Rottweilersekoitus

av-kääntäjä

Hei,

Suomennan erästä koira-aiheista tv-ohjelmaa, jossa mainitaan englanniksi "Rottweiler mix". Kyseessä on siis nähtävästi sekarotuinen koira, jossa on rottweileria. Onko mielestänne ilmaus "rottweilersekoitus" suomeksi ok vai onko jotain muita ehdotuksia? Googlella tuollaisella löytyy pari hassua osumaa, mutta se ei vielä oikein vakuuta. Kiitos kommenteista.

59

1072

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perheen isä

jos ei ole puhdas. Sekarotuinen jossa on rotikkaa ja x.:ää. Pentu ei voi olla Rottwailer X koska sekarotuinen ei voi olla kuin sekarotuinen. Eli sekarotuinen, jossa on lotikkaa ja hässelhoffia

• hismastersvoice

Kyllä tuon voisi jättää ihan kääntämättäkin. Se kertoo kuitenkin jokaiselle "villakoiran ytimen". Eli että koira on pääasiassa rottweiler ja lisäksi suvussa muutakin. Rottweilersekoitus on jo vähän liian pitkä lausuttavaksi/luettavaksi, ja tuo perinteinen seropi taas ei kerro mitään. Itse ainakin puhun miksauksista jos koirasta on nähtävissä mikä on pääasiallinen rotu.

• Kuvaz

Nimikkeestä saa asiantuntematon herkästi käsityksen, että on kyse erilaisten rotikoiden sekoituksesta. Kysessä on täysin sekarotuinen eli täysin seropi. Oikea nimitys olisi sekarotuinen jossa on rotikkaa ja joitain muita rotuja.

• mixxmaxxmoxxpoxx

Rotweilermix ja rotweilersekoitus ovat kyllä ihan seropiharrastajien käyttämiä termejä ja ainakin heidän ymmärrettävissä.

• ed. vielä lisää
        mixxmaxxmoxxpoxx kirjoitti:

Rotweilermix ja rotweilersekoitus ovat kyllä ihan seropiharrastajien käyttämiä termejä ja ainakin heidän ymmärrettävissä.

-mix on six, että päärotu on rotikka (esim. 3/4 rotikkaa ja 1/4 doopermannia; puolet ja puolet ois rottermanni)

• perheen isä
        ed. vielä lisää kirjoitti:

-mix on six, että päärotu on rotikka (esim. 3/4 rotikkaa ja 1/4 doopermannia; puolet ja puolet ois rottermanni)

Silloin kun on kyse kahden eri rotukoiran risteytys, niin silloin syntyy vain sekarotusia koiria. Aika yksinkertainen asia. Rottweiler Ei ole sekarotuinen, joten ei myöskään voi olla Rottweiler 1/3 sitä ja tätä.
        Se, että mitä nimikkeitä missäkin yhteydessä kerrotaan niin olisi aika tärkeä kuvata sitä mitä on.
        Eli tössäkin tapauksessa: Sekarotuinen.
        Usein on lehdestäkin luettu, että Rotweiler puri ja niin ja näin. Lähes yhtä usein on vain puhuttu sen näköisestä sekarotuisesta koirasta. Tämä taas turhaa kuraa rotikkaihmisille ja rodulle. Joten pysykäämme asiassa ja puhukaamme niiden oikeilla nimillä, niin pysyy asiat yksinkertaisina

"Minulla on saksanpaimenkoira jossa on snautseria"..Siis mitä?
        "-mix on six, että päärotu on rotikka.." jep siis seropi. Ei noista ole kuin arvaus todellisuudesta ja vaikka olisikin, niin toisarvoista.

• perheen isä kirjoitti:

Silloin kun on kyse kahden eri rotukoiran risteytys, niin silloin syntyy vain sekarotusia koiria. Aika yksinkertainen asia. Rottweiler Ei ole sekarotuinen, joten ei myöskään voi olla Rottweiler 1/3 sitä ja tätä.
        Se, että mitä nimikkeitä missäkin yhteydessä kerrotaan niin olisi aika tärkeä kuvata sitä mitä on.
        Eli tössäkin tapauksessa: Sekarotuinen.
        Usein on lehdestäkin luettu, että Rotweiler puri ja niin ja näin. Lähes yhtä usein on vain puhuttu sen näköisestä sekarotuisesta koirasta. Tämä taas turhaa kuraa rotikkaihmisille ja rodulle. Joten pysykäämme asiassa ja puhukaamme niiden oikeilla nimillä, niin pysyy asiat yksinkertaisina

"Minulla on saksanpaimenkoira jossa on snautseria"..Siis mitä?
        "-mix on six, että päärotu on rotikka.." jep siis seropi. Ei noista ole kuin arvaus todellisuudesta ja vaikka olisikin, niin toisarvoista.

Ihan samaa mieltä.Sekarotuinen,kun sekarotuinen.
        Taitaa nuo "mixaus" jutut olla tulleet vaan lähinnä siitä,että nimitystä käyttävät jotenkin haluavat tekemisestään hienomman kuuloista kuin vaan,että on pelkästään pantu koiria yhteen ja tehty sekarotuisia...
        Kuulostaahan se hienommalta ja ammattitaitoisammaltakin :DDDD
        Siitä sitten lähtenyt "termi" elämään,varsinkin niillä,kun ei voi halua ihan oikeilla sanoilla puhua.

Aloitukseen laittaisin vaan ihan simppelisti,että sekarotuinen ja sitten kertoisin,mitä rotuja.

• av-kääntäjä

Kiitos vastauksista. Seropi olikin itselleni ihan uusi ilmaus.

No, taidan kääntää yksinkertaisesti sekarotuiseksi. Av-kääntämisessa on aina tila ongelmana, joten valitettavasti suomennoksessa ei mahdu sitä enää selittämään, että koirassa on rottweileria.

• perheen isä

"ei mahdu sitä enää selittämään, että koirassa on rottweileria"..eikä ole tarpeenkaan, sillä seropissa ei tiedä mikä vaikuttaa siihen. Emän ulkonäkö, isän luonne, molempia, vai näiden yhdistelmä. Siksi sana rotu X on turha koska ei edusta sitä luenteensa puolesta eikä muuten.

• emma s.c.

Itse käytän omista koiristani nimitystä huskysekoitus, sillä niiden isoäiti on alaskanhuskyn ja siperianhuskyn sekoitus. Molempien koirieni emot ovat sitten tuon isoäidin ja puhtaan siperianhuskyn pentuja ja omat koirani taas niiden pentuja puhtaiden siperianhuskyurosten kanssa. Eli koirani eivät ole puhtaita rekisteröityjä siperianhuskyja, mutta ovat perimältään enemmän huskya kuin mitään muuta. Lyhyt selitys niille on sanoa niitä huskysekoituksiksi.
        Tuon alaskanhusky-isoäidin taustalta löytyy myös alaskantundrasusi, nykyisin 16-vuotias papparainen, joka asuu edelleen Alaskassa, josta tuo isoäiti muutti Suomeen 8 vuotta sitten. Koirani ovat tietenkin seropeja, mutta niin siperianhuskyn näköisiä ja oloisia, että itsepäisesti vaan sanon niitä huskysekoituksiksi, vaikka muutama kulmakarva siitä kohoaisikin ;)

• six-pack
        emma s.c. kirjoitti:

Itse käytän omista koiristani nimitystä huskysekoitus, sillä niiden isoäiti on alaskanhuskyn ja siperianhuskyn sekoitus. Molempien koirieni emot ovat sitten tuon isoäidin ja puhtaan siperianhuskyn pentuja ja omat koirani taas niiden pentuja puhtaiden siperianhuskyurosten kanssa. Eli koirani eivät ole puhtaita rekisteröityjä siperianhuskyja, mutta ovat perimältään enemmän huskya kuin mitään muuta. Lyhyt selitys niille on sanoa niitä huskysekoituksiksi.
        Tuon alaskanhusky-isoäidin taustalta löytyy myös alaskantundrasusi, nykyisin 16-vuotias papparainen, joka asuu edelleen Alaskassa, josta tuo isoäiti muutti Suomeen 8 vuotta sitten. Koirani ovat tietenkin seropeja, mutta niin siperianhuskyn näköisiä ja oloisia, että itsepäisesti vaan sanon niitä huskysekoituksiksi, vaikka muutama kulmakarva siitä kohoaisikin ;)

Miksi ei saisi synonyymeja käyttää, Perheen iskäliini ja molo-ssi? Itse sanon joskus koiraani sekarotuiseksi, sekoitukseksi, mixiksi tai coctailiksi. Mikä nyt sattuu tulemaan suuhun.

Aloittajalle; Rottweilermix käy puhekielessä suomeksikin, mixi ei kävisi :-) kunhan tulee ymmärretyxi.

• perheen isä
        six-pack kirjoitti:

Miksi ei saisi synonyymeja käyttää, Perheen iskäliini ja molo-ssi? Itse sanon joskus koiraani sekarotuiseksi, sekoitukseksi, mixiksi tai coctailiksi. Mikä nyt sattuu tulemaan suuhun.

Aloittajalle; Rottweilermix käy puhekielessä suomeksikin, mixi ei kävisi :-) kunhan tulee ymmärretyxi.

