Pösön 1,9 diesel - mitä kestää?

dieselroksu

Olisi mielenkiintoista kuulla minkälaisia kilometrimääriä kyseisellä moottorilla on ajettu, ilman että koneelle olisi tarvinnut tehdä mitään varsinaista korjausta kansiremonttia tms. ? Kuulin kerran väitteen, että olisi ajettu 600.000 km, ennenkuin olisi kone tarvinnut aukaista...voiko pitää paikkansa? Eikös nyt kuitenkin kansiremontti tarvitse tehdä jo paljon tuota ennen? Kauanko kestää, ennenkuin on pannu muuten niin väljä, että täysremontti olisi tehtävissä?

11

1864

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • XUD9TE

      Moottori on tuo kuuluisa XU-sarjasta XUD9. XU-moottoreita valmistettiin vuosina 1983 - 2001. Moottoreita oli sekä pensana että dieseleinä.
      On tosi että moottorilla todella voi ajaa yli tuon 600 th km kun huolehtii huolloista ja että jakohihnasarjan vaihtaa 4 vuoden/120.000 km välein. Ensimmäisissä oli vaihtoväli 3/80th km 1993 saakka.
      Pensakoneessa venttiilinvarren kumit joutuu vaihtamaan n. 200th km välein. Helppo duuni.
      Minun koneella ajettu vasta 330.000 km. On tuo diesel turbo coolerilla.

      • japitkään

        Onhan noista kokemusta 23 vuotta .Tällähetkellä -95 306 Turbo Diesel lukemassa 416,000 .Avattu ei mitään ,ei huohota .Vetää kuin uusi .Eikä ruosteen ruostetta .Ostin Mannelta 2004 .Useita vanhoja ollut 205 D ,305 D kovia koneita


      • jakaripakari

        ilman turpoo oli 405 mallisella ajettu 530tkm ilman minkään näköisiä isompia moottoriremontteja. öljynvaihtoa ja perushuoltoa kun muistaa tehdä niin kestää ne moottorit. sitten möin auton ja edelleen tuntuu olevan liikenteessä. nykyisellä vasta 330tkm turbon kanssa.. jakohihna vaihtoväli on nykyisin 120tkm tai 5 vuotta eikä 4 niin kuin ylempänä oli ilmoitettu. taloudellinen moottorihan tuo 1,9 on. menee ihan pierulla. kunhan muistaa huoltaa. siihenhän kaikki perustuu.


      • XUD9TE
        jakaripakari kirjoitti:

        ilman turpoo oli 405 mallisella ajettu 530tkm ilman minkään näköisiä isompia moottoriremontteja. öljynvaihtoa ja perushuoltoa kun muistaa tehdä niin kestää ne moottorit. sitten möin auton ja edelleen tuntuu olevan liikenteessä. nykyisellä vasta 330tkm turbon kanssa.. jakohihna vaihtoväli on nykyisin 120tkm tai 5 vuotta eikä 4 niin kuin ylempänä oli ilmoitettu. taloudellinen moottorihan tuo 1,9 on. menee ihan pierulla. kunhan muistaa huoltaa. siihenhän kaikki perustuu.

        Tässä faktaa vaihtovälistä:

        - Kaikki ennen 15.09.1994 käyttöön otetut autot: 80 000 km tai 36 kk
        - 15.09.1994-31.12.2006 välisenä aikana käyttöön otetut autot: 120 000 km tai 48 kk (taksit 100 000 km)
        - 01.01.2007 lähtien käyttöön otetut bensiinikäyttöiset (pl. V6-moottorit) autot: 120 000 km tai 48 kk (taksit 100 000 km)
        - 01.01.2007 lähtien käyttöön otetut bensinikäyttöiset V6-moottoriset ja dieselkäyttöiset HDi-autot: 160 000 km tai 72 kk (taksit 100 000 km)

        Tehdas suosittelee vaihtamaan hihnan ja kiristinpyörät, mutta myös vesipumppu kannattaa tarkistaa ja tarvittaessa vaihtaa.


      • XUD9TE
        japitkään kirjoitti:

        Onhan noista kokemusta 23 vuotta .Tällähetkellä -95 306 Turbo Diesel lukemassa 416,000 .Avattu ei mitään ,ei huohota .Vetää kuin uusi .Eikä ruosteen ruostetta .Ostin Mannelta 2004 .Useita vanhoja ollut 205 D ,305 D kovia koneita

        Sulla samanlainen kuin minulla 1995 306 turbo diesel intercoolerilla eli XUD9TE-moottori. Mulla vain 330000 km ja korissa ei mitään ongelmia vaikka onkin ollut 4 vuotta pääkaupunkiseudulla. Kone kestää ja kulkee melkein jalkahiellä. Ei mitään remppaa tehty paitsi pissapojan moottori piti vaihtaa. No, moottori sekin.
        Mulla pösökokemusta vuodesta -71. Ollut jo 8 erinlaista pösöä ja kaikki kestäneet. Ikävä tulee kun vaihtaa.
        Tuo sinun 305D mikä oli vuosimalli? Niissä nimittäin oli kahta erinlaista D-moottoria XID 1,5 ja XUD 1,9.


      • vauxhallia
        XUD9TE kirjoitti:

        Tässä faktaa vaihtovälistä:

        - Kaikki ennen 15.09.1994 käyttöön otetut autot: 80 000 km tai 36 kk
        - 15.09.1994-31.12.2006 välisenä aikana käyttöön otetut autot: 120 000 km tai 48 kk (taksit 100 000 km)
        - 01.01.2007 lähtien käyttöön otetut bensiinikäyttöiset (pl. V6-moottorit) autot: 120 000 km tai 48 kk (taksit 100 000 km)
        - 01.01.2007 lähtien käyttöön otetut bensinikäyttöiset V6-moottoriset ja dieselkäyttöiset HDi-autot: 160 000 km tai 72 kk (taksit 100 000 km)

        Tehdas suosittelee vaihtamaan hihnan ja kiristinpyörät, mutta myös vesipumppu kannattaa tarkistaa ja tarvittaessa vaihtaa.

        Hihnat ja hihnoja kehitetään kokoajan. Merkkihuollossa sanoivat että se on nyt pääsääntösesti 50kk tai 120000km. Noi samat tilastot on vanhaa tietoa jo tänäpäivänä. Saahan sitä vaihtaa vaikka vuoden välein jos epäilyttää. Toki voi ostaa auton jossa se on ratkaistu ketjulla. Tokihan nämä on olettamuksia eli minimillään kestää tämän. Sama homma apulaitehihnoissa ja muissa hihnoissa. Kehitys kehittyy vaikka auto pysyisi samana.


    • Anonyymi

      onko toi 1,9 diesel myös maess asuntoautossa

      • Anonyymi

        Peugeotin asuntoautot on tehty J5 alustalle 1981 - 1993 ja näissä oli 1,9 - 2,5 Dieselmoottorit. Bensiinikoneillakin näitä oli.
        Peugeot Boxer tuli 1994 ja siinä on 1,9 l ja 2.5 l sekä Ivecon 2,8 l diesel-moottorivaihtoehdot. Bensakoneella on vain 2,0 litrainen.
        RMB54


    • Anonyymi

      Itellä 1,6 hdi 307 -07 mittarissa 425000 , pelittää hyvin. Mites tuo jakohihnanvaihtoväli , tarkoittaako tuo taksihomma kaikkia paljon ajavia, mulla tulee 50 tonnii vuoteen.

      • Anonyymi

        Tehtaan suositus siis 120.000 km tai 4 vuotta kumpi ensin täyttyy.
        Näillä kilometreillä pitää myös tarkistaa nokka- ja kampiakselin hammaspyörien kunto.
        Katsotaan ettei uusi hammashihna pohjaa hampaissa.
        Kiristin tulee hihnapaketin mukana, mutta välirullat tulee myös tarkistaa.
        Vesipumppu kannattaa vaihtaa joka hihnan vaihdon yhteydessä. Se on kuitenkin pieni kustannus kokonaisuudessa.
        t. RMB54


    • Anonyymi

      Kuubassa on useaan jenkki rautaan asennettu juuri sama diesel kone, kun ei saa uusia ameriikasta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 24h Kirppis

      Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      4555
    2. Suomessa eletään liian pitkään

      "Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      342
      3683
    3. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

      Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      36
      3416
    4. Voitaisko olla kavereita?

      Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      18
      2840
    5. Deodoranttiteollisuus

      Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      11
      2529
    6. 273
      2254
    7. Martinan mies on Suomessa.

      Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      306
      1721
    8. Näyttääkö kaivattusi

      Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      91
      1662
    9. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

      Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      46
      1429
    10. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

      Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      8
      1163
    Aihe