Kirjojen lukeminen kirjoittaessa?

inspirations

Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että kun on joku käsikirjoitus meneillään..Niin luetteko silloin muiden kirjoja tms.? Minä en halua, enkä varmaan pystyisikään lukemaan, jottei mikään "vaikuta" kirjoittamiseeni. Välttämättä se ei vaikuttaisi itse tekstiin, mutta silti kirjojen lukeminen samalla, voisi sekoittaa ajatukset ehkä käsikirjoituksesta...Sen takia, en lue muiden kirjoja..jos minulla on joku isompi juttu menossa..Entäs te?

34

830

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaikutuksille altis

      noin yli päätänsä.

      En ole vielä oppinut lukemaan enkä kirjoittamaan kirjoja. Yritän kyllä kovasti. Ennemminkin olen yrittänyt oppia lukemaan ihmistä. Arvanneehan tuon, mitä siitä seuraa. Otan esimerkin.

      Tapasin pitkästä aikaa erään puolitutun.
      Se sanomaan:
      - Kah, en ollut enää tuntea.
      - En minäkään. Taidettu vanheta niin paljon sitten viime näkemän.
      - Ollaan taidettu. Pyöritkö sinä nykyään täällä?

      Pituuteni on 146 cm, elopainoni on täsmälleen sama luku kiloina.

      Ajattelin mielessäni:
      - Yhtä v-mäinen tuokin kuin aina ennenkin. Ei maksa vaivaa?

      Ääneen vastasin hänelle:
      - En vain pyöri. Minähän suorastaan asun täällä.

      • Vaikutuksille altis

        ettei sen puoleen mitään tuon suurempaakaan menossa.


      • scarabaeus

        ... aaahhahhahhahhahhhhhhhaaaaaaaaaaaa,
        joo

        kerro lisää !


      • Vaikutuksille altis
        scarabaeus kirjoitti:

        ... aaahhahhahhahhahhhhhhhaaaaaaaaaaaa,
        joo

        kerro lisää !

        Ehkä jossakin toisessa välissä. Kaiken kaikkiaan - mielenkiintoista mihin kaikkeen kirjoittavat ja lukevat pystyvätkään.:)


    • Helmi Maria

      Luen kyllä kirjoja, vaikka olisi kirjoitusprojekti menossa. Pienen lapsen kotiäidin kirjoitusprojektit etenevät sen verran hitaasti, ettei voisi koskaan lukea jos ei lukisi samaan aikaan ;) Ja itse asiassa lukeminen ennemminkin innoittaa minua kirjoittamaan. Minulla on nykyään aika selkeästi oma tyyli ja omat aiheet, joten sikäli en enää ole kovin vaikutuksille altis vaikka romaaneja lukisinkin. Joskus aiemmin on kyllä tullut kopioitua silloisia esikuvia senkin edestä. Joissakin asioissa se vaikutus näkyy kyllä vieläkin, esim. siinä että tykkään kirjoittaa preesensissä ja teenkin hyvin usein niin. Tietokirjoja luen myös mielelläni, niistä saan ja joskus ihan tietoisesti haen ideoita teksteihin.

      • inspirations

        Minäkin luen tietokirjoja, historiaa tai selailen netissä tietoa, katson dokumentteja jne. Niistä voi saada paljon irti, ottaa joitakin osia tekstiin mukaan tai rakentaa tekstiä pelkästään vaikka jonkun tietyn esineen/asian ympärille..:)Seuraavana tarkoitus perehtyä Suomen mytologiaan ym. jospa sieltä saisi jotain mielenkiintoista korvan taakse..:) Se kirjoittamisessa onkin parasta, jokaisesta esineestä tai tapahtumasta voi kirjoittaa, kunhan valitsee vain oikeat asiat..


    • Hiontavaiheessa

      joten siinä vaiheessa en lue mitään, en myöskään juuri ennen kirjoitusvaihetta. Mutta nyt, kun pidän taukoa ennen viimeistä hiontaa, olen lukenut muutaman kirjan. On kiva vaklata, miten muut ovat rakentaneet tarinansa: sen avulla saan etäisyyttä omaan tekstiini.

      Olen kyllä valinnut itseni tyyppisiä kirjoittajia. Esimerkiksi jätin Joensuun uusimman dekkarin myöhempään ajankohtaan. Hän menee niin iholle, että voisin lakata uskomasta omaan tekstiini, joka on paljon ilmavampaa. Sen sijaan luen taas kerran uudelleen Steinbeckin Edenistä itään. Lähes 600 -sivuisen kirjan kasassa ja loogisena pitäminen on melkoinen suoritus. Olen oppinut paljon.

      • Pauli K.

        Eihän normaali työssäkäyvä ihminen kirjoita kuin vapaa-aikana. Ongelma kirjojen lukemisessa on vain aika. Sitä ei riitä sekä lukemiseen että kirjoittamiseen kuin rajallisesti. Mutta kyllä koko ajan on jotain meneillään. Eihän kirjoittaa voi esimerkiksi lähijunassa (tulostettuja tekstejä kyllä katson silloin tällöin). Se on erittäin hyvää aikaa lukemiseen.

        Eihän ihminen muutenkaan tee vain yhtä asiaa: on työn lisäksi tai vaihtoehtona opiskelu, perhekin on jne. Mitä kummajaisia ne ovat, jotka keskittyvät vain kirjoittamisprojektiin? Ajatukset sekoittuvat?.....?? No silloin on pää sekaisin jo muutenkin.


      • inspirations
        Pauli K. kirjoitti:

        Eihän normaali työssäkäyvä ihminen kirjoita kuin vapaa-aikana. Ongelma kirjojen lukemisessa on vain aika. Sitä ei riitä sekä lukemiseen että kirjoittamiseen kuin rajallisesti. Mutta kyllä koko ajan on jotain meneillään. Eihän kirjoittaa voi esimerkiksi lähijunassa (tulostettuja tekstejä kyllä katson silloin tällöin). Se on erittäin hyvää aikaa lukemiseen.

        Eihän ihminen muutenkaan tee vain yhtä asiaa: on työn lisäksi tai vaihtoehtona opiskelu, perhekin on jne. Mitä kummajaisia ne ovat, jotka keskittyvät vain kirjoittamisprojektiin? Ajatukset sekoittuvat?.....?? No silloin on pää sekaisin jo muutenkin.

        Minä olenkin perheetön, ammatiltani ilmapallojen puhaltaja, joten aikaa jää sitten vähän muuhunkin...:)


      • Hiontavaiheessa
        Pauli K. kirjoitti:

        Eihän normaali työssäkäyvä ihminen kirjoita kuin vapaa-aikana. Ongelma kirjojen lukemisessa on vain aika. Sitä ei riitä sekä lukemiseen että kirjoittamiseen kuin rajallisesti. Mutta kyllä koko ajan on jotain meneillään. Eihän kirjoittaa voi esimerkiksi lähijunassa (tulostettuja tekstejä kyllä katson silloin tällöin). Se on erittäin hyvää aikaa lukemiseen.

        Eihän ihminen muutenkaan tee vain yhtä asiaa: on työn lisäksi tai vaihtoehtona opiskelu, perhekin on jne. Mitä kummajaisia ne ovat, jotka keskittyvät vain kirjoittamisprojektiin? Ajatukset sekoittuvat?.....?? No silloin on pää sekaisin jo muutenkin.

        Tiedän kyllä, että jotkut kirjoittavat pieniä pätkiä kerrallaan, kuten Meren katedraalin kirjoittaja Falcones - hän kertoo nousevansa aikaisin aamulla ja kirjoittavansa ennen töihin menoa. Minulta sellainen ei onnistu: kun kirjoitan, en tee mitään muuta. Nyt hiontavaiheessa olevan käsiksen kirjoitin neljässä viikossa, ja useimpina päivinä en vaihtanut edes yöpukua päivävaatteisiin. Reilut kolmesataa kirjan sivua syntyi näin, eipä siinä ollut aikaa lueskella. Muutenkin olen niin herkkä vaikutteille, että en uskalla lukea kirjoja edes siinä keskittymisvaiheessakaan. Oma ääni voisi hukkua.


    • Vaikutuksille altis

      rakentelua seurattuani tuli mieleeni poikkeukselliset kyvyt, joita jotkut kirjoittavat ilmiselvästi omaavat tai saattavat omata.

      Kuten kirjojen lukemisen kyvyn kirjoittaessa. Voisi olla omalla kohdallani niin, että jo yhdenkin kirjan lukeminen samalla kuin kirjoitan saattaisi vaikuttaa kirjoittamiseeni, saati sitten useamman lukeminen siinä yhtä aikaa... vaikka omaankin joltisenmoisen kyvyn kirjoittaa tekstiä vilkaisemattakaan näppäimistöön. Tosin kirjoitusvirheitä syntyy tämän tästä siitäkin huolimatta, kuten tässä.

      Mutta ennen kuin yrittäisinkään kirjoittaa yhtään kirjaa luinpa siinä samalla yhtä tai useampaa kirjaa, opettelisin ensin kirjoittamaan lauseeni niin, etteivät ne kävisi kenenkään nauruhermoon.

      Aloittajan valitsema nimimerkki ainakin inspiroi kokeilemaan, mitä yllytettynä tulee tapahtumaan. Myös siltä osin, kun puuttuu tässä aloituksessa vain yhteen lauseeseen. :)

      Mutta tämähän on vain nettikirjoittamista, joka tuottaa tahallisesti tai tahattomasti omat hupinsa milloin kenellekin. Se lienee tarkoituskin.

      • Vaikutuksille altis

        että nettikirjoittelukin saattaa olla keino kaivaa esiin pikkusieluisuus, joka edellisestä vastineestani paistaa läpi ja tehdä kirjoittavien ihmisten veetuilusta toisilleen suoranaista taidetta.:) Mitäpä sitä enää muita keskustelutaitoja opettelemaan tai kirjoja ihmisten tyydytyksen tarpeeseen kirjoittelemaan?:)


      • inspirations
        Vaikutuksille altis kirjoitti:

        että nettikirjoittelukin saattaa olla keino kaivaa esiin pikkusieluisuus, joka edellisestä vastineestani paistaa läpi ja tehdä kirjoittavien ihmisten veetuilusta toisilleen suoranaista taidetta.:) Mitäpä sitä enää muita keskustelutaitoja opettelemaan tai kirjoja ihmisten tyydytyksen tarpeeseen kirjoittelemaan?:)

        Ja jotkut peräti voivat saada tälläisistä palstoista inspiraatiota, tai vain mukavan rentouttavan hengähdystauon muuhun kirjoittamiseen...:)


      • koska totta
        inspirations kirjoitti:

        Ja jotkut peräti voivat saada tälläisistä palstoista inspiraatiota, tai vain mukavan rentouttavan hengähdystauon muuhun kirjoittamiseen...:)

        aina on kirja esillä, ja siitä tyyliluokasta josta kirjoittelenkin. Joskus oikein etsin kirjaa joka liippaa läheltä kirjoitelnai aihepiiriä. Völillä tarkastelen tyyleja ja asioiden jäsennystä. Siis kun syön, on kirja edessä ja veskissä on tietopitoinen lehti ja kun vain on viiskin minuuttia joitilaista aikaa ahmaisen sivun. Kun saman kirjan hotkiin kolme neljö kertaa, niin sen jo sitten muistaakin. En pelkää vaikutteiden tuloa vaan toivon että hyvistä ja myyvistä kirjoista tarttuisi jotain taitoa ja tietoa että omani saisin edes painokelpoiseksi!


      • Vaikutteita kiitos
        koska totta kirjoitti:

        aina on kirja esillä, ja siitä tyyliluokasta josta kirjoittelenkin. Joskus oikein etsin kirjaa joka liippaa läheltä kirjoitelnai aihepiiriä. Völillä tarkastelen tyyleja ja asioiden jäsennystä. Siis kun syön, on kirja edessä ja veskissä on tietopitoinen lehti ja kun vain on viiskin minuuttia joitilaista aikaa ahmaisen sivun. Kun saman kirjan hotkiin kolme neljö kertaa, niin sen jo sitten muistaakin. En pelkää vaikutteiden tuloa vaan toivon että hyvistä ja myyvistä kirjoista tarttuisi jotain taitoa ja tietoa että omani saisin edes painokelpoiseksi!

        Kertokaapas nyt, miten se lukeminen voi vaikuttaa omaan tekstiin? Minulla on koko ajan kesken useita kirjoja eivätkä ne kirjoittamiseeni vaikuta. Valitettavasti. Olisikin niin, että kun lukee laatuisaa tekstiä, siinä omankin tekstin taso nousee. Mutta ei. Ainoastaan se tapahtuu, että pysyy reaalimaailmassa. Näkee millaista tekstiä kustantaja tänä päivänä hyväksyy (jos lukee uusia kirjoja tietenkin).


      • inspirations
        Vaikutteita kiitos kirjoitti:

        Kertokaapas nyt, miten se lukeminen voi vaikuttaa omaan tekstiin? Minulla on koko ajan kesken useita kirjoja eivätkä ne kirjoittamiseeni vaikuta. Valitettavasti. Olisikin niin, että kun lukee laatuisaa tekstiä, siinä omankin tekstin taso nousee. Mutta ei. Ainoastaan se tapahtuu, että pysyy reaalimaailmassa. Näkee millaista tekstiä kustantaja tänä päivänä hyväksyy (jos lukee uusia kirjoja tietenkin).

