Onko allergiaperäinen oikea astma

Astma

Minulla eilen todettiin allergiaperäinen astma.Minulle jäi epäselväksi että onko se ihan oikea astma vai onko se allergian ja astman väliltä? olen kaikille heinille allerginen. Lääkäri määräsi hoitavat lääkkeet Flixotide.

9

1825

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moniallerginen

Eiköhän se ole silloin nimenomaan allergian aiheuttama astma, jos sulle tulee ahdistusta jne vain heinä/kesäaikaan? Siinä ns."oikeassa" astmassa olet kurkku tukossa ja pihiset vuoden ympäri (varsinkin jos on paha). Mutta onko sillä nyt toisaalta väliä miksi sitä kutsutaan...

Itselle tulee pölystä ja heinistä/siitepölystä astmaoireita ja hengenahdistusta, samoin jos rasitun (esim.juoksen) ulkona, oli vuodenaika mikä tahansa.

• 45 vuotta sairastanut

Astmallahan ei välttämättä ole allergian kanssa yhtään mitään tekemistä, astma on krooninen tulehdussairaus jonka aiheuttamiin kohtauksiin voi jopa kuolla.

Astman aiheuttajaa ei edelleenkään tunneta, tosin alttius astmaan on jonkin verran perinnöllistä.

En tiedä mitä lääkärisi tuolla "allergiaperäisyydellä" tarkoittaa, tuskin sentään voittaa Nobelia ensimmäisenä astman alkuperän keksijänä.

Miten astmasi todettiin? Ilmeisesti pef-mittaukset, spirometria ja röntgenkuvat on otettu? Ilman näitähän astmaa ei voi diagnosoida.

Astman hoitoon käytetään kortisonipohjaisia inhalattoreita (esim. Becotide, Bricanyl, Pulmicort) ja kohtauksia helpottamaan avaavia lääkkeitä, nekin inhalaationa (mm. Ventoline, Salbuvent, Oxis). Jos astma pääsee oikein pahaksi, kortisoni otetaan tablettikuurina tai antibiootit suoraan suoneen sairaalahoidossa.

• pitkään sair.astmaatikko

Bricanyl kuuluu kylläkin avaaviin lääkkeisiin,ei mainitsemiisi kortisonipohjaisiin.

• 45 vuotta sairastanut
        pitkään sair.astmaatikko kirjoitti:

Bricanyl kuuluu kylläkin avaaviin lääkkeisiin,ei mainitsemiisi kortisonipohjaisiin.

Joo, huomasin itsekin virheeni heti kun olin viestin lähettänyt mutta en viitsinyt enää korjata - lääkärihän ne lääkkeet sitten määrää enkä minä.... >;).

Tavoittelemani lääkenimi oli Beclomet, joka on itselläni käytössä. Kortisonipohjainen, siis. Onneksi täällä ollaan tarkkana---------
        :D

• allergiaperäinen astmaatikk...

Se on aivan oikea astma.

Allergiaperäisesä astmassa tauti on kehittynyt allergioiden "takia". mutta silti kyseessä on kaksi sairautta: Allergia ja astma.

Astma voidaan jakaa sisäsyntyiseen ja ulkosyntyiseen astmaan. Sisäsyntyisen syytä ei aina voida selvittää, mutta tuon ulkosyntyisen (allergiaperäinen astma) syy on usein allergioissa. ja sitä kutsutaan myös allergiaperäiseksi astmaksi (sen muistaa paremmin kuin termit sisä ja ulkosyntyinen)

Se, että lääkärisi sanoo astmaasi allergiaperäiseksi, kertoo paljon enemmän seuraavalle astmaa hoitavalle lääkärillesi kuin pelkkä astma -käsite.

• Sununna

Kyllä sinulla on oikea astma. Astma on joko rasitusperäinen tai allergia peräinen. Sinun astmasi on "aiheutunut" allergiasta. Kai sinä sait muitakin lääkkeitä kuin Flixotiden? Hyviä vointeja!

• Astma

Minulla on Ventoline toinen lääke jota otetaan tarvittaessa.

• santra
        Astma kirjoitti:

Minulla on Ventoline toinen lääke jota otetaan tarvittaessa.

minun pojallani 1vuoden ikäisenä todettu erittäin paha vilja- allergia. Pelkkä vehnä tärkkelys tai jauho pöly saa hengen ahdistus kohtauksia.(Lisäksi oksentelu ja jatkuva ripuli ja kiukuttelu voivat olla merkkejä.) Saa olla tarkkana, kun menee kaupassa käymään, ettei ole leipomoa samassa tilassa missä kauppakin. Pojalleni määrättiin ventolinea ja inhalaationa. Lisäksi asuimme home kerrostalossa, jossa oireet pahenevivat. Mutta tilanne on toinen, ventolinea ei ole tarvinnut ollekaan ja muutimme huhtikuussa pois homeläjästä!!! Siis home voi olla syy astmaa sairastaville vanhuksille, lapsille ja aikuisille,.. siis terveystarkastajat kutsumaan kotiinne, jos on epäillystä.

• astmaatikko

sinulla on ihan oikea astma. sait myös lääkitykseksi astmalääkkeen. astmaa on kahden tyyppistä ja samalla ihmisellä voi olla kumpaakin. nämä tarkoittavat vain tilanteita tai tapoja joissa astma oireilee. jos on allergia peräinen astma, niin on myös allerginen joillekkin asioille.ilmeisesti olet allerginen heinille ja astmasi pahenee kun on heinä aika. yleensäkkin asiat joille on allerginen pahentavat astmaa. rasitusastma oireilee taas liikunnan yhteydessä. allergia, astma ja atooppinen ihottuma kulkevat käsikädessä. jos on yksi niistä, niin helposti saa muutkin. toinen pahentaa myös toista. ne voivat toki olla yksinkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      179
      4757
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      40
      2536
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2192
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1719
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      81
      1348
    6. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1281
    7. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1193
    8. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      145
      1180
    9. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      103
      945
    10. Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi

Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannan­hoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.
      Lieksa
      117
      887
    Aihe