Mutta oikeassa asiayhteydessä pitää käyttää sitä mitä mikäkin on. Tässä se on sekarotuinen koska on sitä.

• owhf
        perheen isä kirjoitti:

Mutta oikeassa asiayhteydessä pitää käyttää sitä mitä mikäkin on. Tässä se on sekarotuinen koska on sitä.

Ja rottweilermixin ollessa kyseessä sitä kannattaa myös siksi kutsua. Ihan selvyyden vuoksi.

• 2+13

Minä puhu välillä sekarotuisesta koirastani että se on sekarotuinen saksanpaimenkoira, koska siinä on kuitenkin yli puolet sakemannia.
      Aika loogista vai mitä ja kyllä kaikki varmasti ymmärtää mistä on kyse.

• perheen isä

Koska saksanpaimenkoira ei voi olla sekarotuinen. Sekarotuinen on sekarotuinen vaikka siinä olisi 90% tiettyä rotua. Tuolla molossi valaisi tämän aika osuvasti. Mutta tästä ei riitä enempää juttua.

P.s Minulla ei ole seropeja vastaan mitään. Ei tämä kantani siitä johdu.

• mixxmaxxmoxx
        perheen isä kirjoitti:

Koska saksanpaimenkoira ei voi olla sekarotuinen. Sekarotuinen on sekarotuinen vaikka siinä olisi 90% tiettyä rotua. Tuolla molossi valaisi tämän aika osuvasti. Mutta tästä ei riitä enempää juttua.

P.s Minulla ei ole seropeja vastaan mitään. Ei tämä kantani siitä johdu.

Jos rottweilermixiä sanoaa seropiksi, se kertoo koirasta yhtä vähän kuin jos rotikkaa nimiyttäisi vain rotukoiraksi.

Ja kantani ei johdu siitä, että minulla olisi jotain rotukoiria vastaan. Omistan itse sellaisen.

• 21
        mixxmaxxmoxx kirjoitti:

Jos rottweilermixiä sanoaa seropiksi, se kertoo koirasta yhtä vähän kuin jos rotikkaa nimiyttäisi vain rotukoiraksi.

Ja kantani ei johdu siitä, että minulla olisi jotain rotukoiria vastaan. Omistan itse sellaisen.

Hiha-ajuri , Genecaretin-noutaja ,Hilipati-Halli

Uusia rotuja

• oikeasti
        21 kirjoitti:

Uusia rotuja

Rottweiler=Rottweiler
        Sekarotuinen=Sekarotuinen
        Mix=muotisana sekarotuisesta koirasta

• perheen isä
        21 kirjoitti:

Uusia rotuja

Ja se Turun Murre on. Taitaa olla jo vanha rotu

• perheen isä
        mixxmaxxmoxx kirjoitti:

"Jos rottweilermixiä sanoaa seropiksi, se kertoo koirasta yhtä vähän kuin jos rotikkaa nimiyttäisi vain rotukoiraksi."..Niin rotikka on rotukoira, joka on saanut nimen Rottweiler. Tästä sen tunnista.
        Sekarotuista ei tarvitse tunnistaa, sillä sen tunnistaminen on toisarvoistam mutta se ei tee seropista toisarvoista. Ja kyllä olen ollut monen seropin kanssa tekemisissä ja itselläkin niitä on ollut ja koskaan ei ole ollut onglmaa hyväksyä asiaa. Olen ollut sinut asian kanssa aina. Ei sekarotuisuus koirasta huonoa tee, ihminen usein.

Rotukoira on tietty koira josta tiedetään mitä se edustaa ja miksi se on jalostettu. Näitä seikkoja on lähinnä: Näkö ja tässä tarkoitukselliset ja tietyt ominaisuudet, luonne, taipumukset, käyttötarkoitukset ym..Pelkkä samanäköisyys ei tätä tee. Tämä ilman kiihkoilua ja nipottamista.

"Jos rottweilermixiä sanoaa seropiksi, se kertoo koirasta yhtä vähän kuin"..mitä sen sitten pitäisi kertoa koirasta. Jos koirassa on valtaosa? jotain, niin silti se ei kerro sitä, että sen luonne edustaisi valtaosilta jotain. Samoin näkö. Aika yksinkertainen asia jos X:sään tulee x:sää niin asiat muuttuu kaikissa osa-alueissa. Ikävä tosi asia.

