Miten te yrittäjät, jotka lähetätte asiakkaalle tavaraa, maksutapana postiennakko, olette asian järkeistäneet?
Tarkoitan postista noutamatta jääneitä tilauksia. Aina välillä väkisinkin tulee tilauksia bumerangina takaisin, koska asiakas ei ole hakenut sitä postista. Tuolloinhan tuosta tulee itselle maksettavaksi lähetys sekä palautuskulut ja tietysti pakkauskulut yms. ajankäyttö tilauksen käsittelyyn.
Itselläni on tällä hetkellä toimitus- ja maksuehdoissa selvästi mainittuna että noutamatta jääneet postiennakkotilaukset voivat johtaa asiakkaan joutumiseen mustalle listalle eli hänelle ei enää tulevaisuudessa myydä. Tämä on aika hyvin saanut väen ilmoittamaan ajoissa, mikäli eivät tilausta olekaan aikeissa noutamaan, tai tilaus on tehty ns. sen kummemmin ajattelematta. Jokatapauksessa noutamatta jääneitä tilauksia palautuu aina silloin tällöin.
Erään verkkokaupan sivuilla törmäsin mainintaan, että noutamatta jääneistä postiennakkotilauksista laskuttavat asiakkaalta 30€ ja perusteluina lista heille aiheutuvista kuluista. Voiko noinkin tehdä?
Mitä muita konsteja olisi?
postiennakolla
12
813
Vastaukset
- p.ennakko
Olen joskus aikaisemminkin kirjoittanut postiennakosta. Itselläni on verkkokauppa, jossa oli aikoinaan myös postiennakko, mutta lopetin sen noin vuosi sitten. Myynti on jatkanut vain kasvamistaan kaksinumeroisilla luvuilla ,joka kuukausi. Käytän tällä hetkellä chekoutin maksunvälityspalvelua, jossa on kaikki suomalaiset pankit ja yleisimmät luottokortit - homma toimii. Itselläni postienakon lopettamiseen syynä oli juuri nuo noutamattomat paketit ja v'tus niiden käsittelyssä. Kustannus per paketti on todella suuri.Postikulut
edestakaisin, pakkaus ja purku, ja paperityöt= reskontra,osoitelaput, saldojen oikaisu ja lähetteet, kyllä yhteen palautukseen kaikkineen voit laskea vartin-puolituntia työaikaa. Yleensä henkilöt, jotka jättävät paketit noutamatta ovat a joko kiusantekijöitä b ihmisiä jotka eivät kykene hallitsemaan ostovimmaansa tai netissä huvikseen leikkijöitä itsensä viihdyttäjiä. Jos joku jättää ostamatta, kun ei saa postiennakolla,
niin ei sitten voi mitään - niin se vaan on. Suosittelen Sinulle harkitsemista postiennakosta luopumiseen, kun tilaus on tullut verkkokauppaan, niin tiedät varmasti,että saat rahat ja siksi on mukava lähettää tavarat asiakkaalle. Mielestäni postiennakko ei ole tätä päivää ,vaan jäänne muinaisilta ajoilta ,jolloin tilattiin postimyyntiluetteloista tavaraa.- cash on delivery
Kiitos vastauksesta ja näkökulmista. Siinä oli ihan hyviä pointteja.
Itselläni tulee 50-100 tilausta kuukaudessa, joista n. puolet tehdään postiennakolla. Noutamatta jääneitä tilauksia on kuussa 0-2. En koe asiaa siltä osin vielä niin pahaksi että olisi tarve ottaa postiennakko kokonaan pois vaihtoehdoista, kun tuntuu ilmeisen suosittu maksutapa kuitenkin olevan.
Asiakkaani ovat ns. kovan luokan harrastajia ja ovat pääsääntöisesti ilmeisen vakavissaan ostoksilla ja palautuksia ei sen suuremmin tule. 14 päivän asiakaspalautus oikeuttakaan ei ole käytetty kuin kaksi kertaa koko yrityksen olemassaoloaikana ja takana on nyt hieman reilu yksi vuosi.
Voi olla että lähtökohtainen kysymykseni oli hieman turhakin jopa, kun jos noutamatta jääneet postiennakkotilaukset pyörivät 0-2kpl kuussa niin voi olla aika haasteellista hinata luku joka kuukausi nollaan.
Tässä olisi kuitenkin tarkoitus kasvattaa myyntiä niin siinä on se pelko perseessä että nuo noutamatta jääneiden määrät kasvavat. - yrittäjän879
cash on delivery kirjoitti:
Kiitos vastauksesta ja näkökulmista. Siinä oli ihan hyviä pointteja.
Itselläni tulee 50-100 tilausta kuukaudessa, joista n. puolet tehdään postiennakolla. Noutamatta jääneitä tilauksia on kuussa 0-2. En koe asiaa siltä osin vielä niin pahaksi että olisi tarve ottaa postiennakko kokonaan pois vaihtoehdoista, kun tuntuu ilmeisen suosittu maksutapa kuitenkin olevan.
Asiakkaani ovat ns. kovan luokan harrastajia ja ovat pääsääntöisesti ilmeisen vakavissaan ostoksilla ja palautuksia ei sen suuremmin tule. 14 päivän asiakaspalautus oikeuttakaan ei ole käytetty kuin kaksi kertaa koko yrityksen olemassaoloaikana ja takana on nyt hieman reilu yksi vuosi.
Voi olla että lähtökohtainen kysymykseni oli hieman turhakin jopa, kun jos noutamatta jääneet postiennakkotilaukset pyörivät 0-2kpl kuussa niin voi olla aika haasteellista hinata luku joka kuukausi nollaan.
Tässä olisi kuitenkin tarkoitus kasvattaa myyntiä niin siinä on se pelko perseessä että nuo noutamatta jääneiden määrät kasvavat.Sulla on tosi pienet palautusluvut.
Itse perin postiennakoista postiennakkolisämaksun, eli jokaisesta pe-tilauksesta muutaman kymmentä senttiä ylimääräistä sen postin 3,65 päälle. Lisäksi bannaan myös noutamatta jättävät asiakkaat.
asiakkaani tosin ovat nuoria, monesti alle 18 tai vähän yli 18, kotona asuvia, joten ei heillä ole omia verkkopankkitunnuksia tai eivät voi tilata laskulla jne. Noutamattomia tulee ehkä n. 5-10 viikossa mutta silti niin moni haluaa tilata postiennakolla että mielestäni se on hyvän palvelun mukaista.
Se myös mahdollistaa asiakkaalle sen, että jos rahaa ei ole juuri silloin, voi maksaa sopivana päivänä mutta välttää sen, että tuote loppuisi.
Uskon että todella riippuu asiakaskunnasta kannattaako vai ei. Mielestäni sinun ei kannata poistaa postiennakkoa kun noin vähän palautuu. - ja hermoja
yrittäjän879 kirjoitti:
Sulla on tosi pienet palautusluvut.
Itse perin postiennakoista postiennakkolisämaksun, eli jokaisesta pe-tilauksesta muutaman kymmentä senttiä ylimääräistä sen postin 3,65 päälle. Lisäksi bannaan myös noutamatta jättävät asiakkaat.
asiakkaani tosin ovat nuoria, monesti alle 18 tai vähän yli 18, kotona asuvia, joten ei heillä ole omia verkkopankkitunnuksia tai eivät voi tilata laskulla jne. Noutamattomia tulee ehkä n. 5-10 viikossa mutta silti niin moni haluaa tilata postiennakolla että mielestäni se on hyvän palvelun mukaista.
Se myös mahdollistaa asiakkaalle sen, että jos rahaa ei ole juuri silloin, voi maksaa sopivana päivänä mutta välttää sen, että tuote loppuisi.
Uskon että todella riippuu asiakaskunnasta kannattaako vai ei. Mielestäni sinun ei kannata poistaa postiennakkoa kun noin vähän palautuu.""Itse perin postiennakoista postiennakkolisämaksun, eli jokaisesta pe-tilauksesta muutaman kymmentä senttiä ylimääräistä sen postin 3,65 päälle. Lisäksi bannaan myös noutamatta jättävät asiakkaat.
asiakkaani tosin ovat nuoria, monesti alle 18 tai vähän yli 18, kotona asuvia, joten ei heillä ole omia verkkopankkitunnuksia tai eivät voi tilata laskulla jne. Noutamattomia tulee ehkä n. 5-10 viikossa mutta silti niin moni haluaa tilata postiennakolla että mielestäni se on hyvän palvelun mukaista.""
Nuo lähetetyt kamat makaavat 14 päivää ainakin Postin nurkissa odottamassa noutamista, ja ovat pois myytävistä tuotteistasi. Jos lunastamatta lähtevien kamojen pakkaukseen ja sen jälkeen postista palautuneiden purkamiseen ja niiden reskontrakäsittelyihin ym. menee aikaa vaikak 15 min/paketti, niin työaikaa menee 1-10 paketin mukaan hukkaan tunti viisitoista minuuttia tai 2.5 h/viikko.
Vaikkapa pakkaajan 20 €/h tuntikustannuksen mukaan laskien kulua tulee 30-50 eur/viikko, siis parisataa euroa kuukaudessa.
Montako onnistunutta lähetystä myyt Postiennakolla viikossa tai kuukaudessa, riippuu tästä määrästä miten homma kannattaa tai ei kannata. Ainakin nettikauppias siippaa alkoi tuo jurppia niin paljon että lopetti postiennakkomyynnit täysin.
. - p.ennakko
ja hermoja kirjoitti:
""Itse perin postiennakoista postiennakkolisämaksun, eli jokaisesta pe-tilauksesta muutaman kymmentä senttiä ylimääräistä sen postin 3,65 päälle. Lisäksi bannaan myös noutamatta jättävät asiakkaat.
asiakkaani tosin ovat nuoria, monesti alle 18 tai vähän yli 18, kotona asuvia, joten ei heillä ole omia verkkopankkitunnuksia tai eivät voi tilata laskulla jne. Noutamattomia tulee ehkä n. 5-10 viikossa mutta silti niin moni haluaa tilata postiennakolla että mielestäni se on hyvän palvelun mukaista.""
Nuo lähetetyt kamat makaavat 14 päivää ainakin Postin nurkissa odottamassa noutamista, ja ovat pois myytävistä tuotteistasi. Jos lunastamatta lähtevien kamojen pakkaukseen ja sen jälkeen postista palautuneiden purkamiseen ja niiden reskontrakäsittelyihin ym. menee aikaa vaikak 15 min/paketti, niin työaikaa menee 1-10 paketin mukaan hukkaan tunti viisitoista minuuttia tai 2.5 h/viikko.
Vaikkapa pakkaajan 20 €/h tuntikustannuksen mukaan laskien kulua tulee 30-50 eur/viikko, siis parisataa euroa kuukaudessa.
Montako onnistunutta lähetystä myyt Postiennakolla viikossa tai kuukaudessa, riippuu tästä määrästä miten homma kannattaa tai ei kannata. Ainakin nettikauppias siippaa alkoi tuo jurppia niin paljon että lopetti postiennakkomyynnit täysin.
.Laskeppas siihen vielä postimaksut päälle noin karkeasti edestakainen paketti 15€ x 10 = 150€
kuukaudessa.Eli Sinulla noin 350€/kk ja jos myyntikate olisi vaikka 25% niin saisit myydä tavaraa
1400 eurolla enemmän kuukaudessa, jotta saisit todelliset kulut peittoon. Ja mitä pienempi kate sen enemmän saat myydä.Ja monellahan kauppiaalla ei ole tavaroita varastossa, vaan tilaa sitä mukaan
kun kauppaan tulee tilauksia, joten käytännössä tavarat jää hyllyyn ja käyttöpääoma on sidottuna tavaraan , joka menee ehkä joskus kaupaksi. - Verkkomyyjä
ja hermoja kirjoitti:
""Itse perin postiennakoista postiennakkolisämaksun, eli jokaisesta pe-tilauksesta muutaman kymmentä senttiä ylimääräistä sen postin 3,65 päälle. Lisäksi bannaan myös noutamatta jättävät asiakkaat.
asiakkaani tosin ovat nuoria, monesti alle 18 tai vähän yli 18, kotona asuvia, joten ei heillä ole omia verkkopankkitunnuksia tai eivät voi tilata laskulla jne. Noutamattomia tulee ehkä n. 5-10 viikossa mutta silti niin moni haluaa tilata postiennakolla että mielestäni se on hyvän palvelun mukaista.""
Nuo lähetetyt kamat makaavat 14 päivää ainakin Postin nurkissa odottamassa noutamista, ja ovat pois myytävistä tuotteistasi. Jos lunastamatta lähtevien kamojen pakkaukseen ja sen jälkeen postista palautuneiden purkamiseen ja niiden reskontrakäsittelyihin ym. menee aikaa vaikak 15 min/paketti, niin työaikaa menee 1-10 paketin mukaan hukkaan tunti viisitoista minuuttia tai 2.5 h/viikko.
Vaikkapa pakkaajan 20 €/h tuntikustannuksen mukaan laskien kulua tulee 30-50 eur/viikko, siis parisataa euroa kuukaudessa.
Montako onnistunutta lähetystä myyt Postiennakolla viikossa tai kuukaudessa, riippuu tästä määrästä miten homma kannattaa tai ei kannata. Ainakin nettikauppias siippaa alkoi tuo jurppia niin paljon että lopetti postiennakkomyynnit täysin.
.Tällä viikolla lähtevät viimeiset postiennakkolähetykset. Sitten se on loppu.
Tilalle tulee ~20 muuta tapaa maksaa, jos näistä ei mikään asiakkaalle sovi, niin kiitos hei ja et ole asiakasryhmäämme kuuluva.
Vaikka tulisi hienoinen notkahdus liikevaihtoon uskon kannattavuuden tästä paranevan ja sehän se on A ja O. - yrittaja...
Verkkomyyjä kirjoitti:
Tällä viikolla lähtevät viimeiset postiennakkolähetykset. Sitten se on loppu.
Tilalle tulee ~20 muuta tapaa maksaa, jos näistä ei mikään asiakkaalle sovi, niin kiitos hei ja et ole asiakasryhmäämme kuuluva.
Vaikka tulisi hienoinen notkahdus liikevaihtoon uskon kannattavuuden tästä paranevan ja sehän se on A ja O.pakko pitää niin laittaisin sille kovemman hinnan ja palveluna kotiinkuljetus, eli se maksetaan kotiovella käteiseisellä tai kortilla. Uskoisin että palautusprosentti on pienempi kun paketti on jo ovella kun että jättää sen noutamatta postiin.
- p.ennakko
Verkkomyyjä kirjoitti:
Tällä viikolla lähtevät viimeiset postiennakkolähetykset. Sitten se on loppu.
Tilalle tulee ~20 muuta tapaa maksaa, jos näistä ei mikään asiakkaalle sovi, niin kiitos hei ja et ole asiakasryhmäämme kuuluva.
Vaikka tulisi hienoinen notkahdus liikevaihtoon uskon kannattavuuden tästä paranevan ja sehän se on A ja O.Ei se paljon notkahda joskos ollenkaan, ja mikä tärkeintä-fiilis on hyvä, tulet huomaamaan sen.
- aika lailla
yrittaja... kirjoitti:
pakko pitää niin laittaisin sille kovemman hinnan ja palveluna kotiinkuljetus, eli se maksetaan kotiovella käteiseisellä tai kortilla. Uskoisin että palautusprosentti on pienempi kun paketti on jo ovella kun että jättää sen noutamatta postiin.
