Matolle kuseminen

Hjelppiä...

Miten saada se loppumaan?! Menee hermo... Minulla on kaksi 7-vuotiasta spanieli-urosta.

Kesällä meno yltyi ihan mahdottomaksi, kun oli helteet ja koirat joivat paljon. Mutta miksi aina matolle, syytä en tiedä. Aloin rullata kämpän matot aina pois lähtiessäni.

Syksyllä ajattelin, että josko kokeiltaisiin onko ongelma jäänyt pois ja sehän oli. Monen monta kuukautta ei yhtäkään kusiläikkää matolla, ei missään muuallakaan kämpässä. Koirat olivat hirmu kiltisti aina poissa ollessamme.

Nyt taas sama ongelma on tullut takaisin! Ihan yhtäkkiä. Joka päivä vähintään se yksi pissaläntti jollakin matolla. Mielellään keittiössä tai olkkarissa. Meidän ei tarvitse olla poissa kuin tunti.

En jaksa enää... Mikään ei tunnu tehoavan. Enkä jaksaisi alistua omassa kodissani siihen, että joudun rullaamaan mattoja aina lähtiessäni, koska koirat/koira (en tiedä syyttääkö molempia vai vaan toista) ei osaa pidättää tarpeitaan poissa ollessamme ja kokee jotain pakottavaa tarvetta merkata mattoja. Molemmat sentään 2 vuotta sitten leikattuja uroksia.

Olen aika neuvoton, koska toruminen kotiin palatessa ei näytä toimivan. Vinkkejä? Tai arvauksia, mistä tällainen voi johtua?
Minkäänlaista tulehdusta koirilla ei ole tai muutakaan terveydellistä syytä tuohon kuseksimiseen, siitä varmuus eläinlääkäriltä.

16

730

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perheen isä

Esim. lämpö/aurinko nostaa testotasoja aika paljon ja tuosta tulee helposti tapa jonka laukasee matossa oleva tuoksu tai tunne kun siihen astuu. Matolle siksi, kun siitä ei roisku vert.nurmikko luonto. Esim jos asfaltilla kävelet aika harvoin näet jos ollenkaan että koira kuseksii asfaltille vaan aina pehmeälle alustalle.
      (poislukien merkkaukset)

"Nyt taas sama ongelma on tullut takaisin! Ihan yhtäkkiä. Joka päivä vähintään se yksi pissaläntti jollakin matolla. Mielellään keittiössä tai olkkarissa. Meidän ei tarvitse olla poissa kuin tunti."..tämä taas tuo hieman ristiriitaisia ajatuksia itse perusasian kanssa, koska jos puhutaan sisälle tekemisestä, vaikka pakon edessä niin se tapahtuu joko eteiseen tai olohuoneeseen jos siellä on parveke.
      Tuo olohuone-keittiö on huoneina aika keskeisiä ja tärkeitä koiralle johon harvemmin tehdään merkkiä, Mutta tässä voi olla kyse merkkaamisesta viestiksi toiselle koiralle. (vert.korkea testotaso)
      Toisaalta paikka on veden ja levon luona joka voi viitata alkaviin vanhuuden vaivoihin.
      Ei pysty sanomaan vaika aika tuttu rotu onkin.

• 28

Painin vähän samanlaisten ongelmien kanssa. Ajattelin laittaa koirille housut jalkaan kun seuraavan kerran jäävät yksin kotiin. En tiedä auttaako mutta tuntuu todennäköisesti epämiellyttävältä. Tai sitten ne vain syövät byysat.

• perheen isä
        28 kirjoitti:

Painin vähän samanlaisten ongelmien kanssa. Ajattelin laittaa koirille housut jalkaan kun seuraavan kerran jäävät yksin kotiin. En tiedä auttaako mutta tuntuu todennäköisesti epämiellyttävältä. Tai sitten ne vain syövät byysat.

Ensin toisella ja sitten toisella. Näin selviää kumpi vai kumpikinko merkkaa, mutta itse ongelma tulisi selvittää jos sattuu olemaan vanhuuden kremppaa niin ikävä homma tuo housu ja voi tuoda muita onkelmia.
        Sinänsä hauska rotu, jonka aivoituksia on välillä aika haastava setviä. Varsinkin vanhempien urosten.
        Molossi jossain kertoi vastaavista vanhojen ukkojen krempoista ja vaivoista. (siis koirien =D)
        Jaksaisiko hän avautua asiasta =O

• cderwdcwe

Sinä haisee vanhat pissat (vaikka olis pestykin, jos monesti pissattu), siksi siihen mielellään uusiksi.

Kaksi ihan samanikäistä ja urosta!? Onko niiden välit kunnossa?

Ensiavuksi matot pois.

• Minusta perheenisä jo avautuikin aika hyvin :D

Minä ehdottaisin myös noita pöksyjä,ja nimenomaan yksitellen,jos vaikka auttaisi saamaan selville,pissiikö ne kummatkin,vaan vai toinen.Muutenhan en niitten kannalla ole erityisemmin.
      Eli lekurin tarkastus on tehty,ja suljettu se puoli pois.Ja eturauhasjutut kunnolla tsekattu.Ne kun voi aiheuttaa moisia.

Koska pissit on ekakerran tullleet kuvioihin? Miksi koirat on kastroitu? Mitä spanieleita?

Jos ajattelisi,että koiralla on vaivoja,niin silloin se todennäköisesti riippuen niiden voimakkuudesta,päästäisi lähinnä joko mahollisemman liki uloskäyntiä (pyrkii vaistomaisesti ulos) tai jos pidätyskyky oikein huono,niin ihan satunnaisiin paikkoihin.
      Jos taas paikat lähinnä tiettyjä,niin viittaa merkkaamiseen.Toki satunnaisesti tässäkin voi.Eli pitäis ensin sulkea terveyden viat pois,sekä fyysisesti,että psyykkisesti ,ja jos kaikki ok,niin menee epäilykset sinne merkkaamisen puolelle.Varsinkin jos vielä kumpikin samaa touhuaa.

Jos on merkkaamista,niin se on minun ajatuksen mukaan lähinnä " johtajuusjuttuja" ja/tai sijaistoimintaa,esim.koira ei saa riittävästi,rodunomaisesti liikuntaa ja muuta aktiviteettejä. Yleensä noitten summa.Noitten saaminen kuntoon vaatikin usein jo melkoisesti duunia ja usein ihan ulkopuolista apua joltain pätevältä koiraihmiseltä.

Tuli mieleen,että eikö netistä saa ladattua jotain ohjelmaa ainakin äänien tallentamiseen.Oiskohan siinä kuvaakin.Jostain luin,mutta en sen tarkemmin muista,saati tiedä.

• perheen isä

Missasin tuon leikkauksen. Ei kai kyse voi olla eturasuhasesta, jos kerran kulkuset on leikattu vai?
        Tuo merkkaminesen paikat olkkari/keittiö niin voi olla että jos "sä merkkaat keittiön niin mä olkkarin".
        Joskus kierre voilähteä myös kahdenkoiran kanssa vahingosta. Eli yksi vahinko pissa ja toinen perässä jne.
        Eväitä voisi olla, että tee housutesti (teepaita) ja selvitä kumpi vai kumpikin. Toinen on ota määräajaksi matot pois. Vaikka viikoksi ja tästä lähdetään haarukoimaan asiaa. Kumpi->tekeekö ilmanmattoja myös->ell.
        Seuraa myös. (monikossa) Onko veden kulutus kasvanut ja kummalla. Syökö koira kuten ennen. Vatsan toiminta.yleinen vireydentila jne..Laita hieman näitä asioita ylös ennen kuin menet ja sitten kun menet ell.

• Hjelppiä...

Kiitoksia vastauksista.

Kyseessä Cavalier King Charlesin spanielit. Kastroitiin muutama vuosi sitten ihan puhtaasti jatkuvan merkkaamisen takia. Kaksi urosta samassa taloudessa, joten meni aika överiksi koko touhu. Terveydellinen puoli pitäisi olla pojilla kunnossa. Tietysti vanhenevat kokoajan, mutta en uskoisi olevan vielä mitään vanhuuden vaivaa.

Pidättämisen ongelmaa ei voi olla, koska tarvittaessa odottavat uskollisesti oven takana vaikka kellon ympäri, että mennään pihalle. Kun olemme kotona, ei koskaan ole hätä tullut sisälle. Joskus kesäaikaan vahinko käynyt kuumina päivinä, mutta ne läikät ilmestyy sitten oven eteen. Yöaikaan osaavat herättää ja pyytää ulos, jos hätä iskee.