• jutyy
        perheen isä kirjoitti:

"Jos rottweilermixiä sanoaa seropiksi, se kertoo koirasta yhtä vähän kuin jos rotikkaa nimiyttäisi vain rotukoiraksi."..Niin rotikka on rotukoira, joka on saanut nimen Rottweiler. Tästä sen tunnista.
        Sekarotuista ei tarvitse tunnistaa, sillä sen tunnistaminen on toisarvoistam mutta se ei tee seropista toisarvoista. Ja kyllä olen ollut monen seropin kanssa tekemisissä ja itselläkin niitä on ollut ja koskaan ei ole ollut onglmaa hyväksyä asiaa. Olen ollut sinut asian kanssa aina. Ei sekarotuisuus koirasta huonoa tee, ihminen usein.

Rotukoira on tietty koira josta tiedetään mitä se edustaa ja miksi se on jalostettu. Näitä seikkoja on lähinnä: Näkö ja tässä tarkoitukselliset ja tietyt ominaisuudet, luonne, taipumukset, käyttötarkoitukset ym..Pelkkä samanäköisyys ei tätä tee. Tämä ilman kiihkoilua ja nipottamista.

"Jos rottweilermixiä sanoaa seropiksi, se kertoo koirasta yhtä vähän kuin"..mitä sen sitten pitäisi kertoa koirasta. Jos koirassa on valtaosa? jotain, niin silti se ei kerro sitä, että sen luonne edustaisi valtaosilta jotain. Samoin näkö. Aika yksinkertainen asia jos X:sään tulee x:sää niin asiat muuttuu kaikissa osa-alueissa. Ikävä tosi asia.

No onneksi sinä et ole se taho mikä päättää mikä on toisarvoista ja mikä ei.

• Sakemaanikko
        perheen isä kirjoitti:

asiayhteydessä, kun aloittaja on kääntämässä tekstiä minusta sillä on suurikin merkitys. Ainakin itse lukiessani myös ajattelen ja kuvittelen. Jos luen, että seropi, se ei kerro muuta kuin sen, että kyseessä on sekarotuinen koira, mutta se voi olla minkä tahansa kokoinen tai näköinen, oravan kokoisesta vasikan kokoiseen. Jos asia ilmaistaan, kuten se on, että rottweiler-mix, on jo helpompi kuvitella mielessään se koira, josta luettu teksti kertoo. Ei ole mitään syytä siis rotukoirien omistajien hermostua. Mikään ei tässä tapauksessa uhkaa puhdasrotuisia rekisteröityjä koiria.

• perheen isä
        Sakemaanikko kirjoitti:

asiayhteydessä, kun aloittaja on kääntämässä tekstiä minusta sillä on suurikin merkitys. Ainakin itse lukiessani myös ajattelen ja kuvittelen. Jos luen, että seropi, se ei kerro muuta kuin sen, että kyseessä on sekarotuinen koira, mutta se voi olla minkä tahansa kokoinen tai näköinen, oravan kokoisesta vasikan kokoiseen. Jos asia ilmaistaan, kuten se on, että rottweiler-mix, on jo helpompi kuvitella mielessään se koira, josta luettu teksti kertoo. Ei ole mitään syytä siis rotukoirien omistajien hermostua. Mikään ei tässä tapauksessa uhkaa puhdasrotuisia rekisteröityjä koiria.

"Mikään ei tässä tapauksessa uhkaa puhdasrotuisia rekisteröityjä koiria."...asiaa. No Pääasia että ei menetä yö unia.

• perheen isä
        Sakemaanikko kirjoitti:

Että kertoo minkä kokoinen koira on, niin helpompi kaiketi on kertoa faktaa minkä kokoinen koira on kuin kuvitella. esim. 40cm seropi, 50cm kirjava seropi. 25cm. musta sekarotuinen jnejne.
        Minusta sekarotuinen juuri kertoo että koira on helpommin tunnistettavissa kun voi odottaa rotukirjoa ja sen tuomaa näköä. Seropien omistajat hieman hanakammin syyllistyy tuohon kiihkoiluun, jostai syystä.

Ei sekarotuisuus koirasta huonoa tee, ihminen usein.

• Käymään
        perheen isä kirjoitti:

"Mikään ei tässä tapauksessa uhkaa puhdasrotuisia rekisteröityjä koiria."...asiaa. No Pääasia että ei menetä yö unia.

Dementikolle,unohdin sen Turun-Murren ,se oli kyllä aikasemmin naurettu rotu ,mutta kun minusta tuntuu että se on sekarotuinen

• mixxmaxxmoxxpoxx
        perheen isä kirjoitti:

"Sekarotuista ei tarvitse tunnistaa, sillä sen tunnistaminen on toisarvoistam mutta se ei tee seropista toisarvoista."

No jos olisin ostamassa sekarotuista ja selailisin ilmoituksia jossain apulassa tai keltaisessa pörssissä, niin kyllä minusta olisi aika oleellista tietää, mitä rotuja koirassa on. Jos ostaisin seropin jossa on 75% rotikkaa (eli sen rottweilermixin) niin voisin olettaa sen olevan ominaisuuksiltaan erilainen, kuin vaikkapa sitten se pystissekoitus. Eli olennainen tieto, mielestäni ja tunnistamisen kannalta tärkeä.

J"os koirassa on valtaosa? jotain, niin silti se ei kerro sitä, että sen luonne edustaisi valtaosilta jotain. Samoin näkö "

Sepä se kai seropien viehätys on, ettei luonnetta voi ennalta tietää. Mutta kyllä siitä jotain voi päätellä. Esim. siitä onko mixauksessa samaan käyttötyyppiin kuuluvia rotuja vai ei. Kyllä pitäisin rottermannin tai bordercollie-lapinpotokoiramixin luonteita ja ulkonäköä suuremmassa määrin ennustettavana kuin vaikka sakemanni-karjalankarhukoira-borzoimixin.

• Sakemaanikko

suomalaisilta voit saada näin nipottavia vastauksia, kuin täällä on. Amerikkalainen itsetunto kestää sanoa akita-mix tai mikävain-mix, suomalainen ei. Minusta rottweiler-mix on okei ja ymmärrettävissä, että koira on sekarotuinen ja siinä on hallitsevana rotuna rotikkaa.

• -----

Kieltämättä muutamien rotufanaatikkojen nipotus on melko huvittavaa luettavaa. Olisi kiva tietää ovatko he vain teinejäm joiden maailmankuvaan kuuluukin usein tietty mustavalkoisuus ja ehdottomuus, vai onko noin typeriä aikuisia todella olemassa.

Rottweilermix on osuva kuvaus, jos koirassa pääosin rotikkaa on. Onneksi myös media on ottanut kuvauksen omakseen.

• emma s.c.
        ----- kirjoitti:

Kieltämättä muutamien rotufanaatikkojen nipotus on melko huvittavaa luettavaa. Olisi kiva tietää ovatko he vain teinejäm joiden maailmankuvaan kuuluukin usein tietty mustavalkoisuus ja ehdottomuus, vai onko noin typeriä aikuisia todella olemassa.

Rottweilermix on osuva kuvaus, jos koirassa pääosin rotikkaa on. Onneksi myös media on ottanut kuvauksen omakseen.

Jos koiraa kuvaa sanomalla vain että se on sekarotuinen, ei siitä saa oikein mitään käsitystä millainen koira se on. Kuten joku jo sanoi, ihan sama jos rottweileria kutsuisi rotukoiraksi. Ei silloinkaan tiedä minkälaisesta koirasta on kyse.
        Lyhyesti ja ytimekkäästi voi sanoa koiran olevan joku mix, jos siinä on selvästi jonkun tietyn rodun piirteitä. Kuulijalle muodostuu heti selvempi käsitys koiran ulkomuodosta.

Seropeja ovat sitten ne, joista ei voi sanoa mitä siinä on. Sanoilla mix tai sekoitus annetaan myös heti ymmärtää, että ei ole puhdasrotuisesta kyse. Rotukoirien omistajien ei siis pitäisi asiasta hermostua.

• 23
        emma s.c. kirjoitti:

Jos koiraa kuvaa sanomalla vain että se on sekarotuinen, ei siitä saa oikein mitään käsitystä millainen koira se on. Kuten joku jo sanoi, ihan sama jos rottweileria kutsuisi rotukoiraksi. Ei silloinkaan tiedä minkälaisesta koirasta on kyse.
        Lyhyesti ja ytimekkäästi voi sanoa koiran olevan joku mix, jos siinä on selvästi jonkun tietyn rodun piirteitä. Kuulijalle muodostuu heti selvempi käsitys koiran ulkomuodosta.

Seropeja ovat sitten ne, joista ei voi sanoa mitä siinä on. Sanoilla mix tai sekoitus annetaan myös heti ymmärtää, että ei ole puhdasrotuisesta kyse. Rotukoirien omistajien ei siis pitäisi asiasta hermostua.

ET taida tietää edes mikä on pystykorvaMIX

• 1109lk
        23 kirjoitti:

alaskanmalamuutin ja Karjalankarhukoiran sekotus

• emma s.c.
        23 kirjoitti:

Onpas vitsikästä... Pystykorvamix ei kerro muuta kuin että jotain pystistä siinä on. Varmaan sellaisen omistaja tarkentaisi sanomalla ensisijaisen rodun, esim. karjalankarhukoiramix tai suomenpystismix.

Kummallista, että näin yksinkertaista asiaa vastustetaan O.o Miten mix-nimike voi ketään loukata?