>> pakko pitää niin laittaisin sille kovemman hinnan ja palveluna kotiinkuljetus, eli se
>> maksetaan kotiovella käteiseisellä tai kortilla.
Heh, meinaatkos että sekä käyttökamaa tilaavat työläiset että muotikuteita tilaavat koululaiset ovat kotosalla arkisin klo 09.00- 14.00 välisenä aikana? Tähän aikaan nimittäin Postin kotiinkuljetusjannu siellä ovella käy kopistelemassa jos on kotiintoimitus kuljetuksena.
Mikäli ketään ei ole kotona, niin ei se jannu tule uudelleen klo 17.00 katsomaan josko väki olisi jo tullut himaan. Vaan kotiinkuljetuspaketti viedään postikonttorille, ja sieltä se pitää käydä noutamassa kuten muutkin paketit.
Toinen juttu on se kortilla maksaminen. Posti/Itellalle käy maksuvälineeksi vain PANKKIKORTTI. Ja pankikortit ovat kovaa vauhtia kadonneet, jos nuorisolla on sellaisia ikinä edes ollutkaan, vaan kaiken maailman Visa Electroneita niillä on.
Omakin firman pankkikortti menee kohta vanhaksi, eikä tietoa ole saako enää uutta pankkikorttia lainkaan. Itella myöskään ei osaa kertoa että tuleeko heille tilalle mitään korttiratkaisua. Itellan postikuskit sanovat ettei heille ole tällaisesta yhtään sen parempaa tietoa.
.
- A
Verkkokaupassamme myydään vaatteita ja on nyt ollut toiminnassa puolisen vuotta. Kaksi kuukautta sitten poistimme postiennakkomaksutavan ja otimme tilalle ennakkotilisiirron. Klarna on ollut koko ajan rinnalla. Ei ole sen jälkeen yhtään pakettia palautunut noutamattomana, eikä verkkokaupan tulos ole siitä kärsinyt. Meillä ainakin suurin osa postiennakolla lähetetyistä paketeista tuli takaisin ja toi paljon tappiota postikuluissa, kirjanpitomenoissa, pakkausmateriaalissa, työajassa yms. Suosittelen postiennakon poistamista
- cash on delivery
Olen ketjun aloittaja.
Postiennakko on edelleen käytössä ja näillä näkymin myös jatkossa.
Edellinen postista noutamatta jäänyt tilaus oli tämän vuoden tammikuussa. Ja saldo palautuneista tilauksista tämän vuoden puolella on 1kpl. Juuri vuodenvaihteessa uudistin systeemiä hieman ja tein selväksi että meiltä on turha tilata postiennakolla mikäli ei aio sit noutaa. Ehkä voi vaikuttaa että myymme tuotteemme hieman edullisemmin kuin kilpailijat ja tämän johdosta asiakkaat eivät halua joutua mustalle listalle. Lisäksi toimituskulumme ovat edullisempia kuin toisaalla.
Pidän postiennakkomaksua juuri siinä rajalla, mitä toimituskulut postiennakkolisä maksavat itselle. Kun tilauksen kokonaissumma ylittää tietyn rajan, ei tule toimituskuluja laisinkaan(postiennakolla pelkkä postiennakkolisä).
Normaaleja asiakaspalautuksiakaan ei ole tullut yrityksen puolentoista vuoden elinaikana kuin 3-4kpl. Toimitettuja tilauksia yli tuhat. Varmasti tässä merkitsee suuresti mitä myydään, minkälaiselle kohderyhmälle yms.
Mikäli tuo maksutapana muodostuu ongelmaksi niin silloin varmasti järkevin poistaa ja käyttää muita maksutapoja, mutta näkisin että meillä tuo toimii ja syystä tai toisesta monet asiakkaat tykkäävät sitä käyttää.- cash on delivery
Postiennakolla menee noin puolet tilauksista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892618Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031658- 1161590
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411461Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641212Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻75995- 56969
- 45857
- 63849
- 61835