Alkaa hirvittää yrityksen perustaminen

ei taida kannattaa?

Tätä palstaa lukiessa alkaa tuntua pikkuhiljaa sille, että taidankin jättää yrityksen perustamisen sikseen... Olen tehnyt liiketoimintasuunnitelman melkein valmiiksi yritykselle ja minulla on selkeä visio yrityksestäni, sen palveluista jne. Toiminimen haluaisin perustaa, enkä tarvitse mitään suuria pääomia aloittamiseen, korkeintaan jotain pieniä "toimisto"tarvikkeita ja vuokrattavan pienen tilan. Lisäksi itseni kouluttaminen on lähes pakollista, jos meinas, eli siihen tarvitsen myös tulevaisuudessa rahaa.

Olen käynyt kaupallisen alan koulutuksen, ja tehnyt aikoinaan opinnäytetyöni yrityksen perustamisesta joten tiedän kyllä mitä käytännön toimenpiteitä kaikki vaatii. Kuitenkin palstaa lukiessa tulee semmoinen olo, että eihän tässä kenenkään kannata yrittää yhtään mitään... Verottajako vie vähäisetkin varat? Mitenkäs aloitus? Selviänkö ensimmäisestä vuodesta? Entäs jos en saakkaan niin paljon asiakkaita kuin olen laskenut (kukaan ei kiinnostu palveluista)? Kannattaisikohan ryhtyä päätoimiseksi yrittäjäksi heti, jättää päivätyö ja yrittää saada jotain hikisiä tukia? Niilläkään ei taida elää? Mutta ilmeisesti sivutoiminenkaan yrittäjyys ei ole niin selvä homma, kun jos nykyiset työt loppuu niin olen taas puilla paljailla, kun en saa mistään mitään? Mutta onko asia vaan niin, että yrittäjänä sinun on vain suunniteltava ensin koko homma sairaan hyvin ja sitten vain otettava se riski? Ja jos onnistuu, niin sitten voi huokaista ja painaa täysillä hymy naamalla eteenpäin. (Ja jos epäonnistuu, niin tulla sitten tänne valittamaan elämän kurjuutta ja voivottelemaan, kun pitikin ryhtyä.)

Äitini on toiminut yrittäjänä jo yli 15 vuotta ja näin kyllä tiedän, että ainakin hänellä työmäärät ovat aika suuria ja tekee pitkiä päiviä. Hyvin tuntuu kuitenkin pyyhkivän. Asiakkaita riittää vaikka pieni kaupunki onkin...

3

966

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yrittäjänainen

Itse perustin aivan toisenlaisen yrityksen vajaa vuosi sitten, perustin siis kielipalveluita tarjoavan toiminimen. Päätöstä kypsyttelin mielessäni hyvin pitkään. Opintojen alussa, olin aivan varma siitä, ettei minusta ainakaan yrittäjää tule. Jossakin vaiheessa tajusin, että sekin olisi todellinen vaihtoehto, mutta silti kesti yli 5v ennen kuin uskalsin ottaa askeleen yrittäjyyteen. Ymmärrän siis täysin, että sinua pelottaa, mietityttää ja huolestuttaa.

Itse tulin kolme vuotta sitten siihen tulokseen, että perustan firman vasta, kun on vakityö alla. Pelkäsin työttömyyttä niin paljon. Noh, lama tuli, silloinen työpaikka meni alta ja tein edelleen alan hommia freelancerina. Kaikkia töitä ei voinut ottaa vastaan, sillä monet pienet firmat eivät halua palkata ketään pientä projektia varten, ja pimeänäkään en halunnut maksuja. Töitä kuitenkin riitti. Pian siis yrittäjyys tuntui hyvältä vaihtoehdolta. Erona sinun tilanteeseen, minä en tarvinnut suuria investointeja. Minulla löytyi jo tarvittavat työkalut: tietokone, työpöytä, ammattikirjallisuutta jne. kotoa ja tätä työtä varten ei tarvitse toimistotiloja. Lisäksi minulla oli tiedossa useita asiakkaita, joten täysin tyhjän päälle en hypännyt.

Eniten tosiaan pelotti tuo mahdollinen työttömyys, ennen taisi olla niin, että karenssi firman lopettamisen jälkeen oli 6kk. En tiedä, onko tilanne edelleen sama. En ole kuitenkaan ollut päivääkään elämässäni työttömänä, ja olen jo pitkään voinut elättää itseni (ja välissä myös puolisoni) tuloillani. Päätin siis ottaa riskin.

Kohta vuosi takana, eikä (vielä) kaduta! Tässä kuitenkin muutamat konkreettiset neuvot ja kokemukset:

- Hanki jo ennen yrityksen perustamista kunnon kirjanpitäjän. Kysele äidiltäsi, tutuiltasi ja vaikkapa paikallisesta yritysneuvonnasta hyviä kokemuksia. Minä löysin erinomaisen kirjanpitäjän, pienyrittäjä hänkin, joten saan aina henkilökohtaista palvelua ja hinnatkaan eivät hirvitä.

- Verottaja ei todellakaan vie kaikkia rahoja. Älä pidä alveja "omina" rahoina, vaan pidä niitä ainoastaan läpikulkevana eränä, matkalla asiakkaalta/kuluttajalta verottajalle. Pyydä myös kirjanpitäjäsi huolehtimaan siitä, että maksat ennakkoverosi pitkin vuotta, ettei sitten isot jälkiverot yllätä.

- Jos aiot hankkia starttirahaa, muista tehdä hakemus jo ennen kuin aloitat firman toimintaa millään lailla. Itse päätin olla hakematta starttirahaa useasta eri syystä: raha on todella pieni, olin jo sopinut muutamasta firman piikkiin laskutettavista töistä (toiminta saatettiin siis katsoa alkaneen), ja olin vielä keväällä osa-aikaisessa palkkatyössä, joka olisi vähentänyt tuen suuruutta.

- Panosta nettisivuihin, varsinkin jos myyt palveluita. Ammattimaiset, uskottavuutta herättävät sivut toimivat erinomaisena markkinointikeinona. Jos mainostoimistojen hinnat hirvittävät, kysele vaikka lähiyliopiston tietojenkäsittelylaitokselta löytyykö sieltä opiskelijaa, jolla on toiminimi ja joka voisi tehdä yrityksesi sivut.

- Jos sinulla on puoliso, keskustele asiasta syvällisesti hänen kanssaan ennen yrittäjäksi ryhtymistä. Hänelle nuo pitkät päivät ja useat tapaamiset, koulutukset yms. saattavat tulla suurempana yllätyksenä kuin itsellesi. Minä olin tehnyt näitä samoja hommia niin pitkään, että avomieheni oli jo tottunut siihen, että teen välissä töitä yömyöhään kun tiukka deadline painaa päälle. Hän myös ymmärtää, miten tärkeä yritykseni minulle on.

- Verkostoidu. Liity paikallisiin yrittäjäjärjestöihin, nuorkauppakamariin ja muuallekin. Et ehkä saa sieltä asiakkaita, mutta saat ainakin vertaistukea, virkistystä ja hyviä neuvoja. Ja tiedä vaikka jokunen asiakas tai yhteistyökumppanikin löytyisi sieltä.

- Usko itseesi ja ole rohkea! :)

• ei taida kannattaa?

Kiitos vastauksesta. Kertomuksesi kuulosti lohduttavalle ja rohkaisevalle.

Sinulla on ollut loistava sauma perustaa oma yritys! Itselläni ei taas ole mitään asiakaskuntaa, mutta uskon vakaasti, että vaikka paikkakunnallani on kilpailijoita, niin yksikään heistä ei tarjoa tällaista palvelua mitä minä aion tarjota. Oletan kuitenkin saavani asiakkaita. Mutta ymmärrettävästi asia huolestuttaa. Markkinointiin aikoisin satsata, koska mielestäni alkuvaiheessa se kannattaa, vaikka rahaa siihen kuluisikin.

Ehkä ensin kannattaisikin aloittaa sivutoimisesti ja siitä vaihtaa päätoimiseksi heti jos alkaa näyttää, että asiakkaita alkaa tulla mukavasti. Lainaakaan en haluaisi mitään mahdottomia summia ottaa, joten nykyisistä töistä saisin ainakin jotenkin tulotason turvattua.

Mulla myös oli aikoinaan se asenne, että yrittäjäksi en AINAKAAN ala. Johtui siitä, että näin yrittäjän arjen niin läheltä. Nyt kuitenkin aikuisella iällä asia on alkanut tuntumaan siltä, että halu yrittäjäksi on palava. Haluaisin tehdä työtä itselleni enkä kenellekään muulle.

Tää nyt oli ihan vaan taas ajatuksen virtaa. Saikohan mitään selkoo, mutta taidan olla itsekin vielä niin sekaisin tämän asian kanssa.

• zemiä

Minä taas laitoin sivutoimisesti "yrityksen" Tmi:n pystyyn ja pidin sitä 4 vuotta sivutoimisena, ennekuin tuli stoppi että nyt on vaan pakko lähtee yrittäjäksi (en halua olla toisten palkoillisena). Se on hyvä pitää aluksi sivutoimisena, koska ei ole niin iso harppaus sitten lähtee päätoimiseksi yrittäjäksi. Saat kaikki yritykseen menevät menot pitkältä ajalta kuluihin, vaikka ei olisikaan tuloja toiminnasta. Alvit menee miiinuksille ja sitä on sitten parin vuoden päästä kiva lähtee oikeesti yrittämään, kun ei tarvii alvejakaan maksella pitkään aikaan =)
      Se että jos pelkää menettävänsä tukia, niin se ei ole yrittäjälle ominaista. Koska kyllä sulla pitäisi olla sellanen ammattitaito, että pääset kuitenkin jonnekkin palkoilliseksi töihin, jos tulee tiukka paikka.
      Älä ota lainaa. Yritä säästää alkupääomaa...Tiputa nyt kaikki kulut niin pieneksi kuin mahollista.
      Ei ne yrittäjän kulut hirveesti ole vuodessa. Eikä sun tarvii hirveesti alussa suunnitella toimintaa, jos otat sen lähtökohdan että perustat nyt sivutoisena tmi:n ja suunnittelet muutaman vuoden. Kiireellä ei kannata lähteä.
      Eikä se ole mikään maailmanloppu jos sitten ett lähekkään yrittäjäksi tai toiminta loppuu vuoden - kahden päästä. Tutut ja kyläläiset varmaan nauraa, mutta nauraahanne muutenkin =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      255
      6523
    2. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      203
      6082
    3. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      27
      5589
    4. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      129
      4853
    5. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      173
      3635
    6. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      131
      3405
    7. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      32
      3107
    8. Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa

Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja
      Maailman menoa
      292
      2640
    9. Töppö-persut ovat todella tyhmiä

sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan
      Maailman menoa
      19
      2552
    10. Lasse Lehtonen palasi ambulanssilennolla Suomeen

Nyt on syytä lopettaa irvailu.
      Maailman menoa
      144
      2446
    Aihe