Lauatain hauskin juttu, Reuterin tuska Vegassa

"Kolata"?

Tänään oli radio Vegassa ohjelma, jossa kuulijat soittivat ja kysyivät kielenkäytöstä
"Lauanantain asiantuntijatunti
(Radio Vega 13.10-14.00
Viikon teeman on kielenköyttö ja asiantuntija Mikael Reuter on studiossa."
(Lördax experttimme Radio Vega 13.03 - 14.00
Veckans tema är språkbruk med Mikael Reuter som expert i studion. Ring 0600-11 1213.... .")

Ohjelmassa keskusteltiin ajoittain tuskaisesti suomenruotsin sanojen ja lauseiden oikeasta käytöstä - täällä suomenkielisessä erämaassa, jossa ruotsinkieliset joutuvat taistelemaan hiipuvan kielensä puolesta.
Suurin huolenaihe olivat tietenkin "ne rumat finlandismit" eli suomenruotsiin pesiytyneet sanonnat, jotka eivät ole "puhdasta" ruotsia, vaan ovat lähtöisin jostain suomenkielisyyden "rumuudesta".
Reuter kertoi soittajille kussakin tapauksessa, miten rumuudesta päästään eroon, mitä suomalaisvaikutteisia sanontoja pitää välttää ja millä "oikeilla" sanoilla ne pitää korvata.
Alussa käytettiin n. 15 minuuttia sen pohtimiseen, miten ajankohtaisessa aiheessa, lumenluomisessa, voitaisiin välttää tuo kauhea finlandismi: termi "kolata". Myös suomenruotsalaiset ovat (hyvien palvelijoiden puutteessa), joutuneet tänä talvena kolaamaan lunta ja eräs kuuntelija oli siksi ärsyyntynyt kuultuaan suomenruotsalaisen sanovan "Jag har kola snön hela dagen" eli "Olen kolannut lunta koko päivän". Soittaja haluaisi Reuterin kertovan, miten "oikeasti" olisi pitänyt sanoa,että on kolannut lunta koko päivän.
Reuterille se oli kova pähkinä purtavaksi. Asiaan käänneltiin pitkä tovi ja erilaisia verbejä tuotiin esiin, mutta mikään ei oikein tuntunut kelpaavan. Erilaisia lumilapioiden, aurojen ja kolien nimiä ja itse toimintaa kuvaava ehdoteltiin, esim. "lykätä lunta" (skjuta), ja sitten "skutta" jota eräs pietarsaarenlainen ehdotti, mutta sen liitettiin lastenvaunujen työntelemiseen. Oli lapion eri nimiä, ja lumen siirtelyn kuvaamisessa käytettyjä verbejä. Kuulija kuitenkin sai käsityksen, että niillä verbeillä eivät lumityöt tulleet tehdyiksi, vaan lunta vain siirreltiin edestakaisin, ensin käsilapiolla, sitten auroilla ja vielä lastenrattailla, mutta valmista ei tullut, -koska oivallista suomen kielen sanaa "kolata" ei saanut käyttää. Ohjelman loppupuolella tuli vielä ehdotuksia oikeasta verbistä, mutta ei ollut niistäkään apua, Reuter ei vaan pystynyt korvaamaan suomen kielen oivallista sanaa "kolata" millään ruotsin verbillä, joka olisi ollut käyttökelpoinen suomenruotsalaisten suuhun, jossa olisi nyt akuutti tarve sanalle, onhan Suomessa nyt paljon lunta, varsinkin etelä-Suomessa, ja lisää tulossa.

27

808

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • db602

Nimittäin kielen näivettyminen. Ihan kiva oli kuulla.

• kurabyxor

kurakelillä käyttämä vaate on kurabyxor. Ikävää asiaa tarkoittavana sanana on luonteva käyttää ruman fennokielen sanaa.

• Lisäksi vielä

että tuollainen on aikamoista kurakieltä.

• 3689

Olipa hauska juttu ja vielä tosi!

Ei voi kuin nauraa surujen suomikammmolle....

• hahahaa,,,,,

Toimittajan mukaan moni soittaja ei päässyt lähetykseen.
        Moni varmaan olisi kysynyt sanojen "svedupetturi" ja svedupetteri" eroa ja niiden oikeaa vastinetta suomenruotsissa.

• kolaajakolli
        hahahaa,,,,, kirjoitti:

Toimittajan mukaan moni soittaja ei päässyt lähetykseen.
        Moni varmaan olisi kysynyt sanojen "svedupetturi" ja svedupetteri" eroa ja niiden oikeaa vastinetta suomenruotsissa.

