Ateistien demonisointi.

Liikettä Lapua

Lapsuuteni ja nuoruuteni Etelä-Pohjanmaalla eläneenä voin kertoa, millaista oli suhtautuminen ateisteihin alueella, jossa uskonnolla oli ylivalta kaikessa.

Mitään niin pahaa ja kamalaa ei maailmassa ollutkaan kuin ateisti. Ateisti sana oli niin demonisoitu kun olla voi. Jos joku sanoi, että ei usko jumalaan, niin se ei ollut vielä se pahin mahdollinen, mutta jos sitten sanoi olevansa ateisti, niin johan helvetti repesi. Mä olen varma siitä, että vieläkin monien ihmisten on vaikea siellä tunnustaa julkisesti olevansa ateisti. Ja niitäkin siellä kyllä elää ja asuu. Ja Etelä-Pohjanmaa ei ole Suomessa ainut tälläinen alue, vaan kyllä maaseutu-suomessa niitä on ja on ollut paljon muitakin.

Toin nyt tämänkin asian esille, jotta joillekkin avautuisi vähän sekin puoli todellisuutta ja ymmärtäisivät sen miksi jotkut ateistit vaativat tasa-arvoista asemaa kaikille vakaumuksesta huolimatta.

Tänäpäivänä jopa entisestä "koti,uskonto ja isänmaa" puolueesta nimeltä "Kokoomus" löytyy yhä lisääntyvä määrä ateisteja, jota ei kyllä 60-70 luvun etelä-pohjanmaalla olisi moni uskonut.

29

651

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ma niin surra

ihan karmeeta. Miten sää oot selvinny tost kaikest.
      Onnex sää oot nyt löytäny tään vertaistukiryhmän missä sä voit purkaa sun pieni sydän.

• kenkri

Hyvä kun kerroit tämän ateistina elämisestä. Auttaa kyllä ymmärtämään toisen ihmisen erilaistakin kantaa aina paremmin, kun joku rohkenee kertoa jotain ihan omasta elämästään.

Äitini on kotoisin Lapualta, itse olen Kokkolasta, joten jotain pohjalaisuudesta tiedänkin. Uskonasioihin sielläpäin suhtaudutaan hartaammin ja niistä myös puhutaan luontevammin kuin täällä Turussapäin. Varmaan ateistia katsotaan siellä yhä karsaasti, voin kuvitella.

• Liikettä Lapua

vaan, kerron yleisestä suhtautumisesta asiaan. Olin senverran nuori sieltä lähtiessäni. Olen koko aikuisikäni asunut muualla, mutta toki siellä tulee käytyä aika useinkin vielä, joten tiedän kyllä missä siellä nykyäänkin mennään. Ja voin sanoa, että ei tuo vanha henki sieltä vielä ole mihinkään kadonnut.

Mulla on siellä ystäviä/sukulaisia kaikista "piireistä" ja kaikkien kanssa hyvin toimeen tulen. Uskonnosta ei kyllä mitään puhuta.

• HHC

Voi että mä haluaisin asua tuollasella seudulla missä uskonasioihin suhtaudutaan hartaasti ja puhutaan niistä luontevasti.
        Tympii niin tämä tyhjää täynnä oleva liberaalisuus. Oikein äklöttää.

• tutkailija_
        HHC kirjoitti:

Voi että mä haluaisin asua tuollasella seudulla missä uskonasioihin suhtaudutaan hartaasti ja puhutaan niistä luontevasti.

Lähes joskus mun mukaan niin käydään siellä vähän juttelemassa asioista uskovien kanssa. Liivit varmuudenvuoksi päälle jos puukosta saadaan ;)

• kääppä
        HHC kirjoitti:

eh he he heh heh hee. ei ole liberaali tyhjää täynnä vaan vapaa negatiivisista sisällöistä, hä hä hää

• tutkailija_

Tuttu juttu, samalta seudulta itsekin kotoisin. Tämän innoittamana teinkin avauksen otsikolla "Helvettiopista".

• Kössönöm

ei varsinaisesti demonisoitu, mutta oli se pienellä paikkakunnalla jokseenkin erikoista, jos kirkosta erosi. Äitini sanoi vaan, että nyt sää olet sit pakana, mutta siskoni oli kovin vihainen. En tiedä sitten, jos he tätä kammottavaa tapausta kehtasivat eteenpäin kertoa, ehkä se jäi vaan perheen synkäksi salaisuudeksi:)

Olisi minun kuulemma pitänyt Keskustaakin äänestää, vaan enpä äänestänyt.

• herttainenhertta

Minäkin olen pieneltä paikkakunnalta, jossa isäni julkinen asema edellyttää kirkkoon kuulumista. Ei sitä tietenkään mihinkään ole kirjattu, mutta kirkosta eroaminen tulkittaisiin hyvin negatiivisesti ja sitä saatettaisiin pitää sopimattomana kannanottona ja jopa hyökkäyksenä. Myös opettajilla on paineita kuulua kirkkoon. Ne nuoret, jotka eivät mene rippikouluun saavat puolustella ja selitellä ratkaisuaan oikealla ja vasemmalle.

• Lukija...

Ateistien demonisointi on aivan yleistä vieläkin. Sen huomasin lukiessani uskonnollisia lehtiä uskonnottomien bussikampanjan aikana.

Mm. Kansan Raamattuseuran Sana-lehti ja One Way Missionin Raportti-lehti sisälsivät aivan uskomattomia valheita uskonnottomista. Joistakin ihmisryhmistä he näyttävät tarvitsevan syntipukkeja itselleen.

Toivottavasti näitä kampanjoita saadaan lisää.

• Kössönöm
        Lukija... kirjoitti:

Ateistien demonisointi on aivan yleistä vieläkin. Sen huomasin lukiessani uskonnollisia lehtiä uskonnottomien bussikampanjan aikana.

Mm. Kansan Raamattuseuran Sana-lehti ja One Way Missionin Raportti-lehti sisälsivät aivan uskomattomia valheita uskonnottomista. Joistakin ihmisryhmistä he näyttävät tarvitsevan syntipukkeja itselleen.

Toivottavasti näitä kampanjoita saadaan lisää.

tuli radiosta ohjelma, jonne saivat ihmiset soittaa ajatuksiaan tästä asiasta. Siellä oli muutama todella kiukkuinen ihminen huutamaassa, etteivät he hyväksy tuota ollenkaan. "nauti elämästäsi" katsottiin jumalanpilkaksi!

• Kössönöm
        herttainenhertta kirjoitti:

Minäkin olen pieneltä paikkakunnalta, jossa isäni julkinen asema edellyttää kirkkoon kuulumista. Ei sitä tietenkään mihinkään ole kirjattu, mutta kirkosta eroaminen tulkittaisiin hyvin negatiivisesti ja sitä saatettaisiin pitää sopimattomana kannanottona ja jopa hyökkäyksenä. Myös opettajilla on paineita kuulua kirkkoon. Ne nuoret, jotka eivät mene rippikouluun saavat puolustella ja selitellä ratkaisuaan oikealla ja vasemmalle.

että vieläkin pitää kuulua kirkkoon, jos on tietyssä yhteiskunnallisessa asemassa? Ei Halonekaan ole kirkon jäsen.

• herttainenhertta
        Kössönöm kirjoitti:

että vieläkin pitää kuulua kirkkoon, jos on tietyssä yhteiskunnallisessa asemassa? Ei Halonekaan ole kirkon jäsen.

Pienellä kylällä asiat henkilöityvät ja kirkosta eroaminen saatetaan tulkita jopa henkilökohtaiseksi loukkaukseksi tai vihamielisyydeksi seurakuntaa kohtaan ja väleissä on syytä pysyä.

• readmorethanonebook

Varsinkin vanhemman polven uskovaisten kanssa jutellessa huomaa, että heillä on ihan sairas käsitys siitä mikä ateisti on. Oma isoäitinikin sanoi minulle, etten voi olla oikea ateisti sillä en satuttaisi kärpästäkään. Minulle on myös ilmoitettu, että pyhä henki työskentelee kauttani joten en ole aito ateisti.
      Jotenkin huvittavaa että jos joku ei sovi vääristyneeseen mielikuvaan pahasta ateistista, niin pitää keksiä jokin porsaanreikä.

• olla melkoinen vaikutus siihen millaisena uskonto koetaan aikuisena?

Kun olen asustellut ei puolilla suomea, niin kyllähän se näkyy monessa jos siellä on joku vahva uskonnollisuus. Sai todella miettiä vaikka kylään mennessä tai asioidessa, mitä siellä puhui. Ymmärrän hyvin heitä, jotka ovat joutuneet elämään ahdistavassa ja sisäänpäin lämpiävässä yhteisössä.

Oma kokemukseni pohjautuu onneksi vain omaan mummooni. Hän oli todella tehokas karkottamaan kaikesta uskoon tai uskontoon liittyvästä. Sanonkin usein että olen kasvatettu häpeän ja synnillisyyden kulttuuriin. Mummo ei tykännyt aikoinaan kun hän julisti minulle helvetin tuomioita (niitä tuli useampia) etenkin siitä että oli ateisti. Tuumasin hänelle että olet tehnyt ”hyvää” työtä sen eteen.

Jos on lähtöisin tuollaisesta elinympäristöstä, ei sitten ole ihme, että ateisti on joutunut kehittämään ärhäkämpää puolustustapaa. Samaa vihaa käytin itsekin, koska oli pakko saada kylliksi etäisyyttä niihin ahdistaviin asioihin. Onnekseni omat vanhempani olivat vähän toista maata, etenkin äitini. Hänelle usko oli valoisa ja iloinen asia, kuten hänenkin äidilleen. Äiti jopa erosi kirkosta koska ei voinut hyväksyä luterilaisen kirkon synninsaarnaa. Omat kaverini eivät olleet sen kummemmin uskovia, suurin osa on tainnut olla ateistisista perheistä.

Tuo että oikeistolaisuuskin luopuu kirkosta, tuntuu ensin tosiaan vähän uskomattomalta. Olen vain tullut siihen lopputulokseen, että niin heidän pitääkin luopua kun miettii sitä politiikka mitä tekevät. Siitä on kyllä kristillisyys kaukana

• Nasse.

että et kyennyt omaa tilannettasi muutoin hoitamaan ja nyt kun sinulla on vasara näet kaikki (sinulle) ongelmalliset asiat nauloina.

• Nasse. kirjoitti:

että et kyennyt omaa tilannettasi muutoin hoitamaan ja nyt kun sinulla on vasara näet kaikki (sinulle) ongelmalliset asiat nauloina.

ongelmalliset asiat? Mitä tilannetta en kyennyt ”hoitamaan”? Sinulla varmaan on ajatus aina näissä, mutta ehkä voisit vähän johdatella ensin aiheeseen mistä kirjoitat?

• ikävistä kokemuksistasi ja kaikkien niiden puolesta, joita "lyödään" vakaumuksensa vuoksi.
      Itse näkisin, että rauhallinen yhteiselo, yhteiset keskustelut ja ajatusten vaihto, niin eri uskontojen, kuin myös ateistien ja uskovien välillä, ovat tärkeitä ja arvokkaita. Keskustellen voimme kaikki tehdä uusia oivalluksia ja oppia ymmärtämään ja kunnioittamaan toinen toisiamme.

Sanna H. pappi

• Lukija...

Minustakin ateistit ovat kivoja. Useimmat heistä ovat vielä hyvin rehellisiä ja käytökseltäänkin moitteettomia. Tämä palsta olisi surkea ilman ateisteja:)

• ateistit kuulolla
        Lukija... kirjoitti:

Minustakin ateistit ovat kivoja. Useimmat heistä ovat vielä hyvin rehellisiä ja käytökseltäänkin moitteettomia. Tämä palsta olisi surkea ilman ateisteja:)

ateistinen foorumi olisi surkea ilman ateisteja.

