uskostaan. Aivan selvästi tämän palstan"henki" on se.
Pappien ja muiden uskovaisten selitykset eivät enää uppoa tämänpäivän valistuneisiin ihmisiin, niinkuin ne upposivat entisaikojen kovassa elonkamppailuissa väsyneisiin poloihin.
Paremmassa asemassa olevathan hyötyivät aikanaan siitä, kun kirkon avulla saivat pidettyä köyhälistön helposti kurissa - se oli heidän "uskonsa".
Hämmästyttävää ettei kirkko tajua sitä, mitä tämä palsta aikaan saa. Netti on vallankumouksellinen tässäkin asiassa - se tuo kaikkien nähtäviksi, kuinka papit ja muut kirkon-ihmiset jäävät alakynteen selityksineen, jotka eivät enää kestä tätä päivää. Papit on saatu alas tornistaan ja heidän "sädekehänsä" särkyy. Mikään ei ole enää niinkuin ennen, jolloin pappi oli yhteisön arvostetuimpia jäseniä.
Tällä palstalla kasvatetaan uskovaisia pois
15
374
Vastaukset
- girl22gr
kirkko ei ehkä ole enää samanlainen kuin se on joskus ollut. tosin en paljon kirkon historiasta edes tiedä. minä pidän pappeja ihan normi tavallisina syntisinä ihmisinä,eivät he ole yhtään parempia kuin muutkaan. ja hyvin ovat mielestäni vastanneet täällä palstalla :)
Tälläisiet ihmiset minua mietityttääkin...Otaksuisin sinun olevan uskossa tai ainakin haluan otaksua. Mikäli pappi on syntinen, tavallinen ihminen, niin kokeeko Piispaksit tultuaa ihminen Jumalan kosketuksen ja näin olleen olisi normaalia ihmistä tietoisempi maailmasta? Lähinnä tämä on vain siksi, että piispat on tehnyt kristinuskon, ei raamattu. Ellei piispoilla ole tätä kykyä, niin voisiko silloin ajatella luterilaisen uskonnon olevan ihmisestä lähtöisin, eikä Jumalasta?
Minä sanoisin että ihan hyvin sinänsä nuo kirkon edustajat ovat vastanneet, mitä nyt joutuneet kovasti tasapainottelemaan liberaalien ja konservatiivien miellyttämisen välillä. Suurempi ongelma on oikeastaan se että vaikuttavat olevan teologisesti aikalailla amatöörejä, varsinkin kun vertaa siihen millä tasolla monet ateistit asiaa käsittelevät.
- Fraaseja
shadowself kirjoitti:
Minä sanoisin että ihan hyvin sinänsä nuo kirkon edustajat ovat vastanneet, mitä nyt joutuneet kovasti tasapainottelemaan liberaalien ja konservatiivien miellyttämisen välillä. Suurempi ongelma on oikeastaan se että vaikuttavat olevan teologisesti aikalailla amatöörejä, varsinkin kun vertaa siihen millä tasolla monet ateistit asiaa käsittelevät.
He lopettavat keskustelun heti, kun mennään fraasitason ohi. Jos tähän palstaan on uskominen, papit eivät tajua kristittyjen vainoa, uskonnonvapauden loukkauksia tai teologisia ongelmia, joita ei käsitellä oppikirjoissa. Keskustelussa näkee helposti "kenen leipää syö, sen lauluja laulat".
Ajankuluksi keskustelevien ateistien suhteen sillä ei ole väliä. Jos joku haluaa täällä keskustella henkilökohtaisesta uskosta, silloin ei pitäisi toitottaa Pääkonttorin iskulauseita. - girl22gr
mave kirjoitti:
Tälläisiet ihmiset minua mietityttääkin...Otaksuisin sinun olevan uskossa tai ainakin haluan otaksua. Mikäli pappi on syntinen, tavallinen ihminen, niin kokeeko Piispaksit tultuaa ihminen Jumalan kosketuksen ja näin olleen olisi normaalia ihmistä tietoisempi maailmasta? Lähinnä tämä on vain siksi, että piispat on tehnyt kristinuskon, ei raamattu. Ellei piispoilla ole tätä kykyä, niin voisiko silloin ajatella luterilaisen uskonnon olevan ihmisestä lähtöisin, eikä Jumalasta?
kaikki kristityt tai ainakin aidossa uskossa olevat,varmasti kokee tavalla tai toisella Jumalan kosketuksen. en tiedä tekeekö se enemmän tietoiseksi maailmasta? toisilla usko on syvempi,joten voivat kokea enemmän Pyhän hengen vaikutusta. Luterilaisuus on osa kristinuskoa,minä uskon aika lailla kaiken mitä luterilaisuus opettaa,tosin joistakin asioista oon eri mieltä.kyllä luterilaisuus mielestäni paljolti Raamattuun perustuu.
- TroTrotroooooo
Fraaseja kirjoitti:
He lopettavat keskustelun heti, kun mennään fraasitason ohi. Jos tähän palstaan on uskominen, papit eivät tajua kristittyjen vainoa, uskonnonvapauden loukkauksia tai teologisia ongelmia, joita ei käsitellä oppikirjoissa. Keskustelussa näkee helposti "kenen leipää syö, sen lauluja laulat".
Ajankuluksi keskustelevien ateistien suhteen sillä ei ole väliä. Jos joku haluaa täällä keskustella henkilökohtaisesta uskosta, silloin ei pitäisi toitottaa Pääkonttorin iskulauseita.jotka erityisesti haluavat, että papit toistelevat pelkästään noita fraaseja. En kyllä ymmärrä, mitä sillä tänä päivänä saavuttaa, vai onko tarkoituskaan saavuttaa......?
- nicander
TroTrotroooooo kirjoitti:
jotka erityisesti haluavat, että papit toistelevat pelkästään noita fraaseja. En kyllä ymmärrä, mitä sillä tänä päivänä saavuttaa, vai onko tarkoituskaan saavuttaa......?
oikein pidä paikkaansa.
Mitä "uskovaisempaa" porukkaa kyllä on, niin sitä vähemmän ne minun kokemukseni mukaan juuri pitävät niistä pappien fraaseista.
Mutta en nyt aivan tiedä, mitä tarkoitat näillä fraaseilla.
Mutta kyllä se kuitenkin on niinkuin tuo 22grammainen tyttö tuossa edellä sanoi, että niille joille usko on oikeasti tärkeä, niin se menee tavallaan ohi kirkonkin. Ei minun uskoni esimerkiksi hetkahda kauheastikkaan, vaikka koko ev.lut kirkko huomenna lopetettaisiin. Olisin kyllä surullinen, koska menisihän siinä paljon hyvää työtä kuitenkin, ja ev.lut kirkolla on vahva vaikutus tiettyihin asioihin yhteiskunnassa. Mutta ei minun henkilökohtainen uskoni erityisemmin mihinkään muuttuisi. - Traitrairallallaa
nicander kirjoitti:
oikein pidä paikkaansa.
Mitä "uskovaisempaa" porukkaa kyllä on, niin sitä vähemmän ne minun kokemukseni mukaan juuri pitävät niistä pappien fraaseista.
Mutta kyllä se kuitenkin on niinkuin tuo 22grammainen tyttö tuossa edellä sanoi, että niille joille usko on oikeasti tärkeä, niin se menee tavallaan ohi kirkonkin. Ei minun uskoni esimerkiksi hetkahda kauheastikkaan, vaikka koko ev.lut kirkko huomenna lopetettaisiin. Olisin kyllä surullinen, koska menisihän siinä paljon hyvää työtä kuitenkin, ja ev.lut kirkolla on vahva vaikutus tiettyihin asioihin yhteiskunnassa. Mutta ei minun henkilökohtainen uskoni erityisemmin mihinkään muuttuisi.nimenomaan vaati etteivät papit kirjoittaisi mitään omin sanoin, vaan pitäytyväisivät tuossa jargonissa.
- nicander
Traitrairallallaa kirjoitti:
nimenomaan vaati etteivät papit kirjoittaisi mitään omin sanoin, vaan pitäytyväisivät tuossa jargonissa.
Meillä saattaa olla hiukan eri näkemys sanasta "fraasi"
Mutta aivan mielenkiinnosta.
Mita tarkoittaa uskovaiseksi kovasti haluava. nicander kirjoitti:
oikein pidä paikkaansa.
Mutta kyllä se kuitenkin on niinkuin tuo 22grammainen tyttö tuossa edellä sanoi, että niille joille usko on oikeasti tärkeä, niin se menee tavallaan ohi kirkonkin. Ei minun uskoni esimerkiksi hetkahda kauheastikkaan, vaikka koko ev.lut kirkko huomenna lopetettaisiin. Olisin kyllä surullinen, koska menisihän siinä paljon hyvää työtä kuitenkin, ja ev.lut kirkolla on vahva vaikutus tiettyihin asioihin yhteiskunnassa. Mutta ei minun henkilökohtainen uskoni erityisemmin mihinkään muuttuisi.Minä näkisin asian niin että ev.lut. kirkko on pikkuhiljaa muuttumassa kokonaan uskonnottomaksi instituutioksi jo pitkälti senkin takia että valtaväestössä kehitys on siihen suuntaan. Eikä tässä minusta mitään pahaa ole, varmasti tämän tapahduttua joku muu kristillinen yhteisö ottaa kristittyjen yhteisen kristillisen kirkon aseman ja kristittyjen kristillinen elämä jatkuu, tällä kertaa vain pienemmässä yhteisössä muiden uskonnollisten yhteisöjen rinnalla ilman erityisasemaa yhteiskunnassa.
Kirkon ongelma ei ole kristinusko vaan se että valtaosa ihmisistä kuuluu kirkkoon puhtaasti vain perinteen ja kulttuurissamme vallitsevan tavan vuoksi. Kirkon muuttumista uskonnottomaksi ei voida estää kuin sillä että kirkko tekisi itsestään suljetun yhteisön jolla olisi oikeasti pääsyvaatimukset ja josta voitaisiin ihmisiä jopa erottaa jos eivät elä kirkon oppien mukaisesti.- Traitrairallallaa
nicander kirjoitti:
Meillä saattaa olla hiukan eri näkemys sanasta "fraasi"
Mutta aivan mielenkiinnosta.
Mita tarkoittaa uskovaiseksi kovasti haluava.minä en tiedä.
- Traitrairallallaa
shadowself kirjoitti:
Minä näkisin asian niin että ev.lut. kirkko on pikkuhiljaa muuttumassa kokonaan uskonnottomaksi instituutioksi jo pitkälti senkin takia että valtaväestössä kehitys on siihen suuntaan. Eikä tässä minusta mitään pahaa ole, varmasti tämän tapahduttua joku muu kristillinen yhteisö ottaa kristittyjen yhteisen kristillisen kirkon aseman ja kristittyjen kristillinen elämä jatkuu, tällä kertaa vain pienemmässä yhteisössä muiden uskonnollisten yhteisöjen rinnalla ilman erityisasemaa yhteiskunnassa.
Kirkon ongelma ei ole kristinusko vaan se että valtaosa ihmisistä kuuluu kirkkoon puhtaasti vain perinteen ja kulttuurissamme vallitsevan tavan vuoksi. Kirkon muuttumista uskonnottomaksi ei voida estää kuin sillä että kirkko tekisi itsestään suljetun yhteisön jolla olisi oikeasti pääsyvaatimukset ja josta voitaisiin ihmisiä jopa erottaa jos eivät elä kirkon oppien mukaisesti.jumala on ilman mitään ominaisuuksia. Kukin saa vapaasti itse päättää millaisena häntä pitää ja mitä mieltä hän on mistäkin.
Ainut yhdistävä tekijä palvojilla on , että käydään (silloin kun käydään) samassa pytinkeissä ja maksetaan kuuliaisesti kymmenykset kirkolle. Traitrairallallaa kirjoitti:
jumala on ilman mitään ominaisuuksia. Kukin saa vapaasti itse päättää millaisena häntä pitää ja mitä mieltä hän on mistäkin.
Ainut yhdistävä tekijä palvojilla on , että käydään (silloin kun käydään) samassa pytinkeissä ja maksetaan kuuliaisesti kymmenykset kirkolle.Vapailla markkinoilla on se tuotekehitys erittäin tärkeää. Vaikka tuote olisi itsessään vaikka kuinka hyvä, markkinat muuttuvat ja vanha ei yksinkertaisesti enää riitä ihmisille. Joku Nokian vanha peruspuhelin voi vielä olla varsin toimiva mutta ihmiset ovat tottuneet vaatimaan enemmän ja sama pätee kristinuskoon.
- 55!
shadowself kirjoitti:
Vapailla markkinoilla on se tuotekehitys erittäin tärkeää. Vaikka tuote olisi itsessään vaikka kuinka hyvä, markkinat muuttuvat ja vanha ei yksinkertaisesti enää riitä ihmisille. Joku Nokian vanha peruspuhelin voi vielä olla varsin toimiva mutta ihmiset ovat tottuneet vaatimaan enemmän ja sama pätee kristinuskoon.
hyvä. Siitä alamäkikin johtuu.
- body
ei voi palata ja jos joku sitä ihannoi, voi laittaa uskon museon ja ihailla siellä menneitä mailmoja.
Kirkon ja uskon on elettävä tässä ajassa,ei menneisyydessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol4881835Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis3781557Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe641368Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H171350- 103945
- 51909
JM lukkoliike
Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran19906Pankin avajaiset
Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti15761Miten kesäsi meni?
Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?65756Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."
Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka7742