Tamma ei pidä harjauksesta

vasta alkaja

Suomenhevostamma 2 vuotta ei pidä harjaamisesta. Onko tämä yleistä tammoilla? Näin on minulle sanottu.. Joku päivä saattaa olla että harjaus sujuu hyvin ja toisena päivänä ei sitten mitenkään, vai olenko arka ja hevonen käyttää sitä hyväkseen. Se on sitä luimimista jalan nostelua ja mahdotonta hännän huisketta. Mitä hännän huiske tarkoittaa??

5

1470

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hoitaja<3

Voi olla että harjaat liian kovalla harjalla tai itse olet hermostunut niin hepokin hermostunut.Hännän huiste tarkottaa tässä tapauksessa että heppa ei pidä harjauksesta.Toivottavasti minusta oli apua

• vasta alkaja

Millaisilla konsteilla onnistun? Nyt menen hevosen luo rauhallisesti jutellen, annan nuuskuttaa jonka jälkeen kiinnitän molemmilta puolin riimuilla. Aloitan harjaamisen ja rupattelen rauhallisesti hevoselle ja hen´gittelen rauhallisesti, kaulan antaa harjata hyvin ja kun kylkiin menen alkaa se niskurointi siitä palaan taas kaulalle harjailemaan ja edelleen rupattelen..kylkiin kun taas menen huiske hännällä alkaa :/ Joskus voi kuopia lattiaakin ja sittenpä näen kauhukuvan silmissäni pillastuneesta hevosesta.. rapsutan hepoa ja sanon heipat ja kokeilen huomenna uudellen :D

On kyllä sanottu ettei hevonen pillastu niinkuin itse luulen tuossa harjaushommassa mutta olen kuten sanoin vähän arka :/

• atlatl
        vasta alkaja kirjoitti:

Millaisilla konsteilla onnistun? Nyt menen hevosen luo rauhallisesti jutellen, annan nuuskuttaa jonka jälkeen kiinnitän molemmilta puolin riimuilla. Aloitan harjaamisen ja rupattelen rauhallisesti hevoselle ja hen´gittelen rauhallisesti, kaulan antaa harjata hyvin ja kun kylkiin menen alkaa se niskurointi siitä palaan taas kaulalle harjailemaan ja edelleen rupattelen..kylkiin kun taas menen huiske hännällä alkaa :/ Joskus voi kuopia lattiaakin ja sittenpä näen kauhukuvan silmissäni pillastuneesta hevosesta.. rapsutan hepoa ja sanon heipat ja kokeilen huomenna uudellen :D

On kyllä sanottu ettei hevonen pillastu niinkuin itse luulen tuossa harjaushommassa mutta olen kuten sanoin vähän arka :/

Eli oletkohan sittenkin jopa liian hellä,joten pollea kutittaa...

Mutta taitaa ongelma ollakkin tuossa sinun arkuudessa. Hevonen aistii sen oikein hyvin.
        Aloita reippaasti ja jatka samoin. Jos huiskii ja vähän tömistää niin komenna ja jatka reippaasti ja itsevarmasti. Uskon että tottuu.
        Sillä yleensä hevoset tykkäävät harjauksesta.Sehän poistaa kutinan aiheuttajia,kuten roskaa ja pöyä.

Uskoisin että itsevarmuus on se avainsana. Älä anna periksi vaan jatka rennosti ja reiluin ottein joka paikkaan hevosta.Sillä sitä on voitava kosketella joka paikkaan,jotta voit samalla harjatessa tarkistaa ettei se ole saanut haavoja tai ettei sillä ole ihottumaa tai muita vaivoja.
        Hevosta on voitava koskettaa joka paikkaan,jotta sen terveyden tila saadaan samalla tarkistettua kun se harjataan. Ihan sama juttu koskee kaikkia lemmikkejä,niiden on siedettävä omistajansa/hoitajansa kosketusta ihan kaikkialta.
        Itsevarma ja rento ote auttaa ja sitä sinun on harjoiteltava. Tsemppiä ja rohkeutta :)

• vasta alkaja
        atlatl kirjoitti:

Eli oletkohan sittenkin jopa liian hellä,joten pollea kutittaa...

Mutta taitaa ongelma ollakkin tuossa sinun arkuudessa. Hevonen aistii sen oikein hyvin.
        Aloita reippaasti ja jatka samoin. Jos huiskii ja vähän tömistää niin komenna ja jatka reippaasti ja itsevarmasti. Uskon että tottuu.
        Sillä yleensä hevoset tykkäävät harjauksesta.Sehän poistaa kutinan aiheuttajia,kuten roskaa ja pöyä.

Uskoisin että itsevarmuus on se avainsana. Älä anna periksi vaan jatka rennosti ja reiluin ottein joka paikkaan hevosta.Sillä sitä on voitava kosketella joka paikkaan,jotta voit samalla harjatessa tarkistaa ettei se ole saanut haavoja tai ettei sillä ole ihottumaa tai muita vaivoja.
        Hevosta on voitava koskettaa joka paikkaan,jotta sen terveyden tila saadaan samalla tarkistettua kun se harjataan. Ihan sama juttu koskee kaikkia lemmikkejä,niiden on siedettävä omistajansa/hoitajansa kosketusta ihan kaikkialta.
        Itsevarma ja rento ote auttaa ja sitä sinun on harjoiteltava. Tsemppiä ja rohkeutta :)

Hyvin tänään meni harjaus :) Yritin olla varmana hommassa ja kyllä jalkaa nosteli ja häntää huiskutti mutta kielsin jämerästi ja jatkoin vain harjausta,onnistuin:) Tästä hyvä jatkaa :))

• vennu
        vasta alkaja kirjoitti:

Hyvin tänään meni harjaus :) Yritin olla varmana hommassa ja kyllä jalkaa nosteli ja häntää huiskutti mutta kielsin jämerästi ja jatkoin vain harjausta,onnistuin:) Tästä hyvä jatkaa :))

juu eli olit aiemmin opettanut sen omilla teoillasi hankalaksi ja se on saanut sut aina lopettamaan harjauksen kun on alkanu huiskimaan ym. Eli tästä lähtien et anna sen häiritä sun harjaustas vaan lopeta harjalla koskettaminen silloin kun se seisoo hiljaa. Se oppii että harjausta tarvii sietää ja se loppuu kun seisoo paikallaan nätisti. Samoin jalalla kuopiminen loppuu kun palkitset sitä siitä että jalka pysyy maassa. Komenna kuopimisesta ja kun jalka laskee maahan ni sit joku herkku turvan eteen ja kehuminen. Suosittelen lukemistoks Tuire Kaimion Hevosten kanssa -kirjaa siinä kerrotaan paremmin miten edetä..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      120
      2328
    2. 133
      1874
    3. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      63
      1226
    4. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      103
      1202
    5. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      76
      1088
    6. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      1060
    7. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      45
      1039
    8. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      81
      990
    9. HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp

Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio
      Seinäjoki
      24
      986
    10. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      56
      932
    Aihe