Kuka on Pekka Liuksiala? Kuuntelin hänen saarnaa ja heräsi paljon ajatuksia.
Tervehdys!
44
3262
Vastaukset
- teute
Hän vänhenee kovaa vauhtia , mutta saattaa tampereella jaksaa vielä puhua
no millaisia kysymyksiä , kyllä kiinnostaa . - Tiatoksi vain
Eläkkeellä oleva autokauppias Helsingistä. Maallikkosaarnaaja. Hän on toiminut saarnaajana hyvin pitkään.
Pekalla on sisällöltään monenlaisia saarnoja, on yhtäältä Kristusta ihanasti kirkastavia saarnoja ja toisaalta voimakkaasti perinteitä korostavia saarnoja. Viimeaikoina kuulemani mukaan perinne on tullut voimakkaasti kuvaan. Taltioituna on saarnatallenteita vissiin noin 30 vuoden ajalta.- savon ukko
kun poisti viestini autojoppareista?
savon ukko kirjoitti:
En ole poistanut ainuttakaan viestiä sen jälkeen kun ilmoitin lopettavani. Enkä poista enää. Ylläpito on sen tehnyt koska sinne menee kopiot kaikista ilmoituksista.
- Teedoksi sullen
savon ukko kirjoitti:
________
- rivik.
savon ukko kirjoitti:
Hän toimi ison autokaupan myyntipäällikkönä ja aikaisemmassa vaiheessa korjaamopäällikkönä.
Arvaan kantasi joppareista ja niistä myyjistä/edustajista yleensä, joilla ei ole asuvaista Pyhää Henkeä ohjaamassa elämää. - teu.
rivik. kirjoitti:
Hän toimi ison autokaupan myyntipäällikkönä ja aikaisemmassa vaiheessa korjaamopäällikkönä.
Arvaan kantasi joppareista ja niistä myyjistä/edustajista yleensä, joilla ei ole asuvaista Pyhää Henkeä ohjaamassa elämää.-60 luvulla kun tutustuin häneen oli tj.nä , hän ei silloin vielä ollut saarnaaja .
se jopparuus on varmaan se uusi pienellä pl .hän oli joppari , sittemmin johtaja
muttaei koskaan saarnaaja - ville.
teu. kirjoitti:
-60 luvulla kun tutustuin häneen oli tj.nä , hän ei silloin vielä ollut saarnaaja .
se jopparuus on varmaan se uusi pienellä pl .hän oli joppari , sittemmin johtaja
muttaei koskaan saarnaajaEli se joka pyrki Hallitukaen jäseksi ikään kuin väkisin
ja on toiminut myös vanhemille asian viejänä , sekä
nuorten sukulaistensa saarnaajien määrityksessä
sitä ei PL. olisi ikinä tehnyt . mutta pl. on sitä tehnyt
Luullen että ei tulisi ilmi , kaiki mit te salaatte
tulee ilmi ennemmin taia myöhemmin,. - Anonyymi
Pitäisköhän sun kuunnella noi 30v saarnat omalle kohdalle??
- teu.
Hän kuitenkin kuin pieni Gallialainen ,,Asterix.
- Realismia peliin
Miksi parjata Pekkaa. Ei häneltä voi paljon vaatia;on pärjännyt herätysliikkeessä sääliä kerjäten, sairauttaan valitellen ja mummoja itkettämällä. Siinä hänen aseensa ja lahjansa. Noilla vain on tultava toimeen. Koulutuspohja heikko, kansakoulu Karkun Kärppälässä. Ei korkeampia opintoja, ei kielitaitoa, ei ihmissuhdetaitoja; vain halu olla esillä ja hinku päästä johtamaan, vaikka taidot ja kyvyt ei siihen millään riitä; varsinkaan nyt, kun liikkeessä on paljon korkeasti koulutettuja, jopa tohtoritasoisia saarnamiehiä ja seurakuntalaisia!
- huann hinhan
Realismia peliin kirjoitti:
Miksi parjata Pekkaa. Ei häneltä voi paljon vaatia;on pärjännyt herätysliikkeessä sääliä kerjäten, sairauttaan valitellen ja mummoja itkettämällä. Siinä hänen aseensa ja lahjansa. Noilla vain on tultava toimeen. Koulutuspohja heikko, kansakoulu Karkun Kärppälässä. Ei korkeampia opintoja, ei kielitaitoa, ei ihmissuhdetaitoja; vain halu olla esillä ja hinku päästä johtamaan, vaikka taidot ja kyvyt ei siihen millään riitä; varsinkaan nyt, kun liikkeessä on paljon korkeasti koulutettuja, jopa tohtoritasoisia saarnamiehiä ja seurakuntalaisia!
muttei telogiaa opiskelleita... tilaa olisi.. huutava tarve,
- Hyvää pitäis tehdä - ei pahaa
Realismia peliin kirjoitti:
Ja sinäkö et parjannut? :-o Muista tehdä parannus tuollaisista puheista...
- ap......
Olen tosiaan kuunnellut Liuksialan saarnaa ja se kyllä kolahti minulle. Itse olen entinen vanhollislestadiolainen ja sillä nämä uskontoasat kiinnostaa. Olen etsimässä uutta hengellistä kotia. Nyt kun olen lukenut esikoislestadiolaisuudesta, niin olen havainnut, että porukka on jakautunut. Minkä takia? Onko kiistaa uskosta, vai jostain muusta?
- teuta
Eli orja ja vapaa / omavanhurskaus ja lahja vanhurskaus .
Eihän Aabrahamkaan itse katsonut vanhurskauttaan , vaan sen katsi Jumala hänelle uskon
kautta vanhurskautetuksi eli LAHJAVANHURKAUDEKSI.
Täällä on ollut yksi kovapäin häirikkö , myös siitä voi saada aivan vvääriä johto päätelmiä
sellainen ei ole ollut meidän mieleen , mutta kun siitä on sanottu vain se on lisännyt
vahtia , nyt on pientä orastusta että saisimme vapauden omaan palstaan ,
Meillä on ennestäänkin teittii VL.ii . tervetuloa vain , meillä on isoja rukoushuoneita
ja moni on uusi tai uusittu , nyt on poriin tekella uusi . - tollast asiaa
Eri tavoin ajatteleviä liikkeessä on, mutta sehän on vain hyvä että syntyy keskustelua. Sekin lähinnä täällä internetissä ja Netti Ruukussa.
- teuta.
olemme taistelleet sen häirikön kanssa , ja voi saada vääriä jotopäätöksiä
mutta älä mene kauas täällä voi taas heti joupäivä olla se kaikkein paras .
- .........
Onko näitä saarnoja tallennettu? Jos on, niin mistä niitä voi Lahdessa ostaa?
- Matti.
Rukous hunella Tapparankatu 20 kaikkina sunnutina .
Kokoukset on klo 14-16 noin . niin vähän ennen ja jälkeen
serkkuni Irja heinonen valitsee sulle , ja ottaa rahat .se
on yksinkertaista , kun tietää. - tiatua
Lahdestapa hyvinkin niitä voi ostaa siellä on esikoislestadiolaisten "pääesikunta".
Noista puhelinnumeroista saat uskoakseni varman tiedon henkilöstä joka näitä äänitteitä siellä hoitelee.
Tapparakatu 20
Puh: 044-3442204, (03)876 0313
PL saarnasi tänään, aiheena Jesaja 35. luku. Muun muassa erittäin hyvä selitys aiheeseen kuuluuko kristityille saarnata lakia vaiko ei. PL on yksi parhaista sanan selittäjistä.
- Entinen nuori
No, mitä sanoi, kuuluuko vaiko ei?
- kalle.
Entinen nuori kirjoitti:
No, mitä sanoi, kuuluuko vaiko ei?
no vähänoli kuulumisen kanssa hankalaa , Huutavan ääni netissä
temppuili oikein kovin . meillepäin kuului saarnasta ehkä 25 min.
sitä ennen oli jo pätkinyt niin että aloimme uuden kerran .
toisella kertaa pitkän paussin jälkeen saimme tuon verran
saarnaa purkkiin ei sillä , se mikä tuli oli hyvää .. oletteko miettineet että kun hän ei men sinne ylös , ei ole tarvis puhua
mieliks kenellekkään , no en moiti , mutta jämäkkä hän oli tänään
tämmöistä nyt tällä kertaa en sano paremmin. - matti
kalle. kirjoitti:
no vähänoli kuulumisen kanssa hankalaa , Huutavan ääni netissä
temppuili oikein kovin . meillepäin kuului saarnasta ehkä 25 min.
sitä ennen oli jo pätkinyt niin että aloimme uuden kerran .
toisella kertaa pitkän paussin jälkeen saimme tuon verran
saarnaa purkkiin ei sillä , se mikä tuli oli hyvää .. oletteko miettineet että kun hän ei men sinne ylös , ei ole tarvis puhua
mieliks kenellekkään , no en moiti , mutta jämäkkä hän oli tänään
tämmöistä nyt tällä kertaa en sano paremmin.Tuossa ajassa oli myös tekstin luku . eli monia asioita ei PL
vielä tänepäin saanat kuulumaan ,
Mutta otan jonkun toisen sommitelman jakeesta Jes. 35:6
Silloin Rampa hyppii niinkuin peura ja mykän kieli riemuun ratkeaa ; sillä vedet puhkeavat erämaahan , ja aromaahan purot .
Juoksevat vedet erämaassa ja hedelmöittävät purot kuivissa aromaissa ovat harvinaisuuksia . Ei mikään voi enemmän ilahuttaa helteen ja janon vaivaamaa vaeltajaa erämaan hehkuvassa hietikoissa kuin se, että hän löytää lähteen raikkaine
ja virvoittavine vesiuneen , ja mikä mieluinen yllätys onkaan
sinulle , vaeltaessasi yksin synkkää ja pelottavaa korpea.
Kun äkkiä katseellesi aukenee hymyilevä laakso juoksevine puroineen hedelmöivineen puineen ja vihanneksineen kuin
keidas vihannoivine laitumineen . Mutta tämä kaikki on vain heikko kuva evankeliumin ihanista vaikutuksista , joita kuitenkin
ovat maailmalta salatut . "Vedet puhkeavat erämaassa ja purot
aromaassa,"
Mitä vesiä ja mitä puroja ne ovat , joista profeetta puhuu : Vedet
ja purot merkitsevät Pyhän Hengen runsasta lohdutusta ,joka uuden liiton aikana vuodatetaan kaikkien niiden päälle , jotka uskovat evankeliumin -- Vaan missä puhkeavat vedet ja purot ?
Vastaus : erämaassa ja aromaassa , se on siellä missä vähimmin voisi toivoa sitä .
Sillä ne sielut , jotka ottavat vastaan evankeliumin armon sanan , ovat sellaisia , jotka eivät havaitse itsessaan mitään hyvää, vaan aromaan kuivuutta ja erämaan kolkkoutta . Nämä ovat niitä hengellisesti köyhiä , joille taivasten valtakunta kuuluu , Kun he
nyt eivät löydä mitään turvaa eikä lohdutusta , he alkavat turvautua yksin Kristukseen armoon ja vanhurkauteen , joka evankeliumissa
heille ilmoitetaan.
Niin on lähde auaistu erämaassa ja elämän virta johdettu itse erämaahan . jos he nyt ei luovu sanasta eivätkä eivätkä
heitä pois USKOA:
jatkan.
Ennen kuin vastaan, kerropas mikä on sinun näkemyksesi asiasta.
- Entinen nuori
No, vastaan rohwessorille vaikka niin, että ilman lakia ei ole armoa.
Joskus synnintunnon herättämiseen tarvitaan lain lukua, myös kristityille. Erityinen vaara kristitylle on joutua oman vanhrskauden syntiin, ja mässäillä muiden tekemisillä. Tarkennan ajatustani lisäämällä, että lain luku ei saa olla omien höpösyntien keksimistä, jonka tarkoitus on saada kristittyjen omattunnot niin aroiksi, että alkavat pelätä syntinä kaikkea mahdollista.
Mutta viime kädessä Jumalan armo ylittää kaiken, ja sen varaan kristityn tulee uskonsa kanssa heittäytyä syntisenä lainrikkojana. "Minun armossani on sinulle kylliksi." Sitä sopisi korostaa suhteessa armo 55min/ laki 5min saarnattua tuntia kohden. Seuroissa on usein toisin päin: Laki 55min/armo 5min.
Rohwessori tohtii nyt kertoa, miten pl asiasta saarnasi?
PL selitti asian suunnilleen juuri noin kuin selitit. Kyseessä siis lain kolmas käyttö.
Laki on uudestisyntyneille evankeliumia (= kolmasta käyttöä) mutta heränneille toista käyttöä (synnintunnon herättämiseksi). Lakia ja evankeliumia pitää saarnata yhdessä. Eiväthän uudestisyntyneetkään ole päässeet eroon lihasta eli vanhasta Aatamista.
En muista PL:n selitystä aivan sanatarkasti mutta otan tunnustuskirjasta 3. pykälän jossa sama selitys:
Vaikka he näet ovat uudestisyntyneitä, "mielensä hengeltä uudistuneita", ei uudestisyntyminen ja (Ef. 4:23) uudistus ole tässä maailmassa täydellistä vaan vasta alullaan. Uskovaisten "mielen henki" on alituisessa taistelussa lihaa eli meihin koko elämän ajaksi piintynyttä turmelusta vastaan. Tämä vanha Aadam, joka yhä vielä on ihmisen järkeen, tahtoon ja kaikkiin kykyihin piintyneenä, olisi alttiisti ryhtymässä ihmisten uskollisuudessaan keksimiin ja itse valitsemiin jumalanpalvelusmenoihin; siksi on välttämätöntä, että Herran laki aina loistaa meille. Vanha Aadam ei saa noudattaa omaa tahtoaan, vaan se on sekä lain kehotuksin ja uhkauksin että myös rangaistuksin ja kärsimyksin pakotettava seuraamaan Hengen johdatusta ja antautumaan hänen vangikseen (1 Kor. 9:27; Room. 6:12; Gal. 6:14; Ps.119:1; Hepr. 13:21).
PL:n mukaan laki ei siis kuulu meissä olevalle uudestisyntyneelle mutta koska emme ole päässeet vanhasta aatamista kokonaan eroon, sitä tulee kurittaa lailla. Lakia tarvitaan siksi että pysymme hereillä. Vaikka Kristus on vapauttanut oikein uskovat, todella Jumalan puoleen kääntyneet ihmiset lain kirouksesta ja pakosta, ei näiden silti ole määrä olla ilman lakia, vaan Jumalan Poika on lunastanut heidät juuri sitä varten, että he syventyisivät siihen päivin ja öin (Ps. 119:1). Näin laki on meille evankeliumia.
Entinen nuori se vain on oikein asian käsittänyt, siitä hattuani nostan. No, ei puheena ollut asia aivan uusi juttu kaikille ole. PL:n selitys vaan oli harvinaisen hyvä tänään.Lainasin siis tunnustuskirjojen yksimielisyyden ohjetta, tiivistelmä, luku 6.
http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/yo/t6.html- lain käytöstä
rohwessori kirjoitti:
Lainasin siis tunnustuskirjojen yksimielisyyden ohjetta, tiivistelmä, luku 6.
http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/yo/t6.htmlMitä veljemme ja Jeesuksen Kristuksen apostoli tästä asiasta opettaa? Nimittäin lestadiolaisissa on aivan liikaa sellaisia ihmisiä joille ei uskonvanhurskaus ole kirkastunut, - juuri tämän lain käytön kanssa kikkailemisen vuoksi. Taitamattomat opettajat esikoislestadiolaisuudessa ovat tehneet todella paljon vahinkoa sotkemalla lain osaksi evankeliumia. Joka Jeesukselle Kristukselle USKOSSA kihlattuna morsiamena vielä pelehtii lain kanssa, hän on hengellinen huora.
Laki on tehnyt silloin tehtävänsä, kun synti tulee niin suureksi, ettei omavanhurskaus enää riitä pelastajaksi, vaan joudutaan turvautumaan YKSIN Jeesuksen vanhurskauteen.
Kun ihminen havaitsee että minun omat mahdollisuuteni ovat loppuun käyty, ei ole mahdollisuutta pelastua jos Jeesus ei armahda.
Lakia tarvitaan osoittamaan synti synniksi, niin että parhaimmankin seurakuntalaisen ansiot osoittautuvat sontaisiksi rääsyiksi hänelle itselleen.
Jos puhumme seurakunnista joiden tilaisuuksiin kokoontuu uskosta osattomia tuhatmäärin, silloin lakia saarnataan herätykseksi synnin unesta.
Gal. 2:17-3:4
Mutta jos meidät itsemmekin, pyrkiessämme vanhurskautumaan Kristuksessa,
on havaittu syntisiksi, onko sitten Kristus synnin palvelija?
Pois se!
Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja.
xxxxxxxxx
***) Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu, ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
xxxxxxxxx
En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.
Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta? Niinkö älyttömiä olette? Te alotitte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?
