Susi vai koira?

Kotibongari

Kysyn vielä tältä tutulta palstaltakin, vaikka en linnuista tällä kertaa. Eli:
Mistä eroittaa susikoiran ja suden jäljet? Kävin eilen rivitaloni katetulla roskiksella ja toisella reunalla autotalleja vasten rivissä oli isot jäljet, jotka vastasivat suden jalanjälkiä. Itselläni on ollut useita koiria tosin pienempiä ja olen ollut monenrotuisten koirien koulutustilaisuuksissa eikä koskaan aikaisemmin ole tullut mieleen, että näkemäni jäljet olisi suden eikä koiran. Huomiota herätti pitkät kynnet. Kotini on järvenrannan tuntumassa, josta siis pääsee jäitä pitkin nopeasti maaseudullekkin. Jäljet vastasivat kooltaankin täysin suden jälkiä ja olivat ohuessa lumessa, jota oli tuprunnut katoksen sisälle. Mistä voisi erottaa onko kyseessä susi vai iso koira? Käsittääkseni jos jäljet ovat koiran, koiran kynsiä ei ole aikoihin leikattu. Jäljet olivat erinomaiset ja siis ehjät ja vielä tänään hyvin näkyvissä, pituutta oli ilman kynsiä 10cm ja leveyttä vähän vähemmän. Kirjoitin tuonne retkeilypalstalle, mutta tämän palstan lukijat ovat myös hyvin tarkkoja erojen havaitsijoita

3

530

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sudenjälki

      Vedä viiva ulommaisten etuvarpaiden polkuanturoiden kärkien (ei kynnenkärkien) kohdalta poikittain. Jos viiva leikkaa kahden keskimmäisen varpaan polkuanturan jälkien päältä, on kyseessä koira. Jos se ei leikkaa, niin silloin on susi kyseessä.

      • Kotibongari

        On satanut uutta lunta ja kamerani oli havaintohetkellä epäkunnossa, joten en pääse tekemään mittausta. Jälki johon ensin kiinnitin huomiota oli ko. kuvan (alhaalla linkki) kanssa lähes identtinen, ainoa poikkeus oli, että kynnet (jäljet)olivat edessä suoraan töröttivinä vielä ko. kuvaa paksummat, lähes suorat ja huomattavasti vielä kuvan kynsiä pidemmät. Kun palasin katsomaan seuraavana päivänä, totesin, että jälkiä oli useammatkin ja yhdet parijäljet lähes toisissaan kiinni. Ajattelin ensin, että jos kyseessä on susi, se on tullut katoksessa olevan jäteastian hajun perusteella. Sitten kun totesin, ettäjäljet kulkivat autotallien peltiseinän viertä, mieleen tuli, että kissat, karanneet kanit sekä jänikset piiloutuvat usein muutamaan käyttämättömään autotalliin. (ovat jättäneet jälkiään)Tietysti hoitamaton koirakin, vaikka omilla teillään oleva saattaa olla kyseinen vierailija, mutta...
        http://www.suurpedot.fi/www/fi/lajit/susi/tuntomerkit/index.php


      • Kotibongari
        Kotibongari kirjoitti:

        On satanut uutta lunta ja kamerani oli havaintohetkellä epäkunnossa, joten en pääse tekemään mittausta. Jälki johon ensin kiinnitin huomiota oli ko. kuvan (alhaalla linkki) kanssa lähes identtinen, ainoa poikkeus oli, että kynnet (jäljet)olivat edessä suoraan töröttivinä vielä ko. kuvaa paksummat, lähes suorat ja huomattavasti vielä kuvan kynsiä pidemmät. Kun palasin katsomaan seuraavana päivänä, totesin, että jälkiä oli useammatkin ja yhdet parijäljet lähes toisissaan kiinni. Ajattelin ensin, että jos kyseessä on susi, se on tullut katoksessa olevan jäteastian hajun perusteella. Sitten kun totesin, ettäjäljet kulkivat autotallien peltiseinän viertä, mieleen tuli, että kissat, karanneet kanit sekä jänikset piiloutuvat usein muutamaan käyttämättömään autotalliin. (ovat jättäneet jälkiään)Tietysti hoitamaton koirakin, vaikka omilla teillään oleva saattaa olla kyseinen vierailija, mutta...
        http://www.suurpedot.fi/www/fi/lajit/susi/tuntomerkit/index.php

        Katoksesta löytyi vielä yksi hyvä jälki, vaikka jälkiä oli sotkettu ja uutta lunta satanut. Jos tarkoitit mittauksella vaakaviivaa etuanturoiden alareunaa pitkin, niin ne eivät koskeneet keskimmäisiin anturoihin . Jäljen yläosa oli muutenkin melko suippo eli etuvarpaiden polkuanturoiden väli lumessa oli vain 1-2mm. Paras jälki oli ilmeisesti takajalkojen jälki.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1199
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1034
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      130
      930
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      792
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      292
      739
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      80
      661
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe