D-insinööri vs. Neurologi

kahdenpiipunjuttu

ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄHHHHHHHHHHHH!!!! Moi kaikille!

Minä täällä en osaa valita seuraavaa reittiä elämääni! Olen kiinnostunut kaikesta ja arvosanoillani pääsisin ihan mihin vain, paljon vaihtoehtoja jne. En yksinkertaisesti osaa valita ammattia ja siksi haluan nyt TEILTÄ apua, en perheeltä, en ystäviltä enkä opettajilta - vaan teiltä!

Mitään erityisiä kriteereitä ei ole, tosin olen erittäin monipuolinen ja lahjakas kaveri (vaikka itse sanonkin) ja olen tehnyt paljon koulun eteen ja valmis tekemään lisää.

Tottakai viihtyvyys on ensisijainen juttu, mutta palkkakin saisi olla keskimääräistä suurempi, tällä hetkellä haluan eniten opiskella joko D-insinööriksi tai neurologiksi. Vaihdan koko ajan tulevaisuuttani enkä osaa pysyä yhdessä päätöksessä ja tavoitteessa tällä hetkellä. Onko jokin ammatti joka muistuttaa noita molempia? tai onko neurologilla parempi palkka vai onko d-insinööri korkeampi ammatti???

Suuret suuret kiitokset kaikille asiallisille vastauksille jo etukäteen!

12

1182

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dippis

Ehkä olet väärillä jäljillä jos tässä vaiheessa yrität jo kohdentaa valintaasi palkkaperusteisesti. Siihen kun vaikuttaa niin moni muu asia kuin pelkkä tutkinto tai koulumenestys ylipäätään. Parempi on vain valita"mikä nyt tuntuu mielenkiintoisimmalta". Sekin saattaa muuttua vuosien varrella.

Lääkäripuolella arvostus ja liksa tulee koulun jälkeen ehkä "helpommin ja/tai automaattisesti", tosin ennenkuin neurologiksi valmistut, matka on piiiiitkä.... Dippa-iitaksi kun valmistutaan, niin silloin vasta käytännössä aloitetaan pohjalta, tutkinto ei takaa yhtään mitään, ei edes työpaikkaa. Kun jaksaa puurtaa, tekee oikeita valintoja jne. niin mahdollisuuksia on sitten mihin tahansa (tosin myös ilman mitään koulutusta, kun kaikki natsaa ;)

• &&&

Introsi on sen verran pitkä, että suosittelen jotain toimittajan tai juontajan hommaa. Kusy Joonas Hytöseltä jos pääsisit Miljonääriäipät2:n ko-tuottajaksi.

• =32

Lääkäriksi valmistuneella on käytännössä 100 % varmasti hyväpalkkainen työpaikka. Monet DI:t pääsevät myös hyviin työpaikkoihin mutta mikään automaatio se ei enää nykypäivänä ole ja varsinkin ensimmäisinä työvuosina ei palkan suhteen kovin ronkeli voi olla. Lääkärillä on myös enemmän statusarvoa, jos sellaisella on merkitystä. Tosin jos lääkäriksi haluaa, pitää ammatin valinnalle muitakin motivaattoreita olla kuin raha ja status...

• Olen kyllä

huomannut, että suurimmalla osalla lääkäreistä motivaattorina on helppo raha ja status.

• mjghjghj

itse esim. typeryyksissäni luin paperialalta DI:ksi, nyt jo 4 vuotta työttömyyttä takana. Ilman muuta lääkäriksi, jos on kerran päätä lukea.

• mielipiteitä/
        Olen kyllä kirjoitti:

huomannut, että suurimmalla osalla lääkäreistä motivaattorina on helppo raha ja status.

mutta ei se raha automaattisesti helpolla lääkärillekään tule.

Tai jos se olisi niin helppoa, mikset sinäkin rupeaisi lekurin hommiin?

Aloittajalle: Lääkärin työssähän on iso vastuu ja siinä täytyy kestää painetta. Työllistyminen nykyisin on täysin varmaa ja erityisesti keikkalääkäri-firmoille työskentelevät lääkärit saavat hyvää palkkaa.

DI pääsee tai ei pääse hyviin hommiin. Käsittääkseni pelkästään pääkaupunkiseudulla on vino pino työttömiä DI:jä. Lääkärin työ on varmasti varmempi, ainakin jos pidät ihmisten parissa työskentelystä. Ja tietysti on erityisaloja, joissa lääkäri ei niin kovin paljon ota itse vastaan potilaita.

Mieti, mikä sua todella kiinnostaa, mutta mielestäni myös alan palkkausta kannattaa miettiä (erityisesti silloin, kun ei ole selkeää intohimoa alasta, jolle haluaisi). Ei oo nimittäin kiva olla työtön akateeminen. Itse aikoinani kouluttauduin bioteknologian alalle -silloin, kun Suomeen ennustettiin biobuumia- mutta niitä töitä ei ole tai työt rajoittuu tutkimushommiin, joissa palkka taas on yleensä aina alle 2000E, ainakin maistereille nimittäin.

• mielipiteitä/
        mielipiteitä/ kirjoitti:

mutta ei se raha automaattisesti helpolla lääkärillekään tule.

Tai jos se olisi niin helppoa, mikset sinäkin rupeaisi lekurin hommiin?

Aloittajalle: Lääkärin työssähän on iso vastuu ja siinä täytyy kestää painetta. Työllistyminen nykyisin on täysin varmaa ja erityisesti keikkalääkäri-firmoille työskentelevät lääkärit saavat hyvää palkkaa.

DI pääsee tai ei pääse hyviin hommiin. Käsittääkseni pelkästään pääkaupunkiseudulla on vino pino työttömiä DI:jä. Lääkärin työ on varmasti varmempi, ainakin jos pidät ihmisten parissa työskentelystä. Ja tietysti on erityisaloja, joissa lääkäri ei niin kovin paljon ota itse vastaan potilaita.

Mieti, mikä sua todella kiinnostaa, mutta mielestäni myös alan palkkausta kannattaa miettiä (erityisesti silloin, kun ei ole selkeää intohimoa alasta, jolle haluaisi). Ei oo nimittäin kiva olla työtön akateeminen. Itse aikoinani kouluttauduin bioteknologian alalle -silloin, kun Suomeen ennustettiin biobuumia- mutta niitä töitä ei ole tai työt rajoittuu tutkimushommiin, joissa palkka taas on yleensä aina alle 2000E, ainakin maistereille nimittäin.

"...erityisesti keikkalääkäri-firmoille työskentelevät lääkärit saavat TODELLA hyvää palkkaa"

Hyvä hommahan toi on, varmasti mielenkiintoinen eikä tarvii motivaatiota etsiskellä työn tekoon (tuossa työssä on merkitystä, arvostusta ja palkkaa). Eli jos siis omat kyvyt riittää ja kiinnostusta on, niin kysessä on ehdottomasti varteenotettava alavalinta.

• 5324234

Et osaa valita neurologin tai dippiinssin välillä ja palkkaa vain kyselet? Ei saatana, kasva itse ja mieti..et kai sä neurologinakaan voi kysyä hoitsulta että mitäs nyt tehdään ku aivot on auki?

• ghmgbmb

neurologi. On töitä, töitä ja töitä. DI:ksi, jos meinaat, niin pitää valita sitten se oikea tulevaisuuden ala.

• Triplamaisteri

Tuplatutkinnosta on hyötyä, jos haluat hyville ansioille. Jos sinulla on päätä ja kärsivällisyyttä lukea, niin hae lääkikseen ja TKK:lle. TKK:lla kannattaa hakea lukemaan teknillistä fysiikkaa, jos sen haluaa yhdistää neurologiseen tutkimukseen. Sinne vaan kylmälabraan vääntämään väitöskirjaa... Myös tuotantotalous on hyvin varteen otettava vaihtoehto! Onnea vaan matkaan!

• inssi....

Jos hyvä palkka on tärkeää, niin sitten luet lääkäriksi. Ne pääsee myös tekemään aika hyvin hommia jo opiskelun ohessa, terkkarin päivystyksessä on viikonloppuisin ja iltaisin tarvetta opiskelevista lääkäräistä.

Diplomi-inssikin voi päästä hyville palkoille, mutta ei niin helpolla kuin lääkärit. Lääkikseen hakemisessa on sekin helppous että tiedät jo haluavasi neurologiksi. Inssipuolella sulla olisi vielä mitettävänä ala, sähkö, kone ja kemia poikkeaa melkolailla toisistaan.

Jos olet oikeasti lahjakas haluat mahdollisesti yhdistää kyseisten alojen osaamista, niin lääkärin ammatti on se jossa on pätevyysvaatimus ja ammatissa toimiminen luvanvaraista ja sitä ei niin vain hankita jälkikäteen toisen alan opiskelun jälkeen. Insinööritaitoja voit opiskella lääkärinä toimiessakin.

• 20

Sanoisinpa, että paras mahdollinen homma mitä lääkärin koulutuksella voi tehdä on neuroradiologin työ. Tie on kylläkin pitkä ja matkan varrella joutuu tekemään ei niin mukaviakin ommia. Ensin pitää lukea lääkäriksi, sen jälkeen erikoistua radiologiaan ja väitöskirjakin pitää yleensä vääntää jossain välissä, osoittaa olevansa "hyvä tyyppi " ja odottaa erikoistumispaikkaa ennen kuin pääsee tekemään neuroradiologian suppeaa koulutusta. Työ on pitkälti magneetti ja ct-kuvien tulkintaa ja suunnittelua. Siinä saa aika paljon työskennellä erilaisilla työasemilla ja kuvauslaitteistojen kanssa. Ei ole lääkärin työn varjopuolia, kuten raskasta päivystysvelvollisuutta ja työn pakkotahtisuutta. Toisaalta mahdollisuudet lisäansioihin on hyvät, jos on paukkuja tehdä töitä normaalin virkatyön 38,5h/vko lisäksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4636
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3095
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      205
      2597
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2328
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1529
    Aihe