Lutherin väärentämänä katekismukseen painattua: "Kymmentä käskyä" eikä aitoja Jumalan asettamaa kymmentä käskyä Raamatusta? Onko tällä väärennösten opettamisella, tarkoitushakuisia tavotteita, väärennösten harhauttaessa ihmisiä, jo nuoruudesta asti, kirkon opetuksena?
Miksi Luterilainen kirkko opettaa rippikuoluissa
77
1420
Vastaukset
- luterilainen.
Kuinka monta avausta ajattelit tehdä samasta aiheesta?
Voisitko joskus yrittää perustella väitteesi Raamatulla vaikka käsky kerrallaan, etkä heitä tuntemuksia vain peliin. Niin, kertoisitko, miten käskyt on väärennetty, kiitos. Muuten en osaa vastata sinulle.
pappi Sonja- Baltasar ei kirj.
Se kuuluu Raamatun mukaan:
2 Moos.20:1-3; >> Ja Jumala puhui kaikki nämä sanat ja sanoi: "Minä olen Herra, SINUN JUMALASI, joka toin SINUT POIS Egyptin maasta, orjuuden pesästä. Älä pidä muita Jumalia Minun rinnallani. > Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia. - Baltasar ei kirj.
KOKONAAN, KIRKKOJEN KYMMENEN KÄSKYN JOUKOSTA; koska se sisälsi kuvantekokiellon, ja uuspakanalliset valtiokirkot, olivat vain uskontoineen ja "Maria kultteineeen" muuttettua pakanuutta, kotolisuudessa kuvainpalvontoineen, ja "jumalankuvineen".
Toinen käsky Raamatusta, joka jätettiin pois käskyjen joukosta, jotta pakanuuden harjoittamista kyettiin surutta jatkamaan vanhojen "jumalankuvien" saadessa vain uusia sisältömerkityksiä:
'
2 Moos.20:4-6; >> Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä Minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen asti, niille, jotka Minua vihaavat; mutta teen laupeuden tuhansille, jotka Minua rakastavat ja pitävät Minun käskyni. - tajokinen
Baltasar ei kirj. kirjoitti:
KOKONAAN, KIRKKOJEN KYMMENEN KÄSKYN JOUKOSTA; koska se sisälsi kuvantekokiellon, ja uuspakanalliset valtiokirkot, olivat vain uskontoineen ja "Maria kultteineeen" muuttettua pakanuutta, kotolisuudessa kuvainpalvontoineen, ja "jumalankuvineen".
Toinen käsky Raamatusta, joka jätettiin pois käskyjen joukosta, jotta pakanuuden harjoittamista kyettiin surutta jatkamaan vanhojen "jumalankuvien" saadessa vain uusia sisältömerkityksiä:
'
2 Moos.20:4-6; >> Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä Minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen asti, niille, jotka Minua vihaavat; mutta teen laupeuden tuhansille, jotka Minua rakastavat ja pitävät Minun käskyni.Älä himoise lähimmäisen huonetta,älä himose lähimmäisesi aviopuolisoa,palvlijoita,karjaa äläkä mitään,mikä on hänrn omaasa.
Kaikki samaa käskyä :Älä himose - tajokinen
tajokinen kirjoitti:
Älä himoise lähimmäisen huonetta,älä himose lähimmäisesi aviopuolisoa,palvlijoita,karjaa äläkä mitään,mikä on hänrn omaasa.
Kaikki samaa käskyä :Älä himosekorjaus
Kysymyksiä, joihin voi pureutua antamaan vastauksia, ja jotka sisältävät näkökulmaa aiheeseen, joka käsittelee Lutherin väärentämien Jumalan käskyjen opettamista pakanakansoille, ja rippikoulissa maamme nuorisolle. Mitenkähän tätä petosta voi perustella, ja vääntää paljastetut Jumalan lain väärennökset, - aitojen Raamatustalyötyvien veroisiksi. Nuorena on vitsa väännettävä, ja tämähän on hyvä esimerkki kultuurimme kaksinaimoralistisesta valheellisuudesta, kun kirkko pettää nuorisomme jo opetuksillaan rippikoulusta lähtien, - vai mitä?
- "kirkonmies"
2 Moos.20:1-3; >> Ja Jumala puhui kaikki nämä sanat ja sanoi: "Minä olen Herra, SINUN JUMALASI, joka toin SINUT POIS Egyptin maasta, orjuuden pesästä. Älä pidä muita Jumalia Minun rinnallani. > Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.siinäkin asia pyörähtää päälaelleen.
HERRA on Jumalan nimi joka toi Raamatun mukaan juutalaiset pois Egyptin maasta ja samalla Aabrahamin, Iisakin ja Jaakpin Jumala .
Tuo Jumala jahtasi tappaakseen kaikki muut kansat !
Kristinuskon Jumalat; Isä Jumala, Pyhä Henki Jumala ja Poika Jumala.
Talonpojat ymmärsivät "Raamatun olevan erehtymätöntä ja virheetöntä Jumalan sanaa".
He asettuivat puolustamaan ymmärtämiään käsitteitään ja oikeuksiaan olla alistumatta noitten uskontojen
maksumiehiksi ja halusivat pitää oikeuksistaan kiinni.
Roomankirkko ja orastava Luterilaisuus nujersivat talonpojat, vääretämillään uskonopeilla mm, Konstantinuksen aikaisilla "Jumalan esivalta käsitteillä". - jo-o-s
Baltasar kirjoitti:
Kysymyksiä, joihin voi pureutua antamaan vastauksia, ja jotka sisältävät näkökulmaa aiheeseen, joka käsittelee Lutherin väärentämien Jumalan käskyjen opettamista pakanakansoille, ja rippikoulissa maamme nuorisolle. Mitenkähän tätä petosta voi perustella, ja vääntää paljastetut Jumalan lain väärennökset, - aitojen Raamatustalyötyvien veroisiksi. Nuorena on vitsa väännettävä, ja tämähän on hyvä esimerkki kultuurimme kaksinaimoralistisesta valheellisuudesta, kun kirkko pettää nuorisomme jo opetuksillaan rippikoulusta lähtien, - vai mitä?
Baltasarille: Lutherin eräs pääidea oli, että jokaisella on oltava omalla äidinkielellään mahdollisuus lukea Raamattua. Katekismus ja muut tulkinnat jäävät tämän taakse. Luther saksansi Raamatun ja Agricola aloitti sen suomentamisen. Katekismus ei ole Jumalan sanaa, vaan opin tiivistetty selitys.
Pyysit minua niitä esittämää, jotta osaisit niihin vastata. Missäs nyt mättää? Onko kysyksissä jotain vikaa, kun et vastaakaan?
- Baltasar ei kirj.
jo-o-s kirjoitti:
Baltasarille: Lutherin eräs pääidea oli, että jokaisella on oltava omalla äidinkielellään mahdollisuus lukea Raamattua. Katekismus ja muut tulkinnat jäävät tämän taakse. Luther saksansi Raamatun ja Agricola aloitti sen suomentamisen. Katekismus ei ole Jumalan sanaa, vaan opin tiivistetty selitys.
Ja se opettaa RAAMATUN JUMALAN ISRAELIN KANSALLE ANTAMIA KÄSKYJÄ, - VÄÄRENNETTYNÄ VERSIONA PANAKANSOILLE, JOILLE EI KOSKAAN OLE LAKIA, JA SEN "IESTÄ" (Apt.15:10) kannettavaksi annettukaan?
Ps. Jo Pyhä Henki, julisti sanaa, alkaen ensimmäisestä Hengen vuodatuksesta, kaikille kansoille heidän omilla kielilllään, ja tuskin tämä työ oli historiallisesti asetettu, vain yhden augustinolaismunkin harteille, jonka päätyöksi jäi historiallisesti arvioden, - tien valmistaminen juutalaisten tuhomistoimille, joista hän loikin oikein ohjenman, valvoittaen Saksan kansaa sen totettamaan: "ettei Kristuksen veri tulsi heidän päälleen". Toki hän kunnostautui myös niiden uskonnollisten pakkolakien syntyyn, yhdessä muiden Wittenbergin herrojen kanssa, jotka mahdollistivat - laajat kristittyjen joukkomurhat, kerittiläisinä Euroopassa, - jopa ilman tuomiostuinten päätöksiä, ja kaikki uskovia kastavat kristityt sai tapaa heti tavattaessa, eli he olivat täysin vapaata riistaa. Teisitkö sen, ja luitko siitä mitään teologisessa? - jo-o-s
Ja se opettaa RAAMATUN JUMALAN ISRAELIN KANSALLE ANTAMIA KÄSKYJÄ, - VÄÄRENNETTYNÄ VERSIONA PANAKANSOILLE, JOILLE EI KOSKAAN OLE LAKIA, JA SEN "IESTÄ" (Apt.15:10) kannettavaksi annettukaan?
Ps. Jo Pyhä Henki, julisti sanaa, alkaen ensimmäisestä Hengen vuodatuksesta, kaikille kansoille heidän omilla kielilllään, ja tuskin tämä työ oli historiallisesti asetettu, vain yhden augustinolaismunkin harteille, jonka päätyöksi jäi historiallisesti arvioden, - tien valmistaminen juutalaisten tuhomistoimille, joista hän loikin oikein ohjenman, valvoittaen Saksan kansaa sen totettamaan: "ettei Kristuksen veri tulsi heidän päälleen". Toki hän kunnostautui myös niiden uskonnollisten pakkolakien syntyyn, yhdessä muiden Wittenbergin herrojen kanssa, jotka mahdollistivat - laajat kristittyjen joukkomurhat, kerittiläisinä Euroopassa, - jopa ilman tuomiostuinten päätöksiä, ja kaikki uskovia kastavat kristityt sai tapaa heti tavattaessa, eli he olivat täysin vapaata riistaa. Teisitkö sen, ja luitko siitä mitään teologisessa?Nimimerkille:"Baltasar ei kirj.": Ensiksikin, en ole opiskellut teologisessa tiedekunnassa.
Voimme arvioida, että Lutherin kirjoituksia on käytetty uskonvainojen perusteena.
Viittaus Apt.15:10 tarvitsisi varmaan teologista pohdintaa. En kuitenkaan sanoisi kymmentä käskyä väärennetyksi versioiksi pakanakansoille. Vastaavasti Katekismusta en pidä petosta sisältävänä tiivistelmänä. - Baltasar ei kirj.
jo-o-s kirjoitti:
Nimimerkille:"Baltasar ei kirj.": Ensiksikin, en ole opiskellut teologisessa tiedekunnassa.
Voimme arvioida, että Lutherin kirjoituksia on käytetty uskonvainojen perusteena.
Viittaus Apt.15:10 tarvitsisi varmaan teologista pohdintaa. En kuitenkaan sanoisi kymmentä käskyä väärennetyksi versioiksi pakanakansoille. Vastaavasti Katekismusta en pidä petosta sisältävänä tiivistelmänä."Kymmen käskyä" ovat väärennöksiä, --> Jumalan kymmestä käskystä, jotka taas edelleen löytyvät Raamatusta.
Ei ihmisen selviä Raamatun sanoja tarvitse pohtimalla, yritää muttaa muuksi, vaan uskoa ne todeksi, niinkuin ne sinne kirjoitettu on. - tajokinen
Baltasar kirjoitti:
Pyysit minua niitä esittämää, jotta osaisit niihin vastata. Missäs nyt mättää? Onko kysyksissä jotain vikaa, kun et vastaakaan?
palkalainen
- jo-o-s
"Kymmen käskyä" ovat väärennöksiä, --> Jumalan kymmestä käskystä, jotka taas edelleen löytyvät Raamatusta.
Ei ihmisen selviä Raamatun sanoja tarvitse pohtimalla, yritää muttaa muuksi, vaan uskoa ne todeksi, niinkuin ne sinne kirjoitettu on.Nimimerkille: Baltasar ei kirj.: Viittauksella siihen, että Luther käänsi Raamatun kansan kielelle (ja edelleen Agricola meille) tarkoitin sitä, että me jokainen voimme lukea itse Raamatusta, mitä siellä seisoo. En itse ainakaan kykenisi lukemaan hepreankielistä Tooraa. Ehkä Sinä olet kielitaitoisempi!
- Baltasar ei kirj.
jo-o-s kirjoitti:
Nimimerkille: Baltasar ei kirj.: Viittauksella siihen, että Luther käänsi Raamatun kansan kielelle (ja edelleen Agricola meille) tarkoitin sitä, että me jokainen voimme lukea itse Raamatusta, mitä siellä seisoo. En itse ainakaan kykenisi lukemaan hepreankielistä Tooraa. Ehkä Sinä olet kielitaitoisempi!
Varhaisimmista käsikirjoituksista, tai niiden koosteista, vertaillen eri tekstejä toisiinsa, sekä kreikan- että hebreankielisiä, ja jopa joskus arameakielisiä tekstejä. Nykyään se on heppoa, kun tekstit on myös "litteroiduissa" muodoissa saatavilla.
- Baltasar ei kirj.
Baltasar kirjoitti:
Mutta nyt et kuitenkaan, vastaa kuten annoit odottaa, - jostain syystä - vai eikö kirkko olekaan enää kuulolla?
- Balttis odottelee...
Jumalan käskyistä odotellaa niitä kommentteja ja vastauksia, Sonjala, - varsinkin nyt kun Merjan osalta vastausten sijasta, hän ilomoitti asioden mennneen "tutkintaan".
- tajokinen
Balttis odottelee... kirjoitti:
Jumalan käskyistä odotellaa niitä kommentteja ja vastauksia, Sonjala, - varsinkin nyt kun Merjan osalta vastausten sijasta, hän ilomoitti asioden mennneen "tutkintaan".
NOSTETAAN ESIIN
- luterilainen.
Varhaisimmista käsikirjoituksista, tai niiden koosteista, vertaillen eri tekstejä toisiinsa, sekä kreikan- että hebreankielisiä, ja jopa joskus arameakielisiä tekstejä. Nykyään se on heppoa, kun tekstit on myös "litteroiduissa" muodoissa saatavilla.
Ihanko luet vanhaa testamenttiä alkukielellä? Minkä kielistä teosta käytät?
- juutas.
'
2 Moos.20:4-6; >> Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä Minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen asti, niille, jotka Minua vihaavat; mutta teen laupeuden tuhansille, jotka Minua rakastavat ja pitävät Minun käskyni.Kuvantekokielto on kätevästi kristillissä kirkoissa unohdettu. Haittaisihan se ikävästi ortodoksien ikonitaidetta, katolisten Neitsyt Maria-ja-Jeesus-lapsi- veistosharrastusta ja kotimaista alttaritaulutaidetta ja kuvaraamattujen painamista.
Käsky on kuitenkin selkeä. Minkäänlaista jumalankuvaa ei saa tehdä, eikä niitä niitä saa kumartaa eikä palvella. Jumalankuvia on kirkot kuitenkin pullollaan.
Tämä on rusinapullakristinuskoa pisimmälle vietynä. Raamattu on mukamas Jumalan sanaa, mutta Vanhan Testamentin lait eivät kuitenkaan enää kristittyjä koskevia, paitsi kymmenen käskyä, mutta niistäkin vain yhdeksän, koska yhtä olisi epämukavaa noudattaa...
Ei tähän tule mitään vastausta sen paremmin Sonjalta kuin piispoiltakaan. - Baltasar ei kirj.
juutas. kirjoitti:
Kuvantekokielto on kätevästi kristillissä kirkoissa unohdettu. Haittaisihan se ikävästi ortodoksien ikonitaidetta, katolisten Neitsyt Maria-ja-Jeesus-lapsi- veistosharrastusta ja kotimaista alttaritaulutaidetta ja kuvaraamattujen painamista.
Käsky on kuitenkin selkeä. Minkäänlaista jumalankuvaa ei saa tehdä, eikä niitä niitä saa kumartaa eikä palvella. Jumalankuvia on kirkot kuitenkin pullollaan.
Tämä on rusinapullakristinuskoa pisimmälle vietynä. Raamattu on mukamas Jumalan sanaa, mutta Vanhan Testamentin lait eivät kuitenkaan enää kristittyjä koskevia, paitsi kymmenen käskyä, mutta niistäkin vain yhdeksän, koska yhtä olisi epämukavaa noudattaa...
Ei tähän tule mitään vastausta sen paremmin Sonjalta kuin piispoiltakaan.Pahempi synti on että, nämä kirkot: käyttävät VÄÄRENTÄMÄÄNSÄ JUMALAN PYHÄÄ LAKIA, ESITTÄEN SEN MUKA OLEVAN AITO, KUTEN LUTERILAISEN KIRKON KATEKISMUS TEKEE ! SE OPETTAA VÄÄRENNETYÄ JUMALAN LAKIA; KATEKISMUS OPETUKSENA MM. LAPSILLLEMME RIPPIKOULUISSA. TÄMÄ LISÄKSI EDELLÄMAINITUT KIRKOT OVAT TIETYSTI, POISTETTUAAN KUVANTEKOKIELLON ELI TOISEN KÄSKYN, VÄÄRETÄMIENSÄ KÄSKYJEN JOUKOSTA, TÄYNNÄ MUOTOJUMALISTA EPÄJUMALANPALVELUSTA JUMALANKUVINEEN. Uusi Testametti kieltää, jopa Kristuksen tuntemeisen enää "lihan mukaa", kuten Hänen aikalaisensa, Hänet vielä tuntivat UT:n kirjoittamisen aikaan sellaisena kuin Hän oli "orjan muodossa maan päällä eläissään". Kritus tulee kuitenkin tuntea sellaisena, kuin Hän on "kirkastettuna" ja siksi myös Ilmestyskirja, jatkona Danielin kirjalle (ja Hanokin kirjan vertaus osille) kuvaa Hänet kirkastettuna: Ihmisen ja Jumalan Poikana, - taivaallisessa kirkaudessaan jossa hän on AINA SAMA: Hebr.13:8.
- Baltasar ei kirj.
juutas. kirjoitti:
Kuvantekokielto on kätevästi kristillissä kirkoissa unohdettu. Haittaisihan se ikävästi ortodoksien ikonitaidetta, katolisten Neitsyt Maria-ja-Jeesus-lapsi- veistosharrastusta ja kotimaista alttaritaulutaidetta ja kuvaraamattujen painamista.
Ei tähän tule mitään vastausta sen paremmin Sonjalta kuin piispoiltakaan.Mutta näitä väärennöksiä, joita kirkko ja sen papisto aitoina kansalle opettaa, katolisen ja Luhrein opetusten, eli katekismuksen peritönä, ei kukaan voi aidoksi muuttaa valheillaan: eivät papit eivätkä piispat ei arkkipiistä eikä edes tämän antikristillisen uskonnon katoliset päät, ja niiden istuimet päätöksillään.
2 Moos.20:1-3; >> Ja Jumala puhui kaikki nämä sanat ja sanoi: "Minä olen Herra, SINUN JUMALASI, joka toin SINUT POIS Egyptin maasta, orjuuden pesästä. Älä pidä muita Jumalia Minun rinnallani. > Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.Tuossa ihan alussa näköjään määritellään kuka on käskyjen takana ja kenelle ne on annettu.
Kyseiset käskyt on annettu henkilöille, jotka on tuotu pois Egyptin maasta. On varmaan kohtuullista laajentaa kohdejoukkoa myös egyptinretkeläisten jälkeläisiin.
Jos esi-isämme eivät ole Egyptistä päästettyjen joukossa, niin laki ei koske meitä. Me saamme olla moraalisia ihan omasta tahdostamme.
Ilmeisesti suurin huiputus ei ole juutalaisten lain sanamuodon muokkaaminen, vaan se että meille uskotellaan sen koskevan meitäkin.- Baltasar ei kirj.
luterilainen. kirjoitti:
Käännöksiä. Mutta, liittyikö kyssäsi jotenkin aiheeseen, ja jos niin miksi?
- jo-o-s
Balttis odottelee... kirjoitti:
Nimimerkit Balttis odottelee/ Baltasar ei kirj. / Baltasar; oletteko yksi ja sama vai eri kirjoittajia?
Mielestäni tässä on jumiuduttu pohtimaan, onko Raamatun käskytekstit Mooseksen kirjoissa ja Katekismuksen tekstit yksi yhteen. Onko koko pohdinta turhaa? Meille on Raamattu käännetty kansan kielelle ja sanottu "lue". Katekismus auttaa etsimään opin kannalta keskeiset asiat, mutta ei tietenkään toista sanasta sanaan Raamatussa olevaa.
Miksi siis tämä pohdinta?
Itse koetan lukea Raamattua uskon näkökulmasta. Etsin Jumalan tahtoa.
Toinen näkökulma Raamattuun on puhdas tiedollinen tutkiminen, jolla ei ole mitään tekemistä uskonelämän kanssa.
Onko niin, että Arvo Suur ja nimimerkit Balttis odottelee/ Baltasar ei kirj. / Baltasar tutkivat Raamattu/Katekismus-kysymystä puhtaasti tiedollisesta näkökulmasta ja asettavat Raamatun ja Katekismuksen samalle viivalle? Minulle Raamattu on eri asia ja Katekismus ymmärtämisen auttajana eri asia.
Jos keskustelijoilla on keskenään eri tavoite, on sananvaihto ja sen seuraaminen aika turhauttavaa. - Baltasar ei kirj.
jo-o-s kirjoitti:
Nimimerkit Balttis odottelee/ Baltasar ei kirj. / Baltasar; oletteko yksi ja sama vai eri kirjoittajia?
Mielestäni tässä on jumiuduttu pohtimaan, onko Raamatun käskytekstit Mooseksen kirjoissa ja Katekismuksen tekstit yksi yhteen. Onko koko pohdinta turhaa? Meille on Raamattu käännetty kansan kielelle ja sanottu "lue". Katekismus auttaa etsimään opin kannalta keskeiset asiat, mutta ei tietenkään toista sanasta sanaan Raamatussa olevaa.
Toinen näkökulma Raamattuun on puhdas tiedollinen tutkiminen, jolla ei ole mitään tekemistä uskonelämän kanssa.
Onko niin, että Arvo Suur ja nimimerkit Balttis odottelee/ Baltasar ei kirj. / Baltasar tutkivat Raamattu/Katekismus-kysymystä puhtaasti tiedollisesta näkökulmasta ja asettavat Raamatun ja Katekismuksen samalle viivalle? Minulle Raamattu on eri asia ja Katekismus ymmärtämisen auttajana eri asia.
Jos keskustelijoilla on keskenään eri tavoite, on sananvaihto ja sen seuraaminen aika turhauttavaa.Ja yrität selittää sen omilla näkemyksilläsi tyhjäksi. Sanotta on tärkeintä, eivätkä nimimerkit, joita saa käytää ihan vapaasti, Eniron sääntöjen puitteissa.
Oleellist pohdinnasssa tulisi olla: Miksi kirkot väärensivät Jumalan Israelin kansalla antamat lait, ja tekivät niitä "universaaleja", poistaen ensimmäisetä käskytä, sen yhteydestä kokonaan Jumalan, ja hänen itsensä esittelyn lain vastaanottajelle:
>> Minä olen Herra, SINUN JUMALASI, JOKA VEIN SINUT POIS EGYPTIN MAASTA, ORJUUDEN PESÄSTÄ. - Kyssäri-K
jo-o-s kirjoitti:
Jos keskustelijoilla on keskenään eri tavoite, on sananvaihto ja sen seuraaminen aika turhauttavaa.Monissa on täällä selvästi ainesta juristiksi! Lukevat kuin se kuuluisa "piru Raamattua". Nyt en enää ihmettele mistä tuo sanonta on saanut alkunsa. Kaikesta voi näköjään vääntää ongelman jos vain haluaa...
- Tavis :)
Baltasar kirjoitti:
Mikä on sinut tehnyt noin katkeraksi ja pahansuopaiseksi?
Kun kuitenkin itse tiedät Jumalan lait - ne oikeat - koska olet tietoinen niiden vääristelystäkin, niin toivoisin, että voisit elää itse näiden lakien mukaan. Esim. "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi", vai onko lause juuri niitä vääristeltyjä kohtia.
Jos haluat uutta uskonpuhdistusta, niin siihen tarvitaan muutakin kuin keskustelupalastalle kirjoittaminen.
Ihan näin ulkopuolisena totean, että asenteesi ei käännä epävarmoja pois kirkon piiristä, koska antamasi tuomitseva maailmankuva ei ole tavoittelemisen arvoinen. - Baltasar ei kirj.
Tavis :) kirjoitti:
Kun kuitenkin itse tiedät Jumalan lait - ne oikeat - koska olet tietoinen niiden vääristelystäkin, niin toivoisin, että voisit elää itse näiden lakien mukaan. Esim. "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi", vai onko lause juuri niitä vääristeltyjä kohtia.
Jos haluat uutta uskonpuhdistusta, niin siihen tarvitaan muutakin kuin keskustelupalastalle kirjoittaminen.
Ihan näin ulkopuolisena totean, että asenteesi ei käännä epävarmoja pois kirkon piiristä, koska antamasi tuomitseva maailmankuva ei ole tavoittelemisen arvoinen.Totuuden torvena, ja opettaa vastoin Raamatun sanaa ja opetuksia, kaikille yleisesti, ja mahdollisimman julisesti, väärennettyä evankeliumia: Gal.1:6-9; ja väärennettyä Jumalan laikia, on PALJASTETTAVA ANTIKRISTILLISINE TEKOINEEN, JUURI SIKSI MIKÄ SE ON, - SE EDUSTAA MAAILMANKIRKKOA, JOLLAISTA RAAMATTU EI TUNNE, MUUTEN KUIN SITEN ETTÄ: RAAMATTU ILMOITTAA SUUREN HISTORIALLISEN PORTON ILMESTYSKIRJASSA. SIIS SEN JOKA ON PITKÄN HISTORIANSA AIKANA OLLUT, ALKAEN KIRKKOISÄ AUGUSTINKUKSEN KÄYNNISTÄMISTÄ VAINOISTA ASTI, "JUOVUKSISSA MARTYYRIEN VERESTÄ".
SE ON TODELLISESTI PAHANSUOPA INSTITUUTIO, JOKA ON KERETTILÄISLAKEINNEEN MURHANNUT NOIN 50 000 000 IHMISTÄ HISTORIANSA AIKANA.
EROTKAA SEN syntisestä YHTEYDESTÄ, JUMALAN LAPSET. 2 Kor.6:14-18. - BAltasar ei kirj.
luterilainen. kirjoitti:
Viimeisksi mainitussa on saatavilla: Uskonkirjat net. sivuston kautta myös, hepreankiliset tekstit "litteroituna", kanta ja juurisanoineen numeroituisna. Helpottaa paljon ja nopeuttaa tutkimista.
- luterilainen.
Käännöksiä. Mutta, liittyikö kyssäsi jotenkin aiheeseen, ja jos niin miksi?
No, sinähän olet taitava ihminen kun luet vanhaa testamenttiä alkukielellä ja olet päässyt jo opinnoissa käskyihin jotka olet todennut kristinuskon väärentämiksi.
Kysymys liittyy aiheeseen olennaisesti, koska haluamme tietää mihin perustat väitteesi. - luterilainen.
BAltasar ei kirj. kirjoitti:
Viimeisksi mainitussa on saatavilla: Uskonkirjat net. sivuston kautta myös, hepreankiliset tekstit "litteroituna", kanta ja juurisanoineen numeroituisna. Helpottaa paljon ja nopeuttaa tutkimista.
Mitä, ihanko sanakirjan kanssa käännät niitä, luulin että osaat kieltä ilman sanakirjaakin.
Jostakin syystä nämä sanakirjasta löytämänsä sanan ympärille oppinsa keksineet baltisaaret ovat yleensä huuhaata. :) - BAltasar ei kirj.
luterilainen. kirjoitti:
No, sinähän olet taitava ihminen kun luet vanhaa testamenttiä alkukielellä ja olet päässyt jo opinnoissa käskyihin jotka olet todennut kristinuskon väärentämiksi.
Kysymys liittyy aiheeseen olennaisesti, koska haluamme tietää mihin perustat väitteesi.Ja heillä on tapana sanoa aina tällaisten kysymyksien yhteydessä: "kuuluu vieraaseen uskontoon jota emme kommentoi" - siis kansa joka on todellakin Egyptistä ulos vietynä, saanut lain vastaanottaa Jumalalta.
Kannattaisi lukea niitä perusteluja joita kirjoitan. - Baltasar ei kirj.
luterilainen. kirjoitti:
Mitä, ihanko sanakirjan kanssa käännät niitä, luulin että osaat kieltä ilman sanakirjaakin.
Jostakin syystä nämä sanakirjasta löytämänsä sanan ympärille oppinsa keksineet baltisaaret ovat yleensä huuhaata. :)Ollutkaan, - yleensä käydään kiinni henkilöihin, ja heidän persooniinsa, ja siksihän ihmisliha haisi, urkujen soidessa Euroopassa, - katolisen- ja luterilaisen valtiokirkollisuuden ollessa voimansa tunnossa. Nyt niiden aika on päättymässä, sillä: "Suuri Portto riisutaan".
