Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Pösön 1,9 diesel - mitä kestää?

dieselroksu

Olisi mielenkiintoista kuulla minkälaisia kilometrimääriä kyseisellä moottorilla on ajettu, ilman että koneelle olisi tarvinnut tehdä mitään varsinaista korjausta kansiremonttia tms. ? Kuulin kerran väitteen, että olisi ajettu 600.000 km, ennenkuin olisi kone tarvinnut aukaista...voiko pitää paikkansa? Eikös nyt kuitenkin kansiremontti tarvitse tehdä jo paljon tuota ennen? Kauanko kestää, ennenkuin on pannu muuten niin väljä, että täysremontti olisi tehtävissä?

11

1677

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • XUD9TE

      Moottori on tuo kuuluisa XU-sarjasta XUD9. XU-moottoreita valmistettiin vuosina 1983 - 2001. Moottoreita oli sekä pensana että dieseleinä.
      On tosi että moottorilla todella voi ajaa yli tuon 600 th km kun huolehtii huolloista ja että jakohihnasarjan vaihtaa 4 vuoden/120.000 km välein. Ensimmäisissä oli vaihtoväli 3/80th km 1993 saakka.
      Pensakoneessa venttiilinvarren kumit joutuu vaihtamaan n. 200th km välein. Helppo duuni.
      Minun koneella ajettu vasta 330.000 km. On tuo diesel turbo coolerilla.

      • japitkään

        Onhan noista kokemusta 23 vuotta .Tällähetkellä -95 306 Turbo Diesel lukemassa 416,000 .Avattu ei mitään ,ei huohota .Vetää kuin uusi .Eikä ruosteen ruostetta .Ostin Mannelta 2004 .Useita vanhoja ollut 205 D ,305 D kovia koneita


      • jakaripakari

        ilman turpoo oli 405 mallisella ajettu 530tkm ilman minkään näköisiä isompia moottoriremontteja. öljynvaihtoa ja perushuoltoa kun muistaa tehdä niin kestää ne moottorit. sitten möin auton ja edelleen tuntuu olevan liikenteessä. nykyisellä vasta 330tkm turbon kanssa.. jakohihna vaihtoväli on nykyisin 120tkm tai 5 vuotta eikä 4 niin kuin ylempänä oli ilmoitettu. taloudellinen moottorihan tuo 1,9 on. menee ihan pierulla. kunhan muistaa huoltaa. siihenhän kaikki perustuu.


      • XUD9TE
        jakaripakari kirjoitti:

        ilman turpoo oli 405 mallisella ajettu 530tkm ilman minkään näköisiä isompia moottoriremontteja. öljynvaihtoa ja perushuoltoa kun muistaa tehdä niin kestää ne moottorit. sitten möin auton ja edelleen tuntuu olevan liikenteessä. nykyisellä vasta 330tkm turbon kanssa.. jakohihna vaihtoväli on nykyisin 120tkm tai 5 vuotta eikä 4 niin kuin ylempänä oli ilmoitettu. taloudellinen moottorihan tuo 1,9 on. menee ihan pierulla. kunhan muistaa huoltaa. siihenhän kaikki perustuu.

        Tässä faktaa vaihtovälistä:

        - Kaikki ennen 15.09.1994 käyttöön otetut autot: 80 000 km tai 36 kk
        - 15.09.1994-31.12.2006 välisenä aikana käyttöön otetut autot: 120 000 km tai 48 kk (taksit 100 000 km)
        - 01.01.2007 lähtien käyttöön otetut bensiinikäyttöiset (pl. V6-moottorit) autot: 120 000 km tai 48 kk (taksit 100 000 km)
        - 01.01.2007 lähtien käyttöön otetut bensinikäyttöiset V6-moottoriset ja dieselkäyttöiset HDi-autot: 160 000 km tai 72 kk (taksit 100 000 km)

        Tehdas suosittelee vaihtamaan hihnan ja kiristinpyörät, mutta myös vesipumppu kannattaa tarkistaa ja tarvittaessa vaihtaa.


