Ateismi ja Buddhismi

antti.J.L

Luin tuolta jostakin ketjusta että ateistit mieltävät itsensä buddhismiin.
Eli ateisti siis voi uskoa jälleensyntymiseen, että kuoltuaan syntyy sammakoksi jne..

Ja ateistin siis on kuitenkin kartettava pahan karman syntymistä, koska se vaikuttaa hänen tulevaan elämäänsä.
En tiennytkään että ateismiin kuuluu Buddhalaisuus.
Luulin, että ateismi on materialismia.

69

696

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rompix

Ateismiin ei kuulu buddhalaisuus, mutta ateisti voi olla buddhalainen. Ateismi on uskon puutetta jumaliin.
      Kana on lintu, mutta kaikki linnut eivät ole kanoja.

• antti.J.L

ateisti siis voi uskoa ..... ...kuolemattomaan sieluun tai johonkin joka jatkaa elämistään kuoleman jälkeen. No kuinkas tämä on sitten mahdollista ilman minkaanlaista jumalaa pelkän materian avulla.

• readmorethanonebook
        antti.J.L kirjoitti:

ateisti siis voi uskoa ..... ...kuolemattomaan sieluun tai johonkin joka jatkaa elämistään kuoleman jälkeen. No kuinkas tämä on sitten mahdollista ilman minkaanlaista jumalaa pelkän materian avulla.

Ateisti voi uskoa mihin tahansa, lukuunottamatta teistisiä jumalia.
        Ateisti voi olla materialisti tai sitten ei.

• Kössönöm
        readmorethanonebook kirjoitti:

Ateisti voi uskoa mihin tahansa, lukuunottamatta teistisiä jumalia.
        Ateisti voi olla materialisti tai sitten ei.

keijut ja enkulat? Mielestäni kukaan vakavasti otettava ateisti ei voi uskoa niihin...

• Kössönöm kirjoitti:

keijut ja enkulat? Mielestäni kukaan vakavasti otettava ateisti ei voi uskoa niihin...

ateistin lepsuilla määrittelyn kanssa. Tää opetettiin mulle hyvin ateismi-palstalla: ateismi on ainoastaan uskon puutetta jumaliin, ei mitään muuta. Se ei edellytä uskon puutetta keijuihin tai joulupukkiin, enkeleihin tai kuolemattomiin sieluihin. Se ei myöskään edellytä vakavasti otettavuutta kenenkään silmissä.

• readmorethanonebook
        Kössönöm kirjoitti:

Ateismi on sitä ettei uskota teistisiin jumaliin. Skeptikko, materialisti tai rationalisti olisivat ehkä parempia termejä kuvaamaan epäuskoa yliluonnolliseen. Itse olen materialisti ja skeptikoksikin ehkä sovelias.

• Kössönöm
        kaarne kirjoitti:

ateistin lepsuilla määrittelyn kanssa. Tää opetettiin mulle hyvin ateismi-palstalla: ateismi on ainoastaan uskon puutetta jumaliin, ei mitään muuta. Se ei edellytä uskon puutetta keijuihin tai joulupukkiin, enkeleihin tai kuolemattomiin sieluihin. Se ei myöskään edellytä vakavasti otettavuutta kenenkään silmissä.

Ainoa oikea määritelmä ateismille on se, ettei uskota mihinkään kummallisuuksiin, kuten enkuloihin ja muihin henkiolentoihin. Usko kun sanon!

• Kössönöm

Ateismi on sitä ettei uskota teistisiin jumaliin. Skeptikko, materialisti tai rationalisti olisivat ehkä parempia termejä kuvaamaan epäuskoa yliluonnolliseen. Itse olen materialisti ja skeptikoksikin ehkä sovelias.

Olenko minä sitten jotenkin ateismin tuolla puolen, kun en usko enkuloihin, enkä muihin trolleihin? Enkö enää kelpaa ateistiksiiiii?

• Kössönöm kirjoitti:

Ainoa oikea määritelmä ateismille on se, ettei uskota mihinkään kummallisuuksiin, kuten enkuloihin ja muihin henkiolentoihin. Usko kun sanon!

taidat olla eri linjoilla, kuin ateismi-palstan enemmistö, joiden mukaan ateismin määritelmästä ei voi sanoa mitään, koska ateismi on vain ja ainoastaan uskon puutetta jumaliin, ei mitään muuta. Nyt sinä tahdot purkaa sen pakan ja määritellä eri tavalla? Käy se mulle. Ihmettelen vaan, koska asiasta oli mielestäni kova konsensus olemassa, että ateismia ei voi yrittääkään määritellä millään muulla tavalla kuin ainoastaan uskon puutteena jumaliin.

• readmorethanonebook
        Kössönöm kirjoitti:

Olenko minä sitten jotenkin ateismin tuolla puolen, kun en usko enkuloihin, enkä muihin trolleihin? Enkö enää kelpaa ateistiksiiiii?

Totta kai olet ateisti. Ateismi sanana ei vain ota kantaa kaikkeen yliluonnolliseen.

• Kössönöm
        kaarne kirjoitti:

taidat olla eri linjoilla, kuin ateismi-palstan enemmistö, joiden mukaan ateismin määritelmästä ei voi sanoa mitään, koska ateismi on vain ja ainoastaan uskon puutetta jumaliin, ei mitään muuta. Nyt sinä tahdot purkaa sen pakan ja määritellä eri tavalla? Käy se mulle. Ihmettelen vaan, koska asiasta oli mielestäni kova konsensus olemassa, että ateismia ei voi yrittääkään määritellä millään muulla tavalla kuin ainoastaan uskon puutteena jumaliin.

mitä muut ateistit ajattelevat ja miten määrittelevät. Minä ajattelen näin.

• Kössönöm

Totta kai olet ateisti. Ateismi sanana ei vain ota kantaa kaikkeen yliluonnolliseen.

"Ateismi sanana ei vain ota kantaa kaikkeen yliluonnolliseen."

- Minä ateistina sisällytän uskomattomuuteeni kaikenlaiset ns yliluonnolliset oliot.

• readmorethanonebook
        Kössönöm kirjoitti:

"Ateismi sanana ei vain ota kantaa kaikkeen yliluonnolliseen."

- Minä ateistina sisällytän uskomattomuuteeni kaikenlaiset ns yliluonnolliset oliot.

Minä sisällytän koko yliluonnollisen käsitteen. Kuitenkin puhuin ainoastaan sanasta ateismi, en siitä mihin ateisti saa olla uskomatta :)

• readmorethanonebook kirjoitti:

Minä sisällytän koko yliluonnollisen käsitteen. Kuitenkin puhuin ainoastaan sanasta ateismi, en siitä mihin ateisti saa olla uskomatta :)

Ateismin voisi kai jakaa kahteen alakategoriaan, naturalismiin ja materialismiin. Näkisin asian niin että materialismi kieltää kokonaan kaiken yliluonnollisen olemassaolon kun taas naturalismi kieltää vain sen että asioita voitaisiin määritellä yliluonnollisiksi.

Teknisesti siis materialistin mielestä jumalaa ei ole koska ei ole mitään yliluonnollista ja naturalistin mielestä jumala voi olla olemassa mutta kieltää että tähän liittyy mitään yliluonnollisia piirteitä.

• herttainenhertta
        shadowself kirjoitti:

Ateismin voisi kai jakaa kahteen alakategoriaan, naturalismiin ja materialismiin. Näkisin asian niin että materialismi kieltää kokonaan kaiken yliluonnollisen olemassaolon kun taas naturalismi kieltää vain sen että asioita voitaisiin määritellä yliluonnollisiksi.

Teknisesti siis materialistin mielestä jumalaa ei ole koska ei ole mitään yliluonnollista ja naturalistin mielestä jumala voi olla olemassa mutta kieltää että tähän liittyy mitään yliluonnollisia piirteitä.

Tarkoitatko ehkä paremminkin sisäiistä metodologista naturalismia ja provisionaalista metodologista naturalismia?

• herttainenhertta kirjoitti:

Tarkoitatko ehkä paremminkin sisäiistä metodologista naturalismia ja provisionaalista metodologista naturalismia?

Voi olla, kunhan yritän jonkin tason jakoa ehdottaa. itse satun kuulumaan ateismin kategoriaan joka tarkastelee asioita puhtaasti siltä kannalta että kaikki on mahdollista mutta sille pitää olla luonnollisen maailman mukaiset fyysiset perusteet.

Monet ateistit sen sijaan tuntuvat hylkäävän paljon suoremmalta kädeltä kaiken yliluonnolliseksi kutsutun.

Olisi kätevä jos olisi jokin selkeä termistö jolla voitaisiin puhua erilaisista ateismin muodoista.

• herttainenhertta
        shadowself kirjoitti:

Voi olla, kunhan yritän jonkin tason jakoa ehdottaa. itse satun kuulumaan ateismin kategoriaan joka tarkastelee asioita puhtaasti siltä kannalta että kaikki on mahdollista mutta sille pitää olla luonnollisen maailman mukaiset fyysiset perusteet.

Monet ateistit sen sijaan tuntuvat hylkäävän paljon suoremmalta kädeltä kaiken yliluonnolliseksi kutsutun.

Olisi kätevä jos olisi jokin selkeä termistö jolla voitaisiin puhua erilaisista ateismin muodoista.

Sisäinen metodologinen naturalismi (intrinsic methodological naturalism) tarkoittaa suunnilleen sitä, että ei edes harkita minkäänlaisia yliluonnollisia selityksiä ilmiöille. Se jättää kaiken mahdollisen yliluonnollisen täysin tieteellisen tiedon ulottuvuuksien ulkopuolelle.

Provisionaalinen metodologinen naturalismi (provisional methodological naturalism) pohjautuu siihen empiiriseen kokemukseen, että toistaiseksi minkään ilmiön selittämiseen ei ole tarvittu yliluonnollisia tekijöitä. Se ei sulje pois sitä, etteikö noita tekijöitä voisi olla, niitä ei vain ole koskaan havaittu eikä yliluonnollisille hypoteeseille ole ollut tarvetta.

IMN:n kannattajat saattavat kannattaa myös NOMA:a (non overlapping magisteria), PMN:n kannattajat taas pitävät myös uskonnollisia tai yliluonnollisia totuusväittämiä mahdollisina tieteellisinä tutkimuskohteina.

• Kössönöm
        shadowself kirjoitti:

En vaan usko mihinkään "yliluonnolliseen". Ja jos niistä jotain todisteita löytyisi, niin eivät ne sitten enää mitään yliluonnollisia olisikaan.

• herttainenhertta kirjoitti:

Sisäinen metodologinen naturalismi (intrinsic methodological naturalism) tarkoittaa suunnilleen sitä, että ei edes harkita minkäänlaisia yliluonnollisia selityksiä ilmiöille. Se jättää kaiken mahdollisen yliluonnollisen täysin tieteellisen tiedon ulottuvuuksien ulkopuolelle.

Provisionaalinen metodologinen naturalismi (provisional methodological naturalism) pohjautuu siihen empiiriseen kokemukseen, että toistaiseksi minkään ilmiön selittämiseen ei ole tarvittu yliluonnollisia tekijöitä. Se ei sulje pois sitä, etteikö noita tekijöitä voisi olla, niitä ei vain ole koskaan havaittu eikä yliluonnollisille hypoteeseille ole ollut tarvetta.

IMN:n kannattajat saattavat kannattaa myös NOMA:a (non overlapping magisteria), PMN:n kannattajat taas pitävät myös uskonnollisia tai yliluonnollisia totuusväittämiä mahdollisina tieteellisinä tutkimuskohteina.

Kiitos selvennyksestä.

Oma kantani lähtee puhtaasti siitä käsite yliluonnollinen on itsessään virheellinen koska kaikki olemassaoleva on nähdäkseni myös luonnollista. Jos löytyisi jotain ns. "yliluonnollista" niin se automaattisesti on vain luonnollista jatkoa luonnolliselle maailmalle ja joka on sidottu myös omiin fyysisiin lakeihinsa.

Tarkastelen paljon teologisia konsepteja teorian tasolla lähtemällä siitä olettamuksesta ettei mikään ole määriteltävissä yliluonnollisesti eli periaatteessa jokin kykenisi mihin vain ilman selkeitä fyysisiä syitä miksi tämä on mahdollista ja fyysisiä rajoituksia.

Ilmeisesti sovin tuohon PMN-kategoriaan mitä naturalismiini tulee. Pitää myöntää ettei terminologia ole vahvuuteni. Asioiden soveltaminen käytännön näkökulmasta on enemmän alaani.

• herttainenhertta
        shadowself kirjoitti:

Kiitos selvennyksestä.

Oma kantani lähtee puhtaasti siitä käsite yliluonnollinen on itsessään virheellinen koska kaikki olemassaoleva on nähdäkseni myös luonnollista. Jos löytyisi jotain ns. "yliluonnollista" niin se automaattisesti on vain luonnollista jatkoa luonnolliselle maailmalle ja joka on sidottu myös omiin fyysisiin lakeihinsa.

Tarkastelen paljon teologisia konsepteja teorian tasolla lähtemällä siitä olettamuksesta ettei mikään ole määriteltävissä yliluonnollisesti eli periaatteessa jokin kykenisi mihin vain ilman selkeitä fyysisiä syitä miksi tämä on mahdollista ja fyysisiä rajoituksia.

Ilmeisesti sovin tuohon PMN-kategoriaan mitä naturalismiini tulee. Pitää myöntää ettei terminologia ole vahvuuteni. Asioiden soveltaminen käytännön näkökulmasta on enemmän alaani.

Olen itsekin käytännön soveltaja, mutta määritelmät ovat siitä hyviä, että omaa näkökantaa asioihin voi tulla pohdittua tarkemmin ja jopa korjattua, kun miettii, mihin kategoriaan itsensä lykkäisi. Jotkut tietysti karttavat kaikkia kategorioita kuin tarttuvaa tautia, mutta jos haluat osallistua keskusteluun, joku sinut kuitenkin lykkää johonkin lokeroon.

IMN ja PMN tulivat minulle tutuiksi viime syksynä, kun blogosfäärissä oli keskustelua siitä, millaiset todisteet jumalista vakuuttaisivat itse kunkin. Biologian professori PZ Myers sanoi, etteivät mitkään. Aina, kun jumalia yritetään määritellä, jotta saataisiin aikaiseksi edes teoriassa testettava hypoteesi, törmätään uskontojen käsitehöttöön, joka kategorisesti kieltäytyy tarkoista määritelmistä.

http://scienceblogs.com/pharyngula/2010/10/its_like_he_was_reading_my_min.php

Kirjoituksessa on myös on linkki Steve Zaran alkuperäiseen artikkeliin RD:n sivuilla, johon Myers viittaa. He siis edustavat IMN-kategoriaa ainakin jumalakysymyksessä. Toinen biologi Jerry Coyne on toista mieltä. Hänen mielestään jumalia voi käsitellä hypoteeseina, jotka ovat toistuvasti hävinneet luonnollisille selityksille ilmiöitä tutkittaessa. Hän siis edustaa PMN:ää. Jako on tärkeä silloin, kun keskutellaan esimerkiksi teistisestä evoluutiosta tai älykkäästä suunnittelusta. Keskustelua aiheesta RD:n sivuilla:

http://richarddawkins.net/articles/538375-boudry-blancke-and-braeckman-on-methodological-naturalism

Siinä on heti alussa linkki ptkään tieteelliseen artikkeliin, josta kannattaa lukea ensimmäinen kappale, jossa terminologia käy selväksi.

Minusta molempien näkökantojen tukemiseksi on hyviä argumentteja, vaikka saatan olla hieman enemmän PMN:n kannalla. Jos joku esimerkiksi väittää, että Jumala puhuu hänelle, voidaan tutkia aivojen kuulokeskusta tai niitä alueita, jotka yleensä ovat kommunikoidessa aktiivisia tai voidaan asettaa hypoteesiksi, että Jumalalta on saatu sellaista tietoa, jota muuten ei olisi ollut käytettävissä. Luomiskertomusta voidaan pitää hypoteesina, joka on kumottu jo ajat sitten.

IMN ja PMN voisivat suomeksi olla vaikka periaatteellinen naturalismi ja käytännöllinen naturalismi, jos ne löytäisivät tiensä arkiseen filosofiseen keskusteluun.

• Jeesukselle Ei

Jumalia.
        He ovat valaistuneita ja sinne on 8 polkuinen pitka tie. Buddhalaisuus tuli minulle vaimoni ja hanen sukunsa kautta. Vaimoni on suvusta Buddhalaisin, mutta myos erittain suvaitsevainen. Muu suku on ns. hyvia ihmisia ja Buddhalaisia vahaeleisesti.
        Kayn Watissa pari kertaa kuussa ja kotonamme on kaksi pikku-Wattia. Ei ole minua hairinnynyt ja olen aina auttanut vaimoani kukkien laitossa ym. toimissa kotona ja lahden mielellani hanen kanssaan Wattiin.
        Sitten menemme marketin ravintolaan ns. Wat-lounaalle, jossa voi ottaa oluen tai pari ja sitten kotiin ruokamarketin kautta.
        Jeesus on jaanyt minulle vieraaksi. Miljoonia ihmisia on tapettu hanen kunniakseen ja olen rauhanmies.

• readmorethanonebook
        shadowself kirjoitti:

Jos materialismi määritellään näin niin en ole materialisti. Itse pidän materialistista maailmaa kuitenkin todennäköisimpänä vaihtoehtona, mutta pidän mahdollisena että jotkin nk. yliluonnolliset asiat ovat olemassa. En tosin pidä käsitettä yliluonnollinen tarpeellisena.

• readmorethanonebook

Buddhalaisuus ja materialismi ovat kumpikin yhteen sopia ateismin kanssa. Kuten myös kaikki muutkin ismit ja filosofiat , jotka eivät vaadi uskoa teistisiin jumaliin.

• antti.J.L

ateismin päätehtävä on taistella Jumalaa vastaan.
        summasummarum. Se on siis uskonto.

• antti.J.L

materialismin ja Buddhalaisuuden yhteen ?
        Eihän ne sovi yhteen millään.

• readmorethanonebook
        antti.J.L kirjoitti:

ateismin päätehtävä on taistella Jumalaa vastaan.
        summasummarum. Se on siis uskonto.

Ja logiikkasi huitelee missä?
        Ateismilla(epäusko teistisiin jumaliin) ei ole mitään tehtävää. Ateismi ei ole edes ideologia, joten miten se voisi olla uskontokaan.

• antti.J.L kirjoitti:

materialismin ja Buddhalaisuuden yhteen ?
        Eihän ne sovi yhteen millään.

readmorethanonebook varmasti tarkoitti että materialismi sopii hyvin yhteen ateismin kanssa aivan kuten ateismi sopii yhteen myös buddhalaisuuden kanssa.

Myös naturalismi yhdistetään yleensä ateismiin mutta todellisuudessa se on helposti sovellettavissa kaikkiin uskontoihin, jopa kristinuskoon.

• mitä on sitten ei-teistiset jumalat? Semmoisia täytynee olla olemassa, jos erikseen määritellään teistinen jumala erotuksena jumalasta, semmosesta tavallisesta?

• kaarne kirjoitti:

mitä on sitten ei-teistiset jumalat? Semmoisia täytynee olla olemassa, jos erikseen määritellään teistinen jumala erotuksena jumalasta, semmosesta tavallisesta?

Teistisen käsityksen mukaan jumala tai jumalat ovat persoonallisia. Deismissä jumalaksi kutsuttu jonkinlainen alkuliikuttaja tai alkusyy on tai voi olla persoonaton voima.

• antti.J.L
        Aatami9 kirjoitti:

Teistisen käsityksen mukaan jumala tai jumalat ovat persoonallisia. Deismissä jumalaksi kutsuttu jonkinlainen alkuliikuttaja tai alkusyy on tai voi olla persoonaton voima.

Voi olla ateisti kun kieltää Jumalan olemassaolon, mutta voi silti uskoa alkuliikuttaja-voimaan.

• ...
        kaarne kirjoitti:

mitä on sitten ei-teistiset jumalat? Semmoisia täytynee olla olemassa, jos erikseen määritellään teistinen jumala erotuksena jumalasta, semmosesta tavallisesta?

mahdoitko kaarne tarkoittaa ei-persoonallisia jumalia kuten deismissä ja panteismissä?

• ... kirjoitti:

mahdoitko kaarne tarkoittaa ei-persoonallisia jumalia kuten deismissä ja panteismissä?

readmorethanonebook käytti termiä "teistinen jumala". Haluaísin tietää mikä se on suhteessa jumalaan tai ei.teistiseen jumalaan, koska teistinen jumala ei oikein tarkoita mulle mitään.
        Nyt mulle on tarjottu selitystä, että teistinen jumala on sama kuin persoonallinen jumala ja ei-teistinen jumala on sitten persoonaton jumala. Termejä tälle deismi ja panteismi.

Aina yhtä luotettavan lähteen Wikipedian mukaan:

"Panteismi (kreikan pan, kaikki ja theos, jumala) on käsitys, jonka mukaan jumala on yhtä kuin kaikkeus." http://fi.wikipedia.org/wiki/Panteismi
        Tämä ei edellytä persoonatonta jumalaa

"Deismi on käsitys, jonka mukaan jumala on vastuussa kaikkeuden järjestelmällisistä piirteistä, mutta jumala ei kuitenkaan vaikuta kaikkeuden tapahtumien kulkuun luomisen jälkeen." http://fi.wikipedia.org/wiki/Deismi
        Tämäkään ei edellytä persoonatonta jumalaa

Mutta nämäkö on sitten ei-teistisiä jumalia? Ja onko kaiki jumalat joko teistisiä tai ei-teistisiä? Vai onko niiden lisäksi ihan jumalia vaan :-)

• readmorethanonebook
        kaarne kirjoitti:

readmorethanonebook käytti termiä "teistinen jumala". Haluaísin tietää mikä se on suhteessa jumalaan tai ei.teistiseen jumalaan, koska teistinen jumala ei oikein tarkoita mulle mitään.
        Nyt mulle on tarjottu selitystä, että teistinen jumala on sama kuin persoonallinen jumala ja ei-teistinen jumala on sitten persoonaton jumala. Termejä tälle deismi ja panteismi.

Aina yhtä luotettavan lähteen Wikipedian mukaan:

"Panteismi (kreikan pan, kaikki ja theos, jumala) on käsitys, jonka mukaan jumala on yhtä kuin kaikkeus." http://fi.wikipedia.org/wiki/Panteismi
        Tämä ei edellytä persoonatonta jumalaa

"Deismi on käsitys, jonka mukaan jumala on vastuussa kaikkeuden järjestelmällisistä piirteistä, mutta jumala ei kuitenkaan vaikuta kaikkeuden tapahtumien kulkuun luomisen jälkeen." http://fi.wikipedia.org/wiki/Deismi
        Tämäkään ei edellytä persoonatonta jumalaa

Mutta nämäkö on sitten ei-teistisiä jumalia? Ja onko kaiki jumalat joko teistisiä tai ei-teistisiä? Vai onko niiden lisäksi ihan jumalia vaan :-)

Minulla on buddhalainen kaveri ja olen saanut sellaisen käsityksen hänen jumalansa on rakkaus. Ei samalla tavalla kuin kristityille Jumala on rakkaus, vaan siis rakkaus oli hänelle jumala.

Kaikki ovat riippuvaisia määrittelystä. Miten määritellään persoonallinen jumala. Onko se jumala, joka vaikuttaa aktiivisesti maailmaan vai onko määritelmä tiukempi. Käsitetäänkö kertomukset jumalista allegorisiksi tarinoiksi vai otetaanko kirjaimellisena totena. Kyseisen länsimaalaisen buddhalaisen tapauksessa ei ainakaan voi puhua teismistä mielestäni.

En tosin tiedä onko aasiassa buddhalaisuudella teistisiä muotoja, kuten taolaisuudella. Taolaisuuskin voi olla nimittäin täysin ateistista.

• readmorethanonebook kirjoitti:

Minulla on buddhalainen kaveri ja olen saanut sellaisen käsityksen hänen jumalansa on rakkaus. Ei samalla tavalla kuin kristityille Jumala on rakkaus, vaan siis rakkaus oli hänelle jumala.

Kaikki ovat riippuvaisia määrittelystä. Miten määritellään persoonallinen jumala. Onko se jumala, joka vaikuttaa aktiivisesti maailmaan vai onko määritelmä tiukempi. Käsitetäänkö kertomukset jumalista allegorisiksi tarinoiksi vai otetaanko kirjaimellisena totena. Kyseisen länsimaalaisen buddhalaisen tapauksessa ei ainakaan voi puhua teismistä mielestäni.

En tosin tiedä onko aasiassa buddhalaisuudella teistisiä muotoja, kuten taolaisuudella. Taolaisuuskin voi olla nimittäin täysin ateistista.

Minulle - ja ehkä jollekin muullekin - on vaikeaa oikeastaan käsittää muuta kuin teistinen jumaluus, siis sellainen persoonallinen. Se on kai kulttuurista. Kristinusko vain on se tutuin tapa käsittää mitä uskonnolla ja jumaluudella ylipäätään tarkoitetaan. Muut tavat vaativat enemmän aivojumppaa.

On vaikea ymmärtää ateistista uskontoa ja persoonatonta jumalaa, koska määritelmät sitoutuvat myös kieleen.

• Kössönöm

Minä en miellä itseäni buddhismiin, joten jospa et viitsisi yleistää. En tiedä mitä kirjoitusta tarkoitat, mutta olisi ollut fiksua laittaa linkki siihen.

• readmorethanonebook

Luultavasti minun kirjoitukseeni viittasi, vaikka olikin ymmärtänyt väärin.

• Kössönöm

Täällä välillä kieputellaan asiat ihan uusiksi. En ole kai lukenut kirjoitustasi, mutta on se kummallista, että jos joku ateisti sanoo jotain, niin heti on joku Totuuden Torvi vääntämässä siitä Ateistisen Maailmanliiton Uutta Johtosääntöä.

• antti.J.L

Mitä olen ajatellutkin.
        Ateisti on vain yleistynyt nimike henkilölle, joka haluaa samaistua jumaliin uskomattomuuteen. Se ei kuitenkaan takaa mitään ateismia tuon ihmisen aatemaailmassa.
        Siis suuri osa ateisteista käyttää nimikettä vain korostaakseen haluaan samaistua ateismiin.

• Kössönöm
        antti.J.L kirjoitti:

Mitä olen ajatellutkin.
        Ateisti on vain yleistynyt nimike henkilölle, joka haluaa samaistua jumaliin uskomattomuuteen. Se ei kuitenkaan takaa mitään ateismia tuon ihmisen aatemaailmassa.
        Siis suuri osa ateisteista käyttää nimikettä vain korostaakseen haluaan samaistua ateismiin.

Sinä olet juuri tajunnut jotain!

• anttti.J.L
        Kössönöm kirjoitti:

Sinä olet juuri tajunnut jotain!

rehellisempaa olisi puhua silloin agnostisuudesta kuin ateismista.
        Luulen, että moni haluaa käyttää nimikettä ateisti vain sen takia, koska se kuulostaa vakuuttavammalta.
        Hyvin harva kertoo olevansa agnostikko, vaikka se on paljon paljon yleisempää.

• anttti.J.L kirjoitti:

Luulen, että moni haluaa käyttää nimikettä ateisti vain sen takia, koska se kuulostaa vakuuttavammalta.

Jospa koittaisit ymmärtää edes hiukan asioita, joista puhut. Eihän agnostismi ja ateismi ole mitenkään toisensa poissulkevia asioita, minäkin olen molempia. Ateismi tarkoittaa vain sitä, että ei ole uskomusta minkään teististen jumalien olemassaolosta.

• readmorethanonebook
        anttti.J.L kirjoitti:

Sori mutta jos olisi olemassa yliluonnollinen niin ajattelen, että siitä voisi saada informaatiota. En siis ole agnostikko.

"Ateisti on vain yleistynyt nimike henkilölle, joka haluaa samaistua jumaliin uskomattomuuteen. Se ei kuitenkaan takaa mitään ateismia tuon ihmisen aatemaailmassa."

Oletko edes tosissasi?

Miten ateismin pitäisi mielestäsi ilmetä ihmisen aatemaailmassa? Minä en usko yhteenkään teistiseen jumalaan eli olen ateisti.

• antti.J.L
        Aatami9 kirjoitti:

Jospa koittaisit ymmärtää edes hiukan asioita, joista puhut. Eihän agnostismi ja ateismi ole mitenkään toisensa poissulkevia asioita, minäkin olen molempia. Ateismi tarkoittaa vain sitä, että ei ole uskomusta minkään teististen jumalien olemassaolosta.

kompastut pahan kerran omiin jalkoihisi.
        Et voi olla yhtä aikaa agnostikko ja ateisti. Ylpeytesikö estää sinua myöntämästä, että olet agnostikko, joka epäilee, että jotakin sittenkin voi olla. Et vain tiedä tai halua tietää mitä.

• Kössönöm
        anttti.J.L kirjoitti:

Olen vaan kertonut etten usko höpöjuttuihin jumalista ja enkuloista ja ties mistä yliluonnollisista otuksista, joita jotkut erittäin ahkerasti ovat keksineet.

• readmorethanonebook
        antti.J.L kirjoitti:

Et voi olla yhtä aikaa agnostikko ja ateisti. Ylpeytesikö estää sinua myöntämästä, että olet agnostikko, joka epäilee, että jotakin sittenkin voi olla. Et vain tiedä tai halua tietää mitä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Agnostinen_ateismi

• antti.J.L kirjoitti:

Rautalangasta:

Olen ateisti, koska minulla ei ole uskomusta minkään jumalien olemassaolosta.

Olen agnostikko, koska minusta jumalien olemassaolemattomuus on kysymys, jota ei voida todistaa.

Olen siis agnostinen ateisti, kuten suurin osa ateisteista.

• herttainenhertta

"Eli ateisti siis voi uskoa jälleensyntymiseen, että kuoltuaan syntyy sammakoksi jne..."

Yläasteen uskonnonopettajanikin, joka oli pappi, tykkäsi pilkata jälleensyntymisuskoa. Piti koko ajatusta naurettavana. Pelastusoppia hän piti tosi järkevänä.

• antti.J.L

Ei siinä mitään pilkkaamista ole. Buddhalaiselle on aivan luontevaa ajatella, että seuraava syntymä huonon karman alla voi olla vaikka sammakko tai kärpänen. Siksi Buddhalainen pyrkii parantamaan karmaansa hyvillä teoilla ja saavuttamaan suurempaa valaistumista.
        Se on Buddhalaisuutta se.

• hyvä tyttö
        antti.J.L kirjoitti:

Ei siinä mitään pilkkaamista ole. Buddhalaiselle on aivan luontevaa ajatella, että seuraava syntymä huonon karman alla voi olla vaikka sammakko tai kärpänen. Siksi Buddhalainen pyrkii parantamaan karmaansa hyvillä teoilla ja saavuttamaan suurempaa valaistumista.
        Se on Buddhalaisuutta se.

Oletko sitä mieltä, että siinä on jotain väärää? Aika moni uskovainenkin on sanonut, 'haluaisin olla kärpäsenä katossa'. Olisko vetoa buddhalaisuuteen.

• antti.J.L
        hyvä tyttö kirjoitti:

Oletko sitä mieltä, että siinä on jotain väärää? Aika moni uskovainenkin on sanonut, 'haluaisin olla kärpäsenä katossa'. Olisko vetoa buddhalaisuuteen.

ateisteista.
        En siitä onko joku oikein vai väärin.

Minulle sopii jos ateisti voi olla Buddhalainen, mutta turha on silloin ateistin enää väittää, ettei usko mihinkään yliluonnoliseen tai kuoleman jälkeiseen. Ja kuoleman jälkeistä taas ei ole ilman jotakin sitä ylläpitävää voimaa.

• readmorethanonebook
        antti.J.L kirjoitti:

ateisteista.

Minulle sopii jos ateisti voi olla Buddhalainen, mutta turha on silloin ateistin enää väittää, ettei usko mihinkään yliluonnoliseen tai kuoleman jälkeiseen. Ja kuoleman jälkeistä taas ei ole ilman jotakin sitä ylläpitävää voimaa.

Se että buddhalainen on ateisti ei kerro mitään minusta, vaikka olen myös ateisti.

• hyvä tyttö
        antti.J.L kirjoitti:

ateisteista.

"kuoleman jälkeistä taas ei ole ilman jotakin sitä ylläpitävää voimaa."

Miten tämän perustelet ja todistat? Mikä on se kuoleman jälkeistä ylläpitävä voima?

• antti.J.L kirjoitti:

ateisteista.

"Minulle sopii jos ateisti voi olla Buddhalainen, mutta turha on silloin ateistin enää väittää, ettei usko mihinkään yliluonnoliseen tai kuoleman jälkeiseen."

Itseasiassa naturalismin kautta Buddhalainen voi olla täysin ilman tarvetta uskoa yliluonnolliseen. Aivan samoin kuin naturalismin kautta voi olla täysin myös kristitty. Oikeastaan vain teisti on vaikea olla naturalistisesti koska siihen kuuluu määritteleviä ominaisuuksia jotka ovat yliluonnollisia.

Koko yliluonnollinen on muutenkin absurdi konsepti koska määritelmällisesti ainakin naturalistisen näkemyksen mukaan kaikki olemassaoleva on luonnollista, riippumatta siitä ettei ihminen sen toimintaa ymmärrä tai edes tiedä kyseisen asian olemassaolosta.

"Ja kuoleman jälkeistä taas ei ole ilman jotakin sitä ylläpitävää voimaa."

Pitää muistaa että kuolemanjälkeinen voi olla myös puhtaasti vertauskuva ja ylipäänsäkin buddhalaisuuden mukainen jälleensyntymä ei vaadi aktiivista ylläpitäjää vaan on täysin itse itseään ylläpitävä suljettu järjestelmä.

• juutas.

• Ateismiin ei kuulu buddhalaisuus, päinvastoin, buddhalaisuuteen kuuluu yleensä ateismi tai vähintään deismi joka yleensä mielletään ateismin alamuodoksi. Aivan samalla tavalla teismi on vain yksi asia joka kuuluu kristinuskoon, sen sijaan että kristinusko joka kuuluisi teismiin. Juutalaiset, kristityt ja muslimit ovat kaikki teistejä mutta uskovat kaikki moniin eri asioihin.

Sikäli kun yleensä puhutaan ateisteista, todellisuudessa pitäisi aina puhua mieluummin vaikka materialisteista koska yleensä tarkoitetaan ateismilla nimenomaan tiettyä ateismin alamuotoa joka ei usko yliluonnollisiin asioihin.

• vain_ihminen

"Buddhalaisuuteen kuuluu yleensä ateismi tai vähintään deismi joka yleensä mielletään ateismin alamuodoksi"

Tästä on näköjään kahdenlaista tietoa, itse olin lukenut deismin yleensä miellettävän teismin alamuodoksi.

Ateismi on jumaluskon puute, joten tuntuu oudolta että ateisti voisi oikeasti uskoa johonkin jumalaksi nimitettävään voimaan (järjestyksen luoja, alkuunpanevajumala jne). Mutta siis kuten siinä toisessa ketjussa asiaa valotit, niin niinhän se voi joissain tapauksissa sitten olla. :)

• vain_ihminen kirjoitti:

"Buddhalaisuuteen kuuluu yleensä ateismi tai vähintään deismi joka yleensä mielletään ateismin alamuodoksi"

Tästä on näköjään kahdenlaista tietoa, itse olin lukenut deismin yleensä miellettävän teismin alamuodoksi.

Ateismi on jumaluskon puute, joten tuntuu oudolta että ateisti voisi oikeasti uskoa johonkin jumalaksi nimitettävään voimaan (järjestyksen luoja, alkuunpanevajumala jne). Mutta siis kuten siinä toisessa ketjussa asiaa valotit, niin niinhän se voi joissain tapauksissa sitten olla. :)

Kaikki on kiinni ateismin määritelmän tulkinnasta, siitä että nähdäänkö sen ottavan kantaa jumalan olemassaoloon vai toimintamalliin. Deismi on siitäkin mielenkiintoinen asia että se tekee käytännössä koko kysymyksen jumalan olemassaolosta merkityksettömäksi.

Itse olen ateisti eniten sen takia etten ole löytänyt yhtään uskontoa joka olisi määritellyt jumal-konseptinsa tavalla joka oikeasti mielestäni uskottava ja siinä mielessä määrittelemätön jumala, ateismi on se kategoria mihin tipun. Ateismissa onkin pitkälti kyse siitä että ns. jumalaa ei yksinkertaisesti määritellä, edes sen vertaa että tätä voitaisiin edes jumalaksi kutsua.

• vain_ihminen
        shadowself kirjoitti:

Kaikki on kiinni ateismin määritelmän tulkinnasta, siitä että nähdäänkö sen ottavan kantaa jumalan olemassaoloon vai toimintamalliin. Deismi on siitäkin mielenkiintoinen asia että se tekee käytännössä koko kysymyksen jumalan olemassaolosta merkityksettömäksi.

Itse olen ateisti eniten sen takia etten ole löytänyt yhtään uskontoa joka olisi määritellyt jumal-konseptinsa tavalla joka oikeasti mielestäni uskottava ja siinä mielessä määrittelemätön jumala, ateismi on se kategoria mihin tipun. Ateismissa onkin pitkälti kyse siitä että ns. jumalaa ei yksinkertaisesti määritellä, edes sen vertaa että tätä voitaisiin edes jumalaksi kutsua.

"Itse olen ateisti eniten sen takia etten ole löytänyt yhtään uskontoa joka olisi määritellyt jumal-konseptinsa tavalla joka oikeasti mielestäni uskottava ja siinä mielessä määrittelemätön jumala, ateismi on se kategoria mihin tipun. Ateismissa onkin pitkälti kyse siitä että ns. jumalaa ei yksinkertaisesti määritellä, edes sen vertaa että tätä voitaisiin edes jumalaksi kutsua."

Miksi ei voi vain olla uskonnoton? :)
        Tietysti kaiken voi määritellä niinkuin itse haluaa, ateisminkin. Ateismissa jumalaa ei tosiaan määritellä. Pointti on vain se, että siihen ei uskota on se sitten persoonallinen tai vain jotain joka on kaikkialla tai on ollut järjestyksen luojana.

• Rompix
    • Kaikki huorat ei oo partureita, mutta kaikki parturit on huoria...

Kaikki ateistit ei ole buddhalaisia, mutta kaikki buddhalaiset on ateisteja.....Näin se kai menee..Ainakin eräiden ateistisen suuntauksen mukaan.

• antti.J.L

on siis jätetty pois sanavarastosta, koska se ilmaisee liikaa heikkoutta tai epäilyä.
        Ateismi kuulostaa varmalta, vaikkei ilmiselvästi sitä olekkaan.

• readmorethanonebook
        antti.J.L kirjoitti:

on siis jätetty pois sanavarastosta, koska se ilmaisee liikaa heikkoutta tai epäilyä.

Teismi=sinulla on usko teistisiin jumaliin
        Ateismi=sinulla ei ole uskoa teistisiin jumaliin

Sinun tarkoittamassasi mielessä agnostikko-sanalla ei ole mitään merkitystä, sillä ihminen on aina joko teisti tai ateisti.

• antti.J.L kirjoitti:

Ateisteja on tässä maailmassa helvetin vähän ja kuten kaikki uudet pyrkyrit, niin hekin tavoittelee "painoarvoa" , vaikka sitä on mahdoton saavuttaa, ennen kuin on yhteinäinen oppi ja sitähän ei ikinä saada, koska silloin se olisi virallisesti uskonto. Uskonnottomia ihmisiä on paljon ja he on vain todenneet, että he ei usko heidän lähellä olevaan valtauskontoon, eikä heitä kiinnosta edes koko uskonto ja siksi he ei ala ateisteiksi tai tunnustaudu sellaisiksi. Heitä ei vain kiinnosta. Pitää olla tiettyä viittesiäisyyttä, että tutkii asioita ja toteaa...ei ole Jumalaa, eikä jumalia.

• mave kirjoitti:

Ateisteja on tässä maailmassa helvetin vähän ja kuten kaikki uudet pyrkyrit, niin hekin tavoittelee "painoarvoa" , vaikka sitä on mahdoton saavuttaa, ennen kuin on yhteinäinen oppi ja sitähän ei ikinä saada, koska silloin se olisi virallisesti uskonto. Uskonnottomia ihmisiä on paljon ja he on vain todenneet, että he ei usko heidän lähellä olevaan valtauskontoon, eikä heitä kiinnosta edes koko uskonto ja siksi he ei ala ateisteiksi tai tunnustaudu sellaisiksi. Heitä ei vain kiinnosta. Pitää olla tiettyä viittesiäisyyttä, että tutkii asioita ja toteaa...ei ole Jumalaa, eikä jumalia.

Ei sitä uskonnoillaakaan ole mitään yhtenäistä linjaa. Joka ikinen uskonro on jakaantunut vähintään kahteen alaryhmään jotka taistelevat jatkuvasti vallasta keskenään uskontonsa sisällä ja sanoutuvat irti toisen puolen tekemisistä. Ja tämä tulee nimenomaan koitumaan uskontojen kohtaloksi.

Kristinusko on nopeasti menettämässä tunnustuksellista arvoaan valtaväestössä koska ihmiset ovat maallistumassa. Ei varmasti mene montaa kymmentä vuotta niin "kansankirkko" on yhtä paljon kristillinen instituutio valtaväestölle kuin joulu on nykykristitylle pakanallinen juhla.

• ateisti aatu
        mave kirjoitti:

Todella paljon viitseliäisyyttä pitääkin olla jos meinaa tuollaiseen johtopäätökseen päätyä ilman USKOA. Eli pelkästään faktojen avulla.

• ateisti aatu

Minun mielestäni ateisti tarkoittaa henkilöä, joka pitää jumalan olemassaolon ja pelastumisen todennäköisyyttä niin mitättömänä, että ei näe järkeä missään palvomisessa taikka rukoilussa.

Jos ateistin tulee olla 100% varma ettei jumalaa ole, on tämä joukko tyhmempää kuin uskovaiset.

• Samaa mieltä olen. Ateismi vs teismi kysymyksessä ei ole minusta ollenkaan kyse jumalan olemassaolosta vaan siitä että vaatiiko jokin jumala ihmiseltä jotain vai ei. Jos ihminen uskoo jumalaan joka ei vaadi ihmiseltä mitään, ei palvontaa, ei synnittömyyttä tai mitään muutakaan, on tilanne käytännössä täysin sama kuin että ihminen olisi ateisti eikä sillä että millaiseen jumalaan ihminen usko ole yksinkertaisesti merkitystä, aivan kuten ei ole kyseisen jumalan olemassaolollakaan.

Minusta pitäisi keskustella enemmän siitä onko jumalan olemassaololla merkitystä, se että onko jumala olemassa on täysin sivuseikka käytännön näkökulmasta.

• ateistix

on sellaista sanonut, niin se on hänen mielipiteensä. Minä en edes tiedä buddhlaisuudesta juuri mitään, enkä siis "miellä itseäni buddhismiin". Tuo jällensyntymisusko on ihan hullu ajatus. Sopii fantasiakirjallisuuteen, mutta ei uppoa minuun.

• Gagarin

Sinulla on käsitteet sekaisin. Ateismi on ateismia ja materialismi on materialismia. Sama Non Sequitur on väittää ateismia kommunismiksi. Koetan selventää asiaa näin:

Moni teisti on alkoholisti (kuten ateistikin, mutta se ei ole nyt pointti). Olisi mieletöntä väittää, että teismillä olisi jotain tekemistä alkoholismin kanssa. Ei pidä sekoittaa teistiä ja teismiä keskenään.

Ateismi on teistisen jumaluskon puuttumista, ei mitään muuta.

Teismi on uskoa teistisiin jumaliin, ei mitään muuta. Joten, teisti voi olla kristitty, muslimi, hindu tms. joten olisi aivan sama asia, että sinua pidettäisiin automaattisesti hinduna, koska olet teisti. Tilanne on siis silloin sama, jos väität että ateisti on aina kommunisti ja/tai materialisti.

Ateisti voi olla buddhalainen, alkoholisti, kommunisti, kristitty( jos kuuluu kirkkoon), hyvä sydäminen, värisokea, lakotoosi-intolerantikko, älykäs, idiootti, viisas, tyhmä, pitkä, lyhyt, musikaalinen tai musikaalinen epä yms. siinä missä kristittykin (tiedän ihmisiä, jotka kuuluvat ev.lut kirkkoon, mutta kertovat olevansa enemmän buddhalaisia kuin kristittyjä).

On kaksi eri asiaa olla jotain kuin edustaa jotain. Onko esimerkiksi sana mutakuononeekeri paha tai loukkaava? Ei ole. Se on vain sana. Mutta ihminen, joka käyttää tuota sanaa on sitä varmasti. Onko aseet pelottavia? Ei ole, ne ovat vain esineitä. Mutta ihmiset, jotka niitä käyttävät ovat pelottavia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      488
      1835
    2. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      378
      1557
    3. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1368
    4. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1350
    5. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      103
      945
    6. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      51
      909
    7. JM lukkoliike

Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      19
      906
    8. Pankin avajaiset

Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti
      Kuhmo
      15
      761
    9. Miten kesäsi meni?

Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?
      Ikävä
      65
      756
    10. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
      Eläke
      7
      742
    Aihe