Uskova pari menee vihille (mies ja nainen). Vihkikaavassa sanotaan; "Kunnes kuolema teidät erottaa"
Kuolema ei tietenkään erota uskovaa paria. Samaan paikkaan ollaan menossa, Jumalan luo. Siellä saamme olla ikuisesti yhdessä. Ikäänkuin ruumiillinen kuolema olisi jotakin lopullista. Ruumillinen kuolema on vasta oikeastaan elämän alku, jos on Jeesuksen oma.
Vielä tämäkin
13
220
Vastaukset
- Ari Kmetiikka
Eroavat olisivan huorintekijöitä, kun puolisonsa eläessä antautuvat taas mahdolliseti toiselle? Se tarkoittanee vain sitä että: kaikki jotka eroavat ja menevät uusiin naimisiin, niin tehdessää kuolevat synteihinsä ja rikoksiinsa, joissa ryhtyvät niitä haureutta harjoittaen elämään. Luukas 16:18 ja tämän perusteella, kirkko joka vihkii uudelleen ihmisiä, jotka entisen kumppaninsa eläessä antautuvat uudeen vihittäviksi, vihitään kirkon siunatessa huorintekijöitä, eikö niin? Tällaista matematiikkaa se on, vai kuinka?
Avioliitto on kuva Kristuksen ja seurakunnan välisestä suhteesta.
Voi olla tämänkaltainen tapaus; Ajatellaan, että vaikka minä olisin ollut naimisissa vaimoni kanssa jotakin vuosia. Kumpikaan ei olisi uskossa, mutta sitten minä tulisin uskoon. Tahtoisin silti elää vaimoni kanssa, mutta vaimo ei haluaisi jatkaa, vaan tahtoo erota. Minä voin antaa hänelle erokirjan ja avioitua uudelleen, jos tahdon, mutta uskovan naisen kanssa, ei epäuskoisen. Voin tehdä näin tekemättä huorin, entisen vaimon vielä eläessä.
2. Korinttolaiskirje 6
14 Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?
15 Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa?
16 Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani".
1. Korinttolaiskirje 7
10 Mutta naimisissa oleville minä julistan, en kuitenkaan minä, vaan Herra, ettei vaimo saa erota miehestään;
11 mutta jos hän eroaa, niin pysyköön naimatonna tai sopikoon miehensä kanssa; eikä mies saa hyljätä vaimoansa.
12 Mutta muille sanon minä, eikä Herra: jos jollakin veljellä on vaimo, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, niin älköön mies häntä hyljätkö;
13 samoin älköön vaimokaan, jos hänellä on mies, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, hyljätkö miestänsä.
14 Sillä mies, joka ei usko, on pyhitetty vaimonsa kautta, ja vaimo, joka ei usko, on pyhitetty miehensä, uskonveljen, kautta; muutoinhan teidän lapsenne olisivat saastaisia, mutta nyt he ovat pyhiä.
15 Mutta jos se, joka ei usko, eroaa, niin erotkoon; veli ja sisar eivät ole semmoisissa tapauksissa orjuutetut; sillä rauhaan on Jumala teidät kutsunut.
16 Sillä mistä tiedät, vaimo, voitko pelastaa miehesi? Tai mistä tiedät, mies, voitko pelastaa vaimosi?
- kenkri
Ymmärrän tuonkin, mutta kyllähän leski sen maallisen loppuelämänsä nyt kuitenkin erossa rakkaastaan joutuu olemaan. Kaipaus on suuri ja monesti aika pitkäkestoinenkin.
Ymmärtäisin tuon vihkikaavan sanoman niin, että vain kuolema pystyy joksikin aikaa Jumalan yhdistämän liiton purkamaan. Ei kukaan ihminen esim. avioeron takia. Tässä tulen nyt ilmaisseeni kantani, eli ettei avioeron jälkeen uusiin naimisiin menossa ole oikein järkeä tuon vihkikaavan sanoman jälkeen. Enkä todellakaan tällä lähde tuomitsemaan eron jälkeen vihittäviä tai eronneita vihkiviä. Enkä tarkoita sitäkään, että eronneen pitäisi loppuelämänsä olla ilman kumppania. Helppo tietysti puhua näin, kun ei asia omakohtainen ollut. Ehkä joku eronnut ja uudelleen vihitty valaisee minua omalla näkemyksellään.että kuolema erottaa tämän elämän ajaksi, mutta kun se sanotaan vain siinä yksikertaisuudessaan, niin se tuntuu niin lopulliselta.
- kirkon jäsen minäkin
nyt tässä maailmassa kuitenkin puolisot toisistaan erota? Ja siihen päättyy se maallinen avioliittokin maallisten lakien mukaan. Miksi eron pitäisikään olla lopullista? Miksi sinä käsität sen ilmaisevan lopullista?
niin, että se on lopullista, vaan päin vastoin. Avioliitto päättyy tietysti, niin kuin sanoit, mutta kuolema ei erota meitä uskovia.
jari-pek-ka kirjoitti:
niin, että se on lopullista, vaan päin vastoin. Avioliitto päättyy tietysti, niin kuin sanoit, mutta kuolema ei erota meitä uskovia.
ja tarkemmin Jeesuksen mukaan taivaassa ei ole aviomiestä , eikä aviovaimoa, joten toi liitto toimii vain maanpäällä.
- Kaikki synnit
mave kirjoitti:
ja tarkemmin Jeesuksen mukaan taivaassa ei ole aviomiestä , eikä aviovaimoa, joten toi liitto toimii vain maanpäällä.
annetaan anteeksi, ainoastaan Pyhän Hengen pilkka on sellainen, jota ei anteeksi saa.
Kuitenkin kaikilla teoillamme on omat seurauksensa: ihminen niittää sitä, mitä kylvää.
Jos heppoisin perustein eroaa ja aiheuttaa toiselle osapuolelle turhaa kärsimystä,
niin silläkin tulee olemaan omat seurauksensa.
Pitäisikö sitten sen puolisoista, joka on joutunut oman puolisonsa pettämäksi tai muuten jättämäksi,
kärsiä vielä surunsa lisäksi siitäkin, että joutuu olemaan koko loppuelämänsä yksin..minä en usko niin,
enkä usko, että Jumalakaan sitä häneltä vaatisi, kunhan hän uskovana pyytää Jumalalta johdatusta
uuden puolison löytymiselle ja menee avioon uskovan kanssa. mave kirjoitti:
ihan oikein. Avioliitto on aikaa varten, mutta kuolema ei erota silti uskovia.
Matt. 22:30
Mark. 12:25
Luuk. 20:34-35jari-pek-ka kirjoitti:
ihan oikein. Avioliitto on aikaa varten, mutta kuolema ei erota silti uskovia.
Matt. 22:30
Mark. 12:25
Luuk. 20:34-35Toi kohta ole vaihtunut vihkikaavassa? Ja vaikka ei oliskaan, niin sinä kysyit miksi on kunnes kuolema erottaa...erottaahan se avioparina olemisen, vaikka ei erottaisi muuten. Kuoleman jälkeen ei enää olle mies ja vaimo ja vihkimisessähän liitetään kaksi erisukupuolta olevaa yhteen..Kyse on vihkimisestä , ei uskontunnustuksesta.
- ateistix
se puolisosi ei haluakaan olla ikuisuutta kanssasi?
Ja minä haluan myös olla. Ja on siellä muitakin. Vaikka ei siellä ole mitään negatiivisia tunteita, niinkuin vaikka kyllästyminen. Sitä ei vaan kaikkea pysty käsittämään ihmisjärjellä.
Se on muuten ihan eri juttu rakentaa suhdetta Jumalan rakkauden varaan, kuin inhimillisen rakkauden varaan. Inhimillinen rakkaus (rakastumisen tunne) ei kestä, mutta Jumalan rakkaus (Agape) on ikuista. Se kestää.
- Tiede on totuus
"Ruumillinen kuolema on vasta oikeastaan elämän alku, jos on Jeesuksen oma"
Olen aina ihmetellyt miksei jokainen uskovainen hypää samantien katolta jos kerran kuolema noin kivaa on. Tietysti siinä on pelko, että vaikka hyppäisikin niin Jumala pelastaa eikä onnistukaan kuolemaan.
Mikäli kuitenkin jollainen ilmeellä pystyisi kuolemaan Jumalan pelastusyrityksistä huolimatta, niin voisi viedä vaikka terveisiä Jorma sedälle sinne tuonpuoleiseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol4741703Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis3781487Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe641328Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H151299- 100885
JM lukkoliike
Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran19846Miten kesäsi meni?
Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?65726- 43724
Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."
Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka7712Pankin avajaiset
Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti15691