Koko kehon tunnottomuus :O

Mhmm

Apua! Voiko johtua paniikkihäiriöstä, kun että tuntuu kuin koko kehossa olisi sellainen tunne, etten tunne mitään? Olo on siis jotenkin "kevyt". Jos makaan vain paikoillani liikkumatta, niin on vaikea tietää, onko koko kehoa ja raajoja edes olemassa. Vaikea selittää tuota kunnolla, mutta tunne on aivan kamala ja pelottava. Ei kuitenkaan ole sellaista tavallista puutumista, vaan jotain ihan uutta. Mulla on siis todettu paniikkihäiriö, mutta ikinä ei ole tuntunut tällaiselta kuin nyt. Ikää löytyy 24 vuotta.

35

4920

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mhmm

      Tarkennan vielä, ettei tuo tunnottomuus ole sellaista pistelyä, tiedän kyllä miltä se tuntuu.

    • kohtalotoveri

      tiedän tunteen. olo on kuin leijuisi ilmassa, olisi itsestä irrallaan. ihan normislta tuo kuuluostaa. Onko sulla lääkitystä?
      Mitä muita oireita sulla on?

      • Mhmm

        Mutta voiko tunne olla silti, vaikkei olisi juuri nyt paniikkikohtausta?

        Paniikkikohtauksen aikana tunne, etten saa hengitettyä, naamaa/raajoja pistelee, sydän muljahtelee, koko keho tärisee jne., täysin "out-of-control"-tunne. Mutta tällaista kevyttä/tunnotonta oloa ei ole koskaan aiemmin ollut.

        En syö lääkeitä tähän.


      • kohtalotoveri
        Mhmm kirjoitti:

        Mutta voiko tunne olla silti, vaikkei olisi juuri nyt paniikkikohtausta?

        Paniikkikohtauksen aikana tunne, etten saa hengitettyä, naamaa/raajoja pistelee, sydän muljahtelee, koko keho tärisee jne., täysin "out-of-control"-tunne. Mutta tällaista kevyttä/tunnotonta oloa ei ole koskaan aiemmin ollut.

        En syö lääkeitä tähän.

        voi. mulla esim yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ja paniikkihäiriö ja vaikkei ois paniikkikohtaus pääälläkään niin samanlaisia oireita. oisko sullakin kyse ´lisäksi jostain muustakin kuin paniikkihäiriöstä?


      • Mhmm
        kohtalotoveri kirjoitti:

        voi. mulla esim yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ja paniikkihäiriö ja vaikkei ois paniikkikohtaus pääälläkään niin samanlaisia oireita. oisko sullakin kyse ´lisäksi jostain muustakin kuin paniikkihäiriöstä?

        En osaa sanoa, ei ole ainakaan todettu. Pelottaa ihan hirveästi, jos tämä onkin vaikka MS-taudin ensioireita eikä paniikkihäiriöstä johtuvaa. :(


      • Maiju69
        Mhmm kirjoitti:

        En osaa sanoa, ei ole ainakaan todettu. Pelottaa ihan hirveästi, jos tämä onkin vaikka MS-taudin ensioireita eikä paniikkihäiriöstä johtuvaa. :(

        Sun tuntemukset on samanlaisia kuin mullakin.Lue aiemmin aloittamani ketju Maiju69 nimimerkillä. Paniikkiin ja ahdistuneisuushäiriöön kuuluvat ko.oireilu.Ikävää,mutta vaaratonta.Psyyke ja keho kun kulkevat käsikädessä,ja psyykeoireilun takia keho tulkitsee irrallisia psyykeviestejä väärin.Mulla alkanut terapia ja tätäkin oireilua käyty nyt läpi.Yhä kuvaan tuota leijuvaa ja irrallista ja tunnotonta oloa,sitä on nyt vähemmän,syynä ehkä terapia ja mielialalääke.Mutta ahdistuksen pahetessa,esim.PMS-oireilun aikana,kroppakin reagoi herkemmin.
        Itsekin pelkäsin vuosi sitten MS-tautia ja kävin kuvauttamassa yksityisellä päänikin,kaikki kunnossa ;))
        Ei hätää ja muista,et ole yksin täällä.


      • Mhmm
        Maiju69 kirjoitti:

        Sun tuntemukset on samanlaisia kuin mullakin.Lue aiemmin aloittamani ketju Maiju69 nimimerkillä. Paniikkiin ja ahdistuneisuushäiriöön kuuluvat ko.oireilu.Ikävää,mutta vaaratonta.Psyyke ja keho kun kulkevat käsikädessä,ja psyykeoireilun takia keho tulkitsee irrallisia psyykeviestejä väärin.Mulla alkanut terapia ja tätäkin oireilua käyty nyt läpi.Yhä kuvaan tuota leijuvaa ja irrallista ja tunnotonta oloa,sitä on nyt vähemmän,syynä ehkä terapia ja mielialalääke.Mutta ahdistuksen pahetessa,esim.PMS-oireilun aikana,kroppakin reagoi herkemmin.
        Itsekin pelkäsin vuosi sitten MS-tautia ja kävin kuvauttamassa yksityisellä päänikin,kaikki kunnossa ;))
        Ei hätää ja muista,et ole yksin täällä.

        Kiitos vastauksestasi :). Mukava kuulla, että en ole yksin tämän kanssa. Mutta onko sulla tuo kevyt olo kohtauksen jälkeenkin? Mulla on ollut tämä outo olo jo koko päivän, mutta varsinaista paniikkihäiriökohtausta ei ole päällä. Ei ole muuta kuin tämä outo tunnottomuus. Inhottavaa, kun vaikka käsi on hetken paikallaan, niin siitä tulee kevyt ja tuntuu kuin ei olisi lainkaan koko kättä. Sama juttu koko kehossa :(. Ei vain raajoissa, vaan myös vartalossa. Mulla on myös flunssa tällä hetkellä (jo 5. päivä menossa). Tuli vaan mieleen, että liittyisikö jotenkin siihenkin, ainakin osittain?


      • Mhmm
        Mhmm kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi :). Mukava kuulla, että en ole yksin tämän kanssa. Mutta onko sulla tuo kevyt olo kohtauksen jälkeenkin? Mulla on ollut tämä outo olo jo koko päivän, mutta varsinaista paniikkihäiriökohtausta ei ole päällä. Ei ole muuta kuin tämä outo tunnottomuus. Inhottavaa, kun vaikka käsi on hetken paikallaan, niin siitä tulee kevyt ja tuntuu kuin ei olisi lainkaan koko kättä. Sama juttu koko kehossa :(. Ei vain raajoissa, vaan myös vartalossa. Mulla on myös flunssa tällä hetkellä (jo 5. päivä menossa). Tuli vaan mieleen, että liittyisikö jotenkin siihenkin, ainakin osittain?

        Unohdin kirjoittaa, että tunne on myös kurkussa kun nielaisen. Välillä pelkään että tukehdun, kun en tunne kurkkua kunnolla :(.


      • Maiju69
        Mhmm kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi :). Mukava kuulla, että en ole yksin tämän kanssa. Mutta onko sulla tuo kevyt olo kohtauksen jälkeenkin? Mulla on ollut tämä outo olo jo koko päivän, mutta varsinaista paniikkihäiriökohtausta ei ole päällä. Ei ole muuta kuin tämä outo tunnottomuus. Inhottavaa, kun vaikka käsi on hetken paikallaan, niin siitä tulee kevyt ja tuntuu kuin ei olisi lainkaan koko kättä. Sama juttu koko kehossa :(. Ei vain raajoissa, vaan myös vartalossa. Mulla on myös flunssa tällä hetkellä (jo 5. päivä menossa). Tuli vaan mieleen, että liittyisikö jotenkin siihenkin, ainakin osittain?

        nimenomaan tunnottomuus ja kevytpäisyyden/leijuva olo tunne voi kestää päiviäkin,välillä helpompaa,sit taas parempaa.Ilman varsinaista paniikkiakin. Mitä apua olet saanut tilanteesi? Lääkitys/terapia kun vaan on ne oikeat menetelmät,mikäli oireilu haittaa normaalia elämää,työkykyä,arkea jne.tai oireilu kestää pidempää. Kuvailen oireitani eri ketjun alussa,aloitin sen vuosi sitten ja nostin sen nyt pari päivää sitten tämän palstan aiheiden alkuun.


      • Mhmm
        Maiju69 kirjoitti:

        nimenomaan tunnottomuus ja kevytpäisyyden/leijuva olo tunne voi kestää päiviäkin,välillä helpompaa,sit taas parempaa.Ilman varsinaista paniikkiakin. Mitä apua olet saanut tilanteesi? Lääkitys/terapia kun vaan on ne oikeat menetelmät,mikäli oireilu haittaa normaalia elämää,työkykyä,arkea jne.tai oireilu kestää pidempää. Kuvailen oireitani eri ketjun alussa,aloitin sen vuosi sitten ja nostin sen nyt pari päivää sitten tämän palstan aiheiden alkuun.

        Eikö olo voi sitten lähteä itsestään? Mulla diagnosoitiin paniikkihäiriö yli 4 vuotta sitten, mutta oireita on ollut aiemminkin. Tuon ajan olen vain sinnitellyt, koska lääkkeitä en mielelläni söisi. Terapiaa ei ole ehdotettu. Mutta tällaista tuntemusta ei ole ikinä ennen ollut. Kai on sitten uusi oire? Luin ketjun, ja kuulosti aika samanlaiselta. Tosi ahdistava ja pelottava tällainen oire, kun ei millään mene edes pois. :(


      • voimia sinulle
        Mhmm kirjoitti:

        En osaa sanoa, ei ole ainakaan todettu. Pelottaa ihan hirveästi, jos tämä onkin vaikka MS-taudin ensioireita eikä paniikkihäiriöstä johtuvaa. :(

        Sairastuin n 3 vuotta sitten yleistyneeseen ahdistuneisuushäiriöön ja vakavaan masennukseen ja ihan samanlaisia oireita oli. Itselläkin kävi mielessä, että jospa minulla on ms-tauti tai joku muu tauti mistä tuo johtuu. Alkoi myös auralliset migreenikohtaukset (usein pelkkä näkökenttäpuutos, sitten sahalaita ja tunnin pari höntti olo ilman suurempaa päänsärkyä) joiden vuoksi laitettiin lähete neurologille myös huimauksen ja kummallisen tunnottomuuden vuoksi. Otettiin MRI, aivosähkökäyrä, iso määrä verikokeita ja neurologi tutki muutenkin ja ainakin sanoi, että ei ole ms-tautia.
        Myös koko vartalo oli kokonaan jotenkin tunnoton (vaikka kyllä tunsin kosketuksen, mutta en aistinut sitä samalla tavalla, vaikea selittää). Nyt masennus on (kai) helpottanut, ahdistuskin muuttunut siedettävämmäksi tai sellaiseksi että välillä ahistaa niin pirusti mutta olen jotenkin oppinut paremmin sietämään sitä (tosin pahimpaan otan puolikkaan opamoxin) ja välillä ahdistaa vähemmän ja joskus ei ollenkaan :) Ja muutaman viime kuukauden ajan olen hämmästellyt sitä, että olen alkanut tuntea kosketuksen eri tavalla esim. vaatteiden kosketuksen iholla, maan tai lattian jalkojen alla jne. samaan tapaan kuin ennen ahdistusta ja masennusta.


