Kotona lääkkeellisesti tehdyt abortit ovat lisääntyneet jatkuvasti, kertovat sanomalehdet Pohjalainen ja Karjalainen. Asiasta kertoi ensin sanomalehti Karjalainen.
Raskaudenkeskeytysten siirtäminen sairaaloista kotiin on valtakunnallinen suuntaus. Lääkkeellistä aborttia pidetään usein turvallisempana ja edullisempana kuin kirurgista raskaudenkeskeytystä.
Mielummin kotona kuin sairaalassa, eikö vain?
http://www1.karjalainen.fi/Karjalainen/Uutiset_Kotimaa/pohjalainen_kotona_tehdyt_abortit_lisääntyneet_6770561.html
Abortti kotona?
30
3994
Vastaukset
- näin...
Kotona, tutussa turvallisessa ympäristössä, tutun ja turvallisen ihmisen kanssa...
Abortti on kuitenkin naiselle vaikea päätös, eikä se helppoa ole vaikka olisikin paras ratkaisu, ja hyvän ystävän tuki merkitsee naiselle kuitenin enemmän kuin se että joku henkilökunnasta käy vilkaisemassa silloin tällöin mikä vointi on.
Kunhan tietää että sairaalaan voi soittaa jos ilmenee komplikaatioita, ja sairaalasta on hyvin kerrottu mitä on odotettavissa, ja on saanut kotiin tarpeeksi särkylääkkeitä.... '- Lääkkeellisissä keskeytyksissä uusintakäyntejä on enemmän kuin kirurgisissa. Suurin riski on, että raskaus ei keskeydykään, vaan kaavinta joudutaan tekemään joka tapauksessa, Gissler sanoo.'
Mielestäni täällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, onko abortti tehty sairaalassa vai kotona. Kaavinta on aina varmempi kuin lääkkeillä tehty keskeytys.
Lääkekeskeytys epäonnistuu (mielestäni) kotona samalla todennäköisyydellä kuin jos se tehdään sairaalassa.- Kummaa sensuuria!
vastaukseni, jossa kannatin kotiabortteja? Olen luullut, että tämä on keskustelupalsta, jossa saa sanoa mielipiteensä. Perustelin asiaa niin, että abortti ei ole mikään lääkinnällinen toimenpide, joten sillä ei tarvitse vaivata sairaanhoitohenkilöstöä. Jokainen tehköön abortin kotonaan 12 raskausviikkoon asti. Apteekista välineet abortin tekoon ja alkuraskauden abortti vapaaksi!
Minusta palstan seriffin tulisi välittömästi erota ja palstalle tulisi valita uusi puolueeton moderaattori! On hävytöntä, että asiallisia kirjoituksia poistetaan täältä!- 11+3
Ois tosi mukavaa, että teinit ja muut vastuuttomat voisit vain marssia apteekkiin ostamaan aborttitarvikkeita joka panon jälkeen... Kortsunkäyttö on kuitenkin halvempaa ja kaupanpäälle säästyy vielä taudeiltakin ;)
- Dara
"Miksi täältä on poistettu vastaukseni, jossa kannatin kotiabortteja? Olen luullut, että tämä on keskustelupalsta, jossa saa sanoa mielipiteensä. Perustelin asiaa niin, että abortti ei ole mikään lääkinnällinen toimenpide, joten sillä ei tarvitse vaivata sairaanhoitohenkilöstöä."
Tällainen viesti täältä vielä löytyy, eikö se sitten ollut sinun:
>>Äiti itse tekee abortin
Katsokaa itse eteenn 31.12.2010 23:22
Miksi se pitäisi panna sairaalahenkilökunnan tehtäväksi ja vastuulle? Lääkärit ja sairaanhoitajat ovat sairaita varten, eivät abortin tekijöitä varten. Minusta meillä pitäisi olla vapaa abortti, jonka jokainen tekisi kotona omalla vastuullaan.>>
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/9566315/47427811
"Jokainen tehköön abortin kotonaan 12 raskausviikkoon asti. Apteekista välineet abortin tekoon ja alkuraskauden abortti vapaaksi!"
Miten varmistettaisiin se, ettei noita apteekista saatavia abortin teko välineitä käytettäisi myös myöhemmin kuin alkuraskaudesta laittomiin abortteihin?
"Minusta palstan seriffin tulisi välittömästi erota ja palstalle tulisi valita uusi puolueeton moderaattori! On hävytöntä, että asiallisia kirjoituksia poistetaan täältä!"
Seriffin lisäksi myös ylläpito poistelee viestejä. Minun käsittääkseni ylläpito ei ehdi lukea viestejä ennenkuin poistaa niitä, se vain poistaa kaikki asiattomiksi ilmoitetut. Seriffin vaihto ei auta siihen, että ylläpidon poistoautomaatti toimii noin.
Tältä palstalta häviää täysin asiallisia kirjoituksia tuhkatiheään, ja kyllä, se on minustakin hävytöntä. Täältä voit kysyä perusteita, jos sinua kiinnostaa osallistua talkoisiin sen puolesta, että keskustelusääntöjen mukaiset viestit saisivat pysyäkin täällä:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9336863/thread - Mielipiteitä tai ei
Sehän suoritetaan vain osin sairaalassa. Käytännössä käydään vain hakemassa ne lääkkeet sieltä. Sitten kun vuoto alkaa niin voi lähteä kotiin. Eikä tarvii makoilla sängyssä ketää häiritsemässä. Sitten jos viikkoja on enemmän kuin tuo 12 niin onkin jo muutenkin eri asia. Silloin en kenellekkää suosittelisi kotona kärvistelyä. Kivut voivat olla yllättävänkin kovat.
- ....................
Dara kirjoitti:
"Miksi täältä on poistettu vastaukseni, jossa kannatin kotiabortteja? Olen luullut, että tämä on keskustelupalsta, jossa saa sanoa mielipiteensä. Perustelin asiaa niin, että abortti ei ole mikään lääkinnällinen toimenpide, joten sillä ei tarvitse vaivata sairaanhoitohenkilöstöä."
Tällainen viesti täältä vielä löytyy, eikö se sitten ollut sinun:
>>Äiti itse tekee abortin
Katsokaa itse eteenn 31.12.2010 23:22
Miksi se pitäisi panna sairaalahenkilökunnan tehtäväksi ja vastuulle? Lääkärit ja sairaanhoitajat ovat sairaita varten, eivät abortin tekijöitä varten. Minusta meillä pitäisi olla vapaa abortti, jonka jokainen tekisi kotona omalla vastuullaan.>>
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/9566315/47427811
"Jokainen tehköön abortin kotonaan 12 raskausviikkoon asti. Apteekista välineet abortin tekoon ja alkuraskauden abortti vapaaksi!"
Miten varmistettaisiin se, ettei noita apteekista saatavia abortin teko välineitä käytettäisi myös myöhemmin kuin alkuraskaudesta laittomiin abortteihin?
"Minusta palstan seriffin tulisi välittömästi erota ja palstalle tulisi valita uusi puolueeton moderaattori! On hävytöntä, että asiallisia kirjoituksia poistetaan täältä!"
Seriffin lisäksi myös ylläpito poistelee viestejä. Minun käsittääkseni ylläpito ei ehdi lukea viestejä ennenkuin poistaa niitä, se vain poistaa kaikki asiattomiksi ilmoitetut. Seriffin vaihto ei auta siihen, että ylläpidon poistoautomaatti toimii noin.
Tältä palstalta häviää täysin asiallisia kirjoituksia tuhkatiheään, ja kyllä, se on minustakin hävytöntä. Täältä voit kysyä perusteita, jos sinua kiinnostaa osallistua talkoisiin sen puolesta, että keskustelusääntöjen mukaiset viestit saisivat pysyäkin täällä:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9336863/threadMinusta palstan seriffi ei ole puolueellinen. Onhan hän poistanut eräidenkin puskahuutelijoiden viestejä ja siinä hänellä onkin kova homma, että saa pidettyä tämän palstan siistinä. Olen huomannut myös itsestäni, että joskus näihin riidanhalusiin provosoiviin viesteihin tulee vastattua yhtä typerästi kun olisi viisainta kun jokainen vain jättäisi vastaamatta ja laittaisi ne toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
- lyhyt perustelu
Säästöä taas tässäkin. Molemmissa on varmaan puolensa, sairaalassa ollessa apu on lähellä, kotona taas on mukavampi olla. Mutta luulen että tässäkin syy on säästö, sehän se on ollut tärkein asia jo pitkään julkisessa terveydenhuollossa muusta viis..
- 1977*
...että silloin kun minä tein aborttia lääkkeellinen oli vielä niin uusi juttu, että ne tehtiin lähes poikkeuksetta sairaalassa. En olisi selvinnyt niiden kipujen kanssa ilman kunnon puudutusta.
Kotikeskeytykset laittavat kuitenkin minut miettimään, että täytyisikö Suomen lainsäädännönkin muuttua? Suomen laki sanoo, että Suomessa abortin suorittaa aina vain lääkäri. Nainen laitetaan itse ronkkimaan pillerit kohdunsuulleen (mikä on aivan uskomatonta), miten lääkärit enää voivat olla vastuussa ja suorittajina abortisssa? joku hölmöilee, laittaa pillerit huolimattomasti vain puolitiehen ja alkaa jumpata jo kymmenenminuutin päästä pillereiden laitosta ja sitten on muka lääkärin vastuulla, että keskeytys ei onnistunut; koska lääkärihän keskeytyksen suoritti joka tapauksessa...
Raha puhuu, mutta säästöjen takia terveydenhuollon hallinnon ei sentään luulisi laittomuuksiin suistuvan, eli edelleen varmasti joutuvat pitämään kiinni siitä, että lääkäri abortin suorittaa, joten vastuu on lääkärillä, mikä on aivan kauhea tilanne lääkärille, sillä eihän hän pysty kontrolloimaan tapahtumaa kun se ei tapahdu sairaalassa.
Seuraavaksi tulee varmaan tee-se-itse hampaanpaikkaus, siinäkin säätöjä syntyy, hammaslääkärin luulisi vain olevan kauhuissaan, kun hänen ammattitaitonsa kustannuksella ihmiset porailevat itse itseään peilin edessä hermoihin... - vaikeeta.
1977* kirjoitti:
...että silloin kun minä tein aborttia lääkkeellinen oli vielä niin uusi juttu, että ne tehtiin lähes poikkeuksetta sairaalassa. En olisi selvinnyt niiden kipujen kanssa ilman kunnon puudutusta.
Kotikeskeytykset laittavat kuitenkin minut miettimään, että täytyisikö Suomen lainsäädännönkin muuttua? Suomen laki sanoo, että Suomessa abortin suorittaa aina vain lääkäri. Nainen laitetaan itse ronkkimaan pillerit kohdunsuulleen (mikä on aivan uskomatonta), miten lääkärit enää voivat olla vastuussa ja suorittajina abortisssa? joku hölmöilee, laittaa pillerit huolimattomasti vain puolitiehen ja alkaa jumpata jo kymmenenminuutin päästä pillereiden laitosta ja sitten on muka lääkärin vastuulla, että keskeytys ei onnistunut; koska lääkärihän keskeytyksen suoritti joka tapauksessa...
Raha puhuu, mutta säästöjen takia terveydenhuollon hallinnon ei sentään luulisi laittomuuksiin suistuvan, eli edelleen varmasti joutuvat pitämään kiinni siitä, että lääkäri abortin suorittaa, joten vastuu on lääkärillä, mikä on aivan kauhea tilanne lääkärille, sillä eihän hän pysty kontrolloimaan tapahtumaa kun se ei tapahdu sairaalassa.
Seuraavaksi tulee varmaan tee-se-itse hampaanpaikkaus, siinäkin säätöjä syntyy, hammaslääkärin luulisi vain olevan kauhuissaan, kun hänen ammattitaitonsa kustannuksella ihmiset porailevat itse itseään peilin edessä hermoihin...Kuule kyllä sitä kaikenlaisia muitakin lääkkeitä sinne alapäähän voi joutua ihan itse "ronkkimaan". Vai oletko niin avuton ettet itse osaisi tälläistä?
Ihan hyvä vaan että vastuuta siirretään mahdollisimman pitkälti tekijöille, ja lääkärit pääsee näppärästi peseen käsiään näistä pakkovelvotteiden likasista hommista eikä ole näissä enää suorittajina, vaan pelkästään luvan ja välineiden antajina! - 1977*
vaikeeta. kirjoitti:
Kuule kyllä sitä kaikenlaisia muitakin lääkkeitä sinne alapäähän voi joutua ihan itse "ronkkimaan". Vai oletko niin avuton ettet itse osaisi tälläistä?
Ihan hyvä vaan että vastuuta siirretään mahdollisimman pitkälti tekijöille, ja lääkärit pääsee näppärästi peseen käsiään näistä pakkovelvotteiden likasista hommista eikä ole näissä enää suorittajina, vaan pelkästään luvan ja välineiden antajina!...Suoraan sanottuna en tiedä miltä kohdusuu tuntuu, en tiedä miten tunnistaisin sellaisen jos sellainen sormieni ulottuville asetetaan. Mä olen joskus itse käyttänyt ehkäisyrengasta, ainut milloin olen itse joutunut synnytyselimiini jotain itse asettelemaan. Se laitettiin emättimeen ja sen tiedän minäkin mikä ja missä se on.
"Ihan hyvä vaan että vastuuta siirretään mahdollisimman pitkälti tekijöille, ja lääkärit pääsee näppärästi peseen käsiään näistä pakkovelvotteiden likasista hommista eikä ole näissä enää suorittajina, vaan pelkästään luvan ja välineiden antajina! "
Niin, mä en tiedä onko se hyvä, mutta ilmeiseti ainakin säästöjä tuo, että on käytössä, mutta sitä vain ihmettelin, että eikös lainkin pitäisi sitten muuttua. Tai jos laki ei muutu, niin eikö jos vastuu siirretään naiselle itselleen tapahdu lainvastainen abortti? Lääkärin on oltava abortin suorittaja, siitä meidän laki on hyvin yksisanainen. Mutta miten ihmeessä lääkäri voi olla suorittaja kun naiset itse itsenäisesti tekevät abortteja? - lyhyt perustelu
1977* kirjoitti:
Seuraavaksi tulee varmaan tee-se-itse hampaanpaikkaus, siinäkin säätöjä syntyy, hammaslääkärin luulisi vain olevan kauhuissaan, kun hänen ammattitaitonsa kustannuksella ihmiset porailevat itse itseään peilin edessä hermoihin..."että silloin kun minä tein aborttia lääkkeellinen oli vielä niin uusi juttu, että ne tehtiin lähes poikkeuksetta sairaalassa. En olisi selvinnyt niiden kipujen kanssa ilman kunnon puudutusta."
Tuota mietin minäkin. Siskolleni tehtiin abortti sairaalassa lääkkeillä ja hän sanoi että kivut olivat kovat. En muistanut kysyä saiko hän kipulääkettä mutta arvelisin näin. Hän ei ole mikään tuppisuu että jos sattui niin varmaan sanoi asiasta.
"Kotikeskeytykset laittavat kuitenkin minut miettimään, että täytyisikö Suomen lainsäädännönkin muuttua? Suomen laki sanoo, että Suomessa abortin suorittaa aina vain lääkäri. Nainen laitetaan itse ronkkimaan pillerit kohdunsuulleen (mikä on aivan uskomatonta), miten lääkärit enää voivat olla vastuussa ja suorittajina abortisssa? joku hölmöilee, laittaa pillerit huolimattomasti vain puolitiehen ja alkaa jumpata jo kymmenenminuutin päästä pillereiden laitosta ja sitten on muka lääkärin vastuulla, että keskeytys ei onnistunut; koska lääkärihän keskeytyksen suoritti joka tapauksessa..."
Minustakin tuo "kotitekoinen" keskeytys kuulostaa aivan uskomattomalta ja lisäksi vastuuttomalta. Lääkärit ovat sitä varten että neuvovat, suorittavat toimenpiteen ja tarvittaessa lääkitsevät. Miten voi muka siirtää vastuun naiselle? - Oma kokemukseni
lyhyt perustelu kirjoitti:
"että silloin kun minä tein aborttia lääkkeellinen oli vielä niin uusi juttu, että ne tehtiin lähes poikkeuksetta sairaalassa. En olisi selvinnyt niiden kipujen kanssa ilman kunnon puudutusta."
Tuota mietin minäkin. Siskolleni tehtiin abortti sairaalassa lääkkeillä ja hän sanoi että kivut olivat kovat. En muistanut kysyä saiko hän kipulääkettä mutta arvelisin näin. Hän ei ole mikään tuppisuu että jos sattui niin varmaan sanoi asiasta.
"Kotikeskeytykset laittavat kuitenkin minut miettimään, että täytyisikö Suomen lainsäädännönkin muuttua? Suomen laki sanoo, että Suomessa abortin suorittaa aina vain lääkäri. Nainen laitetaan itse ronkkimaan pillerit kohdunsuulleen (mikä on aivan uskomatonta), miten lääkärit enää voivat olla vastuussa ja suorittajina abortisssa? joku hölmöilee, laittaa pillerit huolimattomasti vain puolitiehen ja alkaa jumpata jo kymmenenminuutin päästä pillereiden laitosta ja sitten on muka lääkärin vastuulla, että keskeytys ei onnistunut; koska lääkärihän keskeytyksen suoritti joka tapauksessa..."
Minustakin tuo "kotitekoinen" keskeytys kuulostaa aivan uskomattomalta ja lisäksi vastuuttomalta. Lääkärit ovat sitä varten että neuvovat, suorittavat toimenpiteen ja tarvittaessa lääkitsevät. Miten voi muka siirtää vastuun naiselle?Omassa tapauksessani minulta kysyttiin tuntuuko paremmalta jos asetan lääkkeet itse vai haluanko jonkun muun ne laittavan. Riitti kun laittoin emättimeen niin syvälle kuin pystyi. Tamponeja käyttäneenä tuo ei mitään tähtitiedettä ollut.
Käsittääkseni kotiin ei pääse sairaalasta ennen kuin vuoto on alkanut. Ja kun vuoto on alkanut ei lääkkeitä enää lisätä. Jos kaikkea ei saada ulos niin suoritetaan kaavinta.
Voihan olla, että olen väärässä. Mutta tämän käsityksen sain omalla kokemuksellani. - Oman kokemukseni
Oma kokemukseni kirjoitti:
Omassa tapauksessani minulta kysyttiin tuntuuko paremmalta jos asetan lääkkeet itse vai haluanko jonkun muun ne laittavan. Riitti kun laittoin emättimeen niin syvälle kuin pystyi. Tamponeja käyttäneenä tuo ei mitään tähtitiedettä ollut.
Käsittääkseni kotiin ei pääse sairaalasta ennen kuin vuoto on alkanut. Ja kun vuoto on alkanut ei lääkkeitä enää lisätä. Jos kaikkea ei saada ulos niin suoritetaan kaavinta.
Voihan olla, että olen väärässä. Mutta tämän käsityksen sain omalla kokemuksellani.Vuodon alettua lääkkeitä ei siis enää lisätä emättimeen. Niitä saatetaan joutua ottamaan suun kautta. Alunperinhän nuo lääkkeet on suunniteltu nieltäviksi. Ne vain asetetaan emättimeen koska sulavat siellä nopeammin.
- 1977*
Oma kokemukseni kirjoitti:
Omassa tapauksessani minulta kysyttiin tuntuuko paremmalta jos asetan lääkkeet itse vai haluanko jonkun muun ne laittavan. Riitti kun laittoin emättimeen niin syvälle kuin pystyi. Tamponeja käyttäneenä tuo ei mitään tähtitiedettä ollut.
Voihan olla, että olen väärässä. Mutta tämän käsityksen sain omalla kokemuksellani....kotikeskeytyksellä kai tarkoitetaan kuitenkin sitä, kun toimenpide tehdään kotona, eli nainen asettaa itse lääkkeet omassa kodissaan vain tukihenkilön turvin. Sinullehan se on tehty sairaalassa. Mä sain vain jaloitella sairaalan käytävillä, kävin kahvilassa ja tuttuja tapaamassa jne silloin kun vuoto oli alkanut, eli silloihan olisi ihan sama ollut vaikka kotiin olisin lähtenyt minäkin, tullut vain sitten iltapäivällä tarkastukseen uudelleen, vuodepaikkaa en saanut, muuta kuin siksi hetkeksi kun odotettiin vuodon alkavan. Epiduraalin sain avautumisvaiheessa, eli ennen kuin vuoto alkoi...
- JK
OLEN IAVAN SAMA IELTÄ,ETTÄ ABORTTI TRHDÄÄNN KOTONA
- Vastuullinen ihminen
Itselläni petti ehkäisy. Kävin teettämässä abortin sairaalassa koska tunsin sen olevan vastuullisin teko siinä vaikeassa sosiaalisessa tilanteessa jossa olin. Tiesin etten pystyisi pitämään huolta toisesta ihmisestä ja lapsen isä näytti heti todellisen minänsä kun tulin raskaaksi eli alkoi uhkailla. Olin lisäksi saanut selville että hän käyttää huumeita.
Jos ei ole ollut raskaana, ei voi tietää miltä se tuntuu. Itselle tuli heti hormonien takia äidinvaistot ja sen myötä maailman isoin huoli. En pystynyt elämään niin ison vastuun kanssa. Mikään ei ole koskaan ollut niin pelottavaa. Ahdisti koko ajan ja mietin kaikki mahdolliset skenaariot läpi. Aloin seota, menetin yöuneni. Tiedän omasta kokemuksesta mitä on kun perhe on köyhä enkä oo vakuuttunut hyvinvointivaltiosta, sosiaaliturvasta ym. En halunnut toistaa oman äitini virheitä. Joku vois sanoa että no, olisit antanut lapsen pois.
En ikimaailmassa pystyisi siihen. Oon sitä mieltä et joku siihen pystyy, niin se on hänen juttunsa mutta minä miettisin koko ajan missä se lapsi on ja onko sillä hyvä. Ei ne kasvattiperheetkään aina mitään ihanteellisia kasvuympäristöjä ole. Eikä se olis mun mielessä poistanut vastuuta millään tavalla.
Jos olisin päättänyt pitää, olisin joutunut olemaan raskaana yksin, synnyttämään yksin ja pärjäämään yksin. Kenenkään muun asia ei ole tuomita toista jos ei siihen pysty. Järkevin ratkaisu mun kohdalla oli keskeyttää raskaus joka oli aivan alussa ( 6 5 viikkoa vasta, hoitajan piti oikein kysyä lääkäriltä joko kaavinta voidaan tehdä vaikka yleisesti se tehdään 7 viikolla ).
En tunne asiasta minkäänlaista huonoa omatuntoa.