        Itselläni näin. Käsikirjoitus, jota on kirjoittamassa..Niin siinä on paneutunut niin paljon siihen maailmaan, juoneen, henkilöihin sekä omaan rytmiin ja tunnelmaan. Ettei sitä oikeastaan haluakkaan lukea silloin muiden kirjoja. Miksi lukea silloin mitään? Tietysti, ymmärrän myös niitä ihmisiä, jotka lukevat kirjoja, vaikka oma teksti olisi kesken. Kukin tavallaan. Mutta minulla se ei ole tapana, enkä aio ottaa sitä tavaksi.
        Miten sen nyt osaisi selittää..ehkä jokin osa oman kirjoituksen "hengestä" voisi rikkoutua, jos lukisi ohessa muiden kirjoja. Sen ymmärtää luultavasti vain ne ihmiset, jotka tekevät kuin minä, eli eivät lue kirjoja työn ollessa kesken.

        Sanoit:
        " Näkee, millaista tekstiä kustantaja tänä päivänä hyväksyy (jos lukee uusia kirjoja tietenkin)."

        Minun mielestä, noin ei kannata ajatella. Eikä varsinkaan sen takia lukea kirjoja, kun työsi on kesken.


      • Pauli K.
        inspirations kirjoitti:

        Itselläni näin. Käsikirjoitus, jota on kirjoittamassa..Niin siinä on paneutunut niin paljon siihen maailmaan, juoneen, henkilöihin sekä omaan rytmiin ja tunnelmaan. Ettei sitä oikeastaan haluakkaan lukea silloin muiden kirjoja. Miksi lukea silloin mitään? Tietysti, ymmärrän myös niitä ihmisiä, jotka lukevat kirjoja, vaikka oma teksti olisi kesken. Kukin tavallaan. Mutta minulla se ei ole tapana, enkä aio ottaa sitä tavaksi.
        Miten sen nyt osaisi selittää..ehkä jokin osa oman kirjoituksen "hengestä" voisi rikkoutua, jos lukisi ohessa muiden kirjoja. Sen ymmärtää luultavasti vain ne ihmiset, jotka tekevät kuin minä, eli eivät lue kirjoja työn ollessa kesken.

        Sanoit:
        " Näkee, millaista tekstiä kustantaja tänä päivänä hyväksyy (jos lukee uusia kirjoja tietenkin)."

        Minun mielestä, noin ei kannata ajatella. Eikä varsinkaan sen takia lukea kirjoja, kun työsi on kesken.

        Ihmettelen vielä sitä, että vaikuttaako muukin lukemanne teksti teihin mukamas haitallisesti kuin kaunokirjallisuus? Helsingin Sanomat tai muu päivittäislehti, jota luette? Työssä lukemanne ja tuottamanne dokumentaatio?

        Tuolla periaattella että elän pussissa kun kirjoitan ei kai sitten voisi tehdä yhtään mitään muuta kuin hautautua kuin karhu talviunipesään.

        Minusta on ihan terveellistä ottaa vaikutteita vastaan, ovatpa ne sitten kirjallista laatua tai mitä muuta tahansa.


      • inspirations
        Pauli K. kirjoitti:

        Ihmettelen vielä sitä, että vaikuttaako muukin lukemanne teksti teihin mukamas haitallisesti kuin kaunokirjallisuus? Helsingin Sanomat tai muu päivittäislehti, jota luette? Työssä lukemanne ja tuottamanne dokumentaatio?

        Tuolla periaattella että elän pussissa kun kirjoitan ei kai sitten voisi tehdä yhtään mitään muuta kuin hautautua kuin karhu talviunipesään.

        Minusta on ihan terveellistä ottaa vaikutteita vastaan, ovatpa ne sitten kirjallista laatua tai mitä muuta tahansa.

        Se on eri asia, jos lukee jotain uutista tms. Itse nyt en hirveästi edes lue päivittäislehtiä, mitä nyt netin lehtiä joskus katselen. Uutinen tai muu lyhyt teksti, ei ole sama asia kuin lukisi jonkun keksimää pisempää tarinaa. Uutinen on faktaa, joka ei haittaa, toisin kuin kaunokirjallisuus.
        Itse olen välillä, kuin karhu pesässä...:) Toki, kirjoitusten ohessa on hyvä ottaa vaikutteita fakta tiedoista vaikka seuraavaan juttuun, kuten uutisista, dokumenteista, tiede/historia kirjoista, ihmisten käyttäytymisestä, tapahtumista mitä näkee, esineistä jne. Mutta ne eivät vaikuta meneillä olevaan tekstiin, vaan ne voi antaa vaikutteita seuraavaan tekstiin, josta ei edes välttämättä itse tiedä..:) Vielä..


    • varastaminen ei

      ole mielestäni kovinkaan luovaa, joten en juurikaan lue kirjoittaessani välttääkseni vaikutteita.

      Tiedä häntä paljonko se lopulta auttaa, koska muistini on edelleen aika hyvä.

      • Pauli K.

        Vertaatko sitten jatkuvasti itseäsi toisiin, jos luet? Vertaatko jatkuvasti kadulla kulkiessasikin: onko tuo pitempi kuin minä, onko lihavampi, pullottaako enempi haarovälissä?

        Tuntuu siltä, että tällä plstalla useat ovat eläkeläisiä tai työttömiä tai muita maailmasta irrallaan olevia sosiaalietuuksien käyttäjiä, joille ei tule sanomalehtiä, eivät käy töissä (jossa joutuu lukemaan ja tuottamaan ihan tuhottomasti tekstejä, vaikkei työllä ole mitään tekemistä tiedotuksen kanssa) ja jotka vain kirjoittavat ja kirjoittavat omiaan. Ei sitten ihme, jos kustantaja katsoo nenänvartta, kun saa luettavakseen aamuyön krapulassa työstettyä sekavaa tajunnanvirtaa.


    • Olen aina sekä lukenut että kirjoittanut samaan aikaan, vaihdellen toisinaan puolenkin tunnin välein niiden välillä - useimmiten onnistuen olemaan ottamatta vaikutteitakin. Viimeisen vuoden aikana alettuani suhtautua kirjoittamiseeni vakavammin huomaan kuitenkin "kevyemmän" kirjallisuuden pudonneen pois. Sen sijaan olen lukenut runsaasti vanhoja klassikkokirjailijoita ja satunnaisia tietokirjoja. Koko ajan jossakin taustalla pyörii kirjoittaminen mielessä ja yritän muun muassa ymmärtää, mikä kirjasta on tehnyt klassikon. Olen myös usein huomannut suhtautuvani omaan tekstiini aivan liian kriittisesti. Ne inhimilliset pienet virheet, joita useimmat tarinat ovat pullollaan, auttavat jotenkin käsittelemään kaiken maailman pelkoja, joita välillä nousee esiin, kun yrittää kirjoittaa julkaisukelpoista tavaraa. Eikä yleissivistyskään koskaan ole pahasta.

    • Yur*

      Riippuu henkilöstä ja tilanteesta. Sanoisin, että Sinun itsesi pitäisi juuri siksi löytää vastaus itse, sillä kenenkään muun kokemukset eivät välttämättä aina osu kohdilleen Sinun tilanteesi kanssa. Mutta vastauksenani kerron, että joskus, ehkä edelleenkin, saatan ajoittain vältellä toisten teosten lukemista oman kirjoittamiseni aikana, sillä ainakin oman kehitystien ollessa vielä pahasti vaiheillaan saattaa oma tyyli yms. muuttua paljonkin lukemansa teoksen malliseksi. Toisaalla, ehkä enemmän nykyaikana, kun olen vakiinnuttanut mm. oman tyylini saatan hakea mm. jotain pientä intoa yms. toisten teoksista, ja ennen kaikkea suuntaviittoja muullekin kuin kirjoitustyylille - esim. juonen rakenteeseen ja kompositioon yleensä, ja oma haluni ja intoni päästä kirjailijaksi nousee huomattavasti kun lueskelen jonkun toisen teosta, ts. kappaletta jostain henkilöstä, joka on jo saavuttanut sen mistä minä nyt unelmoin.

      Että tällaisia. Toivottavasti oli apua.

      • inspirations

        Olen löytänyt jo oman vastauksen ja toteutan sitä.:)En ole niitä ihmisiä vastaan, jotka lukevatkin, sehän on täysin heidän asiansa. Voi olla hyväkin juttu joillekkin. Mutta halusin vain nähdä, kuinka moni lukee kirjoja, vaikka oma työ olisi kesken. En sano, miten olisi parempi, kunhan vain kysyin..

        Pauli. K:lle : Kyse ei ole nyt siitä, että vertaisi muiden tekstiä itseensä, jonka takia ei lukisi. Vaan yksinkertaisesti on niin paneutunut omaan tuotokseen, ettei halua edes lukea muiden kirjoja silloin, jottei ajatukset menisi turhaan aivan jonnekkin muualle. Tai jotain sinne päin..:) Ja ei välttämättä ole aikaa, muiden kirjojen lukemiselle.
        Sanoit:
        "Tuntuu siltä, että tällä plstalla useat ovat eläkeläisiä tai työttömiä tai muita maailmasta irrallaan olevia sosiaalietuuksien käyttäjiä, joille ei tule sanomalehtiä, eivät käy töissä (jossa joutuu lukemaan ja tuottamaan ihan tuhottomasti tekstejä, vaikkei työllä ole mitään tekemistä tiedotuksen kanssa) ja jotka vain kirjoittavat ja kirjoittavat omiaan. Ei sitten ihme, jos kustantaja katsoo nenänvartta, kun saa luettavakseen aamuyön krapulassa työstettyä sekavaa tajunnanvirtaa."

        Jos kerran itse olet kaikkea muuta, keiden uskot tällä palstalla pyörivän. Olet vaativassa työssä ja sinun luukustasi tupsahtaa sanomalehti päivittäin..onko sanomalehti ja vaativa työ, tae siitä, että kustantaja julkaisee kirjasi? Ei. Ja melkolailla on kliseiset käsitteet sinulla siitä, että jos olisi eläkeläinen, työtön tai maailmasta irrallaan oleva..He vain juopottelisivat ja lähettäisivät huitaisten tehtyjä tekstejä eteenpäin..:) Tuntuu, kuin sinulla olisi jokin ongelma, ehkä haluat syyttää muiden tilannetta, jotta tuntisit itsesi tärkeämmäksi, vaikka et ole saanut mitään vielä julkaistuksi. Silti aina voit vedota vaativaan työhösi ja sanomalehteesi..;)


      • Pauli K.
        inspirations kirjoitti:

        Olen löytänyt jo oman vastauksen ja toteutan sitä.:)En ole niitä ihmisiä vastaan, jotka lukevatkin, sehän on täysin heidän asiansa. Voi olla hyväkin juttu joillekkin. Mutta halusin vain nähdä, kuinka moni lukee kirjoja, vaikka oma työ olisi kesken. En sano, miten olisi parempi, kunhan vain kysyin..

        Pauli. K:lle : Kyse ei ole nyt siitä, että vertaisi muiden tekstiä itseensä, jonka takia ei lukisi. Vaan yksinkertaisesti on niin paneutunut omaan tuotokseen, ettei halua edes lukea muiden kirjoja silloin, jottei ajatukset menisi turhaan aivan jonnekkin muualle. Tai jotain sinne päin..:) Ja ei välttämättä ole aikaa, muiden kirjojen lukemiselle.
        Sanoit:
        "Tuntuu siltä, että tällä plstalla useat ovat eläkeläisiä tai työttömiä tai muita maailmasta irrallaan olevia sosiaalietuuksien käyttäjiä, joille ei tule sanomalehtiä, eivät käy töissä (jossa joutuu lukemaan ja tuottamaan ihan tuhottomasti tekstejä, vaikkei työllä ole mitään tekemistä tiedotuksen kanssa) ja jotka vain kirjoittavat ja kirjoittavat omiaan. Ei sitten ihme, jos kustantaja katsoo nenänvartta, kun saa luettavakseen aamuyön krapulassa työstettyä sekavaa tajunnanvirtaa."

        Jos kerran itse olet kaikkea muuta, keiden uskot tällä palstalla pyörivän. Olet vaativassa työssä ja sinun luukustasi tupsahtaa sanomalehti päivittäin..onko sanomalehti ja vaativa työ, tae siitä, että kustantaja julkaisee kirjasi? Ei. Ja melkolailla on kliseiset käsitteet sinulla siitä, että jos olisi eläkeläinen, työtön tai maailmasta irrallaan oleva..He vain juopottelisivat ja lähettäisivät huitaisten tehtyjä tekstejä eteenpäin..:) Tuntuu, kuin sinulla olisi jokin ongelma, ehkä haluat syyttää muiden tilannetta, jotta tuntisit itsesi tärkeämmäksi, vaikka et ole saanut mitään vielä julkaistuksi. Silti aina voit vedota vaativaan työhösi ja sanomalehteesi..;)

        En tiedä, mitä tarkoitit vetoamisella, en vetoa yhtään mihinkään, miksi sen ylipäätään tekisin. Kerroin vaikutelmiani tämän palstan kirjoittajista eikä se perustunut tähän yhteen ja ainoaan ketjuun.

        En voi ymmärtää ihmisiä, jotka elävät maailmasta irrallaan. Niistä tulee semmoisia surkimuksia kuin Nenäpäivässä. Kyse ei ole siitä, että joku olisi tärkeämpi kuin joku muu, vaan että semmoinen ajelehtiminen ärsyttää.


      • Totisesti, totisesti
        inspirations kirjoitti:

        Olen löytänyt jo oman vastauksen ja toteutan sitä.:)En ole niitä ihmisiä vastaan, jotka lukevatkin, sehän on täysin heidän asiansa. Voi olla hyväkin juttu joillekkin. Mutta halusin vain nähdä, kuinka moni lukee kirjoja, vaikka oma työ olisi kesken. En sano, miten olisi parempi, kunhan vain kysyin..

        Pauli. K:lle : Kyse ei ole nyt siitä, että vertaisi muiden tekstiä itseensä, jonka takia ei lukisi. Vaan yksinkertaisesti on niin paneutunut omaan tuotokseen, ettei halua edes lukea muiden kirjoja silloin, jottei ajatukset menisi turhaan aivan jonnekkin muualle. Tai jotain sinne päin..:) Ja ei välttämättä ole aikaa, muiden kirjojen lukemiselle.
        Sanoit:
        "Tuntuu siltä, että tällä plstalla useat ovat eläkeläisiä tai työttömiä tai muita maailmasta irrallaan olevia sosiaalietuuksien käyttäjiä, joille ei tule sanomalehtiä, eivät käy töissä (jossa joutuu lukemaan ja tuottamaan ihan tuhottomasti tekstejä, vaikkei työllä ole mitään tekemistä tiedotuksen kanssa) ja jotka vain kirjoittavat ja kirjoittavat omiaan. Ei sitten ihme, jos kustantaja katsoo nenänvartta, kun saa luettavakseen aamuyön krapulassa työstettyä sekavaa tajunnanvirtaa."

        Jos kerran itse olet kaikkea muuta, keiden uskot tällä palstalla pyörivän. Olet vaativassa työssä ja sinun luukustasi tupsahtaa sanomalehti päivittäin..onko sanomalehti ja vaativa työ, tae siitä, että kustantaja julkaisee kirjasi? Ei. Ja melkolailla on kliseiset käsitteet sinulla siitä, että jos olisi eläkeläinen, työtön tai maailmasta irrallaan oleva..He vain juopottelisivat ja lähettäisivät huitaisten tehtyjä tekstejä eteenpäin..:) Tuntuu, kuin sinulla olisi jokin ongelma, ehkä haluat syyttää muiden tilannetta, jotta tuntisit itsesi tärkeämmäksi, vaikka et ole saanut mitään vielä julkaistuksi. Silti aina voit vedota vaativaan työhösi ja sanomalehteesi..;)

        ".:)En ole niitä ihmisiä vastaan, jotka lukevatkin, sehän on täysin heidän asiansa"

        Niin on, ja uskon tai älä, vaikka olisitkin vastaan, ei sillä olisi kenellekään mitään merkitystä.


    • Vaikutuksille altis

      tämän ketjun rakentelun lukaistuani tulee mieleeni eräs tarve, joka kirjoittavilla ihmisillä näyttäisi olevan/lienee yhteinen. Sanoa asioita niin kuin ei kukaan ennen ko. kirjoittavaa?

      Siinäkin suhteessa olen toivoton tapaus. Minulta puuttuu edelläkirjoittamani lainen suuruudenhulluus ja useimmiten joudun lukiessani mitä tahansa toteamaan: tuokin on jo ainakin kertaalleen jossakin toisaalla sanottu. Kenties paremminkin, ainakin aina jonkun mielestä, ja ehdottomasti omasta mielestäni.

      Tässä vaiheessa mitä ilmeisimmin pitäisi ilmestyä näkyville sanan kateus. Siinähän se. Ja vaikka nyt vaikkapa Rapalan mainosmiehen, ellei ole jo.

      Tapoihini ei kuulu kalastella, joten yleissivistyksessäni on aukko ainakin sillä kohtaa, onko Rapalakin pyrkinyt käyttämään hyväkseen mainonnassaan ja markkinoinnissaan vanhat hyväksi havaitut sanonnat tai tietyt teemat? Onhan Rapala sentään jollakin tapaa maailmankuulu, toisin kuin monikaan suomalainen kirjailija.

      • Vaikutuksille altis

        että jos kuvittelisin olevani paitsi ennennäkemätön kirjoittaja myös Rapalan ammattimainen ja innovatiivinen mainosmies, jollaisena kuvittelisin omaavani ainutlaatuisen ja uuden idean jonkin kalastustarvikkeen tuotenimeksi.

        Nimittäin Kateus. Se kun kuulema vie kalatkin vedestä.


      • Vaikutuksille altis
        Vaikutuksille altis kirjoitti:

        että jos kuvittelisin olevani paitsi ennennäkemätön kirjoittaja myös Rapalan ammattimainen ja innovatiivinen mainosmies, jollaisena kuvittelisin omaavani ainutlaatuisen ja uuden idean jonkin kalastustarvikkeen tuotenimeksi.

        Nimittäin Kateus. Se kun kuulema vie kalatkin vedestä.

        jokainen tekstinpätkä, jonka Suomi24:lle tulen kirjoittaneeksi sisältää ainakin yhden kirjoitusvirheen, nimittäin sen, että jokainen kirjoittamani tekstinpätkä on jo itsessään kirjoitusvirhe ilman sisältämiään kirjoitusvirheitäkin. Niinkin on annettu lukijan ymmärtää.

        Niin, piti vain sanomani, että jos kuvittelisin olevani paitsi ennennäkemätön kirjoittaja kuin myös Rapalan ammattimainen ja innovatiivinen mainosmies, kuvittelisin omaavani nytkin ainutlaatuisen ja uuden idean, esimerkiksi jonkin kalastustarvikkeen uudeksi tuotenimeksi.

        Ja se pitää juuri nyt tuoda julki ja julkaista.
        Nimittäin Kateus. Se kun kuulema vie kalatkin vedestä.

        Kas, noin vaihtui taas sävy...

        Niin, piti vain sanomani...


      • scarabaeus
        Vaikutuksille altis kirjoitti:

        jokainen tekstinpätkä, jonka Suomi24:lle tulen kirjoittaneeksi sisältää ainakin yhden kirjoitusvirheen, nimittäin sen, että jokainen kirjoittamani tekstinpätkä on jo itsessään kirjoitusvirhe ilman sisältämiään kirjoitusvirheitäkin. Niinkin on annettu lukijan ymmärtää.

        Niin, piti vain sanomani, että jos kuvittelisin olevani paitsi ennennäkemätön kirjoittaja kuin myös Rapalan ammattimainen ja innovatiivinen mainosmies, kuvittelisin omaavani nytkin ainutlaatuisen ja uuden idean, esimerkiksi jonkin kalastustarvikkeen uudeksi tuotenimeksi.

        Ja se pitää juuri nyt tuoda julki ja julkaista.
        Nimittäin Kateus. Se kun kuulema vie kalatkin vedestä.

        Kas, noin vaihtui taas sävy...

        Niin, piti vain sanomani...

        kirota lisää !


      • Minä en ainakaan
        scarabaeus kirjoitti:

        kirota lisää !

        Kuka on Rapala?


      • Vaikutuksille altis
        Minä en ainakaan kirjoitti:

        Kuka on Rapala?

        ett nyt kantsis Seiskanki mainostaa itteensä silleen vanhanaikasesti ja kovaan ääneen, niin ett kaikille tulis joku asias harvinaisen selväks; "Seiska - pettämätön aito lehti!"

        Miten kuulija saattais kuulemansa haluta tulkita ja sen mukaan tulis vaikuttaneeks vaikkapa ny sitte Seiska-lehden myyntiin?

        "Seiska - pettämätön aito lehti!" vai "Seiska - pettämätön Aitolehti."


      • Vaikutuksille altis
        Vaikutuksille altis kirjoitti:

        ett nyt kantsis Seiskanki mainostaa itteensä silleen vanhanaikasesti ja kovaan ääneen, niin ett kaikille tulis joku asias harvinaisen selväks; "Seiska - pettämätön aito lehti!"

        Miten kuulija saattais kuulemansa haluta tulkita ja sen mukaan tulis vaikuttaneeks vaikkapa ny sitte Seiska-lehden myyntiin?

        "Seiska - pettämätön aito lehti!" vai "Seiska - pettämätön Aitolehti."

        Tulen lukaisseeksi, tältäkin palstalta, viihdekirjoittamista.

        Seiskassahan eräs Aitolehti on jo kirjoittanut odotusteni mukaisesti olleensa pettämätön. Tuo yksi Seiskan pettämättömistä vetonauloista.

        Seiskakin on tullut viihdyttäneeksi; se on myös mainostanut itseään - mm. tänään teeveessä pyörineessä mainoksessa:

        Seiska on pohjalla. Kalat kuin kalat vedessä.

        Akvaariossako?


    • scarabaeus

      .......... nyt kun tässä iltanamuutamana lueskelin Hotakaisen
      Bronks
      kirjaa, niin sitten lukemisen jälkeen putkahti runo !

      Laitoin sen tuonne S24
      runopalstalle
      ja sen nimi on

      pystyniskakarvainen

      käykääpä lukaisemassa, ja arvostellakin saa.

      ¤

      • scarabaeus

        aika kummallista kun sitten laitoin tän
        pystyniskakarvainen
        sinne
        niin jotenkin olisi pitänyt arvata että
        kävi niinkuin kävi.

        kjäh!

        HAUSKAA


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1875
    2. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      77
      1555
    3. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      30
      1550
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1412
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      308
      1351
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      120
      1181
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      5
      1109
    8. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      997
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      989
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      232
      868
    Aihe