Hei!
Minulla meni viime torstaina akillesjänne poikki kun olin käyttämässä koiraani ulkona ja kaaduin.
Lääkärissä todettiin akillesjänteeni olevan poikki ja minulle laitettiin kipsi jalkaan joka on kuukauden ja sen jälkeen laitetaan uusi kipsi tilalle.
Kysyisin onko muilla kokemuksia tällaisesta hoidosta ja miten hyvin tälläinen paranee?
akillesjänne poikki
12
2796
Vastaukset
- -H-
ei ole akillesjänne koskaan mennyt poikki muuten on jalka kylä ollut kipsissä.yhdellä kaverilla oli samanlainen vamma kuin sinulla ja se korjattiin leikkauksella.et varmaan ole ainut joka on jalkansa telonut tänä talvena..miten muuten täst edes ulkoilutat koiraasi,keppien kanssa ei taida oikein onnistua.toivottavasti saat jonkun ulkoiluttamaan sitä..;) Tsemppiä sinulle..ja ole varovainen.. ps.voit laittaa meiliäkin jos haluat:[email protected]
- kipsi jalka
Moikka!
Onneks mulla on avomies niin kiltti että käyttää koirat ulkona ja auttelee muutenkin mua :)
Voin sanoo että ilman häntä en kyllä tulisi toimeen.
Kyllä tuli sairaalassa nähtyä että aika moni oli jalkansa telonut :/
Kiitoksia paljon tsempeistä :)
Achilles tendinitis= akilles jänteen tulehdus
Achilles tendon rupture= akillesjänteen revähtymä
Jos jänne menee poikki, se on ortopedinen ja kirurginen asia.
Jos jänne on tulehtunut niin sekin on vakava seikka ja siinä on omat metodinsa, jopa hepariinia ja lepoa.
Latinalaisella nimellä siitä löytää paljon tekstiä.
Ruotsiksi: skada på akillessena,
bristning på akillessenahakusanana antaa esim Mayoclinic tekstiä asiasta:
Sinulla lienee menossa ns non surgical therapy
Treatments and drugs
By Mayo Clinic staff
Surgery
Surgery is a common treatment for a complete rupture of the Achilles tendon. The procedure generally involves making an incision in the back of your lower leg and stitching the torn tendon together. Depending on the condition of the torn tissue, the repair may be reinforced with other tendons. Afterward, you'll need to spend about six to eight weeks with your leg in a walking boot, cast, brace or splint.
Nonsurgical treatment
This approach typically involves wearing a cast or walking boot, which allows the ends of your torn tendon to reattach themselves on their own. This method can be effective, and it avoids the risks, such as infection, associated with surgery. However, the likelihood of re-rupture is higher with a nonsurgical approach, and recovery can take longer. If re-rupture occurs, surgical repair may be more difficult.
Rehabilitation
After treatment, whether surgical or nonsurgical, you'll go through a rehabilitation program involving physical therapy exercises to strengthen your leg muscles and Achilles tendon. Most people return to their former level of activity within four to six months.
Prevention Tests and diagnosis
KOSKA AKILLESJÄNNE on kehon vahvin jännekudos ja koska kantapään tienoo on niitä, joissa verenkierto on huonointa, kannattaa ottaa huomioon myös muita seikkoja kuin kipsi ja immobilisaatio. esim. ravinnossa tulisi olla kudoksia korjaavia elementtejä kuten vihannessalaatteja ja kasvisöljyä, (salaattia joka päivä) riittävästi aminohappoja ja proteiinia kuten kalassa, soijassa, pavuissa, kananlihassa ja maitotuotteissa on. Kuitua, kokojyvää, mysliä, siemenruokaa ym sopivasti ruoassa, niistä saa fosfaattia..
Verensokeri kannattaa pitää normaalina. B6 vitamiini(Heksavit) voi olla eduksi, koska se auttaa aminohappojen muodostumista kehossa).
Kenkien ja sukkien pitää olla sellaiset että ne eivät rasita ja purista nilkkoja tai jalkapohjia kipeiksi. Kotona kannattaa olla tohveleissä ja antaa varpaille ja jalkaterille liikkumisvapautta ja ilmaa.- kipsi jalka
Kiitoksia näistä mutta ajattelin jos jollain olisi ollut oma kokemus tällaisesta hoidosta...
Ja tuo akillesjänteen tulehdus eikä revähtymä auta minua millään tavalla vaikka siitä lkisin, koska minulla on akillesjänne katkennut eli mennyt poikki. - plmb
kipsi jalka kirjoitti:
Kiitoksia näistä mutta ajattelin jos jollain olisi ollut oma kokemus tällaisesta hoidosta...
