Olen työskennellyt yrityksessä nyt reilun vuoden ja minulle luvattiin osakkuuksia yrityksestä hyvän duunini vuoksi. En kuitenkin ole varma onko minulla osakkuutta yritykseen vai ei. Olen tehnyt kauppalehden ja taloussanomien kyselyn ja kaupparekisteriote tai vastuuhenkilöiden kohdalla ei ole minun nimeä tai tietojani. Olen tiedustellut asiaa hallituksen puheenjohtajalta ja hän vetoaa tai perustelee asian niin, että yrityksessä kaikkien osakkaiden tiedot eivät näy ulkopuolisille ja pyytämääni osakasluetteloa ei ole missään virallisesti esillä vaan se on printattu ja on mapissa toimistolla. Mistä saisin varmuuden, että olenko osakas vai en. Hallitukseen en kuulu, mutta haluan tietää onko luvattu prosenttimäärä oikeasti minun vai ei. Apua kiitos :)
olenko osakas vai en?
12
1565
Vastaukset
- Aina saatavilla
>että yrityksessä kaikkien osakkaiden tiedot eivät näy ulkopuolisille ja pyytämääni
>osakasluetteloa ei ole missään virallisesti esillä vaan se on printattu ja on mapissa
>toimistolla. Mistä saisin varmuuden, että olenko osakas vai en.
Osakeyhtiöiden osakasluettelo on julkista tietoa. Osakeyhtiölaissa on erikseen pykälä, että ihan KUKA TAHANSA on oikeutettu saamaan Osakasluettelon nähtäväkseen.
Ja kopiointikuluja vastaan myös osakasluettelon kopionkin itselleen.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2006/20060624
" 17 §
Osake- ja osakasluettelon julkisuus
Osakeluettelo ja osakasluettelo on pidettävä yhtiön pääkonttorissa jokaisen nähtävänä.
Jokaisella on oikeus yhtiön kulut korvattuaan saada jäljennös osakeluettelosta ja osakasluettelosta tai niiden osasta."
. - 16+8
Joku varmasti tietää mistä tuon saa selville mutta kannattaako tuosta yrityksestä osakkuutta halutakkaan, jos tuossa vaiheessa jo alkaa luottamus tökkiä ja rakoilla. Tuntuu että voisi olla parempi olla ihan puhtaasti työntekijä. Saakohan yrityksen osakkuuksia edes luovuttaa tuosta vain, eikö niistä yleensä tarvitse maksaa jotain, tai ainakin ilmoittaa verottajlle jostain lahjaverosta tai työsuhdeoptiosta. En noista tosiaan sen tarkemmin tiedä muuta kuin, että yleensä osakkuus ostetaan tai ainakin verottajalla näkyy osakkuudet jos olet osakas jne.
- kusetettuko?
Niin no luottamuksen rakoilu on tietysti negatiivinen asia, mutta minä olen itse panostanut valtavan työmäärän yritykseen joka on alkanut tuottamaan voittoja. valitettavasti osinkoja ei ole vieläkään ainakaan minun pankkitililläni näkynyt. Huolestuttaa tuo osakkuusluettelon puuttuminen virallisista tavoista etsiä tietoa, mutta ilmeisesti jos taloussanomien tai kauppalehden maksullisten kyselyjen perusteella ei tietoa minusta osakkaana ole niin ilmeisesti minua on kusetettu?
- Toimistotyöläinen
kusetettuko? kirjoitti:
Niin no luottamuksen rakoilu on tietysti negatiivinen asia, mutta minä olen itse panostanut valtavan työmäärän yritykseen joka on alkanut tuottamaan voittoja. valitettavasti osinkoja ei ole vieläkään ainakaan minun pankkitililläni näkynyt. Huolestuttaa tuo osakkuusluettelon puuttuminen virallisista tavoista etsiä tietoa, mutta ilmeisesti jos taloussanomien tai kauppalehden maksullisten kyselyjen perusteella ei tietoa minusta osakkaana ole niin ilmeisesti minua on kusetettu?
Siis se osakasluettelo on julkista tietoa, eli se on sinulle pakko näyttää jos sitä erikseen pyydät. Ellei tuota tapahdu niin sitten vain yhteyttä viranomaisiin.
Osakastietoja ei siis saa yleensä mistään muualta kuin yrityksestä itsestään (poislukien isot ja julkisesti noteeratut firmat joiden osakasluettelot saattavat löytyä myös muualta).
Kuten muutkin jo ovat sanoneet, ellet ole itse tehnyt/saanut papereita siitä että omistukseesi olisi siirretty osakkeita, niin ei tosiaan ole tapahtunut - ne eivät siirry mitenkään pyytämättä ja yllättäen omistukseesi.
- 21
Et ole osakas, jos olisit oilisi sinulla siitä kirjallinen todiste. Sinulle on ehkä lupailtu myydä osakkeita. Jonkun osakkaan silloin täytysisi ne myydä sinulle ja myynnistä olisi kauppakirja.
- 11
Jebou.
Kusetettuko?
- Kyllä
- aa
Tiedot löytyvät Patentti- ja rekisterihallituksesta. Tiedot voi hakea esim. kauppalehden hakupalvelun kautta hinta n. 6 EUR.
- iernvoeåq
Oletkos nyt aivan varma että sieltä löytyy osakasluetelokin?
- yrittaja------
Löytyy ja ei löydy.
Yrityksen perustamisasiakirjoista löytyy silloiset osakkaat, mutta niitä et näe netistä vaan pitää mennä PRH:n asiakaspalveluun. Mutta tilannehan voi muuttua vaikka seuraavana päivänä.
Ajantasainen osakeluettelo on lain mukaan yrityksen itsensä ylläpidettävä ja siitä on annettava jäljennös pyydettäessä kohtuullista korvausta vastaan.
Osakkaaksi pääset/joudut vain ostamalla yrityksen osakkeita ja siitä varmastikin olisi laadittu sopimus jonka olisit allekirjoittanut, ja ehkä niistä osakkeista myös jotain maksanut? - 1+10
"olenko osakas vai en?"
No et todellakaan!
Osakkeet eivät ole voineet siirtyä sinun omistukseen tietämättäsi ja ilman, että sinä olet suostunut ne vastaanottamaan tai ostamaan. - asiatietoinenyrittäj
www.asiakastieto.fi sieltä voit ostaa kaikki tiedot.
- ent yrittäjä
Pääset osakkaaksi yritykseen, kun ostat sen osakkeita, ei se muuten onnistu...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244606- 883714
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313463075- 542657
- 512589
- 2032583
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522318
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1071521