Kirkonkellot soivat kulttuuripääkaupunkivuoden alkamisen kunniaksi
Johannes Ijäs 11.01.2011 20:00
Turun kirkoissa soitetaan kirkonkelloja ensi lauantaina 15.1. kello 12 Turun kulttuuripääkaupunkivuoden alkamisen kunniaksi. Kirkot soittavat juhlakelloja 15 minuutin ajan.
Kellot soivat niin luterilaisen kirkon kellotorneissa kuin myös Turun ortodoksisessa seurakunnassa. Myös katolisen kirkon kellotornissa kellot soisivat, elleivät ne olisi parhaillaan korjattavina.
Kirkoissa soitettavat juhlakellot ovat samat kuin mitä soitetaan esimerkiksi joulunrauhanjulistuksen ja piispan vihkimisen yhteydessä.
- Kirkonkellojen soitolla on vanhastaan ilmoitettu merkittävistä tapahtumista. Kulttuuripääkaupunkivuosi on sellainen. On hienoa, että voimme näin juhlistaa vuoden alkua ja tuoda tervehdyksen suomalaisen kulttuurin yhdestä syvästä lähteestä, sanoo arkkipiispa Kari Mäkinen.
- Euroopan kulttuuripääkaupungin avajaispäivä ei voisi saada arvokkaampaa avausta kuin kirkonkellojen soitto, sanoo Turku 2011 -säätiön toimitusjohtaja Cay Sevón.
Turun kulttuuripääkaupunkivuosi avataan lauantaina 15.1.2011. Päivän tapahtumat alkavat kirkonkellojen soitolla ja huipentuvat iltakuudelta merikeskus Forum Marinumin edessä järjestettävään ilmaiseen avajaisspektaakkeliin Tällä puolen, tuolla puolen, joka on suurin Suomessa koskaan nähty ulkoilmaesitys. Juhlia jatketaan illalla kulttuuriareena Logomossa ja myös ympäri kaupunkia.
http://www.kotimaa24.fi/uutiset/1256-kirkonkellot-soivat-kulttuuripaakaupunkivuoden-alkamisen-kunniaksi
- Onko kirkon historia muka sellainen, että sillä olisi aihetta kehuskella?
Mitä tämä tarkoittaa?
28
604
Vastaukset
- AntiChrisu
Kirkko vainosi ihmisiä ja ryösti heidän omaisuuttaan aina toiseen maailmansotaan saakka.
Eli ei kovin miellyttävä historia valtion kirkolla.
Mietin mitä hyvää kirkko on koskaan tehnyt niin pienimuotoista (mitätöntä) hyväntekeväisyyttä lukuunottamatta ei yhtään mitään. Pelastanut ihmisten sieluja Saatanalle?- Kössönöm
"- Euroopan kulttuuripääkaupungin avajaispäivä ei voisi saada arvokkaampaa avausta kuin kirkonkellojen soitto, sanoo Turku 2011 -säätiön toimitusjohtaja Cay Sevón."
- Tuo ihmetyttää erityisesti. Suuttukaa jos suututte, mutta minä en näe mitään arvokasta kirkon historiassa. - City-kani
Kössönöm kirjoitti:
"- Euroopan kulttuuripääkaupungin avajaispäivä ei voisi saada arvokkaampaa avausta kuin kirkonkellojen soitto, sanoo Turku 2011 -säätiön toimitusjohtaja Cay Sevón."