      • Mhmm
        voimia sinulle kirjoitti:

        Sairastuin n 3 vuotta sitten yleistyneeseen ahdistuneisuushäiriöön ja vakavaan masennukseen ja ihan samanlaisia oireita oli. Itselläkin kävi mielessä, että jospa minulla on ms-tauti tai joku muu tauti mistä tuo johtuu. Alkoi myös auralliset migreenikohtaukset (usein pelkkä näkökenttäpuutos, sitten sahalaita ja tunnin pari höntti olo ilman suurempaa päänsärkyä) joiden vuoksi laitettiin lähete neurologille myös huimauksen ja kummallisen tunnottomuuden vuoksi. Otettiin MRI, aivosähkökäyrä, iso määrä verikokeita ja neurologi tutki muutenkin ja ainakin sanoi, että ei ole ms-tautia.
        Myös koko vartalo oli kokonaan jotenkin tunnoton (vaikka kyllä tunsin kosketuksen, mutta en aistinut sitä samalla tavalla, vaikea selittää). Nyt masennus on (kai) helpottanut, ahdistuskin muuttunut siedettävämmäksi tai sellaiseksi että välillä ahistaa niin pirusti mutta olen jotenkin oppinut paremmin sietämään sitä (tosin pahimpaan otan puolikkaan opamoxin) ja välillä ahdistaa vähemmän ja joskus ei ollenkaan :) Ja muutaman viime kuukauden ajan olen hämmästellyt sitä, että olen alkanut tuntea kosketuksen eri tavalla esim. vaatteiden kosketuksen iholla, maan tai lattian jalkojen alla jne. samaan tapaan kuin ennen ahdistusta ja masennusta.

        Tunnen kyllä kosketuksen ihan normaalisti. Mutta jos en koske kehooni hetkeen, tuntuu kuin sitä ei edes olisi :/. Sellainen samanlainen tunne kuin vähän ennen nukahtamista, kun ei ole liikkunut hetkeen yhtään, niin kadottaa tuntemuksen kehostaan ja tulee kevyt olo. Mutta nyt tuo tunne on koko ajan päällä. Tuota on tosi vaikea selittää... En sitten tiedä, olisiko flunssa osasyyllisenä tähän oloon...?


      • acceptance
        Mhmm kirjoitti:

        Tunnen kyllä kosketuksen ihan normaalisti. Mutta jos en koske kehooni hetkeen, tuntuu kuin sitä ei edes olisi :/. Sellainen samanlainen tunne kuin vähän ennen nukahtamista, kun ei ole liikkunut hetkeen yhtään, niin kadottaa tuntemuksen kehostaan ja tulee kevyt olo. Mutta nyt tuo tunne on koko ajan päällä. Tuota on tosi vaikea selittää... En sitten tiedä, olisiko flunssa osasyyllisenä tähän oloon...?

        Kannattaisi ottaa yhteys hoitavaan lääkäriisi ja tutkia oireilun syy: fyysinen vai psyykkinen. Ahdistuneisuuteen liittyy toisinaan epärealistisen oloisia tuntemuksia. Mikäli oireilu on psyykkisperäistä, psykiatrin kanssa suunnitellaan sopiva hoito: terapiaa ja/tai lääkitystä. Mene ihmeessä lääkäriin ja tutkituta asia.


      • Mhmm
        acceptance kirjoitti:

        Kannattaisi ottaa yhteys hoitavaan lääkäriisi ja tutkia oireilun syy: fyysinen vai psyykkinen. Ahdistuneisuuteen liittyy toisinaan epärealistisen oloisia tuntemuksia. Mikäli oireilu on psyykkisperäistä, psykiatrin kanssa suunnitellaan sopiva hoito: terapiaa ja/tai lääkitystä. Mene ihmeessä lääkäriin ja tutkituta asia.

        Katselen vielä muutaman päivän, jos olo menisikin itsestään pois, kun flunssakin helpottaa, ja jos tuntemus vain jatkuu, menen lääkäriin.


