mittauksesta - verta ei tule!

mustelmasormi

Miten ihmeessä saan veren tulemaan sormista? Pesen kädet lämpimällä vedellä, hankaan, puristelen, lähes hypin päälläni ennen mittausta, mutta kun reiän olen tökännyt mitään ei tule. Olen käännellyt kynän asetuksia joka asentoon eikä mikään auta. Verta kyllä tulee jos sormea puristaa piston jälkeen, mutta tämä aiheuttaa tietysti väärän tuloksen. Sormissa on hyvä tunto joten veri kiertää, jostain syystä se ei vain halua ulos ruumiistani. Aina saan kuitenkin kipeän pistokohdan ja mustelman. Kynässä kenties jotain vikaa?

27

8820

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paljon piikitellyt

      Toki lansettikynässä voi jotain vikaakin olla, siis ihan mahdollista.

      Minä olen joskus saanut ohjeita, että hivenen saa sormea puristaa veren saamiseksi näkyviin. Puristus vaan pitäisi olla ei ihan sieltä sormenpäästä vaan vähän alempaa ja sitten ainakin itse pyyhkäisin se ekan tipan pois.

      Jotenkin tuntuu, että aina välillä se reikä jää niin tiukaksi, ettei veri tule itsestään esiin, mutta pienen alkuavittelun jälkeen sitten tuleekin ihan helpolla.

      Ei sellainen ihan kevyt puristus niitä arvoja vielä merkittävästä vääristä. Toinen juttu on, jos puristus on sellanen todella tiukka eli sormenpää melkein valkoisena...

      • mustelmasormi

        Ensimmäinen veritippa voi toisinaan tulla ihan itsekseen, mutta toista ei saa kun puristamalla ja monesti joutuu puristamaan ihan tosissaan ja monta kertaa. Semmosella lypsämisellä mitä joudun vääntämään ei mittaustulos takulla ole oikea. :(

        Olen joskus pistänyt kolmekin kertaa peräkkäin enkä ole päässyt yhtään parempaan lopputulokseen, sormet on vain kipeät ja mustelmilla.


      • ???
        mustelmasormi kirjoitti:

        Ensimmäinen veritippa voi toisinaan tulla ihan itsekseen, mutta toista ei saa kun puristamalla ja monesti joutuu puristamaan ihan tosissaan ja monta kertaa. Semmosella lypsämisellä mitä joudun vääntämään ei mittaustulos takulla ole oikea. :(

        Olen joskus pistänyt kolmekin kertaa peräkkäin enkä ole päässyt yhtään parempaan lopputulokseen, sormet on vain kipeät ja mustelmilla.

        Tupakointi heikentää pintaverenkiertoa, joten jos tupakoit sormenpäässä ei ehkä ole aivan ihon pinnassa riittävästi hiussuonia. Silloin lansettikynän asetusta pitää suurentaa että pisto tapahtuu syvemmälle.

        Kun käytän lansettikynää, painan peukalolla sormen ylimmän nivelen yläpuolelta kevyesti jotta sormenpää hieman pingottuu kun "ammun" kynällä. Tällä tavalla saan käytännössä aina hyvän veritipan kynän asetuksen keskiasennossa. Itse en ole koskaa tupakoinut, joten ehkäpä siitäkin on apua.

        Viimeinen vaihtoehto on sitten ne kertakäyttöiset kamalat kourumaiset lansetit joita sairaaloissa ja terveyskeskuksissa käytetään. En tiedä saako yksityishenkilö hankittua niitä jostain.


      • mustelmasormi
        ??? kirjoitti:

        Tupakointi heikentää pintaverenkiertoa, joten jos tupakoit sormenpäässä ei ehkä ole aivan ihon pinnassa riittävästi hiussuonia. Silloin lansettikynän asetusta pitää suurentaa että pisto tapahtuu syvemmälle.

        Kun käytän lansettikynää, painan peukalolla sormen ylimmän nivelen yläpuolelta kevyesti jotta sormenpää hieman pingottuu kun "ammun" kynällä. Tällä tavalla saan käytännössä aina hyvän veritipan kynän asetuksen keskiasennossa. Itse en ole koskaa tupakoinut, joten ehkäpä siitäkin on apua.

        Viimeinen vaihtoehto on sitten ne kertakäyttöiset kamalat kourumaiset lansetit joita sairaaloissa ja terveyskeskuksissa käytetään. En tiedä saako yksityishenkilö hankittua niitä jostain.

        En tupakoi, en ole koskaan tupakoinut.

        Mustelmia saan kyllä herkästi verta ottaessa, aikanaan verenluovutuksesta sain aina mustelman taipeeseen, samoin jos labrassa verta otetaan.


      • paljon pistellyt
        mustelmasormi kirjoitti:

        Ensimmäinen veritippa voi toisinaan tulla ihan itsekseen, mutta toista ei saa kun puristamalla ja monesti joutuu puristamaan ihan tosissaan ja monta kertaa. Semmosella lypsämisellä mitä joudun vääntämään ei mittaustulos takulla ole oikea. :(

        Olen joskus pistänyt kolmekin kertaa peräkkäin enkä ole päässyt yhtään parempaan lopputulokseen, sormet on vain kipeät ja mustelmilla.

        No eikös se yksi tippa riitä eli miksi pitää tuolloinyrittää toista vielä saada?

        Hoidathan sormiasi hyvin, rasvailet jne? Entä millainen työsi on eli joutuvatko sormet kovalle koetukselle? Kyllähän sitä sorpenpäät voivat kovettuakin.

        Mutta nykyisin on kyllä niitä lansettikyniä, joillaq voi mitata vaikkapa käsivarresta.

        Ja sekin vielä, että käytäthän mieluumin sormen kärkinivelien suvuja kuin ihan sitä kärkeä.

        Yleinen ohjehan nykyisin on, ettei sitä ensimmäistä tippaa tarvi pyyhkiä pois eli sikäli ei ole tarvetta toisen tipan saamiseen.


      • mustelmasormi
        paljon pistellyt kirjoitti:

        No eikös se yksi tippa riitä eli miksi pitää tuolloinyrittää toista vielä saada?

        Hoidathan sormiasi hyvin, rasvailet jne? Entä millainen työsi on eli joutuvatko sormet kovalle koetukselle? Kyllähän sitä sorpenpäät voivat kovettuakin.

        Mutta nykyisin on kyllä niitä lansettikyniä, joillaq voi mitata vaikkapa käsivarresta.

        Ja sekin vielä, että käytäthän mieluumin sormen kärkinivelien suvuja kuin ihan sitä kärkeä.

        Yleinen ohjehan nykyisin on, ettei sitä ensimmäistä tippaa tarvi pyyhkiä pois eli sikäli ei ole tarvetta toisen tipan saamiseen.

        Joka paikassa on neuvottu ettei ensimmäistä pisaraa käytetä vaan aina se toinen vasta. Tosin 70% mahdollisuudella sitä ensimmäistäkään ei tule.

        Hoidan käsiä hyvin, rasvaa monta kertaa päivässä etenkin näin talvisin kun kädet kuivaa. Opiskelen joten kädet eivät joudu suurelle rasitukselle, mitä nyt tietokoneella jonkun verran. Tuntu sormissa on kuitenkin hyvä. Pistän nimenomaan reunaan en keskelle.


      • siis vanhaa
        mustelmasormi kirjoitti:

        Joka paikassa on neuvottu ettei ensimmäistä pisaraa käytetä vaan aina se toinen vasta. Tosin 70% mahdollisuudella sitä ensimmäistäkään ei tule.

        Hoidan käsiä hyvin, rasvaa monta kertaa päivässä etenkin näin talvisin kun kädet kuivaa. Opiskelen joten kädet eivät joudu suurelle rasitukselle, mitä nyt tietokoneella jonkun verran. Tuntu sormissa on kuitenkin hyvä. Pistän nimenomaan reunaan en keskelle.

        Nykyisin esim. ainakin jotkut mittarivalmistajat sivuillaan sanovat, ettei tarvi pyyhkiä pois, että on vanhaa tietoa. Ja sikäli onkin vanhaa, että itselleni on noin oletettu jo vuosikymmeniä sitten.


    • os..

      Pikkusormesta tulee verta helpoimmin. Sitä ei tarvitse puristella ollenkaan. Sitten täytyy kyllä vaihtaa sormea jos mittailee paljon. Kynällä voi pistää läpi paperiarkin, ja katsoa tuleeko siihen reikä.

      • mustelmasormi

        Mä olen ymmärtänyt ettei pikkusormea saisi käyttää? Keskisormi tai nimetön (etusormikin kai).

        Kyllä se kynä reiän tekee, mutta veri ei tule ulos reiästä kun puristelemalla lähes väkivaltaisesti. Ilmeisesti reikä on vaan liian pieni tjsp.


      • os..
        mustelmasormi kirjoitti:

        Mä olen ymmärtänyt ettei pikkusormea saisi käyttää? Keskisormi tai nimetön (etusormikin kai).

        Kyllä se kynä reiän tekee, mutta veri ei tule ulos reiästä kun puristelemalla lähes väkivaltaisesti. Ilmeisesti reikä on vaan liian pieni tjsp.

        En ole mistään löytänyt mainintaa, ettei pikkusormesta pitäisi ottaa verta. Verta tulee pikkusormesta aina helpommin kuin muista sormista.
        Sensijaan sormen puristeleminen on aivan kiellettyä. Siitä saa jotain muita kudosnesteitä mukaan.


      • tuloksista ymmällä
        os.. kirjoitti:

        En ole mistään löytänyt mainintaa, ettei pikkusormesta pitäisi ottaa verta. Verta tulee pikkusormesta aina helpommin kuin muista sormista.
        Sensijaan sormen puristeleminen on aivan kiellettyä. Siitä saa jotain muita kudosnesteitä mukaan.

        Vasta diabetes diagnoosin saaneena haluaisin tietää paljonko sormenpäästä otettu arvo yleensä heittää normiverikokeen paastosokeriarvosta? Ihmettelen vaan omia arvojani, kun aamupaastoarvot on n. 4.6 - 5.6 ja labra-arvo näytti 7.3. Ongelmana on kyllä ollut veripisaran saaminen esiin...mutta kun sen sitten saan, ei mittatulos kotona ole tuosta kummemmaksi mennyt. Hyvähän se on kun on alhainen, mutta onko tulos luotettava? Hyviä vinkkejä olen nyt saanut ja päivällisen jälkeen kokeilen pikkurilliä. Minulle ei diabeteshoitaja maininnut, että ensimmäinen veripisara pitäisi pyyhkäistä pois ja odottaa toista! Sen luin laitevalmistajan ohjeista.


      • "laimenee"
        tuloksista ymmällä kirjoitti:

        Vasta diabetes diagnoosin saaneena haluaisin tietää paljonko sormenpäästä otettu arvo yleensä heittää normiverikokeen paastosokeriarvosta? Ihmettelen vaan omia arvojani, kun aamupaastoarvot on n. 4.6 - 5.6 ja labra-arvo näytti 7.3. Ongelmana on kyllä ollut veripisaran saaminen esiin...mutta kun sen sitten saan, ei mittatulos kotona ole tuosta kummemmaksi mennyt. Hyvähän se on kun on alhainen, mutta onko tulos luotettava? Hyviä vinkkejä olen nyt saanut ja päivällisen jälkeen kokeilen pikkurilliä. Minulle ei diabeteshoitaja maininnut, että ensimmäinen veripisara pitäisi pyyhkäistä pois ja odottaa toista! Sen luin laitevalmistajan ohjeista.

        Tuo että oma mittaus poikkeaa noin paljon labrassa otetusta suoninäytteestä voisi osoittaa että sormen puristaminen on laimentanut verinäytettä kudosnesteellä.

        Olen verrannut omaa paastoarvoani ja labra-arvoa siten että olen mitannut paastoarvon aamulla kotona ennen labraan lähtöä (en ole viitsinyt kuljettaa mittaria labraan ja ottaa mittausta odotushuoneessa) ja noin puolen tunnin kuluttua on otettu näyte labrassa. Lukemissa on ollut eroa n. 0,2-0,3 yksikköä joka lienee normaalia sormenpäämittauksen ja suoninäytteen kesken.