• 25
        emma s.c. kirjoitti:

Onpas vitsikästä... Pystykorvamix ei kerro muuta kuin että jotain pystistä siinä on. Varmaan sellaisen omistaja tarkentaisi sanomalla ensisijaisen rodun, esim. karjalankarhukoiramix tai suomenpystismix.

Kummallista, että näin yksinkertaista asiaa vastustetaan O.o Miten mix-nimike voi ketään loukata?

SE on musta kylärakki

• seropinomistaja

seropi= sekarotuinenpiski. Miksi häpeätte koirianne ja pyritte tuomaan jotain päärotua esiin.
      Taidatte olla kuten tuo nimimerkillä molossi kirjoitti että haluatte koiranne kuulostavan paremmalta ja lähinnä rotukoiramaiselta. Minulla on sekarotuinen ja olen ylpeä koirastani enkä koe tarvetta tuoda siitä esille mitään rotuja erikseen.

• ....

Niin, vai olisiko kyse vaikka siitä, että kun sanon koira on sekarotuinen/seropi, on seuraava kysymys, mitä rotuja siinä on..

• ^o^
        .... kirjoitti:

Niin, vai olisiko kyse vaikka siitä, että kun sanon koira on sekarotuinen/seropi, on seuraava kysymys, mitä rotuja siinä on..

eiks sit kysytä myös et jos mix et mitä rotuja siin on . Vai muuttaax se joku mukamas päärotu asiaa erix *lol*

• pääpomo
        ^o^ kirjoitti:

eiks sit kysytä myös et jos mix et mitä rotuja siin on . Vai muuttaax se joku mukamas päärotu asiaa erix *lol*

kaikkee ne ne keksii alemuuden kompleksiin. HAHHAAHAHAAHAHAH Häpee omaa koiraa HAHAAHA päärotu hahahah

• *sensuroitu*
        pääpomo kirjoitti:

kaikkee ne ne keksii alemuuden kompleksiin. HAHHAAHAHAAHAHAH Häpee omaa koiraa HAHAAHA päärotu hahahah

Voi hyvä ihme... Ei tässä mistään häpeämisestä ole kyse, vaan yksinkertaisesti koiran kuvauksesta, millainen koira on kyseessä. Ei mitään sen kummempaa.

• wiiw
        *sensuroitu* kirjoitti:

Voi hyvä ihme... Ei tässä mistään häpeämisestä ole kyse, vaan yksinkertaisesti koiran kuvauksesta, millainen koira on kyseessä. Ei mitään sen kummempaa.

"saksanpaimenkoiran näköinen, tumma, musta.. aika korkeakin taisi olla, tai ehkä sittenkin keskikokoinen, mutta vihainen kuin mikä." "Rottweilerin näköisen koiran nähtiin juoksevan päiväkodin pihan lähettyvillä...." ja mitä näillä saadaan aikaan ihmisten mieliin saati mediaan? seropit on aivan yhtä kivoja ja hyviä kuin paperilliset, siitä tuskin tässä kysekkään ollut. Mutta puhutaan niistä sekarotuisina, niin kenellekkään ei jää epäselväksi. Sitten jos haluat lenkillä tms.. kertoa seropin sukujuuria, on tämä asia erikseen.

Tuossa päiväkodilla itseasiassa ystäväni kertoi, kun vapaana pidempään ollut koira (sakemannin NÄKÖINEN) oli välillä aidan toisella puolen juossut. (Tottakai vaanimassa näitä viattomia lapsia) ja työntekijät nostivat hirveän haloon, ystäväni yritti selittää, ettei koira välttämättä mitään muuta tahdo kuin päästä ihmisen luokse. Poliisit kutsuivat paikalle, ja koira oli kuin olikin vain halunnut tulla, koska kotipaikkaa tällä ei enää ollut. Ja kaikkea muuta kuin saksanpaimenkoira! Ja ah, minkäs ihanan lööpin media tästä oisikaan saanut aikaan.

• 21
        pääpomo kirjoitti:

Taas tuli ihan uusi rotu : päärotu. Siitä en kyllä hahmota millään minkälainen se voi olla.Tai jos jotain silmiini saankin,se on niin kamalaa katsottavaa etten viitsi kertoa.

• 21
        21 kirjoitti:

Taas tuli ihan uusi rotu : päärotu. Siitä en kyllä hahmota millään minkälainen se voi olla.Tai jos jotain silmiini saankin,se on niin kamalaa katsottavaa etten viitsi kertoa.

