Miten kauan ollaan YLEENSÄ suljetulla osastolla?

mippemippe

Uskalsimpas tehdä tästä ihan oman ketjun, koska en ole tätä oikeastaan mistään löytänyt vaikka kuinka oon kahlannu googlet ja nettipalstat puhki :D

Eli, ystäväni on tällä hetkellä suljetulla , ollut noin 9pv, aihe, minkä takia kyseiseen paikkaan joutui, ei sinällänsä ole niin vakava, eli ei ole kyse psykoosista tai itsensä / muiden satuttamisesta.
Olen vain huolissani miten kauan hän siellä luultavasti joutuu olemaan. Kukaan ei varmasti tiedä etukäteen, ja eikös se niin mene että ne hoitsut sitten lähtöpäivänä kertoo.

Olen hänen kanssaan pari kertaa jutellut kännykässä , ja ihan selvältä ja skarpilta kuulosti, kännykkää saa käyttää ja kahviossa käydä. Pelottaa vaan että hän joutuu siellä viettämään monta KUUKAUTTA.

Elikkäs kokemuksia teiltä, jotka ovat olleet tai joiden läheiset ovat suljetuilla aikaansa viettäneet, miten kauan kesti ja muita kokemuksia.

17

7276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ll

      tapauksesta, ei kukaan voi vastata sinulle tähän kysymykseen, paitsi ystäväsi kysyttyään asiaa hoitavalta psykiatriltaan.

      Kyllä se kerrotaan aiemmin kuin lähtöpäivänä.

      • mippemippe

        Niin totta tuokin, jännittää vain että jos joutuu olla johonkin kesään saakka, vaikken sitä nyt ihan uskokkaan, tämä ei siis ole eka reissu, viimeksi kun hän oli noin vuosi sitten, niin oli sellanen kuukauden reissu.
        Haluaisin vaan nähdä mahdollisimman nopeasti, ja jutella kasvokkain ja kertoa miten tärkeä hän on minulle.


      • ll
        mippemippe kirjoitti:

        Niin totta tuokin, jännittää vain että jos joutuu olla johonkin kesään saakka, vaikken sitä nyt ihan uskokkaan, tämä ei siis ole eka reissu, viimeksi kun hän oli noin vuosi sitten, niin oli sellanen kuukauden reissu.
        Haluaisin vaan nähdä mahdollisimman nopeasti, ja jutella kasvokkain ja kertoa miten tärkeä hän on minulle.

        mennä katsomaan häntä sinne osastolle? Kai hän saa ottaa vieraita vastaan?


      • mippemippe
        ll kirjoitti:

        mennä katsomaan häntä sinne osastolle? Kai hän saa ottaa vieraita vastaan?

        Olen käynyt jo kerran, mutta sanoi ettei mielellään ota ketään nyt vastaan koska tulee isompi hinku ja kiire päästä pois, että nähdään vasta sitten kun pääsee kokonaan.


    • 9yu

      olin itse.

      • psykiatri

        Jos kertoisit mikä on diagnoosi niin varmaan osaisimme vastata paremmin.


    • 19

      riippuu miten käyttäytyy.monotonisena ja apaattisena pääsee pois nopeammin. juttelu tulkitaan maniaksi/psykoosiksi. normaali ympäristön seuranta paranoidiseksi persoonallisuushäiriöksi. jos on hyvin rauhallinen,puhuu vain vastatakseen ja pitää katseensa yhdessä paikassa voi päästä alle kk pois. normaali aktiivisuus ja sosiaalisuus johtavat kuukausien oleskeluun.

      lisähuomautus;jos on pahoja traumoja tai menetyksiä, niin hoitajat sairaalassa eivät ole kuuntelemassa/terapoimassa vaan kirjaavat nekin paranoidisuudeksi,psykoosiksi,persoonallisuushäiriöksi. eli kaikkea ylimääräistä puhetta vältettävä.

      • Sosiaalisuus on

        Ei aina juttu mene tuolta kannalta. Itse pääsin pois vain siitä syystä, että olin niin sosiaalinen ja juttelin muiden kanssa avoimesti ymsyms. = Minun paha oloni ei enään jatkunut heidän mielestään :>


        Toisin sanoen ei sitä sosiaalisuutta kannata aina rajoittaakkaan....


    • Krs-Q

      Itse olin 14vrk suljetulla osastolla, olin todella suljetun osastohoidon tarpeessa mutta minut pistettiin pihalle yhtäkkiä maanantaiaamuna lääkärikäynnin jälkeen kun osastolle oli tullut lisää potilaita ja paikkoja ei ollut. En juurikaan edes saanut suutani auki kun lääkäri sanoi että "Olet nyt kyllä jo sellaisessa kunnossa että voidaan kotiuttaa sinut. Mitä nopeammin saat pakattua tavarasi niin sen parempi kun täällä on nyt vähän täyttä." En olisi halunnut lähteä ja koin olevani paljon huonommassa kunnossa kuin minun väitettiin olevan. Papereissa kuitenkin luki että olen samaa mieltä vointini paranemisesta ja yhteisymmärryksessä päätimme että minun on hyvä jatkaa poliklinikalla avohoidossa. Aina ei voi voittaa.

    • 2suuntanen

      Itse jouduin manian takia suljetulle ja mulla on 2suuntasen lisäksi vielä adhd, syöttivät kuitenkin temestaa niin isommat hötkyilyt pysyivät kurissa. Teeskentelin normaalia ja olin apaattinen ja lamaantunut joten pääsin pois jo kahden viikon hoidon jälkeen. Kuitenkin avopolilla käydessäni 5 päivää kotiutumisen jälkeen lääkäri yritti lähettää mua takasin hoitoon turhan hötkyilyn (adhd) takia. En kuitenkaan ollut yhteistyökykyinen eikä pakkohoidon kriteerit täyttyneet enään.

    • pakkohoidossa ollut

      Jos ystäväsi on tahdonvastaisessa hoidossa eli pakkohoidossa, poispääsystä päättää lääkäri. Tosin mielenterveyslaki sanoo että potilas voidaan pitää pakkohoidossa vain jos hän on mielisairas (käytännössä psykoottinen) ja hänen tilansa huonontuu ilman sairaalahoitoa ja avopuolen palvelut eivät ole riittäviä.

      Jos ystäväsi kuullostaa ihan "normaalilta" eli hän ei ole psykoottinen, pakkohoidolle ei ole perusteluja, eli hänen pitäisi olla vapaaehtoisessa hoidossa. Silloin potilaalla on oikeus uloskirjoittautua koska itse haluaa.

      Lain mukaan asian pitäisi mennä näin, mutta lääkärit päättävät usein aika mielivaltaisesti näistä asioista, laista piittaamatta. Silloin voi vaikka ottaa yhteyttä potilasasiamieheen, joka ehkä voi auttaa asiassa. Kannattaa myös ottaa selville potilaan oikeuksista. Poispääsyä voi hyvin avittaa se että luettelee lääkärille mitä se mielenterveyslaki oikein siitä tahdonvastaisesta hoidosta sanoo.

    • Eppu vain

      Saatan joutua suljetulle osastolle jatkuvan viiltelyn ja itsetuhoisuuden takia, kauvanko joutuisin todennäköisesti olla siellä & entä koulunkäyntini ?

    • Eppu vain

      Haluaisin vielä lisätä sen, että saako kaikki minua opettavat (yläkoulua käydään!) opettajat tietää minun olevan suljetulla???

    • Mirtsu

      Itse olin kaksi viikkoa, toisaalta itseni kohdalla ei olisi edes ollut aihetta käydä pyörähtämässä siellä.

    • zibandibambam3131

      Mä olin vajaa puoltoist vuotta asukkaana useassa jaksossa ja kahessa eri laitoksessa masentuneisuuden ja ahistuksen vuoks joskus. Olin kyl vasta 11-v, kun ekan kerran sinne hoitoon vietiin. Joskus sai viettää viikonloppuja kotona, mutta jos oli liian ahistunu, niin ossalla sitte. Eli varmaan senki takia mua siellä sen verran aikaa pidettiin, kun en vielä aikuisen tavoin osannu käsitellä niitä traumoja, joiden takia siel olin.

      Niin ja sulle Eppu vain: ainaki mulla ties oma luokanopettaja siel omassa koulussa (ala-asteella) siitä mun hoitoon laittamisesta. Eiköhän mun äiti ollu, joka sille siitä kerto. Olin kuitenki sen verran nuori ja varmaan äiti nyt ihan muutenki halus kertoa mun tilanteen jossain määrin, kun oon papereista jälkeenpäin lukenu, että opettajaki oli ollu aika huolissaa mu alakulosuudesta ym.

      Että joo. Riippuu tosi paljon tilanteesta, et miten kauan siellä osastolla sitä aikaa viettää. Nii ja joulut tai jotku isommat/tärkeemmät juhlajutut sai viettää kans kotona, jos vaan pysty olon puolesta.

    • Anonyymi

      3-7kk on mun hoitojaksot kestäneet

    • Anonyymi

      Eikö suljetulta osastolta pääse pois haluaa. Ei kai siellä ole pakko olla. Pakkohoito on tahdonvastaista hoitoa sitten ja sieltä ei lähetäkkään noin vain.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2986
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      84
      2731
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2188
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      20
      1763
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1469
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1312
    Aihe