- Tuo ihmetyttää erityisesti. Suuttukaa jos suututte, mutta minä en näe mitään arvokasta kirkon historiassa.Tutkittaessa kristinuskon syntyhistoriaa on muistettava, että orjanomistuksellisessa luokkayhteisössä kuten nykyisen Israelin/Palestiinan alue eaa. (ennen ajanlaskumme alkua) oli, uskonnolliseen maailmankatsomukseen ja sen ympärille rakentuvaan kirkko-instituutioon kytkeytyivät kaikki yhteiskuntaelämän säännöt, arvomaailma ja muut sen kaltaiset elementit, joilla kansaa ohjattiin ja hallittiin. Silloisessa juutalaisessa yhteiskunnassa ihmisen jokapäiväiset toimet määriteltiin näin hyvinkin tarkkaan. Kuten huomaamme, näinhän asia on tänäänkin. Jos yleensäkin jotain silloin haluttiin yhteiskunnassa muuttaa, oli kyettävä vaikuttamaan uskonnollisiin käsityksiin, sillä niiden kautta ohjautui myös pitkälti maallinen elämä. Esimerkkinä voimme mainita vaikkapa Martti Lutherin ja hänen uskonpuhdistuksensa, joka oikeasti oli Euroopassa lähtölaukaus porvariston vallankumouksen alkamiselle. Feodaalinen aatelisto hallitsi kansaa katolisen kirkon arvomaailmaan perustuvilla opeilla. Katolisen kirkon vastaiset opit puolestaan tukivat porvariston ajatuksia feodaaliaatelistoa vastaan, ja "uskonpuhdistus" alkoi juuri silloin, kun porvaristo oli kasvanut niin voimakkaaksi luokaksi, että se katsoi voivansa aloittaa feodaalien vastaisen vuosisataisen taistelun. Kyllä näitä aneiden vastustajia oli Lutherin lisäksi muitakin, mutta Luther jäi historiaan siksi, että hän eli aikana, jolloin porvaristo oli kasvanut luokaksi, jolle oli edullista tukea Lutherin kaltaisten ajatuksia.
- Tavis :))
Pitänyt kirkonkirjoja suomalaisista ihmisistä 1680-luvulta saakka, ja niin hyvin, että muualla maailmassa ei löydy täydellisempää tiedostoa.
Kirkko vaati luku- ja kirjoitustaidon ja rippikoulun käynnin jo 1700-luvulla. Suomalaisten lukutaito on sieltä saakka ollut yleinen, ei nyt ehkä niin hyvä kuin tämän päivän rippilapsilla, mutta taito oli heille lukkarin koulussa opetettu. - Kössönöm
Tavis :)) kirjoitti:
Pitänyt kirkonkirjoja suomalaisista ihmisistä 1680-luvulta saakka, ja niin hyvin, että muualla maailmassa ei löydy täydellisempää tiedostoa.
Kirkko vaati luku- ja kirjoitustaidon ja rippikoulun käynnin jo 1700-luvulla. Suomalaisten lukutaito on sieltä saakka ollut yleinen, ei nyt ehkä niin hyvä kuin tämän päivän rippilapsilla, mutta taito oli heille lukkarin koulussa opetettu.Näin sanotaan. Pitkin syksyä on paasattu lehdissä ja ties missä, että kristinusko kuuluu suomalaiseen perinteeseen ja sitä pitää kunnioittaa ja on se nyt perkele jos ei lapsetkaan saa laulaa enkeli taivaan ja sitä paitsi pitää muistaa että Suomessa asuttaisiin savupirteissä ja kaskettaisiin maita, jos ei kirkko olisi tuonut lukutaitoa tänne.
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/9579387/47511599 - Tavis :))
Kössönöm kirjoitti:
Näin sanotaan. Pitkin syksyä on paasattu lehdissä ja ties missä, että kristinusko kuuluu suomalaiseen perinteeseen ja sitä pitää kunnioittaa ja on se nyt perkele jos ei lapsetkaan saa laulaa enkeli taivaan ja sitä paitsi pitää muistaa että Suomessa asuttaisiin savupirteissä ja kaskettaisiin maita, jos ei kirkko olisi tuonut lukutaitoa tänne.
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/9579387/47511599Sitä kirkko ainakin on tehnyt. Ei kannata eppäillä, koska kirkonkirjat ovat jopa netissä kaiken kansan luettavissa, ja lisää skannataan innolla.
Minä en puutu mihinkään enkelitaivaan-laulamisiin. Jos ei suomalainen tapakulttuuri kelpaa edes suomalaisille itselleen, niin mitäpä sitä tyrkyttämään muualta muuttaneillekaan.
Kaskenpoltto kiellettiin jo 1800-luvun alkuvuosikymmeninä, ja sitä ei kirkko vaatinut. - Tavis:))
Olen kuullut, että Jehovan Todistajat puhuvat vainosta, jota he kohtaavat elämänsä varrella. Tuskastuttavaa lienee, kun ei pystytä osoittamaan vainoa Suomessa varmaan pariin kolmeen vuosisataan.
Vainoaminen on ilmeisesti herkullinen yksityiskohta kristinuskossa, ehkä muissakin uskonnoissa, ja vainoista on sitten kirjoitettu ummet ja lammet.
Esim. suomalaisen rahvaan omaisuuden ryöstöistä olisi todella mielenkiintoista kuulla yksityiskohtia.
Mitä kirkko on ryöstämällään omaisuudella tehnyt? - ateistix
oli pakko kuulua kirkkoon. Ihan hullua, kun sitä nyt ajattelee. Kai joku historijoitsija on selvittänyt miten kirkko alkujaan omaisuutensa sai. En vaan tiedä näitä tutkijoita. Tuskin se ainakaan osti mitään.
- Kössönöm
Tavis :)) kirjoitti:
Sitä kirkko ainakin on tehnyt. Ei kannata eppäillä, koska kirkonkirjat ovat jopa netissä kaiken kansan luettavissa, ja lisää skannataan innolla.
Minä en puutu mihinkään enkelitaivaan-laulamisiin. Jos ei suomalainen tapakulttuuri kelpaa edes suomalaisille itselleen, niin mitäpä sitä tyrkyttämään muualta muuttaneillekaan.
Kaskenpoltto kiellettiin jo 1800-luvun alkuvuosikymmeninä, ja sitä ei kirkko vaatinut.että siteerasin huumorimielellä uskovaisten väitteitä?
- Rami Bar-Amin
...ja toisaalta:
"Kirkoissa soitettavat juhlakellot ovat samat kuin mitä soitetaan esimerkiksi joulunrauhanjulistuksen ja piispan vihkimisen yhteydessä."
Onpas arvokas tapa avata spektaakkelien multihuipennus, jos viimeksi saimme kokea vastaavan n. 2,5 viikkoa sitten.- Kössönöm
Miksi kirkonkellojen ylipäätään mihinkään muuhun pitää moikua, kuin herättää kristikansa kirkonmenoihin? Tavallista herätyskelloahan kun ei kenelläkään vieläkään ole.
- kenkri
Kunpa voisinkin laittaa sinulle vastaukseksi yhtä hyvän linkin kuin äsken minulle annoit... Kun en siihen pysty, voisin kai vaikka ehdottaa aiemmin mainitsemani kirjan "Ateismin harhat" lukemista. Siinä oli selostettu kirkon historian kehuskeltavia puolia, huonoja puoliakaan unohtamatta. Eli mielestäni rehellisesti. Voithan hyppiä yli ne kohdat, joissa ateisteja kritisoidaan. Ei niistä kirja täyty. Lukeminen saattaisi mahdollisesti kirkastaa historian kirkkokuvaasi. Kirkon nyky- ja tulevaisuudenkuvaa ovat mielestäni kirkastamassa "Kirkon keväästä" puhuvat kristityt, joiden ajatusmaailmasta Irja Askolan visiossa puhutaan.
Aiotko muuten osallistua massiiviseen avajaistapahtumaan itse? (Muistan sinun ainakin joskus TPS:sta puhuneesi, joten oletin kai siitä olevasi turkulainen). Itse olen vähän kahden vaiheilla kannattaako vaivautua. En käy enää esim. Porin Jazzareiden suurkonserteissakaan. Tungos on niin epämiellyttävä. Logomoonkin menen vasta myöhemmin katsomaan, mitä oma lapsi osuudellaan on saanut aikaiseksi. :)- Kössönöm
kirkon historiasta Euroopassa ja Suomessa. Kirjoja on tullut lueskeltua. Suosittelen Kaari Utrion kirjoja keskiaikaisesta Suomesta.
