Ajattelin tossa ostaa täräyttää Harley David Son moottoripyörän. Mutta kuinka usein se moottori täytyy porata? Tartteeko aina porata vai riittääkö että vaihtaa ne männänrinkulat? Ite osaan vaihtaa, ei siinä mittään, senkun ruuvaa vaan, mutta ovatko kovinkin arvokkaita ne rinkulat ja männät? Yhtä ja toista olen ehtinyt porailemaankin, ettei siitä tule sitä ekstra kustannusta. Ja tartteeko vaihtaa se männäntappi samalla? Onko se kovinkin arvokas se tappi?
Kuinka usein porataan?
35
1611
Vastaukset
- Perä era
perkele. Sitten me pannaan anukseen. Tottakai se maksaa, mutta me ollaan HD homoja...
Tere itellä 10000t ajettu hd dyna, ite olen borauttanut sen joka toinen päivä, eilen viimeks. Tappi maksaa 20centtii pala mutta olen itte veistelly sen pajusta kestää gyllä. Männän renkaita en käytä lainkaan ei niistä oikeesti ole mitään hyötyä ole.
- jytkytellen
Hauskaa huulenheittoa teillä jätkät, läppä lentää. Mutta asia oli se, että kuinka usein sitä Harley David Son moottoripyörää tarvitse porata. Kuulin huoltomieheltä, ett 30 000 kilometrin välein. Ehkä harvemmin jos vaihtaa männänrinkulat välillä.Mutta kuinka harvoin ja mitä maksaa. No ehkä 40 000 km välein. Ei mulla rahasta ole kiinni mutta kiva tietää etukäteen mitä rinkulat ja se tappi maksaa. No ne maksaa siinä 100 euroa rinkulat ja tappi 37 euroa. Sen verran onneksi aina on täppiä takataskussa.
- Juippi700
jytkytellen kirjoitti:
Hauskaa huulenheittoa teillä jätkät, läppä lentää. Mutta asia oli se, että kuinka usein sitä Harley David Son moottoripyörää tarvitse porata. Kuulin huoltomieheltä, ett 30 000 kilometrin välein. Ehkä harvemmin jos vaihtaa männänrinkulat välillä.Mutta kuinka harvoin ja mitä maksaa. No ehkä 40 000 km välein. Ei mulla rahasta ole kiinni mutta kiva tietää etukäteen mitä rinkulat ja se tappi maksaa. No ne maksaa siinä 100 euroa rinkulat ja tappi 37 euroa. Sen verran onneksi aina on täppiä takataskussa.
Se huoltomies ei taida olla ihan ajantasalla... Eihän niitä porailla minkään huoltovälin mukaan. Sitten jos tulee vaurioita jotka johtuvat kulumisesta tai ,eniten, huollon laiminlyönnistä. On Harrikoita joilla on ajettu 100 000km normaali huolloilla, ilman koneen aukasua.
- jytkytellen
Juippi700 kirjoitti:
Se huoltomies ei taida olla ihan ajantasalla... Eihän niitä porailla minkään huoltovälin mukaan. Sitten jos tulee vaurioita jotka johtuvat kulumisesta tai ,eniten, huollon laiminlyönnistä. On Harrikoita joilla on ajettu 100 000km normaali huolloilla, ilman koneen aukasua.
No kylläpä on tehty hankalaksi. Kukas nyt tollaisia kilometrimääriä jaksaa ajaa. Perse ruvella saa painaa päivät pitkät jos meinaa 100 000km ajaa moottoripyörällä kesällä olkoonkin Harley David Son. Koskas työt tehdään? Ja jos vielä porauksen jälkeen painaa sen toiset 100 000km, niin hemmetti soikoon. Ammut illat tien päällä ja välillä yötkin. Koskas sitä kesää vietetään ja otetaan huurteisia? Tuo vanha systeemi jossa moottori porataan 30 000km välein on kyllä rennompi. Ja vielä rennompi kun saa vaihtaa niitä rinkuloita ta tappeja. Huonoon suuntaan on mennyt.
