EDNOS ja masennus/ahdistuneisuus

kyselen vain

Olen 15-vuotias tyttö, jonka pääasiallisiksi ongelmiksi voitaisiin nimetä ns. "määrittelemätön" syömishäiriö ja vakava masentuneisuus. Minusta tehtiin kouluni kautta lähete nuorisopsykiatriselle puolelle, jossa epäilen tulevan hoidon keskittyvän lähinnä syömisoireiluuni.

Miten minun on mahdollista saada hoitotyön tekijät ymmärtämään, että pääasiallinen hoidon tarpeeni koskee lähinnä masennustani eikä "syömishäiriötäni", jonka olemassaoloa en itse edes tunnusta.

Onko 15-vuotiaalla minkäänlaista itsemäärämisoikeutta itseään koskevassa hoidossa?
Saanko esim. kieltäytyä ravitsemusterapeutista ja vaatia masennuslääkitystä?

3

489

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lilac pompom

      harvemmin alaikäisille määrätään masennus- tai mitään mielialalääkkeitä heti hoidon alussa, ellei ole tilanne ole akuutti. eivätkä lääkkeet mitään ihmeparantajia ole, kun sanotaan, että "saa etäisyyttä ongelmiinsa", voi siitä olla haittaakin. väärä tai liian vahva lääkitys sumentaa tajuntaa sen verran, että tunteet menevät lukkoon, ei pysty käsittelemään ongelmiaan edes silloin kun vastapäätä istuu joku, joka käsittelee ongelmia ammatikseen, hyvää oloa niistä ei kuitenkaan saa. hoitajan ja lääkärin on perehdyttävä ensin suhun, taustaasi ja ongelmaasi, ennen kuin reseptejä alkavat kirjoittaa. lääkitystä voi vaatia minkä ikäinen tahansa, mutta jos hoitohenkilö kokee, ettei lääkkeelle ole tarvetta, et sellaista saa.

      sulla on kuitenkin täysi oikeus päättää mistä puhut ja mistä jätät puhumatta. oma kokemus nuorisopsykiatrian hoidosta oli se, että lapsuus ja perhesuhteet revittiin auki ja syy mun kaikkiin ongelmiin löytyi joko perheestä tai siitä, etten osannut itse käyttäytyä oikein vanhempia ja opettajia ja muita kohtaan. ei siellä paljoa keskitytty siihen, mikä mua oikeastaan vaivasi, pahimmassa vaiheessa ehdotettiin sairaalahoitoa ja tyrkytettiin lääkkeitä, sairaalahoitoon kysyttiin mun mielipidettä, lääkehoidon aloittaminen oli vanhempieni päätettävissä. olen kiitollinen, etteivät vanhempani antaneet lupaa lääkkeisiin.

      ole rehellinen. masennus on tärkeä hoitaa pois, eikä sen hoito saisi jäädä millään tapaa syömisongelmien hoidon varjoon, ei myöskään toisin päin. hoitojen pitäisi kulkea käsikädessä. nuorisopsykiatrian hoitaja tuskin on erikoistunut syömishäiriöihin, harvalla hoitajalla/psykologilla on oikeastaan mitään käsitystä syömishäiriöistä, hoitaja kuitenkin katsoo onko sulla tarvetta ravitsemusterapeutille. tiedät itse parhaiten, mikä sun kipein ongelmasi on, syömishäiriön kieltäminen kuitenkin voi sairastuttaa sut entistä pahemmin. mieti miksi vastustat ravitsemusterapeutille menoa niin, siksi ettei sua voisi vähempää kiinnostaa vai jonkun muun syyn takia?

    • Sumppi pk-seudulta

      Syömishäiriö ja masennus kulkevat usein käsikädessä. Voi olla niin, että sitä voi verrata, oliko muna ennen kanaa vai päinvastoin. Mutta jos painosi on kovin alhainen, eli olet aliravittu, paino pyritään nostamaan tasolle, jossa on edellytys hoitaa myös masennustasi. Kerro, kuinka pitkä olet, mikä on painosi ja miten sinun syömishäiriö ilmenee! Tosin kerrot, että et itse tunnista itselläsi syömishäiriötä, mutta eihän koululla kai ihan tyhjästä voida tuota määritelmää tehdä.

      Olen yli 10 vuotta omaisena seurannut, mutta myös ollut paljon mukana syömishäiriöihin liittyvässä toiminnassa, eli siltä pohjalta on tietoa myös hoidoista.

      Olen samaa mieltä toisen kommentoijan kanssa, että masennuslääkitys voi vahvimmillaan viedä sinulta tuntuman todellisiin tunteisiisi, mutta lievä lääkitys saattaa olla paikallaankin. Ole kuitenkin rehellinen kaikessa, mitä nuorisopsykiatrisella osastolla sinulta kysytään. Tahdothan kuitenkin itsesi parasta ja kun kerrot avoimesti ja suoraan tuntemuksesi, syömisesi, hoito myös kohdistuu sinun parhaaksi. Olet nuori, ja jokainen terve päivä on sinun hyväksi, ja sitä uskon sinunkin tahtovan.

      Toivonkin, että saat avun mielesi masennukseen ja löydät oman sisäisen minäsi, joka tahtoo aina sinun parastasi. Erinäiset ulkoiset vaikutteet ovat saaneet vaikutusvaltaa, ethän muuten olisi masentunut. Hoidossa tuetaan terveen minäsi tahtoa, jotta elämän voima voittaa ja voit aikuistua mieleltäsi ja keholtasi terveenä. Kaikkea hyvää sinulle!

    • klnnnnnnnnnn

      hurrdurr

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9726
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2847
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      170
      2634
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2059
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1816
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      15
      1637
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1547
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      15
      1505
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1449
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe