Aineenvaihdunnasta

töttöröööö

Hei,

olen 20-vuotias nainen, 12-vuotiaasta enemmän tai vähemmän syömishäiriöinen. En ole lapsuusvuosien jälkeen ollut ikinä normaalipainoinen (paitsi yhden vajaan vuoden mittaisen jakson jolloin söin, tosin 1500-2000 kcal/pvä ja lihoin normaalimittoihin) vaan alipainon ylärajoilla/alipainoinen tai vaikeasti alipainoinen.
En ole siis syönyt vuosiin normaalisti. Normaalilla syömisellä tarkoitan siis että kaloreita tulee vähintään se 1500 ja ruokavalio olisi monipuolinen.

Kysymykseni siis kuuluu: voiko sh pilata aineenvaihdunnan niin, että jo sellaisista kalorimääristä joilla yleensä ylläpidetään painoa (ei laihdu eikä lihoa) niin minä lihoan. Aluksi kuvittelin että tää on vaa sitä sairauden tuomaa harhakuvaa että lihoo, vaikkei oikeasti lihokkaan. Mutta todellakin lihoan esim. 1000 kalorista, joka on siis vähemmän kun mitä pitäisi aikuisen naisen saada.
Huomasin tämän, kun jonkin aikaa sitten aloitin syömään enemmän (n. 1000 kcal/pvä) ja huomasin sitten lihoavani. Vaakaa en omista, joten tarkkaa painoa en tiedä, mutta 48-50 kilon paikkeilla pyöritään. Olen nykyään lievästi alipainoinen. Lihomisen huomaan siitä kun vaatteet alkavat puristaa ja ovat vaikeampi saada edes päälle.
Sitten vähennän syöntiä siihen tuttuun 500 kaloriin, laihdun joko hieman/paino pysyy samana. Jos mielin laihtua, mun pitäis syödä joku 100 kaloria :DDDD
En oikein ymmärrä. Tuon 1000 kalorin syöminen päivässä ottaa jo koville, ihan jo sen takia kun joutuu syömään suurempia määriä ja useammin kuin mihin on vuosikaudet tottunut. Olen kuitenkin yrittänyt jo oman terveyteni kannalta, vaikka en ole ainakaan toistaiseksi kauheasti haittoja laihduttamisesta tulleen. Ja voi olla etten edes niitä huomaa jos niitä onkin, väsymykseen ja huonoon oloon tottuu...

Haluaisin siis saada tarpeeksi energiaa päivän aikana että jaksan tehdä ja olla ja elää, mutta en kuitenkaan haluaisi nostaa painoa, kun siihen ei sinänsä tarvetta ole. Ja rahaa ei oo kyl uusiin vaatteisiinkaan :DDD

Voiko tuolle aineenvaihdunnan sekoilulle tehdä jotain? Vai onko tämä kenties väliaikainen "oire" ja painon nousu loppuu kun elimistö tottuu saamaan sen normaalimman määrän energiaa.?

Joku viisaampi voisi kertoa :D

7

805

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anniinaanorekticco

Ihmisen aineenvaihdunta on aika vakio. Evoluution aikana n.100000000vuotta on kyllä ne yksilöt karsiutunut pois, joilla aineenvaihdunta olisi merkittävästi pienempi tai suurempi. Sellainen ei vaan selviytyisi.

Liikunnalla ja joillakin piristeillä, voit vaikuttaa siihen aineenvaihduntaan. Esim.kahvi ja energiajuomat (näissä energiajuomissa on vaan sitten sitä energiaa=sokeria ihan liika). Yks hyvä on bodareiden ja fitnestyyppien diettikauden jutut, käyppä lukee vaikka pakkotoisto.com. Lihaspumppi tehonlisääjät ja jnejne...kyllä lähtee rasvat. Näissä asioissa ei ehkä kannata kysyä tai uskoa sellaisia ihmisiä jotka itse on vähän "pyöreitä":)

Jossain oli tutkimuskin, siis lihavia ihmisiä, jotka selitti lihavuuttaan just aineenvaihdunnan häröllä...syö vähän, silti lihoo. Sitten kun ne tarkkaan mittas, hengitysilmasta jne..sen ihmisen saaman energian..niin kyllä se vaan oli mättänyt liikaa sitä ruokaa suusta sisään. Tais olla niin, että noin 1/100 000 ihmisellä on joku kilpirauhasen juttu, joka sitten voi aiheuttaa jotain. Mutta kyllä se totuus vaan on, että liikaa vaan ruokaa, liikuntaan tai päivittäiseen aktiviteettiin yleensä...tsemmpiä sulle, kohta kevät!

• aloittajaaaaaaa....

No tuskinpa se nyt siitä johtuu, että söisin liikaa. Kyllä mä nyt aika hyvin tiedän paljonko syön päivän aikana. Jos kaloreita laskee, niin itseasiassa syön liian vähän. Pari viikkoa olen syönyt 500-700 kcal/pvä just sen takia etten lihois. Ja tietääkseni en ole lihava ihminen joka selittää lihavuuttaan aineenvaihdunnan häiriöillä.
        Kysyin vain voiko anoreksia vaikuttaa aineenvaihduntaan niin, että ns. normaalimäärät ruokaa lihottaa vaikka normaali-ihmisellä se ei vaikuta painoon. Ja että voiko tälle tehdä jotain.

• uskokaa jo..

fakta on vaan sellainen että voit ihan huoletta nostaa kalorisi kahteen tonniin. ennenkuin säästöliekki purkaantuu, paino nousee. sitten kun sinun elimistö on adaptoitunut tälle uudelle terveelliselle tasolle,paino laskee!!
      Näin jokaisen kroppa toimii,vannon tämän sinulle. litteä vatsa tulee turvonneen kautta. tää on vain kestettävä. Elimistöllä on muitakin tehtäviä kuin rasvan kerääminen.Anna sille mahdollisuus.
      Ite syön 3000Kcal ja olen bmi 19.0.
      Ettäs näin. kehoa voi huijata buustaamalla aineenvaihduntaansa. suosittelen lämmöllä.
      Pilaat vain kroppaasi. ekaksi painoni nousi 4kg, sitten pysähty ja sitten laski. piste ja onnea.

• Nadi@

Mulla on kyllä faktasti aineenvaihdunta hidastunut just kuvaamallasi tavalla. Pahoittelen niille, jotka tätä ei usko, mut just tälleen mulla on mennyt. Tämä on toistunut useasti 10 anoreksiavuoteni aikana: n.500kcal/vrk paino laskee tai pysyy samassa ja vähänkin yli, niin johan lähtee nousee.

Tän takia ei kannata ikinä laihduttaa tosi tosi pienillä määrillä, koska sit vähänkin suurempi nostaa painoa. Mun tarkoitus on aina ikään kuin laihduttaa tiettyyn painoon ja sit rueta syömään vähän monipuolisemmin mut niin että kalorimäärä kuitenkin n.500-600 kcal. Noin vaik 700 kcal/vrk, niin painon nousee satavarmasti n. 7 kg.Tää on siis useasti toistunut näiden vuosien aikana. En mä oikein osaa tätä millään muullakaan tavalla selittää.

• moikka vaan..
        Nadi@ kirjoitti:

Mulla on kyllä faktasti aineenvaihdunta hidastunut just kuvaamallasi tavalla. Pahoittelen niille, jotka tätä ei usko, mut just tälleen mulla on mennyt. Tämä on toistunut useasti 10 anoreksiavuoteni aikana: n.500kcal/vrk paino laskee tai pysyy samassa ja vähänkin yli, niin johan lähtee nousee.

Tän takia ei kannata ikinä laihduttaa tosi tosi pienillä määrillä, koska sit vähänkin suurempi nostaa painoa. Mun tarkoitus on aina ikään kuin laihduttaa tiettyyn painoon ja sit rueta syömään vähän monipuolisemmin mut niin että kalorimäärä kuitenkin n.500-600 kcal. Noin vaik 700 kcal/vrk, niin painon nousee satavarmasti n. 7 kg.Tää on siis useasti toistunut näiden vuosien aikana. En mä oikein osaa tätä millään muullakaan tavalla selittää.

et tervehdy.. ei ole olemassakaan pilalle mennyttä aineenvaihduntaa. voit joo toki "lihoa" pari kiloa, mutta jos nosto on 100kcal viikossa, ei näin tapahdu. piste
        kaloreiden syklittäminen on varmin tapa pitää av kunnossa.

• miten?

Moikka!
        Mäkin syön yli 1500 kcal pväs ja paino vaa ei nouse ,vaikken liikukkaan kun reilu puoli tuntia kävellen. En ole edes töissä niin ei kulu energiaa juurikaan. Useimmiten tulee syötyä 1600-1800 kca. Sinä joka syöt 3000kcal niin liikutko paljon? Mun painoindeksi on 13 ja haluaisin painoa lisää mutta se tuntuu tosi vaikeelta. Tuntuu että nyt jo vaan syön kokoajan. Makaroni jne on aika vastenmielistä(ei sillä etten pystyisi vaan mielestäni se ei maistu), riisiä jonkun verran, mutta enimmäkseen einespinaattikeittoa ja sen kanssa salaattia ja leipää ja esim.nakkia tms lihaa. En tiedä mihin vielä saisin lisättyä. nyt jo syön leivilläkin kinkkua,margariinia ja juustoa.Olen sairastanut yli 10vuotta.

• FEARdotCOM

YYYGH!!mul on kans ongelmii tähän liittyen. Oon sairastanu kaks vuotta ja alkanu nyt nostamaan painoa. Syön jotai 1500-1600 kcal päivässä ja pelottavaa kyllä PAINO NOUSEE!!!!!! yritän liikkua paljon ja olla vähentämättä syömistäni mutta tää oikeesti pelottaa.... BMI:ni on kai noin 16.8 eli aika lähellä normaalipainoa... vieläki kyllä viluttaa ja kunto on surkee.... mut ahistus on kova. Tuntuu ku ois porisevaa rasvaa maha täys. hoidossa ollessani vertailin itteeni muihin. mä söin vähiten ja paino nous varmaan eniten. Olen 168 cm pitkä ja lähtöpaino oli 38 ja nyt oon 47

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      91
      7485
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      37
      3977
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3520
    4. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      236
      2814
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2662
    6. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      45
      2492
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      132
      2401
    8. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2289
    9. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      20
      2248
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      1972
    Aihe