Palstalla on esitetty paljon vetoomuksia ja toiveita siitä, että kirkko tekisi jotakin lestadiolaisperheiden ahdingon lievittämiseksi, naisten synnytyspakon purkamiseksi ja hyväksikäyttötapausten selvittämiseksi. Vastalauseita on esitetty: lestadiolaisuutta vastaan ei saa hyökätä tällä tavalla, asiaan on vaikea puuttua, lakia varmaankaan ei ole rikottu, jotkut lestadiolaisnaiset ovat onnellisia isosta perheestä, nämä naisethan menevät vapaaehtoisesti tähän mukaan, hehän ovat hyvin kunnollista väkeä, lapsethan ovat Jumalan lahja, emmehän oikein tiedä, mitä siellä lestadiolaisseuroissa oikein opetetaan ja heillähän on tämä oppi syntymättömien vauvojen varastosta emmekä me voi siihen puuttua.
Haluan nyt kysyä teiltä, Kirkko kuulolla -palstan kirkon edustajat:
Onko ongelma mielestänne todellinen?
Oletteko tehneet tai aiotteko tehdä mitään asian viemiseksi eteenpäin?
Oletteko kertoneet esimiehillenne, piispoille tai arkkipiispalle, miten paljon asia huolestuttaa keskusteluun osallistuvia ihmisiä maailmankatsomuksesta riippumatta?
Mitä vastaatte, jos joku kansainvälisissä yhteyksissä kysyy Suomen ihmisoikeustilanteesta?
Onko teillä lupa esittää täällä vapaasti omia mielipiteitänne asiasta tai ehdotuksia, miten tilannetta voisi parantaa?
Kuunteleva kirkko
17
472
Vastaukset
- kanttura.3
nyt oikeasti luulet, että tää palsta on ekä paikka missä tää homma on hoksattu ja mistä siitä tiedetään.
Eiköhän tuo nyt ole asia, mikä kirkossa on tiedossa. Myös se, että osa palstan jutuista taitaa kyllä hiukan myös huidella pilvissä.- Dara
"nyt oikeasti luulet, että tää palsta on ekä paikka missä tää homma on hoksattu ja mistä siitä tiedetään."
Ei iaurwen noin sanonut. Tuskin kukaan asiasta kirjoittava tuollaista voisi luulla, sillä onhan näistä asioista pitkin mediaa puhuttu jo kauan ennenkuin tämä koko palsta edes perustettiin.
"Eiköhän tuo nyt ole asia, mikä kirkossa on tiedossa."
Väkisinkin, kun kerran KIONia myöten on asiaa käsitelty jo yli vuosi sitten.
"Myös se, että osa palstan jutuista taitaa kyllä hiukan myös huidella pilvissä."
Tällaista ongelmaa esiintyy aika yleisesti nettifoorumeilla. Aika äkkiä sellainen "sisäinen suodatusjärjestelmä" alkanee kuitenkin kirjoittajissa toimimaan.
Minusta aloittajan kysymys oli täysin asiallinen ja onneksi hän sai jo yhtä asiallisen vastauksenkin Kuuntelevalta kirkolta :)
- ...
niin kauan kuin lestadiolaiset maksavat kiltisti kymmenyksensä leipäpapeille on aivan täysin se ja sama kuinka monta lasta on raiskattu ja kuinka monta äitiä on kuollut liika synnyttämiseen.
- kenkri
Hyvä kun kyselet. Itsekkään en ole asiaa mielestäni päästänyt.
Kristittyjen ykseyden arvoa uskovien toiminta tavoitteissa pidän korkealla. Toivoisin nyt kirkon ja vanhoillislestadiolaisen liikkeen suhteiden uudelleen neuvottelemista pikaisesti sellaiseen muotoon, jossa kirkolle kiistattomasti kuuluvan vastuun kantaminen mahdollistuisi. Nyt vaikutusmahdollisuudet näyttävät puuttuvan. Eri asia sitten on, jos liike ei uudelleenmäärittelyyn ole valmis. Siinä tapauksessa olisi mielestäni parempi todeta, ettei kirkko liikettä enää helmoissaa voi pitää.
