mikä hevosrotu minulle?

jeppsa

olen nyt pitkään miettinyt minkä hevosen haluaisin: lapsesta saakka olen käynyt talleilla ja edelleenkin käyn olen nyt 27 vuotias.
hevosista on tietysti kokemusta.
hevoselle olisi tilava karsina mutta muita hevosia en kuitenkaan taida ottaa (kyllä se yksi riittää) =)
mikä hevosrotu sitten oikein sopisi minulle?:
-hevosenrodun tulisi olla rauhallinen ja ei kovin kiihkeä (kuten esim. lämminveriset)
-hevosella en kuitenkaan harrastaisi mitään.
-hevonen hankittaisiin lähinnä ratsuksi.
-hevosrodun tulisi olla sopeutuvainen eri sääoloihin.
-ja kuten aiemmin sanoin hevosrodun tulisi olla rauhallinen ja se hankittaisiin lähinnä ratsuksi.
vaihtoehtoina minulle olis siis jokin kylmäveriroduista.
tietysti huomauttakaa jos minulle ei sovi kylmäverinenhevonen


kiitos etukäteen!!!

38

3690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • <3

      sulle sopis joku suomenhevonen kun rasvattu!!! eikä ne maksakkaa maltaita

      • Saka03

        Samaa mieltä


    • ................

      27v? paremminkin 7v, kysymysten laadusta päätellen. Mistä hitosta kukaan voi tietää sopiiko sinulle kylmäverihevonen :O "hevosella en harrastaisi mitään" ja kumminki ratsua hommaat. Eikö ratsastus ole harrastamista?

      no jos jonku kumminkin hommaat suokki olisi vaihtoehto ja hommaa sille kaveri, sillä hevosta ei ole tarkoitettu elämään ilman lajitoveria.

      Kaikkein paras vaihtoehto sinulle olisi keppihevonen..

      • jeppsa

        "hevosella en harrastaisi mitään" ja kumminki ratsua hommaat. Eikö ratsastus ole harrastamista?"
        ei minun käsityksen mukaan.
        se olisi sama kun joku sanoisi että "harrastan koirani kanssa pissatuslenkkejä" :D
        eli hevosella lähinnä RATSASTAISIN en siis etsi mitään kilparatsua.........

        "Kaikkein paras vaihtoehto sinulle olisi keppihevonen.. ""
        enpä tiedä pystyisinkö ratsastamaan keppi hepalla kovin pitkiä "lenkkejä" ulkona ilman että se alkaisi väsyä :DDD.



        ja muuten kiitos kommentista , olin jo miettinyt suokkia mutta päätinpä tulla tänne vielä kyselemään löytyisikö muita hevosrotu ehdokkaita:DD

        ja toki kommatkaa viel jos löytyisi muita hevosrotu ehdokkaita.


      • miisurakas
        jeppsa kirjoitti:

        "hevosella en harrastaisi mitään" ja kumminki ratsua hommaat. Eikö ratsastus ole harrastamista?"
        ei minun käsityksen mukaan.
        se olisi sama kun joku sanoisi että "harrastan koirani kanssa pissatuslenkkejä" :D
        eli hevosella lähinnä RATSASTAISIN en siis etsi mitään kilparatsua.........

        "Kaikkein paras vaihtoehto sinulle olisi keppihevonen.. ""
        enpä tiedä pystyisinkö ratsastamaan keppi hepalla kovin pitkiä "lenkkejä" ulkona ilman että se alkaisi väsyä :DDD.



        ja muuten kiitos kommentista , olin jo miettinyt suokkia mutta päätinpä tulla tänne vielä kyselemään löytyisikö muita hevosrotu ehdokkaita:DD

        ja toki kommatkaa viel jos löytyisi muita hevosrotu ehdokkaita.

        Sulle sopis varmaan joku suokki tai issikka, koska ne ovat rauhallisia ja kestää säätä :DD


      • Hevoonen
        miisurakas kirjoitti:

        Sulle sopis varmaan joku suokki tai issikka, koska ne ovat rauhallisia ja kestää säätä :DD

        Haluaisin ehdotuksia minulle sopivasta hevos/ponirodusta. Olen noin 153 cm ja painan 56 kg. Mieluiten ratsuksi, rauhallinen mutta kuitenkin halukas "lenkkeilijä". Ei kilpahevoseksi. :)


      • rfrfrfrfrfrfrfrfrfrf
        Hevoonen kirjoitti:

        Haluaisin ehdotuksia minulle sopivasta hevos/ponirodusta. Olen noin 153 cm ja painan 56 kg. Mieluiten ratsuksi, rauhallinen mutta kuitenkin halukas "lenkkeilijä". Ei kilpahevoseksi. :)

        aloita oma viestiketjusi!!!!!!


      • Hevoonen kirjoitti:

        Haluaisin ehdotuksia minulle sopivasta hevos/ponirodusta. Olen noin 153 cm ja painan 56 kg. Mieluiten ratsuksi, rauhallinen mutta kuitenkin halukas "lenkkeilijä". Ei kilpahevoseksi. :)

        Risteytysponi/hevonen,haflinger olisi hyvä,
        tinker,ylikorkea vuonohepo,suomenhevonen yms.
        Mutta koska olet aika pitkä jo,
        ei sinun kannate ainakaan pikku ponia ostaa
        (russia tms.)Mielestäni just joku 145-150cm olisi sulle hyvä...

        Käy kattoo www.hevostalli.net tai www.hevosnetti.com,
        koska noissa paikoissa on markkinailmoituksia eli siis
        myytäviä hevosia ja poneja ja niitä on monia satoja siellä!


      • ?

        Sulle vaan tiedoks että hevonen voi elää ilman lajitoveriakin ja olla silti onnellinen. Kokemusta on!


      • paska
        ? kirjoitti:

        Sulle vaan tiedoks että hevonen voi elää ilman lajitoveriakin ja olla silti onnellinen. Kokemusta on!

        niiin, mutta hevonen tarvitsee laji toverin, sillä jos se ei haluakkaan olla yksin ?


      • haista paska .......

        sitä paitsi se ei harrastais esteitä tai ravia esimerkiksi..

        että sun on turha tulla kommentoimaan jos et itekkään tiiä mitään !! >:o


      • ?
        paska kirjoitti:

        niiin, mutta hevonen tarvitsee laji toverin, sillä jos se ei haluakkaan olla yksin ?

        Nii mutta se riippuu tiätty hevosesta. toiset hevoset ei edes tuu toimeen muiden hevosten kanssa, ja jos hevonen pienestä oppii olemaan yksin se kyllä pärjää ilman lajitoveriakin.


      • Ex-ravuri
        ? kirjoitti:

        Sulle vaan tiedoks että hevonen voi elää ilman lajitoveriakin ja olla silti onnellinen. Kokemusta on!

        Olen samaa mieltä, koska tiedän hevosia jotka eivät kertakaikkiaan siedä toisia hevosia lähellään.


    • joo-oo

      Kummallista että sinulla on nuin paljon kokemusta hevosista, muttet tunne silti sinulle sopivaa hevosrotua. Ehkä kannattaisi ensin hankkia lisää sitä ``kokemusta´´ ennen kuin hankkii hevosen.

    • On todella TÖRKEÄÄ ja LAPSELLISTA haukkua apua pyytävää!
      27v ja vai että 7 ?? kuule sinä joka tuon laitoit,
      pikemminkin 7 v ja sinulle sopii keppihevonen,
      niin tuntuu ettet ite ole paljoa vanhempi ja viisaampi!

      Minusta sulle sopisi hyvin suomenhevonen tai
      vaikka tinker.Ne sopeutuvat eri sääoloihin
      ja varsinkin vanhemmat yksilöt: pomminvarmoja!

      Mutta kyllä sinä varmasti tiedätkin,että yksin hevonen ei voi asustaa..(:

    • toinen ostaja

      Hei,
      itse olen myös 20 paremmalla puolella ja hevosta hankkimassa. Kriteerit ovat samat kuin sinulla. Oletko jo löytänyt oman hevosen? Mihin rotuun päädyit?

    • trollitrolli

      Vaikea uskoa, että olisit 27 vuotias... Ehkä pikemminkin 12 vee xD

    • ...

      Voi herranjestas! Mitä ihmeen "kaikesta tietäviä" pentuja täällä käy kommentoimassa. Siis oikeesti sinäkin trollilolli ensinnäkin yleensä kovin vanhat ja sivistyneet eivät käytä xD hymiöitä joten taidat ite olla alle 12.v ja mitä siitä vaikka ei hevosroduista tuo aloittaja paljoo tiedä? eiks se oo pääasia että osaa ratsastaa yms. muut perus asiat :) itekkään en todellakaa oo mikää expertti näissä hepparoduissa mutta suosittelisin aloittajalle suomenhevosta (:

      • jepp.

        oon samaa mieltä !! :D oikeastaa, taitaa olla 10vuotta vanha :D


    • Moi!

      Suokkia ehdottaisin.Itsekkin taidan hankkia suokin!Ne on suloisia hevosia!

    • ökrhöm

      yksi ei riitä! tarvitset talliin useamman ! senkin neiti hevostietävä :D



      ps. sinulle sopisi suokki

      • kröhömkröhöm

        ei siis pahalla :D


      • lol

        Kyllä hevonen voi elää yksinkin... -.- Mummunikin naapurissa asustaa Hollaninratsuponi, eikä se ole ikinä sietänyt muita hevosia kovin hyvin.


      • Huoh:P
        lol kirjoitti:

        Kyllä hevonen voi elää yksinkin... -.- Mummunikin naapurissa asustaa Hollaninratsuponi, eikä se ole ikinä sietänyt muita hevosia kovin hyvin.

        "kovin hyvin" ??? Hevosella täytyy aina olla lajitoveri, vaikka se voisikin elää yksin, sille ei kuitenkaan ikinä riitä pelkkä ihmisen seura.... -_-


    • Vuonohevonen

      Sinulle sopisi Norjan Vuonohevonen. (: Ne eivät ole kovin korkeita, mutta silti voimakkaita. Ne sopeutuvat niin kovaan pakkaseenkin kuin helteeseen. Ne ovat usein rauhallisia, mutta joskus hieman itsepäisiä. Ne ovat kuuliaisia, ja sopivat niin kisaamiseenkin kuin harrasttamiseen. Ne eivät tarvitse kaveria (yksilöllistä). Niillä voi ajaa, tehdä töitä, ratsastaa esteitä ja koulua... oikea monitoimirotu.. ja ne vielä näyttävätkin persoonallisilta ja kauniilta.. (: Kannattaa harkita! :)

    • Huoh:P

      Et kyllä kauhean kokeneelta vaikuta....
      Ensinnäkin hevonen tarvitsee aina lajitoverin...

    • minäheponen

      miettikääpä vaikka n.100v ajassa taakseppäin maatiloilla oli yleen sä yksi hevonen joka söi nukkui ja teki töitä ne kävivät töissä joka päivä eivätkä tarvinneet yhtään toisia lajitovereita että kyllä hevonenkin voi asustaa yksin jos on siihen tottunut...!
      ps. sulle sopis ehkä joku suokki tai piensuomenhevonen

    • Jonna H.

      eli älkää haukkuko ensinnäkään ketään.Se osoittaa vain lapsellisuutenne.Ja tietysti sen että olette paljonkin alle 14v kun käytätte kaikkia ihmeen trolleja ja XD sanaa... Jos on ollut 7vuotta hepojen kans niin ei siltikään voi olla mikää rotuexpertti.Minusta jos et saa ostettua hepalles toista kaveria niin kannattaa ostaa esim lammas tai pari.Myös pupset käy kunhan niitä ei karsinaan laita.Hevoset pärjää kyllä kovissakin pakkasissa.Etenkin jos niillä "heikkonahkaisilla" on hyvä fleeceloimi ja päällä vielä paksu vedenkestävä toppaloimi.Jos ei tallissa ole lämmitystä niin talvella ja muina kylminä vuodenaikoina kannattaa se fleeceloimi ja toppaloimi.Ne lämmittää.Ja asiaan...
      Sinulle sopisi puoliverinen,tinker,suokki,risteytys tai muu hyvä hevonen,jonka kanssa tunnet pärjääväsi.Ei ole tärkeintä että se on kaunis herkkä arabi tai komea puoliveriori.Tärkeintä on,että tunnet itsesi varmaksi sen kanssa,et pelkää sitä ja tiedät,että osaat hoitaa sitä.Voit vaikka ottaa ensin sen vuodeksi/kesäksi ylläpitoon ja päättää sitten.Muista että jos sinulla ei ole varaa ostaa toista heppakaveria niin älä mielellään osta sellaista ainakaan joka on elänyt isossa laumassa.Mutta kannattaa harkita että ostaa sille hieman myöhemmin esim eläkeläisen kaveriksi.Toivottavasti oli apua päättelyssä:)

      • Jonna H.

        Hupsis,siis pupuset;)


    • ssossqa

      Tinker (: tosi rauhallinen rotu oikein koulutettuna...Ja aikaisin ruunattuna jos ori :D

    • Shire horse

      Suosittelen islanninhevosta, ja esim. falabella tai shetlanninponi olisi sille hyvä seuralainen, eihän aina tarvitse olla montaa 'normaalikokoista' hevosta. = )

      Ps. Issikka olisi perfect

    • hevoshullu!

      Suomenhevosen!

    • Klaara3

      Miks kaikki aina kiroilee tämmösillä sivustoilla :/ Huoh.... Sulle sopis tommonen suokki koska ne on rauhallisia. Issikatkin on ihan kivoja mutta ne on niin pieniä vaikka kestääkin aikuisen painon. Ehkä... Hmm...

      1.Suokki.

      2.Issikka.

      3.Irlannon cob

      4. Friisiläinen

      5.Vuonohevonen
      Ratsastus on tiedoks vaan harrastus! Mä olen ratsastusta 5 vuotta mulla on puoliverinen mun isosiskon kaa ja ratsastan kuusi kertaa viikossa! Ja kesällä seitsemän kertaa.Vieläkö sä väität että se ei ole harrastus! Sitä paitsi jos sulla on oma hevonen niin se ei olekaan harrastus vaan velvollisuus!

    • Momomaru

      Suomen hevonen

    • Etsisin myös hevosta möhemmälle koska juuri nyt ei rahaa ole kokemusta hevosen hoidosta no jonkin verran. Olen noin 153cm ja painan 38kg iältään olen 14. Etsisin rotuna jotain reipasta (hevosta), jolla voisin mennä esteitä, maastoa, koulua jne... eli toisin sanoen vähän kaikkea. Hevosen tulisi myös kestää eri säitä ja haluaisin lempeän, ystävällisen ja aika keskikokoisen hevosen mielellään säkä 145-160.

    • Anonyymi

      hevoselle kelpaa myös toinen hevoseläin esim. aasi tai muuli! tosin silloin hevonen on aina se pomo. myös poni käy. onhan nekin hevoseläimiä!
      nim. exhevostelija.

    • Anonyymi

      miten olisi suomenhevonen?! suomalainen ja rehti rotu!
      nim. exhevostelija.

    • Anonyymi

      Welshponiii

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      278
      3018
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      78
      1547
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1276
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1200
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1197
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1119
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1077
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe