pulssi ja verenpaine lievästi koholla?

vm1986

Eli mistä vois johtua kun edellisen raskauden (synnytyksestä kohta 7kk) jälkeen on pulssi ollut aina verenpainetta mitattaessa 80-95 ja verenpaineki heittelee 120-140/75-90 välillä, usein ekalla mittauksella on lähempänä 140 yläpaine ja yli 85 alapaine.
Liikuntaa harrastan 3-4 kertaa viikossa jumppaa, tosin se on nyt jäänyt parin viikon aikana miltei kokonaan mutta kävelen päivittäin vaunujen kanssa lenkkejä ulkona ja käyn usein niiden kanssa kaupassakin kävellen (kauppaan tästä joku 2-3km matkaa).
Raskauden alussa syke oli jotain 70-80 ja paineetkin oli alemmat kuin siinä loppupuolella. Jälkitarkastuksen mittaukses yläpaine oli ok, alapaine 90 ja neuvolassa käskivät vaan mittailee 6kk välein mut oon nyt mitannu kerran kuukaudessa.
Nyt olen uudelleen raskaana, tosi alussa vielä, ja mittasin tänään 140/88 ja toisella kertaa 117/78.

Meillä on suvussa, ainakin isälläni, kohonnut verenpaine ja lääkitys siihen, se huomattiin joskus 6 vuotta sitten.
Itselläni on ikää nyt 25v.

2

396

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mittaustulos

      on aina vähän koholla muihin verrattuna. Oletan, etten ole vielä istunut ja rauhoittunut tarpeeksi pitkään ennen sitä ekaa mittausta. Jos huomaan, että toka mittaus on (joskus selvästikkin) alhaisempi, mittaan vielä kolmannenkin kerran ja keskiarvon laitan ylös.

      Ja verenpaineen heittelyhän on ihan normaaliakin, jo pelkästään se, mitä on ennen mittausta tehnyt, vaikuttaa tuloksiin. mahdollisimman oikeisiin tuloksiin pääsemiseksihän suositellaan sitä jopa vartin paikallaan istumista ennen mittausta ja tisellä ainakin tuo tahtoo jäädä lyhyeksi - siksi eka tulos usein korkeampi kuin seuraavat.

      Siis yksittäinen mittaus voi antaa paljonkin poikkeavia arvoja, siksi aina toisto siinä samalla muutaman minuutin päästä pitäisi muistaa tehdä. Eikä välissä saisi poukkoilla mitään.

      Saattavat olla sinulle ihan tuttuja ja neuvottuja juttuja, mutta kun itsellä tuo mittausten toisto vasta kertoo todellisen tilanteen, niin ajattelin vaan kertoa.

      Ai niin, verenpaineista ja raskaudesta en mitään tiedä.

      • aloittaja...........

        koska toi pulssiki varmaa on myöhemmin sit matalampi.Neuvolakäynneil raskausaikana mittaus tehtii aina n. 10 min istumisen jälkee. Joskus tekivät aiemminki mut tuli välil sit noita "rajoja ylittäviä" arvoja ja mittas sit 10min päästä uudellee ja oli jo matalampi.. matalammat ne aina korttiin merkkas ja jos se matalampiki oli korkee nii pistivät viel pulssinki siihe merkintään... Raskausaikana mul oli pulssi melkei aina jotai 90-100...

        Raskausaikana kohonnu verenpaine voi merkata raskausmyrkytystä mikä on vaarallinen tila. Mulle annettii raja-arvoiks viimeks 140/90 ja sanoivat et jos ne ylittyy niin et toisellakaa mittauksel ei oo alemmat, nii sit pitää tarkkailla paineita kotonaki ja et jos tulee muita oireit nii sairaalakäyntii...
        mut luulenpa et tässä raskaudes mun rajat tullaa laittaa korkeemmiks kerta mulla saattaa ilman raskauttaki olla yläpaine ainaki 140... alapaine ei oo kyl kotona mitates koskaa ollu sitä 90 mut jotai 89 saattanu olla kyl välillä...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8464
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2575
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2297
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1193
    Aihe