Äiti Teresa joskus lentokentällä joskus pulaan joutuessaan polvistui rukoilemaan ja kieltäytyi poitumasta paikalta, ennenkuin ylisuuri/hankala avustuslähetys saatiin hänen matkaansa mukaan. Hänellä oli tietysti ansaittu arvovalta ja se auttoi rukousten ja sinnikkyyden lisäksi lentoyhtiön taipumiseen. Mutta olen tämän ongelman edessä valmis kyllä johonkin vastaavanlaiseen toimintaan. Mikä se on, en tiedä. Hiljaa emme ole. Jos me emme puhuisi, kohta kivetkin huutaisivat!- Kössönöm
oli kaikkea muuta kuin hyvä ihminen. Sopii lukea tuosta.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Äiti_Teresa#Kritiikki.C3.A4 - kenkri
Kössönöm kirjoitti:
oli kaikkea muuta kuin hyvä ihminen. Sopii lukea tuosta.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Äiti_Teresa#Kritiikki.C3.A4Kiitos tiedosta! Paljon olen hänestä kertovia kirjoja lukenut ja niistä paljon saanut. Itsekin olen Kalkutassa laupeudentyötä nähnyt. Tietotasoni kaipasi päivitystä. Onneksi en ole katolilainen, ettei pyhimyslistaa sentään tarvitse pistää uusiksi ;)
Tämä ongelma on todellinen.
Olemme keskustelleet kuulollaolijoiden kanssa tästä asiasta ja keräämme täältä teidän kysymyksiänne ja ajatuksianne aiheesta ja välitämme ne näillä näkymin arkkipiispalle. Asia ei jää vain tälle palstalle. Te olette tuoneet esille erittäin tärkeitä vääryyksiä, se osoittaa teidän oikeudentajuanne ja -haluanne.
Ihmisoikeusasioihin liittyy paljon muutakin, tämä yhtenä.
Saamme esittää omia mielipiteitämme, kunhan teemme selvän eron omien ajatuksiemme ja kirkon kannan välillä, jos olemme eri mieltä tai jos kirkolla ei ole asiasta virallista kantaa.
pappi Sonja- kenkri
Kiitos Sonja näistä sanoista! Toiveikkaana odottelen ongelmiin ratkaisua.
- hyvä tyttö
kenkri kirjoitti:
Kiitos Sonja näistä sanoista! Toiveikkaana odottelen ongelmiin ratkaisua.
Maailma on täynnä pieniä asioita, joista voi syntyä suurta. Suuri muutos voi lähteä hyvin pienestä, esim. yhdestä ihmisestä täällä, vaikka sitä ennen tuhannet ovat turhaan muutoksen eteen työtä tehneet.
Kiitos, olen oikein iloinen tästä!
Kerrothan meille, miten asia etenee? En tiedä enkä osaa kuvitella, millaisia vaiheita pitää käydä läpi, kun jotain asiaa valmistellaan arkkipiispan käsiteltäväksi. Se ei varmaan ole ihan yksinkertaistakaan, kun ajattelee huolehdittavien asioiden määrää. Kuitenkin kärsimyksen lievittämisen täytyy olla tärkeimpien asioiden pikalistalla. Saavathan ambulanssitkin tarvittaessa oikoa ja ajaa päin punaisia :)
Sanothan arkkipiispalle terveisiä, että jos hän hyvin tarttuu asiaan, niin ateistitkin hurraavat, ainakin tämä yksi täällä :)
Pystytkö kahlaamaan kaikki asiasta kirjoitetut viestit konkreettisten ehdotusten listan tekemiseksi, vai voisimmeko auttaa jotenkin?
*ilosin olo pitkään aikaan*- Dara
iaurwen kirjoitti:
Kerrothan meille, miten asia etenee? En tiedä enkä osaa kuvitella, millaisia vaiheita pitää käydä läpi, kun jotain asiaa valmistellaan arkkipiispan käsiteltäväksi. Se ei varmaan ole ihan yksinkertaistakaan, kun ajattelee huolehdittavien asioiden määrää. Kuitenkin kärsimyksen lievittämisen täytyy olla tärkeimpien asioiden pikalistalla. Saavathan ambulanssitkin tarvittaessa oikoa ja ajaa päin punaisia :)
Sanothan arkkipiispalle terveisiä, että jos hän hyvin tarttuu asiaan, niin ateistitkin hurraavat, ainakin tämä yksi täällä :)
Pystytkö kahlaamaan kaikki asiasta kirjoitetut viestit konkreettisten ehdotusten listan tekemiseksi, vai voisimmeko auttaa jotenkin?
*ilosin olo pitkään aikaan*"Sanothan arkkipiispalle terveisiä, että jos hän hyvin tarttuu asiaan, niin ateistitkin hurraavat, ainakin tämä yksi täällä :)"
Täällä toinenkin ateisti liittyy hurrauskuoroon sitten :D
Nyt on kyllä oikeasti todella hyvä fiilis! Ei se aina onneksi ihan turhakaan tämä nettikeskustelukaan ole... Dara kirjoitti:
"Sanothan arkkipiispalle terveisiä, että jos hän hyvin tarttuu asiaan, niin ateistitkin hurraavat, ainakin tämä yksi täällä :)"
Täällä toinenkin ateisti liittyy hurrauskuoroon sitten :D
Nyt on kyllä oikeasti todella hyvä fiilis! Ei se aina onneksi ihan turhakaan tämä nettikeskustelukaan ole...:)
Kirkko on tiennyt ongelman kauan ja edellisen hallituksen ministerikin ärähti asiasta ja siltikään ei ole mitään tapahtunut. Nyt teillä on uusi arkkipiispa, joten jotain voi tapahtua, mutta olen kyllä erittäin skeptinen asian etenemisen suhteen.
- ateistix
mave kirjoitti:
Kirkko on tiennyt ongelman kauan ja edellisen hallituksen ministerikin ärähti asiasta ja siltikään ei ole mitään tapahtunut. Nyt teillä on uusi arkkipiispa, joten jotain voi tapahtua, mutta olen kyllä erittäin skeptinen asian etenemisen suhteen.
"Nyt teillä on uusi arkkipiispa, joten jotain voi tapahtua, mutta olen kyllä erittäin skeptinen asian etenemisen suhteen."
Niin minäkin. Mäkinen tuntuu kaivautuvan poteroonsa, eikä päätään uskalla nostaa. Ari Hukari toi asian esille palstalla ja sekö oli määräävä asia tässä, koska aiemmissa keskusteluissa Kirkko kuulolla- vastaajat toivat esille lestaadiolaisten itsenäisyyttä ja itsemääräämisoikeutta. Mikä sai mielen muuttuumaan, koska lestaadiolaisäitien keskustelupalstoja tutkinut ja kirkon verkokeskusteluihin palkattu henkilö kyllä puolustu lujasti heitä ja nyt onkin kelkka kääntynyt....Sorry kun oon skeptinen asian suhteen, mutta mulla on jonkinlainen kutina, että ilman tämän KION puheenjohtajan esiinmarssia, ei olisi tullut tälläistä " pamflettia".
- beenthere
iaurwen kirjoitti:
*ilosin olo pitkään aikaan*"Sanothan arkkipiispalle terveisiä, että jos hän hyvin tarttuu asiaan, niin ateistitkin hurraavat, ainakin tämä yksi täällä :)"
Täällä myös!
- Hanna S
Mä toivoisin että kirkko todistaisi höpötystensä paikkansapitävyyden.
Jos kirkko ei tähän kykene niin kirkko pitäisi lakkauttaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol4881835Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis3781557Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe641368Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H171350- 103945
- 51909
JM lukkoliike
Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran19906Pankin avajaiset
Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti15761Miten kesäsi meni?
Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?65756Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."
Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka7742