- pertsa2010
Katolinen kirkko poisti toisen käskyn (kuvainpalvelukielto) katekismuksesta ja jotta
käskyjen lukumäärä olisi pysynyt samana , jaettiin kymmenes käsky "puoliksi" kahteen suurinpiirtein
samamerkityksisiin osiin , ja muita käskyjä siirrettiin pykälän verran ensimmäisen käskyn suuntaan - simsalabim - kuvainpalvelukielto hävisi,mutta käskyt ensimmäisen ja 10:nnen välissä ovat luterilaisilla
ja katolisilla eri järjestyksessä kuin muilla kirkkokunnilla.Tämä tuottaa luonnollisesti hankaluuksia,kun
kysytään katolilaiselta , luterilaiselta , ortodoxilta tai anglikaanilta toista käskyä.Luterilainen kirkko
sanoo toisen käskyn sisältyvän ensimmäiseen käskyyn - tosin Jumala sanoi toisin - eli käskyt oikeassa
muodossaan ovat tuolla lopussa.Luther ei uskaltanut mennä lisäämään kuvainpalvontakieltoa - kas
paavi olisi heti ruvennut keräämään rovioaineksia.Käskyt ovat periytyneet ev.lut.tytärkirkolle.
Älä tee huorin on nykyään --> Älä tee aviorikosta - huorata saa siis niin paljon kuin sielu sietää ,
kunhan sitä ei tee avioliitossa.Käskyn muuttaminen tuohon toiseen merkitykseen on synti?!!
Tuossa alla ovat kymmenen käskyä siten kuin ne ovat muilla kuin luterilaisilla ja katolisilla.
Käskyjen poistaminen ja muuttaminen on suuri synti eikä siinä auta selittelyt, että kuvainpalvelukielto
sisältyy ensimmäiseen käskyyn.
Alkuperäisissä käskyissä alapuolella ei ole mitään tarkentamista ja on kiellettyä muuttaa esim. toista käskyä
täysin tuntemattomaan muotoon.On hyvin ymmärrettävää tuo senaikainen muutosvimma ,kun katoliset
halusivat olla rähmällään mm. Marian kuvan edessä.Nykyään heille puhuu ja ilmestyy demoninen maria
Medjugorje / Fatima joka kutsuu itseään taivaan kuningattareksi.Tuo oliohan oli historiassa tunnettu juuri
tuolla nimellä.Ei olisi kannattanut poistaa toista käskyä.
5. MOOSEKSEN KIRJA
1.
5:6 'Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
5:7 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
2.
5:8 Älä tee itsellesi jumalankuvaa, älä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
5:9 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
5:10 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
3.
5:11 Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
4.
5:12 Ota vaari lepopäivästä, niin että sen pyhität, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt.
5:13 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
5:14 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi, sinun härkäsi, aasisi tai muu juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on, että palvelijasi ja palvelijattaresi saisivat levätä niinkuin sinäkin.
5:15 Ja muista, että itse olit orjana Egyptin maassa ja että Herra, sinun Jumalasi, vei sinut sieltä pois väkevällä kädellä ja ojennetulla käsivarrella. Sentähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivän.
5.
5:16 Kunnioita isääsi ja äitiäsi, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt, että kauan eläisit ja menestyisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
6.
5:17 Älä tapa.
7.
5:18 Älä tee huorin.
8.
5:19 Älä varasta.
9.
5:20 Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
10.
5:21 Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa. Älä halaja lähimmäisesi huonetta, älä hänen peltoansa, älä hänen palvelijaansa, palvelijatartansa, härkäänsä, aasiansa, äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa.
**************************************************************** - pertsa2010
tajokinen kirjoitti:
Älä himoise lähimmäisen huonetta,älä himose lähimmäisesi aviopuolisoa,palvlijoita,karjaa äläkä mitään,mikä on hänrn omaasa.
Kaikki samaa käskyä :Älä himosePapit eivät pysty kertomaan ihmisille totuutta tällä foorumilla - menisivät liperit!
Katolinen kirkko poisti toisen käskyn (kuvainpalvelukielto) katekismuksesta ja jotta
käskyjen lukumäärä olisi pysynyt samana , jaettiin kymmenes käsky "puoliksi" kahteen suurinpiirtein
samamerkityksisiin osiin , ja muita käskyjä siirrettiin pykälän verran ensimmäisen käskyn suuntaan - simsalabim - kuvainpalvelukielto hävisi,mutta käskyt ensimmäisen ja 10:nnen välissä ovat luterilaisilla
ja katolisilla eri järjestyksessä kuin muilla kirkkokunnilla.Tämä tuottaa luonnollisesti hankaluuksia,kun
kysytään katolilaiselta , luterilaiselta , ortodoxilta tai anglikaanilta toista käskyä.Luterilainen kirkko
sanoo toisen käskyn sisältyvän ensimmäiseen käskyyn - tosin Jumala sanoi toisin - eli käskyt oikeassa
muodossaan ovat tuolla lopussa.Luther ei uskaltanut mennä lisäämään kuvainpalvontakieltoa - kas
paavi olisi heti ruvennut keräämään rovioaineksia.Käskyt ovat periytyneet ev.lut.tytärkirkolle.
Älä tee huorin on nykyään --> Älä tee aviorikosta - huorata saa siis niin paljon kuin sielu sietää ,
kunhan sitä ei tee avioliitossa.Käskyn muuttaminen tuohon toiseen merkitykseen on synti?!!
Tuossa alla ovat kymmenen käskyä siten kuin ne ovat muilla kuin luterilaisilla ja katolisilla.
Käskyjen poistaminen ja muuttaminen on suuri synti eikä siinä auta selittelyt, että kuvainpalvelukielto
Alkuperäisissä käskyissä alapuolella ei ole mitään tarkentamista ja on kiellettyä muuttaa esim. toista käskyä
täysin tuntemattomaan muotoon.On hyvin ymmärrettävää tuo senaikainen muutosvimma ,kun katoliset
halusivat olla rähmällään mm. Marian kuvan edessä.Nykyään heille puhuu ja ilmestyy demoninen maria
Medjugorje / Fatima joka kutsuu itseään taivaan kuningattareksi.Tuo oliohan oli historiassa tunnettu juuri
5. MOOSEKSEN KIRJA
1.
5:6 'Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
2.
5:8 Älä tee itsellesi jumalankuvaa, älä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
5:9 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
5:10 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
3.
5:11 Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
4.
5:12 Ota vaari lepopäivästä, niin että sen pyhität, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt.
5:14 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi, sinun härkäsi, aasisi tai muu juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on, että palvelijasi ja palvelijattaresi saisivat levätä niinkuin sinäkin.
5:15 Ja muista, että itse olit orjana Egyptin maassa ja että Herra, sinun Jumalasi, vei sinut sieltä pois väkevällä kädellä ja ojennetulla käsivarrella. Sentähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivän.
5.
5:16 Kunnioita isääsi ja äitiäsi, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt, että kauan eläisit ja menestyisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
6.
7.
8.
9.
10.
5:21 Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa. Älä halaja lähimmäisesi huonetta, älä hänen peltoansa, älä hänen palvelijaansa, palvelijatartansa, härkäänsä, aasiansa, äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa.
jo-o-s kirjoitti:
Nimimerkille:"Baltasar ei kirj.": Ensiksikin, en ole opiskellut teologisessa tiedekunnassa.
Viittaus Apt.15:10 tarvitsisi varmaan teologista pohdintaa. En kuitenkaan sanoisi kymmentä käskyä väärennetyksi versioiksi pakanakansoille. Vastaavasti Katekismusta en pidä petosta sisältävänä tiivistelmänä.Mitään teologisia pohdintoja ei tarvita.Minua on tässä hiukan ihmetyttänyt kuinka papit johtavat
täällä ihmisiä suoraan kohti rangaistuksen paikkaa.Mutta vastaus on selvä :
Heidän puhettaan ei erota ateistien loruilusta laisinkaan eli tunnusmerkit täyttyvät.Ettekö te
papit ajattele omiakaan sielujanne - jos siis kuolisitte nyt heti katumattomina?
Kuulkaa tai olkaa kuulematta!
******************************************************************************************************************************************
5. MOOSEKSEN KIRJA
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
jo-o-s kirjoitti:
Katso vaikka tuosta.Jumalan sanan väärentäminen on raskas synti.
Vertaa katekismukseesi!Onko eroavaisuuksia?
Jos on niin miksi?
Matteus :
18:6 Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.
18:7 Voi maailmaa viettelysten tähden! Viettelysten täytyy kyllä tulla; mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta viettelys tulee!
5. MOOSEKSEN KIRJA
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Tavis :) kirjoitti:
Ihan näin ulkopuolisena totean, että asenteesi ei käännä epävarmoja pois kirkon piiristä, koska antamasi tuomitseva maailmankuva ei ole tavoittelemisen arvoinen.Hän haluaa jakaa oman tietämyksensä toisillekin , koska papit taluttavat teitä parijonossa siihen
Azazelin lämpökeskukseen.Jos hän ei auttaisi muita hän olisi Jumalan edessä syyllinen.
Etkö sinäkin halua oikeata pelastavaa tietoa?
Kun olet saanut nuo tiedot niin itse sinun on ne vielä tutkittava ja sisäistettävä jotta pelastuisit. pertsa2010 kirjoitti:
Papit eivät pysty kertomaan ihmisille totuutta tällä foorumilla - menisivät liperit!
5. MOOSEKSEN KIRJA
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
****************************************************************10 Herra sanoi:
"Minä teen liiton, ja sinun kansasi saa nähdä ihmeitä, joita ei koskaan ennen ole tapahtunut missään maan päällä eikä minkään muun kansan keskuudessa.
"Kansa, jonka parissa elät, saa nähdä ne pelottavan voimalliset teot, jotka minä, Herra, teen sinun hyväksesi. 11 Noudata tarkoin niitä käskyjä, jotka minä sinulle nyt annan, niin minä karkotan sinun tieltäsi amorilaiset, kanaanilaiset, heettiläiset, perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset. 12 Varokaa tekemästä mitään liittoa sen maan asukkaiden kanssa, johon olette matkalla. Jos liittoudutte heidän kanssaan, te joudutte heidän pauloihinsa. 13 [i] Repikää maahan heidän alttarinsa, murskatkaa heidän kivipatsaansa ja hakatkaa poikki heidän asera- paalunsa*. 14 Älkää kumartako mitään muuta jumalaa, sillä Herra, joka on kiivas Jumala, ei suvaitse muita jumalia rinnallaan. 15 Älä siis tee liittoa sen maan asukkaiden kanssa, ettet luopuisi minusta, eksyisi palvelemaan heidän jumaliaan ja lankeaisi syömään niistä uhreista, joita he teurastavat omille jumalilleen. 16 Jos otat pojillesi vaimoiksi heidän tyttäriään, jotka palvovat jumaliaan irstain menoin, nämä viettelevät myös poikasi samoihin palvontamenoihin. 17 Älä myöskään vala itsellesi jumalankuvia.
18 "Vietä happamattoman leivän juhlaa ja syö happamatonta leipää seitsemänä päivänä, kuten olen sinua käskenyt, säädettyyn aikaan abib-kuussa, sillä siinä kuussa sinä lähdit Egyptistä.
19 "Jokainen, joka ensimmäisenä tulee ulos äitinsä kohdusta, kuuluu minulle, samoin jokainen karjaasi syntyvä urospuolinen esikoinen, niin sonnivasikka kuin karitsakin. 20 Mutta aasin ensimmäisen varsan voit lunastaa omaksesi uhraamalla karitsan, ja ellet halua sitä lunastaa, taita siltä niska. Lunasta omaksesi jokainen sinulle syntyvä esikoispoika. Älköön kukaan tulko eteeni tyhjin käsin.
21 "Tee työtä kuutena päivänä viikossa, mutta seitsemänneksi päiväksi lopeta työnteko. Myös kyntöjen ja elonkorjuun aikana pidä seitsemäntenä päivänä lepopäivä.
22 "Vietä viikkojuhlaa, kun leikkaat ensi tähkät vehnäsadostasi, ja korjuujuhlaa vuoden vaihteessa. 23 Kolmesti vuodessa kokoontukoot kaikki miehet Herran, Israelin Jumalan, kasvojen eteen. 24 Ja kun minä hävitän kansat sinun tieltäsi ja ulotan kauas sinun rajasi, niin kukaan ei tavoittele sinun maatasi omakseen, jos vain vaellat kolmesti vuodessa Herran, Jumalasi, kasvojen eteen.
25 "Kun uhraat minulle teurasuhrin veren, älä uhraa samalla kertaa mitään hapatettua äläkä jätä pääsiäisjuhlan uhrista mitään tähteeksi seuraavaan aamuun.
26 "Tuo joka vuosi peltosi ensimmäisistä antimista parhaat Herran, Jumalasi, pyhäkköön.
"Älä keitä karitsaa emänsä maidossa."
27 Herra sanoi Moosekselle: "Kirjoita muistiin nämä käskyt, sillä ne ovat sinun ja Israelin kanssa tekemäni liiton ehdot." 28 Mooses viipyi vuorella Herran luona neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän kirjoitti tauluihin liiton ehdot, nuo kymmenen käskyä.
http://ftp.funet.fi/index/bible/fi/1992/2Moos.34.html#o72- SE ON PETOS
pertsa2010 kirjoitti:
Katso vaikka tuosta.Jumalan sanan väärentäminen on raskas synti.
Vertaa katekismukseesi!Onko eroavaisuuksia?
Jos on niin miksi?
Matteus :
18:6 Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.
18:7 Voi maailmaa viettelysten tähden! Viettelysten täytyy kyllä tulla; mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta viettelys tulee!
5. MOOSEKSEN KIRJA
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
****************************************************************Erityisesti nuorillemme rippikouluissa.
- pertsa2010
mave kirjoitti:
10 Herra sanoi:
"Minä teen liiton, ja sinun kansasi saa nähdä ihmeitä, joita ei koskaan ennen ole tapahtunut missään maan päällä eikä minkään muun kansan keskuudessa.
"Kansa, jonka parissa elät, saa nähdä ne pelottavan voimalliset teot, jotka minä, Herra, teen sinun hyväksesi. 11 Noudata tarkoin niitä käskyjä, jotka minä sinulle nyt annan, niin minä karkotan sinun tieltäsi amorilaiset, kanaanilaiset, heettiläiset, perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset. 12 Varokaa tekemästä mitään liittoa sen maan asukkaiden kanssa, johon olette matkalla. Jos liittoudutte heidän kanssaan, te joudutte heidän pauloihinsa. 13 [i] Repikää maahan heidän alttarinsa, murskatkaa heidän kivipatsaansa ja hakatkaa poikki heidän asera- paalunsa*. 14 Älkää kumartako mitään muuta jumalaa, sillä Herra, joka on kiivas Jumala, ei suvaitse muita jumalia rinnallaan. 15 Älä siis tee liittoa sen maan asukkaiden kanssa, ettet luopuisi minusta, eksyisi palvelemaan heidän jumaliaan ja lankeaisi syömään niistä uhreista, joita he teurastavat omille jumalilleen. 16 Jos otat pojillesi vaimoiksi heidän tyttäriään, jotka palvovat jumaliaan irstain menoin, nämä viettelevät myös poikasi samoihin palvontamenoihin. 17 Älä myöskään vala itsellesi jumalankuvia.
18 "Vietä happamattoman leivän juhlaa ja syö happamatonta leipää seitsemänä päivänä, kuten olen sinua käskenyt, säädettyyn aikaan abib-kuussa, sillä siinä kuussa sinä lähdit Egyptistä.
19 "Jokainen, joka ensimmäisenä tulee ulos äitinsä kohdusta, kuuluu minulle, samoin jokainen karjaasi syntyvä urospuolinen esikoinen, niin sonnivasikka kuin karitsakin. 20 Mutta aasin ensimmäisen varsan voit lunastaa omaksesi uhraamalla karitsan, ja ellet halua sitä lunastaa, taita siltä niska. Lunasta omaksesi jokainen sinulle syntyvä esikoispoika. Älköön kukaan tulko eteeni tyhjin käsin.
21 "Tee työtä kuutena päivänä viikossa, mutta seitsemänneksi päiväksi lopeta työnteko. Myös kyntöjen ja elonkorjuun aikana pidä seitsemäntenä päivänä lepopäivä.
22 "Vietä viikkojuhlaa, kun leikkaat ensi tähkät vehnäsadostasi, ja korjuujuhlaa vuoden vaihteessa. 23 Kolmesti vuodessa kokoontukoot kaikki miehet Herran, Israelin Jumalan, kasvojen eteen. 24 Ja kun minä hävitän kansat sinun tieltäsi ja ulotan kauas sinun rajasi, niin kukaan ei tavoittele sinun maatasi omakseen, jos vain vaellat kolmesti vuodessa Herran, Jumalasi, kasvojen eteen.
25 "Kun uhraat minulle teurasuhrin veren, älä uhraa samalla kertaa mitään hapatettua äläkä jätä pääsiäisjuhlan uhrista mitään tähteeksi seuraavaan aamuun.
26 "Tuo joka vuosi peltosi ensimmäisistä antimista parhaat Herran, Jumalasi, pyhäkköön.
"Älä keitä karitsaa emänsä maidossa."
27 Herra sanoi Moosekselle: "Kirjoita muistiin nämä käskyt, sillä ne ovat sinun ja Israelin kanssa tekemäni liiton ehdot." 28 Mooses viipyi vuorella Herran luona neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän kirjoitti tauluihin liiton ehdot, nuo kymmenen käskyä.
http://ftp.funet.fi/index/bible/fi/1992/2Moos.34.html#o72Tooran käskyt ja määräykset eivät pääosin kuulu uuteen liittoon!
Osa niistä on kuitenkin Jumalan itsensä puhumaa tekstiä tai uudistettu UT:ssa.
Jeesus mainitsee UT:ssa kymmenen käskyn lain puhuessaan rikkaalle miehelle.
Voit kokeilla rikkoa jotakin kymmenen käskyn kohtaa niin huomaat rikkoneesi myös rakkauden lakia.
Jumalan rakastaminen yli kaiken tarkoittaa ,että rakastaa hänen tahtonsa toteuttamista ja tuon tahdon hän
on ilmoittanut Raamatussa.
Taivasten valtakunta on sisällisesti teissä sanoo Jeesus - Jumala on kirjoittanut lakinsa uudestisynty-
neitten kristittyjen sydämiin - me löydämme lain määräykset myös sieltä eli tuon Rakkauden Lain. - pertsa2010
jo-o-s kirjoitti:
Jos keskustelijoilla on keskenään eri tavoite, on sananvaihto ja sen seuraaminen aika turhauttavaa.Katekismuksessa kirkko julistaa väärennettyä sanaa.Sinä taas henkilöuskovana voit uskoa Raamatun sisältä-
miin totuuksiin , siten kuin ne Raamatusta löytyvät,mutta itselleni tuli mahdottomaksi porttokirkon
rahallinen(verot)tukeminen.
Jos ihmiset lukevat yksinomaan katekismusta , niin joutuvat harhateille!
Miksi toinen käsky piti poistaa katekismuksesta?! - pertsa2010
2 Moos.20:1-3; >> Ja Jumala puhui kaikki nämä sanat ja sanoi: "Minä olen Herra, SINUN JUMALASI, joka toin SINUT POIS Egyptin maasta, orjuuden pesästä. Älä pidä muita Jumalia Minun rinnallani. > Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.En ollut huomannutkaan , että ovat puuttuneet myös tuon ensimmäisen käskyn sisältöön!
Olipa hyvä tietää. - Baltasar ei kirj.
pertsa2010 kirjoitti:
Tooran käskyt ja määräykset eivät pääosin kuulu uuteen liittoon!
Voit kokeilla rikkoa jotakin kymmenen käskyn kohtaa niin huomaat rikkoneesi myös rakkauden lakia.
Jumalan rakastaminen yli kaiken tarkoittaa ,että rakastaa hänen tahtonsa toteuttamista ja tuon tahdon hän
Taivasten valtakunta on sisällisesti teissä sanoo Jeesus - Jumala on kirjoittanut lakinsa uudestisynty-
neitten kristittyjen sydämiin - me löydämme lain määräykset myös sieltä eli tuon Rakkauden Lain."Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut olos Egyptin maasta orjuuden pesästä
- Baltasar ei kirj.
pertsa2010 kirjoitti:
Katekismuksessa kirkko julistaa väärennettyä sanaa.Sinä taas henkilöuskovana voit uskoa Raamatun sisältä-
miin totuuksiin , siten kuin ne Raamatusta löytyvät,mutta itselleni tuli mahdottomaksi porttokirkon
rahallinen(verot)tukeminen.
Jos ihmiset lukevat yksinomaan katekismusta , niin joutuvat harhateille!
Miksi toinen käsky piti poistaa katekismuksesta?!Piirron, kuten vaikkapa ' jod kirjimen osalta, on rikkomus Pyhän Jumalan = JHWH Elohimia ja Hänen asettamaansa pyhää lakia, ja sen käskysanoja vastaan! Lain omavaltaisnen väärentäminen ja muuttaminen sekä, opettaminen: antikristuksen hengessä: väärennettynä ja muutettuna lakina ei juutalaisille kansoille, on saatanallinen petos, ja Jumalan hallintavallan anastus, se on "Koorahin synti nykyajassa": Juuda 11. Se on Jumalan kiusaamista, jos se tähtäisiin aidon lain välityksellä, puhumattakaan siitä ette, itseasetetu papistot, opettavat väärennettyä lakia, vastoin Jumalan sanaa, universaalina kaikille pakanakansoille: Apt.15:10; - herroina ja Jumalan sijaisina niitä halliten!
Laki ja Jeesus Kristus opettavat toisin: 5 Moos.4:2; Matt.5:17,18. - pertsa2010
Piirron, kuten vaikkapa ' jod kirjimen osalta, on rikkomus Pyhän Jumalan = JHWH Elohimia ja Hänen asettamaansa pyhää lakia, ja sen käskysanoja vastaan! Lain omavaltaisnen väärentäminen ja muuttaminen sekä, opettaminen: antikristuksen hengessä: väärennettynä ja muutettuna lakina ei juutalaisille kansoille, on saatanallinen petos, ja Jumalan hallintavallan anastus, se on "Koorahin synti nykyajassa": Juuda 11. Se on Jumalan kiusaamista, jos se tähtäisiin aidon lain välityksellä, puhumattakaan siitä ette, itseasetetu papistot, opettavat väärennettyä lakia, vastoin Jumalan sanaa, universaalina kaikille pakanakansoille: Apt.15:10; - herroina ja Jumalan sijaisina niitä halliten!
Laki ja Jeesus Kristus opettavat toisin: 5 Moos.4:2; Matt.5:17,18.Ivan Panin on todennut ettei Raamatun yhtäkään kirjainta voi mennä muuttamaan!!
Pystyykö kuunteleva kirkko kumoamaan hänen laskelmansa?Olisi meinaan välttämätöntä ,jotta suoranaisia
käskyjen poistoja voitaisiin perustella!
http://kotisivu.lumonetti.fi/esa08/Raamattu/ivan-panin.html
http://kotisivu.lumonetti.fi/esa08/Raamattu/sinetti.html
http://kotisivu.lumonetti.fi/esa08/Raamattu/jumalallinen.html
Ivan Panin löysi sen numerosinetin jolla Jumala on sinetöinyt Raamatun tekstit niin että yhtäkään kirjainta ei teksteissä voi muuttaa rikkomatta sinettiä. Sinetti toimii myös toisin päin. Sen avulla voidaan tarkastaa onko alkuperäisen käsikirjoituksen kopioija tehnyt virheitä! Ivan Panin käytti työssään Westcott & Hortin kokoamaa käsikirjoitusta. Vaihtoehtoisista lukutavoista ja sanoista, jotka Westcott & Hort jättivät käsikirjoitukseen, Ivan Panin pystyi numerosinetin avulla valitsemaan sen joka säilytti sinetin ehjänä eli toteutti Jumalan tekstiin kutoman numerojärjestelmän. Tämän tarkistetun kreikankielisen käsikirjoituksen Ivan Panin julkaisi nimellä "Numeric Greek New Testament" jossa on 514 sivua ja jonka Oxford University Press painoi. "Numeric English New Testament" on hänen käännöksensä "Numeric Greek New Testament"sta. Se on tarkin saatavilla oleva Uuden Testamentin käännös. Ivan Panin käänsi jopa nekin artikkelit joille ei ole vastinetta englannin kielessä. The Book Society of Canada kustansi tämän 610-sivuisen kirjan jonka Oxford University - Baltasar ei kirj.
pertsa2010 kirjoitti:
Ivan Panin on todennut ettei Raamatun yhtäkään kirjainta voi mennä muuttamaan!!
Pystyykö kuunteleva kirkko kumoamaan hänen laskelmansa?Olisi meinaan välttämätöntä ,jotta suoranaisia
käskyjen poistoja voitaisiin perustella!
http://kotisivu.lumonetti.fi/esa08/Raamattu/ivan-panin.html
http://kotisivu.lumonetti.fi/esa08/Raamattu/sinetti.html
http://kotisivu.lumonetti.fi/esa08/Raamattu/jumalallinen.html
Ivan Panin löysi sen numerosinetin jolla Jumala on sinetöinyt Raamatun tekstit niin että yhtäkään kirjainta ei teksteissä voi muuttaa rikkomatta sinettiä. Sinetti toimii myös toisin päin. Sen avulla voidaan tarkastaa onko alkuperäisen käsikirjoituksen kopioija tehnyt virheitä! Ivan Panin käytti työssään Westcott & Hortin kokoamaa käsikirjoitusta. Vaihtoehtoisista lukutavoista ja sanoista, jotka Westcott & Hort jättivät käsikirjoitukseen, Ivan Panin pystyi numerosinetin avulla valitsemaan sen joka säilytti sinetin ehjänä eli toteutti Jumalan tekstiin kutoman numerojärjestelmän. Tämän tarkistetun kreikankielisen käsikirjoituksen Ivan Panin julkaisi nimellä "Numeric Greek New Testament" jossa on 514 sivua ja jonka Oxford University Press painoi. "Numeric English New Testament" on hänen käännöksensä "Numeric Greek New Testament"sta. Se on tarkin saatavilla oleva Uuden Testamentin käännös. Ivan Panin käänsi jopa nekin artikkelit joille ei ole vastinetta englannin kielessä. The Book Society of Canada kustansi tämän 610-sivuisen kirjan jonka Oxford UniversitySalatiedettä, jonka myös kabbalismi tuntee, ja se on Raamautun julistamalle evankeljumille vierasta: siltä osin että, Jumalan ei ole päättänyt pelastaa meitä, muuten kuin saarnattaman hullutuksen kautta, eli ristiinnaulitun Kristuksen saarnan kautta.
Aihetta on uskovista juutalaisista, tutkinut eniten Moshe Zevi, jonka kielten tuntemuskin on varsin hyvällä tasolla. UT ei täysin sulje pois, numerologiaa "gematriaa",viitatessaa mm. pedon luvun laskemiseen, mutta se ei ole mikään "salatie" Jumalan tykö, sillä ainoa tie Isän tykö, käy Jeesuksen Kristuksen tuntemisen kautta, ja Hänessä on kaikki viisauden ja teidän aartee kätkettyinä, - ne mitä me tarvitsemme: Kol.2:2,3. - Baltasar ei kirj.
pertsa2010 kirjoitti:
En ollut huomannutkaan , että ovat puuttuneet myös tuon ensimmäisen käskyn sisältöön!
Olipa hyvä tietää.JHWH Elohimin = Herra Jumala nimi suom. - joka tekstissä ilmoittaa itsensä, antaen lain: vain ja ainoastaa: Egyptin maasta, orjuuden huoneesta, ulosviedylle kansalla, ja heidän lapsilleen, - veren vihmonnala vahvistettuna lakiliittoon Mooseksen toimiessa tämän liiton ainoana välimiehenä:
>> Ja hän otti liiton kirjan ja luki sen kansan kuullen. Ja he sanoivat: "Kaikkea, mitä JHWH = Herra on puhunut me noudatamme ja tottelemme". Niin Mooses otti veren ja vihmoi sitä kansan päälle ja sanoi: "Katso, tämä on sen liiton veri, jonka Herra on tehnyt teidän kanssanne kaikkien näiden sanojen mukaan. - pertsa2010
Salatiedettä, jonka myös kabbalismi tuntee, ja se on Raamautun julistamalle evankeljumille vierasta: siltä osin että, Jumalan ei ole päättänyt pelastaa meitä, muuten kuin saarnattaman hullutuksen kautta, eli ristiinnaulitun Kristuksen saarnan kautta.
Aihetta on uskovista juutalaisista, tutkinut eniten Moshe Zevi, jonka kielten tuntemuskin on varsin hyvällä tasolla. UT ei täysin sulje pois, numerologiaa "gematriaa",viitatessaa mm. pedon luvun laskemiseen, mutta se ei ole mikään "salatie" Jumalan tykö, sillä ainoa tie Isän tykö, käy Jeesuksen Kristuksen tuntemisen kautta, ja Hänessä on kaikki viisauden ja teidän aartee kätkettyinä, - ne mitä me tarvitsemme: Kol.2:2,3.Nuo matemaattiset löydökset ovat olemassa ja en menisi senkään takia sekoittamaan Raamatun tekstejä,
kuten kirkot ovat tehneet ja tekevät. - Näillä menty harhaan
pertsa2010 kirjoitti:
Tooran käskyt ja määräykset eivät pääosin kuulu uuteen liittoon!
neitten kristittyjen sydämiin - me löydämme lain määräykset myös sieltä eli tuon Rakkauden Lain.Väärennetty ei siitä on jätetty pois oleeliset tekijät eli: JHWH Elohim eli Herra Jumala sekä lainvastaanottajana Israelin kansa. Heidän sijaansa, kirkot asettavat väärentäen lakia: itsensä, lain antajana ja opetttavat sitä erityisenä ja Raamatulle vieraana: "rälssinä", universaaliksi muunnettuna, sekä vastoin: Vanhan- että Uudenliiton sanaa kaikille pakanakansoille, ja heitä se avulla epäraamatullisesti Jumalan sijaisina herreoina halliten. Tämä toteutuu näyttävimmin rippikouluissa, jossa ihmiset on pantu pätäämään päähänsä, vastoin evankeliumin tervettä oppia: väärennettyä jumalan lakia, ihmisselityksineen, vastoin näitä sanoja: Apt:15:10,19; - Jumalaa kiusaten.
- acimlai nen
Eikö ole luonnollista, että Luterilainen kirkko opettaa Lutherin tavoin?
- tajokinen
Siksi kun on Katollisen kirkon perustus
- Ari Kmeiikka
Raamattua lainaten, Suuren porton, penikoita, lahkoja lahkoista... loputtomasti.
- pertsa2010
Vertaa näitä oikeita käskyjä katekismukseesi niin huomaat kuinka he ovat väärentäneet käskyt.
Se on häväistys!
5. MOOSEKSEN KIRJA
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
- lfkgjdfl
Kymmentä käskyä (2.Moos. 20:2-17; 5.Moos. 5:6-21) ei ole varhaisimmissa käsikirjoituksissa numeroitu, eikä numerointia käytetä yleensä Raamatun käännöksissäkään joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta. Käskyt saatetaan kyllä erottaa toisistaan muilla graafisilla merkeillä tai alkukirjainten lihavointina, kuten on tehty uudessa suomenkielisessä Raamatussa. Käskyjen jaottelussa kristillisissä kirkoissa on käytössä kaksi erilaista käytäntöä, jotka eroavat toisistaan käskyjen 1-2 ja 9-10 järjestysnumeroinnissa.
KREIKKALAINEN JAOTTELU
Jo hellenistisiltä juutalaisilta Filon Aleksandrialaiselta (n.20eKr.- 50jKr.) ja Josephus Flaviukselta (37 - n.100) löytyy jakotapa, jossa käskyt jaotellaan niin, että kielto vieraista jumalista (jae 3) ja kielto kuvien palvomisesta (jae 4) muodostivat kaksi erillistä käskyä, 1. ja 2. Kiellot toisen vaimon ja omaisuuden tavoittelemisesta muodostavat yhden eli 10. käskyn.
Tätä ns. kreikkalaista jakoperinnettä kannatti mm. kirkkoisä Origenes (185-254). Se on ollut Gregorios Nazianzolaisen (n. 329-390) jälkeen käytössä idän kirkoissa. Uskonpuhdistajien Zwinglin ja Calvinin vaikutuksesta se tuli reformoituihin kirkkoihin. Englannin kirkko omaksui saman jaottelun välittömästi tämän jälkeen (1537). Jakotapa on nykyään käytössä yleensä protestanttisessa maailmassa, lukuun ottamatta luterilaisia. Adventtikirkossa kautta maailman (myös Suomessa) käytetään tätä jaottelua.
Myös uudessa suomenkielisessä Raamatussa (1992) on päädytty tähän jaotteluun. Edellinen (1933/38) käännös, samoin kuin kaikki sitä edeltäneet kirkkoraamatut, ensimmäisestä suomenkielisestä Raamatusta (1642) alkaen, noudattivat toisenlaista, jäljempänä esitettävää latinalaista jaottelua.
LATINALAINEN JAOTTELU
Kirkkoisä Augustinus (354 - 430) asettui kannattamaan jakotapaa, jossa kielto vieraista jumalista ja kielto kuvien palvomisesta muodostavat yhden (1. käskyn) ja toisen oman tavoittelemisen kieltävä käsky on jaettu kahdeksi erilliseksi käskyksi (9. Älä tavoittele toisen taloa, ja 10. Älä tavoittele toisen vaimoa--). Eräänä syynä jakomalliin Augustinuksella oli saada symboliset luvut 3 ja 7 kymmenen käskyn jaottelurakenteeseen. Tässä ensimmäinen laintaulu (kohdistuu Jumalaan, kolminaisuuteen) sisältää 3 käskyä ja toinen laintaulu (kohdistuu lähimmäiseen) sisältää 7 käskyä.
Katolinen kirkko omaksui Augustinuksen tavan ja uskonpuhdistuksessa se siirtyi myös luterilaisille. Vaikka uudessa raamatunsuomennoksessa käytetäänkin kreikkalaista jaottelua, niin luterilainen kirkko katolisen kirkon tapaan seuraa latinalaista käytäntöä katekismuksissaan. Se on siitä johtuen myös esim. uskonnon oppikirjoissa esiintyvä käskyjen numerointikäytäntö Suomessa.
JAOTTELUJEN VAIKUTUKSET
Onko kristillisessä maailmassa käytössä olevilla erilaisilla jakotavoilla käytännön seuraamuksia? Ehkä vähäisin on se, ettei aina voi viitata pelkkään käskyn numeroon ilmaisematta sisältöä, koska esim. käsky "Kunnioita isääsi ja äitiäsi--" on toisille 4. käsky ja toisille 5.
Sisällöllisiä eroja tulee esiin silloin, kun käskyjä lainataan lyhennellen, niin kuin hyvin yleistä on esim. uskonnollisessa opetusmateriaalissa, oppikirjoissa ja katekismuksissa. Merkittävin ja jo Zwinglin ajoista voimakkaitakin ristiriitoja aiheuttanut ero on syntynyt kuvakieltokäskyn kohdalla. Latinalaisessa jaottelussa se tulkitaan käskyn "Sinulla ei saa olla muita jumalia" selittäväksi osaksi ja saatetaan jättää sen vuoksi lyhennetyistä versioista pois. Kreikkalaisessa jakotavassa kuvakieltokäsky on itsenäinen (2.) käsky ja on aina siksi mukana lyhennetyissäkin versioissa.- Baltasar ei kirj.
Ei taida esiintyä sen kansan keskuudessa, joka "kirjallisen lain" vastaanotti, ja joka myös sen liiton verellä vihmoen, otettiin "lakiliiton" yhteyteen: >> ei myöskään ensimmäistä liittoa (kansan kanssa) verettä vihitty armo, dualisti Luther Galatalaiskirjettä käsitteli. Hänen armo ja evankeliumikäsityksensähän ajautui lopultakin sellaisiin epäterveisiin johtopäätöksiin kuin: "tee vain syntiä, mutta usko (armoon) enemmä". Tälaista harhaoppia vastaan on nimeomaan Roomalaiskirjeen kuudes luku, joka torjuu ajatuksen siitä: että "tee vain syntiä, että armo suureksi tulisi"; - johon Luther epäraamtullisine laki, armo, duolismeineen sekä yksilönä että oppina ajautui.
Tästä kaikesta voimme havaita, kuinka valtava ja pakanallinen paine on läpi vuosituhansien kohdistunut ns. Mooseksen lakiin, ja kuinka julkeasti sitä ovat niinsanotut oppineina pidetyt ihmiset ryhtyneet muuttamaan ja nuokkaamaan: oppineen "lihansa paisuttamina", läpi historian kulun, vastoin Jeesuksen Kristuksen, Herran, selviä sanoja, joita he eivät ole kunnioittaneet kuten esim:
>> Totiseti Minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, - Baltasar ei kirj.
Kun kijoitin Lutherin laki armo dualismista, tarkoitin sitä että: Luther tarkasteli myös Uudenliiton kirjoituksia, eli Uutta Testamenttia, vain tästä näkulmata ja siksi hän olisi mm. tahtonut poistaa, Jaakobin kirjeen UT:n kaannosta, sillä hän tulkitsi sen "Olkievankeliumina" juutaiseksi lain opetukseksi; Elikä Luther näki UT:kin sisältävän vain: lakia ja evankeliumia. Lakia jotta tulisi synnintunto, ja evankeliumia, jotta armontunto kasvaisi. Tältä pohjalta muodosstui, myös se harhaoppi, jota hän opetti, eli: "tee vain syntiä, että armon suureksi tulisi". Luther ei ymmärtänyt lainkaan sitä, ettei evankeliumin saarana: sisällä lainkaan lakia, ja sen vaatiman vanhurskauden vaatimusten esittämsitä, niille jotka pakanuudesta kääntyvät Krituksen tykö; kuten Apt.15- luku ja apostolien päätöksen osoittavat, samoin kuin vaikkapa: Room.3:21-24.
Luther ja luterilainen kirkko siis, raskauttavat pakanuudesta Kristuksen tykö kääntyviä, - augustinolaismunkin tekemillä lain väärennöksillä, ja niiden lihallisilla selityksilla, vastoin apostolien Jerusalemissa vuonna 49:n tekemää päätöstä, sillä Luther ei, tahtoen olla lain opettajakin, ymmärtänyt sitä minkä varmaksi väittä: 1 Tim.1:5-11.
Aito evankeliumi, ei siis sisällä: "lain pitämisen vaatimusta", - kuten Galatalaiskirje aivan oikein kaikille, Kristusken Jeesuksen tykö tulleille opettaa. Se sisätää toki monia, "terveen opin mukaisia kehoituksen sanoja", uskosta vanhurskaiksi tulleille: mutta nämä eivät ole suinkaan mitää "uutta lakia", - vaan sisältyvät Vapahdettujen Jumalan lasten vaellukseen, Jumalan lasten kirkkauden vapaudessa; ettei kukaan, meissä uskovissakin vielä jäljellä olevan "lihan pettämänä" eksyisi - sitä ja sen tahtoa seuraamaan.
- Horst Myller
Kymmen käskyä, omien selitystensä kera, nostaakseen arvostustaan jumalallisiin sfääreihin.
- Radi Kaali: tosi on
Yllyttäjä siihen. Luther oli murhaaja eikä suinkaan mikään oikea "kristitty", ja hänen puheensa ja tekonsa häpäisevät sitä pyhää nimeä, joka on lausuttu virheellisesti hänenkin ylitseen.
- tajokinen
Radi Kaali: tosi on kirjoitti:
Yllyttäjä siihen. Luther oli murhaaja eikä suinkaan mikään oikea "kristitty", ja hänen puheensa ja tekonsa häpäisevät sitä pyhää nimeä, joka on lausuttu virheellisesti hänenkin ylitseen.
Ainoa asia Raamatussa joka on Jumalan itsensä kirjotama !
- Balttis
tajokinen kirjoitti:
Ainoa asia Raamatussa joka on Jumalan itsensä kirjotama !
Tekemillä; mutta Mooses teki ne tarkasti, alkuperäisten mukaisiksi.
- ao
Balttis kirjoitti:
Tekemillä; mutta Mooses teki ne tarkasti, alkuperäisten mukaisiksi.
Kuuleeko kirkko
- aeiuyäö
ao kirjoitti:
Kuuleeko kirkko
Evankeliuimiaan, vastoin Paavalin sanoja Gal.1:6-9.
- Osmo Tiililä II
Kuutelavalta_kirkolta ja syitä voi jokainen tykönää miettiä. Huijari vaikenee, peittääkseen - kirkkohistorian suuren valheen.
- Kuis on asian laita?
Pipit ja pupit: rovastit ja varaovastit, kappalaiset koppavaiset, lappalaiset lakki päiset, - vastausta valille jäimme, papin puhetta pitämään, piispan päsäätöä parästä, piukkaa ääntä pintehestä.
- ??++
???
- Onneksiolkoon
Noudatat varmasti niitä aitoja ja oikeita käskyjä. Sinulla on pullat hyvin uunissa.
- jo-o-s
Selailin DigiRaamattua ja yritin sen yli 80 käännöksestä ym. löytää selitystä kymmenen käskyn numeroinnille. En saanut uutta oivallusta vanhalle tiedolleni, jonka mukaan alkuperäisessä heprealaisessa Toorassa ei ole jaenumerointia. Myöskään teksteistä ei löydy numerointia käskyille. Numeroinnit ja jaejaottelu on lisätty myöhemmin eikä numerointi sinänsä ole "Jumalan Sanaa". Siksi katson, että kinaaminen käskyjen numeroinnista on sitä Paavalin varoittamaa turhaa väittelyä.
Toiseksi Raamatun opetuksen lyhentämisestä:
Matteus 21 luvussa on seuraava tekstikatkelma:
35 Sitten yksi heistä, joka oli lainopettaja, kysyi Jeesukselta pannakseen hänet koetukselle:
36 "Opettaja, mikä on lain suurin käsky?"
37 Jeesus vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. [5. Moos. 6:5]
38 Tämä on käskyistä suurin ja tärkein.
39 Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. [3. Moos. 19:18 ; Matt. 19:19 ]
40 Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat."
Väärensikö Jeesus, arvoisat keskustelijat, Tooraa vastatessaan näin lyhentäen?- Näin se on
Omavanhurskaalle nourukaiselle, osittaen hänen sydämensä tilan, - ja kykenemättömyyden lain sisäisen olemuksen mukaisiin tekoihin, - eli luopumaan oikeasti omastaan. Ei Jeesus tällä muuttanut mitään Mooseksen laista, vaan siitä Hän opetti tiukasti, ettei se muutu - ja laki keiltää myös sen muuttamisen: Matt.5:17,18; 5 Moos.4:2.
- jo-o-s...
Näin se on kirjoitti:
Omavanhurskaalle nourukaiselle, osittaen hänen sydämensä tilan, - ja kykenemättömyyden lain sisäisen olemuksen mukaisiin tekoihin, - eli luopumaan oikeasti omastaan. Ei Jeesus tällä muuttanut mitään Mooseksen laista, vaan siitä Hän opetti tiukasti, ettei se muutu - ja laki keiltää myös sen muuttamisen: Matt.5:17,18; 5 Moos.4:2.
Nimimerkille Näin se on: Juuri näin minäkin ajattelen.
Jeesushan lainasi tooraa. Siinä lopussahan on vanhan testamentin kohdat mistä Jeesus ne nappas. Eikä hän mitään lyhentänyt, vaan kertoi mistä laista on kysymystä ja minkä perusteella ne on tehty. Jumalan ja lähimmäisen rakastamisen perusteella.
- jo-o-s...
mave kirjoitti:
Jeesushan lainasi tooraa. Siinä lopussahan on vanhan testamentin kohdat mistä Jeesus ne nappas. Eikä hän mitään lyhentänyt, vaan kertoi mistä laista on kysymystä ja minkä perusteella ne on tehty. Jumalan ja lähimmäisen rakastamisen perusteella.
Mavelle:
Olet aivan oikeassa. Jeesus kertoi, mistä laissa oli kysymys.
Ajattelen, että katekismus on samaa tarkoitusta varten. Se kertoo, mistä uskomme perusasioissa on kysymys. Numeroinnit yms. ovat asioita, joista ei kannata kiistellä. Ne eivät ratkaise ikuisuuttamme. - ewrlu6
jo-o-s... kirjoitti:
Mavelle:
Olet aivan oikeassa. Jeesus kertoi, mistä laissa oli kysymys.
Ajattelen, että katekismus on samaa tarkoitusta varten. Se kertoo, mistä uskomme perusasioissa on kysymys. Numeroinnit yms. ovat asioita, joista ei kannata kiistellä. Ne eivät ratkaise ikuisuuttamme.ihmettelen vastauksien vähyyttä,no onhan osa tietysti sellaisia ilkeitä ettei niihin tietysti tarvi puuttua ,mutta aitoihin kysymyksiin raamatusta, ja uskosta ei tuu paljonkaan vastauksia.oon sitä mieltä että jos pappi on uudestisyntynyt niin olis helppo vastata.just noin kun weijo lindroos selkeästi ja kirkkaasti tuo asian esiin.weijo on hyvin suorasanainen,mutta perustelee asiansa selkeästi Jumalan pyhällä sanalla.
- jo-o-s..
ewrlu6 kirjoitti:
ihmettelen vastauksien vähyyttä,no onhan osa tietysti sellaisia ilkeitä ettei niihin tietysti tarvi puuttua ,mutta aitoihin kysymyksiin raamatusta, ja uskosta ei tuu paljonkaan vastauksia.oon sitä mieltä että jos pappi on uudestisyntynyt niin olis helppo vastata.just noin kun weijo lindroos selkeästi ja kirkkaasti tuo asian esiin.weijo on hyvin suorasanainen,mutta perustelee asiansa selkeästi Jumalan pyhällä sanalla.
Nimimerkille ewrlu6:
Olen minäkin toivonut pappien runsaampaa osallistumista keskusteluun. Nettipalstat ovat uusi foorumi. Monetkaan eivät ole oivaltaneet, että seurakuntalaisia ja yleensä ihmisiä voi kohdata uskon asioiden tiimoilta netissä. Minusta se on surullista. Ilmeisesti seurakunnissa ei lasketa vielä oman työn suorittamiseksi nettikeskustelua, vaikka sielunhoito ja muun hengellisen tuen antaminen sellaiseksi luetaan.
Epäasiallinen keskustelu tietenkin haittaa. Kuka haluaisi sellaista lukea saati siihen osallistua. Asiallisuuteenkin pyrkivissä kannanotoissa esiintyy sanontoja "papit sitä ja papit tätä". Ei pappeja, kuten ei meitä muitakaan, ole asiallista niputtaa samaan nippuun. Minusta tuo niputus on henkistä pahoinpitelyä.
Kiitos em. nimimerkille hyvästä kommentista. Ja kiitos niille kirkon edustajille, jotka ovat lähteneet mukaan tähän uuteen työmuotoon. - Pirkko_luulolla
jo-o-s.. kirjoitti:
Nimimerkille ewrlu6:
Olen minäkin toivonut pappien runsaampaa osallistumista keskusteluun. Nettipalstat ovat uusi foorumi. Monetkaan eivät ole oivaltaneet, että seurakuntalaisia ja yleensä ihmisiä voi kohdata uskon asioiden tiimoilta netissä. Minusta se on surullista. Ilmeisesti seurakunnissa ei lasketa vielä oman työn suorittamiseksi nettikeskustelua, vaikka sielunhoito ja muun hengellisen tuen antaminen sellaiseksi luetaan.
Epäasiallinen keskustelu tietenkin haittaa. Kuka haluaisi sellaista lukea saati siihen osallistua. Asiallisuuteenkin pyrkivissä kannanotoissa esiintyy sanontoja "papit sitä ja papit tätä". Ei pappeja, kuten ei meitä muitakaan, ole asiallista niputtaa samaan nippuun. Minusta tuo niputus on henkistä pahoinpitelyä.
Kiitos em. nimimerkille hyvästä kommentista. Ja kiitos niille kirkon edustajille, jotka ovat lähteneet mukaan tähän uuteen työmuotoon.Ja kielensä solmineet nätille: Suurten sekaannusten mukaiselle rusetille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk244312Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin132968Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_141229Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.43955Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia
Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.22950PURRA TULEE !
Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht117783Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?
Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport38756- 37754
- 107719
- 135677