- uutena ostin.
jytkytellen kirjoitti:
No kylläpä on tehty hankalaksi. Kukas nyt tollaisia kilometrimääriä jaksaa ajaa. Perse ruvella saa painaa päivät pitkät jos meinaa 100 000km ajaa moottoripyörällä kesällä olkoonkin Harley David Son. Koskas työt tehdään? Ja jos vielä porauksen jälkeen painaa sen toiset 100 000km, niin hemmetti soikoon. Ammut illat tien päällä ja välillä yötkin. Koskas sitä kesää vietetään ja otetaan huurteisia? Tuo vanha systeemi jossa moottori porataan 30 000km välein on kyllä rennompi. Ja vielä rennompi kun saa vaihtaa niitä rinkuloita ta tappeja. Huonoon suuntaan on mennyt.
Mulla heritage softail -91 ajettu 137000 mailia ja konetta ei ole aukaistu,eikä tunnu vielä olevan tarvettakaan.
- Turhan säätäjä
Vilkaise sylinteriin, jos on hirveä klappi männissä, niin joutuu poraamaan ylikokomännile.
Jos on ajettu hyvillä öljyillä (ei mitään Delvaccia), niin moottori voi kestää jopa yli
100 000 km ilman porausta.- rinkulat vinossa
Mainio ajatus kurkata silloin tällöin silinterin sisälle katsomaan, onko pahasti klappia ja rinkulat vinossa. Klapit saa pois uusilla tapeilla ja rinkulat voi vaihtaa uusiin tai suoristaa.Turhan paljon hyvää osaa heitetään roskaämpäriin nykyisin. Entisaikain hyvä kyläseppä takoo monesta vempulasta osasta uuden veroisen!
- Kohta jytisee taas
rinkulat vinossa kirjoitti:
Mainio ajatus kurkata silloin tällöin silinterin sisälle katsomaan, onko pahasti klappia ja rinkulat vinossa. Klapit saa pois uusilla tapeilla ja rinkulat voi vaihtaa uusiin tai suoristaa.Turhan paljon hyvää osaa heitetään roskaämpäriin nykyisin. Entisaikain hyvä kyläseppä takoo monesta vempulasta osasta uuden veroisen!
Koneen purkaminen on aikaaviepää puuhaa, mutta jos lähtee huonosti käyntiin ja pukkaa sinistä savua,
niin on pakko korjata moottori.
Tätä savutusta ei pidä sekoittaa normaaliin kevätkäynnistykseen, jossa kone sylkee öljyä ilmanputsariin
ja koko tienoo täyttyy savusta, Savun hälvennyttyä ja jos tulee sopivasti, onnellinen kuski paljastuu
pikkuhiljaa savun seasta kuin rokkistara. - kivaa puuhaa
Kohta jytisee taas kirjoitti:
Koneen purkaminen on aikaaviepää puuhaa, mutta jos lähtee huonosti käyntiin ja pukkaa sinistä savua,
niin on pakko korjata moottori.
Tätä savutusta ei pidä sekoittaa normaaliin kevätkäynnistykseen, jossa kone sylkee öljyä ilmanputsariin
ja koko tienoo täyttyy savusta, Savun hälvennyttyä ja jos tulee sopivasti, onnellinen kuski paljastuu
pikkuhiljaa savun seasta kuin rokkistara.se koneen perkaaminen on kivaa. saako sitä konetta purkaa vai kuluuko ruuvit. ja voiko sitä silinteriä porata muuten vaan ja täytyykö niitä rinkuloita aina vaihtaa samalla.
- silinterit sileäksi
kivaa puuhaa kirjoitti:
se koneen perkaaminen on kivaa. saako sitä konetta purkaa vai kuluuko ruuvit. ja voiko sitä silinteriä porata muuten vaan ja täytyykö niitä rinkuloita aina vaihtaa samalla.
Luulen, että ehkä on todennäköisesti niin, että Harley David Sonin silinterit pitävät hoonauksesta. Mitä enemmän hoonataan, sitä parempi. Moottorin epätasainen jytkytys vetää ilman jatkuvaa hoonausta silinterit kieroon ja männästä tulee vempula. Mutta hoonaus oikoo kiharan silinterin viivasuoraksi. Hoonaus toimii kuin vääpelin käsky ja kumara ryhti suoristuu saman tien.
- huopa kestää
silinterit sileäksi kirjoitti:
Luulen, että ehkä on todennäköisesti niin, että Harley David Sonin silinterit pitävät hoonauksesta. Mitä enemmän hoonataan, sitä parempi. Moottorin epätasainen jytkytys vetää ilman jatkuvaa hoonausta silinterit kieroon ja männästä tulee vempula. Mutta hoonaus oikoo kiharan silinterin viivasuoraksi. Hoonaus toimii kuin vääpelin käsky ja kumara ryhti suoristuu saman tien.
hoonausta? Nimim. Huolestunut.
- oikea hömelö olet
huopa kestää kirjoitti:
hoonausta? Nimim. Huolestunut.
Senkin sietämätömän ihana ja lutuinen höpönassu! Harley David Sonin silinteri on on umpirautaa ja vallan kivikovaa pläkkipeltiä. Huopaa laitetaan korviin kun ajetaaan sillä jytkytoosalla. Ja yöllä laitetaan korviin kun naapuri harrastaa sitä vaakamamboa. IIk!
- eikä!
oikea hömelö olet kirjoitti:
Senkin sietämätömän ihana ja lutuinen höpönassu! Harley David Sonin silinteri on on umpirautaa ja vallan kivikovaa pläkkipeltiä. Huopaa laitetaan korviin kun ajetaaan sillä jytkytoosalla. Ja yöllä laitetaan korviin kun naapuri harrastaa sitä vaakamamboa. IIk!
Mä kun kuvittelin, että silinterihattu eli SILINTERI on korkea, sylinterinmuotoinen, päältä tasainen, yleensä musta ja jäykkä huopahattu, jossa on lieri.
Oisko nyt kuitenkin niin, et Harrikassa oliskin ne sylinterit, eikä silinterit?
Nimim. Edelleen huolestunut. - se mootori
eikä! kirjoitti:
Mä kun kuvittelin, että silinterihattu eli SILINTERI on korkea, sylinterinmuotoinen, päältä tasainen, yleensä musta ja jäykkä huopahattu, jossa on lieri.
Oisko nyt kuitenkin niin, et Harrikassa oliskin ne sylinterit, eikä silinterit?
Nimim. Edelleen huolestunut.Se silinteri on se ämpäri missä se hemputin eli mäntälaite veivaa ees taas. Siinä on ne rinkulat ja se tappi ja sitä silnteriä aina hoonataan. Eikös ne ruuvit millä se silinteri on kiinni voisi olla sellaista pikamallia ettei aina tartte sitä meiseliä veivata kun sen silinterin ottaa irti muuten vaan huvin vuoksi. Meinaan se hoonaus on kivaa ja sen tietää kaikki tosi miehet ja ainakin se HD-mies joka siellä kaivopuistossa käy hemputtelemassa sitä toista hemputinta.
- Aarporaaja
porataan kuski useammin kuin kone.
- iski ytimeen
Näyttäisi siltä, että tämä poraamiseen liittyvä keskustelu on intensiivisin ikinä H-D palstalla käyty keskustelu kunnossapidon kiemuroista. Ilmeisesti jutun topic iski ytimeen, sellaiseen, jota jokainen H-D:n omistaja miettii usein. Siksi kannanotot ovat kärjekkäitä, vaikkakin älyllisesti hyvin perusteltuja.Eläköön raikas keskustelu, osoitus H-D palstan ajan hermolla olemisesta sekä älyllisesti aina valppaista moottoripyöräilijöstä.
- kotitekoinen
iski ytimeen kirjoitti:
Näyttäisi siltä, että tämä poraamiseen liittyvä keskustelu on intensiivisin ikinä H-D palstalla käyty keskustelu kunnossapidon kiemuroista. Ilmeisesti jutun topic iski ytimeen, sellaiseen, jota jokainen H-D:n omistaja miettii usein. Siksi kannanotot ovat kärjekkäitä, vaikkakin älyllisesti hyvin perusteltuja.Eläköön raikas keskustelu, osoitus H-D palstan ajan hermolla olemisesta sekä älyllisesti aina valppaista moottoripyöräilijöstä.
Mistähän sellaisen hoonauslaiteen saisi halvalla? Itse kun tykkään hoonaskella aika usein ja olen rakentanut sellaisen kotikutoisen laitteen, joka kyllä toimii hyvin. Laitoin poran päähän puutapin ja siihen ympäri vahvaa hiekkapaperia ja sillä hoonaskelen aina kun silinteristä alkaa kuulua tuhinaa tai klappi ääntä. Olisi sellainen ammattimaisempi kone kyllä kivampi. Eikä ole rahasta kiinni, meinaan että täppiä kyllä piisaa. Se on varma niin.
kotitekoinen kirjoitti:
Mistähän sellaisen hoonauslaiteen saisi halvalla? Itse kun tykkään hoonaskella aika usein ja olen rakentanut sellaisen kotikutoisen laitteen, joka kyllä toimii hyvin. Laitoin poran päähän puutapin ja siihen ympäri vahvaa hiekkapaperia ja sillä hoonaskelen aina kun silinteristä alkaa kuulua tuhinaa tai klappi ääntä. Olisi sellainen ammattimaisempi kone kyllä kivampi. Eikä ole rahasta kiinni, meinaan että täppiä kyllä piisaa. Se on varma niin.
Yks hyvä gonsti on hiekka puhaltaa ne silinterit . Tulee reippaasti puristuksia lisää ja ennen kaikkea sitä vääntöä jo alhaisilla kieroksilla.
- hiekkaa silinteriin
nassikka kirjoitti:
Yks hyvä gonsti on hiekka puhaltaa ne silinterit . Tulee reippaasti puristuksia lisää ja ennen kaikkea sitä vääntöä jo alhaisilla kieroksilla.
Puristusta pitää saada lisää sanoi entinen äijäkin piialle. Mitä lie tarkoittanut. Mutta auttaisiko se, että silloin tällöin kaataisi hiekkaa tulpanreiästä silinterin puolelle? Meinaan meidankin perheessä on kaksi kissaa ja sitä kissanhiekkaa menee takapihalle heitettäväksi vähän väliä. Entäs jos kaataisikin sitä aika ajoin silinteriin? Mitä sanovat kokeneemmat? Tuleeko puristusta? Enkä nyt tarkoita, että sen piian pitäisi sitä kokeilla, mitä se siten tarkoittaisikin.
- jyrkkiä mielipiteitä
hiekkaa silinteriin kirjoitti:
Puristusta pitää saada lisää sanoi entinen äijäkin piialle. Mitä lie tarkoittanut. Mutta auttaisiko se, että silloin tällöin kaataisi hiekkaa tulpanreiästä silinterin puolelle? Meinaan meidankin perheessä on kaksi kissaa ja sitä kissanhiekkaa menee takapihalle heitettäväksi vähän väliä. Entäs jos kaataisikin sitä aika ajoin silinteriin? Mitä sanovat kokeneemmat? Tuleeko puristusta? Enkä nyt tarkoita, että sen piian pitäisi sitä kokeilla, mitä se siten tarkoittaisikin.
Tavattoman jyrkkiä mielipiteitä ja kovia kannanottoja kannanotoista. Tällaista pitää kunnon keskustelun olla. Tällaista on demokratia. H-D:n kannattajat osoittavat yltävänsä vapaan tiedonvälityksen ylväitä kantajia.
- tunteella mennään
jyrkkiä mielipiteitä kirjoitti:
Tavattoman jyrkkiä mielipiteitä ja kovia kannanottoja kannanotoista. Tällaista pitää kunnon keskustelun olla. Tällaista on demokratia. H-D:n kannattajat osoittavat yltävänsä vapaan tiedonvälityksen ylväitä kantajia.