Merkkaamista ei tapahdu meidän paikalla ollessa, ainoastaan sitten kun jäävät keskenään. Huomaan kyllä usein, että haistelevat ja tutkivat paikkoja (esim. mattoja) suurella mielenkiinnolla, joten veikkaisin siis itse, että jotain merkkaamiseen liittyvää se kuseminen on. Tulevat toimeen hienosti keskenään, eivät koskaan nahistele tai isottele toisilleen. Hiljaisia ja rauhallisia kavereita.

Voiko olla mielenosoitusta tai jonkinlaista eroahdistusta? Itse olen nyt äitiyslomalla ja lapsi syntyy tässä kuussa. Olen ollut paljon kotona, pojat eivät ole joutuneet olemaan pitkiä aikoja keskenään. Siltikin, kun esimerkiksi puoli tuntia piipahdan neuvolassa, on pissat jo matolla. En tiedä kumpi siis kyseessä, pahalta tuntuu molempia rangaista. Läntti ei ole kovinkaan iso koskaan, joten mikään kova hätä ei varmasti ole ollut. Sellainen pieni ruikkaisu. Olisiko sitten merkkinä kaverille, jotain isottelua sitten kuitenkin havaittavissa? En osaa sanoa... Vaikea uskoa, kun muuten koirien käytöstä seuraa.

Olen niin hermona, kun lapsikin tulossa ja tuntuu että tämä sama kusimattorumba alkaa taas. Kaikki muut pahat tavat on oikeastaan saatu kitkettyä koirista pois, esim. tavaroiden järsiminen. Sekin oli joskus vuosia sitten ongelmana. Ruoan ahneita ovat edelleen, että jos jotain syötävää jää heidän ulottuvilleen, kaikki kyllä varmasti revitään ja syödään. Mutta muuten ei mitään ongelmia.

Lenkkeillään kyllä aina kun mahdollista ja meillä on myös oma takapiha, jossa pojat viettävät paljon aikaa. Etenkin talvisin tykkäävät touhuta siellä, peuhata lumessa ja muuta.

Noita housuja pitäisi sitten ilmeisesti testata. Jos selvittäisi ainakin sitten sitä asiaa, että kumpi täällä kuseksii. Jotenkin itsellä sellainen olo, että molemmilla olisi tähän hommaan taipumusta, eri kusija eri päivinä. Mutta kiitos vinkistä!

• perheen isä
        Hjelppiä... kirjoitti:

Kiitoksia vastauksista.

Kyseessä Cavalier King Charlesin spanielit. Kastroitiin muutama vuosi sitten ihan puhtaasti jatkuvan merkkaamisen takia. Kaksi urosta samassa taloudessa, joten meni aika överiksi koko touhu. Terveydellinen puoli pitäisi olla pojilla kunnossa. Tietysti vanhenevat kokoajan, mutta en uskoisi olevan vielä mitään vanhuuden vaivaa.

Pidättämisen ongelmaa ei voi olla, koska tarvittaessa odottavat uskollisesti oven takana vaikka kellon ympäri, että mennään pihalle. Kun olemme kotona, ei koskaan ole hätä tullut sisälle. Joskus kesäaikaan vahinko käynyt kuumina päivinä, mutta ne läikät ilmestyy sitten oven eteen. Yöaikaan osaavat herättää ja pyytää ulos, jos hätä iskee.

Merkkaamista ei tapahdu meidän paikalla ollessa, ainoastaan sitten kun jäävät keskenään. Huomaan kyllä usein, että haistelevat ja tutkivat paikkoja (esim. mattoja) suurella mielenkiinnolla, joten veikkaisin siis itse, että jotain merkkaamiseen liittyvää se kuseminen on. Tulevat toimeen hienosti keskenään, eivät koskaan nahistele tai isottele toisilleen. Hiljaisia ja rauhallisia kavereita.

Voiko olla mielenosoitusta tai jonkinlaista eroahdistusta? Itse olen nyt äitiyslomalla ja lapsi syntyy tässä kuussa. Olen ollut paljon kotona, pojat eivät ole joutuneet olemaan pitkiä aikoja keskenään. Siltikin, kun esimerkiksi puoli tuntia piipahdan neuvolassa, on pissat jo matolla. En tiedä kumpi siis kyseessä, pahalta tuntuu molempia rangaista. Läntti ei ole kovinkaan iso koskaan, joten mikään kova hätä ei varmasti ole ollut. Sellainen pieni ruikkaisu. Olisiko sitten merkkinä kaverille, jotain isottelua sitten kuitenkin havaittavissa? En osaa sanoa... Vaikea uskoa, kun muuten koirien käytöstä seuraa.

