Milloin viimeistään soitto neuvolaan?

Uusi odottaja

Milloin pitäisi ottaan yhteyttä neuvolaan viimeistään, jotta ehtisi kaikki tarvittavat asiat hyvin hoitaa? Eikös np-ultra ole joskus viikolla 12 tai jotain? Sitä ennen varmaankin pitäisi jo olla käynyt siellä, vai kuinka? Missä vaiheessa te olette ottaneet yhteyttä sinne ja koska on ollut ensimmäinen käynti? Jotenkin en koe tarpeelliseksi alkaa rampata siellä yhtään ylimääräistä, mutta haluaisin kuitenkin kaiken tarpeellisen ehtiä hoitaa.

12

6960

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fisutt

Itse soitin heti seuraavana päivänä kun olin testin tehnyt. Ensimmäinen aika varattiin siitä vasta kuukauden päähän eli se oli rv 9, seuraava neuvola ja ensimmäinen ultra rv 13 jne..

• 4ttä odotellessa

kun testin tehny, mä soitin viikoilla 5 ... ja eka neuvola on ens viikolla, jolloin viikkoja alkaa olla 8 kasassa.
      ja se ultra on sitten sen jälkeen, luultavasti saat puhelinnumerot ja muut neuvolasta.
      Tuskin siellä ylimääräisiä tarvitsee käydä... eka neuvola käynnilla katotaan mm.ssa perussairaudet jos niitä on, ja muistaakseni verenpaineet, paino pissa yms yms... katotaan yleensäkin et kaikki perus terveys asiat kunnossa, saat äitiysneuvola kortin, tärkeimpiä numeroita (luultavasti), ja tiedotteita ja lappusia raskaudesta.
      myös ruoka rajoituksista luultavasti kerrotaan jos olet ensisynnyttäjä...

• d-tox

siinä 10vk tietämillä eka,jos haluaa np-ultraan ja ekoihin verikokeisiin. Jos oot rhesus neg niin 3 otetaan verikoe. Ennen 16. Vk loppua kun on käynyt terkalla tai lääkärillä,vaikka yksityisesti olet oikeutettu avustukseen,kelasta tarkempaa tietoa. Sieltä myös tietoa millä viikolla(n 22) saat terkan todistuksen äitiys-ja vanhempainrahaa varten kelaan. Neuvola ja kaikki kokeet ovat vapaaehtoisia. Jokaisella on oikeus kieltäytyä kokeista joita ei halua. Kuppakoe on pakollinen koska on yleisvaarallinen taruntatauti ja sikiölle todella vaarallinen.

• jfnlkbsjdble

Kymppiviikolla neuvolaan soittelu on jo pahasti myöhässä jos haluaa seulat, ei meillä ainakaan ole yhtään vapaata ultra-aikaa kolmeen viikkoon, ja sit se terkkari saa ylitöinä askarrella ja postitella niitä seulalähetteitä, kun ei saada ensikäyntiaikaa varattua ajoissa ja verikokeessa pitää olla käytyä viimeistään 11 6. Jos raskauden alkamisajankohta on yhtään epäselvä, sitä ennen pitää selvittää raskauden kesto että testit osataan ajoittaa oikeille viikoille, eikä sitäkään ultraa välttämättä ole kenelläkään hihasta nykäistä huomiselle :)

Eli mitä pikemmin, sen parempi, eikä sinne tarvitse heti mennä. Varaa vain aikansa ajoissa, niin saa se sopivaan hetkeen.

• tapeelliseksi?..

Sinä et koe tarpeelliseksi? Sinun vauvasi voi kokea sen tarpeelliseksi. Et voi tietää, kuinka raskaus etenee tai on jo edennyt ja mitä kaikkea se tuo tullessaan. Sinä olet vastuussa maha-asukkisi hyvinvoinnista, hän kun ei voi itse vielä valita, koska neuvolaan tai lääkäriin mennään.
      Suomessa on mahtavasti toimiva äitiysneuvola, suosittelen kyllä ottamaan siitä kaiken irti.
      Itsellä takana 4 raskautta, joista tuloksena 1 elävä lapsi. Kaikkea voi tapahtua. En tahdo pelotella, mutta korostan, että mitä vain voi tapahtua ja se on hyvä ottaa huomioon.

Ensimmäinen neuvolakäynti on viikon 10 tietämissä ja siellä sinulle laitetaan lähete np-ultraan, jos päätät seulontaultriin osallistua. Soita siis viimeistään viikon 7-8 paikkeilla, että ennätät saada ajan tarpeeksi ajoissa.

• ei enää

Ei se vauvan hyvinvointi kyllä (onneksi) ole mistään neuvolakäynneistä kiinni. Itse en seuraavassa raskaudessa aio käydä neuvolassa, kuin ne pakolliset kerrat.
        Ja olen kyllä vahvasti erimieltä tuosta "mahtavasti toimiva äitiysneuvola" kommentista. Omasta kokemuksestani ei ole kuin negatiivista sanottavaa koko järjestelmästä, enkä aio näitä mahtavia palveluita käyttää enää kuin pakosta!

• rrrä

ei siinä neuvolan täti tahi lääkäri pysty sitä estämään, eiköhän se ole jokaisen oma asia haluaako nauvolan palveluja käyttää ja mielestäni ap toi aika selvästi juki ettei häntä kiinnosta.

• tai sittenkin joo..
        rrrä kirjoitti:

ei siinä neuvolan täti tahi lääkäri pysty sitä estämään, eiköhän se ole jokaisen oma asia haluaako nauvolan palveluja käyttää ja mielestäni ap toi aika selvästi juki ettei häntä kiinnosta.

ehkä pystyy, ehkä ei. Monessa tapauksessa pystyy, jos komplikaatio havaitaan ajoissa ja se on tunnistettavissa.
        Ja ainakin ajoissa pieleen menoon puuttuminen säästää äidin hengen.

• Alkuperäinen-----
        tai sittenkin joo.. kirjoitti:

ehkä pystyy, ehkä ei. Monessa tapauksessa pystyy, jos komplikaatio havaitaan ajoissa ja se on tunnistettavissa.
        Ja ainakin ajoissa pieleen menoon puuttuminen säästää äidin hengen.

Nyt siis puhutaan siitä, koska ensimmäisen kerran pitäisi neuvolaan mennä tai soitella. Jos viikoilla 4-12 tapahtuu jotain komplikaatioita, niin ei niille kukaan lääkäri pysty tekemään yhtään mitään. Jos taas minun oma henkeni on vaarassa, niin uskon vakaasti, että tunnen oloni jollain tavalla epänormaaliksi, joten osaan silloin hakeutua sen takia tutkimuksiin. Ei se terveydenhoitajan kanssa juttelu varmasti selvitä mitään hengenvaarallista katastrofia, mistä minulla ei muuten olisi mitään ajatustakaan.

Ja kyse ei muuten ole ensimmäisestä lapsestani. Eikä toisesta eikä kolmannestakaan. Tiedän siis jo vähän jotain, mitä on odotettavissa. Minä vain en ole koskaan ollut esimerkiksi np-ultrassa, koska en ole koskaan ollut neuvolassa ajoissa ehtiäkseni sinne. Siksi kyselen, miten aikaisin sinne pitäisi tunkea.

• ajoissa liikkeellä

Varaa aika ajoissa niin saat valita vapaina olevista ajoista itsellesi sopivan ajan. Jos viivyttelet sen ajanvarauksen kanssa niin joudut ottamaan niitä jämäaikoja. Itse varasin ajan rv 6 ja ensimmäinen aika oli muistaakseni rv 8 tai 9. Ekalla käynnillä lähinnä vain jutellaan ja käydään läpi mitä käyntejä tulee raskauden aikana olemaan ja miksi. Ei siellä mitään ylimääräistä tarvitse rampata, jos raskaus etenee normaalisti. Aluksi käynnit ovat noin kuukauden välein ja loppuraskautta kohden käynnit tihenee niin, että lopussa käynnit ovat viikon välein. Kuulostaa paljolta, mutta mulla ainakin loppuraskautta kohden alkoi verenpaineet nousemaan, joten oli tosi huojentavaa kun niitä seurattiin niin usein.

• Raskaanako???

Kuinka nopeasti teillä on tullut "raskausoireita" jos on tullut? Itsellä kuukautiset nyt 20pvä myöhässä ja huomenna teen testin. Kuukautiset kun ei kauhean säännölliset ole ja ennenkin ollut 10pvä myöhässä, mutta nyt viimeiset kuukautiset oli joulukuun alussa. Olen kauhean voimaton ja väsynyt ollut, mahaa vihlonut ja aina luullut että kuukautiset alkaa mutta eivät ole. Ennen olen rakastanut suolakurkkua ja tonnikalaa, nyt kun näen ne edes jääkaapissa niin on meinannut heti oksennus tulla. Ajatuskin niistä etoo. Mietein että onko mahdollisia raskausoireita ja kun kuukautiset noin paljon myöhässä... Viisaammilta neuvoja ja kiitos etukäteen! =)

• ajoissa liikkeellä
        Raskaanako??? kirjoitti:

Kuinka nopeasti teillä on tullut "raskausoireita" jos on tullut? Itsellä kuukautiset nyt 20pvä myöhässä ja huomenna teen testin. Kuukautiset kun ei kauhean säännölliset ole ja ennenkin ollut 10pvä myöhässä, mutta nyt viimeiset kuukautiset oli joulukuun alussa. Olen kauhean voimaton ja väsynyt ollut, mahaa vihlonut ja aina luullut että kuukautiset alkaa mutta eivät ole. Ennen olen rakastanut suolakurkkua ja tonnikalaa, nyt kun näen ne edes jääkaapissa niin on meinannut heti oksennus tulla. Ajatuskin niistä etoo. Mietein että onko mahdollisia raskausoireita ja kun kuukautiset noin paljon myöhässä... Viisaammilta neuvoja ja kiitos etukäteen! =)

Täysin yksilöllistä. Itselläni oireet alkoivat rv 7. Silloin rinnat kipeytyivät ja olivat pingottuneen oloiset. Pahoinvointi alkoi viikko myöhemmin ja loppui rv 12.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      216
      6032
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      49
      2705
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2262
    4. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      41
      2102
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1779
    6. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1414
    7. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      162
      1397
    8. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1321
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      35
      1281
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      109
      1007
    Aihe