Ja tuo akillesjänteen tulehdus eikä revähtymä auta minua millään tavalla vaikka siitä lkisin, koska minulla on akillesjänne katkennut eli mennyt poikki.totaalisti poikkimenneen jänteen. Se on kirurginen asia.
- kipsi jalka
plmb kirjoitti:
totaalisti poikkimenneen jänteen. Se on kirurginen asia.
nyt on toinen kipsi poistettu ja uusi laitettu tilalle. lääkäri sanoi että on jo osittain kiinnittynyt.
Vielä kuukausi ja sitten nähdään onko jänne "parsinut" ittensä yhteen :)
- teppo11
Minulle tehtiin sama toimen pide pari päivää sitten... Eli todettiin kanssa jänteen olevan poikki.. minulle annettiin kaksi vaihto ehtoa leikkaus tai hoito pelkällä kipsauksella. Väitettiin että loppu tuloksessa ei pitäisi olla eroa. Saa nähdä ??? Olisi kanssa kiva kuulla kokemuksia.. Joka paikassa löytyy tulehduksista kyllä juttua ja leikkauksista.
- Säbämies
Mulla katkes kanssa vko sitten pelissä ja hoidoksi pelkkä kipsi jalkaan, jossa nilkka asetettiin pieneen ojennukseen (ekvinus). Ekaa kipsiä 3 vkoa ja sit taas 3 vkoa kevyempi lasta, jossa nilkan kulmaa palautetaan ja voi alkaa nilkan liikuttelun ja asteittaisen kevyen varaamisenkin. Näinkin homma kuulema toimii. No vahvistusta tähän piti hakea googlaamalla aiheesta ja uskon nyt asiaan itsekin. Löytyi paljon vertailevia tutkimuksia tämän konservatiivisen ja kirurgisen hoidon välillä. Aihe jakaa mielipiteitä lääkärikunnassa, niin meillä kuin maailmalla, kuten täältä voi lukea: http://www.tohtori.fi/?page=0179162&id=9728316 . Just wait and c!
- Säbämies
Nyt vammasta on reilu 7 vkoa ja kuntoutuminen on sujunut hyvin. Kepit ja kolmas lasta ovat jääneet nurkkaan ja kävely sujuu melko hyvin. kengän sisällä pieni kantakorotus. Pientä ontumista ja turvottelua. Vaikuttaa toistaiseksi vahvasti siltä, että konservatiivinen hoito on ollut kohdallani oikea valinta.
- Nainen -69
Hei!
Onpas tutun kuuloista tuskailua.
Minulla katkesi jänne myös täysin viime vuoden alussa kun työmatkalla kompuroin. 4 viikkoa balleriinakipsissä ilman leikkausta ja 4 viikkoa ortoosi jalassa.
Nykyään ei kuulemma kovin herkästi leikata (paitsi jos on nuori ja/tai huippuurheilija;) koska kipsihoidollakin tulokset ovat olleet hyviä. Uudelleenkatkeamisriski on suurempi. Eli kun nuo kapulat saa pois niin tosi varovaisesti kannattaa lähteä liikkeelle. Kyllä sen sitten itse huomaa missä kunnossa jalka on eli ihan omaan tahtiin. Ortopedi (TAYS) sanoi että viikot 12-13 katkeamisen jälkeen ovat kriittisiä, koska katkennut kohta on vielä ihan suttua. Sen jälkeen jänne alkaa pikkuhiljaa vahvistua ja säikeet suoristua.
Itse en suostunut töihin talvikeleillä palaamaan (olisin ottanut vaikka palkatonta töistä), mutta onneksi annettiin tehdä etätöitä toukokuun lopulle.
Eipä ole ainakaan tähän mennessä katkennut uudelleen eikä kyllä ole sellaista tuntemustakaan ollut vaikka tuossa muutama viikko sitten taas lipat heitin.
Itselläni meni koko kropasta vähän lihastasapaino vinksalleen tuon paketti- ja keppihoidon johdosta. Alkuun onnuin aika pahasti ja jalka oli yhtä tutinaa mutta alkoi pikkuhiljaa helpottaa kesän aikana. Kesä-heinäkuussa vasta pystyi jo reippaampia kävelylenkkejä tekemään. Varpaille nousu ei enää onnistu niin helposti, mutta muuten pystyy liikkumaan jo normaalisti.
Toivottelen kärsivällisyyttä epätoivon keskelle;) - Anonyymi
Olisin toivonut että mikko känsälältä olisi mennyt akillesjänne poikki kun mä astuin ihan tahallaan mikko känsälän kantapäille ja nauroin päälle kun se oli niin heikko ettei se pystynyt puolustautumaan minua vastaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1364245Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3272145Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik31994Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481861- 1061780
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4531754Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4771594MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar561395Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4671310Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat441306