MIX ,senhän nyt tietää jokainen,se on joku lyhenne sanasta : minkävuoksi , minkätakia ,minkätähden ym

• 11
        21 kirjoitti:

MIX ,senhän nyt tietää jokainen,se on joku lyhenne sanasta : minkävuoksi , minkätakia ,minkätähden ym

Rodut ovat kuitenkin vain ihmisen sairaita keksintöjä. Kun niitä rotuja nyt kuitenkin on niin hyvin voi käyttää sitä joka eniten viittaa koiraan, esim. Rottweilermix. Tarkoitus kai on tulla ymmärretyksi, tuskin aloittaja on tekemässä mitään tieteellistä tutkimusta. Mixi pitäisi sanoa asiat vaikeimman kautta; sekarotuinen koira jossa on 75% Rottweileria...

• haettu
        11 kirjoitti:

Rodut ovat kuitenkin vain ihmisen sairaita keksintöjä. Kun niitä rotuja nyt kuitenkin on niin hyvin voi käyttää sitä joka eniten viittaa koiraan, esim. Rottweilermix. Tarkoitus kai on tulla ymmärretyksi, tuskin aloittaja on tekemässä mitään tieteellistä tutkimusta. Mixi pitäisi sanoa asiat vaikeimman kautta; sekarotuinen koira jossa on 75% Rottweileria...

Kaikki kielet ja sanatkin on varmaan ihmisen keksimiä , kuten sairaskin tarkoittaa kipeää,mutta ei koirarotua

• haettu
        haettu kirjoitti:

Kaikki kielet ja sanatkin on varmaan ihmisen keksimiä , kuten sairaskin tarkoittaa kipeää,mutta ei koirarotua

Rottweilermix on varsin osuva ja hyvä kuvaus.

• päärotu
        haettu kirjoitti:

Rottweilermix on varsin osuva ja hyvä kuvaus.

siin on päääärotu hahahahahahahhihihihihihih

• ---
        päärotu kirjoitti:

Mistähän kaltaisiasi oikein sikiää?

• hassuhessu
        --- kirjoitti:

Mistähän kaltaisiasi oikein sikiää?

onko se rotu vain koiran päässä buahahaha Pää on rotikan ja muu kroppa pystykorvan hahahahhihihi ei perkule hahah pääääärotu buhahaha

kuinka olis jalkarotu hahahahhihihihehehebuhahaha

• emma s.c.
        päärotu kirjoitti:

Miten iso haloo tästä on nyt noussutkaan XD Eikö se nyt ole ihan yksi ja sama miksi ihmiset koiriaan nimittävät?

Itse kyllä kuulen mieluummin sanottavan joksikin sekoitukseksi, jos koirasta on selvästi nähtävissä mitä siinä eniten on. Koiria tunteville ihmisille se antaa jo paljon infoa.

Toisaalta on olemassa paljon ihmisiä, jotka eivät tunnista roduista kuin susikoiran ja pystykorvan. Meillä kun naapuritaloon muutti uusi perhe, kertoi seinänaapurini minulle, että niillä uusilla on tosi ruma vinttikoira. Tuo "tosi ruma vinttikoira" osoittautui oikein kauniiksi irlannin setteriksi XD

• jkjkj
        hassuhessu kirjoitti:

onko se rotu vain koiran päässä buahahaha Pää on rotikan ja muu kroppa pystykorvan hahahahhihihi ei perkule hahah pääääärotu buhahaha

kuinka olis jalkarotu hahahahhihihihehehebuhahaha

Miltä mahtaa kaltaisesi yksinkertaisuus näyttää?

• koirasusiko
        emma s.c. kirjoitti:

Miten iso haloo tästä on nyt noussutkaan XD Eikö se nyt ole ihan yksi ja sama miksi ihmiset koiriaan nimittävät?

Itse kyllä kuulen mieluummin sanottavan joksikin sekoitukseksi, jos koirasta on selvästi nähtävissä mitä siinä eniten on. Koiria tunteville ihmisille se antaa jo paljon infoa.

Toisaalta on olemassa paljon ihmisiä, jotka eivät tunnista roduista kuin susikoiran ja pystykorvan. Meillä kun naapuritaloon muutti uusi perhe, kertoi seinänaapurini minulle, että niillä uusilla on tosi ruma vinttikoira. Tuo "tosi ruma vinttikoira" osoittautui oikein kauniiksi irlannin setteriksi XD

Semmoista ei ole. Jos tarkoitat saksanpaimenkoiraa niin tässä se nimikirjo nähdään.
        Nimet alkavat elämään omiaan kun kutsutaan miten sattuu.

• 24
        jkjkj kirjoitti:

Miltä mahtaa kaltaisesi yksinkertaisuus näyttää?

kinkittää kuva

• emma s.c.
        koirasusiko kirjoitti:

Semmoista ei ole. Jos tarkoitat saksanpaimenkoiraa niin tässä se nimikirjo nähdään.

Kerroinkin ihmisistä, jotka eivät tunne koiria lainkaan. Hämmästyttävän moni ei tiedä, että susikoira ei ole mikään rotu ja pystykorva on koiratyyppi.

• Sakemaanikko
        koirasusiko kirjoitti:

tunnen monia rekisteröityjen saksanpaimenkoirien omistajia, jotka leikkisästi kutsuvat koiriaan sussareiksi tai susikoiriksi. Ei kannata aina ottaa kaikkea niin vakavasti.

• 35
        emma s.c. kirjoitti:

DX = verensokeriarvo ,mutta mikä on XD ?

• vittunäitäihmisiä!
        koirasusiko kirjoitti:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Saksanpaimenkoira
        Sivun oikeassa laidassa on koiran kuva ja sen alapuolella laatikko missä lukee
        tietoa rodun alkuperästä, käyttötarkoitukesta, koko ja muuta.
        Kun viitsit vähän lukea (jos et osaa lukea pyydä äiti tai joku muu apuun) laatikon sisältöä eteenpäin tulee kohta:
        "Muita nimityksiä"
        Jos olet oikein laiska/ tai et osaa niin paina Ctrl pohjaan (pidä
        pohjaan painettuna koko ajan) paina myös F. Voit vapauttaa sekä Ctrl että F.
        Vasempaan alakulmaan tulee etsi palkki. Kirjoita palkkiin susikoira.
        Uskon että vastaus alkaa löytymään.
        VITUN URPO!

• 26
        vittunäitäihmisiä! kirjoitti:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Saksanpaimenkoira
        Sivun oikeassa laidassa on koiran kuva ja sen alapuolella laatikko missä lukee
        tietoa rodun alkuperästä, käyttötarkoitukesta, koko ja muuta.
        Kun viitsit vähän lukea (jos et osaa lukea pyydä äiti tai joku muu apuun) laatikon sisältöä eteenpäin tulee kohta:
        "Muita nimityksiä"
        Jos olet oikein laiska/ tai et osaa niin paina Ctrl pohjaan (pidä
        pohjaan painettuna koko ajan) paina myös F. Voit vapauttaa sekä Ctrl että F.
        Vasempaan alakulmaan tulee etsi palkki. Kirjoita palkkiin susikoira.
        Uskon että vastaus alkaa löytymään.
        VITUN URPO!

Hyvä kun solvasit Urpoo etkä mua.Se kun in pojan nimi

• For your information
        35 kirjoitti:

DX = verensokeriarvo ,mutta mikä on XD ?

DX:kö on verensokeriarvo? Tiedän labrakokeista paastoverensokerin joko seerumista fS-gluk, plasmasta fP-gluk tai kokoverestä fB-gluk, mutta tuo DX on uusi. Kerrotko missä se ilmaistaan noin? Alkoi kiinnostaa.

BTW: XD = LOL (Laughing out loud = suom. Nauraa ääneen)

BTW (By the way = suom. Muuten)

• tarkemmin
        For your information kirjoitti:

DX:kö on verensokeriarvo? Tiedän labrakokeista paastoverensokerin joko seerumista fS-gluk, plasmasta fP-gluk tai kokoverestä fB-gluk, mutta tuo DX on uusi. Kerrotko missä se ilmaistaan noin? Alkoi kiinnostaa.

BTW: XD = LOL (Laughing out loud = suom. Nauraa ääneen)

BTW (By the way = suom. Muuten)

mene vaikka Instruun ja osta sokerimittari ja perehdyt siihen alkajaisiksi,muista ostaa liuskat kanssa,vielä parempi kun kaliproit ennen käyttöönottoa .Sitten voikin lollotella " pulinat "

• For your information
        tarkemmin kirjoitti:

mene vaikka Instruun ja osta sokerimittari ja perehdyt siihen alkajaisiksi,muista ostaa liuskat kanssa,vielä parempi kun kaliproit ennen käyttöönottoa .Sitten voikin lollotella " pulinat "

Onneksi en tarvitse mittaria, sillä ei ole diabetesta. Ylipainon ehkäisy, liikunta ja terveellinen ruoka auttavat, jos kyseessä aikuisiän diabetes. Jos 1.tyypin diabetes, niin samat toimet auttavat arvoja pysymään aisoissa. Ja viinakset pois, ne nostaa sokeriarvoja todella helposti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      138
      1309
    2. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      35
      840
    3. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      597
    4. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      27
      586
    5. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      580
    6. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      26
      548
    7. Ajatteletko ollenkaan minua

Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      30
      526
    8. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      24
      521
    9. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      16
      482
    10. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      15
      482
    Aihe