Hyödyitkö stressihermon salpaamisesta punastumisongelmassa?

kaijapapu

Oletko käynyt stressihermon salpauksessa, mitä kokemuksia sinulla oli? Mitkä olivat oireesi ja millainen salpaus sinulle tehtiin? Tuliko sivuoireita?

14

1170

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ketään

joka olisi hyötynyt enemmän, kuin tullut haittaa. Suurin osa menee leikkaukseen punastumisen takia, kuten minäkin, mutta haittavaikutuksista ei anneta kunnolla tietoa.
      Hikoilu on todella paha ongelma ja siitä kärsii käytännössä jokainen. Kesällä auringonpaisteessa hikoilee aina tai kun lämpöä on 25 astetta, paita tulee läpimäräksi.
      Pienikin liikunta normaali huoneenlämmössä, vaikkapa siivous saa hikoilemaan. Sormet taas ovat niin kuivat, ettei mikään pysy kunnolla käsissä.
      Eikä hikoilu rajoitu pelkästään ylävartaloon, vaan myös jalat hikoilevat niin, että näkyy farkuistakin läpi ja minulla ei ollut aikaisemmin mitään hikoiluongelmaa.
      Hikoiluun ei tehoa myöskään mitkään lääkkeet, vaan niistäkin tulee haittavaikutuksia.
      Kokeile ennemin mitä tahansa lääkkeitä ja punastuminenkin on pieni ongelma verrattuna hikoiluun.
      Moni on suunnitellut oikeustoimia noita puoskareita vastaan. Katsotaan miten homma etenee.

• Ylpeämieli

Jos ihminen ei ikinä ressaa mitään. Ni ei siitä kyllä ikinä tulekkaan mitään. Nih!

• mutr

mielenkiinnolla kuulisin kokemuksia em. toimenpiteestä, puolesta ja vastaan! Vakavasti harkitsen operaatiota, mutta leikkauksessa käyneiden hikoiluongelmat laittavat miettimään asiaa uudelleen.
      Olen kovasti kiitollinen jos vaivaudutte vastaamaan, asiallisesti!

• justiinaska

Kuukausi takana toimenpiteestä. Parin viikon päästä alkoi hikoilu, joka on siedettävää, mutta todellakin kyllä hieman liioiteltua. Kylmällä ilmalla tulee mukamas hiki, kun kävelee koirien kanssa lenkin. Rintojen väli kostuu, jopa paita kastuu, samoin selkä samalta korkeudelta. Öisin nukkuessa joutuu joskus vaihtamaan sängyssä paikkaa, jotta vanha kohta saa kuivua... Mutta edelleen - siedettävää. Vanha vaiva, järkyttävä punastelu on poissa. En käsitä, miten se on mahdollista, mutta niin se vaan näkyy olevan.

Muita sivuoireta on käsien kuivuminen. Kädet ovat todella kuivat, sormissa ei ole mitään tatsia tarttumiseen. Paperin käsittely on inhottavan tuntuista. Rasvaaminen ei auta mitään, koska paksukin rasva häviää minuutissa kuin taivaan tuuliin.

Työelämässä hikoiluongelmaa ei ole. Tai no, joskus kuumottaa ja tuntuu hikiseltä, mutta ei mitään näy päälle päin. Pärjää siis hyvin sosiaalisissa tilanteissa.

En voi sanoa suosittelenko toimenpidettä, koska yksi ongelma lähtee ja toinen tulee(?) tilalle. Minulla punastelu oli niin ikävää, että mieluummin otan tämän korvaavan hikoilun ja kuivat kädet.

Toimepide T2-tason salpaus pelkän punastumisen hoitoon. Aikaisempaa hikoiluongelmaa ei ollut. En tiedä onko tämä nykyinenkään mikään ongelma, mutta selvästi sitä hikoilua kyllä tilalle tuli.

• huh huh
        justiinaska kirjoitti:

Kuukausi takana toimenpiteestä. Parin viikon päästä alkoi hikoilu, joka on siedettävää, mutta todellakin kyllä hieman liioiteltua. Kylmällä ilmalla tulee mukamas hiki, kun kävelee koirien kanssa lenkin. Rintojen väli kostuu, jopa paita kastuu, samoin selkä samalta korkeudelta. Öisin nukkuessa joutuu joskus vaihtamaan sängyssä paikkaa, jotta vanha kohta saa kuivua... Mutta edelleen - siedettävää. Vanha vaiva, järkyttävä punastelu on poissa. En käsitä, miten se on mahdollista, mutta niin se vaan näkyy olevan.

Muita sivuoireta on käsien kuivuminen. Kädet ovat todella kuivat, sormissa ei ole mitään tatsia tarttumiseen. Paperin käsittely on inhottavan tuntuista. Rasvaaminen ei auta mitään, koska paksukin rasva häviää minuutissa kuin taivaan tuuliin.

Työelämässä hikoiluongelmaa ei ole. Tai no, joskus kuumottaa ja tuntuu hikiseltä, mutta ei mitään näy päälle päin. Pärjää siis hyvin sosiaalisissa tilanteissa.

En voi sanoa suosittelenko toimenpidettä, koska yksi ongelma lähtee ja toinen tulee(?) tilalle. Minulla punastelu oli niin ikävää, että mieluummin otan tämän korvaavan hikoilun ja kuivat kädet.

Toimepide T2-tason salpaus pelkän punastumisen hoitoon. Aikaisempaa hikoiluongelmaa ei ollut. En tiedä onko tämä nykyinenkään mikään ongelma, mutta selvästi sitä hikoilua kyllä tilalle tuli.

Ihmetteken, että edes yksi pitäisi hikoilua siedettävänä punastumiseen.
        Minulla ei ollut pienintäkään ongelmaa hikoilun suhteen, mutta ei pysty tekemään yhtään mitään hikoilematta ja helteekkä hikoilee koko ajan.
        Muutama sata metriä kävelyä helteellä ja paita läpimärkä...prkkl

• oma tarinani

Olen käynyt salpauksessa. Oireena yleinen jännittäminen. Hyödyin toimenpiteestä jonkin verran, haittoja ei juurikaan. Kädet kuivahtaneet, mutta esineet pysyy kyllä käsissä ja rasvaan vain kerran päivässä. Hikoilua HIUKAN enemmän kuin ennen toimenpidettä, ei siis valtavasti. Minulla on ollut pahoja ongelmia pitkään, ja hoitohistoriani on pitkä ja "monipuolinen", joten pienikin apu oli tervetullut. En kadu operaatiota.

• Kerro lisää

Itselläni on yleinen jännittäminen pilannut jo koko elämäni, olen sen takia menettänyt mm. elämäni miehen, sekä ystäväni. Pahimpana oireena käsien tärinä, eli ns. kahvikuppineuroosi.

Paljonko tuollainen toimenpide maksoi, korvasiko kela mitään? Tuliko sivuvaikutuksia? Kerroit, että esineet pysyy käsissä, eli oliko sinullakin kahvikuppineuroosi, mutta nyt siis kädet eivät enää tärise? Oliko leikkaukseen vaikea päästä?

Kerro ihmeessä lisää, kiinnostuin, voisiko tästä olla mullekin apua =)

• oma tarinani
        Kerro lisää kirjoitti:

Itselläni on yleinen jännittäminen pilannut jo koko elämäni, olen sen takia menettänyt mm. elämäni miehen, sekä ystäväni. Pahimpana oireena käsien tärinä, eli ns. kahvikuppineuroosi.

Paljonko tuollainen toimenpide maksoi, korvasiko kela mitään? Tuliko sivuvaikutuksia? Kerroit, että esineet pysyy käsissä, eli oliko sinullakin kahvikuppineuroosi, mutta nyt siis kädet eivät enää tärise? Oliko leikkaukseen vaikea päästä?

Kädet eivät tärisseet ennen toimenpidettä, kirjoitin tuon että "esineet pysyy käsissä" sen takia, että joku tuolla ylempänä kirjoitti, että kädet on kuivuneet niin pahasti, ettei esineet sen takia pysy käsissä. Minulla ei siis tätä ongelmaa ole, kädet ei ole kuivuneet niin pahasti.

Käsittääkseni toimenpiteellä voi kyllä helpottaa käsien tärinää, kysy lisää sähköpostitse lääkäriltä. Leikkaus on kallis, noin 5000 euroa. Tämän lisäksi kannattaa pitää huolta siitä, että on varaa maksaa muutama tonni jos leikkaus joudutaan purkamaan pahojen sivuvaikutusten takia. Purku pitää tehdä muutaman viikon sisällä leikkauksesta. Eli klipsit voidaan poistaa. Mutta mitä olen lukenut muiden kokemuksia, niin sivuvaikutukset ei välttämättä häviä, vaikka klipsit poistetaankin. Eli kannattaa harkita tarkkaan.

Kela ei korvaa mitään, mutta olen lukenut, että jotkut kunnat ovat antaneet maksusitoumuksia, joten ehkä kannattaa kysyä terveyskeskuslääkäriltä? Olen myös lukenut, että yksityisen sairasvakuutuksen kautta voi saada leikkauksen kulut katettua. Jos ei saa maksusitoumusta eikä yksityinen sairasvakuutus korvaa, niin leikkaukseen pääsee kyllä, jos itsellä on rahaa maksaa leikkaus. Eli siis vain lääkäriin yhteyttä. www.privatix.fi

Minulle on ollut enemmän hyötyä kuin haittaa leikkauksesta. En odottanut kovin suuria kun leikkaukseen menin, olen kokeillut monia lääkkeitä ja terapioita lähes tuloksetta, joten tiesin ettei lääketieteeltä pidä odottaa ihmeitä. Mutta jonkun verran apua leikkauksesta kyllä oli. Itse olen tyytyväinen että tein päätöksen ja menin leikkaukseen. Sivuvaikutuksena on, kuten jo ylempänä kirjoitin, HIUKAN hikoilua. Minusta täysin siedettävää. Mutta sekin on yksilöllistä, joillekin tulee tosi pahoja hikoiluoireita, jotka ei siis välttämättä häviä edes klipsien poiston myötä. Joitakin leikkaus ei auta ollenkaan, joten sekin riski täytyy ottaa, että rahat menee täysin hukkaan. Toivottavasti tästä vastauksesta oli jotain apua :)

• Taitaapi
        oma tarinani kirjoitti:

Kädet eivät tärisseet ennen toimenpidettä, kirjoitin tuon että "esineet pysyy käsissä" sen takia, että joku tuolla ylempänä kirjoitti, että kädet on kuivuneet niin pahasti, ettei esineet sen takia pysy käsissä. Minulla ei siis tätä ongelmaa ole, kädet ei ole kuivuneet niin pahasti.

Käsittääkseni toimenpiteellä voi kyllä helpottaa käsien tärinää, kysy lisää sähköpostitse lääkäriltä. Leikkaus on kallis, noin 5000 euroa. Tämän lisäksi kannattaa pitää huolta siitä, että on varaa maksaa muutama tonni jos leikkaus joudutaan purkamaan pahojen sivuvaikutusten takia. Purku pitää tehdä muutaman viikon sisällä leikkauksesta. Eli klipsit voidaan poistaa. Mutta mitä olen lukenut muiden kokemuksia, niin sivuvaikutukset ei välttämättä häviä, vaikka klipsit poistetaankin. Eli kannattaa harkita tarkkaan.

Kela ei korvaa mitään, mutta olen lukenut, että jotkut kunnat ovat antaneet maksusitoumuksia, joten ehkä kannattaa kysyä terveyskeskuslääkäriltä? Olen myös lukenut, että yksityisen sairasvakuutuksen kautta voi saada leikkauksen kulut katettua. Jos ei saa maksusitoumusta eikä yksityinen sairasvakuutus korvaa, niin leikkaukseen pääsee kyllä, jos itsellä on rahaa maksaa leikkaus. Eli siis vain lääkäriin yhteyttä. www.privatix.fi

Minulle on ollut enemmän hyötyä kuin haittaa leikkauksesta. En odottanut kovin suuria kun leikkaukseen menin, olen kokeillut monia lääkkeitä ja terapioita lähes tuloksetta, joten tiesin ettei lääketieteeltä pidä odottaa ihmeitä. Mutta jonkun verran apua leikkauksesta kyllä oli. Itse olen tyytyväinen että tein päätöksen ja menin leikkaukseen. Sivuvaikutuksena on, kuten jo ylempänä kirjoitin, HIUKAN hikoilua. Minusta täysin siedettävää. Mutta sekin on yksilöllistä, joillekin tulee tosi pahoja hikoiluoireita, jotka ei siis välttämättä häviä edes klipsien poiston myötä. Joitakin leikkaus ei auta ollenkaan, joten sekin riski täytyy ottaa, että rahat menee täysin hukkaan. Toivottavasti tästä vastauksesta oli jotain apua :)

"tohtori" itse mainostella täällä, kun osoitettaankin levittelee. Laita rohkeasti sp-osoitteesi jos suosittelet tuota huijausta, niin näet kuinka moni on pilannut elämänsä takiasi.
        Rahanahne k u s i p ä ä koko äijä ja vielä veloittaa klipsien poistosta, joka ei useimmiten enää edes auta.

• Järki käyttöön
        Kerro lisää kirjoitti:

Ei todella auta stressihermosalpaus käsien tärinään vaan voi jopa pahentaa/aiheuttaa sitä. Auttaa oikein ja oikealla tasolla tehtynä VAIN JA AINOASTAAN LIIALLISEEN PUNASTUMISEEN JA KÄMMENTEN LIIKAHIKOILUUN. Älkää nyt hyvät ihmiset luulko, että ko. toimenpide auttaa yleisiin jännitysoireisiin tai paniikkihäiriöön tms!!!
        SIIS VIELÄ KERRAN: EI OLE IHMEKONSTI KAIKKEEN VAAN MAHDOLLISESTI TUO APUA VAIN KAHTEEN EDELLISEEN YKSITTÄISEEN OIREESEEN. Ja on oltava valmis hyväksymään vaikeatkin sivuoireet ja myös se, että toimenpiteen teho saattaa heiketä/hävitä vuosien myötä.
        Olen itse siis käynyt klipsauksessa n. 10 v sitten.

• Onneton märkäjalka

Älä syötä sutta ! Itselleni tämä tehtiin juuri käsien vapinan ja muunlaisen jännityksen takia n. 13 v sitten. Asiat ovat vaan pahentuneet sen jälkeen.Ja hikoilu on aika reipasta rintojen alta mutta polvien alapuolella se muuttuu jo jatkuvaksi sateeksi.

• M51_2012

Olen kuin sademetsässä, myös talvipakkasilla. Jotkut ovat kyselleet, onko minulla vaihdevuodet menossa :)

• Salpauksesta kärsivä

Koko elämä menee pieleen. Miksei tätä ole lailla kielletty?

• Hoitajaensuosittele

EN suosittele kenellekään. Minulle tehtiin T2 tasolle vuonna 2014 ja olen katunut. Ennen leikkausta informaatio todella huonoa tri Erkki Niemelän antamana. Valtava hikoilu alkoi muutaman kuukauden kuluttua. Hikoilua on rintojen ja vatsan alueella sekä seässä. Kesäaikaan myös jalat, että pitää valita mitä vaatteita käyttää ettei hikoilu näkysi. Jalkaterät hikoilevat todella paljon ympäri vuoden (sukkia joutuu vaihtamaan. Kädet kuivuivat niin että papereita on vaikea käsitellä.

SUOMESSA PITÄISI KIELTÄÄ HERMOSALAPUSTOIMENPITEET! LEIKATUT SAAVAT ENEMMÄN HAITTAA KUIN HYÖTYÄ, SEKÄ TOIMENPIDE ON KALLIS.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      164
      6598
    2. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      54
      1965
    3. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      44
      1772
    4. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      54
      1152
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      346
      1130
    6. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      51
      1085
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      13
      1010
    8. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      79
      930
    9. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      918
    10. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      14
      907
    Aihe