      • Loivaetukeno
        "laimenee" kirjoitti:

        Tuo että oma mittaus poikkeaa noin paljon labrassa otetusta suoninäytteestä voisi osoittaa että sormen puristaminen on laimentanut verinäytettä kudosnesteellä.

        Olen verrannut omaa paastoarvoani ja labra-arvoa siten että olen mitannut paastoarvon aamulla kotona ennen labraan lähtöä (en ole viitsinyt kuljettaa mittaria labraan ja ottaa mittausta odotushuoneessa) ja noin puolen tunnin kuluttua on otettu näyte labrassa. Lukemissa on ollut eroa n. 0,2-0,3 yksikköä joka lienee normaalia sormenpäämittauksen ja suoninäytteen kesken.

        Miten sormen puristaminen vaikuttaa lopputulokseen? Olen mitannut niin ensimmäisistä kuin toisistakin tipoista ja joskus on tullut puristamattakin veri. Tulos on aina kaikilla tipoilla sama.


      • D1-mittailija
        tuloksista ymmällä kirjoitti:

        Vasta diabetes diagnoosin saaneena haluaisin tietää paljonko sormenpäästä otettu arvo yleensä heittää normiverikokeen paastosokeriarvosta? Ihmettelen vaan omia arvojani, kun aamupaastoarvot on n. 4.6 - 5.6 ja labra-arvo näytti 7.3. Ongelmana on kyllä ollut veripisaran saaminen esiin...mutta kun sen sitten saan, ei mittatulos kotona ole tuosta kummemmaksi mennyt. Hyvähän se on kun on alhainen, mutta onko tulos luotettava? Hyviä vinkkejä olen nyt saanut ja päivällisen jälkeen kokeilen pikkurilliä. Minulle ei diabeteshoitaja maininnut, että ensimmäinen veripisara pitäisi pyyhkäistä pois ja odottaa toista! Sen luin laitevalmistajan ohjeista.

        mittarit vähän "liiottelevat" matalia sekä korkeita arvoja, siis matalat ovat vähän liian matalia ja korkeat vähän liian korkeita. Näi estetään pahojen ongelmien syntymistä, esim. pahojen hyp9olgykemioiden. Ja missään nimessä mittarit eivät näytä yhtä absoluuttisia arvoja kuin labrassa saadaan.

        Toisaalta mittareissa on ihan selviä erojakin eli eri valmistajien mittarit näyttävät vähn eri arvoja. Minä muuten juuri luin yhden laitevalmistajan sivuilta, ettei ensimmäistä pisaraa tarvi pyyhkiä pois, että olisi jo aikansa elänyttä tietoa. Ja minulla jopa diabeteshoitaja on kevyesti sorkea puristanut, jos ei ole hyvin verta tullut. Siis ei mitään rankkoja puristeluja tietenkään eikä ihan siitä kärjestä, mutta esim. siitä kärkinivelen kohdalta.

        Onhan teitä muuten neuvottu, ettette pistäisi sitä reikää ihan sormenpään keskelle vaan sivuille.

        ja näytteitähän voi ottaa muualtakin kuin sormenpäistä, oletteko sitä kokeillut? Jollain mittareilla on jopa oma lansettikynän kärkikin sitä varten, että näytteen voi ottaa vaikkapa käsivarresta.

        Oman mittarin tarkkuutta voi testata labrassa, pyytää vaan labrahoitajalta pienen tipan sitä verinäytettä liuskaan samalla, kun siis labrassa on.


      • D2
        "laimenee" kirjoitti:

        Tuo että oma mittaus poikkeaa noin paljon labrassa otetusta suoninäytteestä voisi osoittaa että sormen puristaminen on laimentanut verinäytettä kudosnesteellä.

        Olen verrannut omaa paastoarvoani ja labra-arvoa siten että olen mitannut paastoarvon aamulla kotona ennen labraan lähtöä (en ole viitsinyt kuljettaa mittaria labraan ja ottaa mittausta odotushuoneessa) ja noin puolen tunnin kuluttua on otettu näyte labrassa. Lukemissa on ollut eroa n. 0,2-0,3 yksikköä joka lienee normaalia sormenpäämittauksen ja suoninäytteen kesken.

        Enenmmänkin tässä on kiinni siitä, että on diabeetikko. Verensokerit pyrkivät helposti nousemaan kakkostyypeillä syömättömyyden seurauksena pitkin aamua. Verensokeri näin ollen on mitä suurimmalla todennäköisyydellä korkempi laboratoriossa kuin aikaisemmin aamulla kotona mitattuna.

        Kannattaakin mitata omalla mittarilla verensokeri sormenpäästä samalla istumalla kuin laskimosta otettu näyte. Voi varmuuden vuoksi toistaa mittauksen, jotta ei jää yhden vertailun varaan. Vielä parempi on, jos mittaa samasta labranäytteen jälkeen pistosreiästä saatavasta pisarasta. Tämä täytyy tehdä aika nopeasti, jotta reikä ei umpeudu. Näyte on tällöin varmasti samasta verestä. Sormenpään ja laskimon verensokeri voi poiketa toisistaan jonkin verran silloin, jos verensokeri on muutostilassa. Terveillä ei näin ole. Diabeetikolla usein verensokeri muuttuu, vaikka ei söisikään mitään.

        Minäkään en ole huomannut mittauksissa eroa siitä riippumatta, onko pisara tullut sormenpäästä omin avuin vai vähän auttaen puristamalla. En tiedä perustuuko tieto mahdolliseen eroon muuhunkin kuin järkeilyyn. Onko asiaa todella tutkittu?

        Kotimittarien tarkkuuksissa on selviä eroja. Toinen voi näyttää jopa 1-2 mmol/l enemmän kuin toinen. Tämäkin voi selittää labra- ja omamittausten eroja. Oman mittauksen tekeminen samalla istumalla omalla mittarilla labrassa on tämän takia suositeltava. Kannattaa kuitenkin huomioida, että joillakin mittareilla on tuloksissa hajontaakin enemmän kuin toislla. Siis jos mittaa samasta reiästä kaksi kertaa peräkkäin samalla mittarilla, voi saada yllättävän suuria poikkeamia.


      • laskimoverestä
        D2 kirjoitti:

        Enenmmänkin tässä on kiinni siitä, että on diabeetikko. Verensokerit pyrkivät helposti nousemaan kakkostyypeillä syömättömyyden seurauksena pitkin aamua. Verensokeri näin ollen on mitä suurimmalla todennäköisyydellä korkempi laboratoriossa kuin aikaisemmin aamulla kotona mitattuna.

        Kannattaakin mitata omalla mittarilla verensokeri sormenpäästä samalla istumalla kuin laskimosta otettu näyte. Voi varmuuden vuoksi toistaa mittauksen, jotta ei jää yhden vertailun varaan. Vielä parempi on, jos mittaa samasta labranäytteen jälkeen pistosreiästä saatavasta pisarasta. Tämä täytyy tehdä aika nopeasti, jotta reikä ei umpeudu. Näyte on tällöin varmasti samasta verestä. Sormenpään ja laskimon verensokeri voi poiketa toisistaan jonkin verran silloin, jos verensokeri on muutostilassa. Terveillä ei näin ole. Diabeetikolla usein verensokeri muuttuu, vaikka ei söisikään mitään.

        Minäkään en ole huomannut mittauksissa eroa siitä riippumatta, onko pisara tullut sormenpäästä omin avuin vai vähän auttaen puristamalla. En tiedä perustuuko tieto mahdolliseen eroon muuhunkin kuin järkeilyyn. Onko asiaa todella tutkittu?

        Kotimittarien tarkkuuksissa on selviä eroja. Toinen voi näyttää jopa 1-2 mmol/l enemmän kuin toinen. Tämäkin voi selittää labra- ja omamittausten eroja. Oman mittauksen tekeminen samalla istumalla omalla mittarilla labrassa on tämän takia suositeltava. Kannattaa kuitenkin huomioida, että joillakin mittareilla on tuloksissa hajontaakin enemmän kuin toislla. Siis jos mittaa samasta reiästä kaksi kertaa peräkkäin samalla mittarilla, voi saada yllättävän suuria poikkeamia.