Tämä oli hauska juttu. Kyllä nuo hurrit sitten ovat hauskoja huolineen. Sen siitä saa kun on liian hyvät olot yhteiskunnassa. Ongelmia pitää keksimällä keksiä. Milläkähän sanalla he ovat korvanneet esim. sahdin, saunan, puikulaperunan, mämmin tai muut perisuomalaiset ja härregud niin falskit ja finnet sanat.

• finländarejävel

sairasta meninkiä Surulandiassa!

• Kola-Olli

Todella hauska juttu. Kyllä on ruotsinkielisillä pulmat.

• ...ei pystynyt...

Suomen kielen "kolata" oli Reuterille liian hapokas verbi!

• :D:D

jos te finnet ensin oppisitte sanomaan B niinku ABC eikä APC onko se vaikeeta, sitä se tekee ku ootte kaikki sukurutsareita ja homoja :D

• hauska juttu ja tosi

Miksei tämä kelpaa Rkp:nmedie klippiin?

• ei juntti

te Suomalais juntit ettete osaa , edes sanoa å:ota. Te olette, niin juntit.

• hahhh aaa

Kyllä yksi finlandismi aina 4000 ruotisn lainasanaa voittaa!

• savobo

Hah hah, hyvä juttu!

eihän nämä tekoruotsalaiset edes osaa itse ruotsia !

• rappakalja...

Verbi "kola" (lausutaan "kuula") tarkoittaa riikinruotsissa "kuolla" . Sana on suora lainaus suomenkielestä.

Esim. Han var en hyvens karl men tyvärr kolade han förra året.

"hyvens" tarkoittaa hyvä ja on laina suomenkielestä.

Ruotsinkielessä on monia lainasanoja suomenkielestä. Siis Ruotsi on suomalainen!

• talkoot

Seppänen ei suurin surminkaan maininnut finlandismeja...
      Suomesta ruotsiin siirtyneet sanat kun eivät kuulu Rkp:n ohjelman kuvioihin.

• Olisiko syy se että

Ohjelma käsitteli Ruotsin vaikutusta Suomeen?

• nghfnfg

reuter on säälittävä...

• Äimän Käki

Osaisikohan Reuter selvittää, mikä ero mahtanee olla sanoilla kieliparatiisi ja kieliparasiitti? Ja miten ne liittyvät Suomeen ja sen kielipolitiikkaan?

• Taas!

Reuter valitti samaa tänäänkin!

Olisko svekosurun aika vaihtaa levyä?

Vai onko tuokin sanonta inha finlandismi? ;)

• 60+

På svenska skottar man helt enkelt snö oberoende av vilket redskap man använder.

• Etukäteen kiittäen

Nyt kävi tuuri, kun tällä foorumilla on kaksikielisiä eli suomea ja englantia osaavia ja puhe kolaamisesta. Olen miettinyt pääni puhki, mitä kolata on englanniksi. Auttakaa, hyvät ihmiset.

• gustas

Vad är det för fel att fundera på hur man använder sitt språk korrekt och riktigt? Så mycket hallå som ni fennon har om ett ord på finska skall skrivas som två eller ett enda ord så tycker jag ni skall vara ganska tysta och se på er själv i stället.

• Kielestä kiinni

Täällä näköjään ollaan vielä kiinnostuneita parin vuoden takaisista ohjelmista. Olen sitä mieltä että kielenhuolto on tärkeää ja Reuters ansaitsee kiitokset kielenhuollon eteen tekemästään työstä.

Tapelkaa te rauhassa pakkoruotsista. Minä olen jo kouluni käynyt. Itselle jäi kyllä epäselväksi, että kumpaakohan tässä nyt paheksuttiin, sitä että ei oteta lainasanoja suomesta vai sitä että otetaan.

• Haloo?

Tämä avaus on nostetu siksi, että kyseinen Reuter YHÄ valittaa samasta asiasta.

• redgthdfghh

Tässä se nähdään ketkä sitä pakkkoruotsia todellisuudessa tarvitsevat..

• Käännöststo

Toki ollaan kiinnostuneita Yle:n ohjelmista, koska me suomenkielisethän en maksamme!

Ei se Reuterkaan siellä ilmaiseksi ähki ja pähkäile.
      Eilen Reuter kauhisteli taas "niitä vaarallisia finlandismeja" Tällä kertaa hän huudahteli kysymykset poikki heit kun oli epäilys, että kysytty sana olisikin lähtöisin suomen kielestä - tuosta kauheasta kielesta!

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2294
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1519
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1309
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1275
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1265
    Aihe