Opetuspolkimen katsastus-mitkä normit????

opetta-ville

Olemme siirtymässä opetuslupaopetukseen ja viimeinen hankala vaihe on opetuspolkimen asennus autoon. Asennamme sen itse ja mielellään kuulisimme teidän (jotka ovat itse asentaneet-katsastaneet) kokemuksia ja eniten kiinnostaa miten katsastusmies sen testaa. SIIS asennuksen! En puhu siitä että sen pitää jarruttaa kten normaalijarrun. Olen kiinnostunut siitä kiinnityksestä, pitääkö sen olla todella pultattu pohjaan (=eli polkimen pohjatukilevy) vai voiko sen esimerkiksi tukea jalkatilan reunoihin pulteilla pakottamalla?

Entä jos levy on niin raskas (= rautalevy) ettei se "tarvitse" mitään kiinnitystä itsessään? Onko se mahdollista?

Jos siis olet asentanut sitä poljinta itse ja katsastanut sitten niin kerro miten meni ja mihin kiinnitetään huomiota. Meillä on siis se standardi Fixus jarrupoljin jota asennetaan.

T Ville

21

11975

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ------------////////

      tein lattaraudasta kiinnikkeen sille polkimelle ja laitoin sen toisen pään pitkällä latikalla penkin kiinnitykseen kiinni.....Oliko sekavasti sanottu..
      Ei kannata pultata lattiaan ku voi vaihto ehtoisesti tehdä vaik vanerista sen pohjan.Katsastuksessa katsoo et on tukevasti kiinni ja sit istuu ajajan paikalle ja kaskee jarru-testerissä sun painaa jarrua.Jarrun pitää olla yhtä tehokas kuin varsinaisesta polkimesta painettuna.

      • opettaville

        sen kiinnikejutun. Eli sellainen latta joka kiinnittyy etupenkin pultteihin penkin etuosan alla ja stten se pannaan vanerilevyyn kiinni. Ja se olisi siinä?

        Itse kun toivon että voisin tehdä sellaisen virityksen jossa levyn kummallekin puolella tulisi ruuvit jotka kiristäisivät (vähän kuin puristimen se kierrettävä osa) levyn lattiaan pakottamalla sivukotelon ja kardaanikonsolin väliin.

        opetta-ville


    • 2fast2furious

      Polkimen tulee olla pultattu rintapellin läpi, tais olla kolmella pultilla? Katso ettei vaijeri kanita kun vedät sen keskikonsolin yli, eikä siihen saa tulla liian tiukkaa kulmaa, jarrusta tulee muuten sikajäykkä. Ole tarkkana kuljettajan puolen vaijerin alakiinnityksen kanssa. Jos asennat sen vinoon, vaijeri rasittuu käytössä ja katkeaa. Kaikenkaikkiaan polkimen asentaminen on ärsyttävää ja vaatii ainakin korillisen bisseä, helpompaa olisi asennuttaa se.

      • opettaville1

        tämä mä vaan ihmettelen ...eli sanoiko joku sulle että pitää nimenomaan olla pultattu? Ei viittis rintapeltiin turhia reikiä porailla. Jos sen välttäminen on mahdollista. Olin itsekin miettinyt jotain tukemista myös siitä etupenkin alta... mutta ajattelin ensin kysyä. Joka tapauksessa menee mäyräkoira jo pelkästää suunnittelussa. Nyt on menossa vasta saunakaljat :-D


      • vaan kukkikoon

        Ei sen tarvitse olla yhtään tukevampi kuin muukaan autossa.

        Itse olen olen asentanut polkimen kahteen autoon. Kumpaankin hieman eri tavalla. Toisesta löytyi valmiita kiinnikkeitä vasemman puolen liikennettä varten polkimille. Niihin sai tulevan liinnityksen. Toinen oli lattarauta-alusta, joka oli kiinni yhdestä pisteestä kojelaudan kiinnityspultilla. Pääasia, että poljin pysyy paikallaan, vaikka vähän potkisi sivustakin. Vaneri tai jokin muu tukeva levy on myös aivan ok alusta. Enenmmän päänvaivaa on oikeastaan siinä vaijerin sovittamisessa. Nykyautoissa ei ole kojelaudan alla paljoa turhia tiloja, vaikka ottaisi matttoja syrjäänkin.


