Miksi en ole saanut painoarviota?

38+4

Miksi kukaan ei ole neuvolassa tai missään ottanut edes puheeksi mitään paino-arvioita? Olisiko minun itse pitänyt sitä pyytää lääkärikäynnillä vai miten?
Kovasti täällä kaikki niistä puhuvat ja nyt kun lueskelin tuossa, että pienikokoisuus voi olla merkki myös jostakin kromosomipoikkeavuudesta tai muusta häiriöstä, niin alkoi kovasti mietityttämään...
Minulla ei ole hajuakaan, onko lapseni pienikokoinen vai iso. Vatsani ei ole kovinkaan iso, voiko siitä jotakin päätellä?
Painoakaan ei ole tullut kuin 3 kiloa koko raskaudessa, onko se merkki siitä että lapsikaan ei ole iso?

Nyt jäi vaivaamaan! Miten se paino edes arvioidaan, ultralla vai? Itselläni on ollut tasan kaksi ultraa ja viimeisinhän oli jo viikolla 20.

10

2484

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Neljän äiti

Terveydenhoitaja tunnustelee vatsasi joka kerran neuvolassa ja hän samalla arvioi siinä mm. vauvan painoa. Jos siinä olisi jotain hälyttävää, niin silloin olisi tietysti lähetetty ultraan. Tuskin hän muistakaan havainnoistaan ääneen aina sanoo, jos kaikki on ihan ok. Eipä noista painoista ole minullekaan koskaan suurempaa informaatiota annettu ja mielestäni on koko asia ollut puheena aina vasta synnytyksen yhteydessä.

• neuvolassa

tuntuvat kiinnittävän huomiota sf-mittoihin. Ja niiden perusteella tekevät koko arvioinnin jos siihen on tarvetta ja mitta pompsahtaa yli käyrien tai ali käyrien.

Ilmeisesti sinä olet tällä mitalla mennyt kultaista keskitietä,jolloin ei ole tarvetta ollu painoarvioihin.

• muistelen

..että painoarvio tehtiin siinä synnytysarvion yhteydessä, eli ei vielä tuossa vaiheessa raskautta. ainakin meilläpäin..

• wedfg

Painoarvio, ainakin Pirkanmaalla, tehdään osana synnytystapa-arviointia, eli viikolla 36, muistaakseni. Sun painonnousu ei kerro vauvan koosta paljoakaan. Tietty, jos paino nousee äidillä 20 kiloa, luultavasti vauvakin on "hyvin syönyt" :) Voithan pyytää sitä neuvolassa, käyt varmaan jo kerran viikossa? Painoarvio tehdään ultraamalla, samoin synnytystapa-arviointi.

• miukutuubi-90

Minäkin luulin että saan viimeisellä lääkärikäynnillä jonkinlaisen painoarvion vauvan koosta, mutta toisin kävi. Lääkäri vain totesi, että ei ole mikään "erityisen iso" ja mahtuu syntymään alateitse. Harmi homma, olisi ollut kiva tietää paljonko vauva mahdollisesti voisi painaa. Näin Rovaniemellä.

Mutta itselläni on nyt viikkoja 38 4, joten eiköhän tuo nyytti kohta synny ja pääsee näkemään mitä vauva oikeasti painaa :)

• pieni äiti

olen itse lyhyt odottaja joten joutuvat joka raskaudessa tekemään synnytystapa arvion äitipolilla, jossa tutkivat ja mittaavat lantioni ja lapsen painon joka aina kuitenkin heittää jonkin verran ja tämä kyseinen arvio tehdään viikolla 37 kanta-hämeessä.
      lähete on tehty joka kerta ekalla neuvola käynnillä.
      itse esikoista odottaessa pelästyin kun asiasta kertoivat että tällänen pitää tehdä kun olet alle 155cm pitkä.
      tuli heti sellanen olo että eikö pieni äiti saa lapsia tehdä, kun pitää tutkimalla tutkia että mahtuuko syntymään.

• yökukkujan äiti

Ai kauhee, mä olen vain 154 pitkä eikä ekassa raskaudessa/synnytyksessä ollut mitään puhetta pituuden vaikutuksesta! Ihan perinteisin menoin tyttö kuitenkin syntyi, ei ongelmia. Miten se lyhyys mahtaa vaikuttaa? Sen ymmärrä että jos on kovin kapealanteinen niin sitten.... ite olen kumminkin enemmän tämmöinen "normaali..."

• jnglkaqrblkw
        yökukkujan äiti kirjoitti:

Ai kauhee, mä olen vain 154 pitkä eikä ekassa raskaudessa/synnytyksessä ollut mitään puhetta pituuden vaikutuksesta! Ihan perinteisin menoin tyttö kuitenkin syntyi, ei ongelmia. Miten se lyhyys mahtaa vaikuttaa? Sen ymmärrä että jos on kovin kapealanteinen niin sitten.... ite olen kumminkin enemmän tämmöinen "normaali..."

Synnytyskanavan tilavuus korreloi tutkimusten mukaan paljon enemmän naisen pituuden kuin lantion ulkoisten mittojen kanssa. Lantion ulkoisista mitoista ei voida päätellä juuri mitään, mutta keskimäärin (!) pitkillä naisilla on väljempi synnytyskanava. Meilläpäin myös alle 155-senttiset odottajat käyvät äitiyspolilla synnytystapa-arviossa loppuraskaudesta. Se ei tarkoita, etteikö alle 155-senttinen saisi hankkia lapsia tai voisi synnyttää tai synnyttää jopa suhteellisen vaivattomasti, mutta koska todennäköisyys ahtaaseen synnytyskanavaan on suurempi niin siksi seulovat. Ja minusta hyvä niin.

• Minulla..

tehtiin painoarvio synnytystapa-arviossa rv 38. Toiseksi viimeisellä neuvolakäynnillä taisi th/kätilö sanoa, että ihan perus 3,5kg olisi vauva LA paikkeilla, sinne asti ei kuitenkaan päästy :)

• Näin meillä päin

Jotkut kokeneet terveydenhoitajat / kätilöt heittelevät lukemia näppituntumalla, toiset erittäin osuvasti ja toiset aivan hatusta vetäen. Oma muutaman vuoden työkokemus terveydenhoitajana ei valitettavasti riitä yhtään sanomaan pelkällä käsikopelolla paljonko vauva painaa tai tulee painamaan laskettuna aikana. Ei siihen mitenkään erityisesti kouluteta (ainakaan täällä), se on kokemuksen tuomia mielipiteitä. Jos virallista painoarviota tehdään, se tehdään ultraamalla, mutta mikäli SF-mitta kasvaa kauniisti eikä ole erityistä syytä epäillä lantion epäsuhtaa tai ongelmia sikiön kasvussa, niin ainakaan täällä meillä ei loppuraskaudessa ultrailla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      156
      2548
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      148
      2377
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      102
      1072
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      901
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      65
      839
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      274
      717
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      717
    8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      710
    9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      203
      680
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      658
    Aihe