Niin paljonko olette turhaan kärsineet? - jos se on turhaa ollut. - Entinen nuori
PL:n muistan minäkin pitäneen monia voimakkaita saarnoja. Luin laittamasi linkin tunnustuskirjoihin, ja haluan erityisesti lainata sieltä tämän kohdan:
"Uskovat tarvitsevat lain opetusta vielä siitäkin syystä, etteivät sortuisi omaan pyhyyteen ja hurskauteen, suunnittelemaan oman mielen mukaista jumalanpalvelusta, sellaista joka olisi olevinaan Pyhän Hengen innoittama, vaikka se ei perustuisi Jumalan sanaan eikä käskyyn."
En koe olevani esimerkillinen kristitty, mutta minun on aivan pakko siitäkin huolimatta sanoa, että koen rakkaan seurakuntamme "virallisen" opetuksen olevan juuri tällaista. En sano siksi, että se on mukavaa, vaan rohkaistakseni muita, jotka kokevat samoin ja myös kärsivät kanssani samoin.
Kiitos referaatista.
Olet aivan oikeassa, että lestadiolaisuudessa (puhun nyt es.lest, koska muita suuntia en tunne) on ollut ja on edelleen taitamattomia opettajia, jotka keksivät omia isäin sääntöjä. Pitääkin osata erottaa nämä temput Jumalan laista ja jättää ne omaan arvoonsa.
Kristus ei tullut lakia poistamaan vaan täyttämään. Laki on edelleen voimassa kaikille, lue vuorisaarna. Lakia on kenenkään mahdotonta toteuttaa täydellisesti. Siksi se on meille evankeliumia, koska Jeesus Kristus on sen puolestamme täyttänyt. Laki on kristitylle Jumalan tahto. Kukapa uudestisyntynyt ei Jumalan tahtoa haluaisi ilolla noudattaa. Lain kolmas käyttö ei tarkoita esim. sitä että keksitään uusia kieltoja kuten nyt viimeksi kuorokielto. Sillä on syvempi merkitys. Oleellista on, ettemme ole lain tuomion alla. Kristus ei ole Mooses, ei vaatija eikä lain laatija, vaan sula ja ääretön laupeus, meille lahjoitettu. Usko on rakkausliitto Kristuksen kanssa.
Lainaan Lutheria: Opi tuntemaan Kristusta ja hänet ristiinnaulittuna, opi laulamaan hänelle kiitosta ja epätoivoisena itsestäsi sanomaan hänelle: "Sinä, Herra Jeesus, olet minun vanhurskauteni, mutta minä olen sinun syntisi." Ja koska olemme vielä osittain lihaa, tarvitsemme tervettä "kaksiteräistä" opetusta. Pelkkä evankeliumi unettaa ja tekee pikkuhiljaa ylpeäksi.- matti.
Niin siinä on vinha perä , mitä kirjoitit , vai olikse ML.
Niin vielä siitä kuorolaulu kiellosta ..sehän menee niin kuin
auto , polkupyrä , valokuvat , radio , ym. ym. ihmis oppi
määräämiset , minua suunnatomasti hävettäis tuommoiset
määrittelyt ; Kun Jumala on määrittänyt synnit ne on ja pysyy,
ei niitä ole tarvinnut muuttaa ikinä . - mehtään mennään
Sanoiko rohwessori ihan tosissaan, että lakia on mahdoton täyttää täydellisesti?
Lainaus viestistäsi: "Lakia on kenenkään mahdotonta toteuttaa täydellisesti."
MIkäli oikeasti olet tuota mieltä mitä edellisessä viestissäsi kirjoitit, niin olemme jo sellaisilla vesillä, että opetuksesi on hyvin vaarallista! Tässä vaiheessa totean että pidä hyvänäsi Jeesuksen tarjous voitti kirkkaasti.
Jos nimittäin oppi on sitä, että osan laista voi täyttääkin ja Kristus hoitaa sitten loput mitä ei itse pysty, niin opetus on puhtaasti hengellistä huoruutta, omavanhurskautta.
***) Tosiasiassa lakia ei voi täyttää YHTÄÄN, syystä että laki on täytettävä kokonaan.
Ja yhdenkin käskyn rikkominen on koko lain rikkominen.
Gal. 2:16 mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista. mehtään mennään kirjoitti:
Sanoiko rohwessori ihan tosissaan, että lakia on mahdoton täyttää täydellisesti?
Lainaus viestistäsi: "Lakia on kenenkään mahdotonta toteuttaa täydellisesti."
MIkäli oikeasti olet tuota mieltä mitä edellisessä viestissäsi kirjoitit, niin olemme jo sellaisilla vesillä, että opetuksesi on hyvin vaarallista! Tässä vaiheessa totean että pidä hyvänäsi Jeesuksen tarjous voitti kirkkaasti.
Jos nimittäin oppi on sitä, että osan laista voi täyttääkin ja Kristus hoitaa sitten loput mitä ei itse pysty, niin opetus on puhtaasti hengellistä huoruutta, omavanhurskautta.
***) Tosiasiassa lakia ei voi täyttää YHTÄÄN, syystä että laki on täytettävä kokonaan.
Ja yhdenkin käskyn rikkominen on koko lain rikkominen.
Gal. 2:16 mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.Kyllä edelleen olen sanojeni takana. Lakia on kenenkään mahdotonta toteuttaa täydellisesti. Eli lakia on mahdoton täyttää. Tämä lause on loogisesti linjassa sen kanssa kun kirjoitit että "yhdenkin käskyn rikkominen on koko lain rikkominen."
Oikea looginen negaatio sille, että laki on mahdoton täyttää on se, että laki on mahdollista täyttää. Jos kirjoitan, että lakia on mahdotonta toteuttaa täydellisesti, siinä ei vielä vastusteta sitä että voiko lakia täyttää ollenkaan.
En siis tarkoita sitä, että osan laista voi täyttääkin ja Kristus hoitaa sitten loput mitä ei itse pysty. Olen siinä samaa mieltä kanssasi että silloin opetus on omavanhurskautta. Kyseessähän on keskiaikainen roomalaiskatolinen (tarkemmin semipelagiolainen) opetus.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Semipelagiolaisuus
Joo, viimeisen kappaleen 2 viimeistä lausetta oli omia eikä ML:n.
Tässä lisää Lutherin kokemuksia, ei ollut ennenkään helppoa:
"Joka päivä saamme kokea, kuinka työläästi sielu käsittää ja säilyttää vahvan uskon, samaten mitenkä vaivalloisesti täydellistä kansaa Herralle valmistetaan. Työtä saa tehdä kymmenen vuotta, ennen kuin vähäinen seurakunta on mallikelpoisesti järjestetty, ja heti kun se on valmis, siihen luikahtaa joku hurmahenkinen ja taitamaton, joka ei muuta osaa kuin häpäistä puhtaita sananopettajia, ja tämä kukistaa vähässä ajassa kaiken. Ketä tämä ei tekisi surulliseksi. Näin suuri on tämän elämän heikkous ja viheliäisyys. "http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/yo/6.html
Hei Lain käytöstä, tuosta linkistä voit lukea pidemmän selvityksen lain kolmannesta käytöstä.
Esikoislestadiolaisia haukutaan usein epäluterilaisiksi, mutta jostain kummasta syystä nuo ensi silmäykseltä pelagiolaiselta kuulostavat "harhaopit" löytyvät tunnustuskirjoista ja myös tohtori Lutherin opetuksista. Lain kolmas käyttö ei ole pelkästään Melanchthonin "filippiläis"porukan keksintöä.- poisvääräevankeliumi
Lailla ei ole edes kahta käyttöä saatikka kolmea. Tämä on Raamatun opetus.
Kristuksen morsiamella joka on Jeesuksen verellä Kristyuksen omaksi vihitty, ei ole enää pienintäkään oikeutta pelehtiä lain kanssa tulematta huo(r)aksi.
Näkyy olevan rohwessorillakin kämmenen kokoinen sokea piste uskonvanhurskauden käsittämisessä?
SE on kerta kaikkiaan sillä tavalla että oman vanhurskauden rääpäleet on riisuttava ja luovuttava 100% lain täyttämisyrityksistä, muutoin ei ihminen voi tulla tuntemaan Jeesusta Kristusta, tuota ainoata tietä autuuteen ja iankaikkiseen elämään. Ei ole ihme että porua ja epäilyksiä piisaa loputtomiin jos Kristuksen oppiin aletaan sotkemaan ihmistekoja. Pienikin määrä tuota hapatetta pilaa koko taikinan.
Laki on kurittaja Kristuksen tykö, - että me USKOSTA VANHURSKAIKSI TULISIMME.
Room. 5:1-2 Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo.
Gal. 3:22 Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen ...
... niille, jotka uskovat.
Gal. 3:23-26 Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
Mutta uskon tultua *** me emme enää ole kasvattajan alaisia. ***
Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
Lain perään kuolaaminen vuosikymmenestä toiseen on käsittämätön asia esikoislestadiolaisuudessa. Liike on aivan liian pitkään muhinut ns. omassa liemessään. Toisin sanoen pyörinyt oman napansa ympärillä.
Et käsittänyt yhtään siitä mitä kirjoitin. Se mitä arvostelet, on alkuperäistä luterilaisuutta. Mitä väärää siinä on, että kunnioittaa Lutherin oppia ja Luterilaisuuden Tunnustuskirjoja?
Ja etkö nähnyt, että en ollut esikoisuudessa esiintyvien ihmisoppien kannalla, eli kolmannen käytön väärintulkintaa vastaan? Viimeinen kommenttisi on oikea, tosin sinulta en sitä tietoa tarvitse. Sattuu olemaan nimittäin noin 50 vuotta omaakin kokemusta ns. tiukkapipoista. Heidän vuokseen moni on kärsinyt enemmän kuin arvaatkaan.
Kirjoitit että lailla ei ole kahta käyttöä saatikka kolmea. Siinä opissa olet valitettavasti äärimmäisen väärässä ja etkä kenenkään uskonpuhdistajan jalanjäljillä. Suurin osa vapaistakin suunnista tunnustaa toisen käytön.
Itse asiassa sinäkin tietämättäsi selität toista käyttöä. Lain toinen käyttö tarkoittaa nimittäin, että laki on kurittaja Kristuksen tykö. Kannattaisi ottaa selvää asioista.
Lainaus Tunnustuskirjoista; selitys lain eri käytöistä:
Laki on annettu ihmisille kolmesta syystä: 1. se pitää hillittömiä ja tottelemattomia (eli suruttomia) ulkonaisesti kurissa, 2. se opettaa ihmiset tuntemaan syntinsä (eli saattamaan heränneelle tilalle, laki tekee synnin suureksi), 3. se on uudestisyntyneille varmana ohjeena, jonka mukaan heidän tulee järjestää ja suunnata koko elämänsä - eiväthän hekään ole päässeet eroon lihasta.
Lopuksi kirjoitat itsesi pussiin. Kirjoitat : "Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme. "
No niin ystävä hyvä, mitä muuta tämä on kuin lain kolmatta käyttöä? Itsekin olit tässä lain kolmannen käytön kannalla. Miksi siis minulle räksytit?- matti.
TUON VIELÄ ESIIN SEN LAIN KÄYTÖN JOTA ROHWESSOORI
puolusti , eli lain kolmannen käytön :
JUMALAN LAIN KOLMAS KÄYTTÖ :
Tiedämme että JUMALAN lain avulla , 1 : pidetään hillittömiä ja
tottelemattomia , ulkoisen kurin ja kunniallisuuden piirissä .
2. Opetetaan kaikkia tuntemaan syntinsä .
3. Tiedämme myös , että sellaiset ihmiset , jotka JUMALAN
Henki on synnyttänyt 2 Kor. 13:13-18. Uudesti ja joiden ,
sydämiltä on Mooseksen peite poistettu, heidän kääntyssään
HERRAN TYKÖ .
PIDÄN TUOSTA MÄÄRITTELYSTÄ , SE rajottaa sopivasti
hillittömiä ja tottelemattomia , joihin minäkin kuulun.
Enemmän tälläista ,. - Anonyymi
PL on päässyt taivaan kotiin.
https://www.youtube.com/watch?v=rxbi7WSbXXY- Anonyymi
Tänään PL siunattiin maan poveen. Muistopuheet olivat kauniita Puistolassa. Yksi puhujista HP.
- Anonyymi
Tuskin sinne taivaan kotiin on kukaan vielä päässyt, eli heti se tyssää siihen epäraamatulliseen fraseolokiaan.
ei se olisi paha vaikka edes hiukan lähetyttäisiin Raamatun ymmärtämistä, vai olisiko se? - Anonyymi
Edesnenneidenkin nimillä nostellaan nimettömänä tällaisia aikoja sitten tehtyjä avauksia.
Erittäin outo moraalikäsitys tämän keskustelupalstan ylläpitäjällä. 💩- Anonyymi
joo ja minua viehättää vaiton kirjuuttelut nuin ennenvanhaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin5810407Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh174361Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r323646Kysely lieksan miehille
Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht1073054Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.4362176Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142160Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2501587FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01381Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu771220Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101145