mielikuvamatka

hyvä tyttö

Kuvittele, että saavut paikalle, kun kolmea miestä ristiinnaulitaan. Tiedät, että niin tehdään ihmisille, jotka ovat tehneet jonkun rikoksen.

1. Mitä ajatuksia ja tunteita sinussa herää, kun katsot heitä ristillä ja ympärillä olevia ihmisiä, jotka pilkkaavat keskimmäistä miestä? Mitä haluaisit tehdä?

Saavut paikalle, kun kolmea miestä ristiinnaulitaan. Sinulle kerrotaan, että keskellä oleva mies on syytön. Sinulle kerrotaan myös, että hänen isänsä on päättänyt ristiinnaulita poikansa, jotta sinä saisit iankaikkisen elämän. Seuraavaksi sinulle kerrotaan, että mies ei ole oikeasti poika vaan hän onkin isä itse toisessa roolissa. Vielä saat kuulla, että mies, joka ristillä on, on syntynyt neitseestä, mutta kuitenkin hänen isä on isän kolmas persoona, Pyhä Henki.

Sinulle sanotaan, jos haluat saada anteeksi pahat tekosi, ja saada iankaikkisen elämän hänen isänsä lähellä, sinun on uskottava, että isä, joka poikansa nyt uhraa, on rakastava isä ja sinun on kunnioitettava ja palveltava häntä. Hän päättää pääsetkö taivaaseen ja saat iankaikkisen elämän, mutta sen tietää vain yksin hän. Vaikka uskot häneen, hän voi tuomita sinut iankaikkiseen kadotukseen, mutta uskoamalla mahdollisuutesi paranevat. Sinun tulee kiittää häntä siitä, että hän uhrasi poikansa eli itsensä. Silloin kuulet miehen huutavan: "Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?"

2. Mitä ajatuksia ja tunteita sinussa herää, kun katsot heitä ristillä? Mitä ajatuksia ja tunteita kuulemasi sinussa herättää? Mitä haluaisit tehdä?

73

1166

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minulle tulee ensimmäisenä mieleen pienoisevankeliumi.Voisiko Isän rakkaus olla jotain niin suurta, että hän on valmis uhraamaan ainoan poikansa, jotta muut pelastuvat? Minun käsitykseni mukaan voisi.

Lisäksi tulee mieleen kohta, jossa sanotaan, ettei ole olemassa suurempaa rakkautta kuin antaa henkensä toisen puolesta.

Minussa herää suuri kiitollisuus. Ei viha, ei kiukku eikä inho. Kiitollisuus siitä, mitä minun(kin) puolestani on tehty. Ja myönnän, että haluan olla viemässä ristin sanomaa edelleen eteenpäin.

Pauliina, diakoni

• ann.

Todella sairasta.

Anne, ateisti

• hyvä tyttö

että ymmärsit väärin kysymykseni. Siinä oli kaksi erilaista tapauskertomusta samalle tapahtumalle. Kysyin ajatuksia ja tunteita ja mitä tekisit, jos satut paikalle, kun ristiinnaulitseminen tapahtuu.

Vastauksesi on kuitenkin aito, näin se on nähtävä, vaikka se herättää todella paljon kysymyksiä ja tunteita.

• "Lisäksi tulee mieleen kohta, jossa sanotaan, ettei ole olemassa suurempaa rakkautta kuin antaa henkensä toisen puolesta."

Mutta miksei Jumala antanut omaa henkeään vaan uhrasi poikansa? Ja sinänsä kyseessä on aika kevyt uhraus koska Jumala menetti poikansa vain hetkeksi, jos menetys olisi ollut oikeasti pysyvämpää laatua, voitaisiin puhua kunnon uhrauksesta. Ja tietysti pitää muistaa ettei ole mitään mitä Jumala ei voisi saavuttaa ilman uhrausta, Hänelle kaikki on mahdollista ilman minkäänlaista uhrausta joten miksi Jumala uhraisi poikansa jos se on täysin tarpeetonta?

• Kössönöm

Jummi ITSE keksi pelin säännöt ja tapatti jessen, joka on jummin kolmasosa, eikä se sitten oikeasti kuollutkaan, vaan liiteli taivaisiin???? Miten joku voi uskoa tuollaiseen tarinaan?

• uskonto on sairasta

"Voisiko Isän rakkaus olla jotain niin suurta, että hän on valmis uhraamaan ainoan poikansa, jotta muut pelastuvat?"

Rakkaus ketä kohtaan, ihmisiäkö, joita myös lähettää ikuiseen kidutukseen helvettiin? Miten kaikkivoivan jumalan tarvitsee mitään kenenkään puolesta uhrata.. Ja mistä ihminen pelastuu, siltä helvetiltäkö, johon kuitenkin ihmisiä lähetetään? Jeesus siis kuoli vain kristinuskovaisten takia, ja muut joutuvatkin helvettiin kärsimään. Miksei siis puhuta, että jeesus kuoli, jotta krisselit pelastuvat (helvetiltä?).

Kysymys herää, eikö mitään muuta keinoa ole pelastumiseen (?) ollut kuin kiduttamalla uhrata.. Eikö kukaan olisi pelastunut (joltain?)..

Minusta on sairasta ihailla jonkun tappamista ja kuolemaa, oli syy mikä tahansa, ja varsinkin sellaisen syyn, jossa ei ole mitään todellisuuteen viittavaa.

• acimlai nen

"Voisiko Isän rakkaus olla jotain niin suurta, että hän on valmis uhraamaan ainoan poikansa, jotta muut pelastuvat? Minun käsitykseni mukaan voisi."

Uhrautuminen on syyllistämistä, sen todeksielämistä että joku toinen on SYYPÄÄ siihen mitä joudutaan uhraamaan. Tästä ei pääse mitenkään yli eikä ympäri. Jumala tahtoo LAUPEUTTA ei uhria. Koko uhrikäsite on ihmislihasta/saatanasta kotoisin eikä sillä ole mitään tekemistä Jumalan kanssa.

Sovitusuhriopilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä Jeesus halusi opettaa.

• acimlai nen
        shadowself kirjoitti:

"Lisäksi tulee mieleen kohta, jossa sanotaan, ettei ole olemassa suurempaa rakkautta kuin antaa henkensä toisen puolesta."

Mutta miksei Jumala antanut omaa henkeään vaan uhrasi poikansa? Ja sinänsä kyseessä on aika kevyt uhraus koska Jumala menetti poikansa vain hetkeksi, jos menetys olisi ollut oikeasti pysyvämpää laatua, voitaisiin puhua kunnon uhrauksesta. Ja tietysti pitää muistaa ettei ole mitään mitä Jumala ei voisi saavuttaa ilman uhrausta, Hänelle kaikki on mahdollista ilman minkäänlaista uhrausta joten miksi Jumala uhraisi poikansa jos se on täysin tarpeetonta?

Jumalan ei tarvitse uhrata itseään sen enempää kuin Poikaansakaan.
        Ihmeiden Oppikurssin Tekstiosassa sivulla 39 Jeesus itse (joka Kurssin on sanellut ) korjaa tätää onnetonta kristinuskon väärinkäsitystä.

http://books.google.fi/books?id=6Pz2yK7-v18C&pg=PA1&dq=ihmeiden oppikurssi johdanto&hl=sv&ei=gsgRTYxUzsezBp-VyeMM&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CCgQ6AEwAA#v=onepage&q=ihmeiden oppikurssi johdanto&f=false

• uhrautumisesta
        acimlai nen kirjoitti:

"Voisiko Isän rakkaus olla jotain niin suurta, että hän on valmis uhraamaan ainoan poikansa, jotta muut pelastuvat? Minun käsitykseni mukaan voisi."

Uhrautuminen on syyllistämistä, sen todeksielämistä että joku toinen on SYYPÄÄ siihen mitä joudutaan uhraamaan. Tästä ei pääse mitenkään yli eikä ympäri. Jumala tahtoo LAUPEUTTA ei uhria. Koko uhrikäsite on ihmislihasta/saatanasta kotoisin eikä sillä ole mitään tekemistä Jumalan kanssa.

Sovitusuhriopilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä Jeesus halusi opettaa.

Uhrautuminen on suurinta rakkautta, mitä voi olla. Ylpeä ihminen ei halua, että hänen puolestaan uhrauduttaisiin, vaan hän haluaa pelastaa itse itsensä. Hän ei pääse sisälle Rakkauden valtakuntaan, koska ei halua luopua ylpeydestään. Pöhöttyneenä hän ei mahdu ahtaan portin läpi. Hänen itserakkaudelleen on sietämätön se ajatus, että olisi Jumalan edessä todella ja oikeasti syypää.

On muuten huvittavaa, että samat ihmiset, jotka torjuvat Jeesuksen uhrin vastenmielisenä, hyväksyvät ilman muuta uhrautumisen maallisen elämän hyväksi. Monet heistä tuntevat esimerkiksi kiitollisuutta sodassa kuolleita kohtaan, jotka ovat uhranneet henkensä isänmaansa puolesta. Tai arvostetaan ja tunnetaan kiitollisuutta niitä kohtaan, jotka ovat oman elämänsä hinnalla lähteneet auttamaan esim. sotien uhreja ja saaneet siellä itse surmansa. Tai ollaan kiitollisia raatajasukupolville, jotka omilla uhrauksillaan loivat meille paremmat elämän edellytykset. Kaikkien noiden uskotaan toimineen rakkauden käskystä, eikä ollenkaan huudeta, että uhrautuminen ei ole rakkautta.
        Johtuuko tuo siitä, ettei koeta itseä syypäiksi siihen, että toiset ovat uhrautuneet? Kyllä me olemme siinä mielessä syypäitä, että ilman noita uhreja asiamme olisivat/olisivat olleet paljon huonommin. Saamme siis nauttia 'ilmaisesta armosta'. Siitä saa muuten nauttia jokaikinen ihminen. Jokainen on elossa lukemattomien sukupolvien itsekieltäymysten ansiosta.
        Maallisen elämän ollessa kyseessä ollaan kyllä nöyriä ja kiitollisia, mutta hengellisellä puolella rakkaudelle sanotaan kiitos ei.

• ateistix
        uhrautumisesta kirjoitti:

Uhrautuminen on suurinta rakkautta, mitä voi olla. Ylpeä ihminen ei halua, että hänen puolestaan uhrauduttaisiin, vaan hän haluaa pelastaa itse itsensä. Hän ei pääse sisälle Rakkauden valtakuntaan, koska ei halua luopua ylpeydestään. Pöhöttyneenä hän ei mahdu ahtaan portin läpi. Hänen itserakkaudelleen on sietämätön se ajatus, että olisi Jumalan edessä todella ja oikeasti syypää.

On muuten huvittavaa, että samat ihmiset, jotka torjuvat Jeesuksen uhrin vastenmielisenä, hyväksyvät ilman muuta uhrautumisen maallisen elämän hyväksi. Monet heistä tuntevat esimerkiksi kiitollisuutta sodassa kuolleita kohtaan, jotka ovat uhranneet henkensä isänmaansa puolesta. Tai arvostetaan ja tunnetaan kiitollisuutta niitä kohtaan, jotka ovat oman elämänsä hinnalla lähteneet auttamaan esim. sotien uhreja ja saaneet siellä itse surmansa. Tai ollaan kiitollisia raatajasukupolville, jotka omilla uhrauksillaan loivat meille paremmat elämän edellytykset. Kaikkien noiden uskotaan toimineen rakkauden käskystä, eikä ollenkaan huudeta, että uhrautuminen ei ole rakkautta.
        Johtuuko tuo siitä, ettei koeta itseä syypäiksi siihen, että toiset ovat uhrautuneet? Kyllä me olemme siinä mielessä syypäitä, että ilman noita uhreja asiamme olisivat/olisivat olleet paljon huonommin. Saamme siis nauttia 'ilmaisesta armosta'. Siitä saa muuten nauttia jokaikinen ihminen. Jokainen on elossa lukemattomien sukupolvien itsekieltäymysten ansiosta.
        Maallisen elämän ollessa kyseessä ollaan kyllä nöyriä ja kiitollisia, mutta hengellisellä puolella rakkaudelle sanotaan kiitos ei.

On aivan eri asia sotia todellista vihollista vastaan ja puolustaa kotimaataan, kuin roikotella jotain tyyppiä ristillä, jotta kuvitteellinen jumala voisi armahtaa kaikki muut ihmiset ja sulkea lopulta kuvitteelliseen rakastavaan syliinsä.

• uhrautumisesta
        ateistix kirjoitti:

On aivan eri asia sotia todellista vihollista vastaan ja puolustaa kotimaataan, kuin roikotella jotain tyyppiä ristillä, jotta kuvitteellinen jumala voisi armahtaa kaikki muut ihmiset ja sulkea lopulta kuvitteelliseen rakastavaan syliinsä.

Jos pidät hengellistä ulottuvuutta epätodellisena, olet amputoinut osan pois itsestäsi. Aiheuttaako se amputoitu osa haamutuntemuksia?

• acimlai nen
        uskonto on sairasta kirjoitti:

"Voisiko Isän rakkaus olla jotain niin suurta, että hän on valmis uhraamaan ainoan poikansa, jotta muut pelastuvat?"

Rakkaus ketä kohtaan, ihmisiäkö, joita myös lähettää ikuiseen kidutukseen helvettiin? Miten kaikkivoivan jumalan tarvitsee mitään kenenkään puolesta uhrata.. Ja mistä ihminen pelastuu, siltä helvetiltäkö, johon kuitenkin ihmisiä lähetetään? Jeesus siis kuoli vain kristinuskovaisten takia, ja muut joutuvatkin helvettiin kärsimään. Miksei siis puhuta, että jeesus kuoli, jotta krisselit pelastuvat (helvetiltä?).

Kysymys herää, eikö mitään muuta keinoa ole pelastumiseen (?) ollut kuin kiduttamalla uhrata.. Eikö kukaan olisi pelastunut (joltain?)..

Minusta on sairasta ihailla jonkun tappamista ja kuolemaa, oli syy mikä tahansa, ja varsinkin sellaisen syyn, jossa ei ole mitään todellisuuteen viittavaa.

Kysyt: "Rakkaus ketä kohtaan". Sitä ristillä roikkuvaa Jeesus-parkaako? Tuskin. Esität hyviä kysymyksiä jotka ovat kristinuskolle hankalasti käsiteltävissä.

"Jeesus siis kuoli vain kristinuskovaisten takia, ja muut joutuvatkin helvettiin kärsimään. "
        Helvetinpelko saa ennemmin tai myöhemmin fyysisesti kuolevat ihmiset uskomaan uhrioppiin ja olemaan taipuvaisia uhraamaan erilaisena (epäuskoisena tms.) nähty lähimmäinen.

Näinkin voitaisiin edellä selostettu näkemys selittää: Niin on Jumala ainokaista poikaansa (Jeesusta) "rakastanut" ettei kyllä yksikään uskoisi jos hänellä olisi iankaikkinen elämä. Mutta kun ei ole, niin kaikki höpö niellään hädissään purematta.

• hyvä tyttö

"Uhrautuminen on suurinta rakkautta, mitä voi olla. Ylpeä ihminen ei halua, että hänen puolestaan uhrauduttaisiin, vaan hän haluaa pelastaa itse itsensä." Tarkoitatko, että uhrautuminen on rakkautta ja rakkaus on pelastusta? Tarkoitako, että ihminen, joka haluaa pelastaa itse itsensä on ylpeä ja ylpeä ihminen ei koe rakkautta, vai mitä? Miltä ylpeä ihminen haluaa itse itsensä pelastaa?

"Hän ei pääse sisälle Rakkauden valtakuntaan, koska ei halua luopua ylpeydestään. Pöhöttyneenä hän ei mahdu ahtaan portin läpi. Hänen itserakkaudelleen on sietämätön se ajatus, että olisi Jumalan edessä todella ja oikeasti syypää."

Miksi ylpeä ihminen on pöhöttynyt? Mihin Rakkauden valtakuntaan? Miksi ei halua luopua ylpeydestään? Miten voi olla sietämätön ajatus, että olisi Jumalan edessä todella oikeasti syypää, jos ei usko Jumalaan? Mihin syypää?

"Monet heistä tuntevat esimerkiksi kiitollisuutta sodassa kuolleita kohtaan, jotka ovat uhranneet henkensä isänmaansa puolesta."

Kuinka moni meni sotaan vapaaehtoisesti? Kuinka moni meni sotaan uhraamaan henkensä? Kuinka moni sodassa ollut halusi siellä kuolla? Mikäli olen oikein ymmärtänyt sodassa puolustettiin isänmaata ei sodan jälkeen syntyvien ihmisten kuoleman jälkeistä elämää. Olenko taas väärässä?

"Johtuuko tuo siitä, ettei koeta itseä syypäiksi siihen, että toiset ovat uhrautuneet? Kyllä me olemme siinä mielessä syypäitä, että ilman noita uhreja asiamme olisivat/olisivat olleet paljon huonommin."

Miten esimerkiksi sinä olet syypää siihen, että ihmisiä kuoli sodassa? Miten olet syypää siihen, että raatajasukupolvet omilla uhrauksillaan loivat paremmat edellytykset?

"Jokainen on elossa lukemattomien sukupolvien itsekieltäymysten ansiosta." Olisiko minun pitänyt jo kuolla, jos menneet sukupolvet eivät olisi itsekieltäytyneet? Minkä itsekieltäymyksen ansiosta? Minä ymmärrän just ja just sen kun afrikkalaiset sanovat, menneisyys edessä ja tulevaisuus takana, mutta sinun viimeinen ajatuskuvio jää täysin vaille ymmärrystä. Voisitko avata, mitä tarkoitat?

• ateistix

Jos pidät hengellistä ulottuvuutta epätodellisena, olet amputoinut osan pois itsestäsi. Aiheuttaako se amputoitu osa haamutuntemuksia?

Jeesusta uhriksi ja nyt sitten väännät asian hengelliseen ulottuvuuteen.

• oleeol

Todella herkkäuskoiset uskoisivat tuohon tuosta vaan.

Itse kysyisin, vastaako kuulemani kertomus ristillä riippuvan henkilön omia opetuksia ja käsityksiä.
      Sitten haluaisin haastatella kyseiselle henkilölle läheisiä henkilöitä, ts. läheisimpiä opetuslapsia.

Sitten vasta muodostaisin lopullisen käsitykseni asioista. Tosin olisin ja olen edelleenkin valmis
      muuttamaan sitäkin, jos näen uusien tietojen/todisteiden valossa aiheelliseksi, että sitä pitää muuttaa.

• 1) Tallustelin paikalle, katselin risteillä kärsiviä ihmisiä, tunsin myötätuntoa ja sääliä, voimatonta suuttumusta naulaajia kohtaan.

Sitten alkaa keskustelu.

Keskimmäinen on syytön!

Ajattelen: "Voi mahdoton, eikö asialle voida tehdä enää mitään. Toiminta seis! On tapahtunut kaamea erehdys!"

Onneksi, ennenkuin hyökkään roomalaisten vartioiden viittaan kiinni, keskustelu jatkuu: Hänen isänsä on päättänyt ristiinnaulita poikansa, jotta sinä saisit iankaikkisen elämän.

"Mitä? Siis mitä ihmettä? Hänen oma isänsä!? Että minä saisin iankaikkisen elämän!? Enhän minä edes tunne hänen isäänsä! Ei minun takiani ketään tarvitse tappaa! En edes halua elää ikuisesti!"

Seuraavaksi kerrotaan, että mies ei ole oikeasti poika vaan hän onkin isä itse toisessa roolissa.

"MITÄ.....?????"

Vielä saat kuulla, että mies, joka ristillä on, on syntynyt neitseestä, mutta kuitenkin hänen isä on isän kolmas persoona, Pyhä Henki.

"Jahas.....että neitseestä.......ja isä on isän kolmas persoona...aivan....niinpä tietysti, kas kun en itse ymmärtänyt.....niin että sitten pyhä henki.....kylläpä kyllä."

Tässä vaiheessa ravistan selittäjät irti vaatteistani sekä siirryin syrjemmälle ja katselen enemmän selittäjiä kuin ristiinnaulitsemista. Omituista porukkaa totta totisesti!

2) Täytyy sanoa, että keskustelu oli niin merkillinen kokemus, että koko ristiinnaulitseminen taisi mennä minulta sivu suun. Ällistys oli niin suuri, että en huomannut edes jatkaa uhrien säälimistä.

Mitä haluaisin tehdä? Toimittaa selittäjät hourulaan.

• Alerea

Kyllä varmaan siellä kohtaa heräis halua mennä pelastamaan syytön ristiinnaulittava. Kyllä sen syyllisenkin ristiinnaulitsemisen haluaisin estää. Ehkä en uskaltaisi tehdä mitään, vaikka mieli tekis.

Jos olisin paikan päällä, kertomasi juttu vaatis aika paljon sulattamista. En usko että menis siitä paikasta jakeluun. Pitäis varmaan vähän nipistellä itseään. Hidasälyisenä ihmisenä olisin aika puulla päähän lyöty näkemästäni ja kuulemastani. Oletetaan siis, etten olisi kuullut Jeesuksen aiemmista tekemisistä ja puheista mitään.

Näin jälkeenpäin on ollut helppo omaksua koko kristinuskon ydinsanoma, kun on kuullut sen kokonaisuutena. Siihenhän olis liitetty siinä vaiheessa jo ylösnousemuskin.

• hyvä tyttö

Kun olet paikalla, sinulta puuttuu tieto siitä, mitä nyt asiasta ajatellaan. Sinulta puuttuu vuoden 1993? Raamattu. Katso ristiinnaulitsemista ja elä siinä mukana kuin olisit elänyt silloin kun se tapahtui. (jos tapahtui)

• Thronos

Saavun paikalle jossa kolmea ihmistä naulataan elävältä puuhun kiinni. Mitä tunteita minussa herää? Kauhu, järkytys, inho, epäusko, viha naulaajia kohtaan. Viis siitä mihin ne ihmiset ovat syyllistyneet, tuollainen rangaistus on makaaberi ja julma joka tapauksessa. Myös ihmisten pilkka järkyttää, on uskomatonta että joku voisi olla niin tunteeton että pilkkaa noin julmalla tavalla kidutettavaa ihmistä.

Mitä haluaisin tehdä? Haluaisin keskeyttää rangaistuksen ja haukkua naulaajat ja pilkkaajat pataluhaksi.

Sitten joku kertoo että yksi miehistä naulataan lankkuun siksi että minä eläisin ikuisesti. Hei hetkinen, olenko ikinä pyytänyt elää ikuisesti? Tässä on nyt joku tosi paha väärinkäsitys. Ikuinen elämä on kauhistuttava ajatus, yhtä kauhistuttava kuin tuo ihmisten elävältä naulaaminen. Kuka edes voi keksiä tällaisia järjettömyyksiä?

Ai sen miehen isä? Siis isä haluaa naulauttaa poikansa? Missä se isä itse on, ja millä oikeudella hän tekee pojalleen jotakin noin kauheaa asian vuoksi jota ainakaan minä en edes tahdo? Miksei minulta ole kysytty mitään?

Ai että poika on neitseestä syntynyt mutta oma isänsä ja samalla jokin Henki? Valtava huojennus valtaa mieleni. Tämä ei voi olla totta. Olenkin nähnyt vain kamalaa painajaisunta.

• hyvä tyttö

"Tämä ei voi olla totta. Olenkin nähnyt vain kamalaa painajaisunta." Samaa toivon myös minä, mutta pahoin pelkään, että moni toivoo sen olevan totta. Ainakin moni uskoo sen olevan totta.

• Kysyn että mistä minäkin saan vasaran ja nauloja.

• "kirkonmies"

vasaran ja nauloja.

Tule ne hakemaan sieltä minne sanoit ; Mie ei o valmis.

• "kirkonmies" kirjoitti:

vasaran ja nauloja.

Tule ne hakemaan sieltä minne sanoit ; Mie ei o valmis.

Täh? Laita korkki kiinni, arki alkaa.

• "kirkonmies"
        belial_666 kirjoitti:

Täh? Laita korkki kiinni, arki alkaa.

Pitäisi sinun muistaa minne viestisi jätit ?

Korkkia en avannutkaan uutenavuotena.

• "kirkonmies"

Ei sitten olemme samaa mieltä asiasta ,jotta emme halua naulata ketään ristinpuuhun,- EIHÄN ?

Se ristiinaulitseminen oli Rooman yleinen teloituskeino ja ihmisten pelottelu Rooman järjestyksen alaisuuteen
        Jaturhaan sen kerron nyt miksi Jeesus joutui tuomiolle.

• Kössönöm
        "kirkonmies" kirjoitti:

Ei sitten olemme samaa mieltä asiasta ,jotta emme halua naulata ketään ristinpuuhun,- EIHÄN ?

Se ristiinaulitseminen oli Rooman yleinen teloituskeino ja ihmisten pelottelu Rooman järjestyksen alaisuuteen

"Se ristiinaulitseminen oli Rooman yleinen teloituskeino ja ihmisten pelottelu Rooman järjestyksen alaisuuteen"

- Tarinassa sanotaan että jumala antoi ainokaisen poikansa, joten älä sinä ala roomalaisia syyttelemään.

Mitähän helevettiä sinä sekopää lässytät?

Musta alkaa tuntua että mä haluaisin naulata sut ristille.

"Christs may come and Christs may go but Caesar is forever!"

Huomasin tuossa pienen samankaltaisuuden Rooman mahtavan valtakunnan ja erään toisen mahtikoneiston välillä:

>>Se ristiinaulitseminen oli Rooman yleinen teloituskeino ja ihmisten pelottelu Rooman järjestyksen alaisuuteen

• "kirkonmies"
        Kössönöm kirjoitti:

"Se ristiinaulitseminen oli Rooman yleinen teloituskeino ja ihmisten pelottelu Rooman järjestyksen alaisuuteen"

- Tarinassa sanotaan että jumala antoi ainokaisen poikansa, joten älä sinä ala roomalaisia syyttelemään.

mutta ilman tarinaa sanotaa jotta juutalaisilla ei ollut tuomiovaltaa ,vain Roomalaisilla oli koska juutalaiset olivat menettäneet maallisen vallanpidon roomalaisillen, 63 eaa.
        Juutalaisten papiston oli saatava osoitetuksi Jeesuksen syyllisyys ,mutta Pilatus, Pontuis ei havainnut Jeesuksessa sellaista syytä josta Rooman lakien mukaan olisi voinut langettaa kuoleman tuomion ,mutta hän heikkotahtoisuuttaan alistui juutalaisen papiston painostuksen alla ja Papiston agiteeraamat ihmiset huusivat toisen kapinoitsijan vapaaksi ja lahkosaarnaaja Jeesus joutui tapetuksi,Jumalanpilkasta,juutalaisen uskonnon häpäisemisestä ja juutalaisten kuninkaana Jeesus tuomittiin ristiinaulittavaksi.

• "kirkonmies"
        belial_666 kirjoitti:

Mitähän helevettiä sinä sekopää lässytät?

Musta alkaa tuntua että mä haluaisin naulata sut ristille.

"Christs may come and Christs may go but Caesar is forever!"

Oletko sinä juutalainen pappi vai Rooman sotilas harhaluulossasi?

• "kirkonmies"
        Phoebus kirjoitti:

Huomasin tuossa pienen samankaltaisuuden Rooman mahtavan valtakunnan ja erään toisen mahtikoneiston välillä:

>>Se ristiinaulitseminen oli Rooman yleinen teloituskeino ja ihmisten pelottelu Rooman järjestyksen alaisuuteen

ihmisten pelkoihin kuuluva.

mm, hätäkasteessa kuoleva lapsi on pelastettu kadotukseen joutumiselta.
        ( mutta tietenkin vain uskon mukaan.)

mutta ilman tarinaa sanotaa jotta juutalaisilla ei ollut tuomiovaltaa ,vain Roomalaisilla oli koska juutalaiset olivat menettäneet maallisen vallanpidon roomalaisillen, 63 eaa.
        Juutalaisten papiston oli saatava osoitetuksi Jeesuksen syyllisyys ,mutta Pilatus, Pontuis ei havainnut Jeesuksessa sellaista syytä josta Rooman lakien mukaan olisi voinut langettaa kuoleman tuomion ,mutta hän heikkotahtoisuuttaan alistui juutalaisen papiston painostuksen alla ja Papiston agiteeraamat ihmiset huusivat toisen kapinoitsijan vapaaksi ja lahkosaarnaaja Jeesus joutui tapetuksi,Jumalanpilkasta,juutalaisen uskonnon häpäisemisestä ja juutalaisten kuninkaana Jeesus tuomittiin ristiinaulittavaksi.

Eiköhän Kössönömi tarkoittanut sitä, että se oli jumalan päätös, että poikaa pitää rankaista. Roomalaiset nyt vaan sattuivat olemaan se instrumentti (väline), jota se jumala käytti rankaisemisen toimeenpanossa.

Ja sitten lisäksi Pilatus ei tuominnut pojua juutalaisten mieliksi, vaan järjestyksen palauttamiseksi. Itse asiassa teko oli suunnattu myös papistoa vastaan loukkaamalla heitä sillä juutalaistenkuningas-lapulla.

Ristiinnaulitsemisen syy ei totta totisesti ollut juutalaisten jumalien pilkkaaminen eikä juutalaisen uskon häpäisy, vaan nimenomaan järjestyksen ja rauhan ylläpito.

(Niin jos koko juttu on edes totta.)

• "kirkonmies"
        Phoebus kirjoitti:

Eiköhän Kössönömi tarkoittanut sitä, että se oli jumalan päätös, että poikaa pitää rankaista. Roomalaiset nyt vaan sattuivat olemaan se instrumentti (väline), jota se jumala käytti rankaisemisen toimeenpanossa.

Ja sitten lisäksi Pilatus ei tuominnut pojua juutalaisten mieliksi, vaan järjestyksen palauttamiseksi. Itse asiassa teko oli suunnattu myös papistoa vastaan loukkaamalla heitä sillä juutalaistenkuningas-lapulla.

Ristiinnaulitsemisen syy ei totta totisesti ollut juutalaisten jumalien pilkkaaminen eikä juutalaisen uskon häpäisy, vaan nimenomaan järjestyksen ja rauhan ylläpito.

(Niin jos koko juttu on edes totta.)

Juutalaisen uskonnon ja pyhän henkilön pilkasta oli ankarin rangaistus kuolemantuomio,onko todellakin jäänyt epäselväksi miksi roomalaiset sotilaat tappoivat Jeesus Nasaretilaisen (jos tappoivat laisinkaan).

Juutalainen papistohan etsi syytä miten saada Jeesus syytteeseen, Jeesus varasti aasin ja hänen kannattajansa lauloivat Hoosianna hymniä ( Joka on alunperin Daavidin/ pojan , - Salomon ylistyslauluja)
        Jeesus meni temppeliin ja kaateli kyyhkysten myyjien pöydät ja huusi " Minun ISÄNI talosta ootte tehneet markkinapaikan,Jeesus kapinoi julkisesti juutalaisten uskontoa ja papistoa vastaan ja nämä halusivat tappaa Jeesuksen ,- Jeesus tiesi jo kohtalonsa Getsemanen yössä ja hänen syyllisyytensä oli kasvanut niin suureksi jotta hän käski Juudaksen mennä ilmoittamaan hänen olinpaikkansa ,Juudas teki työtä käskettyään ja moiskautti Jeesukselle viimeisen suudelman "Juudaksen suudelma" ja niin Sanheribin eteen Jeesuksen matka alkoi.
        Ja onhanse totta jotta kun hullut uskovaiset jotain alkavat vaatia niin kohta jonkun kaula katkaistaan ,poltetaan noitana ,ristiinaulitaan Roomalaisen käytännön mukaan,kivitetään tai muutoin toimitetaan pois päiviltä.Mutta jos uskonnon valta on vähäinen eihe pysty noita aikeitaan toteuttamaan.

Siis juutalainen papisto oli päääsyyllinen Jeesus Ihmisen rääkkäämiseen.

• Kössönöm
        "kirkonmies" kirjoitti:

Joka tapauksessa tarinassa sanotaan "jumala antoi ainokaisen poikansa", joten miksi roomalaisia syyttelet tai ketään muutakaan. Syyttele sitä jahveasi, jos jotain syytellä haluat.

Oletko sinä juutalainen pappi vai Rooman sotilas harhaluulossasi?

Äläpä projisoi omia identiteettiongelmias minuun.

Mulla ei oo omasta olevaisuudestani mitään harhaluuloja.

• Kössönöm
        "kirkonmies" kirjoitti:

Juutalaisen uskonnon ja pyhän henkilön pilkasta oli ankarin rangaistus kuolemantuomio,onko todellakin jäänyt epäselväksi miksi roomalaiset sotilaat tappoivat Jeesus Nasaretilaisen (jos tappoivat laisinkaan).

Juutalainen papistohan etsi syytä miten saada Jeesus syytteeseen, Jeesus varasti aasin ja hänen kannattajansa lauloivat Hoosianna hymniä ( Joka on alunperin Daavidin/ pojan , - Salomon ylistyslauluja)
        Jeesus meni temppeliin ja kaateli kyyhkysten myyjien pöydät ja huusi " Minun ISÄNI talosta ootte tehneet markkinapaikan,Jeesus kapinoi julkisesti juutalaisten uskontoa ja papistoa vastaan ja nämä halusivat tappaa Jeesuksen ,- Jeesus tiesi jo kohtalonsa Getsemanen yössä ja hänen syyllisyytensä oli kasvanut niin suureksi jotta hän käski Juudaksen mennä ilmoittamaan hänen olinpaikkansa ,Juudas teki työtä käskettyään ja moiskautti Jeesukselle viimeisen suudelman "Juudaksen suudelma" ja niin Sanheribin eteen Jeesuksen matka alkoi.
        Ja onhanse totta jotta kun hullut uskovaiset jotain alkavat vaatia niin kohta jonkun kaula katkaistaan ,poltetaan noitana ,ristiinaulitaan Roomalaisen käytännön mukaan,kivitetään tai muutoin toimitetaan pois päiviltä.Mutta jos uskonnon valta on vähäinen eihe pysty noita aikeitaan toteuttamaan.

Tarinan mukaan jumala antoi, siis ANTOI, ainokaisen poikansa. Ihan turhaan siinä jänkkäät, koska näin se kristinopin mukaan menee.

• "kirkonmies"
        Kössönöm kirjoitti:

Tarinan mukaan jumala antoi, siis ANTOI, ainokaisen poikansa. Ihan turhaan siinä jänkkäät, koska näin se kristinopin mukaan menee.

Katsoskun Jeesus ei siinnyt Pyhästä Hengestä, EI ,ei ja vieläkerran ei.

Jumala ei silloin myöskään antanut !
        Vaikka väität jotta antoi;
        >>Tarinan mukaan jumala antoi,,,,>>>

• "kirkonmies"
        Kössönöm kirjoitti:

Joka tapauksessa tarinassa sanotaan "jumala antoi ainokaisen poikansa", joten miksi roomalaisia syyttelet tai ketään muutakaan. Syyttele sitä jahveasi, jos jotain syytellä haluat.

Koska sehän on juutalaisten kansallis Jumalan nimi.
        Kuten thuur ,tori , ukko.

Kuten me tiedämme Jumalat eivät tee mitään,ne ovat kaikki ihmisten luomia epäjumalia kuten Herra ,Sebaot, Baal,Jeesu,Zeus ,Hermes,Artemis,Is,Ra, El, Allah,Budha,,,.

Joten juutalaiset ja roomalaiset tappoivat juutalaisen Jeesuksen .

• "kirkonmies"
        belial_666 kirjoitti:

Äläpä projisoi omia identiteettiongelmias minuun.

Mulla ei oo omasta olevaisuudestani mitään harhaluuloja.

ja totea oletko olemassa vai et ?

>>Juutalaisen uskonnon ja pyhän henkilön pilkasta oli ankarin rangaistus kuolemantuomio,onko todellakin jäänyt epäselväksi miksi roomalaiset sotilaat tappoivat Jeesus Nasaretilaisen (jos tappoivat laisinkaan).

ja totea oletko olemassa vai et ?

Jospa sinä vajakki tuon turhan lässyttämisen sijaan vaikka vetäisit ittes kiikkuun. Tulis maailmasta vähän parempi paikka.

• "kirkonmies"
        belial_666 kirjoitti:

Jospa sinä vajakki tuon turhan lässyttämisen sijaan vaikka vetäisit ittes kiikkuun. Tulis maailmasta vähän parempi paikka.

Nipistä nyt persposkesta ja kerro ootko olemassa?

• Dara

"1. Mitä ajatuksia ja tunteita sinussa herää, kun katsot heitä ristillä ja ympärillä olevia ihmisiä, jotka pilkkaavat keskimmäistä miestä? Mitä haluaisit tehdä?"

Tuntisin tyrmistystä, suuttumusta ja voimatonta raivoa. Päättäisin ottaa heti yhteyttä YK:hon ja Amnestyyn ja varmasti myös Euroopan unionin ihmisoikeustahoihin, jotta ne käyttäisivät vaikutustavaltaansa sen suhteen, että moinen barbaarinen ja epäinhimillisen julma rangaistuskäytäntö poistuisi. Jos suuttumukseltani ja tyrmistykseltäni muistaisin, ottaisin valokuvia tilanteesta todistusaineistoksi, joilla vavahduttaa maailma tajuamaan mitä tuolla tapahtuu.

"Sinulle kerrotaan, että keskellä oleva mies on syytön. Sinulle kerrotaan myös, että hänen isänsä on päättänyt ristiinnaulita poikansa, jotta sinä saisit iankaikkisen elämän."

????? Mitä ihmettä? Onko se isä ihan sekopää?? Miksei sitä isää suljeta mielisairaalaan? Enhän minä edes tunne koko tyyppejä, ei minun vuokseni ketään tarvitse taikka edes saa tappaa! Ei minua kiinnosta ikuisesti elää!! Lopettakaa heti!!

"Seuraavaksi sinulle kerrotaan, että mies ei ole oikeasti poika vaan hän onkin isä itse toisessa roolissa. Vielä saat kuulla, että mies, joka ristillä on, on syntynyt neitseestä, mutta kuitenkin hänen isä on isän kolmas persoona, Pyhä Henki."

TÄÄääääähhhhh?????? Tässä vaiheessa varmaan pyytäisin jotakuta soittamaan ambulanssin paikalle: jompikumpi, joko kertoja tai minä, on nyt päästään seonnut ja pahemman kerran...

"Sinulle sanotaan, jos haluat saada anteeksi pahat tekosi, ja saada iankaikkisen elämän hänen isänsä lähellä, sinun on uskottava, että isä, joka poikansa nyt uhraa, on rakastava isä ja sinun on kunnioitettava ja palveltava häntä."

Minä en voisi tuntea mitään muuta kuin halveksuntaa noin toiminutta miestä kohtaan, joten luonnollisestikin suoralta kädeltä toteaisin, etten edes harkitse ikuista elämää moisen raakalaismaisen isän rinnalla. Minusta oman lapsensa uhraaminen on tosi omituista rakkautta.

"Hän päättää pääsetkö taivaaseen ja saat iankaikkisen elämän, mutta sen tietää vain yksin hän. Vaikka uskot häneen, hän voi tuomita sinut iankaikkiseen kadotukseen, mutta uskoamalla mahdollisuutesi paranevat. Sinun tulee kiittää häntä siitä, että hän uhrasi poikansa eli itsensä."

Jospa tehdään niin, että minä elän elämäni mahdollisimman kaukana tuollaisesta isästä ja "muka rakkaudestaan". Sitten kun elämäni päättyy, tehköön se tyyppi mitä parhaaksi katsoo, mutta minä en voi antaa hyväksyntääni raakalaisteoille ja murhille.

"Silloin kuulet miehen huutavan: "Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?""

Minä rupeaisin varmaan itkemään. Niin hirveää sääliä ja myötätuntoa tuntisin häntä kohtaan ja niin voimatonta raivoa hänen isäänsä kohtaan.

Sen tiedän, että ainakin kerran jossain vaiheessa oksentaisin, luultavasti useammankin kerran.

• hyvä tyttö

Monenlaisia ajatuksia ja tunteita heräsi.

jatkokysymys jos jaksatte.

Olisiko Jumalalla ollut muita vaihtoehtoja kuin uhrata oma poika siis itsensä? Oliko kyse itsemurhasta vai uhraamisesta?

Miksi Jeesus huusi ristillä, jumalani, jumalani miksi minut hylkäsit?

• No totta kai sillä olisi ollut, sehän pn kaikkivoipa, kuulemma.

Ja mikään uhraushan se ei ollut. Jeesus (eli jumaluuden kolmasosa) otti kolmen päivän torkut ja nyt voi hyvin taivaassa.

Ei paljon typerämpää satua ole kuin kristinopin sekopäiset tarinat.

• "Miksi Jeesus huusi ristillä, jumalani, jumalani miksi minut hylkäsit?"

-Siksi, että Jeesus kuvitteli olevansa Jumalan valittu, messias. Hän ei kuvitellut olevansa jumala. Kaikki viittaukset Jeesuksen jumaluuteen ovat myöhempää keksintöä.

• "Miksi Jeesus huusi ristillä, jumalani, jumalani miksi minut hylkäsit?"

Tässä tulee itseasiassa vastaan yksi kristinuskon ongelmista. Kristityt ilmeisesti aika yksimielisesti näkevät asian niin että Jumalan poika, Jeesus on ollut olemassa aikojen alusta asti. Mutta jos kertomusta Jeesuksesta tarkastellaan, vaikuttaa siltä että Jeesus on kokonaan uusi persoona, uusi olento jolla ei ole minkäänlaista muistikuvaa tapahtumista ennen hänen syntymäänsä.

Teknisesti Jeesus voidaan pitää täysin ihmisenä taivaaseen nousemiseensa asti ja vasta sen jälkeen Jeesuksesta tuli osa pyhää kolminaisuutta. Jeesuksella toki oli eläessään hyvin vahva yhteys Jumalaan mutta Jumalan kolmas persoona hän ei missään nimessä voinut olla.

"Olisiko Jumalalla ollut muita vaihtoehtoja kuin uhrata oma poika siis itsensä?"

Jumalalla AINA pitäisi olla muita vaihtoehtoja kuin uhrata oma poikansa, Jumala on kaikkivoipa ja hänelle kaikki on mahdollista. Jos näin ei ole, Jumala valehtelee Raamatussa todellisesta olemuksestaan, tämä vie pohjan pelastusvarmuudelta ja ylipäänsäkin siltä että Jumala aina voittaisi tai edes olisi moraalisesti luotettava taho. Kaikkivoipa Jumala uhraa aina vain omasta tahdostaan, huvikseen.

• rose18

noh mutta suuret puheet, pienellä miehellä.. vie surmioon..

• >>Olisiko Jumalalla ollut muita vaihtoehtoja kuin uhrata oma poika siis itsensä?>Oliko kyse itsemurhasta vai uhraamisesta?>Miksi Jeesus huusi ristillä, jumalani, jumalani miksi minut hylkäsit?

• vastarantalainen

Jumala hylkäsi Jeesuksen, koska hänet tehtiin synniksi.Jeesus kuoli meidän syntiemme tähden, meidän ei enää tarvitse, olemme saaneet armon, se on vain otettava vastaan, niinkuin lahja otetaan vastaan. Se ei maksa mitään sinun ei tarvitse tehdä mitään, ( sinä et voi tehdä mitään, Jeesus teki KAIKEN) se on LAHJA ja siksi sitä ei tarvitse ansaita. Kiitos riittää, ja usko siihen , että sinun syntisi on sovitettu. Sinusta on maksettu täysi hinta. Velkakirjan alla on Jumalan vaatima veren merkki, Jeesuksen synnittömän veren ja se riittää joka ikisen syntien sovitukseksi niin kauan kuin maailma seisoo. Muita vaihtoehtoja ei ole, koska" kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla". Sinä et yhäkkään ymmärrä. Se, joka ei ole syntiä tehnyt, ei voi kuolla. Kuolemalla ei Raamatussa tarkoiteta ruumiin kuolemaa (liha , luut, veri), vaan hengen kuolemaa, ikuista eroa Jumalasta, joka taas on ikunen "elämä" kadotuksessa,siellä ei ole mitään hyvää, koska Jumala on kaiken hyvän antaja. Jeesus oli 100%:nen Jumala ja 100%:nen ihminen, mutta vailla syntiä. Luuletko sinä, ettei Jumala tiedä, mikä on oikein ,ja mitä hän tekee? Hänen tekojensa motiivi on AINA rakkaus, koska hän on rakkaus. Mitä on jumalallinen rakkaus on luettavissa Korinttilaiskirje 13:toista.

• vastarantalainen
        shadowself kirjoitti:

"Miksi Jeesus huusi ristillä, jumalani, jumalani miksi minut hylkäsit?"

Tässä tulee itseasiassa vastaan yksi kristinuskon ongelmista. Kristityt ilmeisesti aika yksimielisesti näkevät asian niin että Jumalan poika, Jeesus on ollut olemassa aikojen alusta asti. Mutta jos kertomusta Jeesuksesta tarkastellaan, vaikuttaa siltä että Jeesus on kokonaan uusi persoona, uusi olento jolla ei ole minkäänlaista muistikuvaa tapahtumista ennen hänen syntymäänsä.

Teknisesti Jeesus voidaan pitää täysin ihmisenä taivaaseen nousemiseensa asti ja vasta sen jälkeen Jeesuksesta tuli osa pyhää kolminaisuutta. Jeesuksella toki oli eläessään hyvin vahva yhteys Jumalaan mutta Jumalan kolmas persoona hän ei missään nimessä voinut olla.

"Olisiko Jumalalla ollut muita vaihtoehtoja kuin uhrata oma poika siis itsensä?"

Jumalalla AINA pitäisi olla muita vaihtoehtoja kuin uhrata oma poikansa, Jumala on kaikkivoipa ja hänelle kaikki on mahdollista. Jos näin ei ole, Jumala valehtelee Raamatussa todellisesta olemuksestaan, tämä vie pohjan pelastusvarmuudelta ja ylipäänsäkin siltä että Jumala aina voittaisi tai edes olisi moraalisesti luotettava taho. Kaikkivoipa Jumala uhraa aina vain omasta tahdostaan, huvikseen.

Kyllä Jeesus tietää ja tiesi olotilansa ennen syntymäänsä. Hän keskusteli kirkastusvuorella Mooseksen ja Elian kanssa. Sen näkivät myös 2 opetuslasta, Pietari ja (oliko se nyt) Jakob vai Johannes. Raamattu on sellainen kirja, jossa on aina todistajia, ainakin 2. Jos hän ei olisi ollut taivaassa ennen syntymäänsä ihmiseksi, kuinka hän olisi voinut heidät tuntea? Jumala on kaikkivoipa, kuinka hän muuten olisi voinut ottaa pois koko maailman synnit? Jumala ei tee mitään vain huvikseen,hän tekee kaiken rakkaudesta luomaansa ihmistä kohtaan. hän on "moraalisesti" luotettava taho, koska todellinen rakkaus EI ole moraalitonta ja Raamatunmukaan Jumala on rakkaus. Jeesus on osa Pyhää Kolminaisuutta koko ajan. Kun hän nousi Jordanista kasteensa jälkeen, Johannes näki Pyhän hengen laskeutuvan hänen ylleen, ja taivaasta kuului ääni:"Tämä on minun rakas poikani, kuulkaa häntä!" Ylipapillisessa puheessaan Jeesus sanoo isän olevan hänessä ja hänen Isässä, koska Isä ja Hän ( Jeesus) ovat yksi. Lopeta viisastelu.Lue Raamattu,puhu sitten!

• Kössönöm
        vastarantalainen kirjoitti:

Kyllä Jeesus tietää ja tiesi olotilansa ennen syntymäänsä. Hän keskusteli kirkastusvuorella Mooseksen ja Elian kanssa. Sen näkivät myös 2 opetuslasta, Pietari ja (oliko se nyt) Jakob vai Johannes. Raamattu on sellainen kirja, jossa on aina todistajia, ainakin 2. Jos hän ei olisi ollut taivaassa ennen syntymäänsä ihmiseksi, kuinka hän olisi voinut heidät tuntea? Jumala on kaikkivoipa, kuinka hän muuten olisi voinut ottaa pois koko maailman synnit? Jumala ei tee mitään vain huvikseen,hän tekee kaiken rakkaudesta luomaansa ihmistä kohtaan. hän on "moraalisesti" luotettava taho, koska todellinen rakkaus EI ole moraalitonta ja Raamatunmukaan Jumala on rakkaus. Jeesus on osa Pyhää Kolminaisuutta koko ajan. Kun hän nousi Jordanista kasteensa jälkeen, Johannes näki Pyhän hengen laskeutuvan hänen ylleen, ja taivaasta kuului ääni:"Tämä on minun rakas poikani, kuulkaa häntä!" Ylipapillisessa puheessaan Jeesus sanoo isän olevan hänessä ja hänen Isässä, koska Isä ja Hän ( Jeesus) ovat yksi. Lopeta viisastelu.Lue Raamattu,puhu sitten!

"Raamattu on sellainen kirja, jossa on aina todistajia, ainakin 2."

- "Mooseksen kuolema
        1 Mooses nousi Moabin tasangolta Nebonvuorelle, Pisgan huipulle, joka on Jordanin itäpuolella vastapäätä Jerikoa. Herra näytti hänelle koko maan: Gileadin, Danin, 2 Naftalin, Efraimin ja Manassen alueet ja koko Juudan maan läntiseen mereen saakka, 3 Negevin sekä Jordanin alangon, sen syvänteen, joka ulottuu Jerikosta, Palmukaupungista, Soariin asti. 4 Herra sanoi Moosekselle: "Tämä on se maa, josta olen puhunut Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille ja jonka olen vannonut antavani heidän jälkeläisilleen. Minä olen antanut sinun nähdä sen, mutta sinä et pääse sinne."

5 Mooses, Herran palvelija, kuoli Moabin maassa, kuten Herra oli määrännyt. 6 Herra hautasi hänet laaksoon, joka on Bet-Peorin lähellä Moabissa, mutta kukaan ei tähän päivään mennessä ole saanut tietää hänen hautansa paikkaa. 7 Mooses oli kuollessaan sadankahdenkymmenen vuoden ikäinen, mutta hänen näkönsä ei ollut hämärtynyt ja hän oli vielä täysissä voimissaan."

- Herää kysymyksiä, joihin uskovaiset ehkä haluavat vastata.

1. Mistä tämän tarinan kirjoittaja tiesi, mitä vuorella oli tapahtunut, koska Mooses meni sinne yksin?

2. Mistä tarinan kirjoittaja tiesi, mitä jumala oli sanonut?

3. Mistä kirjoittaja tiesi kuka oli Mooseksen haudannut?

4. Miten on selitettävissä, että Mooses, vaikkakin jo "iäkäs", mutta tarinan mukaan täysissä voimissaan, kuoli ykskaks? jumalan kuolemantuomio nöyrälle palvelijalleen?

5. Mistä kirjoittaja tietää edes sen laakson nimen, johon Mooses väitetään haudatun, jos ei hautaa ole koskaan löydetty?

- Tähän juttuun en ole yrityksistäni huolimatta koskaan saanut järjellistä vastausta.

• Miksi Jeesus koki Jumalan hylkäävän Hänet? Koska Hänet tehtiin synniksi. Jeesus koki ihmisenä totaalihylkäämisen. Hänet annettiin uhriksi. Voisi kai ajatella, että hetkeksi paholainen sai selkävoiton. Mutta vain hetkeksi, sillä Jeesus voitti kuoleman ylösnousemuksessaan ja sovitti synnit kuolemallaan. Lopullinen selättäjä oli siis Poika eikä Vastustaja. Kyllä kai tuollaisen kokemuksen uhrina yksi jos toinenkin vaikeroisi isänsä hylkäämistä.

Henna-Mari
        Erityisnuorisotyö

• Tuossa välähti mieleen, että ristiinnaulitun kysymys oli aika merkillinen.

Siinähän kysytään miksi. Siis syytä siihen mitä on tapahtunut.

Luulisi, että jumalan osa olisi sanonut lopuille osille että älkää hylätkö minua tai jotain vastaavaa!

Nyt vaikuttaa siltä, että ristillä oleva jumalan osa ei tiedä tuon taivaallistakaan toisten jumalanosien aikeista. Huiputettiinko kiesus ristille kertomatta kaikkea mitä hänelle on suunniteltu tehtäväksi? Eikös niiden osien pitänyt olla yhtä, ja vielä kaikkitietäviä. Miksi kaikkitietävä ryhtyy kyselemään? Eikö se tiedäkkään kaikkea?

Outo juttu tosiaan.

• kuunteleva_kirkko kirjoitti:

Miksi Jeesus koki Jumalan hylkäävän Hänet? Koska Hänet tehtiin synniksi. Jeesus koki ihmisenä totaalihylkäämisen. Hänet annettiin uhriksi. Voisi kai ajatella, että hetkeksi paholainen sai selkävoiton. Mutta vain hetkeksi, sillä Jeesus voitti kuoleman ylösnousemuksessaan ja sovitti synnit kuolemallaan. Lopullinen selättäjä oli siis Poika eikä Vastustaja. Kyllä kai tuollaisen kokemuksen uhrina yksi jos toinenkin vaikeroisi isänsä hylkäämistä.

Henna-Mari
        Erityisnuorisotyö

On vähän vaikea seurata keskustelua, koska tuntuu siltä että en oikein täysin ymmärrä kristinuskoisten erilaisia kielikuvia.

Tuntuu oudolta esimerkisi, kun ylistetään jonkun hahmon synnittömyyttä ja sitten sama tyyppi onkin tehty synniksi. Vielä lisää hämmentää se, että jumalolennon ei huhujen mukaan pitäisi kestää synnin hiventäkään ja nyt se onkin itse puhdasta syntiä. Kolminaisuuden mukaanhan kukin on oma persoonansa, mutta ne ovat myös kaikki yhtä. Silloinhan jos yksi on syntiä, niin kaikki muutkin ovat yhdessä syntiä.

• hvyä tyttö

"Vanhempi tytär sanoi nuoremmalle: "Isä alkaa tulla vanhaksi, eikä maassa ole yhtään miestä, joka voisi tulla ottamaan meidät vaimokseen yleisen tavan mukaisesti. Juotetaan isälle viiniä ja maataan hänen kanssaan, että saisimme isämme avulla lapsia ja sukumme säilyisi." Illalla he juottivat viiniä isälleen, ja vanhempi makasi isänsä kanssa, eikä Loot huomannut, milloin tytär tuli hänen viereensä ja milloin hän lähti. Seuraavana päivänä vanhempi sanoi nuoremmalle: "Minä makasin eilisiltana isän kanssa. Juotetaan hänelle viiniä tänäkin iltana, ja mene sinä nyt makaamaan hänen kanssaan, että saisimme isämme avulla lapsia ja sukumme säilyisi." Ja he juottivat sinäkin iltana viiniä isälleen, ja nuorempi meni makaamaan hänen kanssaan, eikä Loot huomannut, milloin tytär tuli hänen viereensä ja milloin hän lähti.
        Niin Lootin molemmat tyttäret tulivat raskaaksi isästään. Vanhempi synnytti pojan ja antoi hänelle nimeksi Moab*; hänestä tuli nykyisten moabilaisten kantaisä. Nuorempi synnytti hänkin pojan ja antoi tälle nimeksi Ben-Ammi*; hänestä tuli nykyisten ammonilaisten kantaisä."

Keitä ovat ne vähintäin 2 todistajaa tässä tarinassa? Tyttäret itsekö,koska Loot oli tietämätön?

Mitä sillä on merkitystä, kuinka monta todistajaa Raamtun tarinassa on paikalla? Jos Raamattu joutui oikeuteen, tulisivatko he todistajiksi? Minä olen ymmärtänyt, että kaikki mikä Raamatussa on kerrottu, on kirjoitettu paljon tapahtumien jälkeen. Olenko taas väärässä?

• hyvä tyttö
        Phoebus kirjoitti:

On vähän vaikea seurata keskustelua, koska tuntuu siltä että en oikein täysin ymmärrä kristinuskoisten erilaisia kielikuvia.

Tuntuu oudolta esimerkisi, kun ylistetään jonkun hahmon synnittömyyttä ja sitten sama tyyppi onkin tehty synniksi. Vielä lisää hämmentää se, että jumalolennon ei huhujen mukaan pitäisi kestää synnin hiventäkään ja nyt se onkin itse puhdasta syntiä. Kolminaisuuden mukaanhan kukin on oma persoonansa, mutta ne ovat myös kaikki yhtä. Silloinhan jos yksi on syntiä, niin kaikki muutkin ovat yhdessä syntiä.

"Silloinhan jos yksi on syntiä, niin kaikki muutkin ovat yhdessä syntiä." Näin se myös minun ymmärrykseni mukaan menee.

Minun on myös vaikea ymmärtää mistä on kyse, kun yksi sanoo yhtä ja toinen toista.

• ateistix
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

Miksi Jeesus koki Jumalan hylkäävän Hänet? Koska Hänet tehtiin synniksi. Jeesus koki ihmisenä totaalihylkäämisen. Hänet annettiin uhriksi. Voisi kai ajatella, että hetkeksi paholainen sai selkävoiton. Mutta vain hetkeksi, sillä Jeesus voitti kuoleman ylösnousemuksessaan ja sovitti synnit kuolemallaan. Lopullinen selättäjä oli siis Poika eikä Vastustaja. Kyllä kai tuollaisen kokemuksen uhrina yksi jos toinenkin vaikeroisi isänsä hylkäämistä.

Henna-Mari
        Erityisnuorisotyö

Tuota soopaa en tajua millään.

• hyvä tyttö

Jumala hylkäsi Jeesuksen, koska hänet tehtiin synniksi.Jeesus kuoli meidän syntiemme tähden, meidän ei enää tarvitse, olemme saaneet armon, se on vain otettava vastaan, niinkuin lahja otetaan vastaan. Se ei maksa mitään sinun ei tarvitse tehdä mitään, ( sinä et voi tehdä mitään, Jeesus teki KAIKEN) se on LAHJA ja siksi sitä ei tarvitse ansaita. Kiitos riittää, ja usko siihen , että sinun syntisi on sovitettu. Sinusta on maksettu täysi hinta. Velkakirjan alla on Jumalan vaatima veren merkki, Jeesuksen synnittömän veren ja se riittää joka ikisen syntien sovitukseksi niin kauan kuin maailma seisoo. Muita vaihtoehtoja ei ole, koska" kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla". Sinä et yhäkkään ymmärrä. Se, joka ei ole syntiä tehnyt, ei voi kuolla. Kuolemalla ei Raamatussa tarkoiteta ruumiin kuolemaa (liha , luut, veri), vaan hengen kuolemaa, ikuista eroa Jumalasta, joka taas on ikunen "elämä" kadotuksessa,siellä ei ole mitään hyvää, koska Jumala on kaiken hyvän antaja. Jeesus oli 100%:nen Jumala ja 100%:nen ihminen, mutta vailla syntiä. Luuletko sinä, ettei Jumala tiedä, mikä on oikein ,ja mitä hän tekee? Hänen tekojensa motiivi on AINA rakkaus, koska hän on rakkaus. Mitä on jumalallinen rakkaus on luettavissa Korinttilaiskirje 13:toista.

"Jumala hylkäsi Jeesuksen, koska hänet tehtiin synniksi."

Miksi Jumala hylkäsi oman poikansa, (itsensä) joka tehtiin synniksi? Kuka hänet teki synniksi?

"Se, joka ei ole syntiä tehnyt, ei voi kuolla." Jeesus oli synnitön ja sitten yhtäkkiä hän onkin syntinen ja kuolee.

"Sinä et yhäkkään ymmärrä." Olet oikeassa.

• hyvä tyttö
        Phoebus kirjoitti:

Tuossa välähti mieleen, että ristiinnaulitun kysymys oli aika merkillinen.

Luulisi, että jumalan osa olisi sanonut lopuille osille että älkää hylätkö minua tai jotain vastaavaa!

Nyt vaikuttaa siltä, että ristillä oleva jumalan osa ei tiedä tuon taivaallistakaan toisten jumalanosien aikeista. Huiputettiinko kiesus ristille kertomatta kaikkea mitä hänelle on suunniteltu tehtäväksi? Eikös niiden osien pitänyt olla yhtä, ja vielä kaikkitietäviä. Miksi kaikkitietävä ryhtyy kyselemään? Eikö se tiedäkkään kaikkea?

Outo juttu tosiaan.

Toivottavasti meidän aikanamme tulee selvyys tähänkin asiaan. On niin ihmeellinen ajatuskuvio.

• Thronos

"Velkakirjan alla on Jumalan vaatima veren merkki, Jeesuksen synnittömän veren ja se riittää joka ikisen syntien sovitukseksi niin kauan kuin maailma seisoo."

Miksi Jumalan on pakko vaatia velkakirjan alle veren merkki? Muistuttaa hassun paljon senaikaisen kulttuurin tapaa uhrata eläimiä. Oliko Jumala siis vain trenditietoinen?

• hyvä tyttö

"Hänen tekojensa motiivi on AINA rakkaus" Jos joutuu kadotukseen, niin onko myös silloin motiivina rakkaus?

• body
        belial_666 kirjoitti:

No totta kai sillä olisi ollut, sehän pn kaikkivoipa, kuulemma.

Ja mikään uhraushan se ei ollut. Jeesus (eli jumaluuden kolmasosa) otti kolmen päivän torkut ja nyt voi hyvin taivaassa.

Ei paljon typerämpää satua ole kuin kristinopin sekopäiset tarinat.

pimeyttä, sillä moiset uhrit ovat typeryyttä. Pakanuuden pimeyteen ja noituuteen moiset menot.
        Kukaan ei vaadi mitään uhria, ja sillä ei mitään saavuteta.
        On vain kuvitteellista touhua, aivan samoin noituus.

• vastarantalainen kirjoitti:

"Kyllä Jeesus tietää ja tiesi olotilansa ennen syntymäänsä."

Löytyisikö mitään näyttöä tästä?

"Hän keskusteli kirkastusvuorella Mooseksen ja Elian kanssa."

Kyseisessä tilanteessa ei ole mikään mikä todistaisi että Jeesuksen tietoisuus olisi ollut olemassa ennen hänen syntymäänsä, lisäksi uusi testamentti on muuten epäluotettavampi ja täynnä kaikenlaisia järjettömyyksiä jotka ovat ristiriidassa vanhan testamentin kanssa.

"Jumala on kaikkivoipa, kuinka hän muuten olisi voinut ottaa pois koko maailman synnit?"

Jos Jumala olisi kaikkivoipa, hänellä ei olisi tarvetta ottaa pois maailman syntejä sillä kaikkivoipan Jumalan läsnäollessa ei voi olla syntiä. Joko kaikkivoipan Jumalan tahto kumoaa koko synnin olemassaolon tai sitten nimenomaan synnin olemassaolo on Jumalan tahdon mukaista, ei ole muita vaihtoehtoja mitä kaikkivoipan Jumalan toimintaan tulee.

"Jumala ei tee mitään vain huvikseen,hän tekee kaiken rakkaudesta luomaansa ihmistä kohtaan."

Olet väärässä, Jumala tekee nimenomaan täysin kaiken huvikseen jos todella on kaikkivoipa olento. Jos näin ei olisi, silloin Jumala ensinnäkin olisi pakotettu olemassaolevaksi (on luotu olento) ja myös jopa puhtaasti tarvitsee meitä ihmisiä, on riippuvainen meistä.

"hän on "moraalisesti" luotettava taho, koska todellinen rakkaus EI ole moraalitonta ja Raamatunmukaan Jumala on rakkaus."

Oletkos nähnyt millaista moraalia moinen Jumala mainostaa? Jumalan moraali on kaukana universaalista, se on selvästi vain mielipide, ei korkein totuus siitä että mikä on oikein ja mikä väärin. Lisäksi todellisen luojan tunnistaa siitä että tämä määrittää moraalin sillä mikä on fyysisesti mahdollista. Ja ihan selvennykseksi, Jumala ehkä voi olla rakkaus mutta hän yhtä paljon myös viha. Jumala yksin voi pelastaa mutta myös vain Jumala voi yksin tuomita, vain hänellä on valta (olettaen että hän todella on kaikkivoipa.

"Jeesus on osa Pyhää Kolminaisuutta koko ajan. Kun hän nousi Jordanista kasteensa jälkeen, Johannes näki Pyhän hengen laskeutuvan hänen ylleen, ja taivaasta kuului ääni:"Tämä on minun rakas poikani, kuulkaa häntä!" Ylipapillisessa puheessaan Jeesus sanoo isän olevan hänessä ja hänen Isässä, koska Isä ja Hän ( Jeesus) ovat yksi. "

Itseasiassa tuo vain kumoaa väitteeni siitä Jeesuksesta tuli korkeampi olento vasta kuolemansa jälkeen. Mikään tuossa ei kuitenkaan viittaa siihen että Jeesus-niminen persoona olisi ollut olemassa ikuisesti. Lisäksi kyseessä on uuden testamentin höpinät joita ei oikeasti kukaan järkevä ihminen voi ottaa tosissaan. Uusi testamentti on liikaa ristiriidassa vanhan testamentin kanssa, kristityillä on kokonaan omat Jumalansa ja saatanansa jotka eivät sovi juutalaiseen käsitykseen samoista asioista.

• body

uhrit ja sovitukset on kaikki, taikuutta, noituutta ja uskonnollista hössötystä jossa järjen käyttö on hukattu.
        Ihminen on ihminen ja siihen mitään uhreja tarvita.

• "kirkonmies"
        Phoebus kirjoitti:

Tuossa välähti mieleen, että ristiinnaulitun kysymys oli aika merkillinen.

Outo juttu tosiaan.

On se niin outojuttu ettei sellaista voi muualla syntyä kuin 2000 vuottavanhassa Kristinuskon harhauskomuksessa ja on tosi kans.

Baal Jumalalle ,Jumala kielsi uhraamasta ihmisiä ja itselleen uhraa Jumal poikansa ,ei todellakaan oudompaa juttua voisi olla.

• acimlai nen
        "kirkonmies" kirjoitti:

On se niin outojuttu ettei sellaista voi muualla syntyä kuin 2000 vuottavanhassa Kristinuskon harhauskomuksessa ja on tosi kans.

Baal Jumalalle ,Jumala kielsi uhraamasta ihmisiä ja itselleen uhraa Jumal poikansa ,ei todellakaan oudompaa juttua voisi olla.

...ajattelua koko kristinuskon sovitusuhrioppi. On se sentään hyvä että ihmiset uskaltavat alkaa kyseenalasitamaan näitä asioita vaikka kirkko on niitä iskostanut mieliimme sukupolvesta toiseen.

• acimlai nen
        Phoebus kirjoitti:

..on huterista aineksista kyhätty ja sen ideat sojottavat eri suuntiin kuin risut harakanpesässä. Sitten niitä yritetään sovittaa väkisin yhteen. Esimerkiksi Eeva sai synnistä rangaistuksen, nimittäin kivulla synnyttämisen, mutta Jeesus tuli ja sovitti synnit. Montako "eevaa" tiedät jotka synnyttävät täysin kivutta, eli joiden synnit on käytännössä todellisesti näin sovitettu?
        Kristinusko vetaisee tähän tietysti että se syntien sovitus tarkoittaa ettei joudu tätä maanpäällistä helvetiiä pahempaan, ja vieläpä ikuisesti kestävään helvettiin.

Täällä erilainen näkökulma sovitusasiaan:

http://books.google.fi/books?id=6Pz2yK7-v18C&am...iden oppikurssi johdanto&f=false

• "kirkonmies"
        acimlai nen kirjoitti:

...ajattelua koko kristinuskon sovitusuhrioppi. On se sentään hyvä että ihmiset uskaltavat alkaa kyseenalasitamaan näitä asioita vaikka kirkko on niitä iskostanut mieliimme sukupolvesta toiseen.

Monet vain kompastuvat ajattelemaan hyvin lyhytnäköisesti ja pinnallisesti asioita ja siten eivät pääse selvyyteen asioista.

Kristinuskohan on alkanut kehittyä viimeistään 2000 vuotta sitten ja sen ajan uskonnollisiin käsitteisiin noita käsitteitä on verrattava ja sieltälöytyy kaikenlaista ja näkyy selvästi kiristinuskon kehitys ja kopsaaminen muista uskonnoista.
        Joten nimenomaan kyseenalaistakaa kaikki ne asiat jotka synnyttää mielissänne ristiriitaisia ajatuksia .

ÄLKÄÄ USKOKO vaan ottakaa asioista selvää !

• acimlai nen kirjoitti:

..on huterista aineksista kyhätty ja sen ideat sojottavat eri suuntiin kuin risut harakanpesässä. Sitten niitä yritetään sovittaa väkisin yhteen. Esimerkiksi Eeva sai synnistä rangaistuksen, nimittäin kivulla synnyttämisen, mutta Jeesus tuli ja sovitti synnit. Montako "eevaa" tiedät jotka synnyttävät täysin kivutta, eli joiden synnit on käytännössä todellisesti näin sovitettu?
        Kristinusko vetaisee tähän tietysti että se syntien sovitus tarkoittaa ettei joudu tätä maanpäällistä helvetiiä pahempaan, ja vieläpä ikuisesti kestävään helvettiin.

Täällä erilainen näkökulma sovitusasiaan:

http://books.google.fi/books?id=6Pz2yK7-v18C&am...iden oppikurssi johdanto&f=false

Hmmm

Mitähän tuohonkin sanoisi.

>>Kurssin sanelija ei kirjassa esittele itseään, mutta kun kirjaa lukee jonkin verran tulee täysin vakuuttuneeksi, että sanelijana on toiminut sielu, joka eli maapallolla aikoinaan Jeesus Nasaretilaisena.

• rose18

riippumasta ja pyytäisin oikeutta ihmisyydelle.

ketään ei pidä ristiin naulita..
      eikä varsinkaan keskimmäistä koska kukaan ei kuole syntieni tähden , varsinkaan jos jonkun isä sanoo niin..
      sen ei tarvitse kuolla minun rikoksistani tai k'ärsiä koska minä kannan omat kärsimykseni ja kuolen niitten mukana ja kukaan ei tule saamaan ikuista elämää.. kun jää vai muistoihin..

mutta tarinasi alkaa keskeltä niin on vaikea täydellisesti vastata.. koska jos tämä henkilö juuri messias hän itse sitä sanoo ja vastaavasti on valmis kuolemaan..
      vaikka tässä maailmassa pitettäis kitsona.. eli tässä maailmassa messiaat on ihan sairaala hoidossa jos ovat valmiita kuolemaan.

ajatukset siihen aikaan on erit kui tässä aikakaudessa..

• Päkäpääää

AIVAN HULLUA TOUHUA.

USKONNOT KRIMINALISOITAVA ..

• body

mielivaltaa, raakalaismaista tohua ja sitä jatkuu niin kauan kun ihminen tulee typeryyden puusta alas.
      Valta turmelee aina ja ideologinen valta vielä pahemmin, sillä siinä tuohotaan toisinajattelijat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      24
      4152
    2. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      13
      2938
    3. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      11
      1213
    4. Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia

Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.
      Oulainen
      22
      910
    5. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      40
      888
    6. PURRA TULEE !

Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht
      Haapavesi
      117
      753
    7. Minkä vuoksi

Kaivattusi tuntuu niin rakkaalta ❤️
      Ikävä
      37
      734
    8. Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?

Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport
      Ähtäri
      37
      725
    9. Vain 30-40v mies on kuuma

Muut on papparaisia. Näin se vaan menee. Miehelläkin on se paras ikä.
      Ikävä
      104
      667
    10. Mikään ei ole ikuista

Hyvää huomenta. ☕ Susi ulvoo yksin ja tyhjyys kutsuu luokseen.⚜️❄️❤️🥱
      Ikävä
      135
      657
    Aihe