95E10, Optimax 98 vai 99

JonOnTheRocks

Tähän mennessä olen tankannut kolme vuotta 95:a. Kulutus on ollut (VVT-I) 2005 2.4L automaatilla kaupungissa noin 10,5-11L/100km.
Pitkillä matkoilla kulutus ollut 6,5-7L/100km.
Nyt sitten testasin 98:a puolitoista tankillista, ja kulutus putosi kaupungissa nollauksen jälkeen 98:lla tuohon 9,8L/100km jos automatiikkaan on luottaminen.
Huomasin myös, että kone lähti tuossa -20 asteen pakkasella käyntiin paremmin.
Normisti edellistalvena se on hieman "odotuttanut".
Automaatti laittaa isompaa silmään aiemmin ja pitää kierrokset isolla tiellä ajaessa siinä 1500/min kun vauhtia on joku 85. Normisti 95:lla kierrokset on ollut noin 1800-1900/min. ( mitään ajatuksia? )
Noniin, nyt sitten ajoin 98 "höyryillä" asemalle ja tankkasin 99:ä täyteen. Viereinen neste tarjosi kyllä 98:a 1,549, ja kaupungissa (4kilsaa kodista) shell 99:ä 1,569, joten tankkasin juurikin sitä.
Nyt on sekin tankillinen ajettu, ja kaupunkikulutus 9,2/100km ja nollauksen jälkeen isolla tiellä vähän yli 200 kilsan matkalla 5,8/100km.
Overdrivea en ole painanut kertaakaan ja vapaata käytän aina kun mahdollista. Ajotyyli ja mutkat matkat on ollut samoilla kulmilla samoja reittejä.
Mietinkin, että josko tuo siirtyminen 98:iin "puhdisti" systeemiä ja nyt 99:llä siitä olisi jopa hyötyä.
Jos vertailen hintoja vs kulutusta, niin mielummin tankkaan sitten 99:ä, kulutan vähemmän, saan koneelle "puhtaampaa" tavaraa, ja 95:n verraten eron tuntee tehoissa.
Kone käy tasaisemmin, on ärhäkämpi muutenkin ja reagoi pieneen kaasun painallukseen "agressiivisesti", eli penkin alla tuntuu muukin kuin mielikuvitus.
Onkos mitään samanlaisia kokemuksia tai mielipiteitä? Jotain mitä en ole ajatellut tai muuta.
Käy tuohon virallisesti uusi 95E10, mutta sitä en ole kokeillut. Autohan on muuten sitten merkiltään Toyota Camry.

5

760

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ysivitonen

      Omistin Renault Scenic 2.0T noin viisi vuotta. Jokainen tankkaus meni exeliin, ja kun vuoden käytettyäni siirryin 95:stä 98:aan näkyi pysyvä kulutuksen aleneminen käyrällä. Kun laskin kulutuksen alenemisen ja hintaeron, niin 98 oli edullisempaa. Nykyinen auto on vastaavanlaisella moottorilla varustettu erimerkkinen, mutta en ole pitänyt kirjaa tankkauksista. 98:aa käytän edelleen.

    • JonOnTheRocks

      Sen verran updeittiä tuohon ekaan luki sitä kukaan tai ei,
      että nyt viikko myöhemmin kulutus on tuolla 99E5-bensalla
      pudonnut 8,8L/100Km kaupunkiajossa.
      Nämä tiedot siis nollatusta keskikulutuselektroniikasta.
      Kauanhan kone ei mennyt 98:lla, ja nyt 99:llä tulokset ovat
      edellä mainittuja.
      Oikeastaan pointti miksi tämäkin piti vielä "blogata" on
      se, että viikonloppuna pakoputkesta sylki jotakin mustaa
      paskaa pihalle...
      Myös "range" oli vähän aikaa täysin ulalla kuinka pitkälle
      pääsee.
      Normisti täysi tankillinen on näyttänyt vähän alle 600km.
      99E5:lla pomppi 350~450 kilsan välillä täydellä
      tankillisella pahimmillaan, eli ihan ei tajunnut missä mennään.
      Tulin kotiin kaupungilta, tankkasin lopuksi ja
      otin tuon 8,8 ylös.
      Tällä kertaa näyttää elektroniikka ekan kerran tajunneen
      jotakin oikein, sillä range näytti täydellä tankillä nyt
      oikeaa.
      Ei tässä muuta voi todeta kuin kirjaimellisesti bensan
      vaihdolla tapahtuneet asiat.
      Koneen käynnistys ja käynti, tuuban irtoaminen?.., ja
      automatiikan käytös.
      Toivoa sopii että elektroniikka on näyttänyt oikein
      vaihdosta asti,.. noh ainakin näytti lukujen alenevan.
      Edelliselle postaajalle sen verran, että täsmällistä
      työtä. Uskon kyllä kertomasi noin tarkalla laskulla.
      Tuskin samaa excelillä tarvitsee uudelleen kokeilla : )
      Pakko vielä loppuun todeta että riepoo tuon 99:n
      "pilaaminen" viinalla vaikkakin "vain" max 5% etanolia.
      Ero se on pienikin ero jos tuota pieneksi voi sanoa.
      Ei tuollaisia tehdä ilman syytä ja syythän tiedetään.
      max 99,7 on sitten 99E5 ...
      ST1 olisi saanut olla lantraamatta tavaraa varsinkin kun
      Shellin nimen alla myyvät...
      Ei sitten suomessa millään voi olla enempää laatuja ei.
      Politiikan tiskiltä suoraan 95E10 tai 98 ja sitten
      katsotaan miten kansan lelut ja hermot kestää...

    • "Nyt sitten testasin 98:a puolitoista tankillista, ja kulutus putosi kaupungissa nollauksen jälkeen 98:lla tuohon 9,8L/100km jos automatiikkaan on luottaminen. "


      JOS auton moottoria eiole rakennettu 98, se ei saa siitä mitään etuja,
      jos aivan tarkkoja ollaan, 98 on hieman enemmän lisäaineita ja hieman ehkä prosentin sadasosan heikommin syttyvää, joten kaikki vaikutukset negatiivisia, mutta niin vähän että sitä ei edes laboratoriossa voi todeta.

      Mutta sitä en tiedä, onko moottorisi suositus 98 ja vain sallittua alhaisemmat "oktaavit".
      Jos niin on, silloin 98 tulee etuja.

      • JonOn

        mjoo, osa jenkkifoorumeilla sanoo käyttävänsä tuohon kärryyn alle 90-oktaanista. osa käyttää osavaltiokohtaista premiumia mikä voi olla 92 tai 95 .
        suurin osa kuitenkin niin korkeaa kuin saavat.
        japaninmaalla missä tuokin -05 camry on kasattu, saa 100-oktaanista, mutta mitä lisäaine-eroja etanolista puhumattakaan noissa on, sitä en osaa sanoa.
        Pysytään vain suomessa..., manuskan minimi on "oudosti" 95E tuolle autolle.
        jonkun verran siitäkin aikaa milloin sai esim 92:sta. noh, säätämällähän saa tietysti kulkemaan, mutta tuon auton moottoria on prakattu suomessa hatakalla ennenkuin ostin pois.
        männät ja laakerit, venttilit ja öljyrempat ja kansi.. koko hoito tiivisteistä suodattimiin.
        ( syy oli edellisen omistajan joka viisauksissaan meni laittamaan asioita pazkaksi ) ja hatakka päätti korjata kuntoon ja myydä.
        tietysti sain myyntipuheena kuulla kuinka koneistettiin tiukaksi peliksi jne,. mutta oli miten oli, E10 jää kokeilematta.
        Sen verran hyvää oli toyotan oma palaute käynnin ja kulutuksen suhteen.


      • Unionin 92
        JonOn kirjoitti:

        mjoo, osa jenkkifoorumeilla sanoo käyttävänsä tuohon kärryyn alle 90-oktaanista. osa käyttää osavaltiokohtaista premiumia mikä voi olla 92 tai 95 .
        suurin osa kuitenkin niin korkeaa kuin saavat.
        japaninmaalla missä tuokin -05 camry on kasattu, saa 100-oktaanista, mutta mitä lisäaine-eroja etanolista puhumattakaan noissa on, sitä en osaa sanoa.
        Pysytään vain suomessa..., manuskan minimi on "oudosti" 95E tuolle autolle.
        jonkun verran siitäkin aikaa milloin sai esim 92:sta. noh, säätämällähän saa tietysti kulkemaan, mutta tuon auton moottoria on prakattu suomessa hatakalla ennenkuin ostin pois.
        männät ja laakerit, venttilit ja öljyrempat ja kansi.. koko hoito tiivisteistä suodattimiin.
        ( syy oli edellisen omistajan joka viisauksissaan meni laittamaan asioita pazkaksi ) ja hatakka päätti korjata kuntoon ja myydä.
        tietysti sain myyntipuheena kuulla kuinka koneistettiin tiukaksi peliksi jne,. mutta oli miten oli, E10 jää kokeilematta.
        Sen verran hyvää oli toyotan oma palaute käynnin ja kulutuksen suhteen.

        Tuolla Jenkeissä on ymmärtääkseni eri oktaanistandardit käytössä, eli suurinpiirtein niin, että tuo heidän 90-oktaanisensa voi olla yhtäkuin meidän 95 jne.

        Mitä taas tulee noihin autovalmistajien oktaanisuosituksiin, niin kummasti vaihtelee maittain. Jollekin VAG-konsernin autolle (en muista mikä, ehkä Skoda Oktavia 1.8T pari vuotta sitten) suositeltiin Suomessa 95-oktaanista bensaa. Samalle moottorille ja automallille Ruotsissa suositeltiin teknisissä tiedoissa 98:a. Väkisinkin tulee mieleen, että maahantuojat saattavat pelätä, että korkeampi oktaanisuositus/-vaatimus karkottaisi ostajat. Suomalaiset kun ovat aina suhtautuneet melko intohimoisesti bensalitrojen muutamien senttien eroihin, vaikka vuositasolla puhutaan kympeistä tai parista sadasta eurosta useimpien kilometreillä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      121
      6040
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      29
      2120
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      177
      1952
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1133
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      66
      1114
    6. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      997
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      997
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      24
      902
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      42
      897
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

      Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      765
    Aihe