Yamaha rutisee pakille vaihdettaessa

Jahama

Mitä pitää säätää, kun käännettäessä vaihde kaukohallinnasta pakille niin kuuluu rusaus tai rutinaa moottorista. Eteenpäin-vaihteelle vaihdettaessa rusausta ei kuulu, vaan se vaihtuu pehmeästi oikein. Näyttäisi siltä, että kaukohallinta on säädetty oikein. Voiko olla vaihteensiirtotangon säädöstä kiinni? Miten vaihteensiirtotangon säädön saa kohdalleen? Kone on Yamaha 20 autolube 90-luvun alusta.

Entä mitä kikkoja kannattaa kokeilla perän pulttien irroituksessa, etteivät katkea? CRC ja kuumennus?

Suuret kiitokset asiallisista vastauksista etukäteen!

9

10618

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käyttäjässä?

      Vaihdetangon säätö on kohdallaan jos potkuri pyörii vapaasti ja mitään raksutusta ei kuulu kun vaihde on vapaalla ja käsin pyörität ropelia. Pakki kyllä rutisee jos liuvuttelet pykälää silmään liian varovaisesti ja hitaasti, määrätietosen nopea runttaus vaan niin pakki menee päälle ilman turhia rutinoita. Ei kai tyhjäkäynti ole liian korkealla?

      • Jahama

        Tyhjäkäynti kunnossa. Nopealla runttaamisella kuuluu rusahdus, hitaasti laitettaessa rutinaa. Vaihdetangon säätö vaikuttaisi olevan kohdallaan, sillä käsin vapaalla pyöritettäessä ruksutusta ei kuulu ja potkuri pyörii muutenkin ilman vastusta. Olisikohan se kuitenkin kiinni kaukohallintalaitteen säädöistä... Pitää katsoa tarkemmin.


      • tietoo..
        Jahama kirjoitti:

        Tyhjäkäynti kunnossa. Nopealla runttaamisella kuuluu rusahdus, hitaasti laitettaessa rutinaa. Vaihdetangon säätö vaikuttaisi olevan kohdallaan, sillä käsin vapaalla pyöritettäessä ruksutusta ei kuulu ja potkuri pyörii muutenkin ilman vastusta. Olisikohan se kuitenkin kiinni kaukohallintalaitteen säädöistä... Pitää katsoa tarkemmin.

        Aivan äänettömästi päälle menevä pakki löytyy vaan -60-luvun alun merkkurista, jossa voima välittyy jousen kautta. Kyllä tuo jammun pakki aina rusahtaa tai kolahtaa jonkin jonkin verran. Voit eliminoida kaukosäätölaitteen viat pois kun irrotat vaihdekaapelin koneen päästä ja väännät käsin pakille suoraan koneen kupeesta. Jos vaihdekaapelin kuori on pykinyt rikki, niin pakki ei välttämättä mene kunnolla päälle koska kaapelin liike on työntävä ja kaapeli pyrkii mutkalle läpi kuorensa, liikerata jää liian lyhyeksi.


      • Ykä2
        tietoo.. kirjoitti:

        Aivan äänettömästi päälle menevä pakki löytyy vaan -60-luvun alun merkkurista, jossa voima välittyy jousen kautta. Kyllä tuo jammun pakki aina rusahtaa tai kolahtaa jonkin jonkin verran. Voit eliminoida kaukosäätölaitteen viat pois kun irrotat vaihdekaapelin koneen päästä ja väännät käsin pakille suoraan koneen kupeesta. Jos vaihdekaapelin kuori on pykinyt rikki, niin pakki ei välttämättä mene kunnolla päälle koska kaapelin liike on työntävä ja kaapeli pyrkii mutkalle läpi kuorensa, liikerata jää liian lyhyeksi.

        Tuo Jampan pakki on rakenteeltaan sellainen, että lukituskappaleen sakarat pitää saada hammaspyörän vastaaviin koloihin jolloin sakarakytkin vetää hammaspyörän avulla potkuriakselia. Ongelmana on tuo kolo, joka jättää kovin vähän aikaa lukituskappaleelle siirtyä niin paljon, että kytkimen kulmat saa pitävän otteen. Tästä seuraa huolimattomasti vaihdettaessa jokunen hyppäys kulmilla ja siitä edelleen kulmien kuluminen jolloin tilanne vain vaikeutuu. Lääkkeenä voi yrittää siirtää säätöä enemmän pakin puolelle, mutta ei niin paljon, että vaihde naputtaa vapaalla kun siirretään vaihde pakilta takaisin vapaalle.

        Eteenpäin kytkentä tapahtuu myös sakarakytkimellä, mutta rakenne on sellainen, että sekä hammaspyörän, että kytkinkappaleen ei vetävät kulmat on viistetty pois jolloin saadaan lisää aikaa kytkinkappaleen liikkeelle ennen kuin hammaspyörän ja kytkinkappaleen kulmat kohtaa. Eron huomaa kun yrittää pyörittää konetta potkurista vaihteen ollessa päällä. Kun vaihde on eteen, ei potkurilla voi pyörittää konetta eteenpäin vaan vaihde työntyy poispäin päältä ja naksuu. Hammaspyörän ja lukituskappaleen viisto pinnat työntävät lukituskappaletta irti hammaspyörästä ja kierroksen tullessa riittävän pitkälle, putoa kytkevän kulman yli, jolloin vaihde siirtyy taas "päälle", mutta kiertoa jatkettaessa nousee taas pois. Em. rakenne tekee vaihtamisen varmemmaksi ja kulmat kestää paremmin.
        Kytkettäessä vaihde pakille voi konetta pyörittää potkurista molempiin suuntiin, koska sakarat ovat hammaspyörän koloissa ja pito löytyy molempiin suuntiin. Ei kuitenkaan kannata pyörittää konetta väärään suuntaan, sillä vesipumpun siivet voi vääntyä väärin päin ja ne eivät siitä erityisesti tykkää. Nelareissa on vielä muistettava, että väärään suuntaan pyörittäminen saattaa aiheuttaa hankaluuksi jakopään hammashihnan kanssa mikäli kiristin on sopivaa tyyppiä.
        Muutenkin on oltava tietoinen mitä tekee, erityisesti koneiden kanssa joissa ei ole erityistä tappokytkintä koska kone saattaa käynnistyä potkurista pyöritettäessä. Tappokytkimellä varustetut koneen ollessa kyseessä on varmistettava, että sytytys on maadoitettu, eli turvakytkin on irti.


      • Anonyymi
        Ykä2 kirjoitti:

        Tuo Jampan pakki on rakenteeltaan sellainen, että lukituskappaleen sakarat pitää saada hammaspyörän vastaaviin koloihin jolloin sakarakytkin vetää hammaspyörän avulla potkuriakselia. Ongelmana on tuo kolo, joka jättää kovin vähän aikaa lukituskappaleelle siirtyä niin paljon, että kytkimen kulmat saa pitävän otteen. Tästä seuraa huolimattomasti vaihdettaessa jokunen hyppäys kulmilla ja siitä edelleen kulmien kuluminen jolloin tilanne vain vaikeutuu. Lääkkeenä voi yrittää siirtää säätöä enemmän pakin puolelle, mutta ei niin paljon, että vaihde naputtaa vapaalla kun siirretään vaihde pakilta takaisin vapaalle.

        Eteenpäin kytkentä tapahtuu myös sakarakytkimellä, mutta rakenne on sellainen, että sekä hammaspyörän, että kytkinkappaleen ei vetävät kulmat on viistetty pois jolloin saadaan lisää aikaa kytkinkappaleen liikkeelle ennen kuin hammaspyörän ja kytkinkappaleen kulmat kohtaa. Eron huomaa kun yrittää pyörittää konetta potkurista vaihteen ollessa päällä. Kun vaihde on eteen, ei potkurilla voi pyörittää konetta eteenpäin vaan vaihde työntyy poispäin päältä ja naksuu. Hammaspyörän ja lukituskappaleen viisto pinnat työntävät lukituskappaletta irti hammaspyörästä ja kierroksen tullessa riittävän pitkälle, putoa kytkevän kulman yli, jolloin vaihde siirtyy taas "päälle", mutta kiertoa jatkettaessa nousee taas pois. Em. rakenne tekee vaihtamisen varmemmaksi ja kulmat kestää paremmin.
        Kytkettäessä vaihde pakille voi konetta pyörittää potkurista molempiin suuntiin, koska sakarat ovat hammaspyörän koloissa ja pito löytyy molempiin suuntiin. Ei kuitenkaan kannata pyörittää konetta väärään suuntaan, sillä vesipumpun siivet voi vääntyä väärin päin ja ne eivät siitä erityisesti tykkää. Nelareissa on vielä muistettava, että väärään suuntaan pyörittäminen saattaa aiheuttaa hankaluuksi jakopään hammashihnan kanssa mikäli kiristin on sopivaa tyyppiä.
        Muutenkin on oltava tietoinen mitä tekee, erityisesti koneiden kanssa joissa ei ole erityistä tappokytkintä koska kone saattaa käynnistyä potkurista pyöritettäessä. Tappokytkimellä varustetut koneen ollessa kyseessä on varmistettava, että sytytys on maadoitettu, eli turvakytkin on irti.

        Käytin Yamahan perän irti, jonka jälkeen vaihteet toimii niin, että pakilla potkuri ei pyöri vapaasti kumpaakaan suuntaan (pyörittää siis poweria molempiin suuntiin). Eteenpäin-vaihteella vain toiseen suuntaan pyörittää poweria ja toiseen suuntaan naksuu. Tuo on siis normaalia ja kuuluukin toimia noin? En huomannut kokeilla mikä oli toiminta ennen perän irrotusta.


    • Anonyymi

      Yamaha 4hp ei mene vaihteelle olen keskellä järveä ilman airoja mitä teen olisitko 90 luvun moottori

      • Anonyymi

        Onko siinä potkuria ollenkaan.


      • Anonyymi

        Melo käsilläsi...


      • Anonyymi

        Työnnä pää vedenalle ja tarkkaile puolituntia potkurin liikettä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3392
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3212
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      125
      2771
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      44
      2553
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1963
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1505
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1330
    10. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1240
    Aihe