      • 2f2f
        opettaville1 kirjoitti:

        tämä mä vaan ihmettelen ...eli sanoiko joku sulle että pitää nimenomaan olla pultattu? Ei viittis rintapeltiin turhia reikiä porailla. Jos sen välttäminen on mahdollista. Olin itsekin miettinyt jotain tukemista myös siitä etupenkin alta... mutta ajattelin ensin kysyä. Joka tapauksessa menee mäyräkoira jo pelkästää suunnittelussa. Nyt on menossa vasta saunakaljat :-D

        muistaakseni katsastusnainen katsoi kiinnityksen moottoripuolelta, mutta en ole aivan varma. liian tiukalle vedetystä vaijerista tuli sanomista, mutta sain korjata sen siinä samalla. nyt on kortti taskussa ja polkimen purku viikonloppuna :)


      • ------------////////

        ei tarvitse.Ja mihin se katkeaa kun luultavasti ne käyttökerrat sille polkimelle on yhden käden sormissa laskettavissa.Jos aloittaja laittaa sp osoitteen ni voin nappasta pari kuvaa omasta asennuksesta.


    • inssi'

      Katsastus vaihtelee sekä kiinnityksen että toiminnan osalta sen mukaan, mikä päivä katsastusmiehelle sattuu.

      Minulla on nyt menossa kolmas kerta ja tämä viimeinen katsastus meni läpi vasta kolmannella, muut kaksi menivät ensimmäisellä. Ja kyseessä on täysin sama poljin täysin samoin asennettuna. Minulla on poljin kiinnitetty 20 mm:n filmivaneriin. Vanerin olen muotoillut täsmällisesti niin, että se sopii tiukasti sinne auton lattialle ja toinen pää vielä menee penkin alle niin pitkälle kuin mahdollista. On melko tukevasti kiinni jo noinkin. ensimmäisellä kerralla viitisen vuotta sitten katsastaja sanoi, että oikeastaan tuon levyn pitää olla kiinni jossain, mutta kun se on noin tiukasti lattialla, niin menköön. Laitoin silloin kulmaraudan pätkällä kuitenkin levyn kiinni penkin kiinnitykseen.Toisella kerralla ei tullut ei ollut mitään huomauttamista.

      Nyt kolmas kerta oli sitten huippujen huippu. Ensimmäinen katsastuskerta meinasi topata jo konttorin pihaan. Katsastaja sanoi, että tämä poljinhan on liian ylhäällä, ei tätä voi polkaista. Sanoi, että tuonne pitäisi laittaa ohuempi levy. No, kokeillaan nyt kuitenkin. No, dynamometrissa jarrut olivat OK, mutta ajossa kuulemma ei pysähtynyt tarpeeksi hyvin. Kysyin, mikä on tarpeeksi hyvin, mutta en saanut vastausta. Eikä käynyt sekään, että minä tulisin polkemaan, koska minähän sitä poljen opetuksessakin mahdollisesti. Kerran olen joutunut polkaisemaankin. No, hylsy tuli. Korjasin vaijeria sieltä jarrupolkimen päästä ja muutin vähän vipusuhteita, mutta sattui sama katsastaja eikä se kelvannut vieläkään. Varmaan nuo aiemmat kommenttini hieman rasittivat. Muutin vielä niin, että auto pysähtyi kuin seinään, kun apupolkimesta polkaisi. Kolmannella kerralla oli eri katsastaja ja hän totesi, että ottaapa napakasti, mutta kun ei jarrut laahaa yhtään, niin kyllä tämä käy.

      Sen verran vielä, että toisella ja kolmannella kerralla katsastajat eivät edes katsoneet, onko levy kiinni jossain. Ja eka kerallakin katsastaja sanoi, että vähän joustavasti jarruttaa, mutta nämähän ovat aina vähän virityksiä. Eli päivällä ja varsinkin katsastusmiehellä on merkitystä.

      • gokkomobiili

        Hylkäys tuli kun poljin oli liikaa vasemmalla. Ei siis voinut käyttää oikealla jalalla. Toisella kerralla dynamometrilla jarrut näyttivät hyviltä, mutta ajossa katsuri ajoi kohti talon seinää ja käski minun jarruttaa opetuspolkimella. Eihän se auto meinannut pysähtyä vaikka kuinka painoin poljinta. Katsuri joutui jarruttamaan auton omalla jarrupolkimella, ettei olisi mennyt päin seinää. Vipusuhteet oli vähän pielessä. Kyllä oikeassakin opetusajossa tulee tilanteita, jossa opetuspolkimen tulee toimia luotettavasti. Hyviä opetustunteja kaikille opetusluvalla opettaville.


    • tipsukka

      pitääkö olla apukuskille 1 vaiko 2 lisäpeiliä???

      • kerran opettanut

        1 lisä sivupeili oik.puolella riittää, taustapeiliä ei tarvitse tuplata, mutta hyvä se on olemassa, itsellä oli sellainen pieni kaareva imukupilla kiinnitetty tuulilasiin, niin ja se ei ollut muutoskatsastuksessa kiinni, hyvin meni läpi.
        Muutoskatsastuksessa pitää olla se opettajan jarrupoljin valk.kolmio ja oik.puolen lisä sivupeili.


      • öujcici
        kerran opettanut kirjoitti:

        1 lisä sivupeili oik.puolella riittää, taustapeiliä ei tarvitse tuplata, mutta hyvä se on olemassa, itsellä oli sellainen pieni kaareva imukupilla kiinnitetty tuulilasiin, niin ja se ei ollut muutoskatsastuksessa kiinni, hyvin meni läpi.
        Muutoskatsastuksessa pitää olla se opettajan jarrupoljin valk.kolmio ja oik.puolen lisä sivupeili.

        lisäpeiliä ei vaadita oikealle puolelle, tosin kyllä se kannattaa laittaa.
        Yksi peili riittää .


      • jjeei

        Ei oo lisäpeilit pakollisia,sullahan on kuitenkin jo peili oikeallakin puolella .
        Näin sanoivat mulle katsastusmies .


    • Matti y

      Polkimen asennus!

      Asensimme polkimen volvoon. Fixus polkimeen tehtiin vanerista maton muotoinen levy. Kahden kappaleen väliin kulmaraudat ( motonet euron kappale) ja poljin pulteilla vaneriin kiinni. Yksi kulmarauta penkin runkoon kiinni. Tämän jälkeen korjaamolle ja poljin oli vartissa paikoilla. Asentaja laskutti puolen tunnin työn. Halpa ja helppo juttu!

    • diipadaii

      Ostin motonetista pienet ruuvattavat peilit molemmille puolille. Ovat kiinni vakiopeilien yläpuolella ja kestävät konepesunkin. Voi ehkä kiinnittä alapuolellekin.
      Normipeilit ovat näin käytettävissä oppilaalla ja opettajalla nuo pikkupeilit.
      Ehdottomasti molemmille puolille suosittelen.

      • Ope-Timo

        Entäs jos opetuspoljin katsastuksessa ilmenee jokin muu vika joka ei liity millään tavalla opetuskatsastukseen, kuiteskin on mennyt normaali katsastuksessa aiemmin läpi. Esim.ajotietokone herjaa kojetauluun vika ilmoitusta moottoriviasta tms.


      • HK12345
        Ope-Timo kirjoitti:

        Entäs jos opetuspoljin katsastuksessa ilmenee jokin muu vika joka ei liity millään tavalla opetuskatsastukseen, kuiteskin on mennyt normaali katsastuksessa aiemmin läpi. Esim.ajotietokone herjaa kojetauluun vika ilmoitusta moottoriviasta tms.

        Itseäni sama mietitttyy kun kyseinen tilanne juuri eteen tulossa :) ilmoittelen miten käy


      • Muutoskatsastus

      • Tieränkyllä

      • oikeastitiedänkyllä
        Tieränkyllä kirjoitti:

        Ei tarvitse opetuslupa opetusautossa jarrua. Se vaaditaan vain ammattiopetuksessa, eli autokouluautoissa. Opetuslupaopetta pystyy tutun oppilaan puhumalla pysäyttämään.

        Höpöhöpö.

        Älä anna väärää infoa täällä. Opetusautossa on edelleen oltava opettajan puolella jarrupoljin. Riippumatta siitä, onko kyseessä autokoulun auto vai opetusluvalla käytettävä auto. Opetuslupa-autoissa ei enää nykyään vaadita polkimen katsastamista, mutta jos se on jokin onneton viritys tai sijaitsee epäloogisessa paikassa, tutkinnon vastaanottaja voi tehdä päätöksen, ettei ajokeeseen lähdetä. Siitä on Trafin ohjeistus olemassa Ajovarmalle, joka ajokokeet järjestää.

        Polkimen pakollisuudesta opetuslupa-autoissa keskusteltiin ja kaavailuja siihen suuntaan oli, että pakollisuus poistuisi, mutta se ei onneksi päätynyt lopulliseen lakimuutokseen.

        Järki voitti...

        Puhumalla ei autot vielä pysähdy, sitä tekniikkaa saamme odottaa. Ja nämä nykyiset sähköiset seisontajarrut yms sopivat huonosti auton pysäyttämiseen. Ainakin pääkaupunkiseudulla työtä tekevä tutkinnon vastaanottaja käy keskimääräisenä työviikkona monta kertaa jarrulla, muuten joltain lähtee henki tai ainakin peltiä olisi rutussa. Sitä työtä ei kukaan tekisi henkensä kaupalla, jollei olisi tarvittaessa mahdollisuus hidastaa tai pysäyttää auto.


      • Anonyymi
        oikeastitiedänkyllä kirjoitti:

        Höpöhöpö.

        Älä anna väärää infoa täällä. Opetusautossa on edelleen oltava opettajan puolella jarrupoljin. Riippumatta siitä, onko kyseessä autokoulun auto vai opetusluvalla käytettävä auto. Opetuslupa-autoissa ei enää nykyään vaadita polkimen katsastamista, mutta jos se on jokin onneton viritys tai sijaitsee epäloogisessa paikassa, tutkinnon vastaanottaja voi tehdä päätöksen, ettei ajokeeseen lähdetä. Siitä on Trafin ohjeistus olemassa Ajovarmalle, joka ajokokeet järjestää.

        Polkimen pakollisuudesta opetuslupa-autoissa keskusteltiin ja kaavailuja siihen suuntaan oli, että pakollisuus poistuisi, mutta se ei onneksi päätynyt lopulliseen lakimuutokseen.

        Järki voitti...

        Puhumalla ei autot vielä pysähdy, sitä tekniikkaa saamme odottaa. Ja nämä nykyiset sähköiset seisontajarrut yms sopivat huonosti auton pysäyttämiseen. Ainakin pääkaupunkiseudulla työtä tekevä tutkinnon vastaanottaja käy keskimääräisenä työviikkona monta kertaa jarrulla, muuten joltain lähtee henki tai ainakin peltiä olisi rutussa. Sitä työtä ei kukaan tekisi henkensä kaupalla, jollei olisi tarvittaessa mahdollisuus hidastaa tai pysäyttää auto.

        Suomi vain ainoa maa maailmassa, jossa tämä vaaditaan. Ilmeisesti ollaan muita surkeampia, kun ei pärjätä ilman opetusjarrua. Ruotsissa vain 10% käy autokoulun kokonaan. 90% sitten ajelee luultavimmin ilman opetusjarrua, kun sitä ei vaadita.

        Hyvä turva se on ainakin niille jotka ajattaa ammatikseen. Mutta jos itse ajattaa niin kannattaa aloittaa maltilla eikä painella ensimmäisenä sinne uudenmaan ruuhkaan. Nimimerkillä ei sitä kyllä oikeasti koskaan tarvittu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      91
      2900
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1676
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1547
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1391
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      402
      1374
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      398
      1292
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1079
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1037
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      874
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      257
      855
    Aihe