Olen niin hermona, kun lapsikin tulossa ja tuntuu että tämä sama kusimattorumba alkaa taas. Kaikki muut pahat tavat on oikeastaan saatu kitkettyä koirista pois, esim. tavaroiden järsiminen. Sekin oli joskus vuosia sitten ongelmana. Ruoan ahneita ovat edelleen, että jos jotain syötävää jää heidän ulottuvilleen, kaikki kyllä varmasti revitään ja syödään. Mutta muuten ei mitään ongelmia.

Lenkkeillään kyllä aina kun mahdollista ja meillä on myös oma takapiha, jossa pojat viettävät paljon aikaa. Etenkin talvisin tykkäävät touhuta siellä, peuhata lumessa ja muuta.

Noita housuja pitäisi sitten ilmeisesti testata. Jos selvittäisi ainakin sitten sitä asiaa, että kumpi täällä kuseksii. Jotenkin itsellä sellainen olo, että molemmilla olisi tähän hommaan taipumusta, eri kusija eri päivinä. Mutta kiitos vinkistä!

Kuten aina, niin näistä jää aina jokin huomioimatta nyt se oli raskaus. Tämä mahdollisesti voi laukasta tuon virtsa ruletin. Miksi? Liittyy käytökseen ja sen muutokseen, hormooni ja muihin raskauteen liiittyviin jutskiin jotka tuovat sellaisia muutoksia, mitä koira pystyy havainnoimaan aisteillaan.

• Hjelppiä...
        perheen isä kirjoitti:

Kuten aina, niin näistä jää aina jokin huomioimatta nyt se oli raskaus. Tämä mahdollisesti voi laukasta tuon virtsa ruletin. Miksi? Liittyy käytökseen ja sen muutokseen, hormooni ja muihin raskauteen liiittyviin jutskiin jotka tuovat sellaisia muutoksia, mitä koira pystyy havainnoimaan aisteillaan.

No on vain vähän kumma, kun tämä sama ongelma on ollut jo ennen raskautta...
        En tiedä, toinko sitä nyt sitten tarpeeksi selvästi esille, mutta siis ennen kuin mitään lasta olikaan, tätä on ilmennyt.

En tiedä sitten, olisiko voinut nyt laukaista tämän... Jos ne aistivat, että meidän perheessä tilanne muuttuu, kyseessä on kuitenkin esikoinen. Pojat tähän asti ollut meidän vauvoja, josko jotain mustasukkaisuutta tai jotain?

Tuntuu vaan kummalta, että ne todella voisivat vaistota tällaisen asian ennen lapsen syntymää? Ja miksi vasta nyt, kun laskettuun aikaan on enää muutama päivä aikaa? Suurimman osan mun raskausajasta olivat kunnolla ja kusematta.

• Hjelppiä... kirjoitti:

Kiitoksia vastauksista.

Vähän ajattelinkin,että kyseessä pikkuspanielit...

Kyllä tuo nyt näin leuttuun perustuen vaikuttaa ihan merkkaamistouhuilta.Vaikutti jo alussa,siksi tarkistin tuon mitä spanieleita ovat ja miksi leikattu.

Jos olisi kyse jonkinlaisesta keskinäisestä välienselvittelystä,niin joskus ne"selvittely" merkit voi olla aika huomaamattomatkin.Usein niissäkin on mukana rotupiirteet,ja jossain tapauksissa on selvempää,kuten silloin,kun on tyypillistä kähinät.Mutta kuten sanoin,joskus ne koissut elehtii noissakin asioissa hyvinkin hienovaraisesti...
        Itse en oikein allekirjoita sanaa "mielenosoitus" koirien yhteydessä.Minusta silloin inhimillistetään koira.
        Eli koira ei osoita mieltään,vaan se on käyttäytymishäiriö.Eroahdistus ihan noineen,on toinen,mihin henk.kohtasesti suhtaudun vähän myös usein skeptisesti.Kun lähinnä siinäkin on kyseessä pääasiassa ihmisestä johtuvaa.Paitsi,jos koiran ruuvit ja mutterit on tosi sekaisin eli hermorakenne ihan pohjanoteeraus.
        Usein noit on kiinni siitä ihmisen ja koirien välisestä suhteesta,ja mainitsemastani sijaiskäyttäytymisestä.

Joskus voi olla parempiakin kausia,mutta jos jotain stressaavaa esim.tulee,niin se voi taas esiintuoda ne ongelmat,mikä siellä pohjalla kuitenkin uinuu,ellei ole se homma saatu ihan kuntoon (suhde ja sopivat aktiviteetit).

Kyllä siis yhä edelleen suosittaisin jonkun pätevän ulkopuolisen arviointia.Ihan livenä.

Tulikin mieleen,että täytyykin ihan mielenkiinnosta kysellä yheltä tutulta tuosta rodusta,ihan mielenkiinnosta,sen "piirteistä".Rotu kun itsessään on vaan tuttu lähinnä siis muutaman tutun kautta.
        Herttaisia koissuja ylipäätään :)

• perheen isä
        Hjelppiä... kirjoitti:

No on vain vähän kumma, kun tämä sama ongelma on ollut jo ennen raskautta...
        En tiedä, toinko sitä nyt sitten tarpeeksi selvästi esille, mutta siis ennen kuin mitään lasta olikaan, tätä on ilmennyt.

En tiedä sitten, olisiko voinut nyt laukaista tämän... Jos ne aistivat, että meidän perheessä tilanne muuttuu, kyseessä on kuitenkin esikoinen. Pojat tähän asti ollut meidän vauvoja, josko jotain mustasukkaisuutta tai jotain?

Tuntuu vaan kummalta, että ne todella voisivat vaistota tällaisen asian ennen lapsen syntymää? Ja miksi vasta nyt, kun laskettuun aikaan on enää muutama päivä aikaa? Suurimman osan mun raskausajasta olivat kunnolla ja kusematta.

"En tiedä sitten, olisiko voinut nyt laukaista tämän... Jos ne aistivat, että meidän perheessä tilanne muuttuu, kyseessä on kuitenkin esikoinen. Pojat tähän asti ollut meidän vauvoja, josko jotain mustasukkaisuutta tai jotain?"..
        Tätä juuri ajoin takaa. Samoin sen että kun koira haistaa ihmisestä pelon niin kyllä raskaudessakin tulee aistittavia hormonaalisia muutoksia sekä se vaikuttaa myös ihmisen käytökseen.

Näistä koirista joiden käytös muuttuu omistajansa raskauden myötä niin on kokemusta enemmän kuin yhden koiran verran. (ulkopuolisia)
        Nämä erillaiset muutokset joita ihmisissä tapahtuu ja joitas koirat aistivat ihmisestä, niin puhuttiin myös kesällä eräässä topiikissa. Varaudu myös että koirat voivat käyttäytyä hieman erikoisesti kun kotiudut laitokselta.

"No on vain vähän kumma, kun tämä sama ongelma on ollut jo ennen raskautta.." En ihmettele yhtään. Koiralla on rajoitettu tapa tehdä luontaisesti jotain tai tuoda esille jotain.

Syy voi olla eri monessa asiassa, mutta reagointitapa koiralla voi olla sama.

"...,mutta jos jotain stressaavaa esim.tulee,niin se voi taas esiintuoda ne ongelmat,mikä siellä pohjalla kuitenkin uinuu" -molossi-

"Kyllä tuo nyt näin leuttuun perustuen vaikuttaa ihan merkkaamistouhuilta."..samaa mieltä

"Eli koira ei osoita mieltään,vaan se on käyttäytymishäiriö.Eroahdistus ihan noineen,on toinen,mihin henk.kohtasesti suhtaudun vähän myös usein skeptisesti"..Niin minäkin. tuo "eroahdistus" kuulosta taas siltä että viedään syy osoittavaan sormen päähän. En usko koko touhuun ja on ihmisen aiheuttama asia täysin. (ja aika uusi juttu)

• Hjelppiä...
        molossi kirjoitti:

Vähän ajattelinkin,että kyseessä pikkuspanielit...

Kyllä tuo nyt näin leuttuun perustuen vaikuttaa ihan merkkaamistouhuilta.Vaikutti jo alussa,siksi tarkistin tuon mitä spanieleita ovat ja miksi leikattu.

Jos olisi kyse jonkinlaisesta keskinäisestä välienselvittelystä,niin joskus ne"selvittely" merkit voi olla aika huomaamattomatkin.Usein niissäkin on mukana rotupiirteet,ja jossain tapauksissa on selvempää,kuten silloin,kun on tyypillistä kähinät.Mutta kuten sanoin,joskus ne koissut elehtii noissakin asioissa hyvinkin hienovaraisesti...
        Itse en oikein allekirjoita sanaa "mielenosoitus" koirien yhteydessä.Minusta silloin inhimillistetään koira.
        Eli koira ei osoita mieltään,vaan se on käyttäytymishäiriö.Eroahdistus ihan noineen,on toinen,mihin henk.kohtasesti suhtaudun vähän myös usein skeptisesti.Kun lähinnä siinäkin on kyseessä pääasiassa ihmisestä johtuvaa.Paitsi,jos koiran ruuvit ja mutterit on tosi sekaisin eli hermorakenne ihan pohjanoteeraus.
        Usein noit on kiinni siitä ihmisen ja koirien välisestä suhteesta,ja mainitsemastani sijaiskäyttäytymisestä.

Joskus voi olla parempiakin kausia,mutta jos jotain stressaavaa esim.tulee,niin se voi taas esiintuoda ne ongelmat,mikä siellä pohjalla kuitenkin uinuu,ellei ole se homma saatu ihan kuntoon (suhde ja sopivat aktiviteetit).

Kyllä siis yhä edelleen suosittaisin jonkun pätevän ulkopuolisen arviointia.Ihan livenä.

Tulikin mieleen,että täytyykin ihan mielenkiinnosta kysellä yheltä tutulta tuosta rodusta,ihan mielenkiinnosta,sen "piirteistä".Rotu kun itsessään on vaan tuttu lähinnä siis muutaman tutun kautta.
        Herttaisia koissuja ylipäätään :)

Myönnän kyllä, että minun pahin virheeni koirankasvattajana on ja on aina ollut se että tahtomattani inhimillistän koiraa. Kehittelen päässäni teorioita, jotka eivät välttämättä pidä paikkaansa, kuten esimerkiksi se että koira tarkoituksella osoittaa mieltään, tai tarkoituksella tekee kiusaa ihmiselle, tai tarkoituksella mököttää ja haluaa haastaa riitaa isäntänsä kanssa... Ihan naurettavia ajatuksiahan ne on, ei koira varmastikaan kykene millään muotoa tällaiseen ajatteluun. Hirveän usein huomaan, että luulen meidän poikien ajattelevan kuten ihmiset, että niillä olisi mukamas taito olla hirveän juonittelevia tai laskelmoivia tai ne haluavat vain ärsyttää meitä. Siinä tiedän tekeväni virheen...

Cavalierit vain sattuvat olemaan aika hassuja olentoja seurata, niillä on hauskoja oivalluksia kyllä ja joskus niiden ajatuksenjuoksua on mahdoton käsittää... Nämäkin urokset ovat kyllä omia persooniaan, jos koirasta nyt niin voi sanoa... Mutta silti tiedän ettei niiden ajattelutapa voi olla niin monimutkainen kuin ihmisellä, vaikka välillä siltä tuntuu.

Palatakseni nyt kuitenkin tähän ongelmaan, jos niitä pöksyjä nyt sitten mielenkiinnosta kokeilisi ja katsoisi sitten... Mattojen rullausta on siis ilmeisesti myös jatkettava, ennen kuin saa jotain tolkkua tähän hommaan. Aika ja hermot ei riitä mattojen jatkuvaan kuuraamiseen... Nyt kun on pieni vauva tulossa taloon. Hermo on kireällä tämän homman takia ja se purkautuu koiriin varmasti joskus turhanpäiväiselläkin rähinällä.

En vain jaksa käsittää, miksi kaksi muuten niin kilttiä koiraa tekevät tällaista meidän poissa ollessamme ja mistä se juontaa juurensa...
        Olen ihan uskomattoman huono lukemaan koiran ajatuksia tai keksimään syitä kaikenlaiselle häiriökäyttäytymiselle. Siksi tuo ehdotus ulkopuolisesta avusta voisi tietysti olla tarpeen, en vain tiedä keneltä pyytäisi apua siinä asiassa...

• bsb
        Hjelppiä... kirjoitti:

Myönnän kyllä, että minun pahin virheeni koirankasvattajana on ja on aina ollut se että tahtomattani inhimillistän koiraa. Kehittelen päässäni teorioita, jotka eivät välttämättä pidä paikkaansa, kuten esimerkiksi se että koira tarkoituksella osoittaa mieltään, tai tarkoituksella tekee kiusaa ihmiselle, tai tarkoituksella mököttää ja haluaa haastaa riitaa isäntänsä kanssa... Ihan naurettavia ajatuksiahan ne on, ei koira varmastikaan kykene millään muotoa tällaiseen ajatteluun. Hirveän usein huomaan, että luulen meidän poikien ajattelevan kuten ihmiset, että niillä olisi mukamas taito olla hirveän juonittelevia tai laskelmoivia tai ne haluavat vain ärsyttää meitä. Siinä tiedän tekeväni virheen...

Cavalierit vain sattuvat olemaan aika hassuja olentoja seurata, niillä on hauskoja oivalluksia kyllä ja joskus niiden ajatuksenjuoksua on mahdoton käsittää... Nämäkin urokset ovat kyllä omia persooniaan, jos koirasta nyt niin voi sanoa... Mutta silti tiedän ettei niiden ajattelutapa voi olla niin monimutkainen kuin ihmisellä, vaikka välillä siltä tuntuu.

Palatakseni nyt kuitenkin tähän ongelmaan, jos niitä pöksyjä nyt sitten mielenkiinnosta kokeilisi ja katsoisi sitten... Mattojen rullausta on siis ilmeisesti myös jatkettava, ennen kuin saa jotain tolkkua tähän hommaan. Aika ja hermot ei riitä mattojen jatkuvaan kuuraamiseen... Nyt kun on pieni vauva tulossa taloon. Hermo on kireällä tämän homman takia ja se purkautuu koiriin varmasti joskus turhanpäiväiselläkin rähinällä.

En vain jaksa käsittää, miksi kaksi muuten niin kilttiä koiraa tekevät tällaista meidän poissa ollessamme ja mistä se juontaa juurensa...
        Olen ihan uskomattoman huono lukemaan koiran ajatuksia tai keksimään syitä kaikenlaiselle häiriökäyttäytymiselle. Siksi tuo ehdotus ulkopuolisesta avusta voisi tietysti olla tarpeen, en vain tiedä keneltä pyytäisi apua siinä asiassa...

"ja haluaa haastaa riitaa isäntänsä kanssa... " Tää onkin ihan oikein päätelty :D
        Sitä apua voi ihan googlettamalla etsiä. Asuinpaikkakunta koirankouluttaja/koirakoulu/ongelmakoirakouluttaja jne.. Kyllähän niitä riittää joka lähtöön. Toiset vähän pätevämpiä ja toiset taas ei niin päteviä. Jostain koirayhdistyksistä voi saada tietoa paikallisista kouluttajista.

• 8
        bsb kirjoitti:

"ja haluaa haastaa riitaa isäntänsä kanssa... " Tää onkin ihan oikein päätelty :D
        Sitä apua voi ihan googlettamalla etsiä. Asuinpaikkakunta koirankouluttaja/koirakoulu/ongelmakoirakouluttaja jne.. Kyllähän niitä riittää joka lähtöön. Toiset vähän pätevämpiä ja toiset taas ei niin päteviä. Jostain koirayhdistyksistä voi saada tietoa paikallisista kouluttajista.

Hillitty vallanvaihto koirilla keskenään meneillään ?

• 8
        8 kirjoitti:

Hillitty vallanvaihto koirilla keskenään meneillään ?

Kyllä mattojen jatkuva rullailuki saattaa herättää koiran mielenkiintoa lisää.Ei ollut eilen,taas on ,merkkaampa omakseni.

• 8 kirjoitti:

Kyllä mattojen jatkuva rullailuki saattaa herättää koiran mielenkiintoa lisää.Ei ollut eilen,taas on ,merkkaampa omakseni.

Tuo oli hyvä pointti.Toisilla ihan selkeesti on "tarve" se matto muutosten jälkeen heti merkata.Ja pesty saattaa olla oitis merkitty.
        Onhan jollain koissuilla tapana "merkata" pestyt matotkin oitis kierimällä tai kihnuttamalla niissä :D

Jos merkkaa pääasiassa matoille,niin voisi ottaa kaikki matot pois tai jos haluaa vaikka jossain tilassa ehdottomasti pitää,niin sinne ei koira pääsisi kuin valvotusti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      138
      1329
    2. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      39
      916
    3. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      35
      661
    4. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      600
    5. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      597
    6. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      26
      588
    7. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      25
      565
    8. Ajatteletko ollenkaan minua

Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      30
      557
    9. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      17
      553
    10. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      17
      523
    Aihe