Taistelukalan revityt hunnut

kuolonkuu

Minulla on nyt 70l akvaariossani taistelukalakoiras, jolla tässä yksi aamu havaitsin, että herran hunnut olivat revitty. Huolettaa kovinkin, että onko se nyt hienojen evien tuho? Vai onko tälle tehtäsissä vielä jotain? Samassa akvaariossa asustaa kuparimonnivanhus, täplämonnivanhus, miljoonakaloja, neontetroja ja muutama kotilo. Epäilen miljoonakaloja, mutta kyseiset vonkaleet eivät ole lainkaan tuntuneet koskevan taistoon. Niin että kysyisin neuvoa noille eville, koska olen kovin tykästynyt taistooni, enkä haluaisi sen nyt kuukahtavan tai menettävän koreita eviään.

7

2438

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lasilaatikko

      Hei.

      Minulle kävi taannoin vähän samankaltainen tapaus akvaariossa.

      Jo jonkin aikaa sitten havaitsin itsekin minun taistelukalan pyrstön eräänä päivänä ns. repaleiseksi.
      Ihmetystä ja kummastusta oli jopa jonkin aikaa, koska ei millään osannut aluksi keksiä mitään syytä pyrstön repaloitumiseen... ja kuitenkin päivien kuluessa pyrstö näytti aina vain olevan yhä surkeammassa ja surkeammassa kunnossa.

      Aloin epäillä aluksi eväruttoa ja ostin sitä varten bakteerilääkettäkin. Kaadoin tököttiä purkissa ohjeistetun kuurin verran akvaarioon. (ja vielä toisenkin kuurin myöhemmin)
      Tämä oli tod.näk. aivan turhaa lääkitsemistä, sillä näin jälkikäteen ajatellen, eihän sillä taistelukalalla uskoakseni mitään eväruttoa alunperinkään ollutkaan...

      Jossain vaiheessa todistettavasti 'syypääksi' repaleiseen pyrstöön paljastuikin akvaariossani asustavat neontetrat.
      Enpä ollut vain ennen moista havainnut, mutta sattumalta lopulta jäivät neontetrat kiinni 'itse teossa'.... eli näin kuinka muutama yksilö neontetraparvestani kävi ahdistelemassa hidasta ja kömpelöä taistelukalaa ja kävivät näykkäisemässä tätä pyrstöstä taistelukalan ollessa paikoillaan ns. 'lepotilassa' akvaarion vähävirtauksisella alueella. (eihän se taistelukala jaksa ihan koko ajan olla liikkeessä, vaan hakeutuu joskus välillä 'suvantopaikkoihin' lepäilemään)
      Taistelukalan oli arvatenkin vaikeaa yrittää puolustautua mitenkään itseään nopeampien neontetrojen 'pikaiskuja' vastaan ja näykkäisyjen seurauksena se lähinnä tyytyi vaihtamaan paikkaa ns. 'parempaan suojaan'.
      Nyttemmin tosin e.m. neontetrat näyttäisivät lopettaneen häiriköinnin ja taistelukalan kiusaamisen. Ainakin tuon taistelukalan pyrstö on jo taas paremman näköinen eikä läheskään niin riekaleina kuin mitä se pahimmillaan oli.

      Syitä neontetrojen hyökkäyksille taistelukalan pyrstöön en osaa sanoa.
      Pääasia on että taistelukalan pyrstö tuntuu saaneen jääneen rauhaan viimeaikoina ja se että pyrstö näyttäisi alkaneen palautua ennalleen.
      Tasapaino siis näyttäisi löytyneen ihan itsestään kalojen yhteiselolle samassa akvaariossa.

      • kuolonkuu

        Okei. Minä epäilen miljoonakaloja, sillä minun sininen taistokoiraanikin kuoli eväruttoon luultavimmin, se oli aivan riekaleina millisten ahdisteltua sitä. Nyt kun ostin tuon uuden, senkin kimppuun on näemmä hyökkäilty. Mutta miten nuo evät saa kasvamaan takaisin, vai kasvavatko ne itsestään kalalle?


      • lasilaatikko
        kuolonkuu kirjoitti:

        Okei. Minä epäilen miljoonakaloja, sillä minun sininen taistokoiraanikin kuoli eväruttoon luultavimmin, se oli aivan riekaleina millisten ahdisteltua sitä. Nyt kun ostin tuon uuden, senkin kimppuun on näemmä hyökkäilty. Mutta miten nuo evät saa kasvamaan takaisin, vai kasvavatko ne itsestään kalalle?

        Joo,
        minun taistelukalalla ainakin näyttää pyrstön riekaleisuus nyt jonkin verran vähentyneen ajan kuluessa.
        Eli kun sitä ei varmaankaan minun akvaariossani enää viimeaikoina ole uskoakseni käyty näykkimässä, niin kaipa se sitten ajan kanssa taistelukalan pyrstö 'korjaa' itse itsensä.

        Mutta... jos sinun akvaariossasi taistelukalan eviä käy jatkuvasti joku syömässä, niin ei ne varmaan ehdi parantua kunnolla ikinä...?
        Jos sinun akvaariossasi joku kaloista käy repelemässä taistelukalan eviä, niin se pitäisi tietystikin saada loppumaan se sellainen... jos mahdollista... Siis se tietystikin onkin sitten vaikeampi juttu, että millä ihmeellä jonkun kalan vihamielisen käytösmallin jotain toista kalaa kohtaan voisi muuttaa...
        Minulla omassa akvaariossa se taasen vaan näyttäisi menneen niin, että ensin neontetrat näykkivät taistelukalan pyrstöä tietyn aikakauden, sitten ne nähtävästi lopettivat näykkimisen. Näykkiminen alkoi ja loppui itsestään, mitään olennaisia muutoksia en keksi mitkä olisivat voineet e.m. käytöksen alkamiseen tai lopettamisen voineet vaikuttaa. Itse saan siis vain olla tyytyväinen, että taistelukalan pyrstö näyttää saaneen jääneen rauhaan taas toistaiseksi.


      • kuolonkuu
        lasilaatikko kirjoitti:

        Joo,
        minun taistelukalalla ainakin näyttää pyrstön riekaleisuus nyt jonkin verran vähentyneen ajan kuluessa.
        Eli kun sitä ei varmaankaan minun akvaariossani enää viimeaikoina ole uskoakseni käyty näykkimässä, niin kaipa se sitten ajan kanssa taistelukalan pyrstö 'korjaa' itse itsensä.

        Mutta... jos sinun akvaariossasi taistelukalan eviä käy jatkuvasti joku syömässä, niin ei ne varmaan ehdi parantua kunnolla ikinä...?
        Jos sinun akvaariossasi joku kaloista käy repelemässä taistelukalan eviä, niin se pitäisi tietystikin saada loppumaan se sellainen... jos mahdollista... Siis se tietystikin onkin sitten vaikeampi juttu, että millä ihmeellä jonkun kalan vihamielisen käytösmallin jotain toista kalaa kohtaan voisi muuttaa...
        Minulla omassa akvaariossa se taasen vaan näyttäisi menneen niin, että ensin neontetrat näykkivät taistelukalan pyrstöä tietyn aikakauden, sitten ne nähtävästi lopettivat näykkimisen. Näykkiminen alkoi ja loppui itsestään, mitään olennaisia muutoksia en keksi mitkä olisivat voineet e.m. käytöksen alkamiseen tai lopettamisen voineet vaikuttaa. Itse saan siis vain olla tyytyväinen, että taistelukalan pyrstö näyttää saaneen jääneen rauhaan taas toistaiseksi.

        http://i779.photobucket.com/albums/yy71/mangora/Ennen2.jpg http://i779.photobucket.com/albums/yy71/mangora/Ennen.jpg

        Tuolta näytti taistoni ennen...

        http://i779.photobucket.com/albums/yy71/mangora/Jlkeen1.jpg
        http://i779.photobucket.com/albums/yy71/mangora/Jlkeen.jpg ... Ja tältä reppana näyttää nyt. Siirsin sen kuvauksen ajaksi pieneen kasvatusaltaaseen, jotta se pysyisi aloillaan. Laitoin nämä nyt tähän, että saa vertauskuvan, millaiset ne oli alussa ja miten ne on nyt revitty.


      • lasilaatikko
        kuolonkuu kirjoitti:

        http://i779.photobucket.com/albums/yy71/mangora/Ennen2.jpg http://i779.photobucket.com/albums/yy71/mangora/Ennen.jpg

        Tuolta näytti taistoni ennen...

        http://i779.photobucket.com/albums/yy71/mangora/Jlkeen1.jpg
        http://i779.photobucket.com/albums/yy71/mangora/Jlkeen.jpg ... Ja tältä reppana näyttää nyt. Siirsin sen kuvauksen ajaksi pieneen kasvatusaltaaseen, jotta se pysyisi aloillaan. Laitoin nämä nyt tähän, että saa vertauskuvan, millaiset ne oli alussa ja miten ne on nyt revitty.

        Onpahan pahan näköisesti repaloituneet evät!!

        Ei minulla tilanne oman taistelukalani pyrstön kanssa ikinä sentään läheskään noin pahan näköiseksi mennyt... (itse sentään kun koin oman taistelukalani tilanteen kanssa niin että arvioin että minulla olisi silloin ollut varaa ja aikaa vielä odotella sekä tarkkailla mihinkä suuntaan homma lähtee kehittymään...)
        Jos noin pahan näköiseksi olisi mennyt, kuin sinun taistelukalallasi kuvissa näyttää, niin olisin kyllä lähinnä kauhistunut ja ihan ekaksi laittanut k.o. taistelukalan johonkin omaan altaaseen jossa olisi saanut olla ihan yksinään sekä rauhassa muilta kaloilta. Sitten lisäksi olisin varmaan hätävarjeluna kaatanut ainakin yhden kuurillisen verran bakteerilääkettä k.o. lääkkeen ohjeistuksien mukaisesti annostellen siihen taistelukalan 'yksityisaltaaseen'... Ja varmaan toinenkin kuuri olisi mennyt ensimmäisen perään... (noin pahasti revityn näköisiin eviin kun voi helposti tulla bakteeriperäinen evärutto)

        Olisikohan tuo e.m. kasvatusallas, johon taistelukalasi olet siirtänyt, tilapäisratkaisuna sopiva ja riittävän tilava taistelukalan tilapäismajoitukseen... siis uskoisitko että voisit pitää sitä taistelukalaa siellä jonkin aikaa sekä mahdollisesti lääkitä ja seurata mihinkä suuntaan tilanne evien suhteen lähtee kehittymään??
        Jos vaikka parantuisi kun ei muut kalat käy repelemässä ja jos sopivaa lääkettä saisi...

        Toivottavasti paranee vielä.


      • kuolonkuu
        lasilaatikko kirjoitti:

        Onpahan pahan näköisesti repaloituneet evät!!

        Ei minulla tilanne oman taistelukalani pyrstön kanssa ikinä sentään läheskään noin pahan näköiseksi mennyt... (itse sentään kun koin oman taistelukalani tilanteen kanssa niin että arvioin että minulla olisi silloin ollut varaa ja aikaa vielä odotella sekä tarkkailla mihinkä suuntaan homma lähtee kehittymään...)
        Jos noin pahan näköiseksi olisi mennyt, kuin sinun taistelukalallasi kuvissa näyttää, niin olisin kyllä lähinnä kauhistunut ja ihan ekaksi laittanut k.o. taistelukalan johonkin omaan altaaseen jossa olisi saanut olla ihan yksinään sekä rauhassa muilta kaloilta. Sitten lisäksi olisin varmaan hätävarjeluna kaatanut ainakin yhden kuurillisen verran bakteerilääkettä k.o. lääkkeen ohjeistuksien mukaisesti annostellen siihen taistelukalan 'yksityisaltaaseen'... Ja varmaan toinenkin kuuri olisi mennyt ensimmäisen perään... (noin pahasti revityn näköisiin eviin kun voi helposti tulla bakteeriperäinen evärutto)

        Olisikohan tuo e.m. kasvatusallas, johon taistelukalasi olet siirtänyt, tilapäisratkaisuna sopiva ja riittävän tilava taistelukalan tilapäismajoitukseen... siis uskoisitko että voisit pitää sitä taistelukalaa siellä jonkin aikaa sekä mahdollisesti lääkitä ja seurata mihinkä suuntaan tilanne evien suhteen lähtee kehittymään??
        Jos vaikka parantuisi kun ei muut kalat käy repelemässä ja jos sopivaa lääkettä saisi...

        Toivottavasti paranee vielä.

        Ne ON kamalassa kunnossa. Tosi surkean näköinen tuo eläin, ja tuo on vajaa litran kokoinen allas. Kala liikkuu tosi vähän, ruokailuaikaan se tosin tulee hakemaan omansa. Harkitsin, että ostaisin kokonaan oman altaan taistolle, johon laittaisin sitten omenakotiloita tms. kaloja, jotka eivät vahingoita taiston eviä. Olisi kiva katsella ihan yksinänsä lipuvaa taistoa siellä muutaman rauhallisen kalan kanssa. Ja minäkin olen nyt peloissani, että mitä minun kalaselleni nyt käy. Minulla meinaan olisi mahikset ostaa tällainen akva.


      • kuolonkuu
        kuolonkuu kirjoitti:

        Ne ON kamalassa kunnossa. Tosi surkean näköinen tuo eläin, ja tuo on vajaa litran kokoinen allas. Kala liikkuu tosi vähän, ruokailuaikaan se tosin tulee hakemaan omansa. Harkitsin, että ostaisin kokonaan oman altaan taistolle, johon laittaisin sitten omenakotiloita tms. kaloja, jotka eivät vahingoita taiston eviä. Olisi kiva katsella ihan yksinänsä lipuvaa taistoa siellä muutaman rauhallisen kalan kanssa. Ja minäkin olen nyt peloissani, että mitä minun kalaselleni nyt käy. Minulla meinaan olisi mahikset ostaa tällainen akva.

        Taisto alkoi käydä kovin ujoksi, joten siirsin kasvatusaltaaseen 5. päivä. Sinne laitan sille erikseen ruokia.

        Allas on pieni, mutta kelluu akvaariossa joten veden lämpötila jne ovat hallussa. Eväruton merkkejä sille ei ole alkanut ilmetä.

        Nyt siis evät ovat alkaneet jo kasvaa. Laitan 2 krt päivässä pienen määrän hiutaleita, seassa joskus surviaisentoukkia. Ruokavaliota pidän monipuolisena ja siivoan kalan töhnät kastvatusaltaan pohjalta joka päivä.

        Tänään aamulla huomasin, että se on alkanut liikuskella ja jaksaa uhitella muille kaloille, jotka kulkevat ohi. Alkaa selvästi jo kiinnostua ympäristön jutuista ja käy innokkaammin ruuankin kimppuun, ei matele hitaasti alakuloisen oloisena ruuan luokse, vaan käy jo innokkaammin kimppuun.

        Annan evien siis kasvaa, ja kun ne ovat taas hyvässä kunnossa, katson käykö joku kala nyt sen kimppuun. Ja kuten mainittua, aion ehkäpä ostaa taistolle ikioman 40-50l altaan, jonne se saa oman valtakuntansa, seuraksi kotiloita, joihin itse olen tykästynyt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      135
      2242
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      384
      1747
    3. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      27
      1745
    4. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      227
      1216
    5. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      116
      1075
    6. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      99
      1072
    7. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      125
      1024
    8. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      56
      1013
    9. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      11
      907
    10. Herätänkö minä sinut itkullani nainen

      Kysyn tässä kun kaipuun aallot lyövät ylitseni ja ihmettelen missä olet toivoessani, että olisit tässä vierelläni. On va
      Ikävä
      25
      888
    Aihe