Kokemuksia yliopistoista

the student

Terve vaan!

En tiedä, onko tämä minun kyselyni tässä turha ja mitään saamaton, mutta sitähän sanotaan, ettei se tyhmä ole joka kysyy, vai miten se nyt menikään :DD

--

Eli tässä olisi tarkoitus mennä yliopistoon lukion jälkeen, vaikka en tiedä, riittääkö motivaationi...olen lukiossa oppinut todelliseksi laiskuriksi ja lusmuksi, kun sielä tuntuu pärjäävän, vaikkei edes kirjaakaan paljoa lukisi tai tunneilla kävisi...kuitenkin kun minulla on mahdollisuudet yliopistoon, ja huippu arvosanat, ajattelin sitä ainakin kokeilla...mites muuten te, joille lukio on ollut lasten leikkiä, kuinka raskaalle tuo yliopisto teidän mielestänne tuntuu? Lukiollakin peloteltiin, kuinka puuduttava paikka se on, jota se ei kuitenkaan todellakaan ollut...tietystihän yliopisto on nyt ihan eri asia...

Sitten siis se varsinainen asia, josta olisi mukava saada jotain mielipidettä:
Eli jos joku jaksaa, niin olisi mukava, jos kirjoittaisitte mielipitetänne, miksi mennä tai olla menemättä johonkin yliopistoon. Jotain kemian alaa olisi tarkoitus lukea (vai kannattaisiko ennemmin jokin muu luonnontiede? entäs kemian alojen työllisyys, olisiko kellään mainita omia kokemuksia, kuinka helposti kemian piiristä löytää työtä?) joissain seuraavista kouluista: Oulun, Jyväskylän tai Tampereen Teknillinen Yliopisto. Tampere olisi ykkös valinta kaupunkina, mutta ilmeisesti opetus on hyvin tekniikka painotteista. Oulu vaikutti suhteellisen korkeatasoiselta, ainakin pääsyvaatimukset oli korkeimmat, tai noin muistaakseni olisin jostain katsonut. Helsinki on jo vähän turhan kaukana, ja hieman negatiivisia stereotypioita on stadilaisista, ei millään pahalla :)

En ole kyllä paljoa ottanut vielä selvää noista yliopistoista, mutta oikeastaan omasta mielestäni varsinkin yliopistojen kotisivuilta katsottu "mainos puhe" on toisarvoista. Haluan kuulla henkilökohtaisia mielipietä, tietysti opetuksen laadusta, mutta ennen kaikkea yliopiston ilmapiiristä ja millaisia ihmisiä koulussa on sun muuta mainitsemisen arvoista. Onko yliopistonne tyypeillä tapana kännätä paljon? Itse en perusta ryyppykulttuurista, en nyt mikään absolutisti ole, mutten todellakaan mikään kännikala.

Toivottavasti joillakin olisi jotain ajatuksia tai mielipietä jakaa asian tiimoilta :)

10

1001

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6+3=?

Itse en tehnyt läksyjä lainkaan lukiossa, tunneilla kävin mitä nyt oli pakko ja kokeisiin luin yleensä vain vähän edellisenä iltana, enkä aina silloinkaan. Valmistuin lukiosta C:n papereilla, kurssien keskiarvot jossain 7-8 välillä. Menin yliopistoon ja huomasin jo melko pian että ei siellä ihan lukematta pärjää, mutta eipä siellä aina tuntunut pärjäävän nuo lukiossa 10 keskiarvon omanneetkaan.

Opiskelu yliopistossa on melko erilaista kuin lukiossa, siellä pitää omaksua suuria määriä tietoa paljon nopeammin. Itsellä meni ensimmäinen vuosi ylipistossa käytännössä siihen että opin oppimaan ja omaksumaan asioita uudella tavalla. Kokeisiin aloin lukemaan lähinnä vanhoja koekysymyksiä kertaamalla. Luennoilla aloin käymään ja tekemään muistiinpanoja, vaikken niitä ollut koskaan lukiossa tehnyt, sillä usein sitä siellä luennolla huomasi mitä sitä lopputentissä oikein kannattaa osata ja mitä ei. Tenttikirjoja en ole vielä koskaan kannesta kanteen lukenut, vaan lähinnä selaillut ja joitain yksittäisiä kappaleita lukenut. Yleensä suosin sellaisia kursseja missä ei ole lopputenttiä, vaan sen voi suorittaa joko yksilöllisenä harjoitustyönä tai jollain ryhmätyönä. Olen saanut kurssiarvosanoja hylätystä kiitettävään, keskiarvot ovat siellä jossain 3:n tuntumassa.

Olen huomannut että yliopisto on ollut rankinta juuri noille lukiossa hyvin menestyneille ns. ylisuoriutujille. Helpointa varmaan meille alisuoriutujille.

Kemiaa en kyllä itse kovin mielellään lähtisi lukemaan, työllistyminen ei ole kovin hyvä ja opinnot ovat sellaisia ettei niissä ilman lukemista ja harjoituksia/laskemista voi pärjätä. Kemia, matikka tai mikään teknillinen ala ei ole se laiskanihmisen valinta. Jos haluat jatkaa löysää opiskelutahtia yliopistossa niin suosittelisin lähinnä jotain humanistista alaa tai sitten kaupallista alaa (ei laskentatoimi/rahoitus).

• Anonyymi

Sekaillä jatkot meno oikee

• 20+7

Kemia ja muut matemaattisemmat alat ovat kyllä aika pitkälti sellaisia, että lukea pitää ja varsinkin pitää laskurutiinia yllä. Tietenkin tässäkin on yksilöllisiä eroja. Mutta esim. monilla tekniikan alojen kursseilla ei saa olla maol-taulukoita/graafisia laskimia tms. "apuvälineitä", joita lukiossa pystyi käyttämään, eli monet kaavat pitää muistaa ulkoa.

Yliopisto on kyllä aika erilainen maailma kuin lukio... Onhan ihmisiä, joiden ei sielläkään tarvitse kuin vilasta kirjaan ja vitosia sataa, mutta suurin osa kyllä joutuu kahlaamaan läpi luentojen ja tenttikirjallisuuden. Tenttikirjoja ei tosiaan tarvitse kannesta kanteen sana sanalta lukea, vaan oikea tekniikka löytyy ajan kanssa. Oikean tekniikan hakeminen kestää aikansa ja se löytyy periaatteessa vain ajan kanssa.

Itse lukion ka taisi olla 8,8, enkä tosiaan ollut mikään hikkeoppilas mielestäni. Luin pitkää matikkaa ja neljää vierasta kieltä (kahta pitkää, kahta lyhyttä), mutta en mitenkään paahtanut lukiossa; istuin tunneilla ja tein läksyt kun jaksoin. Kirjoituksista tuli rivi LEEEEMCC. Yliopistossa opiskelemani aine vain kiehtoo minua suuresti, ettei se tenttikirjaan tarttuminen tai luennoilla istuminen edes tunnu mitenkään pakkopullalta. En kyllä suosittelisi omaa alaani (eräs kieli), tai ylipäätään yliopistoa, jos ei oikeasti kiinnosta aihe/lukeminen. Hyvin teoreettista opiskelua meinaan on luvassa ja varsinkin alussa tuntuu usein, että miksi hitossa joudun käymään jotain tällaisia kursseja kun haluan keskittyä vain siihen, mikä kiinnostaa minua...

• 20+7

Varsinkin ekana vuonna uutta tietoa tulee ovista ja ikkunoista, ja on tosiaan tärkeää oppia jäsentämään sitä tietoa. Eli vaikka lukiossa riitti, että katsoo vähän tenttikirjaa päivää ennen koetta, ei se riitä yliopistossa. Osattavat kokonaisuudet ovat vain niin isoja ja laajoja varsinkin, jos tosiaaan ei ole käynyt luennoilla/tehnyt muistiinpanoja ennen tenttiä yms..

Olen huomannut varsinkin näiden, jotka ovat päässeet lukiosta juuri kuvailemallasi tavalla (lukematta kaseja yms.) niin heillä on vaikeuksia päästä kursseista edes läpi, kun sellaista lukurutiinia ei ole koskaan päässyt syntymään. Lisäksi kun luennoilla ei tosiaan ole pakko istua, niin harvoin siellä juuri tällaisia ihmisiä näkee (varsinkaan ekana vuotena). Toinen ääripää on sitten nämä "superhiket" (lukio päntäten kymppiä ja ällää), joilla on kauhea stressi ja paniikki päällä ennen tenttejä, koska jos ei tule vitosta, niin maailma romahtaa. Minulla on pari tällaista kaveria, joiden eka vuosi oli todella kauheaa katsottavaa, kun tyypit polttivat itsensä ihan loppuun. Onneksi hekin ovat saaneet järkeä peliin, ettei se kakkonen enää tunnu ollenkaan pahalta.

• hae silti!!!

ne jotka käy ainejärjestöjen jutuissa niin ne useimmiten kännää. pakko ei kuitenkaan ole. merkittävä osa opiskelijoista ei käy missään. aika paljon on yksinäisiä. riippunee sattumasta millanen henki opiskelupaikassa ja vuosikurssilla on. voi saada paljon kavereita ja viettää elämän ihan parhaan ajanjakson tai sit ei. varsinkin alussa opiskeluissa on ties mitä kielikursseja ja muuta paskaa joka voi sammuttaa tehokkaasti innostuksen kun ei saakaan opiskella sitä mikä kiinnostais...

• Huomauttaisin vain

Perusopinnot (kielet, matematiikat jne.) tarvitaan, että niistä kiinnostavista opinnoista edes jotain ymmärtää. Jos joku ei tätä usko, niin voi kokeilla opiskella jotakin yliopiston syventävää kurssia pelkkien lukiotietojen pohjalta. Veikkaanpa, että onnistuu harvalta.

• ...--.--.--.
        Huomauttaisin vain kirjoitti:

Perusopinnot (kielet, matematiikat jne.) tarvitaan, että niistä kiinnostavista opinnoista edes jotain ymmärtää. Jos joku ei tätä usko, niin voi kokeilla opiskella jotakin yliopiston syventävää kurssia pelkkien lukiotietojen pohjalta. Veikkaanpa, että onnistuu harvalta.

Jos tosiaan haaveena on vaikka opiskella mikrobiologiaa, niin ei sitä heti oteta mikroskooppia ja aleta tutkimaan bakteereja, vaan ensin on käytävä perusopinnot, joihin sitten kuuluu teoreettisia opintoja (esim. kemiaa, biotieteitä, molekyyligenetiikkaa jne.) Lisäksi juuri esim. pakolliset kieliopinnot on suoritettava.

Riippuu todella paljon valitsemastasi alasta, mutta varmasti jo esim. perusopinnoissa tulee olemaan vaikeuksia, jos lukeminen ei innosta ja varsinkin, jos jotkut osiot pakollisista opinnoista ei vain nappaa (motivaatio nollassa, kurssi tuntuu turhalta jne.). Lisäksi tosiaan tentit käsittelevät todella paljon laajempia kokonaisuuksia kuin mitä jotkut lukion kokeet (ja yo-kokeissakin pärjää ilman lukemista, kun vain osaa vastaustekniikan hyvin).

Kuitenkin kannattaa hakea yliopistoon, jos joku "haaveammatti" on kiikarissa, johon yliopistoa tarvitsee. Jos tuntuu, etteivät opinnot oikein suju tms. niin ainahan sieltä pääsee poiskin... Kannattaa varmaan katsoa myös, jos AMK:ssa olisi jotain sopivaa alaa (esim. kemiantekniikka, josta valmistuu AMK-insinööri); siellä kuitenkin tuo lukupuoli on huomattavasti vähäisempää ja käytetään enemmän sitä omaa päätä ja ajattelua (vs. yliopiston "kirjatieto"). Suosittelen ainakin varavaihtoehtona, jos et pääsisikään suoravalinnalla yliopistoon.

• igjöail

Yliopistossa opiskelu on todella itsenäistä ja oma-aloitteista. Kukaan ei patista mihinkään, joten suoritukset täytyy vain itse tehdä. Lukematta ei pärjää, koska luentoja ei pahemmin ole, joten mistä sen tarvittavan tiedon saisi, jos ei kirjoista lukisi. Sivuaineet kannattaa valita huolella, että niistä on hyötyä.
      Ja totuus on, että opiskelupaikka valitaan niistä, joihin pääsee sisälle. Yleensä sinne ei heittämällä mennä, ja jos mennään, niin silti pitää selviytyä kursseista.
      Valitse itseäsi kiinnostava ala, mutta älä odota siltä liikoja, joka aineessa on tylsät hetkensä.

• Anonyymi

Yliopiston netti muille turhaa keskustelu

• Anonyymi

Tl34jey

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      106
      3158
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      240
      1987
    3. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      61
      1909
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      136
      1859
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1362
    6. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      96
      1245
    7. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      61
      1175
    8. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      84
      1164
    9. Sä oot kyllä

Aika erikoinen nainen
      Ikävä
      59
      1147
    10. Millaistakohan

Sun kanssa suhde olisi?
      Ikävä
      68