Noin kk takaperin kun olin lautailemassa laskeuduin parin metrin pudotuksen jälkeen lähes suorille jaloille ilman joustamista. Polvi tuntu sen jälkeen jonkin verran kipeeltä ja taipeesta kireeltä. Seuraavana päivänä polvi petti kokoajan kävellessäkin. Pidin laskemisesta lähes viikon tauon jonka jälkeen laskin sitte reilut 2vko päivittäin. Polvi tuntu aika normaalilta lukuunottamatta satunaisia pettämisiä sekä särkyä venyttäessä. Nyt on taas alkanut oireilemaan enempi ja itsekkin alkanut huolestumaan mikä siinä voisi olla. Kävellä sillä pystyy samoin laskea vaikka kipeytyykin aika nopeasti mäessä. Portaita alas tullessa polvi tuntuu pettävän samoin epätasaset alusta tuntuvat tosi ilkeiltä. Lepo ei tunnu auttavan eikä venyttelykään. Polvessa ei näytä ulkopuolisesti olevan mitään ainoastaan pieni mustelma? verenpurkauma? sisäpuolella lumpion alapuolella. Itse olen epäillyt eturistiside vammaa mutta päätynyt siihen tulokseen ettei tolla jalalla kävelis saatika laskis jos siinä sellane olis. Koskaan aiemmi ei ole ollut itsellä minkäänlaisia polvivammoja.
Polvessa kipua sekä pettää alta
8
8467
Vastaukset
- lautailija18
Niin että mitäs veikkaatte ? millane vamma? Mihi kannattaa mennä näyttämään? miten kaua menee jos leikkaus tulee kyseeseen? kannattaako vaa suosiolla mennä yksityiselle
- 1959
Olisko nivelkierukka repeytynyt??
Ota vaan aika lääkärille ja kerro tarkasti oireet. Asiaa ei kannata enää pitkittää.
Yksityiselle ortopedille aika,pääset asiassa eteenpäin. - polovivaiva
Mulla meni noin 4 kk siitä kun terveyskeskus laittoi lähetteen keskussairaalaan. Olin siis kaks viikkoa sitten leikkauksessa. Seuraavana päivänä pääsin pois. Leikkaus tehtiin selkäydinpuudutuksessa. Voimistella kun jaksaa niin nopeasti kuntoutuu. Ehkä ei kannata mennä terveyskeskukseen vaan yksityiselle jos on varaa. Toipuminen vie pitkään, esim. 3 kk:n päästä hiihtoa ainoastaan tasamaalla. Juoksua 6 kk:n päästä. Tsemppiä! Mulla siis polven eturistiside leikkaus.
- polovivaiva
Olin pari viikkoa polven eturistisiteen korjausleikkauksessa. Laittoivat kokonaan uuden siteen. En laskettele enkä muutenkaan harrasta mitään urheilulajia säännöllisesti. Mullakin vamma oli 5 vuotta vanha. Kaaduin liukkaalla, terv.keskus sanoi röntgenin jälkeen polvessa olevan ainoastaan nivelrikkoa. Keppien kanssa linttailin kuukauden. Kärsin polven pettämisestä ja muista kävelykivuista tämän viiden vuoden ajan. Vihdoin sain terveyskeskuksesta lähetteen keskussairaalaan. Nyt tässä yritetään toipua parhaan mukaan! Miun eturistiside oli ihan repaleinen, ei siis irti poikki sanoi leikkaava lääkäri. Mene ihmeessä tutkimuksiin äläkä kärsi enää!
- Juha_H
Moi,
Kuulostaa siltä, että eturistisiteesi ja/tai nivelkierukkasi on vahingoittunut kovasta iskusta. Kannattaa mennä ortopedin vastaanotolle. Ortopedi voi korjata vaurioituneen nivelkierukan ja eturistisiteen tähystyksessä.
Tässä on juttua nivelkierukan korjaamisesta muun muassa siirteellä tai implantilla -> http://www.niveltieto.net/nivelklubi/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1278255485 . - 14v
Juha_H kirjoitti:
Moi,
Kuulostaa siltä, että eturistisiteesi ja/tai nivelkierukkasi on vahingoittunut kovasta iskusta. Kannattaa mennä ortopedin vastaanotolle. Ortopedi voi korjata vaurioituneen nivelkierukan ja eturistisiteen tähystyksessä.
Tässä on juttua nivelkierukan korjaamisesta muun muassa siirteellä tai implantilla -> http://www.niveltieto.net/nivelklubi/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1278255485 .eturistisidettä ei korjata tähystyksellä . mulla on siitä kokoemusta reilu puoli vuotta sitten , toki riippuu ketä sen korjaa ja missä päin , kaikilla tyylinsä. mulla kiinnitettiin eturistside ruuveilla sääreen Turussa Pulssissa ja kyllä siitä 5-7 cm arpi jäi .. ja olen 14 vuotias joten lapsilla saattaa olla että tehdään eri tavalla
- peccary
Skimbaaja / Juoksija 48v. Minulla meni eturistiside kovassa laskussa aika tarkkaan vuosi sitten. En ensin tajunnut tilanteen vakavuutta vaan vedin vain polvitukea kireämmälle ja jatkoin laskettelua. Kotiin tultuani lähdin juoksulenkille ja pääsin 400m päähän kotoa kun kipu iski salamana ja polvi hirtti kiinni. Hyppelin yhdellä jalalla kotiin. Menin ensimmäiselle lääkärille joka antoi tappavan tuomion (yksityinen ortopedi Helsingissä). Tyly lääkäri ja tuomio: Ristiside poikki, nivelrikko ja kaikki urheilu loppuiäksi pois. Siinä shokista toivuttuani päätin pyrkiä yhdelle tunnetuimmista urheilulääkäreistä joka on leikannut ihan ammattitähtiä. Onnen kautta pääsin. Likipitäen sama tuomio mutta toivon kera. Minut leikattiin 2010 huhtikuun lopussa ja kun jalkani parani hyvin aloitin varovaisen juoksemisen heinäkuussa. Se oli virhe koska jokin venyi. Sain ehdottoman kiellon juosta marraskuuhun asti. Noudatin kieltoa ja sain tarkastuksen jälkeen luvan juosta. Aloin vetää sellaisia kevyitä 1/2h lenkkejä ja nostin sitä pikkuhiljaa normi 1h lenkkeihin. Nyt vetelen täysillä itseäni ja kroppaani kuunnellen. Olen myös lasketellut. Tosin tämä minut leikannut urheilulääkäri sanoi että koska nivelrikkoni on niin paha niin on todennäköistä että minulla on titaanipolvi 10v sisällä.
En jää sitä suremaan vaan ajattelen että ihmeitä voi tapahtua ja lääketiede kehittyy kokoajan. Katsotaan sitten mitä tapahtuu ja siihen saakka eletään täysillä.
Halusin kirjoittaa ja kertoa tämän muutamasta syystä: Hanki toisen lääkärin mielipide tueksesi äläkä usko ensimmäistä tuomion julistajaa. Lääkäritkin osaavat olla masentavia ja epäpsykoloogisia. Älä menetä toivoa sillä sitä on aina. Sinä olet niin nuori että ennusteesi on hyvä. Toista on kun on alla kohta 50v urheillut polvet. Silti fyysinen kunto on parempi kuin monella teinillä. - 14v
vois siinä olla eturistisiteen irtoaminen tai katkeaminen .. itteltä leikattiin polvi viimekesänä ku olin 14 ja kuvauksissa ei näkynyt muuta vikaa kuin nivelkierukan osittainen repeämä mutta siinä sitte samalla korjattiin koko eturistiside ... eikä mulla ollu kävelyssä tai muussakaan ongelmia vaikka eturistiside oli irronnut . :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3167953Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne916188Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1733611Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee322177Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san222086- 392053
Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1961974- 761756
- 521718
- 461537