        Ainakin kotimittareiden ohjeissa sanotaan että mittari antaa virheellisen tuloksen laskimoverestä mitattaessa. Uudelle mittarilleni pitäisi olla olemassa eri liuskat laskimonäytteestä mittaukseen. Ilmeisesti siinä on jokin ero vaikka luulisi olevan samaa verta.


      • D2
        laskimoverestä kirjoitti:

        Ainakin kotimittareiden ohjeissa sanotaan että mittari antaa virheellisen tuloksen laskimoverestä mitattaessa. Uudelle mittarilleni pitäisi olla olemassa eri liuskat laskimonäytteestä mittaukseen. Ilmeisesti siinä on jokin ero vaikka luulisi olevan samaa verta.

        Accu-Chek Avivan käyttöohjeesta:

        "Verensokerin mittaamiseen tarvitaan pisara tuoretta kokoverta. Siihen voidaan
        käyttää tuoretta laskimo-, kapillaari-, valtimo- tai vastasyntyneen verta."

        http://www1.accu-chek.fi/multimedia/documents/avivananomanual.pdf

        sivu 79.

        Muut kotimittarit eivät eroa tuosta toiminnaltaan. Kotona mitatessa ei tietysti oikein tule kysymykseen laskimonäytteestä mittaaminen, mutta näytteenoton jälkeen laboratorioetta varten voi samasta reiästä vielä puristaa tipan mittarin liuskan imaistavaksi. Itse olen tehnyt näin ja sain 0,1 mmol/l poikkeavan tuloksen myöhemmin selvinneeseen laboratoriokokeeseen nähden. Sormenpäämittaus tuotti paljon isomman eron. Tämänkin mittauksen tein heti laboratorionäytteenoton jälkeen.


      • D2
        D1-mittailija kirjoitti:

        mittarit vähän "liiottelevat" matalia sekä korkeita arvoja, siis matalat ovat vähän liian matalia ja korkeat vähän liian korkeita. Näi estetään pahojen ongelmien syntymistä, esim. pahojen hyp9olgykemioiden. Ja missään nimessä mittarit eivät näytä yhtä absoluuttisia arvoja kuin labrassa saadaan.

        Toisaalta mittareissa on ihan selviä erojakin eli eri valmistajien mittarit näyttävät vähn eri arvoja. Minä muuten juuri luin yhden laitevalmistajan sivuilta, ettei ensimmäistä pisaraa tarvi pyyhkiä pois, että olisi jo aikansa elänyttä tietoa. Ja minulla jopa diabeteshoitaja on kevyesti sorkea puristanut, jos ei ole hyvin verta tullut. Siis ei mitään rankkoja puristeluja tietenkään eikä ihan siitä kärjestä, mutta esim. siitä kärkinivelen kohdalta.

        Onhan teitä muuten neuvottu, ettette pistäisi sitä reikää ihan sormenpään keskelle vaan sivuille.

        ja näytteitähän voi ottaa muualtakin kuin sormenpäistä, oletteko sitä kokeillut? Jollain mittareilla on jopa oma lansettikynän kärkikin sitä varten, että näytteen voi ottaa vaikkapa käsivarresta.

        Oman mittarin tarkkuutta voi testata labrassa, pyytää vaan labrahoitajalta pienen tipan sitä verinäytettä liuskaan samalla, kun siis labrassa on.

        "ja näytteitähän voi ottaa muualtakin kuin sormenpäistä, oletteko sitä kokeillut? Jollain mittareilla on jopa oma lansettikynän kärkikin sitä varten, että näytteen voi ottaa vaikkapa käsivarresta.2

        On kokeiltu kämmenestä. Ei tule oikein millään verta.

        Nuo mittaukset pitemmältä käsi- tai olkavarresta eivät oikein sovi tapauksiin, joissa verensokeri on muutostilassa niinkuin diabeetikoilla usein tapahtuu. Sormenpäissä verensokeri muuttuu paljon nopeammin kuin esimerkiksi käsivarresta mitattuna. Käsivarsimittaus antaa jonkinlaista keskiarvoa ehkä parin tunnin ajalta. Vastaa ehkä jatkuvasti mittaavien mittareiden toimintaa, jotka mittaavat todellisuudessa kudosnesteen sokeria, joka muuttuu viiveellä keskiarvottaen huippuja sekä laaksoja tasoittaen.


      • makksa
        D2 kirjoitti:

        Enenmmänkin tässä on kiinni siitä, että on diabeetikko. Verensokerit pyrkivät helposti nousemaan kakkostyypeillä syömättömyyden seurauksena pitkin aamua. Verensokeri näin ollen on mitä suurimmalla todennäköisyydellä korkempi laboratoriossa kuin aikaisemmin aamulla kotona mitattuna.

        Kannattaakin mitata omalla mittarilla verensokeri sormenpäästä samalla istumalla kuin laskimosta otettu näyte. Voi varmuuden vuoksi toistaa mittauksen, jotta ei jää yhden vertailun varaan. Vielä parempi on, jos mittaa samasta labranäytteen jälkeen pistosreiästä saatavasta pisarasta. Tämä täytyy tehdä aika nopeasti, jotta reikä ei umpeudu. Näyte on tällöin varmasti samasta verestä. Sormenpään ja laskimon verensokeri voi poiketa toisistaan jonkin verran silloin, jos verensokeri on muutostilassa. Terveillä ei näin ole. Diabeetikolla usein verensokeri muuttuu, vaikka ei söisikään mitään.

        Minäkään en ole huomannut mittauksissa eroa siitä riippumatta, onko pisara tullut sormenpäästä omin avuin vai vähän auttaen puristamalla. En tiedä perustuuko tieto mahdolliseen eroon muuhunkin kuin järkeilyyn. Onko asiaa todella tutkittu?

        Kotimittarien tarkkuuksissa on selviä eroja. Toinen voi näyttää jopa 1-2 mmol/l enemmän kuin toinen. Tämäkin voi selittää labra- ja omamittausten eroja. Oman mittauksen tekeminen samalla istumalla omalla mittarilla labrassa on tämän takia suositeltava. Kannattaa kuitenkin huomioida, että joillakin mittareilla on tuloksissa hajontaakin enemmän kuin toislla. Siis jos mittaa samasta reiästä kaksi kertaa peräkkäin samalla mittarilla, voi saada yllättävän suuria poikkeamia.

        Laboratiossa ei voi omalla mittarilla ottaa näytettä.
        Mulle sanottiin näin kun otin mittarin mukaan,
        käsivarrestahan ei verta enää nykyisin tule kun
        putki täyttyy alipaineella,ennen imettiin.
        En sit tiedä voihan se olla et oli laiska näytteen-ottaja
        ettei alkanut ottamaan.
        Heh helppo ottaa sormenpäästä kun on neuloja valmiina.
        Eli tais olla laiska akka.


      • Väärin_toimittu
        makksa kirjoitti:

        Laboratiossa ei voi omalla mittarilla ottaa näytettä.
        Mulle sanottiin näin kun otin mittarin mukaan,
        käsivarrestahan ei verta enää nykyisin tule kun
        putki täyttyy alipaineella,ennen imettiin.
        En sit tiedä voihan se olla et oli laiska näytteen-ottaja
        ettei alkanut ottamaan.
        Heh helppo ottaa sormenpäästä kun on neuloja valmiina.
        Eli tais olla laiska akka.

        Eihän laboratoriossa pidä edes ottaa omaan mittariin verta laskimosta, vaikka sen saisikin otettua. Näyttämä olisi väärä koska mittari on kalibroitu sormenpäänäytteelle.

        Jos haluaa vertailla oman mittarin näyttöä labrakokeeseen, otetaan mittaus normaalisti sormenpäästä odotushuoneessa ennen tai jälkeen näytteenoton. Silloin saadaa vertailukelpoinen tulos.


      • 8-20

        Samaa verta siellä laskimossa ja sormenpäässä on.

        Teknisesti voi kotimittarilla ottaa näytteen laskimon reiästä ennen kuin reikä on mennyt umpeen laboratorion otettua ensin näytteen. Tehdään siis siinä vaiheessa, kun painettaisiin sideharsopalaa reikään, jotta saadaan se umpeutumaan. Olen pari kertaa menetellyt noin. Vaatii siis, että mittaus tehdään kotimittarilla oikeassa vaiheessa, jotta verta saadaan siihen imettyä.

        Enää en ole viitsinyt yrittää tuota, koska se on outo näytteenottajalle ja hidastaa laboratorin toimintaa. Harvemmin olen edes ottanut sormenpäästä heti sen jälkeen kun laboratorio on ottanut näytteen. Tyydyn silloin tällöin testiliuoksella tarkistamaan kotimittarin ( liuskan) kunnossaolon.


      • hpv16
        8-20 kirjoitti:

        Samaa verta siellä laskimossa ja sormenpäässä on.

        Teknisesti voi kotimittarilla ottaa näytteen laskimon reiästä ennen kuin reikä on mennyt umpeen laboratorion otettua ensin näytteen. Tehdään siis siinä vaiheessa, kun painettaisiin sideharsopalaa reikään, jotta saadaan se umpeutumaan. Olen pari kertaa menetellyt noin. Vaatii siis, että mittaus tehdään kotimittarilla oikeassa vaiheessa, jotta verta saadaan siihen imettyä.

        Enää en ole viitsinyt yrittää tuota, koska se on outo näytteenottajalle ja hidastaa laboratorin toimintaa. Harvemmin olen edes ottanut sormenpäästä heti sen jälkeen kun laboratorio on ottanut näytteen. Tyydyn silloin tällöin testiliuoksella tarkistamaan kotimittarin ( liuskan) kunnossaolon.

        Kun mitataan sormenpäästä niin veressä on paljon enemmän plasmaa ja vähemmän verisoluja kuin valtimosta mitattaessa. Laboratorioissa taitavat vielä separoida verisolut pois ennen mittausta jotta arvo on tarkempi.


    • Anonyymi

      En ole koskaan rasvannut yhtää mitää ja ikäni tehny töitä sekä kilpaillut otevoima lajeissa ympäri maan. Näistä sormista ei mene neula edes läpi. Tollanen puppelipoikien mittaushomma on mahdotonta siis tosimiehelle. Rolling thunder 85kg ja 50mm block 32.5kg. Saa koittaa rikkoa ja tulla sit vittuilee jostai mittauksista

      • Anonyymi

        No olipa fiksu kommentti. Ei millään pahalla, mutta tämä ei välttämättä paranna voimailijoiden imagoa (ne vitsit ÄÖ:n ja penkkituloksen suhdeluvuista yms.) Meikällä kitaransoitto toki paksuntaa sorminahkaa, mutta kyllä sen veripisaran saa kun kädet on lämpimät ja pistää oikeaan kohtaa. Vaikka välillä voi olla hankalaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No olipa fiksu kommentti. Ei millään pahalla, mutta tämä ei välttämättä paranna voimailijoiden imagoa (ne vitsit ÄÖ:n ja penkkituloksen suhdeluvuista yms.) Meikällä kitaransoitto toki paksuntaa sorminahkaa, mutta kyllä sen veripisaran saa kun kädet on lämpimät ja pistää oikeaan kohtaa. Vaikka välillä voi olla hankalaa.

        Taitaa kitaransoittajilla olla selvästi paksummat sorminahkat kuin jollain voimanostajalla.


    • Anonyymi

      Pistokynässä on numeroita 1.1,5
      .2.2,5.3.3,5.4.4,5.5. 5,5 säädä numero
      Jos

    • Anonyymi

      Tai siitä puuttuu neula, tulppa vielä paikallaan jo sellainen vanhan aikainen vielä käytössä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1445
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      154
      1137
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      103
      1020
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      877
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      850
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      64
      760
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      747
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      728
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      692
    Aihe