      • XUD9TE
        japitkään kirjoitti:

        Onhan noista kokemusta 23 vuotta .Tällähetkellä -95 306 Turbo Diesel lukemassa 416,000 .Avattu ei mitään ,ei huohota .Vetää kuin uusi .Eikä ruosteen ruostetta .Ostin Mannelta 2004 .Useita vanhoja ollut 205 D ,305 D kovia koneita

        Sulla samanlainen kuin minulla 1995 306 turbo diesel intercoolerilla eli XUD9TE-moottori. Mulla vain 330000 km ja korissa ei mitään ongelmia vaikka onkin ollut 4 vuotta pääkaupunkiseudulla. Kone kestää ja kulkee melkein jalkahiellä. Ei mitään remppaa tehty paitsi pissapojan moottori piti vaihtaa. No, moottori sekin.
        Mulla pösökokemusta vuodesta -71. Ollut jo 8 erinlaista pösöä ja kaikki kestäneet. Ikävä tulee kun vaihtaa.
        Tuo sinun 305D mikä oli vuosimalli? Niissä nimittäin oli kahta erinlaista D-moottoria XID 1,5 ja XUD 1,9.


      • vauxhallia
        XUD9TE kirjoitti:

        Tässä faktaa vaihtovälistä:

        - Kaikki ennen 15.09.1994 käyttöön otetut autot: 80 000 km tai 36 kk
        - 15.09.1994-31.12.2006 välisenä aikana käyttöön otetut autot: 120 000 km tai 48 kk (taksit 100 000 km)
        - 01.01.2007 lähtien käyttöön otetut bensiinikäyttöiset (pl. V6-moottorit) autot: 120 000 km tai 48 kk (taksit 100 000 km)
        - 01.01.2007 lähtien käyttöön otetut bensinikäyttöiset V6-moottoriset ja dieselkäyttöiset HDi-autot: 160 000 km tai 72 kk (taksit 100 000 km)

        Tehdas suosittelee vaihtamaan hihnan ja kiristinpyörät, mutta myös vesipumppu kannattaa tarkistaa ja tarvittaessa vaihtaa.

        Hihnat ja hihnoja kehitetään kokoajan. Merkkihuollossa sanoivat että se on nyt pääsääntösesti 50kk tai 120000km. Noi samat tilastot on vanhaa tietoa jo tänäpäivänä. Saahan sitä vaihtaa vaikka vuoden välein jos epäilyttää. Toki voi ostaa auton jossa se on ratkaistu ketjulla. Tokihan nämä on olettamuksia eli minimillään kestää tämän. Sama homma apulaitehihnoissa ja muissa hihnoissa. Kehitys kehittyy vaikka auto pysyisi samana.


    • Anonyymi

      onko toi 1,9 diesel myös maess asuntoautossa

      • Anonyymi

        Peugeotin asuntoautot on tehty J5 alustalle 1981 - 1993 ja näissä oli 1,9 - 2,5 Dieselmoottorit. Bensiinikoneillakin näitä oli.
        Peugeot Boxer tuli 1994 ja siinä on 1,9 l ja 2.5 l sekä Ivecon 2,8 l diesel-moottorivaihtoehdot. Bensakoneella on vain 2,0 litrainen.
        RMB54


    • Anonyymi

      Itellä 1,6 hdi 307 -07 mittarissa 425000 , pelittää hyvin. Mites tuo jakohihnanvaihtoväli , tarkoittaako tuo taksihomma kaikkia paljon ajavia, mulla tulee 50 tonnii vuoteen.

      • Anonyymi

        Tehtaan suositus siis 120.000 km tai 4 vuotta kumpi ensin täyttyy.
        Näillä kilometreillä pitää myös tarkistaa nokka- ja kampiakselin hammaspyörien kunto.
        Katsotaan ettei uusi hammashihna pohjaa hampaissa.
        Kiristin tulee hihnapaketin mukana, mutta välirullat tulee myös tarkistaa.
        Vesipumppu kannattaa vaihtaa joka hihnan vaihdon yhteydessä. Se on kuitenkin pieni kustannus kokonaisuudessa.
        t. RMB54


    • Anonyymi

      Kuubassa on useaan jenkki rautaan asennettu juuri sama diesel kone, kun ei saa uusia ameriikasta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      71
      2358
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2133
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      80
      1764
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1567
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1556
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1495
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1459
    8. 54
      1325
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      83
      1284
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe