FM - turha tutkinto!

kokemusta on

Eikö kenestäkään muusta tunnu siltä, että yliopistotutkinto on aivan mitätön juttu? Vuositolkulla opiskelua TEORIASSA, käytännöstä ei hajuakaan. Saati ammatista. Valmistut "ei miksikään" hyvässä lykyssä! Töistä ei ole tietoa, itselläni näyttää siltä, että jatkossakin (kuten jo vuosia tähän asti) amiksen ja ammattikorkean käyneet kaverini tienaavat huomattavasti enemmän kuin minä, joka edelleen joudun tekemään FM:n papereilla siivous ym. hommia...

Miettikää kannattaako oikeasti tuhlata vuosia elämästään niin turhassa paikassa kuin yliopisto...korkeakoulutus ei takaa nykyään enää mitään, vaan työkokemus ja se, että osaa "myydä" itsensä yritykselle.

28

8308

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aaa

Niin juuri, ja ilmaan mitään yleistämistä. Yliopistotutkinnothan ovat keskenään täysin vertailtavissa, samoin kuin AMK-tutkinnotkin.

• Jaa

Ja mikähän sun pääaine on? Kyllä se työnsaanti ja palkka riippuu aika paljon siitä, mitä olet siellä yo:ssa opiskellut. Esim. FM on aika laaja käsite...FM kun on voinut lukea vaikka tietotekniikkaa tai antropologiaa pääaineenaan! Kyllä sitä on hyvä miettiä jo sinne yliopistoon pyrkiessä, että minkälaisissa työtehtävissä tulevaisuudessa voi työskennellä.

• Runoilija

Kaikki lukemaan kauppatieteitä tai tekniikkaa, kun muilla papereilla ei töitä saa. Vinkki: Ymppää todistuksiisi jokin seuraavista taikasanoista: "tekniikka", "talous", "kaupallinen", "oikeus-", "johtaminen".

• Runoilija
        Runoilija kirjoitti:

Kaikki lukemaan kauppatieteitä tai tekniikkaa, kun muilla papereilla ei töitä saa. Vinkki: Ymppää todistuksiisi jokin seuraavista taikasanoista: "tekniikka", "talous", "kaupallinen", "oikeus-", "johtaminen".

...Nimittäin nuo katsotaan nyt "hyödylliseksi". Ainakin kyseisillä tyypeillä pyörii euronkuvat silmissä.

• Fuhrer
        Runoilija kirjoitti:

...Nimittäin nuo katsotaan nyt "hyödylliseksi". Ainakin kyseisillä tyypeillä pyörii euronkuvat silmissä.

Oishan se aika hassua mennä opiskelemaan jotain kirjallisuutta tai vastaavaa, jos pyrkii rikastumaan.

• Jaa
        Runoilija kirjoitti:

Niin no eikös tämä alkuperäinen kirjoittaja juuri tässä kitissyt siitä FM:n markkina-arvosta hyväpalkkaisilla työmarkkinoilla? Niin kuin tässä nyt jo joku onkin todennut, niin kirjallisuuden opiskelulla ei paljon rikastuta. Se on sitten eri juttu, mitä kukakin työssään arvostaa.

• ItseKohtaMaisteri

Kun luet tietojenkäsittelyä susta ei tuu FM=Filosoofian Maisteri tieksä ;) Tarkista titteli vaikka yo:n sivulta

Antropologia = FM = BlahBlahBlah

• teekkari
        ItseKohtaMaisteri kirjoitti:

Kun luet tietojenkäsittelyä susta ei tuu FM=Filosoofian Maisteri tieksä ;) Tarkista titteli vaikka yo:n sivulta

Myös yliopistolta valmistuneet fyysikot saavat FM:n paperit..ja jostain solveltavasta fysiikasta valmistuneella pätevällä kaverilla ei kyllä ole ongelmia työnsaannissa.

Eli se FM todella on aika laaja käsite.

• Ope

Ei se niin turha tutkinto ole. Itse otin päälle pedagogiset ja nyt olen opettaja.

• ...

• Juke

biotekniikkaa ja ainakin opiskelutodistuksessa lukee filosofian maisteri...?

• hanki aivot

filosofian maisteri voi todellakin olla muu kuin humanisti!

• ItseKohtaMiasteri

Ilmeisesti olin väärässä FM suhteen? Melkein 5v vuotta meni ilman sitä tietoa, hyvää oppia jotain uutta.

Edelleen olen sitä mieltä että Humanisti=Pelle. Sori.

• aWW

aion mennä yliopstoon lukemaan fysiikka, mutten todellakaan rahan takia

• kohtaItseMaisteri

Fyysikot eivät tienää kovin hyvin, mutta harvat kyllä saa tosi hyvää duunia.

• aWW
        kohtaItseMaisteri kirjoitti:

Fyysikot eivät tienää kovin hyvin, mutta harvat kyllä saa tosi hyvää duunia.

toistan äsken sanomani, en lähde opiskelemaan fysiikka rahan takia

• Niinpä niin
        aWW kirjoitti:

toistan äsken sanomani, en lähde opiskelemaan fysiikka rahan takia

Tietääkseni fyysikonkin pitää syödä, asua ja hankkia vaatteita, ja kaikkeen tuohon tässä markkinatalousjärjestelmässä tarvitaan rahaa. Rahan ansaisemiseksi tarvitaan yleensä jonkinlainen työpaikka, jos ei ole sattunut valtavasti paatamaan perittyä omaisuutta.

Minusta ei vaikuta kovin toimivalta myöskään järjestely, jossa fyysikko esimerkiksi paistaa työnään hampurilaisia ja käyttää oppimiaan fysiikan taitoja vapaa-aikanaan.

• aWW
        Niinpä niin kirjoitti:

Tietääkseni fyysikonkin pitää syödä, asua ja hankkia vaatteita, ja kaikkeen tuohon tässä markkinatalousjärjestelmässä tarvitaan rahaa. Rahan ansaisemiseksi tarvitaan yleensä jonkinlainen työpaikka, jos ei ole sattunut valtavasti paatamaan perittyä omaisuutta.

Minusta ei vaikuta kovin toimivalta myöskään järjestely, jossa fyysikko esimerkiksi paistaa työnään hampurilaisia ja käyttää oppimiaan fysiikan taitoja vapaa-aikanaan.

haluan kyllä hankkia työpaikan missä tarvitsen fysiikka, mutta palkalla ei ole väliä ,vaikka minimipalkalla, kunhan saan tehdän mistä pidän

• itseKohtaMaisteri

joo FM on ihan turhaa. Pelle=Humanisti. Itse opiskelin humanistiks mutta vaihdoin. Onneksi. LässyLässy...
      Jos olet hyvä lääkäri, inssi tai ihan mitä vaan muuta ku humanisti niin kaikki hyvin ;)

• tutkija

Mistäs kuvittelet kaikkien uusien innovaatioiden maailmaan putkahtavan? Ilman esim. fyysikoita (FM tai jopa FT) ajelisimme edelleen höyryvetureilla ja kännyköiden sijaan rupattelisimme kaukana asuvien kavereiden kanssa sähköttämällä. Tällöin maailma olisi toki parempi paikka, koska tarjolla olisi vain hyödyllisiä riittävän käytännönläheisiä töitä.
      Ja jos näitä muita FM-pellejä ei koulutettaisi ollenkaan, niin uutisetkin olisivat kivempia. Kukaan ei häiritsisi meitä kertomalla diktaattoreiden ja amerikkalaisten uusimmista tempauksista. Jäljelle jäisi käytännönläheisiä asioita uutisoitavaksi, esim. F1 ja Hockey Night.

Kaikenlaisten töiden tekijöitä toki tarvitaan. Jos arvostaa eniten oman lompakon paksuutta, niin paremman hyötysuhteen toki saavuttaa, kun ei turhaan kirjojen parissa aikaansa vietä.

• Opettaja

Olen suorittanut yliopistossa kyseisen FM-tutkinnon (tai oikeastaan silloin FK-tutkinnon ja saanut sitten FM-arvon). Siitä asti olen ollut työssä opettajana, eli tuolla turhalla tutkinnolla olen maksanut opintolainani, sitten asuntolainan, elättänyt itseni ja perheeni pian kolmekymmentä vuotta.

En todellakaan pidä tutkintoa turhana!

• entäs jos

Jep, mutta jos ei halua olla ope niin mitä muuta? joku ihmeen tutkija(jos kieli niin kääntäjä)? Mihin esteettikot menevät töihin? Hyvät sulle että oli hyötyä.

• gim

Huvittavia ovat ne, jotka kuvittelevat työllistyvänsä pelkällä putkitutkinnolla - tärkeintä kun on se, mitä tutkinto sisältää.

Itse otin viime keväänä HuKin paperit ulos ja olen siitä lähtien työllistänyt itseni kääntäjänä. Gradua teen tässä töiden ohessa, eipä tuolla ole kiirettä, en minä tutkintopapereillani töitäni tee.

• plää

Itselläni on pääaineena kieli mutta opeksi en halua missään nimessä. Sivuaineina on kaikenlaista, ilmeisesti aivan turhaa ja hyödytöntä. Joku täällä kirjoitti, että pitää tarkkaan miettiä mistä sivuaineista on hyötyä. Noh, voin kertoa kuule, ettei se kaikilla ole vesiselvää yliopistoon tullessa, että mitä haluaa opiskella ja mistä on hyötyä! Pääaine oli itselleni selvä valinta, mikään muu ei. Paitsi se, ettei minusta ikinä tule opea. Muut "selkeät" vaihtoehdot ovatkin sitten varmaan kääntäjä ja tulkki, jotka nekin kiinnostavat ammattina tasan nolla.

Se on helppoa jos tietää mitä haluaa isona tehdä. Kaikilla se vaan ei ole niin selvää.

Ja palkasta vielä sen verran, että sinänsä palkalla ei ole niin väliä, jos työ on mieleistä, mutta luulenpa ettei monellakaan ole paljon motivaatiota kouluttaa itseänsä useita vuosia ja tehdä sitten työtä, joka ei liity millään lailla omaan alaan ja/tai on työtä, jossa mitään koulutusta ei edes vaadita.

• HÄÄH?
        plää kirjoitti:

Itselläni on pääaineena kieli mutta opeksi en halua missään nimessä. Sivuaineina on kaikenlaista, ilmeisesti aivan turhaa ja hyödytöntä. Joku täällä kirjoitti, että pitää tarkkaan miettiä mistä sivuaineista on hyötyä. Noh, voin kertoa kuule, ettei se kaikilla ole vesiselvää yliopistoon tullessa, että mitä haluaa opiskella ja mistä on hyötyä! Pääaine oli itselleni selvä valinta, mikään muu ei. Paitsi se, ettei minusta ikinä tule opea. Muut "selkeät" vaihtoehdot ovatkin sitten varmaan kääntäjä ja tulkki, jotka nekin kiinnostavat ammattina tasan nolla.

Se on helppoa jos tietää mitä haluaa isona tehdä. Kaikilla se vaan ei ole niin selvää.

Ja palkasta vielä sen verran, että sinänsä palkalla ei ole niin väliä, jos työ on mieleistä, mutta luulenpa ettei monellakaan ole paljon motivaatiota kouluttaa itseänsä useita vuosia ja tehdä sitten työtä, joka ei liity millään lailla omaan alaan ja/tai on työtä, jossa mitään koulutusta ei edes vaadita.

Enpä sitten paljon muuta osaa ton otsikon lisäksi sanoakaan. Mykistit mut noilla jutuillas.

• plää
        HÄÄH? kirjoitti:

Enpä sitten paljon muuta osaa ton otsikon lisäksi sanoakaan. Mykistit mut noilla jutuillas.

...jos sulla itselläs kaikki on selvääkin selvempää, oma ala on löytynyt heti, tulevan ammatin suhteen ei ole mitään ongelmaa ja niin edelleen. Myönnän, olen helvetin kateellinen.

• Jo vain
        plää kirjoitti:

...jos sulla itselläs kaikki on selvääkin selvempää, oma ala on löytynyt heti, tulevan ammatin suhteen ei ole mitään ongelmaa ja niin edelleen. Myönnän, olen helvetin kateellinen.

On varsin yksisilmäistä kuvitella, että kullekin olisi maailmassa vain yksi sopiva ammatti. Tosiasiassa kaikilla on useampia vaihtoehtoja tulevaksi koulutukseksi ja ammatiksi, joista jokin täytyy vain sitten valita.

Lisäksi on huomattava, ettei sen, minkä koulutuksen on saanut ja mitä sitten tekee, tarvitse olla lähelläkään toisiaan. Itsenkin toimin taannoin pitkään tehtävissä, joita koulutuksessani vain varovasti sivuttiin, mutta en siitä huolimatta tuntenut oloani lainkaan hankalaksi. Ihminen on nimittäin varsin oppivainen olento, ja varsinkin jos on oppinut oppimaan, uuden opettelu on verraten helppoa.

• plää
        Jo vain kirjoitti:

On varsin yksisilmäistä kuvitella, että kullekin olisi maailmassa vain yksi sopiva ammatti. Tosiasiassa kaikilla on useampia vaihtoehtoja tulevaksi koulutukseksi ja ammatiksi, joista jokin täytyy vain sitten valita.

Lisäksi on huomattava, ettei sen, minkä koulutuksen on saanut ja mitä sitten tekee, tarvitse olla lähelläkään toisiaan. Itsenkin toimin taannoin pitkään tehtävissä, joita koulutuksessani vain varovasti sivuttiin, mutta en siitä huolimatta tuntenut oloani lainkaan hankalaksi. Ihminen on nimittäin varsin oppivainen olento, ja varsinkin jos on oppinut oppimaan, uuden opettelu on verraten helppoa.

onneksi itsellänikin tosiaan on vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia vaikka kuinka, koska varsinaista ammattia ei ole. Oma ala tietenkin kiinnostaa eniten, ja siinä olen parempi kuin monessa muussa asiassa.

Sitä vain tässä lähinnä harmittelen, että jos käy tosiaan niin, että se mitä olen vuosia opiskellut ja josta pidän, ei hyödytäkään minua millään lailla tulevaisuudessa. Kyllähän se siihen kulutettu aika silloin on periaatteessa hukkaan mennyt, vaikka muuten olisi saavuttanut kaikenlaista muuta. Kieltenopiskelijana pitää vielä muistaa se, että kun kieltä ei käytä ja treenaa, se unohtuu hyvin helposti tai ainakin kielitaito rapistuu. Eli jos teen 10 vuotta työtä, joka ei mitenkään liity alaani, on kielitaidon ylläpitäminen täysin oman jatkuvan harjoituksen ja matkustelun varassa.

Jostain se raha on revittävä elämiseen, selväähän se on. Vaikka se olisikin sitten jotain, josta ei lainkaan pidä. Mutta kyllä minä ainakin ensisijaisesti yritän saada itselleni osaamistani vastaavan työn ja vasta jos se ei näytä olevan mahdollista, ryhdyn katselemaan muita aloja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2769
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      16
      2577
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      43
      2278
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1871
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      38
      1582
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1555
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1483
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1363
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      28
      1204
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26