Mitä tulee lääkkeelliseen aborttiin, olen kuullut siitä aikamoisia kauhutarinoita. Se voi olla aika kivuliasta ja pelottavaa. Naurettavaa sanoa että " ei ole sairaalassa häiritsemässä " ja " ettei lääkärien tarvitse ". En tiedä missä käpykylässä te asutte, mutta itse kävin Naistenklinikalla Helsingissä ja siellä oli hiljaista eikä mun muutaman tunnin sängyssä nukkuminen ja oleminen ketään häirinnyt. Henkilökunta oli oikein mukavaa, osaavaa ja ystävällistä. Heräsin siihen, että hoitajat puhuivat ripsien pidennyksistä heräämössä. Eivät kovin ahdistuneilta kyllä vaikuttaneet. Tuskin kovimmat abortin vastustajat menevät sinne töihin, ja potilas maksaa siitä sairaalassaolosta. Raskauden keskeytys on kaavinnalla lyhyt operaatio joka tehdään kevyessä anestesiassa. Jälkivuoto kestää pari päivää. Lääkkeillä jos kotona tekee, vuoto voi kestää viikkoja.
Päätös raskauden keskeyttämisestä tai jatkamisesta on vain ja ainoastaan naisen oma. Kumpaankaan suuntaan ei saa painostaa koska kyseessä on vakava asia. Jotkut on valmiita painostamaan pitämään ja tuomitsemaan, mutta tuskin heitä näkyy sitten auttamassa sen lapsen hoidossa kun on sen aika, tai tukemassa raskaana olevaa muutenkaan. - joo..
Vastuullinen ihminen kirjoitti:
Itselläni petti ehkäisy. Kävin teettämässä abortin sairaalassa koska tunsin sen olevan vastuullisin teko siinä vaikeassa sosiaalisessa tilanteessa jossa olin. Tiesin etten pystyisi pitämään huolta toisesta ihmisestä ja lapsen isä näytti heti todellisen minänsä kun tulin raskaaksi eli alkoi uhkailla. Olin lisäksi saanut selville että hän käyttää huumeita.
Jos ei ole ollut raskaana, ei voi tietää miltä se tuntuu. Itselle tuli heti hormonien takia äidinvaistot ja sen myötä maailman isoin huoli. En pystynyt elämään niin ison vastuun kanssa. Mikään ei ole koskaan ollut niin pelottavaa. Ahdisti koko ajan ja mietin kaikki mahdolliset skenaariot läpi. Aloin seota, menetin yöuneni. Tiedän omasta kokemuksesta mitä on kun perhe on köyhä enkä oo vakuuttunut hyvinvointivaltiosta, sosiaaliturvasta ym. En halunnut toistaa oman äitini virheitä. Joku vois sanoa että no, olisit antanut lapsen pois.
En ikimaailmassa pystyisi siihen. Oon sitä mieltä et joku siihen pystyy, niin se on hänen juttunsa mutta minä miettisin koko ajan missä se lapsi on ja onko sillä hyvä. Ei ne kasvattiperheetkään aina mitään ihanteellisia kasvuympäristöjä ole. Eikä se olis mun mielessä poistanut vastuuta millään tavalla.
Jos olisin päättänyt pitää, olisin joutunut olemaan raskaana yksin, synnyttämään yksin ja pärjäämään yksin. Kenenkään muun asia ei ole tuomita toista jos ei siihen pysty. Järkevin ratkaisu mun kohdalla oli keskeyttää raskaus joka oli aivan alussa ( 6 5 viikkoa vasta, hoitajan piti oikein kysyä lääkäriltä joko kaavinta voidaan tehdä vaikka yleisesti se tehdään 7 viikolla ).
En tunne asiasta minkäänlaista huonoa omatuntoa.
Mitä tulee lääkkeelliseen aborttiin, olen kuullut siitä aikamoisia kauhutarinoita. Se voi olla aika kivuliasta ja pelottavaa. Naurettavaa sanoa että " ei ole sairaalassa häiritsemässä " ja " ettei lääkärien tarvitse ". En tiedä missä käpykylässä te asutte, mutta itse kävin Naistenklinikalla Helsingissä ja siellä oli hiljaista eikä mun muutaman tunnin sängyssä nukkuminen ja oleminen ketään häirinnyt. Henkilökunta oli oikein mukavaa, osaavaa ja ystävällistä. Heräsin siihen, että hoitajat puhuivat ripsien pidennyksistä heräämössä. Eivät kovin ahdistuneilta kyllä vaikuttaneet. Tuskin kovimmat abortin vastustajat menevät sinne töihin, ja potilas maksaa siitä sairaalassaolosta. Raskauden keskeytys on kaavinnalla lyhyt operaatio joka tehdään kevyessä anestesiassa. Jälkivuoto kestää pari päivää. Lääkkeillä jos kotona tekee, vuoto voi kestää viikkoja.
Päätös raskauden keskeyttämisestä tai jatkamisesta on vain ja ainoastaan naisen oma. Kumpaankaan suuntaan ei saa painostaa koska kyseessä on vakava asia. Jotkut on valmiita painostamaan pitämään ja tuomitsemaan, mutta tuskin heitä näkyy sitten auttamassa sen lapsen hoidossa kun on sen aika, tai tukemassa raskaana olevaa muutenkaan.Jos sulla ei muka ois minkäänlaisia tunnonvaivoja, ei sun tarvis olla tekoas täällä selittelemässä 'vastuulliseks' ym. naurettavaa höpinää!
"Raskauden keskeytys on kaavinnalla lyhyt operaatio joka tehdään kevyessä anestesiassa."
Suurimman osan näistä turhuuksista maksaa silti yhteiskunta.
"Päätös raskauden keskeyttämisestä tai jatkamisesta on vain ja ainoastaan naisen oma."
Ei ole, vaan lopullisesti se on lääkärien ja viranomaisten. Eikä toisen ihmisen tappaminen ole muutenkaan koskaan mikään 'oma asia'. - Vastuullinen
joo.. kirjoitti:
Jos sulla ei muka ois minkäänlaisia tunnonvaivoja, ei sun tarvis olla tekoas täällä selittelemässä 'vastuulliseks' ym. naurettavaa höpinää!
"Raskauden keskeytys on kaavinnalla lyhyt operaatio joka tehdään kevyessä anestesiassa."
"Päätös raskauden keskeyttämisestä tai jatkamisesta on vain ja ainoastaan naisen oma."
Ei ole, vaan lopullisesti se on lääkärien ja viranomaisten. Eikä toisen ihmisen tappaminen ole muutenkaan koskaan mikään 'oma asia'." Jos sulla ei muka ois minkäänlaisia tunnonvaivoja, ei sun tarvis olla tekoas täällä selittelemässä 'vastuulliseks' ym. naurettavaa höpinää! "
Huomasin tämän ketjun ja päätin esittää oman näkökulmani asiasta tukeakseni mahdollisesti muita jotka joskus kokevat/pohtivat samaa/etsivät aiheesta tietoa.
Nämä keskustelut on muutenkin melko viihdyttäviä, koska on täällä kirjoittelee niin paljon sellaisia ihmisiä jotka ei ymmärrä/tiedä asioista mitään.
Mua myös ärsyttää se, että kaikkien oletetaan automaattisesti ottavan tämän asian jotenkin tosi tunteella ja sentimentaalisesti.
Mä en romantisoi, dramatisoi enkä suurentele asiaa.
Yhteiskunta = pääasiassa veronmaksajat eli minä itse. Tuosta tuli poliklinikkamaksu kun kävi ensin ultrassa toteamassa raskauden kesto ja sitten päiväkirurgia-maksu. Yhteensä n. 120e
Eiköhän tuo tullut ihan kaikille halvemmaksi kuin raskauden jatkaminen ( = paljon käyntejä lääkärissä, sossutukia, lapsilisää ym. ym. ) Mahdollisesti koko lapsi huostaan yhteiskunnalle.
Ei ole, vaan lopullisesti se on lääkärien ja viranomaisten. Eikä toisen ihmisen tappaminen ole muutenkaan koskaan mikään 'oma asia'.
Arvaa mitä. Ketään ei kiinnosta. Ne paperit tehdään automaattisesti jos sanoo, ettei halua olla raskaana. Suomessa naisia ei pakoteta, se on pelkkää byrokratiaa se paperi. Ja viime kädessä naisen kohtu ja koko nainen, on naisen oma asia: Ootko kuullut siitä, kuinka jotkut epätoivoiset joissain maissa joissa on laitonta tehdä abortti, yrittävät tehdä itse abortin henkarilla tai tappavat itsensä?
Jotkut myös synnyttää salaa ja tappaa/hylkää vauvan. Parempi turvallisuuden kannalta, ettei ketään ajeta epätoivoisiin tekoihin.
Oot selkeästi mies, etkä voi samaistua tähän asiaan. Ylipäänsä jos ei ole ollut raskaana, ei voi, koska ne hormonit vaikuttaa sellaisella tavalla jota ei voi ennalta mitenkään kuvitella.
Ylipäänsä kaikki ihmiset ei pysty kuvitella ottamaan vastuuta toisesta ihmisestä jos on itsekin ihan hajalla ja sairas, narkkari, alkoholisti tms, tietää ettei siitä vain tulisi mitään. Kaikki ei pysty edes olemaan selvinpäin raskaana. On olemassa kaikenlaisia rajoittavia sairauksia, psyykkisiä tai fyysisiä.
Sun syyllistämises ei auta sellaisia ihmisiä tai niiden alkioita/sikiöitä/lapsia ollenkaan.
Jos kaikki ne, jotka vastustaa aborttia ja väittää välittävänsä lapsista, suuntais tuon tarmonsa oikeasti maailmassa kärsivien lasten auttamiseen, maailma olis parempi paikka. Mutta se on vaikeampaa, kuin huudella puskista ja haukkua muita ihmisiä niiden valinnoista, joille sä et viimekädessä voi tehdä yhtään mitään. Et, vaikka olis millaisia lakeja ( koska aina voi tappaa itsensä tai lapsensa - ja niitä hirveitä juttuja tapahtuu jatkuvasti ) tai vaikka kirjoittaisit nettiin miten paljon hyvänsä.
Niin se vain on. Koita kestää. Luulenpa, että itse olet se joka jostain kärsii ja purkaa sitä vihaansa asioihin joita ei voi muuttaa, koska se on helppoa.
Hiljainen hetki katulapsille jotka imppaa liimaa, asuvat viemäreissä ja käyttää huumeita. Ja joista kukaan ei välitä. - tuli nyt
Vastuullinen kirjoitti:
" Jos sulla ei muka ois minkäänlaisia tunnonvaivoja, ei sun tarvis olla tekoas täällä selittelemässä 'vastuulliseks' ym. naurettavaa höpinää! "
Huomasin tämän ketjun ja päätin esittää oman näkökulmani asiasta tukeakseni mahdollisesti muita jotka joskus kokevat/pohtivat samaa/etsivät aiheesta tietoa.
Nämä keskustelut on muutenkin melko viihdyttäviä, koska on täällä kirjoittelee niin paljon sellaisia ihmisiä jotka ei ymmärrä/tiedä asioista mitään.
Mua myös ärsyttää se, että kaikkien oletetaan automaattisesti ottavan tämän asian jotenkin tosi tunteella ja sentimentaalisesti.
Mä en romantisoi, dramatisoi enkä suurentele asiaa.
Yhteiskunta = pääasiassa veronmaksajat eli minä itse. Tuosta tuli poliklinikkamaksu kun kävi ensin ultrassa toteamassa raskauden kesto ja sitten päiväkirurgia-maksu. Yhteensä n. 120e
Eiköhän tuo tullut ihan kaikille halvemmaksi kuin raskauden jatkaminen ( = paljon käyntejä lääkärissä, sossutukia, lapsilisää ym. ym. ) Mahdollisesti koko lapsi huostaan yhteiskunnalle.
