Vuosia sitten kirjoitin netin lestadiolaisuus-palstalle kokemastani insestistä ja pedofiliasta vanhoillislestadiolaisuudessa. Silloin kirjoitukseni ja kokemukseni sivuutettiin ja leimattiin valheeksi. Kukaan ei ottanut minun kokemaani vl- insesti perheessä kasvaneena todesta.
Vasta nyt asiasta on herännyt julkinen keskustelu ja uskaltaisin väittää, että juuri julkisen keskustelun ansiosta uhrit uskaltavat antaa nyt entistä herkemmin hyväksikäyttäjänsä ilmi.
Mutta, nyt se suurin ongelma, mikä minua vaivaa: EI meitä uhreja EI OLE vl- yhteisössä autettu, eikä ennalta ehkäisyä ole olemassakaan. Myötätuntoa ei ole ilmaistu mitenkään!
Päinvastoin!! Vl- piireissä ihmiset vain ilkeästi juoruavat. Siis juoruavat uhrien nimillä iltakylissään jne. Puhuvat pahaa selän takana ja levittävät meistä UHREISTA saastaisia tarinoita.
Onko tullut mieleen, miten vl:n keskinäiset juorut voivat satuttaa uhreja??
Miksi evl-kirkko ei tee tälle asialle mitään?
Tapaukseni on karmea siinä mielessä, että meitä saman hyväksikäyttäjän uhreja on monta ja suurin osa näistä uhreista on edelleen vl-liikkeessä. Nämä uhrit todella kärsivät, kun toiset vl- uskovaiset juoruavat esim.meidän tapauksesta.
Mutta kenelläkään ei ole tullut mieleen tehdä mitään näiden uhrien hyväksi!! Onko tämä sitä oikeaa uskovaisten käytöstä?? Kaukana tässä on ns. uskovaisen opin keskinäinen rakkaus ja lämpö, huh!!
Itselläni ei enää pää kestänyt olla liikeen sisällä ja nyt minä uhri olen tuomittu "helvettiin". Onko niin, että pitää olla tarpeeksi tyhmä, kova, naiivi tai psykopaatti ollessaan liikkeessä mukana?? Miten jaksatte ihmetellä vielä, että miksi valtaväestö kyseenalaistaa koko lahkon??
Kysyn vielä kerran, mikä on syynä että kirkko ei piittaa pennin vertaa meistä uhreista vl-liikkeessä?
Insestin vl-uhrit pilkattavana
22
792
Vastaukset
- 2+2
Kun apu ja myötätunto rakentuvat voimakkaasti vihan ja paheksunnan perustukselle, niin apu ja myötätunto kannattelevat kohdettaan korkeintaan katkeruuteen ja häpeään. Siitä ihmisen on yksin kuljettava eteenpäin. Kun ympäristö ei itse joudu pakon edessä käsittelemään elämän varjopuolia ja vaikeita tunteita, se helposti lastaa oman torjuntansa ja kauhunsa uhrin kannettavaksi. Ihminen ajautuu yksinäisyyteen, jossa enää Jumala on ohjaamassa häntä eteenpäin.
Kun tiedotusvälineet kertovat lapsiin kohdistuvista julmuuksista, jotka jollain lailla lähtemättömästi pilaavat näiden lasten loppu elämän, siinä samassa lauseessa kulkee sivujuonteena ajatus, että kaltoinkohdellut lapset ovat lopullisesti pilattuja ihmisiä. Näissä keskusteluissa heille annetaan vain puolikas ihmisarvo - pilalle menneen ihmisen ihmisarvo. Jos tekijä onkin jättänyt lapseen jäljen, niin yhtälailla juoruilijat ja tiedotusvälineet jättävät häneen armottomilla asenteillaan arvottoman ihmisen leiman. Kumpikohan satuttaa enemmän?- Lokaan vedetty
Suurkiitos tästä , sinä osasit kiteyttää lyhyessä lausseessa olennaisen...
" ... tekijä onkin jättänyt lapseen jäljen, niin yhtälailla juoruilijat ja tiedotusvälineet jättävät häneen armottomilla asenteillaan arvottoman ihmisen leiman. Kumpikohan satuttaa enemmän?"
juoruilu jatkuu ja jatkuu, jopa vuosikausia...
- beenthere
Ei tuollaiseen kokemukseen osaa oikein edes mitään sanoa, kun ei pysty mielessään edes kuvittelemaan tapahtumien todellista kauheutta.
Meitä on monta täällä palstalla, jotka olemme ihmetelleet tuota samaa asiaa kuin sinä. Miksi kirkko ei puutu? Kirkon vastaajat anatavat niitä tyypillisiä vastauksia, että teko on väärin ja tuomittava, mutta kirkolla ei ole mahdollisuutta tehdä asialle mitään. He puolustavat kirkkoa sillä samalla argumentilla, millä kirkon johtokin kirkkoa puolustaa, liike tutkii jo asiaa itse, joten muiden ei tarvitse. Sairasta!
Pidetään asiaa esillä täällä, Ei anneta kirkon unohtaa, mitä se jättää tekemättä. Tämäkin asia osoittaa kirkon alhaisen moraalin. Tämä on yksi asia pitkän listan jatkoksi.beenthere kirjoitti:
laitoin viestiä sinulle.
on käsittämätöntä julmuutta.
Toivon sinulle voimia ja elämäniloa, uusia asioita ja parempia ihmissuhteita. Hyvä että kerrot täällä asiasi. Moni varmasti tuntee aitoa myötätuntoa sinua kohtaan ja toivoo hyväksikäyttäjällesi rangaistusta.
Jotkut papit ovat täällä sanoneet, etteivät tiedä tai eivät ole kuulleet hyväksikäyttötapauksista lestadiolaisliikkeessä. Lestadiolaisuutta pidetään ehkä idyllisenä, aitona, perhekeskeisenä ja turvallisena suuntauksena. Joissain tapauksissa se voi pitääkin paikkansa, mutta on tärkeää, että sinä ja kaltaisesi uskallatte kertoa oman tarinanne, joka varmaankin tätä idylliä ravistelee.
Halaus sinulle ja rohkeutta elämääsi!- Kössönöm
mitä tapahtuu muslimien piireissä. Uhria syytetään ja heitä jopa tapetaan.
"Kysyn vielä kerran, mikä on syynä että kirkko ei piittaa pennin vertaa meistä uhreista vl-liikkeessä?"
- Sen kun tietäisi. Luulen suurimman syyn olevan raha.- 33
Tämä lahkojen ja herätysliikkeiden toiminta alkaa vaikuttamaan samalta kuin Sisilian mafian toiminta aikanaan. Sielläkin mafiaperheet päämiehineen pitävät kuria yhteisössään. Ja kukaan ei uskaltanut puuttua toimintaan, kun mafian piiristä pääsi ulos vain puupalttoossa. Italian hallituksellakin meni vuosikymmeniä ennen kuin asiaan puututtiin. Taloudellinen toiminta näillä lahkoilla ja herätysliikkeillä on soluttautunut sekä kirkkoon että yhteiskunnan eri aloille.
Onko kirkon aika tehdä ryhtiliike ja pistää oma 'mafiansa' kuriin?
Olen syvästi pahoillani kokemastasi. Tuollaista ei saisi koskaan tapahtua kenellekään. Liitän tähän vastauksen toisesta ketjusta aiheeseen liittyen. Itse toivon sinulle koko sydämestäni Jumalan siunausta, valoa ja voimia elämääsi :) t.Pappi Sonja
"Seksuaalinen hyväksikäyttö on aina väärin ja tuomittavaa, siitä uskon tässä ketjussakin keskustelevien olevan täysin yhtä mieltä. Kaikkien tulee toimia, jotta rikolliset joutuisivat vastuuseen teoistaan ja ennen kaikkea uhrit saisivat avun ja oikeuden. Asian yksinkertaisuus kuitenkin loppuu siihen.
Lestadiolaisen liikkeen rakenteessa, eli siinä, miten yhteisö toimii, on tekijöitä, jotka voivat lisäätä uhrin syyllistämistä ja peittää rikoksen tekijän toimintaa. Näissä raskaissa ja pitkään vaietuissa tapauksissa voi olla se tilanne, että lestadiolaisuuden ydinsanomaa, anteeksiantamusta, on käytetty väärin niin, että sillä on peitelty hirveitä tekoja. Ne ovat usein perheen sisäisiä asioita, eikä perheen tuntevatkaan välttämättä tiedä mitään pitkäaikaisestakaan hyväksikäytöstä saati liikkeen muu johto tai liikkeen muut jäsenet. Minusta pitää kuitenkin kysyä, onko tehty mitään sen eteen, että esimerkiksi liikkeen opetuksessa huomioitasiin näitä ongelmallisia tapoja toimia ja epäkohtia tuotaisiin pävänvaloon. Nyt on puhuttu rippisalaisuudesta ja on menty oikeaan suuntaan siinä, kun sanotaan, että rippisalaisuus koskee vain pappeja, ei maallikoita. Tällöin nyt kuka tahansa vaikkapa hyväksikäytöstä kuuleva voi puuttua asiaan ja rohkaista uhria hakemaan apua, mutta myös tehdä rikosilmoituksen.
Asia on sikäli vaikea kirkolle, että herätysliikkeet ovat kirkossa itsenäisiä toimijoita. Lestadiolainen liike on taloudellisesti ja sosiaalisestikin melko riippumaton muista ja kirkon on siksi vaikea puuttua liikkeen sisäisiin asioihin. Yhtymäkohta on tietysti se, että liikkeen jäsenet kuuluvat kirkkoon ja liike sitoutuu vahvasti luterilaisen uskon perinteeseen ja tulkintaan. Kirkko ei voi puuttua vahvasti rikoksiin, sen tekee poliisi. Kirkon johto voi tehdä kaikkensa ja keskustella lestadiolasen liikkeen johdon kanssa. Kirkko voi myös itse julkisuudessakin näyttää mallia avoimemmasta toiminnasta, joka on kaikkien etu.
Meri-Anna H.
teologi "- Kössönöm
"Asia on sikäli vaikea kirkolle, että herätysliikkeet ovat kirkossa itsenäisiä toimijoita. Lestadiolainen liike on taloudellisesti ja sosiaalisestikin melko riippumaton muista ja kirkon on siksi vaikea puuttua liikkeen sisäisiin asioihin."
- Ev.lut.kirkossa toimii lestadiolaispappeja, joten ei se irrallaan kirkosta ole. Moraalisen ja henkisen johtajuuden kyky puuttuu kirkolta ja heidän edustajiltaan. Siinä se kirkon ongelma on, eikä missään "moniäänisyydessä".
- Kuuleppas, Nas.se
Nas.se kirjoitti:
ja lopettaa haitallisen taikauskon leviämiseen ja ylläpitoon liittyvät toimesi?
tuolla sinun taikauskoksi leimaamallasi uskolla Jumalaan ei ole mitään tekemistä hyväksikäyttöjen kanssa !
- hyvä tyttö
Hienoa, että tuot asiaa julki. Se on yksi keino saada asioita muuttumaan.
Mitä haluaisit, että kirkko tekee? Millaista tukea kaipaisit/te? Olisiko se yksilökohtaista, vertaistukiryhmiä tai jotain ihan muuta? Olisiko muu kuin kirkko mahdollinen auttaja?- Lokaan vedetty
Kiitos myötätunnostanne. ittehän en enää seuroissa käy. Mutta rauhanyhdistyksissä pitäisi paikallisesti ottaa ksäittelyyn nämä asiat. Kaikilta esim. puheenjohtajilta pitäisi vaatia joku kurssi tästä asiasta tms. En oikein osaa tästä käytännössä sanoa mutta se on niin pimeää siellä että jotain olisi pakko tehdä, Kirkko voisi varmaan ottaa yhteyttä SRK.n johtoon ja selvittää sen suunnitelmia??
Ja pitäisi kertoa niille rivi-ihmisille että miten vakava rikos se on ja miten juuri suurimmat murheet kaatuu uhrin ja tämän perheen niskaan. Pitäis valistaa heitä että miten paha ja väärin on juoruilu ja näiden asioiden levittely eteenpäin. Että se on syntiä... Siis niillä ei ole mitään käsitystä näistä asioista rauhanydhistyksellä. Se on heikoille julma yhteisö. Ihan asiatietoaki puuttuu!! Ja sitten pitäisi kertoa tunteiden tasolal miltä uhrista ja esim. sen vanhemmista tuntuu, mihin kaikkeen he joutuvat oikeudenkäynnissä jne. Tässä ekaksi mieleeni tullutta.... - 14
Pitäisikö kirkon käsitellä uudestaan suhdettaan armon ja anteeksiannon teologiaan? Miksi uhrit vaiennetaan? Miksi uhria patistetaan sovitteluun ja anteeksiantoon ennen kuin hän on valmis? Miksi asiat halutaan lakaista nopeasti piiloon tyyliin "kättä päälle ja pulinat pois"? Miksi pahasta ei puhuta uhrin näkökulmasta käsin ollenkaan? Miksi tekijät eivät joudu kohtaamaan sitä, mihin uhrinsa sysäävät? Mitä on se anteeksianto, josta kirkko puhuu? Dementiaako se on?
- kenkri
Lokaan vedetty kirjoitti:
Kiitos myötätunnostanne. ittehän en enää seuroissa käy. Mutta rauhanyhdistyksissä pitäisi paikallisesti ottaa ksäittelyyn nämä asiat. Kaikilta esim. puheenjohtajilta pitäisi vaatia joku kurssi tästä asiasta tms. En oikein osaa tästä käytännössä sanoa mutta se on niin pimeää siellä että jotain olisi pakko tehdä, Kirkko voisi varmaan ottaa yhteyttä SRK.n johtoon ja selvittää sen suunnitelmia??
Ja pitäisi kertoa niille rivi-ihmisille että miten vakava rikos se on ja miten juuri suurimmat murheet kaatuu uhrin ja tämän perheen niskaan. Pitäis valistaa heitä että miten paha ja väärin on juoruilu ja näiden asioiden levittely eteenpäin. Että se on syntiä... Siis niillä ei ole mitään käsitystä näistä asioista rauhanydhistyksellä. Se on heikoille julma yhteisö. Ihan asiatietoaki puuttuu!! Ja sitten pitäisi kertoa tunteiden tasolal miltä uhrista ja esim. sen vanhemmista tuntuu, mihin kaikkeen he joutuvat oikeudenkäynnissä jne. Tässä ekaksi mieleeni tullutta....Kiitos itsellesi, kun jaksat muita asiasta valistaa. Voimia kestää jatkossakin!
Olen lähes näihin päiviin asti ollut aika pimennossa vl-liikkeen asioista, kun vain ev.lut. kirkon toimintaan osallistun. Työssä terveydenhuollossa olen kyllä säälien kohdannut uupuneita monisynnyttäjä äitejä, mutta kun ei omaan työnluonteeseeni nyt mitenkään ole synnytys-/ehkäisypuoleenkaan puuttuminen kuulunut, ei tieto liikkeestä ole sitä kauttakaan paljoa lisääntynyt.
Ev.lut. kirkon jäsenenä toivon todella kirkon entistä jämerämpää ja pikaista puuttumista liikkeen epäkohtiin. Myös sellaisiin, jotka nyt eivät suoranaisesti rikoksiin johtaisikaan. Tarpeen olisi myös avoimesti tiedottaa, jos kirkko toimii epäkohtien poistamiseksi. Nythän häpeä ja syyte epäkohtien sallimisesta lankeaa myös jokaisen ev.lut. kirkon jäsenen niskoille, jos hiljaisuus kirkon ja liikkeen johdon käymistä neuvotteluista jatkuu. Kirkkoon kuuluminen on itselleni todella todella tärkeä asia, mutta panee kyllä miettimään, että millaiseen kirkkoon haluaa kuulua. - seurakunta lainen
kenkri kirjoitti:
Kiitos itsellesi, kun jaksat muita asiasta valistaa. Voimia kestää jatkossakin!
Olen lähes näihin päiviin asti ollut aika pimennossa vl-liikkeen asioista, kun vain ev.lut. kirkon toimintaan osallistun. Työssä terveydenhuollossa olen kyllä säälien kohdannut uupuneita monisynnyttäjä äitejä, mutta kun ei omaan työnluonteeseeni nyt mitenkään ole synnytys-/ehkäisypuoleenkaan puuttuminen kuulunut, ei tieto liikkeestä ole sitä kauttakaan paljoa lisääntynyt.
Ev.lut. kirkon jäsenenä toivon todella kirkon entistä jämerämpää ja pikaista puuttumista liikkeen epäkohtiin. Myös sellaisiin, jotka nyt eivät suoranaisesti rikoksiin johtaisikaan. Tarpeen olisi myös avoimesti tiedottaa, jos kirkko toimii epäkohtien poistamiseksi. Nythän häpeä ja syyte epäkohtien sallimisesta lankeaa myös jokaisen ev.lut. kirkon jäsenen niskoille, jos hiljaisuus kirkon ja liikkeen johdon käymistä neuvotteluista jatkuu. Kirkkoon kuuluminen on itselleni todella todella tärkeä asia, mutta panee kyllä miettimään, että millaiseen kirkkoon haluaa kuulua.Olen samaa mieltä. Kirkkomme johdolta kaivataan nyt selkeitä näkemyksiä ja johtamista tässä asiassa. Ehkäisykysymys koskettaa suoraan kymmeiä tuhansia naisia ja tyttöjä jotka ovat kirkkomem jäseniä. heidän itsemääräämisoikeuttaan, seksuaalisia ihmisoikeusiaan.
Toiseksi tämä lastensuojelukysymys. Vanhoillislestadiolaisuus tulee velvoittaa toimimaan pontevasti kitkeäkseen hyväksikäytön ja sen peittelyn keskuudestaan. Miten he saatoivat hiljattain hyllyttää eli panna "puhujakieltoon" erään lestadiolaispapin, joka puolusti naispappeutta, samalla kun liikkeessä toimii maallikkopuhujia joilla on tunnollaan lasten hyväksikäyttöä?
lestadiolaisessa herätysliikkeessä ovat arvot pahasti sekaisin. Kaikki tämä tapahtuu kirkkomme suojeluksessa. - Ev. lut.
14 kirjoitti:
Pitäisikö kirkon käsitellä uudestaan suhdettaan armon ja anteeksiannon teologiaan? Miksi uhrit vaiennetaan? Miksi uhria patistetaan sovitteluun ja anteeksiantoon ennen kuin hän on valmis? Miksi asiat halutaan lakaista nopeasti piiloon tyyliin "kättä päälle ja pulinat pois"? Miksi pahasta ei puhuta uhrin näkökulmasta käsin ollenkaan? Miksi tekijät eivät joudu kohtaamaan sitä, mihin uhrinsa sysäävät? Mitä on se anteeksianto, josta kirkko puhuu? Dementiaako se on?
Otit todella tärkeän asian puheeksi. Kirkossa on liikaa turhanpäivästä puhetta siitä miten aina ja kaikkialla pitää vaan antaa anteeksi, ja uhreja syyllistetään ja pahantekijät päästetään pälkähästä.
- kirkon jäsen minäkin
poimin tällaisen jutun:
"SRK:n kuuluu laittaa, edes osan virheistään korjatakseen, KAIKKIIN julkaisuihinsa Lasten Siionia myöten ohjeet, kuinka ilmoitus viranomaisille tehdään, että hyväksikäyttö saadaan loppumaan!
Tyyliin:
OHJE HYVÄKSIKÄYTÖN UHRIKSI JOUTUNEELLE
1. Ota asia puheeksi päiväkodin lastentarhanopettajan, opettajasi, koulukuraattorin, -terveydenhoitajan tai -lääkärin kanssa. SINULLA ON OIKEUS KERTOA ASIASTA! Kannattaa kertoa asiasta monelle eri aikuiselle, ettei se jäisi mihinkään matkalle lojumaan.
2. Mikään rippisalaisuus tai muukaan vaikenemisvaatimus ei koske sinua, rikoksen uhria. Älä alistu minkäänlaiseen painostukseen, vaan kerro myös mahdollisesta painostamisestasi.
3. Poliisilaitoksella voit tehdä rikosilmoituksen. Rikosilmoituksen voi myös tehdä netissä tai soittamalla! Lapsen törkeän seksuaalisen hyväksikäytön vanhenemisaika on 20 vuotta, joten kannattaa rikosilmoitus tehdä.
4. Myös sinä lasten hyväksikäyttäjän omainen, oletpa aikuinen tai lapsi, olet velvollinen tekemään ilmoituksen rikoksesta. Tämän luokan rikoksen salaaminen on rangaistavaa.
5. Älkää ikinä odottako, että rikollinen itse ilmoittautuisi viranomaisille, vaan tehkää itse ilmoitus.
6. Kannattaa toimia heti, sillä tilenne vain pahenee pitkittyessään!
7. Myös "vanhoista" rikoksista kannattaa tehdä ilmoitus, sillä rikoksesta kuuluu saada rangaistus ja uhri tarvitsee ammattiapua ja tukea, jota saa VAIN saattamalla rikos viranomaisten tietoon."
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/9581260/47524892
Minusta esim. tässä olisi ideaa ja mielestäni kirkko voisi vaatia tällaisen ohjeistuksen laajaa julkistamista liikkeensä sisäisissä julkaisuissa, omilla rippileireillä ja kaikissa mahdollisissa tilaisuuksissa, kuten sama ohjeistus myös kaikkiin valtakunnallisiin sanomalehtiin ja kirkon lehtiin!
Samoin minusta kirkko voisi valistaa SRK:ta siitä, että sisäistä tutkimusta tehdessä oman porukan tutkiminen omaa porukkaa, ei ole katsottavissa "puolueettomaksi" tahoksi ja ehkä kirkko voisi tarjota vaikkapa vl-liikkeen ulkopuolelta muutamaa ammatti-ihmistä tätä SRK:n tutkimusta tekemään. Tietysti kirkon pitäisi vaatia ko. tutkimuksen julkaisemista sen valmistuttua.
http://freepathways.wordpress.com/2010/12/27/srk-teettaa-selvityksen/
Olisikohan nyt tässä vaikka aluksi joitain konkreettisia toimia uhrien auttamiseksi? Sitten kun kirkko vaikka näiden suhteen on osoittanut ryhtevyytensä, voidaan keksiä lisääkin. Minusta tärkeintä on nyt se, että ev.lut.kirkko lakkaa levittelemästä käsiään ja tekee selkeän ryhtiliikkeen ja PUUTTUU vl-liikkeessä tapahtuviin vääryyksiin. - hyvä tyttö
Ev. lut. kirjoitti:
Otit todella tärkeän asian puheeksi. Kirkossa on liikaa turhanpäivästä puhetta siitä miten aina ja kaikkialla pitää vaan antaa anteeksi, ja uhreja syyllistetään ja pahantekijät päästetään pälkähästä.
Minä olen joskus ottanut tuon näkökulman esille, ja vastaus on ollut, vain anteeksiantamalla tekijälleen pääsee vapaaksi siitä tuskasta, jonka tekijä on aiheuttanut. Kyse ei ole uhrin syyllistämisestä vaan uhrin parhaasta, anna anteeksi ja vapaudut. - Minä näen tuon näkökulman tekijän puolustamisena ja uhrin asenteiden ja tunteiden tuomitsemisena, en niinkään syyllistämisenä itse tekoon, että olisi omilla toimillaan aiheuttanut teon.
Kun olen käsitellyt omaa "uhriuttani" joskus, niin jälkeen päin helpotti, kun tajusin, en ollut tietoisesti valittu kohde vaan osuin "paikalle". Alussa saattaa osin itse syyllistyä itsensä syyllistämiseen ja aliarvioimiseen, kuten minä tein. Ensin piti tajuta, olen uhri ja syytön. Toki näissä jutuissa on jokainen yksilö, miten asiat kokee ja niistä selviää. Se pitäisi olla minun mielestäni lähtökohta sille miten asiaa puretaan.
Anteeksianto-käsite pitäisi panna todella uusiksi.
- tämä tiedetään
Belgiassa viranomaiset tutkivat parhaillaan noin 500 eri ilmoitusta hyväksikäytöstä kirkon piirissä. Kirkonmiehet ovat voimakkaasti arvostelleet tutkimuksia ja vaatineet niitä lopetettaviksi ja sanoneet,
että pappien ja piispojen rankaiseminen moisesta on häpeällistä. Uhrit on leimattu vastuuntunnottomiksi ja itse syyllisiksi asiaan. Kirkko ei myöskään ole oma-aloitteisesti tehnyt mitään tutkiakseen itse asioita, vaan on päin vastoin tehnyt kaikkensa estääkseen ja vaikeuttaakseen tutkimuksia ja salatakseen kaikki mahdolliset tiedot. Seuraukset ovat kaikkien nähtävissä - nyt Belgiassa erotaan joukolla kirkosta:
http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2011/01/myos_belgiassa_erotaan_kirkosta_2273557.html
Joten suomalaisten uhrien kokemukset eivät ole mitenkään poikkeuksellisia, kysymys on pikemminkin
kirkon ja uskonnollisten ryhmien vakiintuneesta tavasta suhtautua tuollaisiin asioihin. Kokemukset ovat ollet samanlaisia esimerkiksi myös Irlannissa ja Kanadassa ja oikeastaan jokaisessa maassa, missä näitä hyväksikäyttötapauksia on tullut julkisuuteen - kirkko leimaa aina vastuuttomiksi ja syyllisiksi ensin uhrit itsensä, sen jälkeen vielä tiedotusvälineet ja viranomaiset, jotka ovat tapauksista raportoineet ja tuoneet ne esille, vaikka kirkon mielestä ne olisi aina pitänyt ehdottomasti pimittää kokonaaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol4741685Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis3711464Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe641318Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H151279- 100875
JM lukkoliike
Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran19836Miten kesäsi meni?
Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?65716Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."
Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka7712Pankin avajaiset
Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti15681- 38656