Ehkäpä tämä keskustelu on tämän palstan tärkein H-D keskustelu ikinä. H-D on aina ollut tunteen asia, ei ihme että jopa ääni on patentoitu. Kukaan ei ostaisi harrikkaa jos se kuullostaisi samalta kuin japanilainen nelisylinterikone, eli ompelukoneelta. Pakoputkesta pitää tulla raakoja perunoita eikä mitään perunamuussia! Myös jatkuva poraus ja hoonausmahdollisuus on tärkeä, hoonata pitäisi saada vaikka kerran kuussa. Sitä varten tarvitaan pikaisesti avattavat ruuvit ja kätevä hoonauslaite, jolla on kätevä hoonaskella. Tunteella sekin ja parta palmikolla. Muu ei käy.
- mitä tehdä?
tunteella mennään kirjoitti:
Ehkäpä tämä keskustelu on tämän palstan tärkein H-D keskustelu ikinä. H-D on aina ollut tunteen asia, ei ihme että jopa ääni on patentoitu. Kukaan ei ostaisi harrikkaa jos se kuullostaisi samalta kuin japanilainen nelisylinterikone, eli ompelukoneelta. Pakoputkesta pitää tulla raakoja perunoita eikä mitään perunamuussia! Myös jatkuva poraus ja hoonausmahdollisuus on tärkeä, hoonata pitäisi saada vaikka kerran kuussa. Sitä varten tarvitaan pikaisesti avattavat ruuvit ja kätevä hoonauslaite, jolla on kätevä hoonaskella. Tunteella sekin ja parta palmikolla. Muu ei käy.
Pitääkö myös silinterikantta hoonailla usein? Tuleeko siihen klappia helposti? Ei siinä, kivahan sitäkin olisi hoonaskella aina viikoloppuisin. Ennen vuoltiin päreen valossa kirveenvarsia iltaisin, nykyään hoonaskellaan silintereitä ja silinterikansia. Kehitys kehittyy.
- jo on kumma
mitä tehdä? kirjoitti:
Pitääkö myös silinterikantta hoonailla usein? Tuleeko siihen klappia helposti? Ei siinä, kivahan sitäkin olisi hoonaskella aina viikoloppuisin. Ennen vuoltiin päreen valossa kirveenvarsia iltaisin, nykyään hoonaskellaan silintereitä ja silinterikansia. Kehitys kehittyy.
Mitä? Eikö ketään tiedä vastausta näihin tärkeisiin kysymyksiin? Missä ovat asiasta tietävät HD miehet, joilla on parta palmikolla?
- aasiantuntija
jo on kumma kirjoitti:
Mitä? Eikö ketään tiedä vastausta näihin tärkeisiin kysymyksiin? Missä ovat asiasta tietävät HD miehet, joilla on parta palmikolla?
Ei tiedä silintereistä kukaan.
Tämä on nettihäiriköinnin asiantuntijapalsta, pölhö! - silinteri vinksallaa
aasiantuntija kirjoitti:
Ei tiedä silintereistä kukaan.
Tämä on nettihäiriköinnin asiantuntijapalsta, pölhö!Tottahan tuo on mitä haastat. Mutta vaikutat asiantuntijalta ja siksi kysynkin, montako kertaa sitä silinteria voi hoonata ennen kuin se on puhkihoonattu ja pitääkö joka kerta vaihtaa se tappi? Entäs ne männänrinkulat. Riittääkö, että niitä hoonaskelee samalla vai pitääkö niitäkin, hiivatti soikoon, etten pahemmin sano, vaihtaa vähän väliä? Hoonaskelu on hauskaa, mutta niiden rinkuloiden haku sieltä kaupasta on työlästä. Ja sillä myyjällä on pisin partapalmikko näillä leveysasteilla. Mitäs siihen sanot?
silinteri vinksallaa kirjoitti:
Tottahan tuo on mitä haastat. Mutta vaikutat asiantuntijalta ja siksi kysynkin, montako kertaa sitä silinteria voi hoonata ennen kuin se on puhkihoonattu ja pitääkö joka kerta vaihtaa se tappi? Entäs ne männänrinkulat. Riittääkö, että niitä hoonaskelee samalla vai pitääkö niitäkin, hiivatti soikoon, etten pahemmin sano, vaihtaa vähän väliä? Hoonaskelu on hauskaa, mutta niiden rinkuloiden haku sieltä kaupasta on työlästä. Ja sillä myyjällä on pisin partapalmikko näillä leveysasteilla. Mitäs siihen sanot?
Entäs jos uusis ne gannut ja mugit ja tekis siit big bore ni ei tarttis hooniskella laittas vaa euroja pöytää.
- tuossa on asiaa
nassikka kirjoitti:
Entäs jos uusis ne gannut ja mugit ja tekis siit big bore ni ei tarttis hooniskella laittas vaa euroja pöytää.
Hiiri vieköön, niin kuin HD miesten karskissa kielenkäytössä on tapana todeta, tuossa on asiaa. Gannuja voisi välillä uusia niin on taas kiva hoonaskella.
- ajosta..............
tuossa on asiaa kirjoitti:
Hiiri vieköön, niin kuin HD miesten karskissa kielenkäytössä on tapana todeta, tuossa on asiaa. Gannuja voisi välillä uusia niin on taas kiva hoonaskella.
jos ajat maantiellä pitkiä vetoja ehtii lämmöt pysyä kunnos mut jos kiertelet pillurallia korttelin ympäri kahvat kaakos käy sen verran kuumana et voit saada porata joka vuosi?
- pallurillia
ajosta.............. kirjoitti:
jos ajat maantiellä pitkiä vetoja ehtii lämmöt pysyä kunnos mut jos kiertelet pillurallia korttelin ympäri kahvat kaakos käy sen verran kuumana et voit saada porata joka vuosi?
Viestisi sai tajuntani räjähtämään ajatuksella, että pallurillin ajaminen on kannattavaa. Hoonaskelu on nimittäin mukava ja saa hoonaskella useammin, kun ajaa kahvat kaakossa ja kone kuluu kuumana. Ja pysyy daamitkin kuumana ja saa heitäkin hoonaskella. Caramba!
- ei hoonaskelulle
pallurillia kirjoitti:
Viestisi sai tajuntani räjähtämään ajatuksella, että pallurillin ajaminen on kannattavaa. Hoonaskelu on nimittäin mukava ja saa hoonaskella useammin, kun ajaa kahvat kaakossa ja kone kuluu kuumana. Ja pysyy daamitkin kuumana ja saa heitäkin hoonaskella. Caramba!
Minua ei justiinkaan kiinnosta tuo hoonaskelu. Se männäntappi on kiva. Sitä tekisi mieli vaihtaa vähän väliä. Niinpä taidankin tehdä. Huomenna taas.
- MITÄMITÄ?????
MITÄ IHMETTÄ, HOONATAAN MONTA KERTAA KESÄSSÄ????JA AINA UUDET RINKULAT JA TAPPI!!!!!!!!
- MP fanaatikko
Tutulla oli HD roadking 2003, ei tarvinnut moottoria avata vaikka oli ajettu melkein 140000km. Myi pois ja tilalle tuli HD roadking 2010. Hän ajaa edelleen paljon ulkomaan matkoja.
- Willbert Humbugel 1%
Mä olen honoured memper MC Korson Kovaluussa ja meillä korjataan mopoja nussimalla.
Tuo koko mopo idyllisen Korson assalle niin Alfred Nussi korjaa sen yöllä. - Puristuksia
Mä ainaki poraan harva se päivä. Usein tulee vieläpä poraan etanolinkin voimalla. Harvoin vaan tulee samaa sylinteriä rassattua. Kun aina ei edes muista missä sylinterissä on viimeksi poraillu. Tärkeää on myös sylinterin rasvaus hoonaustilanteessa tai oikeastaan aivan sen lopussa. Samaa tappia olen käyttänyt joka kerta aina uudelleen. Renkaat heitin eka kerran jälkeen huis h....iin kun tuli vaan liikaa puristusta tappiin. Että näin tällä kertaa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984