Ei ole, vaan lopullisesti se on lääkärien ja viranomaisten. Eikä toisen ihmisen tappaminen ole muutenkaan koskaan mikään 'oma asia'.
Arvaa mitä. Ketään ei kiinnosta. Ne paperit tehdään automaattisesti jos sanoo, ettei halua olla raskaana. Suomessa naisia ei pakoteta, se on pelkkää byrokratiaa se paperi. Ja viime kädessä naisen kohtu ja koko nainen, on naisen oma asia: Ootko kuullut siitä, kuinka jotkut epätoivoiset joissain maissa joissa on laitonta tehdä abortti, yrittävät tehdä itse abortin henkarilla tai tappavat itsensä?
Jotkut myös synnyttää salaa ja tappaa/hylkää vauvan. Parempi turvallisuuden kannalta, ettei ketään ajeta epätoivoisiin tekoihin.
Oot selkeästi mies, etkä voi samaistua tähän asiaan. Ylipäänsä jos ei ole ollut raskaana, ei voi, koska ne hormonit vaikuttaa sellaisella tavalla jota ei voi ennalta mitenkään kuvitella.
Ylipäänsä kaikki ihmiset ei pysty kuvitella ottamaan vastuuta toisesta ihmisestä jos on itsekin ihan hajalla ja sairas, narkkari, alkoholisti tms, tietää ettei siitä vain tulisi mitään. Kaikki ei pysty edes olemaan selvinpäin raskaana. On olemassa kaikenlaisia rajoittavia sairauksia, psyykkisiä tai fyysisiä.
Sun syyllistämises ei auta sellaisia ihmisiä tai niiden alkioita/sikiöitä/lapsia ollenkaan.
Jos kaikki ne, jotka vastustaa aborttia ja väittää välittävänsä lapsista, suuntais tuon tarmonsa oikeasti maailmassa kärsivien lasten auttamiseen, maailma olis parempi paikka. Mutta se on vaikeampaa, kuin huudella puskista ja haukkua muita ihmisiä niiden valinnoista, joille sä et viimekädessä voi tehdä yhtään mitään. Et, vaikka olis millaisia lakeja ( koska aina voi tappaa itsensä tai lapsensa - ja niitä hirveitä juttuja tapahtuu jatkuvasti ) tai vaikka kirjoittaisit nettiin miten paljon hyvänsä.
Niin se vain on. Koita kestää. Luulenpa, että itse olet se joka jostain kärsii ja purkaa sitä vihaansa asioihin joita ei voi muuttaa, koska se on helppoa.
Hiljainen hetki katulapsille jotka imppaa liimaa, asuvat viemäreissä ja käyttää huumeita. Ja joista kukaan ei välitä."Eiköhän tuo tullut ihan kaikille halvemmaksi kuin raskauden jatkaminen ( = paljon käyntejä lääkärissä, sossutukia, lapsilisää ym. ym. ) Mahdollisesti koko lapsi huostaan yhteiskunnalle."
..pelkkää kulua, ei mitään hyötyä tulevaisuudessa, kuten ois voinu vuosikymmeniks jos lapsi ois saanu elää elämäänsä. Ja oisit voinu antaa sen muille jos se joutas sun käsittelystä huostaanottoon.
"Ne paperit tehdään automaattisesti jos sanoo, ettei halua olla raskaana."
Sillon toimitaan lainvastasesti. Mutta sehän se taitaa olla villiksi ryöstäytyny nykykäytäntö.
"Ja viime kädessä naisen kohtu ja koko nainen, on naisen oma asia: "
Se lakkaa olemasta 'oma asia' sillon kun siellä kohdussa on toinen ihminen!
"Ootko kuullut siitä, kuinka jotkut epätoivoiset joissain maissa joissa on laitonta tehdä abortti, yrittävät tehdä itse abortin henkarilla tai tappavat itsensä?"
Arvaa mitä. Ketään ei kiinnosta. :D sääliäkö pitäis?
Ihanko tosiaan täälläkin kaiken hyvinvoinnin keskellä monikin turvautus jopa oman hengenvaarantaviin keinoihin? Miksi?
"Jotkut myös synnyttää salaa ja tappaa/hylkää vauvan. Parempi turvallisuuden kannalta, ettei ketään ajeta epätoivoisiin tekoihin."
Monikin tekis mieluummin jopa tuollaisen rikoksen kuin antas lapsen pois heti syntymän jälkeen, siististi ja lakia noudattaen?
"Oot selkeästi mies, etkä voi samaistua tähän asiaan. Ylipäänsä jos ei ole ollut raskaana, ei voi, koska ne hormonit vaikuttaa sellaisella tavalla jota ei voi ennalta mitenkään kuvitella."
Pöpelikköön meni, molemmat luulet :D
Ei normaalit naiset katsos tarvi mitään tappamis-oikeuksia ja huuda sellasista ylistysfanfaarejaan, vaan suojelee lastensa elämää!
"Ylipäänsä kaikki ihmiset ei pysty kuvitella ottamaan vastuuta toisesta ihmisestä jos on itsekin ihan hajalla ja sairas, narkkari, alkoholisti tms, tietää ettei siitä vain tulisi mitään. Kaikki ei pysty edes olemaan selvinpäin raskaana. On olemassa kaikenlaisia rajoittavia sairauksia, psyykkisiä tai fyysisiä. "
Ja nämä on vaan pieni marginaali kaikista abortoijista. Enin osa on ihan tavallista elämää elävien mukavuusabortteja.
"Sun syyllistämises ei auta sellaisia ihmisiä tai niiden alkioita/sikiöitä/lapsia ollenkaan."
Mistäs sä sen tiedtä moniko lapsi on saanu jatkaa elämäänsä vastustajien kertomien totuuksien ansiosta?
"Jos kaikki ne, jotka vastustaa aborttia ja väittää välittävänsä lapsista, suuntais tuon tarmonsa oikeasti maailmassa kärsivien lasten auttamiseen, maailma olis parempi paikka."
Hohhoijjaa... liirumlaarum. Mistä sä tiedtä mitä vastustajat tekee MYÖS niiden eteen? Tällä palstalla aiheena on nyt kuitenkin ne lapset joilta on riistetty kaikki ihmisoikeudet totaalisesti! Niiden puolustaminen ei ole mitenkään pois syntyneiltä lapsilta. - Ikuinen keskustelun
tuli nyt kirjoitti:
"Eiköhän tuo tullut ihan kaikille halvemmaksi kuin raskauden jatkaminen ( = paljon käyntejä lääkärissä, sossutukia, lapsilisää ym. ym. ) Mahdollisesti koko lapsi huostaan yhteiskunnalle."
..pelkkää kulua, ei mitään hyötyä tulevaisuudessa, kuten ois voinu vuosikymmeniks jos lapsi ois saanu elää elämäänsä. Ja oisit voinu antaa sen muille jos se joutas sun käsittelystä huostaanottoon.
"Ne paperit tehdään automaattisesti jos sanoo, ettei halua olla raskaana."
Sillon toimitaan lainvastasesti. Mutta sehän se taitaa olla villiksi ryöstäytyny nykykäytäntö.
"Ja viime kädessä naisen kohtu ja koko nainen, on naisen oma asia: "
Se lakkaa olemasta 'oma asia' sillon kun siellä kohdussa on toinen ihminen!
"Ootko kuullut siitä, kuinka jotkut epätoivoiset joissain maissa joissa on laitonta tehdä abortti, yrittävät tehdä itse abortin henkarilla tai tappavat itsensä?"
Arvaa mitä. Ketään ei kiinnosta. :D sääliäkö pitäis?
Ihanko tosiaan täälläkin kaiken hyvinvoinnin keskellä monikin turvautus jopa oman hengenvaarantaviin keinoihin? Miksi?
"Jotkut myös synnyttää salaa ja tappaa/hylkää vauvan. Parempi turvallisuuden kannalta, ettei ketään ajeta epätoivoisiin tekoihin."
Monikin tekis mieluummin jopa tuollaisen rikoksen kuin antas lapsen pois heti syntymän jälkeen, siististi ja lakia noudattaen?
"Oot selkeästi mies, etkä voi samaistua tähän asiaan. Ylipäänsä jos ei ole ollut raskaana, ei voi, koska ne hormonit vaikuttaa sellaisella tavalla jota ei voi ennalta mitenkään kuvitella."
Pöpelikköön meni, molemmat luulet :D
Ei normaalit naiset katsos tarvi mitään tappamis-oikeuksia ja huuda sellasista ylistysfanfaarejaan, vaan suojelee lastensa elämää!
"Ylipäänsä kaikki ihmiset ei pysty kuvitella ottamaan vastuuta toisesta ihmisestä jos on itsekin ihan hajalla ja sairas, narkkari, alkoholisti tms, tietää ettei siitä vain tulisi mitään. Kaikki ei pysty edes olemaan selvinpäin raskaana. On olemassa kaikenlaisia rajoittavia sairauksia, psyykkisiä tai fyysisiä. "
Ja nämä on vaan pieni marginaali kaikista abortoijista. Enin osa on ihan tavallista elämää elävien mukavuusabortteja.
"Sun syyllistämises ei auta sellaisia ihmisiä tai niiden alkioita/sikiöitä/lapsia ollenkaan."
Mistäs sä sen tiedtä moniko lapsi on saanu jatkaa elämäänsä vastustajien kertomien totuuksien ansiosta?
"Jos kaikki ne, jotka vastustaa aborttia ja väittää välittävänsä lapsista, suuntais tuon tarmonsa oikeasti maailmassa kärsivien lasten auttamiseen, maailma olis parempi paikka."
Hohhoijjaa... liirumlaarum. Mistä sä tiedtä mitä vastustajat tekee MYÖS niiden eteen? Tällä palstalla aiheena on nyt kuitenkin ne lapset joilta on riistetty kaikki ihmisoikeudet totaalisesti! Niiden puolustaminen ei ole mitenkään pois syntyneiltä lapsilta.Tässä taas tulee ihanasti esiin ihminen, kuvittelee olevansa todella hyvä ja täydellinen, jos pystyy pitämään lapset pienellä ikäerolla, kasvattamaan ne oman jaksamisensa huomioiden jne jne jne...
En edes jaksa enempää sanoa mutta VÄITÄN että moni nainen oikeasti voi paljon paremmin päättäessään raskauden, kuin jatkaen sitä vastoin omaa jaksamistaan.
Eri asia on jos teinit juoksevat monta kertaa keskeytyksissä, mutta nyt puhuttiin selvästi aikuisesta ihmisestä ja sinulla näytti olevan todellakin vain näitä "minä tiedän paremmin" kommentteja.
- ei omaa kokemusta...
eiköhän se jälkiseuranta tekisi molemmista vaihtoehdoista "turvallisempia". voihan sitä ajatella, että sairaalassa on osaavien ihmisten käsissä jne, mutta kun sieltä pääsee, jää tyhjän päälle. en tosiaan ole abortin vastustaja, mutta moneen läheiseen ihmiseen on abortti (niin kotona kuin sairaalassa) jättänyt pahat jäljet, vaikka ratkaisu silloin oli oikea ja siltä on tuntunut myöhemminkin. abortin tehneelle pitäisi toimenpiteen lisäksi antaa henkistä tukea, jotain kriisiterapiaa niinkuin esmes kun läheinen kuolee.
- tuhlausta.
Ei enempää rahaa haaskuun näihin tapauksiin. Iteppä hinkuivat, joten kärsiköön seuraukset.
Ketjusta on poistettu 65 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442470Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961157Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131071Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi296888- 66858
- 53841
- 89837
- 46829
- 51743