian käsittänyt. Ja nuo asiat, joita ei voida mitata täytyy vain itse kuunnella ja päättää ovatko ne laitteistossa kunnossa, ulkopuolinen ihminen ei niitä voi puolestasi aukottomasti päättää, sillä highedistienkin keskuudessa on suuria mieltymyseroja hyvän äänen suhteen. Oikeastaan sanomani on, että en pidä mittaustuloksista kovinkaan paljoa, sillä minulle ne maistuvat aika lailla insinöörihifiltä. Genelec on puolestaan mielestäni hyvä merkki insinöörihifistä, mittaustulokset ovat priimaa, mutta kaiuttimien saundi on armoton ja eloton.

        Accuphaset ovat mielestäni erittäin hyviä esimerkkejä laitteista, joiden hyvät mittaustulokset korreloivat myös tekemieni kuuntelukokeiden kanssa. Ne ovat sekä teknisesti ja mittauksellisesti erinomaisia, että kuuntelun perusteella myös julmetun hyväsointisia ja "musikaalisia" laitteita. Musikaalisuus on siksi hipsuissa, koska se minusta on terminä hieman huvittava, eikä tosiaankaan siksi, että Accuphaseista puuttuisi musikaalisuutta.

        "data on aivan riittävän kovaa luokkaa Sonyn, Akain, Accuphasen ja muiden steriilisti ja pistemäisesti soivien aasialaisten vokkipannujen kanssa"
        Data? Ei helvata, kannattaisiko sinunkin kuunnella musiikkia, eikä mitään dataa? Tarkoitatko datalla jotain mittaustuloksia vaiko digitaalista ääntä, joka on bitteinä? Testaat siis hifilaitteita vertaamalla niitä myös steriilisti ja pistemäisesti soiviin aasialaisiin vokkipannuihin? Kopautatko vokkipannua kapustalla saadaksesi siitä ääntä vai miten saat verrattua vokkipannun ääntä hifilaitteeseen? Pistätkö pannuun oliiviöljyä ja kiehautat sen sihisemään, jolloin voit verrata sihinää vahvistimen pohjakohinaan?

        Ehkä tuo Accuphasen lyttääminen on jonkinlaista kateutta, heiltä joilla ei itsellä ole varaa niihin? Pakko paljastaa, ettei itsellänikään ole tällä hetkellä niihin varaa, ehkä vuoden päästä tulee ajankohtaiseksi etsiä uutta laitteistoa ja tuolloin se voi hyvinkin olla Accuphase. Ehkä tuo Accuphasen japanilaisuus potuttaa ja luo jotain ennakkoluuloja osalle ihmisistä? Heidän mielestään kaikkien japanilaisen hifilaitteiden on soitava elottomasti, high end laitteistot mukaanlukien?

        Kannattaa käydä ihan itse kuuntelemassa mikä potentiaali kyseisellä merkillä on tarjottavanaan, eikä takertua ennakkoluuloihin ja uskomuksiin.


      • Teron isosisko 21 v.
        hifiharrastajia! kirjoitti:

        Pakko tuottaa nyt lievä pettymys noille arvailuillesi hra 12v. Juttusi ovat tosiaankin omaa lääkettäsi, mutta totuus niistä on ikävä kyllä päässyt unohtumaan. Yrität niputtaa minut joidenkin mittarihifistien joukkoon, otan tuon ennakkoluulosi silkkana vittuiluna kopiksi.

        Ymmärrän hifiin liittyvien teknisten asioiden ja mittaustuloksien päälle pitkän harrastuspohjani perusteella hyvinkin paljon, mutta mittaustulokset ovat minulle aina toisarvoisia, jos ne eivät korreloi kuulemani kanssa. Yleensä mittaustulokset kertovat vain sen, onko kyseisellä laitteistolla edellytyksiä soida hyvin, eivät mitään lopullista totuutta laitteiston kyvystä toistaa musiikkia luonnollisesti. On myös tilanteita, joissa mittaustulokset näyttävät heikoilta, mutta lopputulos onkin korvien kannalta silkkaa juhlaa, esim. monet vinyylisoittimet ja magnetostaattiset kaiuttimet kuuluvat kokemuksieni perusteella tähän ryhmään. On myös paljon muuttujia, joita ei nykytekniikalla osata äänestä mitata esim. tallenteen läsnäolevuus, ilmavuus, stereokuva, soittimen koko ja sijainti stereokuvassa, yksittäisen soittimen luonnollisuus... Tuo hullunkurinen termi musikaalisuus on myös mittaustulosten ulottumattomissa, huomaa myöskin, ettei musikaalisuutta osata edes määritellä kattavasti. Noista asioista, joita ei voida kunnolla mitata koostuu se laitteen "musikaalisuus", näin olen asian käsittänyt. Ja nuo asiat, joita ei voida mitata täytyy vain itse kuunnella ja päättää ovatko ne laitteistossa kunnossa, ulkopuolinen ihminen ei niitä voi puolestasi aukottomasti päättää, sillä highedistienkin keskuudessa on suuria mieltymyseroja hyvän äänen suhteen. Oikeastaan sanomani on, että en pidä mittaustuloksista kovinkaan paljoa, sillä minulle ne maistuvat aika lailla insinöörihifiltä. Genelec on puolestaan mielestäni hyvä merkki insinöörihifistä, mittaustulokset ovat priimaa, mutta kaiuttimien saundi on armoton ja eloton.

        Accuphaset ovat mielestäni erittäin hyviä esimerkkejä laitteista, joiden hyvät mittaustulokset korreloivat myös tekemieni kuuntelukokeiden kanssa. Ne ovat sekä teknisesti ja mittauksellisesti erinomaisia, että kuuntelun perusteella myös julmetun hyväsointisia ja "musikaalisia" laitteita. Musikaalisuus on siksi hipsuissa, koska se minusta on terminä hieman huvittava, eikä tosiaankaan siksi, että Accuphaseista puuttuisi musikaalisuutta.

        "data on aivan riittävän kovaa luokkaa Sonyn, Akain, Accuphasen ja muiden steriilisti ja pistemäisesti soivien aasialaisten vokkipannujen kanssa"
        Data? Ei helvata, kannattaisiko sinunkin kuunnella musiikkia, eikä mitään dataa? Tarkoitatko datalla jotain mittaustuloksia vaiko digitaalista ääntä, joka on bitteinä? Testaat siis hifilaitteita vertaamalla niitä myös steriilisti ja pistemäisesti soiviin aasialaisiin vokkipannuihin? Kopautatko vokkipannua kapustalla saadaksesi siitä ääntä vai miten saat verrattua vokkipannun ääntä hifilaitteeseen? Pistätkö pannuun oliiviöljyä ja kiehautat sen sihisemään, jolloin voit verrata sihinää vahvistimen pohjakohinaan?

        Ehkä tuo Accuphasen lyttääminen on jonkinlaista kateutta, heiltä joilla ei itsellä ole varaa niihin? Pakko paljastaa, ettei itsellänikään ole tällä hetkellä niihin varaa, ehkä vuoden päästä tulee ajankohtaiseksi etsiä uutta laitteistoa ja tuolloin se voi hyvinkin olla Accuphase. Ehkä tuo Accuphasen japanilaisuus potuttaa ja luo jotain ennakkoluuloja osalle ihmisistä? Heidän mielestään kaikkien japanilaisen hifilaitteiden on soitava elottomasti, high end laitteistot mukaanlukien?

        Kannattaa käydä ihan itse kuuntelemassa mikä potentiaali kyseisellä merkillä on tarjottavanaan, eikä takertua ennakkoluuloihin ja uskomuksiin.

        Vai miten se oli?

        Melko tyhjänpäiväinen vuodatus oman ylimielisen viisastelun päätteeksi. Tyypillinen "renkaanpotkija".


      • kolisevat tyhjimmin.
        Teron isosisko 21 v. kirjoitti:

        Vai miten se oli?

        Melko tyhjänpäiväinen vuodatus oman ylimielisen viisastelun päätteeksi. Tyypillinen "renkaanpotkija".

        "Ylimielinen, tyrhanpäiväinen ja viisasteleva renkaanpotkija" - kiitän ihan vilpittömästi viikon parhaista nauruista. Siskolla on sana hallussa ja osaa fiksusti peustella mielipiteeni vääräksi.

        Koko Teron perheellä tuntuu olevan hyvin vähän asiapitoista annettavaa tähän kyseiseen keskusteluun ja vielä vähemmän perusteltuja kannanottoja yhtään mihinkään asiaan äänentoiston tiimoilta. Teron perheen on pakko jatkaa vittuilulinjalla, kun ei ole mitään oikeaa asiaa tai kokemusperäistä tietoa oikein mistään asiasta. Teron perhe tekee sitä minkä parhaiten osaa.

        Ehkä perheen iskä ois välillä hyvä päästää kommentoimaan, jospa häneltä löytyisi enemmän viisautta ja kokemusta äänentoistosta?


      • hannu hanhi
        kolisevat tyhjimmin. kirjoitti:

        "Ylimielinen, tyrhanpäiväinen ja viisasteleva renkaanpotkija" - kiitän ihan vilpittömästi viikon parhaista nauruista. Siskolla on sana hallussa ja osaa fiksusti peustella mielipiteeni vääräksi.

        Koko Teron perheellä tuntuu olevan hyvin vähän asiapitoista annettavaa tähän kyseiseen keskusteluun ja vielä vähemmän perusteltuja kannanottoja yhtään mihinkään asiaan äänentoiston tiimoilta. Teron perheen on pakko jatkaa vittuilulinjalla, kun ei ole mitään oikeaa asiaa tai kokemusperäistä tietoa oikein mistään asiasta. Teron perhe tekee sitä minkä parhaiten osaa.

        Ehkä perheen iskä ois välillä hyvä päästää kommentoimaan, jospa häneltä löytyisi enemmän viisautta ja kokemusta äänentoistosta?

        musikaalisuudella sitä, että kuunnnellessa huomio kiinnittyy musiikkiin itseensä, ei erilaisten äänien tai muiden ominaisuuksien (esim. laitteiston) seurantaan? Tähän suuntaan olen itse kallistumassa eri laitteistoja kuunneltuani. Itse kuvailen oman mieltymyksen mukaista kokemusta lauseella "helppo kuunnella ja innostaa kuuntelemaan".

        Ainakin itse miellän musikaalisuuden terminä tällä tavoin ja mittareitakin löytyy: jalka alkaa käymään musiikin tahdissa, värekarvat nousevat pystyyn tai kyynel alkaa tulla silmäkulmaan. Yhtä kaikki, musa vie mennessää ja muu ympärillä haihtuu mielestä... uusia mukavia kokemuksia ainakin minulle.

        PS. Nuo Accuphaset menevät kyllä yli budjettini - enkä mieluusti käytettyjä ostaisi.


      • Kyllä, minäkin
        hannu hanhi kirjoitti:

        musikaalisuudella sitä, että kuunnnellessa huomio kiinnittyy musiikkiin itseensä, ei erilaisten äänien tai muiden ominaisuuksien (esim. laitteiston) seurantaan? Tähän suuntaan olen itse kallistumassa eri laitteistoja kuunneltuani. Itse kuvailen oman mieltymyksen mukaista kokemusta lauseella "helppo kuunnella ja innostaa kuuntelemaan".

        Ainakin itse miellän musikaalisuuden terminä tällä tavoin ja mittareitakin löytyy: jalka alkaa käymään musiikin tahdissa, värekarvat nousevat pystyyn tai kyynel alkaa tulla silmäkulmaan. Yhtä kaikki, musa vie mennessää ja muu ympärillä haihtuu mielestä... uusia mukavia kokemuksia ainakin minulle.

        PS. Nuo Accuphaset menevät kyllä yli budjettini - enkä mieluusti käytettyjä ostaisi.

        miellän hifivermeen musikaalisuuden hyvin pitkälle samalla tavalla kuin kuvailit Hannu. Käytimme käsittääkseni vain hieman erilaista tapaa kuvailla samaa asiaa. Pääpointti lienee, että musikaalisessa laitteessa on jokin vahva ominaisuus tai ominaisuuksia, mitkä innostavat kuulijaa musiikinkuunteluun ja tekevät siitä nautinnon, aiheuttaen kuvailemiasi tuntemuksia.

        Tarkoitin mittalaitteilla mekaanisia laitteita, joille tuo hifilaitteen musikaalisuus on "sokea kohta" eli se ei näy mekaanisten mittalaitteiden mitattaustuloksista mitenkään ulospäin. Ihmiselle "mittalaitteena" tuo musikaalisuus voi puolestaan olla äärimmäisenkin merkittävä ominaisuus laitteistoa valittaessa, eikä sillä välttämättä aina ole laitteen hinnan kanssakaan mitään tekemistä. Pieni matkaradiokin voi innostaa musiikinkuunteluun enemmän kuin yhteensopimattomista palasista kasattu kallis hifilaitteisto. Ihminen "mittalaitteena" puolestaan on hieman ongelmallinen tapaus. Eri ihimisillä on erilainen tapa kuunnella musiikkia ja he myös arvottavat musiikista ja soivasta laitteistosta eri asioita. Se mitä toinen pitää hienona ja musiikinkuunteluun innostavana ominaisuutena, ei toiselle välttämättä merkkaakaan pätkän vertaa. Toinen voi viitata kintaalla ilmavalle saundille tai suurikokoiselle stereokuvalle, toiselle puolestaan dynamiikka tai laitteiston kyky tuoda musiikin rytmi pakottomana esille voi olla tärkeämpää. Toinen voi arvottaa laitteiston sävytoiston etusijalle, toiselle puolestaan illuusio musiikkia soittavan bändin läsnäolosta on se tärkein kriteeri. Toiselle kirkassointinen laitteisto on miellyttävämpi valinta ja toiselle puolestaan lämminsointinen, jne... listaa voisi jatkaa loputtomiin. Ihminen on itse itselleen se paras mittalaite päätettäessä tuosta laitteiston musikaalisuudesta ja vastaavasti toinen ihminen puolestaan ei välttämättä olekaan enää edes kohtuullinen "mittalaite" päättämään puolestasi mikä siinä toistossa on musikaalista.

        Musikaalisuutta voidaan käyttää myös tehokeinona markkinoinnissa, jos joku "hifiauktoriteetti" tai myyjä toteaa puolestasi tietyn kalliin laitteen olevan "musikaalinen". Tämä imagonrakennus puree ikävä kyllä aika moniin ihmisiin.

        Ehkä tuo avaa hieman sitä, miksi käytin "huvittava" sanaa tuon "musikaalisuus" termin yhteydessä ja miksi tuo termin viljeleminen on osaltani kokenut kohtuullisen inflaation. Itselleni tuo "musikaalisuus" on hyvinkin tärkeä ominaisuus omassa laitteistossani, ehkäpä se kaikkein tärkein. Oikeansuuntaisempi ajatelma voisi olla "hankalasti mitattava, jokaisen ihmisen hieman omalla tavallaan mieltämä käsitys mahdollisimman oikeankuuloisesta ja musiikkinkuunteluun innostavasta laitteesta ja sen tuottamasta äänestä".

        Mutta joo, sori tämä lässytys itse aiheen vierestä ja toivottavasti löydät hyvän ja musiikinkuunteluun innostavan laitteiston itsellesi.


      • hannu hanhi
        Kyllä, minäkin kirjoitti:

        miellän hifivermeen musikaalisuuden hyvin pitkälle samalla tavalla kuin kuvailit Hannu. Käytimme käsittääkseni vain hieman erilaista tapaa kuvailla samaa asiaa. Pääpointti lienee, että musikaalisessa laitteessa on jokin vahva ominaisuus tai ominaisuuksia, mitkä innostavat kuulijaa musiikinkuunteluun ja tekevät siitä nautinnon, aiheuttaen kuvailemiasi tuntemuksia.

        Tarkoitin mittalaitteilla mekaanisia laitteita, joille tuo hifilaitteen musikaalisuus on "sokea kohta" eli se ei näy mekaanisten mittalaitteiden mitattaustuloksista mitenkään ulospäin. Ihmiselle "mittalaitteena" tuo musikaalisuus voi puolestaan olla äärimmäisenkin merkittävä ominaisuus laitteistoa valittaessa, eikä sillä välttämättä aina ole laitteen hinnan kanssakaan mitään tekemistä. Pieni matkaradiokin voi innostaa musiikinkuunteluun enemmän kuin yhteensopimattomista palasista kasattu kallis hifilaitteisto. Ihminen "mittalaitteena" puolestaan on hieman ongelmallinen tapaus. Eri ihimisillä on erilainen tapa kuunnella musiikkia ja he myös arvottavat musiikista ja soivasta laitteistosta eri asioita. Se mitä toinen pitää hienona ja musiikinkuunteluun innostavana ominaisuutena, ei toiselle välttämättä merkkaakaan pätkän vertaa. Toinen voi viitata kintaalla ilmavalle saundille tai suurikokoiselle stereokuvalle, toiselle puolestaan dynamiikka tai laitteiston kyky tuoda musiikin rytmi pakottomana esille voi olla tärkeämpää. Toinen voi arvottaa laitteiston sävytoiston etusijalle, toiselle puolestaan illuusio musiikkia soittavan bändin läsnäolosta on se tärkein kriteeri. Toiselle kirkassointinen laitteisto on miellyttävämpi valinta ja toiselle puolestaan lämminsointinen, jne... listaa voisi jatkaa loputtomiin. Ihminen on itse itselleen se paras mittalaite päätettäessä tuosta laitteiston musikaalisuudesta ja vastaavasti toinen ihminen puolestaan ei välttämättä olekaan enää edes kohtuullinen "mittalaite" päättämään puolestasi mikä siinä toistossa on musikaalista.

        Musikaalisuutta voidaan käyttää myös tehokeinona markkinoinnissa, jos joku "hifiauktoriteetti" tai myyjä toteaa puolestasi tietyn kalliin laitteen olevan "musikaalinen". Tämä imagonrakennus puree ikävä kyllä aika moniin ihmisiin.

        Ehkä tuo avaa hieman sitä, miksi käytin "huvittava" sanaa tuon "musikaalisuus" termin yhteydessä ja miksi tuo termin viljeleminen on osaltani kokenut kohtuullisen inflaation. Itselleni tuo "musikaalisuus" on hyvinkin tärkeä ominaisuus omassa laitteistossani, ehkäpä se kaikkein tärkein. Oikeansuuntaisempi ajatelma voisi olla "hankalasti mitattava, jokaisen ihmisen hieman omalla tavallaan mieltämä käsitys mahdollisimman oikeankuuloisesta ja musiikkinkuunteluun innostavasta laitteesta ja sen tuottamasta äänestä".

        Mutta joo, sori tämä lässytys itse aiheen vierestä ja toivottavasti löydät hyvän ja musiikinkuunteluun innostavan laitteiston itsellesi.

        joten millainen laitteisto sinulla on?

        Mukavasti omaan korvaan soineet setit ovat olleet lähes pari kertaa yli budjetin ja ruokahalu kasvaa maistellessa.
        (Auton vaihto ei sotkenutkaan hifi-budjettia, koska vanha kumikameli kelpasi vaihdossa käsirahana ja loppu hoidetaan rahoitussopimuksella.)


      • Tero 12v.
        Kyllä, minäkin kirjoitti:

        miellän hifivermeen musikaalisuuden hyvin pitkälle samalla tavalla kuin kuvailit Hannu. Käytimme käsittääkseni vain hieman erilaista tapaa kuvailla samaa asiaa. Pääpointti lienee, että musikaalisessa laitteessa on jokin vahva ominaisuus tai ominaisuuksia, mitkä innostavat kuulijaa musiikinkuunteluun ja tekevät siitä nautinnon, aiheuttaen kuvailemiasi tuntemuksia.

        Tarkoitin mittalaitteilla mekaanisia laitteita, joille tuo hifilaitteen musikaalisuus on "sokea kohta" eli se ei näy mekaanisten mittalaitteiden mitattaustuloksista mitenkään ulospäin. Ihmiselle "mittalaitteena" tuo musikaalisuus voi puolestaan olla äärimmäisenkin merkittävä ominaisuus laitteistoa valittaessa, eikä sillä välttämättä aina ole laitteen hinnan kanssakaan mitään tekemistä. Pieni matkaradiokin voi innostaa musiikinkuunteluun enemmän kuin yhteensopimattomista palasista kasattu kallis hifilaitteisto. Ihminen "mittalaitteena" puolestaan on hieman ongelmallinen tapaus. Eri ihimisillä on erilainen tapa kuunnella musiikkia ja he myös arvottavat musiikista ja soivasta laitteistosta eri asioita. Se mitä toinen pitää hienona ja musiikinkuunteluun innostavana ominaisuutena, ei toiselle välttämättä merkkaakaan pätkän vertaa. Toinen voi viitata kintaalla ilmavalle saundille tai suurikokoiselle stereokuvalle, toiselle puolestaan dynamiikka tai laitteiston kyky tuoda musiikin rytmi pakottomana esille voi olla tärkeämpää. Toinen voi arvottaa laitteiston sävytoiston etusijalle, toiselle puolestaan illuusio musiikkia soittavan bändin läsnäolosta on se tärkein kriteeri. Toiselle kirkassointinen laitteisto on miellyttävämpi valinta ja toiselle puolestaan lämminsointinen, jne... listaa voisi jatkaa loputtomiin. Ihminen on itse itselleen se paras mittalaite päätettäessä tuosta laitteiston musikaalisuudesta ja vastaavasti toinen ihminen puolestaan ei välttämättä olekaan enää edes kohtuullinen "mittalaite" päättämään puolestasi mikä siinä toistossa on musikaalista.

        Musikaalisuutta voidaan käyttää myös tehokeinona markkinoinnissa, jos joku "hifiauktoriteetti" tai myyjä toteaa puolestasi tietyn kalliin laitteen olevan "musikaalinen". Tämä imagonrakennus puree ikävä kyllä aika moniin ihmisiin.

        Ehkä tuo avaa hieman sitä, miksi käytin "huvittava" sanaa tuon "musikaalisuus" termin yhteydessä ja miksi tuo termin viljeleminen on osaltani kokenut kohtuullisen inflaation. Itselleni tuo "musikaalisuus" on hyvinkin tärkeä ominaisuus omassa laitteistossani, ehkäpä se kaikkein tärkein. Oikeansuuntaisempi ajatelma voisi olla "hankalasti mitattava, jokaisen ihmisen hieman omalla tavallaan mieltämä käsitys mahdollisimman oikeankuuloisesta ja musiikkinkuunteluun innostavasta laitteesta ja sen tuottamasta äänestä".

        Mutta joo, sori tämä lässytys itse aiheen vierestä ja toivottavasti löydät hyvän ja musiikinkuunteluun innostavan laitteiston itsellesi.

        millaisilla laitteilla kuuntelet.
        Mielestäni hanhi kysyy asiaa ihan oikeutetusti.

        Asia alkoi kiinnostaa minuakin. Siis, mitkä ovat sun omat referenssit? Laitteet siis? Myyntiesitteitä tai linkkejä on turha tänne laitella. Kerro omistasi.

        Omasta mielestä noi Crevasset on hyvät. Ostan heti, kun virheetön pari tulee vastaan (viimeisimpiä valmistettuja siis). Mitä sanoo hra Tiukkapipo?


      • Kovasti pukkaa joo..
        Tero 12v. kirjoitti:

        millaisilla laitteilla kuuntelet.
        Mielestäni hanhi kysyy asiaa ihan oikeutetusti.

        Asia alkoi kiinnostaa minuakin. Siis, mitkä ovat sun omat referenssit? Laitteet siis? Myyntiesitteitä tai linkkejä on turha tänne laitella. Kerro omistasi.

        Omasta mielestä noi Crevasset on hyvät. Ostan heti, kun virheetön pari tulee vastaan (viimeisimpiä valmistettuja siis). Mitä sanoo hra Tiukkapipo?

        Kas Teron vokkiperhehän se taas täällä vaatimassa muiden ihmisten laitteistoja esille, jotta perhe pääsee vertailemaan niitä referenssitason aasialaisten vokkipannujen kolinoihin ja ritinöihin. Onks toi hra Tiukkapipo teidän pesueen iskä vai kuka? Toivottavasti saamme lukea hänenkin kommentteja, odotamme niiden toki olevan asiantuntevampia kuin teidän nuorempien karvakorvien.

        Ihan pakko sanoa, että en ymmärrä tuota referenssilaitteistovaatimustanne, en siis heitä tätä ilmoille millään liian pahalla tai silkkaa ilkeämielisyyttäni. Mutta tarkoitatteko siis sitä, että kenellä on kalleimmat ja hienoimmat hifilaitteet, niin hänen mielipiteensä on painavin ja asiantuntevin? Siis se mitä laitteistoa omistan (tai valehtelen omistavani) vaikuttaa antamieni laitteistosuositusten uskottavuuteen? Eikö tuohon kannattaisi ottaa vielä jotain titteleitäkin lisäksi esille? Se joka on harrastanut hifiä kauimmin ja jolla on hienoin hifi-titteli, vain hän voi antaa sen painavimman ja "musikaalisimman" ostosuosituksen? Tämähän on yleinen keskustelupalsta ja täällä voi suositella ihan kuka tahansa ja mitä tahansa. Se ainoa oikea tapa yrittää selvittää postaajan asiantuntemus on lukea sitä viestin tekstiä "rivien välistä" ja "haistella" onko postaajalla mitään järkevää tai asiantuntevaa sanottavanaan. Esim. jos joku postaa käyttävänsä hifilaitteiden kuuntelureferenssinä aasialaisia vokkipannuja, niin silloin postauksen asiantuntemuksesta "haiskahtaa" ihan ehta paska ja vittuilu toista harrastajaa kohtaan.

        Sori Hannu Hanhi, tämä lievähkö pottuiluni ei liity sinuun oikeastaan mitenkään, sinun kommenttisi vaikuttavat ihan asiantuntevilta ja hyvin järkevän oloisilta mielestäni.

        Minulla ei vain ole halua esitellä omaa laitteistoani jollain julkisella keskustelupalstalla. Osviittaa voin hieman antaa sen verran, tämänhetkinen laitteistoni (tai laitteisto, jonka valehtelen omistavani) koostuu Maranzin raskaamman pään elektroniikasta, cd-kieputtajasta ja vahvistimesta, vuosimallia varhainen 2000-luku. Vouvaavia krahinalevyjä sorvaa Pro-Jectin ylemmän keskikastin raapija. Ääni otetaan ilmoille B&W:n tuplasubein ryhditetyistä Magneplanareista. Hyvin sekalainen laitteistoseurakunta siis, mutta kuitenkin omin musiikillisin mieltymyksin kasattu. Jos referenssini eivät toiselle harrastajalle riitä, niin pyydän mitä nöyrimmin antee... eiku suksimaan suolle.


      • Teron systeri
        Kovasti pukkaa joo.. kirjoitti:

        Kas Teron vokkiperhehän se taas täällä vaatimassa muiden ihmisten laitteistoja esille, jotta perhe pääsee vertailemaan niitä referenssitason aasialaisten vokkipannujen kolinoihin ja ritinöihin. Onks toi hra Tiukkapipo teidän pesueen iskä vai kuka? Toivottavasti saamme lukea hänenkin kommentteja, odotamme niiden toki olevan asiantuntevampia kuin teidän nuorempien karvakorvien.

        Ihan pakko sanoa, että en ymmärrä tuota referenssilaitteistovaatimustanne, en siis heitä tätä ilmoille millään liian pahalla tai silkkaa ilkeämielisyyttäni. Mutta tarkoitatteko siis sitä, että kenellä on kalleimmat ja hienoimmat hifilaitteet, niin hänen mielipiteensä on painavin ja asiantuntevin? Siis se mitä laitteistoa omistan (tai valehtelen omistavani) vaikuttaa antamieni laitteistosuositusten uskottavuuteen? Eikö tuohon kannattaisi ottaa vielä jotain titteleitäkin lisäksi esille? Se joka on harrastanut hifiä kauimmin ja jolla on hienoin hifi-titteli, vain hän voi antaa sen painavimman ja "musikaalisimman" ostosuosituksen? Tämähän on yleinen keskustelupalsta ja täällä voi suositella ihan kuka tahansa ja mitä tahansa. Se ainoa oikea tapa yrittää selvittää postaajan asiantuntemus on lukea sitä viestin tekstiä "rivien välistä" ja "haistella" onko postaajalla mitään järkevää tai asiantuntevaa sanottavanaan. Esim. jos joku postaa käyttävänsä hifilaitteiden kuuntelureferenssinä aasialaisia vokkipannuja, niin silloin postauksen asiantuntemuksesta "haiskahtaa" ihan ehta paska ja vittuilu toista harrastajaa kohtaan.

        Sori Hannu Hanhi, tämä lievähkö pottuiluni ei liity sinuun oikeastaan mitenkään, sinun kommenttisi vaikuttavat ihan asiantuntevilta ja hyvin järkevän oloisilta mielestäni.

        Minulla ei vain ole halua esitellä omaa laitteistoani jollain julkisella keskustelupalstalla. Osviittaa voin hieman antaa sen verran, tämänhetkinen laitteistoni (tai laitteisto, jonka valehtelen omistavani) koostuu Maranzin raskaamman pään elektroniikasta, cd-kieputtajasta ja vahvistimesta, vuosimallia varhainen 2000-luku. Vouvaavia krahinalevyjä sorvaa Pro-Jectin ylemmän keskikastin raapija. Ääni otetaan ilmoille B&W:n tuplasubein ryhditetyistä Magneplanareista. Hyvin sekalainen laitteistoseurakunta siis, mutta kuitenkin omin musiikillisin mieltymyksin kasattu. Jos referenssini eivät toiselle harrastajalle riitä, niin pyydän mitä nöyrimmin antee... eiku suksimaan suolle.

        tiukkapiponen ja haistattelisin pissalihaa, jos mulla olis tollanen wokkisetti, jota joutus "kuunteleen" betonikopissa.

        No, onneksi voit lukea noita teknisten esitteiden sähköisiä arvoja ja sitten "tietää" (lue: kuvitella), mikä setti voisi soida musikaaliselta.

        Sinet poju ole hyvää ääntä kuullukkaan, saatika sellaisesta mitään ymmärtäisitkään. Vaikka vastaan tulisi.

        Puristapa pari näppylää poskipäistä ja rauhoitu "aikuinen" kakara.


      • hannu hanhi
        Kovasti pukkaa joo.. kirjoitti:

        Kas Teron vokkiperhehän se taas täällä vaatimassa muiden ihmisten laitteistoja esille, jotta perhe pääsee vertailemaan niitä referenssitason aasialaisten vokkipannujen kolinoihin ja ritinöihin. Onks toi hra Tiukkapipo teidän pesueen iskä vai kuka? Toivottavasti saamme lukea hänenkin kommentteja, odotamme niiden toki olevan asiantuntevampia kuin teidän nuorempien karvakorvien.

        Ihan pakko sanoa, että en ymmärrä tuota referenssilaitteistovaatimustanne, en siis heitä tätä ilmoille millään liian pahalla tai silkkaa ilkeämielisyyttäni. Mutta tarkoitatteko siis sitä, että kenellä on kalleimmat ja hienoimmat hifilaitteet, niin hänen mielipiteensä on painavin ja asiantuntevin? Siis se mitä laitteistoa omistan (tai valehtelen omistavani) vaikuttaa antamieni laitteistosuositusten uskottavuuteen? Eikö tuohon kannattaisi ottaa vielä jotain titteleitäkin lisäksi esille? Se joka on harrastanut hifiä kauimmin ja jolla on hienoin hifi-titteli, vain hän voi antaa sen painavimman ja "musikaalisimman" ostosuosituksen? Tämähän on yleinen keskustelupalsta ja täällä voi suositella ihan kuka tahansa ja mitä tahansa. Se ainoa oikea tapa yrittää selvittää postaajan asiantuntemus on lukea sitä viestin tekstiä "rivien välistä" ja "haistella" onko postaajalla mitään järkevää tai asiantuntevaa sanottavanaan. Esim. jos joku postaa käyttävänsä hifilaitteiden kuuntelureferenssinä aasialaisia vokkipannuja, niin silloin postauksen asiantuntemuksesta "haiskahtaa" ihan ehta paska ja vittuilu toista harrastajaa kohtaan.

        Sori Hannu Hanhi, tämä lievähkö pottuiluni ei liity sinuun oikeastaan mitenkään, sinun kommenttisi vaikuttavat ihan asiantuntevilta ja hyvin järkevän oloisilta mielestäni.

        Minulla ei vain ole halua esitellä omaa laitteistoani jollain julkisella keskustelupalstalla. Osviittaa voin hieman antaa sen verran, tämänhetkinen laitteistoni (tai laitteisto, jonka valehtelen omistavani) koostuu Maranzin raskaamman pään elektroniikasta, cd-kieputtajasta ja vahvistimesta, vuosimallia varhainen 2000-luku. Vouvaavia krahinalevyjä sorvaa Pro-Jectin ylemmän keskikastin raapija. Ääni otetaan ilmoille B&W:n tuplasubein ryhditetyistä Magneplanareista. Hyvin sekalainen laitteistoseurakunta siis, mutta kuitenkin omin musiikillisin mieltymyksin kasattu. Jos referenssini eivät toiselle harrastajalle riitä, niin pyydän mitä nöyrimmin antee... eiku suksimaan suolle.

        kaiuttimia ja ne oli kytketty Classen laitteistoon. Oli melko mukavaa kuunneltavaa, mutta mielestäni ei oikein hintansa väärtiä kuitenkaan. Kysyin pelkän cd-soittimen hintaa ja sekin maksaa jo päälle neljätuhatta euroa!!! Lisäksi ainakin vanhemmalla rockilla huono tallenne soi oikeasti huonosti. Kaiken lisäksi pitäisi olla reilusti kymppitonni lisää johdot, laiteteline yms. Liian kalliiksi tulee.

        Yksi asia kuitenkin varmistui yllättäen - vinyylivarasto lähtee kierrätykseen. Hyvät cd-soittimet ovat todella hyviä ja niissä on paljon parempi hinta/laatusuhde. Sinällään hyvä, sillä budjettia ei tarvitse jakaa niin moneen - tosin paljon menee muistoja ja musaa mukana..

        Pitääpä kokeilla Marazejakin - näkyy niitäkin olevan kovin moneen lähtöön. Ainakin näin maallikkona niiden mekaaninen rakenne ja paino herättivät mielenkiintoa. Taitaa olla sama maahantuojakin noiden B&W:n kanssa.(?)

        Hankalaan hintahaarukkaan budjetti joka tapauksessa asettuu. Hieman edullisemmin saa jo samoja ominaisuuksia ja pienehköllä extra-satsauksella saisi jo merkittävästi lisää lähes kaikkea.



        PS. Olisi ihan mukava, jos juttelisitte nimimerkki Tero 12v:n kanssa asiallisemmin tai sitten jonkun toisen aloituksen alla. Ikävää luettavaa... eikä varmaan kirjoittamisenkaan jälkeen jää sen parempi mieliala. Tero kuulolla myös - muuten et saa karkkia!


      • saamme karkkia...
        hannu hanhi kirjoitti:

        kaiuttimia ja ne oli kytketty Classen laitteistoon. Oli melko mukavaa kuunneltavaa, mutta mielestäni ei oikein hintansa väärtiä kuitenkaan. Kysyin pelkän cd-soittimen hintaa ja sekin maksaa jo päälle neljätuhatta euroa!!! Lisäksi ainakin vanhemmalla rockilla huono tallenne soi oikeasti huonosti. Kaiken lisäksi pitäisi olla reilusti kymppitonni lisää johdot, laiteteline yms. Liian kalliiksi tulee.

        Yksi asia kuitenkin varmistui yllättäen - vinyylivarasto lähtee kierrätykseen. Hyvät cd-soittimet ovat todella hyviä ja niissä on paljon parempi hinta/laatusuhde. Sinällään hyvä, sillä budjettia ei tarvitse jakaa niin moneen - tosin paljon menee muistoja ja musaa mukana..

        Pitääpä kokeilla Marazejakin - näkyy niitäkin olevan kovin moneen lähtöön. Ainakin näin maallikkona niiden mekaaninen rakenne ja paino herättivät mielenkiintoa. Taitaa olla sama maahantuojakin noiden B&W:n kanssa.(?)

        Hankalaan hintahaarukkaan budjetti joka tapauksessa asettuu. Hieman edullisemmin saa jo samoja ominaisuuksia ja pienehköllä extra-satsauksella saisi jo merkittävästi lisää lähes kaikkea.



        PS. Olisi ihan mukava, jos juttelisitte nimimerkki Tero 12v:n kanssa asiallisemmin tai sitten jonkun toisen aloituksen alla. Ikävää luettavaa... eikä varmaan kirjoittamisenkaan jälkeen jää sen parempi mieliala. Tero kuulolla myös - muuten et saa karkkia!

        Mulla siis Magnepanit kajareina ja B&W:t subbareina. Mielestäni B&W:n subbarit ovat ihan hyviä, mutta niissä ei ole kylläkään paras mahdollinen hinta-laatusuhde. Yleensä kai tuota pidetään hieman yhteensopimattomana yhtälönä Magnepan ja B&W subbariyhdistelmää, mutta ainakin minulla tuo toimii ihan napakasti.

        Varsinaisista B&W:n jalusta- ja lattiakajareista itselläni on hieman ristiriitaisia kokemuksia. Vanhemmissa malleissa on tuntunut aina olevan hieman tuhti reggetyylinen bassotoisto ja etäinen keskialuetoisto yhdistettynä hieman metalliseen diskanttitoistoon. Olen pitänyt B&W:n toistoa aina omiin mieltymyksiini hieman tilantoistoltaan tuhnuna ja toisaalta loudness-tyylisen mahtailevana, eikä musiikin stereokuvakaan ole oikein irronnut irti kaiuttimista. Ääni on aina kuulunut kahdesta "tolpasta." Ja juuri kun olettaa, ettei jostakin kaiutinmerkistä ole omien kokemuksien mukaan yhtään mihinkään, niin sitten käy se kiusallinen tilanne, että kokeekin yhden elämänsä hienoimmista musiikkielämyksistä kyseisen kaiutinmerkin toistamana ja kaikki vanhat oletukset joutavatkin saman tien roskakoriin. Näin kävi itselleni kun kuulin viimeksi messuilla Classe B&W 802 Diamond yhdistelmää suht suurikokoisessa tilassa. Järkyttävän puhdas ja luonnollinen keskialuetoisto, saumattoman heleästi äänikuvaan istuva diskantti ja tasapainoinen tarkka bassotoisto. Ilmavuutta, rytmiä, sointisävyjä sekä dynamiikkaa äänessä riitti yltäkyllin, ääni aukesi. Mielenkiintosta tuossa oli, että olin useasti aiemminkin kuunnellut Classe B&W:n ylemmän luokan kaiutinyhdistelmää, mutta koskaan se ei ollut tehnyt minuun mitään kummempaa vaikutusta. Ilmeisesti tuo uusin B&W:n Diamond sarja on ottanut jättiharppauksen äänentoistollisesti eteenpäin. Hintaakin tuolla kattauksella oli tosin aivan turkasen paljon.

        Jep, noita Marantzeja on moneen hintaluokkaan, keskivertohifistä ihan huolellisesti suunniteltuun raskaamman sarjan hifiin. Kannattaa tutustua noihin Ken Ishiwatan virittelemiin malleihin (KI sarja). Tuo uudempi Maranzin sarja kaarevine sivulistoineen ja etupaneeleineen on myös muotoilullisestikin tyylikkäämpää, kuin tämä oma vanha kantti kertaa kantti muotoiltu sarjani. Toiston avoimuus ja varsinkin rullaavuus ovat käsittääkseni yleensä ne kaksi avainsanaa kuvattaessa merkille ominaista saundia, jos tällainen typerä yleistys sallitaan. Varsinkin noita Marantzin cd-soittimia on kehuttu ihan onnistuneiksi tuotoksiksi vertailtaessa niiden saundia muihin aasialaisiin vokkipannuihin :)

        Pieni omaan kokemuksiin perustuva varoituksen sana; Kannattaa ihan oikeasti harkita pariinkin kertaan laittaako vinyylivarantojaan kierrätykseen. Aika moni tuota tekemäänsä virheliikettä on myöhemmin katunut vinyylikärpäisen puraistessa uudelleen. Näin kävi myös minulle, kun aikoinaan jakelin 90-luvun kieppeillä suht kattavan rock, blues, reggae ja jazz kokoelmani tuntemattomalle viimeiselle matkalle alan harrastajien hoiviin ja vieläpä pilkkahintaan. Tyhmä kun olen päästäni, niin nyt noita samoja levyjä keräilen kirppareilta ja ostan uusina ja kalliina (yleensä huonompikuntoisina) prässäyksinä. Nuo pahveihin pakatut muovilätyt ovat hypisteltäviä taideteoksia hienoine kansitaiteineen, tauluja verrattuna kolkkoihin cd-koteloihin. Vaativat tosin enemmän kaikenlaista värkkäämistä ja virittelemistä soittotilanteessa kuin digitaaliset vastineensa, mutta palkitsevat sielukkaan lämpimällä iloa tuottavalla äänentoistollaan. Cd tai bittimusa ei pysty myöskään takaamaan teokselle uutta "alkua" kuten vinyyli käännettäessä vinyylilevyn b-puoli soimaan. Pieniä satunnaisia risahduksia ja krahinaa voi tulla jossain vaiheessa ihan oikeastikin ikävä tässä kliinisen viileässä digiaikakaudessa. Jätä vanhat levyt vaikka hienoiksi sisustuselementeiksi, tauluiksi kaappien päälle tai vaikkapa psykoakustisiksi elementeiksi kirjahyllyyn. Tämä siis puhtaasti minun mielipide.


      • hifisti69
        Kovasti pukkaa joo.. kirjoitti:

        Kas Teron vokkiperhehän se taas täällä vaatimassa muiden ihmisten laitteistoja esille, jotta perhe pääsee vertailemaan niitä referenssitason aasialaisten vokkipannujen kolinoihin ja ritinöihin. Onks toi hra Tiukkapipo teidän pesueen iskä vai kuka? Toivottavasti saamme lukea hänenkin kommentteja, odotamme niiden toki olevan asiantuntevampia kuin teidän nuorempien karvakorvien.

        Ihan pakko sanoa, että en ymmärrä tuota referenssilaitteistovaatimustanne, en siis heitä tätä ilmoille millään liian pahalla tai silkkaa ilkeämielisyyttäni. Mutta tarkoitatteko siis sitä, että kenellä on kalleimmat ja hienoimmat hifilaitteet, niin hänen mielipiteensä on painavin ja asiantuntevin? Siis se mitä laitteistoa omistan (tai valehtelen omistavani) vaikuttaa antamieni laitteistosuositusten uskottavuuteen? Eikö tuohon kannattaisi ottaa vielä jotain titteleitäkin lisäksi esille? Se joka on harrastanut hifiä kauimmin ja jolla on hienoin hifi-titteli, vain hän voi antaa sen painavimman ja "musikaalisimman" ostosuosituksen? Tämähän on yleinen keskustelupalsta ja täällä voi suositella ihan kuka tahansa ja mitä tahansa. Se ainoa oikea tapa yrittää selvittää postaajan asiantuntemus on lukea sitä viestin tekstiä "rivien välistä" ja "haistella" onko postaajalla mitään järkevää tai asiantuntevaa sanottavanaan. Esim. jos joku postaa käyttävänsä hifilaitteiden kuuntelureferenssinä aasialaisia vokkipannuja, niin silloin postauksen asiantuntemuksesta "haiskahtaa" ihan ehta paska ja vittuilu toista harrastajaa kohtaan.

        Sori Hannu Hanhi, tämä lievähkö pottuiluni ei liity sinuun oikeastaan mitenkään, sinun kommenttisi vaikuttavat ihan asiantuntevilta ja hyvin järkevän oloisilta mielestäni.

        Minulla ei vain ole halua esitellä omaa laitteistoani jollain julkisella keskustelupalstalla. Osviittaa voin hieman antaa sen verran, tämänhetkinen laitteistoni (tai laitteisto, jonka valehtelen omistavani) koostuu Maranzin raskaamman pään elektroniikasta, cd-kieputtajasta ja vahvistimesta, vuosimallia varhainen 2000-luku. Vouvaavia krahinalevyjä sorvaa Pro-Jectin ylemmän keskikastin raapija. Ääni otetaan ilmoille B&W:n tuplasubein ryhditetyistä Magneplanareista. Hyvin sekalainen laitteistoseurakunta siis, mutta kuitenkin omin musiikillisin mieltymyksin kasattu. Jos referenssini eivät toiselle harrastajalle riitä, niin pyydän mitä nöyrimmin antee... eiku suksimaan suolle.

        Kyllä tuollaista laitteistoa varmasti kelpaa kuunnella. Olisipa minullakin Magneplanareille sopiva kuunteluhuone. Eivät oikein sovi pienehköön olohuoneeseen ala-asteikäisten ja nelijalkaisten leikkien sekaan. No, ehkä joskus tulevaisuudessa. Toistaiseksi täytyy tyytyä nauttimaan elektrostaattien äänestä Staxien muodossa.


      • Tero 12v.
        hannu hanhi kirjoitti:

        kaiuttimia ja ne oli kytketty Classen laitteistoon. Oli melko mukavaa kuunneltavaa, mutta mielestäni ei oikein hintansa väärtiä kuitenkaan. Kysyin pelkän cd-soittimen hintaa ja sekin maksaa jo päälle neljätuhatta euroa!!! Lisäksi ainakin vanhemmalla rockilla huono tallenne soi oikeasti huonosti. Kaiken lisäksi pitäisi olla reilusti kymppitonni lisää johdot, laiteteline yms. Liian kalliiksi tulee.

        Yksi asia kuitenkin varmistui yllättäen - vinyylivarasto lähtee kierrätykseen. Hyvät cd-soittimet ovat todella hyviä ja niissä on paljon parempi hinta/laatusuhde. Sinällään hyvä, sillä budjettia ei tarvitse jakaa niin moneen - tosin paljon menee muistoja ja musaa mukana..

        Pitääpä kokeilla Marazejakin - näkyy niitäkin olevan kovin moneen lähtöön. Ainakin näin maallikkona niiden mekaaninen rakenne ja paino herättivät mielenkiintoa. Taitaa olla sama maahantuojakin noiden B&W:n kanssa.(?)

        Hankalaan hintahaarukkaan budjetti joka tapauksessa asettuu. Hieman edullisemmin saa jo samoja ominaisuuksia ja pienehköllä extra-satsauksella saisi jo merkittävästi lisää lähes kaikkea.



        PS. Olisi ihan mukava, jos juttelisitte nimimerkki Tero 12v:n kanssa asiallisemmin tai sitten jonkun toisen aloituksen alla. Ikävää luettavaa... eikä varmaan kirjoittamisenkaan jälkeen jää sen parempi mieliala. Tero kuulolla myös - muuten et saa karkkia!

        ?


      • Tero 13v.
        hifisti69 kirjoitti:

        Kyllä tuollaista laitteistoa varmasti kelpaa kuunnella. Olisipa minullakin Magneplanareille sopiva kuunteluhuone. Eivät oikein sovi pienehköön olohuoneeseen ala-asteikäisten ja nelijalkaisten leikkien sekaan. No, ehkä joskus tulevaisuudessa. Toistaiseksi täytyy tyytyä nauttimaan elektrostaattien äänestä Staxien muodossa.

        punk ja rajoituksin coyntry.


      • Minkä merkkisiin
        Tero 13v. kirjoitti:

        punk ja rajoituksin coyntry.

        aasialaisiin vokkipannuihin vertailit Staxeja Tero? Suorititko vertailun ja testauksen youtuben kautta?


      • krellit,ellit vai...
        Minkä merkkisiin kirjoitti:

        aasialaisiin vokkipannuihin vertailit Staxeja Tero? Suorititko vertailun ja testauksen youtuben kautta?

        ja tää kuusysistä tykkäävä hivisti jatkaa vänkyröintii. uskot nä urpo, et ketää ei kiinnosta su hölötykset. pilasit munkin (ja mehun) maineen ton alottajan silemis. noi sun taksit sopii paremmi vaikka sun vm. 1952 läppäri monitoreiks. ootsä joku uskovaine jankuttaaja, ku väänkäät omia juttujas toise sanomisix? muutonkio levy jää jyrsiin samaa uraa.

        ja siot noista japski & korealais vokkiksist - akai, sony ja maraz painii ihan samassa rupusarjas.


      • 69 jyrsin
        krellit,ellit vai... kirjoitti:

        ja tää kuusysistä tykkäävä hivisti jatkaa vänkyröintii. uskot nä urpo, et ketää ei kiinnosta su hölötykset. pilasit munkin (ja mehun) maineen ton alottajan silemis. noi sun taksit sopii paremmi vaikka sun vm. 1952 läppäri monitoreiks. ootsä joku uskovaine jankuttaaja, ku väänkäät omia juttujas toise sanomisix? muutonkio levy jää jyrsiin samaa uraa.

        ja siot noista japski & korealais vokkiksist - akai, sony ja maraz painii ihan samassa rupusarjas.

        Jutska et Glrelliellii lenkkaleuka loksaa tyhjäst ja latoo pahasuopast teiniangstii aakkostae hivisti herkil verkkokalvoil, iha ilma perusteluit mittää.

        Iha tietox mulleioo Staxei. Kuullu oon kerra vanhenmpi mallei, ne ol buenot ja soundas hunajaisest. Moni muu korvakoppa jäe sillo ja jäee vielännii niist jälkee.

        Sust oo finnirypäleest kuule mihkää, ees leukoi loksaama, ku et ossaa olla ees haaska ihmine. Eikä sulla oo varaa ees Staxeihi, saati referenssii hiffii.


      • nohifi76
        69 jyrsin kirjoitti:

        Jutska et Glrelliellii lenkkaleuka loksaa tyhjäst ja latoo pahasuopast teiniangstii aakkostae hivisti herkil verkkokalvoil, iha ilma perusteluit mittää.

        Iha tietox mulleioo Staxei. Kuullu oon kerra vanhenmpi mallei, ne ol buenot ja soundas hunajaisest. Moni muu korvakoppa jäe sillo ja jäee vielännii niist jälkee.

        Sust oo finnirypäleest kuule mihkää, ees leukoi loksaama, ku et ossaa olla ees haaska ihmine. Eikä sulla oo varaa ees Staxeihi, saati referenssii hiffii.

        Mitä sä persaukinen jauhat paskaa täällä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5604
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2486
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1977
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      57
      1718
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      10
      1281
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe