Kuinka monta...??

taaperoo

kuinka monta kalaa voisi ostaa noin 100-200 litraiseen akvaarioon lehtikalaa tai kiekkokalaa ei voi niin pieneen laittaa?? mitkä kaikki tarvikkeet olisi pakollisia?? paljonko kaikki tarvikkeet maksaisi uusina en ostaisi koska ei ole varaa olen nuori ja kalat ovat aina olleet lähelä sydäntä mutta kun tässä lueskelin netistä ohjeita akvaarion hoitoon se tuntui paljolta monet sanovatkin että se olisi hankalaa :( voisitteko myös kertoa että mitkä kalat sopivat yhteen kun luin myös että jotkut kalat saattavat syödä pienempiä ;)

kiitttooosss kaikillee

7

2217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taaperoo

      kun nyt sitten olen ostamassa enintään 200l altaan niin mitä kaloja voi siellä pitää ja mitkä olisi nättejä.
      Itse minä pidän lehtikaloista mutta nehän tarvitsevat ainakin 300l altaan ellei jonku 500l kin???? :/ olen lukenut monta akvaario kirjaa mutta enhän minä tonttu niistä mitään tajua ;/// että jos joku täys järkinen sitten osais mulla kertoa =) ostaisin ison jos olis vaa tilaa ja rahaa :< aika kalliita nuo kaikki tarvikkeet yhteensä mutta ainahan kaloille voi rahaa tuhlata

    • vinkkejä

      Meneppä sivulle www.aquaweb.fi ja käytä siellä hakua. Kannattaisi keskustella myös vanhempien kanssa, kun kovin nuorelta vaikutat. Akvaarion kypsytystä et tuskin saa hoidettua yksin jos siitä olit vielä tietoinenkaan.

      Varmaan 200-300e menee akvaarion aloituksessa jos käytettynä ostat.

      Eikä missään nimessä lehtikaloja, kiekkokaloja tai kultakaloja 200 litraan. Kaloja on paljon joten varmasti löydät mieleisesi.

    • farkkuli

      Kaloja valitessa sinun tulee ottaa huomioon haluamiesi kalojen elinolosuhteet ja se, miten suuriksi kalat kasvavat. Lehtikalalla taitaa minimi allas olla 200-250l mutta sen kokoiseen ei todellakaan suurta parvea voi ottaa. Ja vesioloista sen verran, että lehtikala esim. tykkää hitaasti virtaavasta vedestä, kun taas esim. pinnassa viihtyvä marmoritappara kala pitää nopeammasta virtauksesta. Osa kaloista taas voi hyvin jos veteen lisätään turveuutetta, toisilla pohjamateriaali ja väri vaikuttavat hyvinvointiin.

      Kalojen määrää voit laskea suurinpiirtein niin, että sentti kalaa tarvitsee litran uintitilaa. Eli esim. neontetra, kasvaa n. 4-5cm pitkäksi, tarvitsee siis aikuisena 5l uimatilaa. Kun kyseessä on parvikala, hyvä minimi olisi 4-5 kalaa, mielellään enemmän. Viiden kalan parvi veisi siis altaastasi jo 25l uintitilaa. Kun mennään isompiin kaloihin, kuten lehtikaloihin, laskenta tapahtuu niin, että sentti kalaa tarvitsee 1,5l uintitilaa. Eli yksi lehtikala tarvitsee aikuisena uintitilaa yhtä paljon mitä viiden neontetran parvi. Lehtikala myös kuuluu ahveniin, jolloin se kyllä popsii suuhunsa sopivat kalat nopeasti. Muista tämä kun myöhemmin ostat lisää kaloja altaaseesi.

      Vesiarvojen ym. huomioon otettavien asioiden lisäksi, et voi laittaa mm. seuraavia kaloja huntueväisten kalojen kanssa: tiikeribarbi, miekkapyrstö, kääpiöpallokala. Taistelukala urosta ei kannata laittaa miljoonakalojen kanssa samaan ihan siitäkin syystä että taistelukala uros voi luulla huntueväistä miljoonakala urosta toiseksi taistelukala urokseksi, jolloin taistelukala käy miljoonakalan päälle.

      Osa kaloista on myös kovia lisääntymään, esim. miljoonakala, platy ja mustamolli, joten ota tämä huomioon jos näitä kaloja haluat altaaseesi. Miljoonakala on kaunis kala, ja jos poikasia ei halua, voit toki ottaa aina pelkkiä uroksia. Urokset ovat sitäpaitsi kauniimman värisiä mitä naaraat.

      Itse lähtisin aloittelijana parvikaloissa värikkäisiin tetroihin, ehkä miljoonakalaan, muutamaan pohjantonkijaan sekä johonkin levänsyöjään. Akvaarioon kannattaa hankkia monni sekä monnisia. Monni on akvaarion talkkari joka hoitaa lasit ym., monniset siivousryhmä joka käy läpi pohjasoran.

      Keskustele vanhempiesi kanssa lähimmän akvaariokauppiaasi kanssa, hän varmasti osaa auttaa sinua kiperissäkin kysymyksissä.

      • Taaperooo

        Kyllä minä tuon haudutuken olen jossain lukenut mutta miten se sitten toimii??

        Tietääkö kukaan sopiiko tiikeribarbit , täpläimumonnit , miljoonakalat , neon tetrat ja platyt yhteen?? kuinka monta voisi 200 l akvaarioon ostaa??

        Pitääkö vettä hauduttaa tai muuten pitää jossain ennen akvaarioon laittamista??? Tarkoitan siis että pitääkö ottaa aina vettä "hautumaan" ja sitten vasta vaihtaa :/

        Jos lähtee niin kannattaako ostaa se ruokinta-laite vai pyytää vain joku hyvä ystävä tai naapuri käymään joka päivä ruokkimassa kalat??

        Miten altaan puhdistus sitten ytehdään laitetaanko kalat toiseen akvaarioon tai vatiin??
        Miten akvaarion pohja pestään....

        Ja sitten viellä että onko jotain tiettyä hiekkaa näille kaloille. Jos oikein olen ymmärtänyt niin joillekkin kaloille on omansa mutta yleesnä ei???

        Kiitos erittäin paljon avusta =))) se tulee tarpeeseen 8D


      • susanna-96
        Taaperooo kirjoitti:

        Kyllä minä tuon haudutuken olen jossain lukenut mutta miten se sitten toimii??

        Tietääkö kukaan sopiiko tiikeribarbit , täpläimumonnit , miljoonakalat , neon tetrat ja platyt yhteen?? kuinka monta voisi 200 l akvaarioon ostaa??

        Pitääkö vettä hauduttaa tai muuten pitää jossain ennen akvaarioon laittamista??? Tarkoitan siis että pitääkö ottaa aina vettä "hautumaan" ja sitten vasta vaihtaa :/

        Jos lähtee niin kannattaako ostaa se ruokinta-laite vai pyytää vain joku hyvä ystävä tai naapuri käymään joka päivä ruokkimassa kalat??

        Miten altaan puhdistus sitten ytehdään laitetaanko kalat toiseen akvaarioon tai vatiin??
        Miten akvaarion pohja pestään....

        Ja sitten viellä että onko jotain tiettyä hiekkaa näille kaloille. Jos oikein olen ymmärtänyt niin joillekkin kaloille on omansa mutta yleesnä ei???

        Kiitos erittäin paljon avusta =))) se tulee tarpeeseen 8D

        moikka:) Oon kans nuori (15v) ja tykkään toodella paljon kaloista. meillä on semmone 120 l akva ja mulla on 45l, ja siel on taisto:) oon tätä akvaa harrastanu jo varmaan kolmatta vuotta.
        vastailen nyt noihin sun kysymyksii..;)
        Eli se kypsytys tapahtuu silleen et sisustat sen akvan miten haluut, lisäät jtn bakteerivalmistetta ja annat olla ilman kaloja niin kauan kun levää alkaa näkymään, eli suunnileen noin pari kolme viikkoa.
        Sit voit alkaa ostaa kaloja.:)
        Noista kalojen yhteensopivuudesta en oo varma, mutta ei kannata ostaa tiikeribarbeja, oon kuullu et semmone parvi tarvii 500l altaan...
        Ja jos platyja meinaat niin vesi pitäs kovetuttaa jollain kovetus aineilla(ruokasooda, hirvensarvijauhe) En oo varma tosta jauheesta, oon senki varmaa lukenu jostain.;)
        Sitten vedestä, siihen pitäs laittaa ohjeen mukaan vedenparannusainetta, että se muutttuu kaloille sopivaks( poistaa raskasmetallit, kloorin ym. muut haitalliset kalalle) sen jälkeen vettä ei tarvi seisottaa. Tosta ruokinnasta, kalat selviää hyvin viikonkin ilman ruokaa, ja ruokaa vaan kerran päivässä! Eikä mtn isoa määrää.;) tai sellanen, että kaikki ruoka tulee syödyks.
        Akvaarion pohjaa ei pestä, eikä itse akvaakaan kun se on lähteny "käyntiin"! Vedenvaihtopäivänä vettä otetaan pois 1/4, ja laitetaan uutta tilalle. Pohjaa ei saa eikä pidä imuroida joka kerta, vaan sillon tällön, kerran kuukaudessa. Koska siellä pohjassa on niitä hyödyllisiä bakteereja jotka pitää tota akvaa toiminnassa, ja niitä ei kannattas "häiritä";D sama juttu suodattimessa! Pohjaa ei siis pestä mitenkään, sora pysyy siellä akvassa! KALOJA EI SIIRRETÄ SIELTÄ SIT MINNEKKÄÄ KUN VETTÄ VAIHDETAAN, ISOMMASSA MUUTOSSA VASTA! :)
        Piikkisilmät ja monniset tarvii sen hienon hiekan, ettei niitten herkät viikset vaurioitu:)
        Kannattaa lainata kirjastosta Markku Varjon Akvaariokalat kirjan, siin o hyvin tietoo;))


      • farkkuli
        Taaperooo kirjoitti:

        Kyllä minä tuon haudutuken olen jossain lukenut mutta miten se sitten toimii??

        Tietääkö kukaan sopiiko tiikeribarbit , täpläimumonnit , miljoonakalat , neon tetrat ja platyt yhteen?? kuinka monta voisi 200 l akvaarioon ostaa??

        Pitääkö vettä hauduttaa tai muuten pitää jossain ennen akvaarioon laittamista??? Tarkoitan siis että pitääkö ottaa aina vettä "hautumaan" ja sitten vasta vaihtaa :/

        Jos lähtee niin kannattaako ostaa se ruokinta-laite vai pyytää vain joku hyvä ystävä tai naapuri käymään joka päivä ruokkimassa kalat??

        Miten altaan puhdistus sitten ytehdään laitetaanko kalat toiseen akvaarioon tai vatiin??
        Miten akvaarion pohja pestään....

        Ja sitten viellä että onko jotain tiettyä hiekkaa näille kaloille. Jos oikein olen ymmärtänyt niin joillekkin kaloille on omansa mutta yleesnä ei???

        Kiitos erittäin paljon avusta =))) se tulee tarpeeseen 8D

        AKvaarion kypsytys tapahtuu joko niin, että sisustat altaan valmiiksi kaloja varten, mutta annat altaan olla kaksi viikkoa ihan itsekseen. Tai sitten ostat eläinkaupasta bakteerikäynnistimen jonka avulla hyvä bakteerikanta lisääntyy altaassa nopeammin, jolloin kalat voi altaaseen tuoda muutaman päivän päästä.

        Tiikeribarbi ei sovi miljoonakalan kanssa, kuten tuolla aikaisemmin jo sanoin, tiikeribarbi repii miljoonakalan huntuevät. Muuten noilla mainitsemillasi kaloilla sopii luonteet yksiin, mutta varmista tuo veden kovuus platyille, en sitä tässä muista ulkoa. Partamonneja ei kannata ottaa tuon kokoiseen altaaseen kuin maksimissaan kaksi, ja silloinkin pitää olla varmoja että ne molemmat ovat naaraita. Urokset tappelevat, ja jos sinulla on uros ja naaras, on sinulla altaassa kohta 30 pientä monnia. Myös platy ja miljoonakala lisääntyy nopeasti jos ottaa molempia sukupuolia. Jos poikasia haluaa, sopiva suhde on 1 urosta kohden 2-3 naarasta.

        Altaan aloituksessa veteen lisätään (mielellään) bakteerikäynnistin sekä vedenparannus aine. Jatkossa vedenparanus aine lisätään uuteen veteen, eli esim. sankolla lisäämällä saa vedenparannus aineen lisättyä uuteen veteen helposti. Puhistuksessa 1/3 vedestä poistetaan pohjalapon kautta, pohjalapolla möyhitään pohjaa ja nostetaan pohjasta liete ja kalojen jätökset pois, ja tämän saa tosiaankin tehdä tuon kokoiseen altaaseen kuukausittain, eli aina kun allas puhdistetaan. Näin estetään levien villiintyminen ja pohjan tukkeutuminen. 200l allasta ei tosiaan tarvitse puhdistaa kuin kerran kuukaudessa, kunhan allas lähtee kunnolla käyntiin. Ja tosiaan, kalat kyllä väistää lappoa, siitä ei tarvitse huolehtia. :)

        Suodattimen peset samalla kun muunkin altaan, mutta ensin lappoaminen ja sitten vasta suodatin, jotta suodatin imee myös lappoamisen aikana veteen nousseen lian. Suodattimen patruunan huuhtelet juoksevan veden alla puristelemalla niin puhtaaksi, että patruunasta poistuva vesi on kirkasta. Koko patruuna vaihdetaan uuteen kerran pari vuodessa, riippuen miten menee likaiseksi.

        Kalat pärjäävät viikon ilman ruokaa, mutta on olemassa myös lomaruokia joita altaaseen voi laittaa. Kaloja ei tarvitse ruokkia kuin joka toinen päivä, kerran päivässä, ruokaa sen verran mitä syövät 2min aikana. Tällä estetään myös levän villiintymistä ja allas pysyy puhtaampana.

        Monniset ja piikkisilmät tarvitsevat hienomman hiekan mitä muut lajit, koska touhuavat pohjalla. Mutta pitää myös muistaa että mitä hienompi pohjahiekka, sitä nopeammin se menee tukkoon. Ja monet kasvit pitävät vähän rakeisemmasta hiekasta, koska juurtuvat siihen paremmin. Hieno hiekka saattaa tukehduttaa kasvin juuret.

        Toivottavasti tästä oli jotain apua. :)


      • Taaperooo kirjoitti:

        Kyllä minä tuon haudutuken olen jossain lukenut mutta miten se sitten toimii??

        Tietääkö kukaan sopiiko tiikeribarbit , täpläimumonnit , miljoonakalat , neon tetrat ja platyt yhteen?? kuinka monta voisi 200 l akvaarioon ostaa??

        Pitääkö vettä hauduttaa tai muuten pitää jossain ennen akvaarioon laittamista??? Tarkoitan siis että pitääkö ottaa aina vettä "hautumaan" ja sitten vasta vaihtaa :/

        Jos lähtee niin kannattaako ostaa se ruokinta-laite vai pyytää vain joku hyvä ystävä tai naapuri käymään joka päivä ruokkimassa kalat??

        Miten altaan puhdistus sitten ytehdään laitetaanko kalat toiseen akvaarioon tai vatiin??
        Miten akvaarion pohja pestään....

        Ja sitten viellä että onko jotain tiettyä hiekkaa näille kaloille. Jos oikein olen ymmärtänyt niin joillekkin kaloille on omansa mutta yleesnä ei???

        Kiitos erittäin paljon avusta =))) se tulee tarpeeseen 8D

        Miljoonakalat ja platyt vaatii kovempaa vettä, kuin neontetrat ja muut mainitsemasi, joten ei sovi samaan akvaan noi.
        Jos akvaariota mielii, kannattaa ihan totta nähdä sen verran vaivaa, että tutkiskelee tuota aqua-webiä ennen riittävästi. Tässä vielä se oikea osoite: http://www.aqua-web.fi/forum/index.php


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9373
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2770
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      155
      2529
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1578
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1366
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe