Mitä saa laillisesti myydä ilman lupia ja mitä ei?

Japa8lk

Luulen, että täältä saan parhaan vastauksen...
Elikkäs olen kahdeksasluokkalinen ja yrittäjyyspainoitteisella luokalla. Puolen vuoden jälkeen eli kun kesälomat loppuu luokkamme osallistuu NY-projektiin (nuori yrittäjä) ja jokainen saa perustaa yksin tai porukas omanlaisen yrityksen.

Mulla on kuitenkin ongelma. EN tiedä mitä saa myydä ilman mitään lupia ja mitä ei. Joten se joka parhaiten tietää, vastaisitko?

Yksi myynti-idea olisi itse tehtyjen kynttilöiden myynti. Nehän ovat, yllätys, yllätys syttyviä, mutta tarvitaanko siihen erillinen lupa sellaisten kaupittelemiseen? Tietenkin siihen täytyy laittaa joku varoitus teksti, ettei kynttilää saa jättää valvomatta jne, jne.

Toinen idea itse tehty saippua, mutta siihen tuskinpa tarvitaan erillistä lupaa...

Sitten itsetehdyt sytykeruusut tai risut. Niiden on tarkoitus sytyttää saunan pesä tai takkaan tuli, joten tarvitaanko lupaa?

No, miten on; tarvitaanko lupia?

9

5701

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • töihin vaan!

      lupaa niiden myymiseen, kynttilöitä saa kuka tahansa valmistaa ja myydä. Käypä katsomassa kynttilöiden valmistajien nettisivuja.

    • tyjtjt

      Noiden mainitsemiesi tuotteiden myymiseen tuskin lupia tarvitaan. Ne alat joissa lupia tarvitaan liittyy yleensä ammattimaiseen liikenteeseen, alkoholin vähittäis ja tukkukauppaan, lääkekauppaan, terveydenhoitoon, elintarvike ja ravintolatoimintaan joista kahteen viimeiseen on lupa saatava myös kunnan terveystarkastajalta.

      Lupa-asioita hoitaa paikalliset ELY-keskukset(entiset lääninhallitukset). Niiden sivuilta löytyy listat luvanvaraisista elinkeinon aloista.

    • Robotiroboti

      Kuten aikaisemmin kerrottu et tarvitse mitään lupia paitsi jos nimesi on Erkki. Silloin pitää olla lupa joka asiaan. Jopa vessassa käymiseen

      • Hae lupa

        - Lättäjalat
        - Peräpukamat
        - Niin se Erkki ei ole ainoa, myös Urpo tarvii luvan
        - Kierot silmät ja luonne
        - Liiketoimintakielto
        - Olet vankilassa
        - Et ole EU:n kansalainen


    • yrittäjä.

      Ihan ensiksi, Suomi on hyvin yrittäjävastainen maa, jossa tarvitaan kaikenlaiseen yritystoimintaan lupa, tai vähintäänkin ilmoitus. Alasta riippuen lupia voi tarvita useita, jotka kaikki ovat maksullisia. Vaadittavia lupia on hyvin erilaisia mm. elinkeinolupa, ympäristölupa, liikennöintilupa jne jne...
      Lisäksi yrittäjän täytyy tietää/hallita byrokratian koukerot, jotka ovat tarkoituksella hyvin hankalia ja vaikeatajuisia. Yrittäjä voi joutua vastuuseen luvatta toimimisesta, toisin sanoen syyllistyy rikokseen. Selitykseksi ei kelpaa ettei tiennyt tarvittavista luvista.

      • troppi...

        .


    • Anonyymi

      Tarvi taanko lupaa myydä hodareita?

      • Anonyymi

        ..hodareita?
        Myy mieluuummin clodareita, säästät lämmityskuluissa


    • Anonyymi

      Jos joku sano, että suomessa on vaikeeta yrittää menkää panaanivaltio Thaimaaseen.

      Jokainen byrokraatti nilkki on käsi ojossa.

      Sitten kun saat paikan auki, alkaa viranomaista liikkumaan ja rahastamaan.

      Pääsin eroon nilkeistä, kun paikallisen "johtajan" kanssa sovittiin 10% bonuksesta kuukausittain..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      95
      2555
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2213
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1917
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1661
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1635
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1616
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1578
    8. 76
      1484
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      112
      1397
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe