Jos jollekulle on epäselvää, että minne voi valittaa Helsingin busseista, niin HSL:n keskusnumeroon voi soittaa ja pyytää palautenumeroon: 09 4766 4444
Ja kannattaa soittaa aina, kun on asiaa. Näin voidaan vaikuttaa mm. radioiden huutamisiin tai huonoon palveluun. Ja tuo numero koskee kaikkia Helsingin alueella toimivia busseja. HSl:n keskusnumero 09 4766 4444 kannattaa laittaa suoraan kännykkään, sillä sitä ei löydä edes bussissa tai ratikassa. Ilmeisesti ovat saaneet liikaa valituksia, koska se on nykyään melkein salainen. Siis, sitä ei kerrota juuri missään.
Jos taas numero on varattu, niin kuin yleensä on kun ihymiset valittaa niin paljon, niin ne, joilla kännykässä toimii netti, voi laittaa palautetta suoraan osoitteeseen:
http://www.hel.fi/hki/hkl/fi/Palaute
Jos jokin asia harmittaa, niin kannattaa heti ottaa yhteyttä ja kertoa:
Mikä metro, ratikka tai bussi (linja ja vehkeen numero löytyy usein ovien päältä, tärkeä, että tietävät kenet pitää haukkua)
Mihin suuntaan olet menossa ja mihin kellonaikaan.
Kun kerta maksat täyden/vaaditun hinnan, on sinulla oikeus valittaa, jos et saa sitä, mistä maksat.
Valitellaan
HSL:n palautenumero
30
3332
Vastaukset
- Ratin takaa
Tiedätkö miten nuo valitukset käsitellään? HSL lähettää ne liikennöitsijöille. Pomot vastaa niihin jotain ympäripyöreästi tyyliin "palaute vastaanotettu ja otamme sen huomioon toiminnassamme jatkossa" Ainakin eräässä bussifirmassa parhaat niistä kootaan kirjaan jota kuljettajat voivat selailla vaikkapa päivätauoillaan ja nauraa tyhmien matkustajien tyhmille valituksille. Suurin osa valituksista on nimittäin täysin naurettavia.
- Haminaattori
Itse olen saanut yli 10 vuotta ajaneena 2kpl!! asiakaspalutteita kommentoitavaksi toinen oli tekaistu matkustajan toimesta ja se selvisi siinä pomon kanssa rupatellessa ja toiseen myönnän syyllisyyteni.Ihan turhaan valitatte valittamisen ilosta ja haluatte muka kostaa jotain antipatioitanne kuljettajia kohtaan koska tekaistut palautteet yms. ihan naurettavat menee suoraan roskikseen ja myös nämä tyyliin: Jäin pysäkille jkun kuski ajoi tahallaan ohi..Siis mitä v****a?! Itse olen matkustanut 40 vuotta bussilla enkä ole ikinä jäänyt pysäkille seisomaan. Saa olla täysi molopää jos ei osaa linja-autolla matkustaa aikuisena ihmisenä. Tai että kuski kuunteli radiota..-Eihän niitä radioita sinne asennettaisi jos niitä ei saisi kuunnella!! Ja aloittajalle tiedoksi: 2000-luvun työelämässä ei haukuta ketään, vaan rakentavaan henkeen käydään palaute läpi jos sieltä niistä joku harva kuljettajan korviin asti kantautuu, ja luottamusmies otetaan tietysti mukaan jokatapauksessa, vaikka ei nämä nykyajan pomot uskaltaisi ketään haukkua ilmankaan, mikä on hyvä se. Ps muistitko nimim.Valitellaan kuitenkaan laittaa että mikä se HSL:n palautenumero on että ei jää epäselväksi:)?
- hyvää matkaa
Toiset osaavat ajaa bussia, ratikkaa, metroa. Hoitavat hommansa kellonajasta, säästä, liikennetilanteesta ja matkustajien määrästä tai laadusta huolimatta, oli arki tai pyhä.
Toiset osaavat valittaa.
Kiitos joukkoliikenteen "supermiehille ja -naisille", jotka jaksavat tehdä töitä näistä "Valitellaan"-länkyttäjistä huolimatta. Kiitokset teille kuuluu, ei haukut. On suoranainen ihme, että kukaan ylipäänsä suostuu kuskaamaan huonosti käyttäytyvää, röyhkeää ja yrmeää paskasakkia. Ehkä siksi, että nämä kaikkeen tyytymättömät riidanhaastajat ovat pieni, mutta valitettava vähemmistö. Onneksi monet osaavat käyttää palautenumeroa myös kiitosten antamiseen. Toivottavasti kiitokset menevät perille!- Tinder
Juuri näin:). Kiitoksia vaan, että nytkin vaikka keli on hirveä niin aikataulut vain pitävät. Osa meistä on niin itsekkäit eättei katso bussien aikatauluja ja valittaa jos bussi ei odota. Jos kaikki matkustajat ajattelssvat että kyllä se bussi odottaa niin kyllä matkan teko olisi hidasta. Aikataulut ovat tosiaan olemassa, kuljettajat yrittävät pitää ne, joten please älkää odottako että bussi odoottaa yhtiä ihmistä. Arvostan bussikuskeja ja heidän työtään mutta olen öiseen aikaan kuulut mitä kaikkea heille sanotaan. Ihan käsittämätöntä typeryyttä, jos on itsellä huono fiilis niin ei sitä tarvitse bussikuskille purkaa,
- Valitelkaa vaan
Tervetuloa takaisin nimim. valitellaan eipä ole teikäläistä näkynytkään yli vuoteen ,meinasi jo tulla jollain kieroutuneella tavalla ikävä:D Onhan se hienoa että jotkut jaksaa. No sitä tietysti on välillä kaikkia muita kiireitä niinkuin tehdä rikosilmoituksia nimimerkkien välisestä kettuilusta yms. niin eihän täällä aina kerkeä pyöriä!
- Valitellaan
Kiitos vain, kyllä minä jaksan. Aina joka kerta, kun kohtaan tyhmän bussikuskin (siis oikeastaan joka päivä), tulee mieleen taas kirjoittaa tälle palstalle. Nyt oli taas löytynyt aikaa. Ja kun kerta oikein kutsut, niin kyllä minä valitan vastaisuudessa oikein olan takaa.
- .
Valitellaan kirjoitti:
Kiitos vain, kyllä minä jaksan. Aina joka kerta, kun kohtaan tyhmän bussikuskin (siis oikeastaan joka päivä), tulee mieleen taas kirjoittaa tälle palstalle. Nyt oli taas löytynyt aikaa. Ja kun kerta oikein kutsut, niin kyllä minä valitan vastaisuudessa oikein olan takaa.
Eiköhän arvon kuljettajat tehdä niin, että seuraavan kerran kun joku haukkuu autossa tyhmäksi saati pahempaa, niin otetaan suunsoittaja kiinni, soitetaan poliisi ja tehdään rikosilmoitus kunnianloukkauksesta.
Samoin jokainen aiheeton valitus, on henkilöstä perättömän tiedon levittämistä ja näin ollen kunnianloukkaukseksi katsottava asia.
Me emme ole matkustajien sylkykuppeja, vaan meillä on oikeus tulla työpaikallamme ihmisarvoisesti kohdelluksi.
Ja sinä nimimerkki valitellaan, mene ja aja bussikortti ja tule näyttämään miten homma hoituu paremmin, kun kerran niin vitun viisas olet.
- LILLUKKALA
Kävelkää laiskat kävelkää.Ja kunto kohenee.Aika paljon valittajia hesassa jotka ei pysäkin väliä jaksa kävellä muutamia satoja metrejä.Ja seistään pysäkillä tumput suorana kun bussi meneee ohi.Mistäs lie luulevat kuljettajan tietävän että joku pysäkiltä tulis kyytiin kun ei käsi heilu ?????
- 15+3
odottaa ,että tulisit kysymää jotta kelpaisko kyyti. ja sitten jos semmosen erehdyt tekemään ,niin toljotetaan monttu auko kuin se kuuluisa hoooo moilanen., ja käännytään pikkusen sivuun ettei vaan kuski enää kysäisisi mitään.
ja jos nyt sattuisi sittenkin kyyti kelpaamaan ,niin äkkin räpläämään masiinaa ja sitten kulmat kurtussa naama käytävää kohti ja äkkiä eteenpäin ettei vaan tuo joka istuu ratin takana erehdy sanomaan jotain.
on huomattu. - varautuva
15+3 kirjoitti:
odottaa ,että tulisit kysymää jotta kelpaisko kyyti. ja sitten jos semmosen erehdyt tekemään ,niin toljotetaan monttu auko kuin se kuuluisa hoooo moilanen., ja käännytään pikkusen sivuun ettei vaan kuski enää kysäisisi mitään.
ja jos nyt sattuisi sittenkin kyyti kelpaamaan ,niin äkkin räpläämään masiinaa ja sitten kulmat kurtussa naama käytävää kohti ja äkkiä eteenpäin ettei vaan tuo joka istuu ratin takana erehdy sanomaan jotain.
on huomattu.kyllä asiasta saa valittaa,ei vaan ole kuskin vika jos ollaan nietoksien keskellä ja aikataulut heittää härän hanuria.ei ole kuskin vika että henkilöautot tukkii tiet.kaikki kiitos kuskeille,itse olen lähtenyt pyryaamuina vuoroa tai kahta aikasemmaalla bussilla liikkeelle ja hyvin kerinnyt töihini.
- kaks+
varautuva kirjoitti:
kyllä asiasta saa valittaa,ei vaan ole kuskin vika jos ollaan nietoksien keskellä ja aikataulut heittää härän hanuria.ei ole kuskin vika että henkilöautot tukkii tiet.kaikki kiitos kuskeille,itse olen lähtenyt pyryaamuina vuoroa tai kahta aikasemmaalla bussilla liikkeelle ja hyvin kerinnyt töihini.
AAMEN!!!
- kelokalle
kaks+ kirjoitti:
AAMEN!!!
Tulisi vielä huomioida että liikennöitsijän, ei kuljettajan, velvollisuus on perehdyttää reiteille työaikana.
Mikäli havaitaan kartta kourassa ajavia, tahi muulla tavoin eksyksissä reiteiltä harhailevia , matkustajilta neuvoa kyseleviä kuljettajia niin heti ilmoitus HSL.n niin liikennöitsijä saa sanktioita.
Lisäksi jos väärin kilvitettykin. - Valitellaan
Kyllä, jos on näinkin tyhmiä kuskeja, niin tosiaan kannattaisi kävellä:
"Matkustaja suistui jalkakäytävälle bussin keskiovista"
http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/matkustaja_suistui_jalkakaytavalle_bussin_keskiovista/?ref=tf_iOKboksi_p2 - matkailijavain
Valitellaan kirjoitti:
Kyllä, jos on näinkin tyhmiä kuskeja, niin tosiaan kannattaisi kävellä:
"Matkustaja suistui jalkakäytävälle bussin keskiovista"
http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/matkustaja_suistui_jalkakaytavalle_bussin_keskiovista/?ref=tf_iOKboksi_p2Olet nyt useamman vuoden ollut täällä yllyttämässä valittamaan ja arvostelemassa anonyyminä toisten työtä joka on julkinen ja kuljettajat esiintyvät omalla naamallaan olosuhteiden pakosta ja tekevät virheitä niin kuin kaikki työssään, paitsi nimim. valitellaan. Lopeta jo ja hanki harrastuksia ja ystäviä niin saat sisältöä elämään. ps. edelleenkään turhat valitukset eivät kantaudu kuljettajille asti vaan mappi ö:hön..Jos olet kokenut oikeasti vääryyttä niin valita ihmeessä, itse olen matkustanut lapsesta asti bussilla ja todennäköisesti enemmän kuin sinä ja ikinä en ole joutunut semmoisiin tilanteisiin että olisi tullut edes mieleen alkaa itkua vääntämään kuljettajan toiminnasta..aika paljonhan tuo on itsestä kiinni jos täytyy aina urputtaa , samankaltaiset ihmiset joilla on kaikki aina huonosti valittavat etelän matkalla kun sammuttaakseen yövalon hotellihuoneessa joutuu nousemaan sängystä ja loma on pilalla sen takia..
- Valitellaan
varautuva kirjoitti:
kyllä asiasta saa valittaa,ei vaan ole kuskin vika jos ollaan nietoksien keskellä ja aikataulut heittää härän hanuria.ei ole kuskin vika että henkilöautot tukkii tiet.kaikki kiitos kuskeille,itse olen lähtenyt pyryaamuina vuoroa tai kahta aikasemmaalla bussilla liikkeelle ja hyvin kerinnyt töihini.
Tässä jokunen vuosi sitten yksi älynväläys oli keksinyt järjestää jotkin autokilpailut sörkässä ja sekös vaikutti kaikkeen liikenteeseen. Katselin ihmeissäni, kun odottamani bussi seisoi kansallisteatterin edessä sen kymmenen minuuttia, minkä se oli myöhässä. Kun bussi tuli pysäkille, niin mamma selitti, että linja on myöhässä. Siinä vaiheessa paukautin suureen, ääneen, että "Vastahan tuossa odottelit 10 minuuttia kansallisteatterin edessä".
Silloin ei ollut tietoa, että minne voisi valittaa. Olisin valittanut heti. - Valitellaan
Valitellaan kirjoitti:
Kyllä, jos on näinkin tyhmiä kuskeja, niin tosiaan kannattaisi kävellä:
"Matkustaja suistui jalkakäytävälle bussin keskiovista"
http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/matkustaja_suistui_jalkakaytavalle_bussin_keskiovista/?ref=tf_iOKboksi_p2Näitä riittää. Jokunen vuosi sitten erällä kuskilla oli keskellä talvea niin jumalaton kiire, ettei se ehtinyt edes pysähtymään pysäkille vaan jatkoi matkaansa hitaalla vauhdilla. Yritä nyt siinä sitten vauhdissa hypätä liukkaalle jalkakäytävälle. Kuskin kommentti oli vain, että on kiire.
- hauskanaama
Se palautenumero on hieno asia. Matkustajan kannattaa aina soittaa KIITOKSET siitä, että matkustaja
on saanut kulkea hienojen, sivistyneiden bussinkuljettajien kyydissä. Kyllä suurin osa bussinkuljettajista
ansaitsee KIITOKSET. On bussinkuljettajien ansiota, että matkustajat pääsevät monissa keliolosuhteissa
kulkemaan paikasta toiseen.
Ja nykyään bussinkuljettajat tervehtivät matkustajia. Aktiivisimmat kuljettajat tervehtivät jopa niitä matkustajia, jotka tekevät kaikki mahdolliset temput vältelläkseen tervehdyksen sanomista kuljettajalle. On hienoa, kun joillakin kuljettajilla todella on niin loistava kasvatuksellinen ote niihin matkustajiin,
joiden vanhemmat eivät ole älynneet opettaa käytöstapoja. - Huippuluokan Viisas
Jos matkustajalla on OIKEASTI jotain sanomista kuljettajalle, niin ASIALLISIN ja AINOA OIKEA
ratkaisu on, että matkustaja puhuu sen asiansa KASVOTUSTEN KULJETTAJAN KANSSA !
On aivan turhaa alkaa soittelemaan puhelimella sinne ja ja tänne ja vaikka minne, koska
eihän siellä puhelinlinjan toisessa päässä ole varmaankaan sitä kuljettajaa, jota asia koskee.
Toki matkustaja voi soitella sinne ja tänne ja vaikka minne, mutta sellaisella soittelulla ei ole
mitään vaikutusta mihinkään asiaan. Jos jotain vaikutusta alkaa odottamaan, niin sittenpä
saa odotella 10-50 vuotta.
Vaan kun puhuu KULJETTAJALLE, niin moni asia korjaantuu erittäin nopeasti. Tosin kuljettajat
eivät voi esimerkiksi taikoa tammikuuksi heinäkuun ilmastoa. Kuljettajat eivät myöskään voi
taikoa 20 kilometrin ajomatkaa kymmeneksi kilometriksi. Vaikka kuljettajat ovatkin jopa
yliluonnolisen älykkäitä ja sivistyneitä, niin eivät he mahdottomia fantasioita voi toteuttaa.- Valitellaan taas
Oikea tie valittaa, on ottaa yhteyttä palautenumeroon. Sieltä palaute ohjataan oikeaan osoitteeseen. Jos sekään ei auta, niin esimerkiksi Helsingin Kaupungilla HSL:n toiminnasta vastaa apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri. Häneen kannattaa olla yhteydessä, mikäli homma ei tunnu toimivan.
- 9+10
Valitellaan taas kirjoitti:
Oikea tie valittaa, on ottaa yhteyttä palautenumeroon. Sieltä palaute ohjataan oikeaan osoitteeseen. Jos sekään ei auta, niin esimerkiksi Helsingin Kaupungilla HSL:n toiminnasta vastaa apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri. Häneen kannattaa olla yhteydessä, mikäli homma ei tunnu toimivan.
ai saurille, no sehänse onkin oikeastaan oikea henkilö vastailemaan tuollasiin. joten nykysiin saurin hommiin henkilö joka osaa ne ja sauri puhelivastaajaksi.
- Käytöstapoja
Bussikuskithan tekevät *vain* työtään. En ymmärrä, että miksi minun pitäisi kiittää kuskia jostain? Miksi en voi olla omissa ajatuksissani ja miksi ihmeessä minun pitäisi tehrvehtiä jotain tyhmää bussikuskia, joka ei edes itse osaa mitään käytöstapoja? Jos kuski sanoo minulle Moi, niin se ei tarkoita sitä, että me tunnettaisiin millään tavalla. Tulee mieleen tavalliset osuuskaupan kassat, jotka tervehtii kuin venäläiset huorat ravintolassa: "Hei, haluatko seksiä?" Ei kai ne kuski odota saavansa seksiä minulta, kun eivät osaa edes käyttäytyä. Imekööt toistensa munaa siellä päättärillä, mutta opetelkoot ensin käytöstapoja.
- teeäs
Kaikkein paras olisi näin kuljettajan kannalta, että se tummennetulla panssari-ikkunalla varustettu turvaohjaamo tulisi mahdollisimman pian busseihin.
Ja ainoastaan tasarahalla pääsisi kyytiin! - Hills have eyes...?
No tuossa viestissä tulee aika hyvin selväksi että kirjoittaja on vähintään lievästi kehitysvammainen, mongoloidi tai ammattiapua vailla vähintään. Jos se kuljettaja tai kassaneiti sanoo sulle:Moi, ja et vastaa niin etköhän se ole juuri sinä jolla on käytöstavat ja henkinen kehitys samalla tasolla kuin sisäsiittoisilla metsäihmisillä elokuvassa Syvä joki..
- Neuvo
Tekstistä päätellen Sinun pitäisi ehdottomasti perustaa vaikkapa yritys joka konsultoi asiantuntevasti käytöstapoja ja kielenkäyttöä asiakaspalvelijoille.Menestystä valitsemallesi tielle :)
- Valitellaan
Neuvo kirjoitti:
Tekstistä päätellen Sinun pitäisi ehdottomasti perustaa vaikkapa yritys joka konsultoi asiantuntevasti käytöstapoja ja kielenkäyttöä asiakaspalvelijoille.Menestystä valitsemallesi tielle :)
Joo ja jos laskuttaisin vaikka muutaman euronkin Helsinkiläisiä bussifirmoja jokaisesta valituksesta, niin eläisin todella rikkaana loppuelämäni. Kyllä tyhmiä kuskeja riittää. Ei tarvitsisi kuin monistaa kaikki valitukset ja laittaa linjan ja bussin numero ja päivämäärä kelloaikoineen, niin homma toimisi.
- bussikuski69
Olet kyllä erittäin viisas ihminen täytyy sanoa vanhempasi ovat varmasti todella ylpeitä sinusta! Bussikuskit tekevät vain työtään:DD voi jumalauta olet idiootti. menetkö kaupan kassallekkin sanomatta moi? ja lähdet sanomatta kiitos? Kyllä suomessa näköjään tyhmiä ihmisiä löytyy.
- jcps
on ilmeisesti omaa tyhmyyttäni ja laiskuuttani että taas tänäänkin kuski päättikin reitille lähtemisen sijasta poistua kauppaan ja lukita ovet niin ettei sisältä pääse ulos vaihtamaan toiseen linjaan, tästä syystä auto lähti linjalleen lähes vartin myöhässä. Koska työmatkani joudun kulkemaan usealla eri bussilla, missasin myös tämän takia jatkoyhteyteni ja sain taas lisää odotella. Tämä 40 minuutin myöhästyminen kirjataan töissä koko tunnin poissaoloksi ja nämä pidemmän päälle harmittavat, varsinkin kun viimeksi täysin sama asia toistui viime viikolla, saman kuskin poistuessa samaan kauppaan kun linjan olisi pitänyt lähteä. Mutta tämä tapa ei varmasti ole siis kuskin vika, vaan asiakkaiden. Kirjallinen varoitus myöhästymisestä on vain mukava ja positiivinen asia, onneksi kuski kuitenkin pääsi kauppaan sen sijaan että olisin kerennyt töihin ajoissa. Eihän tämä kuskin vika vaan asiakkaiden...
- Valitellaan
Minä tekisin suoraan poliisille rikosilmoituksen vapaudenriistosta ja vaatisin kunnon korvaukset.
- Kyllähän
Sieltä olisi ulos päässyt kun olisi ottanut takaovista paineet pois.
Oletko ollut yhteydessä kyseiseen liikennöitsijään ? - valitellaan
Minä saan kyllä bussista ovet auki, mutta entä joku vanha mummeli tai odottava äiti lastenrattaiden kanssa, joka vielä kärsii paniikkikohtauksesta tai saa keskenmenon ja pelastuslaitos harkitsee kirveen käyttämistä. Jos joku kuolisi kuskin "huumorintajun" takia, niin johan tulisi ruumiita, kun joka toinen matkustaja vetelisi kuskeja turpiin. Oli oikea kuski tai ei.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1832284
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1722030Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I441973- 1281670
Ikäero suhteessa
Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia661602Liian paljon hylättyjä ääniä
Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus1931509Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen771241Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat
Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P321124Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni801120- 711083