"Aiotko muuten osallistua massiiviseen avajaistapahtumaan itse? (Muistan sinun ainakin joskus TPS:sta puhuneesi, joten oletin kai siitä olevasi turkulainen)."
- Turussa asun, mutta tepsistä en tiedä juuri mitään, kun ei se kaukalomekkalointi kiinnosta pätkääkään. Enkä jaksa mihinkään avajaisiinkaan mennä. Koko kulttuuripääkaupunkihanke on hukkaan heitettyä rahaa. Samaan aikaan kun tuota alettiin puuhaamaan, niin Turussa suljettiin kirjastoja ja taiteilijoita häädettiin työpajoistaan. Ja ensi vuonna sitten on Turun Kulttuurikeskus vaarassa!
"Itse olen vähän kahden vaiheilla kannattaako vaivautua. En käy enää esim. Porin Jazzareiden suurkonserteissakaan. Tungos on niin epämiellyttävä. Logomoonkin menen vasta myöhemmin katsomaan, mitä oma lapsi osuudellaan on saanut aikaiseksi. :)"
- Poriin piti viimeksi mennä, kun Santana oli esiintymässä, mutta lippujen hinnat olivat suolaiset ja kaveri keertoi jälkeenpäin, että vitutti, kun sakkia oli kuin pipoa ja suorastaan talloivat jalkoihinsa. - kenkri
Kössönöm kirjoitti:
kirkon historiasta Euroopassa ja Suomessa. Kirjoja on tullut lueskeltua. Suosittelen Kaari Utrion kirjoja keskiaikaisesta Suomesta.
"Aiotko muuten osallistua massiiviseen avajaistapahtumaan itse? (Muistan sinun ainakin joskus TPS:sta puhuneesi, joten oletin kai siitä olevasi turkulainen)."
- Turussa asun, mutta tepsistä en tiedä juuri mitään, kun ei se kaukalomekkalointi kiinnosta pätkääkään. Enkä jaksa mihinkään avajaisiinkaan mennä. Koko kulttuuripääkaupunkihanke on hukkaan heitettyä rahaa. Samaan aikaan kun tuota alettiin puuhaamaan, niin Turussa suljettiin kirjastoja ja taiteilijoita häädettiin työpajoistaan. Ja ensi vuonna sitten on Turun Kulttuurikeskus vaarassa!
"Itse olen vähän kahden vaiheilla kannattaako vaivautua. En käy enää esim. Porin Jazzareiden suurkonserteissakaan. Tungos on niin epämiellyttävä. Logomoonkin menen vasta myöhemmin katsomaan, mitä oma lapsi osuudellaan on saanut aikaiseksi. :)"
- Poriin piti viimeksi mennä, kun Santana oli esiintymässä, mutta lippujen hinnat olivat suolaiset ja kaveri keertoi jälkeenpäin, että vitutti, kun sakkia oli kuin pipoa ja suorastaan talloivat jalkoihinsa.Olet varmasti lukenut paljon, sen uskon. Ajattelinkin suositustani siltä kantilta tarpeelliseksi, kun tuo kirkkokuvasi on pelkästään negatiivinen. No, en minäkään oitis ryntää Utriota lainaamaan, että tasoissa ollaan.
Olen ihan samaa mieltä kanssasi kulttuuripääkaupunkijutusta. Lapseni kautta tiedän hyvin taiteentekijöiden ongelmat. Juhlapuheissa kyllä muistetaan, mutta muuten ei. Taideakatemiakin on puitteiltaan hieno, mutta koulutusmäärärahat ovat heikot jne. Rähjäisissä, vetoisissa ja purkukuntoisissa tiloissa työtään joutuvat taiteilijat tekemään ja usein uusia loukkoja työpaikakseen etsimään. - Kössönöm
kenkri kirjoitti:
Olet varmasti lukenut paljon, sen uskon. Ajattelinkin suositustani siltä kantilta tarpeelliseksi, kun tuo kirkkokuvasi on pelkästään negatiivinen. No, en minäkään oitis ryntää Utriota lainaamaan, että tasoissa ollaan.
Olen ihan samaa mieltä kanssasi kulttuuripääkaupunkijutusta. Lapseni kautta tiedän hyvin taiteentekijöiden ongelmat. Juhlapuheissa kyllä muistetaan, mutta muuten ei. Taideakatemiakin on puitteiltaan hieno, mutta koulutusmäärärahat ovat heikot jne. Rähjäisissä, vetoisissa ja purkukuntoisissa tiloissa työtään joutuvat taiteilijat tekemään ja usein uusia loukkoja työpaikakseen etsimään.Eipä minulla ole koskaan ollut kirkosta positiivista kuvaa. Negatiivisena se on minulle avautunut kerta toisensa jälkeen. Ihan sama millaista kristinuskoa sivuavaa kirjaa olen lukenut.
- Tavis :))
Et siis katso, että kristinusko on kulttuuriamme? Miten sen perustelet?
- Kössönöm
- Yks vaan
Kössönöm kirjoitti:
"- Onko kirkon historia muka sellainen, että sillä olisi aihetta kehuskella?"
Tuosta tulee mieleen vastakysymys: Onko yleensä ihmiskunnan historia sellainen, että sillä olisi aihetta kehuskella? Kun opiskelin yliopistossa yleistä historiaa, niin tuntui siltä kuin olisin opiskellut melkein pelkästään sotien historiaa: taas piti lukea jonkin sodan syistä, varsinaisesta sodasta ja sodan seurauksista. Jos ihmiset ovat vuosien saatossa jotakin osanneet, niin ainakin käydä sotia ja aiheuttaa hävitystä. - Kössönöm
Yks vaan kirjoitti:
"- Onko kirkon historia muka sellainen, että sillä olisi aihetta kehuskella?"
Tuosta tulee mieleen vastakysymys: Onko yleensä ihmiskunnan historia sellainen, että sillä olisi aihetta kehuskella? Kun opiskelin yliopistossa yleistä historiaa, niin tuntui siltä kuin olisin opiskellut melkein pelkästään sotien historiaa: taas piti lukea jonkin sodan syistä, varsinaisesta sodasta ja sodan seurauksista. Jos ihmiset ovat vuosien saatossa jotakin osanneet, niin ainakin käydä sotia ja aiheuttaa hävitystä."- Euroopan kulttuuripääkaupungin avajaispäivä ei voisi saada arvokkaampaa avausta kuin kirkonkellojen soitto, sanoo Turku 2011 -säätiön toimitusjohtaja Cay Sevón."
- Miksi sitten tuollaisella ylvästellään? Mitä arvokasta on on jalkapuissa, kirkottamisissa ja muissa kirkon historian tavoissa? - Tavis :))
Kössönöm kirjoitti:
Mitä osaa historiassamme pidät siksi arvokkaana, että sitä voisi kehuskella?
Yritäpäs vain! Kyllä vastaväittäjät löytyvät oitis. - Yks vaan
Kössönöm kirjoitti:
- Miksi sitten tuollaisella ylvästellään? Mitä arvokasta on on jalkapuissa, kirkottamisissa ja muissa kirkon historian tavoissa?-"Miksi sitten tuollaisella ylvästellään? Mitä arvokasta on on jalkapuissa, kirkottamisissa ja muissa kirkon historian tavoissa?"
Ei noissa mainitsemissasi asioissa olekaan yhtään mitään ylvästelyn aihetta, mutta kaipa sitä kirkonkin historiasta löytää myös ylvästelyn aihetta tai ainakin jotakin positiivista, jos vain haluaa nähdä. Kirkkohan esimerkiksi opetti ihmiset lukemaan, mikä minun mielestäni ainakin on hyvä asia. - tursaskala
Kössönöm kirjoitti:
- Miksi sitten tuollaisella ylvästellään? Mitä arvokasta on on jalkapuissa, kirkottamisissa ja muissa kirkon historian tavoissa?Kössönöm poika ei osaa erottaa katolilaisuutta ja luterilaisuutta toisistaan. Kössönömpojalla menee kaikki asiat sekaisin. Kössönömpoika vaan haluaa kiukutella eikä oppia asioita ja historiaa. Kössönömpojan elämän ainoa asia on nettikeskusteluihin negatiivisesti osallistuminen.
- Kössönöm
tursaskala kirjoitti:
Kössönöm poika ei osaa erottaa katolilaisuutta ja luterilaisuutta toisistaan. Kössönömpojalla menee kaikki asiat sekaisin. Kössönömpoika vaan haluaa kiukutella eikä oppia asioita ja historiaa. Kössönömpojan elämän ainoa asia on nettikeskusteluihin negatiivisesti osallistuminen.
kuinka posittivisen viestin sinä T-man osasitkaan kirjoittaa. Onnittelut siitä!
- Kössönöm
Yks vaan kirjoitti:
-"Miksi sitten tuollaisella ylvästellään? Mitä arvokasta on on jalkapuissa, kirkottamisissa ja muissa kirkon historian tavoissa?"
Ei noissa mainitsemissasi asioissa olekaan yhtään mitään ylvästelyn aihetta, mutta kaipa sitä kirkonkin historiasta löytää myös ylvästelyn aihetta tai ainakin jotakin positiivista, jos vain haluaa nähdä. Kirkkohan esimerkiksi opetti ihmiset lukemaan, mikä minun mielestäni ainakin on hyvä asia." Kirkkohan esimerkiksi opetti ihmiset lukemaan, mikä minun mielestäni ainakin on hyvä asia. "
- Eikö täällä osattaisi lukea vieläkään, jos ei kirkko olisi paukuttanut katekismusta päähän. Muuhun ei kirkolla ollut aikomustakaan ihmisiä opettaa, kuin jumalan sanaa lukemaan. - tursaskala
Kössönöm kirjoitti:
kuinka posittivisen viestin sinä T-man osasitkaan kirjoittaa. Onnittelut siitä!
Pata kattilaa soimaa. Sinä turmelet palstaa.
- totta puhut
Kössönöm kirjoitti:
" Kirkkohan esimerkiksi opetti ihmiset lukemaan, mikä minun mielestäni ainakin on hyvä asia. "
- Eikö täällä osattaisi lukea vieläkään, jos ei kirkko olisi paukuttanut katekismusta päähän. Muuhun ei kirkolla ollut aikomustakaan ihmisiä opettaa, kuin jumalan sanaa lukemaan.koulutuksen lisäämistä 1800-luvulla peläten että liika tieto olisi kansalle pahasta.
Erityisesti kirkon piirissä vastustettiin naisten yliopistokoulutusta. - Nasse.
totta puhut kirjoitti:
koulutuksen lisäämistä 1800-luvulla peläten että liika tieto olisi kansalle pahasta.
Erityisesti kirkon piirissä vastustettiin naisten yliopistokoulutusta.sata vuotta sitten kaikki suomalaiset olivat kiristettyjä :)
Cay Sevón sai paha nuutti-palkinnon, kun ei ymmärrä yhtään mitään mistään ja Mäkinen vain virkansa puolesta kiittelee ja tuo itseänsä esille. Kirkon historia ei paljon kehuja kestä, mutta ehkäpä he keskittyikin vain Turun historiaan...Mikä sekään ei aina kestä kehuja, mutta aina ei voi onnistua, saatika sitten Turuus...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol5502112Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis3861709Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H211539Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe641408JM lukkoliike
Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran191116- 561092
- 1181077
Pankin avajaiset
Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti16858Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."
Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka12833Miten kesäsi meni?
Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?66823