Lähihoitajan työstä

Lotte-Marie

Harkitsen lähihoitajaksi kouluttautumista ja haluaisinkin nyt kysyä muutaman kysymyksen lähihoitajilta / koulutuksessa olevilta.

- Millaiset työajat alalla on? Onko pelkkä päivätyö mahdollista vai onko tehtävä vuoroja / viikonloppuja?
- Millainen ilmapiiri? Entä ikäjakaumat?
- Onko alalla kuinka paljon miehiä?
- Millainen palkka on?
- Miten lomaa?

Sitten koulutuksesta...
- Millaista koulutus on? Mitä tehtävä tunneilla? Milloin aletaan erikoistua?
- Onko esim. suolaliuoksen itseensä piikittäminen pakollista? (kauhujuttu jonka olen kuullut)
- Kuinka monta oppilasta luokassa?
- Koulukirjojen hinta?
- Millaisia harjoitusjaksot, kuinka pitkiä, mitä saa tehdä?

Olen 18 -vuotias nuori nainen jolla on menneisyydessään ollut hieman ongelmia, olen mm. ollut lastenkodissa jne, mutta halu auttaa muita on kova. Näettekö te alalla olevat että oma menneisyyteni olisi haitaksi?

Haluaisin erityisesti vastauksia mielenterveys- ja päihdepuolella olleilta!

15

6402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • szfrg5

      koulutukseen. Kyllä se karsinta testi jotain kertoo sovellutko alalle.

    • Lähihoitajaksi?

      Hei! En ole itse opiskellut lähihoitajaksi, mutta olen työskennellyt Hyvinvointialan oppilaitoksessa ja olen itse koulutukseltani Sosionomi ja tätä kautta myös työskennellyt lähihoitajien kanssa mm. lastensuojeluyksiköissä.

      - Millaiset työajat alalla on? Onko pelkkä päivätyö mahdollista vai onko tehtävä vuoroja / viikonloppuja?

      Pääasiassa lähihoitajien työt ovat 3-vuorotyöpainotteisia, mutta jonkin verran löytyy myös päivätyöpaikkoja

      - Millainen ilmapiiri? Entä ikäjakaumat?

      Jokaisella työpaikalla on tietenkin eri ilmapiiri. Jossain se on parempi kuin toisessa paikassa. Pääsääntöisesti kuitenkin omat kokemukset työpaikoista ovat olleet hyviä, eikä suurempia ristiriitoja ole ollut. Ikäjakauma riippuu paljon siitä onko kyseessä vanhus-, vammais- vai lapsi- ja nuorisotyö. Vanhus- ja vammaistyössä taitaa olla enemmän vanhempaa työväkeä kuin lapsi- ja nuorisotyössä.

      - Onko alalla kuinka paljon miehiä?

      Itse miehenä olen sitä mieltä, että liian vähän. Enemmänkin saisi olla.

      - Millainen palkka on?

      Palkka riippuu paljon siitä, tekeekö päivätyötä vai 3-vuorotyötä. Päivätyössä bruttopalkka on kutakuinkin 1500-1900 välimaastossa, kun taas vuorotyössä voi ansaita viikonloppu-, ilta- ja yötöiden ansiosta pitkälle yli 2000 euroa. Palkan suuruus on siis aika paljon siitä kiinni, kuinka paljon työntekijä on valmis tekemään töitä.

      - Millaista koulutus on? Mitä tehtävä tunneilla? Milloin aletaan erikoistua?

      Koulutus ainakin omassa oppilaitoksessa oli hyvin käytännöläheistä, eli lähihoitajan työ pyritään tekemään opiskelijoille mahdollisimman todentuntuiseksi heti alkuvaiheesta alkaen. Koulutukseen kuuluu mm. hoidon- ja huolenpidon kokonaisuus, jossa opiskellaan yleisimpiä sairauksia sekä lääkehoidon menetelmiä. Matematiikka on myös yksi osa-alue, joka tulisi hallita vähintään hyvin, koska koulutus vaatii lääkelaskujen suorittamista virheettömästi, eli kokeessa ei saa olla yhtään virhettä. Laskut ja kaavat eivät kuitenkaan ole ylivoimaisen vaikeita. Riittää kun skarppaa ja kuuntelee tunneilla, niin niistä selviää kyllä vaivattomasti. Aivan kuten kaikissa muissakin aineissa. Koulutus sisältää myös paljon vierailuja työpaikoille, joissa lähihoitajat tekevät työtään.

      Erikoistumisopinnot alkavat joko toisena tai kolmantena vuonna, riippuen oppilaitoksesta. Suuntaaviin opintoihin pääseminen kuitenkin vaatii sen, että suurin osa/kaikki perusopinnot ovat suoritettuina.

      - Onko esim. suolaliuoksen itseensä piikittäminen pakollista? (kauhujuttu jonka olen kuullut)

      Ketään ei varmasti pakoteta mihinkään tämän kaltaiseen toimintaan, joten sitä on turha huolehtia :)

      - Kuinka monta oppilasta luokassa?

      Riippuu jälleen oppilaitoksesta ja sen koosta. Yleensä 20-30 perusopinnoissa, suuntaavissa opinnoissa riippuen siitä mihin suuntautuu. Lapsi- ja nuorisotyössä helposti yli, mutta esimerkiksi vanhustyössä voi olla alle 5 opiskelijan ryhmiä

      - Koulukirjojen hinta?

      Kalliita (20-40 euroa/kirja)! Mutta oppilaitoksen kirjastosta voi myös lainata ja se ei luonnollisesti maksa mitään

      Näettekö te alalla olevat että oma menneisyyteni olisi haitaksi?

      Menneisyytesi voi olla alalla ääretön voimavara sulle tai toisaalta myös se tekijä, joka voi tuhota opiskelusi kokonaan. Riippuu paljon siitä, miten olet käsitellyt lapsuudessasi tapahtuneet asiat ja kuinka ne vaikuttavat elämääsi nyt. Jos koet tällä hetkellä, että lapsuuden hankaluudet ja kriisit ovat edelleen sinulle arka aihe, niin en suosittele sinua ainakaan valitsemaan lapsi- ja nuorisotyötä. Olen nimittäin itse nähnyt työssäni nuoria naisia, jotka ovat tulleet aivan samalla ajatuksella opiskelemaan lähihoitajaksi kuin sinäkin, eli halu auttaa muita samassa tilanteessa olevia, mutta kun oppitunneilla on esimerkiksi lastensuojeluun liittyviä aiheita, rankan taustan omaavilla opiskelijoilla saattaa menneisyyden arvet aueta ja he eivät enää kykene menemään kyseisille oppitunneille.

      Toisaalta, jos olet sinut menneisyytesi kanssa ja olet antanut anteeksi kaikille niille, jotka ovat sinua mahdollisesti menneisyydessäsi satuttaneet, niin tulet olemaan äärettömän vahva lähihoitajan työssä. Pystyt kertomaan omista kokemuksista ja olet elävä esimerkki vaikeuksien kanssa painiville ihmisille, että kovalla työnteolla ja itseen uskomisella elämässä voi saavuttaa mitä tahansa. Väitän, että sosiaali- ja terveysalan parhaat työntekijät tulevat nimenomaan kovista oloista, sillä he pystyvät ja kykenevät konkreettisesti ymmärtämään asiakkaan pahaa oloa ja auttamaan heitä paremmin omien kokemuksien kautta. Tämä kuitenkin edellyttää sen, että todellakin olet päässyt menneisyydestäsi yli :)


      Toivottavasti tämä nyt jotain vastauksia ja pohdittavaa antaa sinun kysymyksille. Tsemppiä :)

      • Lotte-Marie

        Kiitos paljon vastauksestasi! Tämä avarsi jo paljon asiaa, vahvisti ajatusta hakea koulutukseen :)


      • ressu-79
        Lotte-Marie kirjoitti:

        Kiitos paljon vastauksestasi! Tämä avarsi jo paljon asiaa, vahvisti ajatusta hakea koulutukseen :)

        Sen vielä sanosin että lähihoitajan koulutus ei ole mitään rakettitiedettä se mitä tulet työssä tarvitsemaan on vuorovaikutustaidot jos olet hyvä keskustelija se on sulle plussaa myös se että et stressaa turhista auttaa jaksamaan....itse olen ollut lastensuojelupuolella,päihde ja psykiatrisella puolella yhteensä 11 vuotta.Lastensuojelupuoli oli rankin kokemus ja mun mielestä sinne puolelle työllistyvillä pitäs olla 25 vuotta minimi ikä..se että lähdet omia traumoja parantamaan tai niitten pohjalta auttamaan ei ole toimiva yhtälö..oma elämän kokemus on eduksi tai painolastiksi miten se itse kanttaa..päätään ei kannata lähtee parantamaan eikä elämän kokemuksia jakamaan...koska varsinaisesti sinä et auta vaan tarjoat työkalut ihmiselle jolla hän auttaa itse itseään...Ja se että lähdet ittees esimerkkinä pitää on vihon viimenen virhe..ei sankari tarinoita..vaan valmentaja joka tekee sankareita..


      • lähisopiskelija11
        Lotte-Marie kirjoitti:

        Kiitos paljon vastauksestasi! Tämä avarsi jo paljon asiaa, vahvisti ajatusta hakea koulutukseen :)

        Suositteinlen että käyt alalle valmentavan koulutuksen joka kestää noin 3kk.Siihenkin sisältyy muutama viikko harjoittelua.Tuona aikana sitä tulee varmaan täysi selvyys jaksaako alalla ja onko se sitä mitä todella haluaa.Tsemppiä sinulle. :)


    • LH76

      Niin, kyllähän hoitajan työ pääsääntöisesti on 2-3 vuorotyötä. Meillä ainakaan ei ole yhtään työntekijää (kehitysvammaisten asuntolassa), joka tekisi pelkkää päivävuoroa (paitsi esimies). se on väärin muita kohtaan, jos jollakin on erityisoikeuksia. Ja onhan se niinkin, että hoitotyössä työpäiviä on 365 vuodessa, joten saa myös varautua siihen, että työssä voi joutua olemaan niin joulunakin kuin juhannuksena. Ei ne vammaiset, vanhukset, sairaat pysty itseään yksinkään hoitamaan. AINOA POIKKEUS TIETYSTI ON PÄIVÄKOTI, LASTENHOITAJAN TUTKINTO, jossa tehdään paljon päivävuoroja.
      Jos taasen luet ohjaajaksi/sosionomiksi, työsi on useimmiten päivätyötä.

      Ilmapiiristä voin sanoa sen verran, että kokemuksella sanon, että miltein aina työpaikalla on ainakin yksi KUSPÄÄ työkaveri. No, naisvaltaisella alalla kun ollaan, se ei liene yllätys.

      alalla on vähän miehiä, mutta kaikki mieshoitajat saavat kyllä naisia helpommin työpaikan itselleen, jopa vakituisen.

      Palkka riippuu paljon siitä missä asut ja minkä alaisena toimit. Omalla asuinalueella yksityis-sektorin pohjapalkka on 1750 e/kk kun taas kunnallisella puolella n. 1900 e/kk. Tuohon tietysti lisät päälle ja verot pois.

      Lomat mielestäni ihan niinkuin muillakin ns. normaaleilla aloilla.

      Koulussa piikitys ei ole niin paha asia miltä se tuntuu ja kuulostaa ja kauhujuttujahan on aina joka asiassa. Muistan itse opiskellessani, kun luokalla oli ihmisiä, jotka pelkäsivät kyseistä asiaa. Mutta tilanteen tultua nauroivat omille peloilleen ja innostuivat pistämään jopa muita enemmän =). Asiahan on niin, että onhan se tavallaan "pakollista" koska LH:na työskennellessäsi sinun tulee hallinta tietynlaiset pistot ja joudut ne mahdollisesti työharjoittelupaikoissakin näyttämään.

      Kysy lisää jos tulee lisää mieleen

      • lh.....

        Me pistettiin toisille keittosuolaa käsivarteen koulussa. Mä en mitenkään pystyis itseäni pistämään, mutta ei se kauheeta ollu ku toinen pisti :)


    • lähihoitajalähäri

      Hei. Olen vammaispuolelta valmistunut lähihoitaja. Työskentelen kehitysvammaisten päivätoiminnassa ohjaajana. Eli nimen mukaisesti työaikani on päivällä. Tämän tyyppisiä paikkoja ei ilmeisesti ole Suomessa paljon ja aika monet ohjaajat ovat sosionomeja. Löytyy kyllä lähihoitajia, kehitysvammaohjaajia ja askartelunohjaajia ja muiden alojen ammattilaisia. Pikkuhiljaa eläkkeelle jäävien paikat täytetään sosionomeilla ja lähihoitajilla. Vastaavaa päivätoimintaa on myös vanhuksilla ja koululaisilla on iltapivätoimintaa. Lähihoitajat työllistyvät päivätöihin myös erityiskouluihn kouluavustajien tai henkilökohtaisten avustajien tehtäviin. Lisäksi voit työllistyä vammaiselle henkilökohtaiseksi avustajaksi. Tällöin sovit työajan työnantajasi eli kyseisen vammaisen kanssa. Päiväkodeissa on varmaan eniten päivätyötä. Niitäkin on ympärivuorokautisia. Lähihoitajat toimivat myös vastaanottoavustajien tehtävissä. Esim. terveyskeskukset. Työllistymismahdollisuudet on tosi hyvät ja erilaisia työpaikkoja ja työtehtäviä on tosi paljon.

      • Puluppana

        Ohoh, olipas siinä Samu Sirkka positiivinen :)
        Olen vammaispuolelta valmistunut lähihoitaja, eikä töitä ole tiedossa mistään.
        Varmaan jostakin esitteestä lainasit tuon tekstisi.
        Mutta, näinhän se on - lähihoitajat ovat yleensä melko yksinkertaisia ihmisiä (kuka älykäs näitä hommia edes viitsisi tehdä).
        Mutta että "työllistymismahdollisuudet ovat tosi hyvät". Vittu mitä paskaa!


      • Puluppana kirjoitti:

        Ohoh, olipas siinä Samu Sirkka positiivinen :)
        Olen vammaispuolelta valmistunut lähihoitaja, eikä töitä ole tiedossa mistään.
        Varmaan jostakin esitteestä lainasit tuon tekstisi.
        Mutta, näinhän se on - lähihoitajat ovat yleensä melko yksinkertaisia ihmisiä (kuka älykäs näitä hommia edes viitsisi tehdä).
        Mutta että "työllistymismahdollisuudet ovat tosi hyvät". Vittu mitä paskaa!

        Työnantajani haki vastikään nimenomaan vammaispuolen lähihoitajia ja palkkasi 2 vakituiseen työsuhteeseen viime viikolla :) Itä-Suomessa on kova kysyntä heistä.


    • Hoituri2

      Myös hammashoitaja/lähihoitaja voi tehdä päivätyötä etenkin kunnalla/kaupungilla.

    • AlallaOleva

      Hei!

      Itse olen toiminut lähihoitajana kohta 8 vuotta, suuntautunut mielenterveys-ja päihdetyöhön jota olenkin onnekkaasti saanut tehdä koko ajan. Päivätyössä (klo 8-16) olin työskennellessäni avohoidossa olevien mt-kuntoutujien päivätoimintakeskuksessa. Eli jonkin verran on lähihoitajallekin tarjolla päivätyötä, jos sellasen sattuu löytämään.

      Viimeiset kuusi vuotta olen tehnyt kolmivuorotyötä mt- ja päihdekuntoujien asumisyksikössä. Enää en päivätyöhön vaihtaisi, vuorotyön vaihtelevuus sopii itselleni. Myöskin työvuorolistatoiveita saa meillä esittää hyvin ja ne myös otetaan huomioon hyvin, eli jos olet toivonut jonkin tietyn viikonlopun vapaaksi, niin yleensä sen saa. Yövuorosta vapautetaan jos on esim. lääkärintodistus ettei sitä voi syystä tai toisesta tehdä. Työilmapiiri meillä on ollut aina hyvä, pienehköllä työporukalla kun töitä tehdään niin pakkokin tulla toimeen kaikkien kanssa.

      Oma pää pitää tällä alalla kyllä olla kunnossa, niinkuin joku tuolla edella jo sanoikin.

      Aina kuulee kuinka hoitajat eivät viihdy työssään. Minä en työtäni ainakaan tällä hetkellä vaihtaisi mihinkään :)

      • Puluppana

        Työvuorot: jatkuvaa väsyttävää sahaamista, eli iltavuorosta aamuvuoroon ja aamuvuoron jälkeen taas vähän pitempi huili eli iltavuoroon, josta sitten taas aamuvuoroon... (eli ihan syvältä). Sitten vielä nämä pätkäaamut (eli 7-12, ja sen jälkeen yövuoroon iltayhdeksältä), joita ei ole MILLÄÄN muulla alalla kuin tällä terveydenhuoltoalalla. Eli ergonomisista työvuoroista ei ole puhettakaan.
        Työ sinällään: jos tykkää hikoilla joka päivä saunalämpötilassa pesemässä viluisia vanhuksia, niin mikäpä ettei. Jos paskan ja oksennuksen haju ei yökötä ja niitä tykkää siivota, niin mikäpä ettei.Jos ei halua paljoakaan haastetta työlleen, niin syöttää voi ja pestä takapuolta päivittäin monta kertaa.
        Työvuorojasi et tiedä kuin kolmen viikon päähän, joten mitenpä siinä mitään suunnittelet. Autoritäärisellä alalla, jolla on selvä nokkimisjärjestys, nokkavat sh:t tekevät vuorolistat ja niistä ei paljon keskustella. Kahvihuonekeskustelun taso on suurinpiirtein sitä, mitähän sitä on mahtanut kauniissa ja rohkeissa tapahtua.
        Kofeiinia saa litkiä mielin määrin, jos tuot oman kahvipaketin, mutta nikotiini on kielletty, jopa taukojenkin aikana. Mitä vittua, stimulantteja molemmat, ja miksei saa polttaa, jos se ei töitä häiritse. On olemassa purkkaa, ettei töissä haise tupakalle. (On se kahvin hajukin toisaalta melko ällöttävä.)
        Ja palkka tästä koko ihanuudesta on sellainen, että nipinnapin köyhyysrajan yläpuolelle selvitään, jos tehdään ilta- ja yövuoroja. Päivätyöntekijä on KÖYHÄ.
        Teretulemas alalle!


      • Anonyymi
        Puluppana kirjoitti:

        Työvuorot: jatkuvaa väsyttävää sahaamista, eli iltavuorosta aamuvuoroon ja aamuvuoron jälkeen taas vähän pitempi huili eli iltavuoroon, josta sitten taas aamuvuoroon... (eli ihan syvältä). Sitten vielä nämä pätkäaamut (eli 7-12, ja sen jälkeen yövuoroon iltayhdeksältä), joita ei ole MILLÄÄN muulla alalla kuin tällä terveydenhuoltoalalla. Eli ergonomisista työvuoroista ei ole puhettakaan.
        Työ sinällään: jos tykkää hikoilla joka päivä saunalämpötilassa pesemässä viluisia vanhuksia, niin mikäpä ettei. Jos paskan ja oksennuksen haju ei yökötä ja niitä tykkää siivota, niin mikäpä ettei.Jos ei halua paljoakaan haastetta työlleen, niin syöttää voi ja pestä takapuolta päivittäin monta kertaa.
        Työvuorojasi et tiedä kuin kolmen viikon päähän, joten mitenpä siinä mitään suunnittelet. Autoritäärisellä alalla, jolla on selvä nokkimisjärjestys, nokkavat sh:t tekevät vuorolistat ja niistä ei paljon keskustella. Kahvihuonekeskustelun taso on suurinpiirtein sitä, mitähän sitä on mahtanut kauniissa ja rohkeissa tapahtua.
        Kofeiinia saa litkiä mielin määrin, jos tuot oman kahvipaketin, mutta nikotiini on kielletty, jopa taukojenkin aikana. Mitä vittua, stimulantteja molemmat, ja miksei saa polttaa, jos se ei töitä häiritse. On olemassa purkkaa, ettei töissä haise tupakalle. (On se kahvin hajukin toisaalta melko ällöttävä.)
        Ja palkka tästä koko ihanuudesta on sellainen, että nipinnapin köyhyysrajan yläpuolelle selvitään, jos tehdään ilta- ja yövuoroja. Päivätyöntekijä on KÖYHÄ.
        Teretulemas alalle!

        Samaa mieltä.


    • 13765

      Jos jaksat kuusi yksittäistä vapaapäivää kolmessa viikossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      515
      12699
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      349
      8394
    3. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      38
      7050
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      352
      2513
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      6
      2144
    6. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1957
    7. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1693
    8. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      192
      1490
    9. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      22
      1400
    10. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      188
      1343
    Aihe