      • Mhmm
        Maiju69 kirjoitti:

        Sun tuntemukset on samanlaisia kuin mullakin.Lue aiemmin aloittamani ketju Maiju69 nimimerkillä. Paniikkiin ja ahdistuneisuushäiriöön kuuluvat ko.oireilu.Ikävää,mutta vaaratonta.Psyyke ja keho kun kulkevat käsikädessä,ja psyykeoireilun takia keho tulkitsee irrallisia psyykeviestejä väärin.Mulla alkanut terapia ja tätäkin oireilua käyty nyt läpi.Yhä kuvaan tuota leijuvaa ja irrallista ja tunnotonta oloa,sitä on nyt vähemmän,syynä ehkä terapia ja mielialalääke.Mutta ahdistuksen pahetessa,esim.PMS-oireilun aikana,kroppakin reagoi herkemmin.
        Itsekin pelkäsin vuosi sitten MS-tautia ja kävin kuvauttamassa yksityisellä päänikin,kaikki kunnossa ;))
        Ei hätää ja muista,et ole yksin täällä.

        Miten tuota leijuvaa/irrallista/tunnotonta oloa muuten käytiin läpi, tai mikä siihen on syynä, että jää päälle? Sanoiko terapeutti ihan suoraan tuon tuntemuksen kuuluvan tähän sairauteen?


      • Anonyymi
        voimia sinulle kirjoitti:

        Sairastuin n 3 vuotta sitten yleistyneeseen ahdistuneisuushäiriöön ja vakavaan masennukseen ja ihan samanlaisia oireita oli. Itselläkin kävi mielessä, että jospa minulla on ms-tauti tai joku muu tauti mistä tuo johtuu. Alkoi myös auralliset migreenikohtaukset (usein pelkkä näkökenttäpuutos, sitten sahalaita ja tunnin pari höntti olo ilman suurempaa päänsärkyä) joiden vuoksi laitettiin lähete neurologille myös huimauksen ja kummallisen tunnottomuuden vuoksi. Otettiin MRI, aivosähkökäyrä, iso määrä verikokeita ja neurologi tutki muutenkin ja ainakin sanoi, että ei ole ms-tautia.
        Myös koko vartalo oli kokonaan jotenkin tunnoton (vaikka kyllä tunsin kosketuksen, mutta en aistinut sitä samalla tavalla, vaikea selittää). Nyt masennus on (kai) helpottanut, ahdistuskin muuttunut siedettävämmäksi tai sellaiseksi että välillä ahistaa niin pirusti mutta olen jotenkin oppinut paremmin sietämään sitä (tosin pahimpaan otan puolikkaan opamoxin) ja välillä ahdistaa vähemmän ja joskus ei ollenkaan :) Ja muutaman viime kuukauden ajan olen hämmästellyt sitä, että olen alkanut tuntea kosketuksen eri tavalla esim. vaatteiden kosketuksen iholla, maan tai lattian jalkojen alla jne. samaan tapaan kuin ennen ahdistusta ja masennusta.

        Migreeni voi aiheuttaa huimausta, tunnottomuutta ja paniikkikohtauksia, joten ei tuossa ole mitään ihmeellistä.


    • Mhmm

      Ja sama outo olo jatkuu edelleen. Alkaa olla jo todella ahdistavaa, ja vaikka kuinka koitan rohkaista mieleni, niin pelko ottaa vallan ja meinaa iskeä paniikkihäiriökohtaus :(. Tiedän kyllä, että pelko ruokkii itse itseään, mutta ei oikein voi mitään... Eikä tämä valvominenkaan paranna yhtään oloa, päinvastoin, mutta uni ei tahdo millään tulla tämän olon takia. Kukaan ei myöskään tahdo ottaa mun tuntemusta tosissaan, sanotaan vain, että "Ei semmoista voi olla."

      Yritän silti vielä katsella, jos johtuisi kuitenkin flunssasta, koska sen jälkiolo on yhä päällä...

    • Mhmm

      Kävin tossa kaupassa ja oli ihan hirveää. Olo on vieläkin oudon kevyt ja sitten iski vielä paniikkihäiriökohtaus päälle niin olo paheni entisestään. Raajoja ja rintakehää alkoi pistellä ja kevyt olo tuntui vielä pahemmin. Mulla oli käsi takintaskussa, mutta silti tuntui kuin se ei olisi ollut siellä. Huimasi ja oli jotenkin epätodellinen olo. Kaikki liikkeeni tuntuivat olemattomilta, kevyiltä ja hallitsemattomilta. Sydän muljahteli, mutten jotenkaan tuntenut sitä silti. Pelottavinta oli, etten tuntenut jotenkaan hengitystänikään. Kotimatka tuntui ikuisuudelta... Kamalaa oli yrittää siinä samalla esittää, että olisi ihan normaalissa kunnossa, vaikka melkein taju tuntui lähtevän. Ja toi olo jatkuu vieläkin, vaikka vähän helpotti kun pääsi kotiin. Tää kevyt tunne alkaa käydä hermoille :(

    • Mhmm

      Täällä taas jatkan yksinpuhelua, kun en ole vieläkään mennyt lääkäriin, kun odotan, jos outo olo vain menisi itsestään ohi... Flunssan pahimmasta vaiheesta on kohta jo kaksi viikkoa, mutta mulla flunssan jälkioireet yleensä kestävät aika kauan. Lisäksi olen miettinyt, että jos tämä olo johtuisikin väärästä unirytmistä, heinäkuusta asti nimittäin on tullut valvottua lähes joka ilta n. klo 00:01-00:02 asti, mikä tuskin tekee hyvää kropalle pidemmän päälle... Ainakin olen joka päivä todella väsynyt. Pitää kokeilla unirytmin muuttamista normaaliksi, ja jos olo ei vieläkään sen jälkeen parane, niin on kai pakko mennä lääkäriin.

    • Mhmm

      Ja sama olo jatkuu edelleen. Jotenkin tuntuu, että kevyt olo pahenee, kun olen kovin väsynyt tai stressaantunut. Illat/yöt ovat kaikkein pahimpia. Vaikea saada unta, kun tuntuu siltä, että keho olisi kokonaan "kadonnut". Hengityskin tuntuu samalla jotenkin "kadonneelta". Olen kovasti yrittänyt saada unenpäästä kiinni jo klo 22 aikoihin, mutta kumma olo pelottaa niin paljon, että on pakko alkaa lukea kirjaa, ja tarpeeksi väsynyt olen vasta siinä klo 1-2 aikoihin. Tänään heräsin taas kymmeneltä... On kyllä surkeaksi mennyt. Jos tästä nyt lääkäriin menisin, niin en yhtään tiedä, miten oloni selostaisin.

      • embollikko

        älä sotke paniikkihäiriötä jakeuhkoemboliaa


      • Mhmm
        embollikko kirjoitti:

        älä sotke paniikkihäiriötä jakeuhkoemboliaa

        Häh?


      • embolikko
        Mhmm kirjoitti:

        Häh?

        aivan oikein tuttuja oireita embolia sairestaneelle
        hyvin herkästi lääkärikin sotkee nämä kaksi asiaa
        mene nyt joka tapaukssessa lääkäriin


      • Anonyymi

        Löysin tällasen ikivanhan ketjun. Tuskinpa kukaan lukee näitä enää... Jos satut linjoille, niin kerro ihmeessä, menikö ko. olo ikinä ohi ja saitko selville, mistä johtu. Mulla on nyt ollu sellanen olo jo vaikka kuinka pitkään. Täysin samanlainen.


    • Mhmm

      Eli sama tunne jatkuu edelleen. Olen tässä nyt kaikenlaista kelannut, ja mieleen tuli myös depersonalisaatiohäiriö. Tuossa kuulemma voi olla tuntemus siitäkin, kuin keho olisi kadonnut. Mutta voisiko häiriö jatkua samanlaisena jo yli kuukauden?

      Edelleen pelottaa ja huolestuttaa tämä oloni. :/

      • Kaisaukka - 75

        Moikka!Täällä myös eräs jolla ollut tuota kevyttä/tunnotonta oloa.Muistan maanneeni sohvalla ja en tuntenut kehostani muuta kuin silmät.Tuntui kuin muu kroppa olisi uponnut pehmeään sohvaan.Tätä oloa kesti välillä hiukan lievempänä ja välillä hiukan rajumpana n.puoli vuotta.Olotila oli joskus niin heikko etten pysynyt kunnolla tuolilla istumassa jne.Lisäksi oli paljon muutakin oireilua.Pitkän taistelun jälkeen aloitin lääkityksen ja nyt elämä on sujunut hyvin.Koita jaksaa,tiedän että elämä ei ole kovin nautittavaa oireiden kanssa,mutta niistä voi selvitä.Ps.Lukaseppa minun tarina Ukkopukon ketjusta Kaisukka-75


    • Mhmm

      Sama olo jatkuu edelleen. Välillä vaivun hirveään ahdistukseen ja pelkoon, että enkö enää koskaan tunne kehoani normaalisti :(. En ymmärrä, miten mulla voisi olla depersonalisaatiohäiriö (oireet siinä vaikuttavat aika samoilta kuin mulla on), kun ei mulle tietääkseni ole tapahtunut mitään traumaattista lapsena, ja tuohon häiriöön vaaditaan kuulemma aina trauma.

    • TonppaZen

      Hei, tutun olosia tuntemuksia. En olekkaan ainoa tällaisten kanssa! Itellä on diagnosoitu paniikkihäiriö ja oon ajoittan ahdistunut. Paniikkikohtauksia sain pari vuotta sitten keväällä, mutta niitä ei ole ollut varmaan 1,5 vuoteen. Ahdistusta on ollut viimevuoden aikana, mutta sekin on lähtenyt. Lääkitystä minulla ei ole vaikka saikulla olenkin, yritän luonnollisemmilla konsteilla löytää syitä, terapiaa mietiskelen. Ryhmissä ajattelin alkaa käymään, täällä Oulussa vain ei niitä niin hirvesti ole.

      N. 5-6 vuotta sitten (17-18v), ennen paniikkihäiriötä ja muita varsinaisia mielenhäiriöitä olin lievästi masentunut (oman tulkintani mukaan siis). Iltaisin tuntui kuin jalkani venyisivät, ikäänkuin hengityksen tahtiin, pitemmäksi ja taas normaaliksi. Sen jälkeen myös sulkiessani silmät aloin tuntemaan outoja juttuja. Musta näkökenttä (silmien ollessa siis kiinni) ikäänkuin laajeni loputtomiin,niin kauan kunnes se tuntui niin suurelta kuin vain voi olla ja samaan aikaan niin pikkiriikkiseltä kuin vain olla voi. Myös sähköistä tunnetta kehossa, tuota leijumisen ja tunnottomuuden tunnetta. Vieläkin nuita tulee jos keskityn tuohon mustaan kenttään, ikäänkuin mielenkiinnosta haluan välillä sukeltaa nuihin tuntemuksiin. Sama tunne tulee myös koko kehoon, siis että tuntuu kuin koko keho leijuisi ja tavallaan ei pysty yhtään arvoimaan oman kehonsa kokoa tai mitään rajoja sille, ikäänkuin muuttuisi pieneksi pölyhiukkaseksi.

      Alussa pelkäsin nuita todella paljon, olen huomannut että pelko on sellainen "kytkin" nuille, saavat pelosta virtansa, kai se jotenkin sekottaa aivojen toimintaa. Olen tutustunut energiaan (Ki, manna, prana, chi, elämän energia, the life force..) ja sillä hoitamiseen. Kanavoidessani energiaa hoidettavaan tunnen myös samankaltaisia tuntemuksia, silloin lähinnä pyörivää tunnetta käsissäni/niiden ympärillä, kihelmöintiä eri puolilla kehoa jne. Nuo hoidon aikana tulevat tuntemukset tuovat toki lohtua siitä etteivät maatessa tulevat tuntemukset välttämättä ole mitään "super outoja pelottavia juttuja", vaan vain tämä meidän psykofyysinen kokonaisuutemme tulkitsee väärin asioita. Hoitaessani siis en pelkää nuita tuntemuksia, maksimissaan pienesti jännitän jos jotain uutta ilmaantuu.

      Jos joku haluaa vaihtaa ajatuksia aiheesta, voi spostia pistää osoitteeseen [email protected] . Suomi24 tunnarit poistin kun joku niihin hakkeroitui sisään aiemmin.

    • Mhmm

      Nosto

    • sfsf

      itsellä samoja tuntemuksia ollut nuoresta asti ja en tiedä olenko ainoa mutta minä tykkään noista tuntemuksista

    • Iceee

      Hei!
      Mietin tässä, että haluaisko aloittaja mahdollisesti kertoa nykytilanteestaan? Mulla on nimittäin ihan samoja oireita ja olis tosi kiva tietää onko tilanteesi kehittynyt johonkin suuntaan tai selvisikö tarkka syy??

      • Mhmm

        Tunne kesti mulla tuolloin melkein koko vuoden, kunnes se joko loppui tai unohdin sen. Pari vuotta meni ihan normaalioloissa (paniikkikohtauksia sain tosin yhä), kunnes muutama kuukausi sitten mulle iski taas sama kevyt/leijuva olo. Nyt mulla on kaiken aikaa sellainen outo olo kuin muilla ei olisi päätä (?!). Välillä tunne "leviää" käsiin ja koko kehoon. Todella ahdistavan ja pelottavan tuntuista. Syöminenkin tuntuu vaikealta kun tuntuu ettei mulla ole nielua/päätä.

        Kävin lääkärissä hiljattain ja lääkärin mukaan johtuisi paniikkihäiriöstä/ahdistuksesta. Sanoi että mun ahdistus on edennyt niin pitkälle, ettei tähän oloon auta enää kuin lääkkeet.


      • Mhmm
        Mhmm kirjoitti:

        Tunne kesti mulla tuolloin melkein koko vuoden, kunnes se joko loppui tai unohdin sen. Pari vuotta meni ihan normaalioloissa (paniikkikohtauksia sain tosin yhä), kunnes muutama kuukausi sitten mulle iski taas sama kevyt/leijuva olo. Nyt mulla on kaiken aikaa sellainen outo olo kuin muilla ei olisi päätä (?!). Välillä tunne "leviää" käsiin ja koko kehoon. Todella ahdistavan ja pelottavan tuntuista. Syöminenkin tuntuu vaikealta kun tuntuu ettei mulla ole nielua/päätä.

        Kävin lääkärissä hiljattain ja lääkärin mukaan johtuisi paniikkihäiriöstä/ahdistuksesta. Sanoi että mun ahdistus on edennyt niin pitkälle, ettei tähän oloon auta enää kuin lääkkeet.

        * Siis "muilla" = mulla.


    • hei tässä ketjussa

      Kokemuksesta sanon että olo johtuu väärästä hengityksestä. Minulla se taas johtui sisäilmaongelmasta jonka tunnistin vasta reilun kymmenen vuoden jälkeen kun jouduin oleskelemaan uusissa ongelmaisissa huoneistoissa niin leijuva olo suorastan räjähti.

      Hyperventilaatio on tyypillinen väärä hengitys kun keuhkot oireilee koneellista ilmastointia ja sen tuomaa väärää ilmanpainetta huoneisoissa. Samalla ilmastointi kierrättää koko talon pöllyt päivästä toiseen eikä raitista ilmaa tule mistään hengitettäväksi. Jotkut tottuu siihen ja sopeutuu elämään sen kanssa, minä en.

    • Anonyymi

      Aloittaja. Oletkos saanut lääkitystä paniikkihäiriäöösi?
      Oireesi kuulostaa lääkeaineen haittavaikutukselle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11041
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3093
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      213
      2945
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2157
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1918
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1739
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1736
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      50
      1630
    9. 85
      1628
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1627
    Aihe