• tyttö pohjanmaalta

Ystäväni kääntyi lukioikäisenä 80-luvulla buddhalaiseksi, ja silloin minulle lopullisesti selvisi, mitä oli pohjalainen kristillisyys. Itse uskoin kyllä Jeesukseen, mutta kirkkovihani syttyi uskosta huolimatta juuri näiden suvaitsemattumuuskokemusten vuoksi. Eikä se kirkkoviha siitä ole juuri laantunut, koska muutaman vuosikymmenen takainen suvaitsemattomuus on jäänyt kirkossa auki keskustelematta. Pitäisikö jo keskustella?

Aiemmin ala-asteella en pasifistina halunnut laulaa koulussa ääneen Siniristilippumme -laulua. Seisoin ringissä ihan hiljaa huomiota herättämättä, mutten laulanut laulua ääneen, ja se oli paha asia. Kun minua sitten puhuteltiin laulamattomuuteni vuoksi, ja vastasin, ettei laulu omasta mielestäni sopinut kouluun ensinkään, sillä sota ei kuulunut lapsille, eikä yhdenkään lapsen kuulunut vannoa uskollisuutta lipulle ja sodankäynnille, niin sota porvari-kristityn opettajan kanssa oli valmis. Onneksi ala-aste oli jo lopuillaan silloin.

Porvarillisen kristillisyyden ja porvarillisen maanpuolustuskeskeisen isänmaallisuuden kyseenalaistaminen tai edes niiden pyhyyden epäileminen oli siihen aikaan synneistä suurin. Jokaisen piti olla porvari, militantti ja kuulua kirkkoon. Itse olen kristitty edelleen ja kuulun kirkkoonkin, mutta koskaan en ole kokenut ateistien taholta likimainkaan sellaista halveksuntaa, ivaa, painostusta ja oikeuksien polkemista kuin suomalaiset porvarikristityt kohdistivat vielä 80-luvulla toisuskoisiin tai esimerkiksi sivareihin.

• on aika hyvä juttu, että noista vanhoista kirkon synneistäkin voitaisiin puhua jo ääneen. Mahdollisimman puolueettomasti, vaikka vaikeaahan se on. Jos suomessa on yhä vaikeaa puhua vuoden 18 tapahtumista, saati toisesta maailmansodasta.

Kun olen lukenut raamattua olen aina ihmetellyt, miksi jotkut isänmaalliset ja oikeistolaiset ovat omineet juuri kristinuskon? Sehän on köyhien ja syrjäytettyjen uskonto. Kuinka siinä pääsi niin käymään, että mm. rikkaat ja valtaa pitävät alkoivat muokata sitä itsensä näköiseksi? Väitän että tästä johtuu kristillisen sanoman vääristyminen aikojen kuluessa.

Olen itse liittynyt kirkkoon siksi, että olen huomioinut kirkon eteenpäin menon. On tapahtunut myös hyviä asioita. Toivoisin että tuo rakennustyö jatkuisi. Välillä kyllä kuulostaa että sitä vanhaa mallia vaaditaan enemmän? Silloin jos kehitys taantuu, alan miettiä mikä onkaan se yhteisö johon itse voisin lähteä mukaan.

• Liikettä Lapua

vieläkään sanoudu irti tuosta militantista kristillisyydestä, vaan kovasti puolustelevat armeijaa kaikella tavalla.
        Etelä-pohjanmaalla juuri tuo militantti kristillisyys on voimissaan.

• näinhän se on

Kirkon valinnat vuonna 1918 ja sitä aiemmin näkyvät yhä edelleen kirkosta eroamisbuumina. Kirkko politisoi itsensä ja sitoi kristillisyyden sekä talouspoliittiseen ajatteluun että porvarillisiin etiketteihin.

• ateistix

mitä muut minusta ajattelevat. Jos joku on sitä mieltä, että olen paha ihminen, koska en usko jumalaan, niin siinäpä ajattelee. Uskovaiset voisivat ihan itse miettiä oppinsa järkevyyttä. Usko usko usko usko, tai kidut ikuisesti jossain!

• Liikettä Lapua

joka lapsenuskonsa menettäessään huomaa olevansa ateisti kestää kyllä itse tuon ulkopuolisen paineen, mutta hänen vanhemmilleen asia on niin kova paikka, että se alkaa vaikuttamaan sitä kautta häneenkin.

Itselleni ei tuollaista ole onneksi tapahtunut, vaikka puolisoni vanhemmat ovatkin sen tyylisiä uskovaisia, joiden kanssa olisi voinut käydä pahemminkin. Heille on varmasti kasvattava kokemus nähdä, että eihän ne uskonnottomat ihmiset olekkaan mitään materiaa kahmivia paholaisia. Varsinkin kun katsovat lapsenlapsiaan, jotka ovat asiansa hoitavia ja ympäristöstään suuresti välittäviä ihmisiä.

• 60-luvun lapsi

Ateisteja pidettiin vielä 10 vuotta sitten Jumalan vihaajina ja kieltäjinä, vaikka eiväthän he olematonta vihanneet eivätkä kieltäneet. Ateistit olivat myös ahneita, ihan arkkipiispan selkeiden sanojen mukaan.

Vasemmistolaisia taas pidettiin ateisteina heidän uskostaan riippumatta, ja siviilipalvelusmiehiä sekä Jumalan että isänmaan kieltäjinä.

Toisuskoisia ivattiin ja heidän uskoaan pidettiin lapsellisena. Vain kristinusko oli aikuista uskoa.

Kristillinen usko oli sama asia kuin ahdas keskusta - kokoomuslainen aatemaailma.

Minä erosin 80-luvulla kirkosta siksi, että kirkko leimasi ihmisiä perusteettomilla ennakkoluuloilla. Erosin kirkosta vain ja ainoastaan kirkossa velloneen asenteellisuuden vuoksi, vaikka uskoin ja olen aina uskonut Jeesukseen.

Kirkkoon paluuta olen aika ajoin harkinnut, mutta yhä vain olen jäänyt odottamaan sitä, josko kirkko ensin käsittelisi menneet virheensä JULKISUUDESSA avoimesti ja samalla selvittäisi suhteensa Paavaliin. Valitettavasti kirkko yhä edelleen käy keskustelunsa vain teologisissa sisäpiireissä. Eikö siis kirkon johtajilla ole kompetenssia keskustella avoimesti kansaan päin?

• Kyllä toi on ihan tätä päivää lakeuksilla. On sitä tervettäkin sakkia seassa, mutta on sitten sellaisia sekopäisiä kristittyjä, että roviota tekisivät, ellei laki estäisi. Eipä ne kaikki kylläkään ole luterilaisia, mutta kristittyjä ovat...Seinäjoen opettajien keskuudessa esiintyy muuten aika paljon tuota sekopäisyyttä.

• 3+1

Luin äsken tuon "kirkko ei keskustele" -ketjun. Kirkollisen yhtenäiskulttuurin aiheuttama ahdistus menneinä vuosikymmeninä sopisi vallan mainiosti kirkolliseen TV-keskusteluun. Sinne vain piispat ja hengellistä väkivaltaa kirkossa kohdanneet kansalaiset keskustelemaan ja tekemään kirkon 1900-lukua näkyväksi. Jos mennyttä ei ymmärretä, ei tulevaisuuttakaan kyetä rakentamaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      606
      2426
    2. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      413
      1925
    3. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      23
      1760
    4. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1458
    5. JM lukkoliike

Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      19
      1406
    6. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      65
      1301
    7. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      122
      1184
    8. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
      Eläke
      22
      960
    9. Pankin avajaiset

Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti
      Kuhmo
      16
      938
    10. Miten kesäsi meni?

Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?
      Ikävä
      66
      853
    Aihe